Kraj a město musejí nalít další peníze do ztrátového pardubického letiště

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Pardubicích. Foto: Letiště PardubiceBoeing 737-800 společnosti Ryanair v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice

Ředitel letiště v příštích letech neočekává, že by firma začala vydělávat.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Dost dobře nechápu jak může být pardubické letiště ve ztrátě, když ho mají ještě napůl s armádou… Vlastně veškeré zabezpečení letového provozu obstarává armáda zatímco jinde to musí řešit sami.

avijan

Jen ve zkratce: Celá republika – Pardubice nevyjímaje – rozvíjí svou ekonomiku s výhledem několika desetiletí na základě aktuální (a pozitivní) situace, s předpokladem přínosu všeho druhu. Letiště se nebuduje z roku na rok, to je dlouhodobá a perspektivní záležitost. Pokud do vývoje zasáhnou tak negativní skutečnosti, charakteristické pro poslední tři roky, nelze se divit, že je tu propad. Ten je tu v současné době ve všech oblastech. Pokud bychom vždycky u dlouhodobých investičních akcí uvažovali o silně negativních až tragických okolnostech, které je mohou zhatit a nakonec na tuto zemi v reálu těžce dolehly, nikdy bychom se v této… Číst vice »

David

Jestli by místo toho letiště nebylo dát lepší peníze do pomníku, dálničních privadecu, obchvatu, oprav mostu … autobusové dopravy. Peníze jsou ve výsledku jen jedny.

Jiří Kocurek

Bacha, nebo těch 12 mil. v nějakém pomníku zahučí. Obchvat se za to nepostaví, to je tak na opravu jednoho mostu přes větší potok na dvojce silnici.

Michal

Nedávno psali že tam bude opět provoz dopravních letadel ale zdá se že je to draha investice.

JirkaJJ

Nechápu proč se vyhazuji zbytečně peníze za pseudoletiště. Zejména letiště Budějovice a Pardubice jsou černé díry na peníze a při vzdálenosti od Prahy postrádají smysl. Kolik ty města mají obyvatel? Už i u Brna a Ostravy je na hraně jestli se u nich vyplatí mít letiště a to jsou to města s několikanásobně více obyvateli… A kam z tama jako budou létat? Ve horizontu několika desítek let stejně letadla na krátkých trasách (jako např. donedávna provozovaná a dotovaná trasa Brno – Mnichov) nahradí rychlovlaky a letadla budou jen na dálkové trasy… Nějak si ale nedovedu představit linku Pardubice – New… Číst vice »

Eva

Z příslušných letišť nelétají jen obyvatelé daného města, ale i okolních. Například Hradec Králové, Chrudim a tak dále. Pro nás je rozhodně příjemné být od domu na letišti za 20 minut autem, než za 2,5 hodiny na letišti v Praze. Proto doufám, že vetší množství nabízených destinací nám umožní si zase z Pardubic zaletět na dovolenou.

JirkaJJ

Snad brzy bude jezdit vlak až na pražské letiště a nebude třeba tam jezdit autobusem přes město jak někde v Africe. Stejně tak snad již brzy se začne stavět trať VRT-01, která urychlí i spojení Prahy a Pardubic i Hradce Králové…

Že si z tama pár lidí jednou ročně zaletí dovolenou, neznamená že jim to musí dotovat všichni občané kraje… Se stejným přístupem by mohlo mít mezinárodní letiště každé krajské město… naštěstí jinde tak hloupé nápady nemají…

Krtek

Naše země pravdu není tak velká, aby to z každého okresního města bylo na letiště 20 minut. Je to nesmysl, stejně Vám nabídnou jen pár destinací, a když budete chtít jinam, musíte do PRG. Mít mezinárodní letiště za každou vesnicí je prostě hovadina, pro zem naší velikosti je daleko rozumnější nacpat peníze do kvalitního a rychlého dopravního spojení na Pražské letiště, nebo do Vídně, Drážďan…

Cestujicí

Přesně tak, na co jezdit přes prahu skkro 2,5 hod. JK z od Hradce tak z Budějic když jsou letiště za komínem, jen najít vůli dobře využít. I když jsme malá země. Např. Hradec realitky bohužel inzerují jako předměstí Prahy s dostupností do 1.hod ale jen na.kraj podle toho to taky vypadá

J.ree

Jednou za rok to přece zvládnete. Zas taková hrůza to není…

Mik

Pardubicim fandim, jen je treba neprotezovat Smartwings , nebo treba CK Fischer, nebo Exim a Nemce ,ale jednat s Ryanairem ,nebo Wizzairem aby meli zajem s Pardubic litat Taky by bylo dobre ,aby vznikla lepsi spoluprace s letistem ve Wroclawi Ani vlakem, ani autobusem a ani autem se na letiste do Wroclawi neda pohodlne a rychle dostat ,pricemz Wroclaw je moderni letiste s dobrymi destinacemi Lot by klidne mohl obsadit trasu Wroclaw Pardubice a treba by mel o ni zajem i Wizzair, nebo Ryanair O zakazniky by urcite nouze nebyla a spojeni by bylo celorocni a ne jen v letni… Číst vice »

Pavel Toušovský

Aby si pan Sůra zase nerýpnul jako obvykle do PED .

Hangover

Ve skrze z pozitivní tiskové konference dokážete udělat silně negativní článek. Proč psát o pozitivních plánech, když lidé raději negativa a kontroverze že?

Jiří Kocurek

Jestli vám to, milá kocovino, nedošlo, tak ledaskterá veřejná kasa právě prožívá nepříjemný pocit při placení: Najednou je trochu moc draho.
Z historie je známo mnoho případů, kdy kmán prochlastal barák a pán prochlastal panství i s pivovarem.

Šejdr

Vtipné je, že to samé město nemá peníze na opravu zchátralého mostu, který má už teď omezení na vozidla do 3,5 tuny s výjimkou MHD a IZS (ovšem jen 1 vozidlo na mostě). Takže se může jednoho ne právě vzdáleného dne stát, že se třetina Pardubic bude tlačit na zbývajícím mostě do centra, zato ovšem budou moct v létě letět na dovolenou z PED. Tedy za podmínky, že budou mít dovolenou v jedné z těch několika mála destinací, kam se z PED létá.

Anonymus

Co ted dela ta vyhozena reditelka?

Apex

Myslim, že je mimo obor…

Anonymus

To asi urcite. Zadny statni podnik v letectvi ji nezamestna a Smartwings taky ne. Ale co dela ted? Kam sla s takovou moralkou?

Jan

Myslím, že nemusejí, ale asi to udělají…

Apex

Když byl nový ředitel jmenován v roce 2020 jmenován, jsem konstatoval, že pozitivní asi může být fakt, že se může zlepšit spolupráce s armádou v PED, ale jinak volba spíše vyvolávala více otazníků… ať už proto, že nebyl dostupný seznam přihlášených do konkurzu nebo zveřejněný projekt, se kterým konkurz vyhrál, protože evidentně zkušenosti z civilního letectví (obchodně, ale i provozně) neměl. Jakkoliv je jasné, že v důsledku covidu nebylo možné projekt, se kterým vyhrál výběrové řízení, (zatím) realizovat, nemůžu úplně souhlasit s jeho konstatováním, že „přeprava cestujících si sama na sebe nevydělá, žádné mezinárodní regionální letiště se jen tím nedostane… Číst vice »

Caracas

Kraj s velmi špatnou a neustále se zhoršující pozemní hromadnou dopravou neustále leje další a další veřejné prostředky do zcela neperspektivního podniku. Žádný rozvoj civilní letecké dopravy se v Pardubicích nikdy konat nebude. Divím se tamním voličům, že je tato komedie stále ještě baví…

Sizifon

To nezruší už kvůli Hradci.Tu ostudu by neunesli 😀

Šejdr

Voliče to nebaví, jenže o letišti se v předvolební kampani mlčí, klíčovým tématem je silniční doprava. Aby taky ne, je to služba užitečná jen pro několik málo procent obyvatel města, zatímco každodenní kolony nebo klíčový most na hraně provozuschopnosti ovlivňují života značné části voličů. No a že politické strany chtějí letiště udržet? Tak se podívejte do výpisu z OR, jak se tam v nejvyšších orgánech střídají místní politické figurky jak svatí na orloji. Kapři si sami nevypustí rybník.

Nyvlt

Příští léto po zaplacení faktur za zimu už tolik lidí lítat nebude

Kubrt

Ti, co budou mít problém s cenami energií, nelítají ani dnes.

Horal

To by jste se divil.

Jiřík

Přejmenovat na Praha – Pardubice jak je to ve světe, jinak bude letiště dlouhodobě stagnovat. Ano někomu se to nemusí líbit ale to letiště by se takovou maličkostí rozlétalo a stalo by se z něj založní letiště Ruzyně časem

Karel

Praha není tak významné město ve smyslu leteckého uzlu, aby se musely nízkonákladovky stahovat do polí 100 km daleko. Stačí jim pohodlně Ruzyně a její kapacity, které jsou dostačující. Doba už je někde úplně jinde a Praha není Londýn, Paříž ani Varšava, kde tento model funguje, kde létat 70 km za město (Southend, Beauvais, Modlin) kvůli drahým poplatkům na hlavních letištích smysl dává. Pardubice navíc zaostávají i infrastrukturně (napojení letiště na veřejnou dopravu atp.).

Jiřík

Praha je významné město kór z Prahy létá prakticky celá země. A to nepočítam anglomeraci Prahy a stredoceskeho kraje. V Praze se dokonce staví druhá runway protože kapacita nestačí. Pardubice se pred covidem zvedly i díky SkyUpu a infrastrukturně vubec nezaostavaji dálnice a železnice z Prahy a cestování okolo 1 hodiny je uplně v pohodě navíc když se postaví dálnice D35 do Olomouce a D11 na Trutnov a Polsko toto letiste nabyde na významu. A když Ruzyně nedejbože vypadne tak kam budou lidé létat ? Tuřany tu kapacitu nemaji a Pardubice také ne proto je vhodné uvažovat o druhém letišti… Číst vice »

Karel

Možná někdy v budoucnu připouštím že OK, ale to by náš stát musel pořádně zamakat na infrastruktuře, já už moc na dostavbu D35 ani D11 v dohledné době nevěřím. Nicméně i po dokončení D11 na Polsko si nemyslím, že si bude RYR kanibalizovat Wrocław, když tam teď navíc staví nové údržbářské centrum. A minimálně Morava a Slezsko už má rozebrané Vídeň a Katowice. Jako druhé letiště pro Prahu se spíš když teda už uvažuje o Vodochodech.

Jiřík

Vodochody mohou být alternativa souhlasím proč ne.

Jen je škoda, že se nemůže uvažovat o již funčním letisti a rozlétat jej, když už je v provozu(Aspoň zkusit tu změnu názvu) a poté si vyhodnotit zda to jde nebo ne. Jak se něco takového nezkusí tak to bude pro Pardubice špatně tak jako tak bohužel. Ano letiště tu máme ale nepřijde mi ekonomické ho opravdu pořád dotovat do nekonečna.

Reálně se tu může udržet tak nějak letiště v Brně (kde to myslím nejaky rok do plusu dovedl Accolade) a Ostravě (Cargo časem ) aby nemělo provozní ztrátu a nemuselo být dotováno.

Apex

Vodochody jsou odpískané, nový majitel Aera, pokud se nepletu, projekt odpískal a chce letiště využívat jen pro svoje potřeby…

Sizifon

Však to bylo neprůchozí pro vlnu odporu u obyvatel z okolních obcí.Kvůli hluku,zvýšenému provozu vozidel atd. bla,bla.Takoví ten kolorit,když se má něco stavět.

Aleš

V Praze se žádná runway nestaví. Praha má 2 přistávací plochy, které jsou dostačující. PRAHA je p****l světa, když ji porovnáme s WAW, CDG, VIE nebo LHR

Apex

Tak LHR a CDG jsou jiná liga… VIE do jisté míry také, i když PRG má vlastně menší odstup od VIE než VIE od LHR a CDG… U WAW nesouhlasím, vezmu-li velikost a potenciál trhu, existenci domácího dopravce, celkovou obrovskou podporu civilního letectvi strany polského státu, a to jak finanční, tak politickou a PR, tak rozdíl cca 1 miliónu cestujících v roce 2019 (PRG 17,804,900, WAW 18,844,591) je/byl z tohoto pohledu dost malý. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet do budoucna, ale trumfy má v ruce WAW a když vidím, jak jsou Poláci ochotni dál civilní letectví rozvíjet, tak si… Číst vice »

Georg

vychodni cechy, severni morava a slezsko litaji z polskych letist, jizni morava z vidne. z prahy lita hlavne praha a okoli.

Air Traveller

prosim … vratte se nohama na zemi 🙂

Libcha

Můžete přihodit srovnání i s Brusel/Charleroi?

Karel Mio

Nejde mozna o vyznamne mesto ve smyslu leteckeho uzlu, ale vyznamne mesto turisticky rozhodne. Treba takovy Stockholm ma letist asi 5, Arlanda je 50 km daleko, Skavsta pres 100. Podle me jedina budoucnost pardubickeho letiste je jako doplnek Ruzyni – Praha-vychod – aby lakalo nizkonakladovky na nizke poplatky a rychly vlak do centra Prahy.

Petr

A proč by v Pardubicích měli dotovat turistiku směřující do Prahy?

Mirek Zv.

To mi přijde neuvěřitelné množství blbosti, které jste dokázal vtěsnat do jedné věty. Ale třeba mi něco uniká. Třeba kdyby půlka pražského provozu začala létat sem, tak by opravdu byly potřeba ještě vyšší dotace. V tomhle státě je ostatně možné všechno.

Apex

Co jsou to nízké poplatky? ULCC jako RYR nebo WZZ platí v průměru 100 Kč na odlétávajícího cestujícího (dle jejich výročních zpráv). PED mají v průměru 35 zaměstnanců a mzdové náklady 18,5 miliónu. K tomu další provozní náklady, licence, školení, pravidelné revize zařízení apod., což jsou další milióny. V roce 21 byly náklady 67,5 miliónů (83 miliónů vč. výnosů z paliva), výnosy 33 miliónů (55 miliónů vč. prodeje paliva). Takže na pokrytí nákladů by buď museli obsloužit 675000 cestujících na odletu, nebo by při současných objemech by letištní poplatky celkem měly dělat 845 Kč za odlétávajícího cestujícího. Problém je, že… Číst vice »

Peeetr

První musí Praha zvednout poplatky alespoň o 30-50%.

Jiří Kocurek

Pak by to ještě chtělo Praha-Carlsbad a Praha-Budweis. Obodbně na železnici Praha-Kolešovice a nebudou stačit 3 spojené Regionovy.

Anonymus

Dobry napad

Air Traveller

vy si jako fakt myslite, ze kdyz se pardubice prejmenuji na praha-pardubice, tak se rozleta letiste? 😀

co se tady clovek nedovi

Mirek Zv.

To je fakt. Veřejnou dopravou je to z centra Prahy stejně daleko jako na Ruzyň. Od té doby co dodělali Pečky.

Juraj

Tak ušetřili na autobusech, takže v pořádku, ne? 😛

Novotny

Letiste zavrit pro mezinarodni provoz a vyuzivat jen pro sportovni kluby a neni nutno dotovat vice

Jiří Kocurek

Ono patří vojákům… ptal jste se jich?

kakov

voják rozhoduje o povinnosti provozovat mezinárodní část?

Pardubice samosprávné město, armáda nemá civilní letadla furt nic?

BDT

Armáda to letiště vlastní a také poskytuje většinu služeb ( letištní, radiotechnické, meteorologické a služby řízení letového provozu). Bez armády si tam ani nenatakujete.

kakov

a tím chtěl básník říci co? z toho plyne povinnost Pardubic a kraje neustále lejt prachy do civilní části a provozovat tam mezinárodní dopravu?

možná tam AČR nebude chtít aerokluby, ale nemůže město a kraj nutit to dotovat

Apex

Ne, tankování má pro civilní provoz EBA a je to jeden ze zdrojů docela slusnych to výnosů, bez toho by na tom byly ještě hůře.

Air Traveller

kdyby misto toho kraj radeji kraj a mesto vyhazovali penize za neco uzitecnejsiho.

i kdyby ty penize jen tak rozhazeli na ulici lidem, udelali by lepe

Hobodej

A pak , že je tady nějajá finanční krize…