Kraj chystá nákup vlaků a po SŽ chce záruku, že dostaví trať na letiště v termínu

Reklama na železnici na letiště. Autor: Zdopravy.cz / Jan SůraReklama na železnici na letiště. Autor: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Termín dostavby tratě na pražské letiště by už nemusel být jen v prezentacích, mohl by být zakotven v právně závazném dokumentu.

145 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ViliamS

Ešte sa ozve Gréta, Deti Zeme a Voda z Tetčic

Miroslav Zikmund

Ať dá kraj záruku, že geologické podmínky na trase budování tunelu nezpůsobí zpoždění při ražbě ani o minutu (zkušenosti z propadu u Blanky, problémy v Ejpovickém tunelu), dále, že všechna výběrová řízení na dodavatele čehokoli proběhnou bez zdržení = že se nikdo neodvolá k ÚHOSu; razicí štít se nikdy neporouchá, dále nikdo nepodá nějakou žalobu napadající EIA (spolky typu Děti země, Voda z Tetčic apod.), stavební povolení atd. atd., a to i na vše, co se bude se stavbou souviset na území hlavního města Prahy.
S tím, že cokoli bude v rozporu se zárukou kraje bude pod smluvní pokutou ….

Jiří Kocurek

Takovou záruku nikdo nedá. Ale SŽ by měla i tak pohnout s přípravou, to mají ve vlastních rukách. Když to prochrápou a žádost o stavební povolení podají půl roku před plánovaným dokončením stavby, tak nepomůžou ani všichni svatí.

Pavel Skládaný

Navíc tato akce se připravuje už více než 50 let (!!), tj. i přes všechny nepříznivé okolnosti a zelené Pepíčky ze vsi by člověk očekával, že výsledky přípravy budou trochu vidět. V normálních zemích by to bylo dávno realizováno (naprostá většina hlavních a nejen hlavních měst Evropy železniční spojení na letiště standardně má).

JirkaJJ

Co Evropy. Tohle je normální i v Asii. A nemyslím tím Japonsko nebo Čínu, ale třeba i xxxstány…

Petr

To ale při tom uvádění termínů na jednotlivé stavby, kterých je plný mediální prostor, není uvedeno ani malým písmem pod hvězdičkou.

Janko

A co bude s taxikarskou mafii? 🙁 mysli taky nekdo i ne?

asdfdgsdfgasdfd

ne

Pája

Jako jestli nevymřou hlady? Nebo nedej bože budou muset pracovat? Nebojte se, oni ne. 😀

medical examiner

Turisti budou všude ještě hodně dlouho…

Miroslav Zikmund

Každý druh dopravy si najde svého zákazníka – vlak, tramvaj, BUS, taxi, IAD, hotelové taxi ….

Kamui

Když to SŽ dostala rozjahem od vlády, tak doufám že vláda také současně přijala opatření proti tomu, aby do výstavby mohl někdo házet vidle (tzn. zákon o trati na letiště, podle něhož budou všechny námitky vůči stavebnímu řízení již předem považovány za zamítnuté).

V. K.

To by bylo hodně daleko za hranicí ústavnosti. Parlament nemá pravomoc vydávat jednorázové zákony, protože základní charakteristikou zákona je obecnost.

medical examiner

Ústavnosti…kdo říká že budeme mít stále ústavu z roku 1993… 😀

Jiří Kocurek

Tak ten váš fašismus se rozhodně neprosadí.

Herold

Vy si tu legislativu představujete jako Hurvínek válku…

Y.K.

Jako že když poručí vláda, tak se na zákony nehledí?

Facepalm

Ano, přesně to tu ten magor prohlašuje už léta. Není to tak dávno, co se rozčiloval, jak je to možný, že soudy nesouděj ve prospěch státu, když to stát potřebuje…

Kamui

Vláda je ta, kdo stanovuje pravidla hry, a může je měnit i v jejím průběhu.

Facepalm

To tak někde v tvém milovaném Dagestánu, ty jelito z jater.

Jinak, co kdyby ses místo plácání naprostých kravin seznámil se třemi pilíři státní moci a obeznámil se s jejich rolemi? Evidentně ti unikaj naprostý základy a jseš pak holt za blbce. Nicméně, na to seš asi zvyklej, co:

Bespi

Napriklad v Italii … .
Specificke situace prinaseji specificka rozhoduti.

Tim nekomentuji konkretni pripad, ale myslim obecne moznost existence tohoto typu zakona.

Facepalm

Jenže ten italský Decreto Genova se týkal obnovy spadlého mostu celostátního významu a i v tom italském bordelu se jedná o „exces“. Zato rudohnědej nok Kamui by schvaloval speciální zákony (samozřejmě za účelem zavření huby všem, kteří se mu nelíbí) snad i pro asfaltování silnice z Kotěhůlek do Horní Dolní.

Tudy cesta fakt nevede.

Pája

Přinejmenším ohýbání za pomoci dosazení těch „správných“ lidí se tu praktikuje tak často, že už to jednoho ani číst nebaví. Jen nevím, zda to stavbě trati na letiště nějak pomůže.

Jiří Kocurek

Každý zákon musí odsouhlasit také parlament. A nesmí odporovat ústavě, což ten váš zprasek taky nesplňuje.

CDP

A Praha se zaváže že přestane dělat naschvály a bránit výstavbě a vymýšlet další a další nesmyslné požadavky?

-TR-

Ze strany magistrátu by takový závazek asi nemusel být problém. Větší problém představují městské části na trase, zejména Praha 6. Ta není objednatel dopravy, takže ji to v podstatě vůbec nemusí zajímat a může do toho házet vidle.

Facepalm

Co jsou to ty „nesmyslné požadavky“?

Frantisek

Další těžká tunelová trasa pod řídce osídlenou Prahou 6. Zatímco povrchové dálnice pokračující do Prahy Evropskou a Patočkovou jsou OK… Neříkám, že má být na povrchu nějaké do šířky vybetonované koryto, tomu bych se také vzpíral, ale přinejmenším jedna kolej mohla zůstat a druhá být částečně zahloubena pod ní, kdyby už se nenašlo schůdné řešení s oběma kolejemi na povrchu.

Jakub P

Takze by zustala pomalost, klikatost, prejezdy na ty horni koleji, jen aby se nahodou tou pro zeleznici lepsi a rychlejsi variantou neprospelo i obyvatelum kolem. Povrchove zdvojkolejneni je sotonesmysl, kterej nechtela ani Sprzel.

Facepalm

Vy ale zapomínáte na základní šotopremisu, že primárním účelem modernizace jakékoli trati je vytmavit to těm hajzlům, co bydlej kolem… 🙂

Jiří Kocurek

A ještě navíc otravují ve vlaku.

ušatá

Ona je tam nějaká klikatost? Ta trať byla na 80 km/h, což snad pro trať ve městě jako městská a příměstská snad dostačuje. Vyšší rychlost pak až od Ruzyně. Ale rozdíl v ceně pár desítek miliard. Ale my na to máme. Hlavně že vyhovíme některým vyvoleným.

Facepalm

Dobrý, to je ale váš názor opřený pouze a jen o pocity. Povrchová trasa je neprojednatelná, to je holej fakt dokázenej průběhem posledních 25 let. Přičemž při vědomí toho, že by to projektovala jediná myslitelná projekční firma, se Praze fakt vůbec nelze divit, že to chce pod zem.

Jo a to srovnání s e zmíněnejma radiálama dost kulhá – jsou to pozůstatky Zákosu, na který současná Praha nemá naprosto žádnej vliv. Naopak u staveb, které se připravují v současnosti (pokračování MO či Radlická radiála) se počítá s tunelovým vedením a stejně tak se počítá se zakrytím D1 na P4.

Tomáš Gottschalk

Můžete uzavírat sázky, zda bude dřív ratlická radiála, nebo dálniční okruh přes Suchdol

Paja

No zato tunelová varianta tam to vypadá že do roka jezdíme. Ono (ne)překvapivě obyvatelé Střešovic, Břevnova ani Ořechovky nejsou ti, kteří tuto trať budou využívat, takže nemají důvod jí nebránit. Podobně jako je odpor proti VRT prakticky všude.

Jakub P

Obyvatelům Břevnova a Střešovic to může být celkem jedno, trať jim nijak zvlášť nepomůže ani je nijak nezasáhne. Možná někdo z nich občas sjede na Hradčanskou a odtamtud to použije na letiště nebo na Masaryčku. A pro obyvatele Ořechovky může být možnost, že jim ty vlaky relativně blízko jejich domů zmizí pod zem (a navíc budou elektrický místo dieselů) poměrně lákavá, i když to sami nevyužijou (respektive využijou taky relativně málo). Pro lidi z Vokovic a zejména Ruzyně a Dědiny to naopak může být zajímavý zrychlení cesty do centra. Celkově má P6 myslím víc důvodů to podporovat (v rozumné variantě)… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Nesmysl …. k vedení po povrchu v elektrické trakci by bylo – z hlediska bezpečnosti trakčního vedení vykácení stovek / tisíců stromů. Technická otázka – je vůbec možné instalovat TV do tunelu … Jednu kolej po povrchu, druhou do tunelu … Problémy se stromy v zahrádkách na Ořechovce ….

Leinad

Patrová trať, nějaká další Kotasovina typu Rajská Zahrada. Co takhle patrovou čtyřkolejku?

Facepalm

No ona trať na Kladno byla v jednom z předchouzích projektů Kotasovina jak prase, řeba takovej návrh zastávky u Výstaviště byl opravdu neuvěřitelnej, vypaalo to, jako kdyby někdo původně kreslil cirkus a v půli se rozhod to střelit někomu jinýmu.

CDP

Kolik variant už bylo navrženo a museli se měnit aby se vyhovělo dalším požadavkům? Kolik věcí byli navrženo, zamítnuto aby později po změně politického vedení zase požadováno. Nemusíte se snažit, spočítat to ani nejde.

Facepalm

Jo, tak to chodí, když se projektuje bez toho, aby bylo nutný se njdřív bavit s dotčenými. To, co vy ve své zaslepenosti považujete za „další požadavky“ jsou v české tragikomické realitě v 99 % věci, které by měly být už v původním projektu, leč to by jej nesměli kreslit stále ti samí mistři světa, kteří ještě nezaregistrovali změnu společenských poměrů v roce 1989. Nejsem úplně odborník na vývoj projektu trati na Kladno, ale docela dost toho vím např. o rekonstrukci trati 171, kde Správa ruku v ruce s patláky z Olšanský produkovala 20 let naprostý zhovadilosti zcela nerespektující obce,… Číst vice »

Petr

Koukám, že dopadla kosa na kámen. Ani se nedivím, že na to chtějí papír, protože to co v poslední době naslibovala Správa železnic, jsou jen vzdušné zámky. Jen namátkou, dva tunely okolo 25km jeden , rychlodráhu na letiště, VRT Praha-Brno, ETCS , konverzi napájecí soustavy, elektrifikaci 1500 km , … 😀

SaulGoodman

Nicméně pochybuji, že nějakou smlouvu se sankcema za nedodržení termínů uzavřou. SŽ určitě začne stavět až budou veškerá povolení, problém je, že to může v našich podmínkách být ještě docela dobrodružství. To ovšem SŽ zas tak neovlivní a těžko proto bude souhlasit, že za to bude platit nějaké penále.

Podle mě by to bylo problematické i z toho hlediska, že by se to těžko posuzovalo jako chování řádného hospodáře – za nejasnou protihodnotu by finančně ručili za něco, co nemohou zcela ovlivnit.

Leinad

Pokud by SŽ chtěla, tak si to ohlídá.
Třeba že se doba od dodání posledního podkladu pro stavební řízení do vydání rozhodnutí nezapočítává. Pak by SŽ musela alespoň alibisticky být v situaci kdy furt na něco čeká.

Petr

Bohužel na to spoléhají a slibují a slibují. Druhá věc je kolik to slibování stát stojí.

Jan Pytela

Samozřejmě celkovou dobu výstavby ovlivnit může.
Pokud by pokuta za zpoždění byla vyšší než náklady na vícepráce, tak může některou část stavby uspíšit nasazením víc dělníků (rozuměj jako na západě 24 hodin denně místo 10h pondělí-sobota, jak je u nás běžné).

Pavel Bláha

Jakou by měla mít SŽ motivaci, aby na takový závazek s hrozbou sankcí přistoupila?

Kubrt

Politické zadání.

medical examiner

Takže když to nedodrží, tak půjdou Svoboda & comp. do montérek?

Kubrt

V normálních firmách jsou manažeři (i další zaměstnanci) na úspěšném fungování „hmotně zainteresováni“, tedy mají zadané nějaké cíle a při jejich splnění dostanou extra peníz. Přišel na to i Gorbačov ve své perestrojce. A když ne, tak přijdou jiní a zkusí to jinak. Jenže to bychom se museli zbavit té hospodské představy, že politici, úředníci a manažeři ve veřejných institucích jsou darmožrouti, co by měli dělat za průměrnou mzdu. Ne; pokud chceme na ministerstvech a ve vedení SŽ apod kvalitní lidi, musíme je zaplatit a finančně motivovat za jednotlivé cíle/úkoly. Ale tady se radši bude šermovat zmrazením platu soudců a… Číst vice »

Jakub P

Ze v okamziku dokonceni trati pro ni budou pripravena adekvatni vozidla, zacne se hned naplno vyuzivat a nebudou jim tam jezdit nevhodne vlaky delajici ostudu? Samozrejme taky pod sankci. To je neco, co by Sprzel mela chtit.

Pavel Bláha

Jednostranně nevýhodnou smluvu, kdy jen jedna strana by měla nést břemeno celé investice a ještě pod sankcí za nedodržení termínu nikdo rozumně uvažující snad nepodepíše.

Kubrt

SŽ je státní organizace, jeden z vykonavatelů dopravní politiky státu, „vláda ČR svým usnesením č. X ze dne Y nařizuje SŽ, že…“

Jakub P

Aby ta investice k necemu byla, musi po ty trati taky mit co jezdit, do cehoz bude muset investovat nemaly prostredky mesto a kraj. Pokud by to neudelaly, nebo neudelaly vcas, nemela by ta trat vubec cenu. Uznavam, ze to neni uplne vyvazeny, ale rozhodne to neni tak absolutne jednostranne, jak pisete. A Sprzel neni komercni firma, ale statni organizace, jejimz jedinym smyslem je podobne investice provadet. To situaci taky dost meni.

Pavel Bláha

Když se SŽ k sankcím za nedodržení nezaváže, tak se nestane vůbec nic. Není žádná zákonná povinnost, aby SŽ takovou smlouvu uzavřela a budoucím uživatelům při zpoždění platila. Naopak při souhlasu se sankcemi by zodpovědný manažer měl velký problém, možná i trestní stíhání na krku.

Jan Pytela

Však ta smlouva může být oboustranná. Na jedné straně záruka, že po dokončení trati na ní ihned někdo nasadí nová vozidla, na druhé straně záruka, že ta vozidla nebudou stát 3 roky v depu.

Leinad

To ať si nadiktuje.
Dovedu si představit podmínku, že město zaplatí trasy (2026 chci interval Masna – Letiště 15 minut přes den, 30 min ráno a večer). I kdyby se nové vedení města rozhodlo vlaky neprovozovat, trasy jsou rozdané a pokud trať bude, tak je město musí zaplatit.
Nebo jednoduše, město zaplatí část ceny stavby.

Glum218

Když odhlédnu od toho, že v termínu to nikdy nebude…. Zajímalo by mě, jestli to z hlediska toho nákupu vlaků dopadne čtyřvozovou trakční verzí frenštátských push-pullů.

Já, kdo jiný

Hlavně jen to ne. Co takhle Stadler Kiss. Jenže to moc sním.

MHD

Jen to ne. Jednotku, kde se koukáte se svého sedadla do sloupku skříně, protože sedadla vůči skříní nejsou nijak koordinovaná.

Kubrt

To záleží jen na tom, kolik si do dané skříně naporoučí zákazník sedaček.

Leinad

Pokud vůbec existuje verze (počet sedaček), kde to lícuje.

Facepalm

Myslím, že lidé denně dojíždějící do práce z okýnek stejně moc nekoukají…

medical examiner

Že jo. Scheißewerke zklamala…

Avlaky

Nejlepší by byly twindexxy

Tomáš Záruba

Když už se pod Střešovicemi půjde tím tunelem, bylo by asi nejlepší jej dotáhnout až do Ruzyně. Místo té krouceniny skrz Liboc by se mohlo jet rovně a rychle. Přestup na Veleslavíně myslím že není až tak potřeba, bude-li to kulturně vyřešeno na Hradčanské.

Anonymní alkoholik

Super, zrušme to, co se už vyprojektovalo a projektujme znova. Nevadí, že se vlakem na letiště svezeme příští století. A to se, Horste, vyplatí! 🙃

Tomáš Záruba

To byl jen takový povzdech. Obecně (neříkám, že nutně zrovna tady) to ale může být správný postup, pokud délkou přípravy nějaký projekt „zastaral ještě před vlastním zahájením“. Ne vždy je správná cesta prostě „konečně dodělat“ to a v takové podobě, jak se to připravovalo (nebo o tom mluvilo) před desítkami let…

Ano, myslím Brno. 🙂

VTT

Tak jo, tak ten „zastaralý“ projekt předěláme a připravíme k realizaci, což si aspoň jedno desetiletí vezme. A pak si všimneme, že zase zastaral, tak ho znova zastavíme a budeme aktualizovat…
Podle mě, co už je v nějaké fázi rozpracovanosti (je na debatu, jaká ta fáze je), to by se mělo dodělat.

Facepalm

On je ten problém spíše v tom, že ta firma, co u nás monopolně projektuje téměř všechny dopravní stavby, se mentálně nachází někde v prvním volebním období Gustáva Husáka a současné projekty prostě kreslit neumí (protože to po ní ani nikdo nechtěl).

Jakpak to asi dělaj v civilizaci na západ od nás, že jejich dopravní stavby vznikaj dle současně vypadajících projektů tu otázku jste si nikdy nepoložil?

Tomáš Záruba

Nicméně pro úplnost si přiznejme, že tunelizace toho úseku z Dejvic do Veleslavína už toto zdržení přinesla, takže kdyby před těmi cca 4 roky nebo kdy se s tím přišlo ten tunel rovnou byl navržen v celé pražské trase, nyní už by další zpoždění nevznikalo. A kdyby se náhodou přece jen nyní řeklo „tak ten tunel teda celej“, tak by to zase bylo zdržení právě o tyhle cca 4 roky (max). Ono někdy to tlačení projektů „silou-mocou“ ve jménu přístupu „cokoli, ale hlavně už co nejdřív“ za využívání hlášek typu „to nejde“, „jakákoli změna je na 10 let“ a později… Číst vice »

VTT

V té úvaze je zásadní chyba – a to je předpoklad, že teď odstraníme poslední chybičku, to si tedy ty čtyři roky vezme, a pak už ten projekt bude optimální a vymazlený. Ale tak to nebude, během těch čtyř let se zase přijde na něco, co lze zlepšit (případně se změní situace, takže se ukáže, že by bylo hodné něco poupravit), takže se zase počká. No a pak se najde zas něco. Případně nebudou peníze, budoucí politická reprezentace bude tlačit něco jiného… Spíš bych si položil otázku, jestli opravdu stojí to napřímení trati k Ruzyni za to zdržení. Jsou výhody… Číst vice »

Frantisek

A z regionální tratě bude dálkovka – za městem ovšem pokračující opět výhradně jako regionálka. A lidi na ni budou z celé Prahy 6 jezdit buď jen do Dejvic nebo jen na letiště. No, nic proti, ale to už bych radši nechal stávající jednokolejku, jen opravit a výhledově zadrátovat, a přes letiště naplánoval dálkovou trať Praha – Kladno – Slaný – Louny – Most (alternativně k nyní plánované, pohříchu ryze ‚polní‘ VRT ‚Podřipsko‘).

Jakub P

Pro cestu z letiště by přestup na Ačko na Hradčanské asi většině lidí stačil. Ale pro lidi bydlící kolem Evropské by se tím ztratila možnost dojet tramvají na Veleslavín a použít tuhle trať (pokud na ní opravdu budou „městské“ intervaly) jako zkratku do té části centra, kam Ačko nevede, do Karlína a podobně.

Předpokládám, že do budoucna bude Praha takovou síť městských, dostatečně často jezdících vlaků, která by doplnila metro, potřebovat (jo, bude to nutně vyžadovat rozšíření kapacity, jsem si vědom, že na stávající tratě se to nevejde). A tímhle by se tato možnost v těchto místech zbytečně zazdila.

ušatá

Jenže ono to má sloužit i pro dopravu přes město jako vylepšení MHD, takže jsou potřeba stanice tak, jak jsou a doplnit třeba i tu Ořechovku atd.

Jaaaa

Ale jo. Praha už si chce rozjíždět svůj byznys teď, bez ohledu na to, co bude za 8 let. Ony 4 roky na soutěž a výrobu souprav nestačí? Jsme se dostali do fáze horší, než komunistické pětiletky? Si děláte srandu?

Jedna věc je lemplovství SŽ, ale tady při dobré vůli nejde předvídat případná rozhodnutí soudu na základě kverulantských podání zbohatlíků na Praze 6.

Takže otázka je jasná: Kdo komu co nabídl?

Jakub P

Obvykle se tu nadava, ze se vyberka vyhlasujou pozde, novy jednotky tak uz nejde sehnat a musi se vybirat z ojetin, vymyslet preklenovaci reseni, kdyz vyberko nekdo napadne, atd. A kdyz Praha a kraj vedi, ze pujde o obri zakazku, takze chtej nechat uchazecum i sobe dost casu to udelat poradne, zas je to blbe?

Facepalm

Tak jasně, že je to blbě – na co by pak Čecháčci nadávali?

medical examiner

Nejspíš na počasí. Nikdy jim nedojde látka…

Facepalm

počasí je na nadávání nuda, páč tam není nikdo, s kým by se dalo případně zatočit po bolševicku.

Jaaa

Ano, protože se výběrka vyhlašujou nesmyslně pozdě, tak jiné vyhlásíme nesmyslně brzo.

To fakt dává smysl.

Facepalm

A čo si, Kefalín, predstavítě pod takým „výběrko tak akorát“?

Jakub P

Zatím ho nevyhlašujou, jen připravujou. Při aktuální vytíženosti výrobců železničních vozidel, která nejspíš pár let potrvá, době, kterou trvá antimonopolnímu úřadu rozhodnout o námitkách, době schvalování v případě, že by to byl novej typ a vzhledem k tomu, že to bude sakra velký, takže účastníky čekají velmi náročná jednání s bankami a/nebo leasingovkami o financování, takže na podání nabídek bude muset být poměrně dlouhá lhůta. Sedm let dopředu (vyhlášení 2022 a provoz od 2029) mi za této situace přijde jako velmi slušná, ale nikoli absurdní rezerva.

Bespi

Kapacita vyrobcu vozidel je dost omezena, a pri takto velke objednavce ty 4 roky stacit nemusi. Pokud by to byla nova vozidla, jako ze budou, tak jeste pripocitat schvalovani.

Jaaa

Opravdu je na to potřeba OSM let?

Ondřej

Hamižnost z Vás čiší na sto honů.

Robert Šalda

Dobrá správa pod sankcí. To mě pobavilo. Závazek pod sankcí si tak mohou dovolit vůči nasmlouvanému dopravci, když nesplní k čemu se zavázal. U SŽ jako provozovatele infrastruktury, to si nějak nedovedu představit…😁

ČD4ever

Ta sankce by šla případně z jedné státní kapsy do druhé, ne? SŽ je stát. Je to asi jen gesto a pokus, jak se politici chtějí zalíbit lidem.

Facepalm

Praha ani Stč. kraj nejsou stát. Doplňte si elementární znalosti o uspořádání státní správy a samospráv…

medical examiner

Zatím ne… 😀 😀 😀

Pája

😀 👍👏

Kubrt

Sankce do smlouvy (obecně) patří, jinak je to bezzubá smlouva. Ovšem při způsobu financování SŽ je sankce méně „hrozivá“, než když v tom jede někdo za svý. Za mě každopádně dobrá věc – snažit se zasmluvnit vztahy mezi jednotlivými „hráči na dopravním hřišti“, ne jen mezi objednavatelem a dopravcem.

Robert Šalda

Jasně, že sankce do smlouvy obecně patří, jinak jsou její ustanovení problematicky vymahatelná. Jen mi není jasné, jakým způsobem Praha a Stč. kraj Správu železnic k závazku pod sankcí přimějí. Zvlášť když, jak o něco výše psal např. Jaaa, řada věcí ohledně stavby je ze strany SŽ obtížně ovlivnitelná.

Martin K.

Státní organizace a pracovat na termín? Dle mých skromných zkušeností to nejde úplně dohromady (je pravda, že u mě to nemělo nic společného s kolejovou dopravou).

Jarda V.

Nechci být špatným prorokem nebo být za hnidopicha ale to fakt někdo věří tomu že v roce 2029 pojede vlak na letiště? Máme rok 2021 a za 8 let od již zmiňovaného prohlášení akorát tak natřeli nádraží v Dejvicích …

Grossák

Je pravomocné ÚR na první úsek…

Jarda V.

Kdyby byla vykopána štola a unni nachystaný razící štít tak bych jim fandil že to stihnou. Ale takhle? Vidím to na rok 35, cena 3x vzroste a stejně to bude boj.

Jaaaa

A?

medical examiner

Ehh, ne…
Pochybuji, že ta trať vůbec někdy vznikne, natož do 8 let.

-TR-

SŽ je křivá jak osmanská šavle. Nedodržuje ani zákony, které upravují její činnost. Nechápu, že Praha nebo Středočeský kraj chtějí vůbec důvěřovat této organizaci. Ať už podepíšou se SŽ jakoukoliv dohodu, SŽ se na to vykašle a celou dohodu použije jako toaletní papír.

Byl bych velmi rád, kdybych se mýlil a tento komentář se časem ukázal jako nesmysl.

Jakub P

A maji jinou moznost? Domluvit se s nekym jinym, at tu silne chybejici trat na Kladno a letiste postavi? Nebo nechystat s predstihem vyberko na dopravce, aby ten mohl zajistit stroje, a spolehat na to, ze nekdo na posledni chvili nekde neco vytahne z kopriv?

-TR-

Obávám se, že jiná možnost než vozy z kopřiv nebude. Hodilo by se pro tento účel nechat dostatek vozů Bmto, případně jejich rekonstrukce, nebo zakoupit ojeté patrové vozy z Německa. Ty můžou být v provozu jak s motorovou, tak elektrickou lokomotivou, a můžou být nasazeny kdekoliv, tedy nejen na trati z Prahy na letiště a do Kladna.

-TR-

V zásadě předpokládám model stejný, jaký chce uplatnit Moravskoslezský kraj na úseku Ostrava – Frýdek-Místek – Frenštát pod Radhoštěm. Zde budou jezdit push-pull soupravy, dočasně s Brejlovci, poté místo toho přijdou elektrické lokomotivy.

Jakub P

Ty push-pully k Ostrave jsou ale novy, ne? Na trasu, kde je treba kapacita hned a elektrizace bude pozdeji takovy reseni chapu, ale tady ma ta potreba kapacity prijit soucasne se zadratovanim, takze ten mezikrok s brejlovci je tady zbytecnej. A kdyz tam nebude zmena trakce v prubehu zivotnosti, tak proc ne rovnou jednotky misto loko a ridicaku? Navic kolem Prahy jsou i dalsi trati, kde by se jejich kapacita vyuzila. Sloni nebudou jezdit vecne, zejmena pokud dojde na prepinani napajeni na casti trati.

Jakub P

Tak jestli uz ted vime, ze za x let tu nejde udelat soutez na odpovidajici novy vozidla a na planovanou nelevnou trat mezi hlavnim mestem, letistem a nejvetsim dalsim mestem v okoli, a budou se na to tahat koprivaky, mozna by bylo fakt lepsi se na celou zeleznici v CR vykaslat, prohlasit ji za uzavrenou kapitolu zahubenou par. 1 a sotousi, kterou by stejne nikdo normalni nepouzil, a spolehnout se ciste na silnicni dopravu.

ušatá

Všechno by vyřešilo to, že by se pouze zmodernizovala a zdvoukolejnila současná trasa Dejvice – Veleslavín bez tunelů a tím by bylo vše vyřízeno a ještě by se pár miliard ušetřilo. A ti, co to tak nechtějí by si museli, pokud by názor nezměnili, ty tunely zaplatiti. A to proto, aby se nám tady nešířil jeden ohromně velký tunel.

Jelen

Obávám se, že stávající trať, která je vedená hustou zástavbou, zdvoukolejnit nejde.

Grossák

Stávající trať je vedena obytnou zástavbou ze 17 %. Jinak je obklopena garážemi, zahrádkami, sady, křovím, pozemkem teplárny a armádními pozemky. Hustá zastávba je například podél tříkolejné tratí v Nuselském údolí.

Facepalm

Jasně, a zrovna ten Jamrtál je úplně učebnicovou ukázkou projednatelnosti, a to jde akorát o rekonstrukci…

Frantisek

Tady je málo místa akorát v krátkém úseku přes Staré Dejvice. Kdyby se to moc neroztahovalo, stačilo by přestěhovat jeden domek a vykoupit pár zahrádek. Variantně zahloubit jen tu druhou kolej.

Facepalm

Kdyby byly v pr*eli ryby, nepotřebovali bychom rybníky. Nejde o místo, jde o hlukový a dalšií limity plus tisíce dotčených lidí a firem (a městskou část), které jsou ze zákona účastníky řízení. Ta tunelová varianta vznikla právě kvůli reálné neprojednatelnosti varianty povrchové. Ale jasně, proč se nevrátit někam do roku 1993 a zkusit to celé znova, žejo.

ušatá

Žádný hluk ani emise po rekonstrukci zde nejsou. Tady se jen nechtělo a projektanti a SŽ to neuměli (nebo nechtěli) zdůvodnit. A určití politici měli větší moc a vliv než bylo žádoucí. A toto je výsledek. Nikoliv technické nebo jiné problémy.

Facepalm

Bože. Vy fakt vůbec netušíte, která bije.

Leinad

Nebo v tom krátkém úseku nechat jednu kolej a říkat tomu „antivyhybna.“
A případně GVD stavět s tím, že tam není možné se potkávat.

Jakub P

Furt by to rozsireni na dvojkolejku znamenalo nutne demolice, zachovani klikatosti, pomalosti a urovnovych prejezdu. Pokud vim, tak i Sprzel od zacatku nebo temer od zacatku planovala tunel, spor byl akorat o to, kudy presne ten tunel vest, pricemz ta varianta prosazena P6 (vest ho radsi hloubeji pod kopcem, nez melce v piskovcovem podlozi pod velkym vodojemem a fyzikalnim ustavem), skutecne zni rozumneji a rozdil v nakladech neni velky…

ušatá

Ne , původní řešení bylo na zdvoukolejnění ve stávající stopě s rychlostí min. 80Km/hod a plnící všechny požadavky na hluk i emise a to i bez vysokých protihlukových zdí. Demolice minimální, jednalo se asi (?) o dva domky. Ale tady byl odpor pár zbohatlíků a na ně nalepených pár politiků, kteří se podporovali. A to nemluvě o tom, že se do poslední chvíle chtělo místo železnice zde mít silnici – Veleslavínskou radiálu – a některé to neopustilo dodnes a i proto možná stále ty drahé a nesmyslné nápady a odklady přestavby tratě.

Facepalm

Né, že by mne překvapovalo, jaký kraviny to melete, ale Veleslavínská radiála bya aktuální naposledy v roce 1989 či krátne poté, stejně jako třeba radiála žižkovská, nuselská či krčská. Ale co je šedivá skutečnost oproti hlasům ve vaší hlavě, žejo…

ušatá

Ano, je to tak, to jsem zapomněl k tomu napsat.

ušatá

Jde a projekty na to byly a dokonce s minimem bourání.

Standa Kral

Pane, vice se v zivote snazte, a az budete mit nejaky pekny dum v pekne ctvrti, rozhodne nebudete chtit za domem rychlodrahu a take prestanete zavidet

medical examiner

No…když by to bylo nedaleko nádraží a tam taky nějaké vlaky zastavovaly…

Frantisek

Jakou furt rychlodráhu? Ta trať je tam už dost přes sto let, je vybavená podjezdy a podchody, výjimečně přejezdy. Nic víc než rozšíření a sice určité zahuštění provozu, ale zase odbourání rachotících motorů do kopce, by nenastalo.

Jakub P

Klasika, chceme zeleznici, ale jen tu nasi starou dobrou, kterou duverne zname. Zadny prilisny novoty, ktery nejsou uz aspon padesat let vyzkouseny, zadny velky prelozky, zrychlovani, podpora souziti s jinymi druhy dopravy. Rozhodne nic, co by mohlo nalakat do vlaku lidi, pro ktery je to jen dopravni prostredek jako kazdej jinej, urcite by to zneuzili, heretici…

ušatá

A v čem ty novovty zde jsou dobré? Předražené a funkčně nevyhovující? Tak jaké výhody?

Facepalm

á, argumentace v logice „císařská silnice stačí“. Opravdu plodná diskuse to tu je…

Pavel Skládaný

Jaká rychlodráha, propána? Tohle je trať pro městské a příměstské spojení, rychlost 80 km/h, v podstatě rychlejší tramvaj. Dle této logiky by pak mohla povstat celá Praha proti tramvajím.

Brendis

Radsi mit za rohem rychlodrahu kde jede 1 vlak za pul hodiny nez dalnici co rve furt

dejf

tak moderní elektrifikovanou trať s celosvařenejma kolejnicema a hustším provozem, nebo železniční skanzen jménem buštěhradská dráha z doby, kdy do vydání marxova kapitálu zbývaly ještě 4 roky? mě to přijde tak jako prašť nebo uhoď i v případě, že ta nová trať bude hroznej zprasek. jinak je to rozhodně pokrok.

ušatá

Jenže ta dráha tam je už cca 160 let, zatímco ty domky jsou tu většinou tak let max. 80 a méně a stavěny byly ještě za parního provozu a nějak to dotyčným nevadilo. A ti noví tu trať neviděli, když se tam stěhovali? Nebo si mysleli, že jsou něco víc a svět se bude točit podle nich?

Diesel

A můžete se pak rovnou k ty dvoukolejce nastěhovat. Tohle není dálnice co vede polem a nikoho neotravuje ale něco co budou mít lidi na stálo pod okny a poslouchat dvacet hodin denně skřípání a vrzání plechu.

Frantisek

Zajímavé, že mnohem víc v tom místě hučí (a navíc smrdí) nedaleká Evropská. Skřípání a vrzání plechu? Vždyť tam už prakticky žádné nákladní vlaky nejezdí. Naopak ubude rachotů motorů. Vše možno zakrýt průhlednými stěnami. A dvacet hodin denně? Když počítám minutu na vlak (a to ještě přeháním), pak i kdyby jelo denně 60 párů vlaků, tak jsou to nejvýše dvě hodiny – trochy hukotu a bzučení. Děláte, jak kdyby tam měl pracovat kovošrot…

Diesel

To bude nádhera, koukat z baráku do průhledný stěny. Jinak pro info Evropská je od těch kolejí pomalu půl kilometru.

Ondřej

Někteří lidé jsou prostě posedlí tím, že něco nechtějí.

ušatá

Chodíte tam někdy, abyste viděl, jaký je provoz aut v těchto ulicích, kolik jich tam stojí? A ta Evropská je od tratě cca 250 m.

Facepalm

Jasně, každej, kdo bydlí u dráhy, si nepřeje nic jinýho, než čumět na olezlé PHS.

ušatá

Ty tam ale vůbec nejsou potřeba.

Facepalm

Byste si asi měl nastudovat – krom tedy asi miliardy jiných věcí – hygienický normy.

Krrom toho teda, reaguju na výrok toho druhýho exota, se kterým si tu notujete, o tom, jak by všechno vyřešily PHS.

ušatá

Jenže ta nová trať s elektrickým provozem, s pružným uložením a ještě i menší hlukovou izolací přímo v kolejích není skoro slyšet a není v přímém dotyku se zástavbou na rozdíl s dotykem trvale jezdícími auty po silnicích, která jsou zde tolerována a skutečně zdraví ohrožují 24 hodiny denně. Chce to znát fakta.

Facepalm

Už jsem se vál, že se tu neobjeví žádné játro s argumentem „ať si to zaplatěj sami“.

Frantisek

Holt hysterická reakce na hysterickou reakci. Přitom nebýt někdejší masírky převzaté pány Bémem a Chalupou v zájmu probetonování metra (které nakonec nemá pořádný výlez ani do sídliště Červený Vrch!), hrát roli věcné argumenty, mohlo vzniknout oboustranně přijatelné řešení. Další mega tunel pod Prahou 6 v blízké době velmi pravděpodobně nebude, není za co; memoranda nememoranda.

Facepalm

Metro do Motola po chalupoidě s tratí na letiště a do Havířova u Prahy nijak nesouvisí.
A všestranně přijatelné řešení (protože se tam fakt nejedná o žádné dvě strany, ale tisíce účastníků řízení, je právě ten tunel. Se s tim smiř a nevymejšlej kolo.

Jaaaa

Nesmysl. Zbytečná pomalá bariéra, stejně by musela pod zem.

Frantisek

Jaká pomalá bariéra? Pod zem nepůjde, na to nebudou peníze, metro stačilo. Spíše to skončí v Ruzyni přechodem na stávající jednokolejku, v lepším případě s dráty.

Jaaa

Že to tak dopadne, je docela možný. Ale žádoucí stav to rozhodně není.

Facepalm

A jak že souvisí Prahou financované metro se státem financovanou tratí? Hele, jasně, vy asi nikdy nebudete ta nejvostřejší tužka v penálu, ale dokážete pochopit aspoň to, že to, co tu povídáte, má asi takovou logiku, že si Horákovi od vás z ulice určitě nebudou moct dovolit nový auto, protože Vopičkovi z Bzence si loni pořídili bazén?