Koženky, první ES 499.0 a dobové uniformy. Z Prahy do Bratislavy vyjede Retro Slovenská Strela
Lokomotiva 350.016. Foto: Petr Polák
Vlak pojede v den, kdy se v Bratislavě bude konat velká železniční přehlídka RENDEZ.
Vlak pojede v den, kdy se v Bratislavě bude konat velká železniční přehlídka RENDEZ.
Proč nebude stavět v Kutné Hoře. kde v té době stavělo skoro všechno? Jen na okraj – Kutná Hora je přibližně dvakrát větší, než Čáslav.
Tohle mohl vymyslet jen někdo, kdo propadal už na základní škole.
Zase nemusíte být tak uražený Kutnohorák.
Kdo chce retro, ať se sveze běžným rychlíkem z Prahy do Děčína.
Pivo z řemeslných pivovarů. Hmm, kdedo se zaklíná tím, že tehdy živnostníci nebyli a tak dneska existovat nemají.
Aby to opravdu bylo retro, tak by tam měli prodávat lahváče bez etikety, poznej podle pivovar podle kódu na zátce.
Poprvé tu od Vás čtu něco rozumného 😀
Až do zítřejší (15.7) půlnoci platí sleva 5% při zadání kódu „zdopravy“
To je výborný, to jste mohli taky dát vědět dříve. Teď už mám jízdenky koupený.
Odjezd v 05:45!?? Jakože mám na vejlet vstávat v půl pátý v noci!? 😀 😀
No Bratislava není úplně za rohem a pokud z té akce budou chtít cestující něco užít, tak pozdější odjezd nepadá v úvahu. Snažili jsme to naplánovat tak, aby to bylo únosné… Ale zase na druhou stranu, dobrá snídaně a za okny ubíhající krajina stojí za brzké vstávání 🙂
Ne, jestli nechcete brzo vstávat, tak na vejlet nejezděte, nebo můžete jet až v 11 třeba na Karlštejn. 😀😀
můžeš ve třičtvrtě na pět a pak si máknout
Pro všechny kdo dnes a zítra do půlnoci zadají slevový kód „zdopravy“ dostanou 5% slevu na jízdenky.
Stejně jako někteří diskutující si také nejsem jist tím „retro“. Koženku najdeme v některých soupravách i dnes všude možně, starší mašiny a vagóny taky. Někdy mám pocit, že i rádio je „retro“… Pořád dokola Hanka Zagorová, Dalibor Janda.. Atd. No nic v železniční dopravě a na ráádiu Impuls asi 80tky ještě neskončily.
Ani jsem nedočetl, o jakém rádiu mluvíte a bylo mi to jasné. No, naštěstí ne všechna rádia jsou pro důchodce, stačí jen přeladit 🙂 … A se vším ostatním souhlasím, i když zrovna co se týče „béček“, tak ty už téměř koženky nejsou (jestli vůbec nějaké ještě je v provozu). Pravda, nedávno jsem jel v krásně prosezeném koženkovém Bt a bylo to pošušňáníčko 😀
Nátěr.
Doufám, že tato historická souprava bude dostatečně křiklavě označena, aby si nebozí přihlížející vůbec byli schopni všimnout, že se nejedná o pravidelný spoj s běžně používanými vozy
A co je na tom retro? Včera i dnes Svitava stejné vozy…rachot, vlající záclonky, zpocenej, prach všude atd….. Nechápu, zda si Národní dopravce ( už asi rok výmluvy na protahování údržby vozů….trapné) uvědomuje, že je rok 2023??
Interjetu je o kus min než by bylo třeba. Objednatel si to tak přál…
Rychlíky Vysočina Praha-HB-Brno to samé !!!
–už asi rok výmluvy na protahování údržby vozů–
Tak to pořádně přidejte, na „vyvazovací opravy“ se ČD vymlouvaly už rok před tím, než začala modernizace Pardubice – Rosice nad Labem (jezdíval jsem Letovice – Hradec králové, část právě Svitavou). To naštvání, když přijel místo Pantera ten brněnský Bčkový hnus,… …tj. tento stav už trvá určitě 4 roky, ne-li déle. Už tím nejezdím vyhnala mě jednak ta výluka a jednak i stav těchto tzv. rychlíků.
Je koupeno o soupravu mene, takze se to u udrzby muselo cekat
No vybrat si mezi Beckem a panterem je jako vybrat si, jestli si nechat spálit levou nebo pravou ruku. Jednou jsem mel tu cest jet panterem z C. Trebovy do Prahy a vyklepanej jsem byl asi ještě dva dny.
Drive na Rendez jezdila 498.022 – toto je krasna vizitka nostalgie pod jejim reditelem p.Plochym …kde jsou ty casy kdy jezdila po Cesku a Slovensku velka kola 498.022,475.179 a dalsi…..) dnes pan reditel nema ANI JEDNU rychlikovou provozni parni lokomotivu!
Ano, bylo by to moc hezké, ale finančně neúnosné…
No ta nostalgie je poslední dobou taková plochá…
Tak od té doby, co je ředitelem CHV, tak zas stoupl obrat jedné z.s., kde je předsedou… 😀 Tak nějaké ovoce to nese…
ale ale :))) to jsou hezke infromace
No, je smutný, že když chceš vidět velkou čoudu v akci tak musíš třeba do Německa
Jestli to taky nemuze byt tim, ze nemec nema problem zaplatit treba 100 eur za par desitek kilometru jizdy parnim vlakem s velkou coudou. Odhaduji, ze totez se 498.104 v cele by stalo kolem 8 000 za zpatecni jizdenku…
Zeleznicni nostalgie je na ubyte protoze ti nikdo nechce zaplatit.
je hodne lidi do to zaplati
Našli se v tuzemsku jedinci schopní zaplatit >100000 za vstupenky na finále Euroligy…
Proč ne, já si to z důchodu nemohu dovolit.
Srovnatvat zeleznicni nostalgii a fotbal je trosku mimo misu ne?je urcite dost lidi, kteri jsou ochotni zaplatit listek na utkani tisice korun, a k tomu letenky a hotel. Zaplatit par stovek za historicky vlak uz se moc lidem nechce.
Ale zase mají skákací hrad a kolotoč. No neber to, ČD nostalgie se prý brzy změní na ČD Cirkus.
Ono jezdit v parní trakci znamená řadu jiných omezení. Navíc dneska třeba revize kotle je složitá a finančně náročná záležitost.
Ano, pri jizde tak daleko by to znamenalo zajistit nejmene na 3 mistech zbrojeni vodou, protipozarni opatreni, uhli mtere je nasobne drazsi, atd. Nehlede k cene amortizace lokomotivy…
No nevim, ale kozenka by byla retro jen v pripade, ze by to byla nejaka historie.
Vak to historie je, desítky let stará. To že to ještě někde jezdí přece neznamená že to není hluboce zastaralé. Pod pojmem retro chápu, že člověk cíleně vyhledává staré věci, ne že mu to přistavili jako pravidelný vlak nebo náhradní dopravu při cestě do práce. Takže, ano, je to retro 80. let, stejně jako vlaky KŽC nebo linka 23 v Praze.
Pro me je retro lehce oteviratelne dvere na dve klicky 😉 Popelnicek nemusim….
Jenze pokud se stale muzu (a musim) vozit v 810, radost z minulosti se dostavit nemuze.
Už je to dobrých 30 let, kdy mi u vjezdu EC vlak strhl trolejové vedení tak nešikovně, že byly nejízdné obě koleje. Takže záloha (714.2) dobrala 4 vozy řady 010, zajela pro cestující a odvezla je do Brna, kdy pro odklonovou trasu vystavili náhradní soupravu.
Ten popisek fotky bude trochu špatně, vyrobeno jich bylo jen 20 tak to bude spíš 350.016.
Asi je i škoda, že nezachovali alespoň, po jednom u nás a po jednom v Bačalandii, dva vagony Amee a, co já vím, 4× Bee + 2× BDmee, originál vagony, renovovali by lak, originál látkou přečalounili sedačky, prostě jak to ČSD převzaly z VEB Waggonbau Bautzen v letech 89-90. On k tomu byl i „m“ jídelák, no tak jeden by se taky hodil.
Nejenom proto, aby pasanti viděli ten progress, prostě to k historii železnice taky patří, jako Rybáky a vození si prdele na dřevěný lavici.
Přesně můj názor, škoda byly to skvělý vozy. Totéž je škoda,ze se v Německu nezachovaly ty vz co jezdily na Progressu.Ty když přijely do Holešovic zak to bylo jak zjevení,velkoprostor, tuším,ze to mělo i klimu, kouřový skla.
Myslíš Amy & Bmy Komfortwagen DR (DDR)? To byly UIC-Z1 Wagen, to znamená, oproti „RVHP vagonům, Klimaanlage, thermosklo (ale to už mělo i Amee a Bmee), no a nebyly oddílové. V 1. třídě jsi měl konfiguraci 2+1, něco, jako Apmz 125.5 DB po Reko, co jezdily na IEx Wien – Brno – Praha – Berlin – Hamburg někdy 2008, 2009, a tak. Vždycky byl jeden oddílový a jeden tenhle „Gesselschaftwagen“. To byl jeden z mála velkoprostorů, co jsem měl fakt rád, jsem si nechal z jídeláku donést pívo, sednul jsem si, mírně sklopil sedačku a díval se z okna. 😎… Číst vice »
Přesně. Vážně krásný vagóny. Je vidět, že ty kecy jak byly soc.státy sto let za opicema nejsou až tak úplně pravda. Tyhle vz. byly naprosto srovnatelné se západní konkurencí.
Jen teda asi neměly vakuové WC nebo ano? A od kdy měly vlastně vaku WC vz na západě?
Jistě koncem 80. let se DR zmohly na jednu nebo možná dokonce dvě klimatizované soupravy, se kterými mohly za krásných 6 hodin dojet z Berlína do Prahy. V době, kdy třeba Francie měla už dávno TGV a západní Němci testovali ICE, o Japonsku nemluvě. Nebyl jste předlohou pro Pelíšky?
Nechci se pouštět do neustáleho srovnání co bylo a nebylo. Jen tak mimochodem.Kolik máme km VRT po 30 letech budování kapitalismu?Nemáme ještě ani pořádnou trat na 200 a tolik jezdili němci už před válkou…
Když se do toho srovnávání nechcete pouštět, tak se do něj prostě nepoustejte, začal jste s tím vy. A ano, 30 let budujeme kapitalismus, ale prakticky dodnes s lidmi, co vyrostli za komunismu. A o tom to je.
Tak to je naprostá blbost. Většinu pracujících lidí a těch co něco znamenají už nestačil socialismus vůbec poznamenat. Byli max tak na VŠ ale celou svojí pracovní kariéru už měli za demokracie
To platí jen pro lidi, co naskočili do poboček západních firem, kde se měli od koho učit.. Naopak ve státní správě ta obroda probíhá strašně pomalu, čtyřicátníci, co v ní byli v roce 90, šli do důchodu možná před 5-10 lety a samozřejmě svoje nástupce vychovávali zase jen v rámci svých mantinelů… Ostatně SŽ a strašně dlouho ČD jsou toho nejlepším důkazem.
Z čeho usuzujete, že jsme nebyli 100 let za opicema? Vy jste asi v té době nežil, co? Jenom na pevnou linku se čekalo 5 let…
Však jedno BDmee pořád je, tak alespoň jeden vůz se zachová.
Amee a Bmee nejsou. Problém vagonů Amee byl oddíl šířky 1,882 mm. To je „hodně“ 3. třída, a na dálkový vagon je to docela málo, standard je někde kolem 1,900 mm (2. třída 2,100 mm, 1. třída 2,300 mm, zhruba). Takže ano, ČSD se podařilo napresovat 66 pasantů 1. třídy na vagon, pasanti čistě drželi hubu, protože 1. jim beztak nic jiného nezbývalo a 2. v Bmee byli presování do stejně velkýho oddílu po osmi, no ale věčně se tak jezdit nedalo. Tak to ČD, bez větších úprav, přeznačily na Bmee248, a ty už jsou taky vyřazeny ze sestavy. Což… Číst vice »
Samotný vagon je na tom to nejtěžší, reprodukce interieru už půjde snadno, jenže na tom si můžete počkat třeba ještě 30-50 let, to jedno BDmee by v retru mohlo být dříve, možná už když dožije jeho nový lak a revitalizovaný Interier, tak alespoň jeden vagon se žlutým pruhem se na Ostravanech objeví, i když to asi nebude úplně dobové.
No, však jasně. Jenže, víš co, Ypsilonů je plná prdel, poněvadž my jsme království Ypsilonů. Tak vem to krok po kroku: Rybáků máme plnou prdel, i Be se nějaké Reko, jedno máme ve Valašském Meziříčí, druhé je někde v Čechách, stačí. Máme Reko 1× Aa 1142, má to NTM Praha (https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_Aa.php). A, zase, škoda, že k tomu není Ba, Bac, no a nějaký „hytlák“, jídelák (to bych musel hledat, buďto tam byly ex Mitropa vagony, no a nebo dodávky z padesátek z MLR), WLA & WLB, což jsou SV a K vagony z padesátek, z MLR, co jezdily na Ex… Číst vice »
Proč ten jeden vagon vůbec nejezdí jako záloha za poruchy modernizovaných? Zrovna teď jezdí na jeho místech na vlacích na 160 ypsilonky.
Není nad to mít retro denně na rychlíku do Děčína. 🙂
No vidíš to a někteří si za to ještě připlácejí a se těší! 🤷🏽♀️😅
Fajn, když je to zábava, proč né….bohužel, jako denní realita v dojíždění do zaměstnání….docela k zamyšlení, co?
Tam jde spíš o to, že to máš opravdu solidně renovovanou soupravu, ten „Ostravar“, nebo jalk se to jmenuje, fakt je to pěkný. To nejdražší alternativní dopravce v síti SŽCZ KŽC je „jiný Kaffee“‚! 😅
Na ranní cestu mám béčko nejradši. Dnes odpoledne raději EC s klimou.
Napadá mě škodlibá otázka, bude mít otočné polopantografy tak jak byly? 😀
Otočné polopantografy? A to je čo?
Nejspíše měl na mysli pantografy otočené do původního směru, jako to má 150/151. Po navýšení max. povolené rychlosti na tratích v ČR a na slovensku na 160km/h museli patografy z důvodu provozu na soustavě 25kV (nižší průměr drátu) otočit.
Nevím, kde jste na to přišel, ale bez otočení by se primárně jezdilo na přední sběrač a docílilo by se téhož. Při uvedení 380 jsem se ptal, z jakého důvodu se pantografy obracejí klobu dovnitř. Odpověděl mi tehdy, že je to de facto jedno. Že existuje dost studií které říkají že můžou být pantografy kloubem ven a podobný počet studií říka opak….
To právě ne, protože pokud se něco nezměnilo, tak na přední sběrač maximálně 120.
Pouze na střídavém systému, stejnosměr stejně jako původní orientace 160. No ale pantograf je stejně vyosený (ližiny nejsou nad otočným čepem podvozku). Slováci to zavedli po jakési studii, že kloubem dovnitř to prý lépe funguje. Můžeme to nazvat třeba slovenským špecifikem.
Já jsem pochopil, co měl na mysli.
To je tak, jak byly původně….né lištou proti jídě….
Promiňte samozřejmě ližinou…
Kým to jazdí, tak radšej nechci od ZSSK, aby na tom niečo menila 😀
zajímalo by mně jak to bude po zavedení ETCS s těmito rúznými historickými jízdami po koridorech?
Přenosná jednotka na mašinu a brzdná charakteristika jak u vlaku 740.😃
Zrovna s takymito konkretne nebude problem, pretoze (niektore?) 350-ky ETCS maju.
ETCS má 9 z 18 Goríl, ale ani jedna z troch, ktoré sú aktuálne v nejakom retro nátere (001, 002 a 020). Plus ZSSK potrebuje rušne s ETCS na trať Bratislava – Žilina, takže kým nebude mať náhradu, tak ich zrejme veľmi požičiavať na takéto akcie nebude.
Inak viete niekto povedať, či mobilná časť ETCS na 350 podporuje aj L2?
A jako speciální host přijede soudružka Konečna a soudruh Grebeníček.
Kačka je na takovou akci ještě moc mladá.
V kostýmu pionýrky by byla autentická. Je ročník tuším 1978 🙂