Kraj chystá nákup vlaků a po SŽ chce záruku, že dostaví trať na letiště v termínu

Reklama na železnici na letiště. Autor: Zdopravy.cz / Jan SůraReklama na železnici na letiště. Autor: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Termín dostavby tratě na pražské letiště by už nemusel být jen v prezentacích, mohl by být zakotven v právně závazném dokumentu.

Termín dostavby tratě na pražské letiště by už nemusel být jen předmětem slovního driblingu politiků a obsahem propagačních letáků Správy železnic (SŽ). Mohl by být zakotven v právně závazném dokumentu, což je představa Prahy a Středočeského kraje.

Obě samosprávy budou chtít po dopravcích nové vlaky a mají obavy, aby investice kvůli odkladům dostavby nepřišla vniveč. Praha a kraj tak chtějí smluvní ujištění, že modernizace proběhne v termínu, který Správa železnic slibuje. V opačném případě by měla platit sankce.

„Správa železnic vede v této záležitosti se Středočeským krajem předběžné diskuze. Jakou formu by výsledná dohoda mohla mít, stejně jako stanovení všech podmínek, závazků a sankcí pro obě smluvní strany, to vše je předmětem dalších jednání,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Podle něj Správa železnic předpokládá dokončení modernizace celého spojení z Masarykova nádraží do Kladna v roce 2030. To je o rok později, než ještě nedávno uváděla. Podle mluvčí Radky Pistoriusové si investor nechává rezervu hlavně s ohledem na složitou přípravu tunelového úseku Dejvice – Veleslavín. „Kde je každý krok Správy železnic napadán,“ dodala mluvčí. Z Kladna a z Veleslavína by mohly začít jezdit vlaky na letiště v roce 2028. To je i termín, který Správa železnic dostala „rozkazem“ od premiéra Andreje Babiše.

Podobných termínů už ale bylo vícero. V živé paměti je stále memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček a primátor Pavel Bém; podle tohoto memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce 2013.

Pokud jde o dopravce a vlaky v Praze a středních Čechách, první velkou soutěží má být výběr dopravce, který bude jezdit na hlavních koridorových tratích a právě do Kladna s elektrickými jednotkami typu EMU 400. Ty budou kapacitnější než dosavadní CityElefanty. Soutěž by měla začít příští rok, k zahájení provozu pak má dojít v roce 2029.

Celkem budou kraj s hlavním městem potřebovat 107 takových jednotek, které mají mít nejméně 400 míst k sezení. V Česku by šlo o zatím nejkapacitnější jednotky.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Hlavní město Praha Správa železnic Středočeský kraj trať na letiště
145 komentářů