Košický dopravní podnik zlevnil dlouhodobé kupony. Jak si stojí cenově slovenská MHD s českou?
Tramvaj Vario LF2 Plus od Pragoimexu v Košicích. Foto: DPMK
Košický dopravní podnik si od zlevnění slibuje více cestujících.
Košický dopravní podnik si od zlevnění slibuje více cestujících.
„Mírněji se zdražovalo v Plzni, konkrétně o 3,2 procenta. Od roku 2015 místní dopravní podnik každoročně zvyšují cenu předplatného o inflaci.“ Gratuluji k zavedení optimálního modelu. To pravidelné zdražení je až směšně malé a pro lidi jednak snesitelné a druhak předvídatelné. Na druhé straně tu máme populisty kteří nejen drží víc jak 10 let stále stejnou cenu ale jsou ochotni ji ještě během té doby zlevnit, i když to naprosto neodpovídá nákladům! Čím dál se to odkládá tím větší čeká nutné skokové zdražení. Anebo je tu ještě alternativa, prvních 10 let třeba fixovat roční zdražení o 10-15% a prokousat se… Číst vice »
V článku je nesprávne uvedená Nitra. Od januára tam MHD zabezpečuje Transdev a nie Arriva a zároveň prišlo aj k zavedeniu ročného lístka (iné časové platnosti mali aj predtým) v cene 165€.
Nějaké 3 stovky ročních kupónů?? Město co má 250 tis? A DP to neřeší? To je masakr
Na Slovensku tie ročné lístky nikdy nemali nejakú extra tradíciu.
V Košicích je opravdu jen pár set lidí, co si kupují roční jízdenku? Nechybí tam nějaké nuly?
Ostrava za 4000 Kč na rok. A to ještě ne na přepážce a ne na celou síť. Dobrý humus.
Platí na celé město, na celou tarifní zónu. Je jasné, že ne na celou síť, v Praze i Brně taky jezdí linky MHD za hranici města, kde je Vám klasická předplatní jízdenka pro město k ničemu a musíte si koupit další „mimoměstskou“
V Mladé Boleslavi stojí MHD ročně 6400,- a to je možnost jezdit jen po MB kde moc spojů ani není. Hrůza děs.
Ten Most je také nepřesný. Celá síť MHD na rok stojí 6.000 Kč (dospělá osoba). A to jak v tarifu MHD, tak v tarifu DÚK.
Praha ročka :
15+ až 60 = 3650 Kč > 10 Kč / den
60+ až 65 = 1280 Kč > 3,50 Kč / den
Nemá, prosím, někdo srovnání i s dalšími městy v EU?
Např. Drážďany (jen město bez okolí)- odpovídající velikostí něčemu mezi Prahou a Bratislavou – stránky má DP i v češtině – rok, ani čtvrtletí nemají, mají jen měsíc – měsíční od data vydání: 63,70 €; kalendářní měsíc 53,70 €, tedy na rok: 764,40 € (19110 Kč); resp. 644,40 € (16110,- Kč)
Pravda, Němci mají cca 2,5 – 3x vyšší hrubé platy, ale v čistém už ten rozdíl až tak velký není – cca polovinu platu povinně odvádí na daních a pojištěních, takže výrazně víc než my.
No u nás je to taky polovina. Jen se člověk musí podívat také na tu část, kterou odvádí zaměsnavatel.
No a to už jsem říkal dávno, když Kalousek zaváděl superhrubou mzdu, což odpovídá tomu, jak je to v Německu a jinde, pak to porovnávat a náš plat bude nižší, ale ne o tolik, jenže to by asi neprošlo psychologicky – sice by se nic nezměnilo, začít superhrubé říkat hrubá, v čistém by to bylo stejně, ale ten povyk lidu…
od dubna to bude víc, a zdraží se skoro každý rok : https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/dresden/dresden-radebeul/preiserhoehungen-vvo-april-100.html
Tohle se dá těžko porovnávat – viz níže „Antonín“. Záleží na velikosti lokality, pásmecha apod. Z hlediska Prahy lze za velmi „relativní“ velikost lokality vzít vzdálenost „hranice města“ – „Sídliště Rohožník (silnice číslo 12) na hranici Prahy směr Kladno to vychází na cca 35 km … Napříkled ve Švýcarsku je roční síťovka kantonálního dopravního svazu dražší než celosíťová roční jízdenka GENERAL ABO. Ta platí až na několik výjimek v běžné železniční i silniční sítě, na většině lanovek, lodích i v MHD. Na části zbytku platí jako průkaz na 50 % slevu, na několika místech, kam se jede „jednou za život“… Číst vice »
A pak možná závisí i na významnosti města – nějaké „horní dolní“ a Praha, Řím, Paříž, Londýn – které jsou extrémně turisticky zajímavé – tady možná jde cena permanentek „níž“, než v méně zajímavých městech, neb se počítá, že turisté to dorovnají, i když jak kdy – např. od nás jeden na den může jet na síťovku Labe-Elbe cca 300,- jeden platící a za cca 700,- až 5 dospělých po celém Ústeckém a drážďanském kraji, vlaky, autobusy, lodě i MHD, tedy z Prahy si lze doplatit 6 pásem do Hněvic a pak jet na Labe-Elbe až do Míšně, používat MHD… Číst vice »
Praha extrémně turistický zajímavá. … tak to je fór dne. A ještě tu navonenOÚ kupu hnoje dat do stejné skupiny s Londýnem a Paříži. … 😂
No vidíte a já už od více lidí z Paříže slyšel, jak se jim Praha líbila a přišla jim zajímavá… Paříž je sice pěkné město se spoustou zajímavých věcí, ale architektonicky je většina města tak nějak „na jedno brdo“. Francouzi na Praze právě obdivují tu pestrost různých architektonických slohů…
Jestli máte s Prahou nějaký problém, tak do ní nejezděte, Vy kupo hnoje. 🙂
https://www.novinky.cz/cestovani/clanek/prahu-zvolili-nejkrasnejsim-mestem-planety-40372495#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_id=40372495&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
V Londyne stoji zona 1-6 £2807. Kolem 80000czk na rok. Na mesic je to kolem 6600czk.
Průměrná roční mzda v Londýně je 39700 £, takže to dělá asi 1 měsíční mzdu. Vcelku dost peněz.
Například v Bruselu stojí měsíční co si pamatuju 50€, stejně jako v dalších francouzských městech. Roční moc nebývají.
Děkuji všem za odpovědi a i případné další.
Ano u ceny záleží na velikosti obsluhovaného území a velikosti průměrného platu v daném státě. I tak je to nějaký základ pro přehled a porovnání se světem.
Zlín je nepřesný, pokud by se braly všechny pásma celé MHD tak je to 4120 Kč.
Tohle mně léta nepřestává fascinovat. Pásma jsou od toho, aby se za cestu stejným směrem při pravidelném ježdění vybralo víc než když člověk dojíždí o zastávku kratší trasu. Nejen že musím jet dýl, v některých spojích i mrznout dýl a ještě je to dražší. Počet celkových linek nehraje roli, nikdo příčetný nejezdí denně MHD pro zábavu. Ujeté km také ne, stačí jezdit přes hranici pásma 1 zastávku. Pak občas vyjde auto líp, než DSZO.
Jo, taky mi ten systém přijde přežitý, respektive ve Zlíně to moc nedává smysl. Ale tak aspon má DSZO o jeden argument víc, proč se nepřipojit do IDZK 🙂 navrhovaný termín integrace 2024 je fakt šílený, když to má být jádro celokrajské integrace. Ty poloMHD systémy v UH, VS, KM s taktem 30 minut u pár linek nepočítám jako MHD.
Již dlouhé roky mě fascinuje přístup Brna potažmo DPMB, který má suverénně nejdražší dlouhodobé jízdné (pracující i studenti) v zemi a jednorázové jízdenky také nejsou žádná sláva. To nemluvím o té obrovské byrokratické zátěži při vyřizování kupónů (chvála Bohu nově už jen elektronických).
Kdo platí za odpad tak drahé to nemá. Koupit si kupon je velmi jednoduché, nic složitého jsem u toho nezažil. Vy už jste nebyl v Brně tak dvacet let?
A naopak, byl jste vy za těch 20 let někde jinde? 😀
Ano, ve Zlíně jsem byl také jestli myslíte, že bez návštěvy této do sebe zahleděné obce nikdo neopustil jiné město. Nebo preferujete spíše Gottwaldov? A ne, vtipný moc nejste, spíše nevychovaný. 😉
Pokud není cena odlišná od zbytku IDS JmK, tak ta cena je příliš nízká, ten tarif je z roku 2012, tarify MHD a další poplatky by se měly zvedat podle inflace, třeba na základě pětiletého průměru, stagnace vede jenom k tomu že buď budu nedostatečně zaplacení lidi, bude zastarávat vozový park, nebo se to bude muset dosypat jinak.
Vám přijde že je cena v Brně příliš nízká? Mě tedy ani náhodou. Opravdu vám přijde v pořádku, že je roční kupon v Brně o více než tisícovku dražší, než v Praze, která má ale mnohem větší síť a zároveň stále ještě vyšší platy? Podle mě by naopak MHD v Brně měla zlevnit, pokud chce po té prosincové redukci ještě někoho nalákat, protože počet lidí, pro které je MHD v Brně přijatelnou alternativou k autu exponenciálně klesá a bude spíše hůře, než lépe. A vy byste do toho chtěl ještě tuto nejdražší a rozhodně ne nejlépe fungující, MHD v Česku… Číst vice »
Jízdné v Brně pokryje cca polovinu nákladů na MHD. V Praze s bídou 1/4. Rozdíl se doplácí z daní.
Nebojte, ten problém, že Brno má dražší roční kupón než Praha má i jiné řešení… V Praze ho zdraží taky a bude. 🙂 Akorát se jim do toho asi nebude chtít před volbami…
Jestli to nebude třeba tím, že Praha má daleko větší tržby z jednorázového jízdného díky turistům 🙂
Roční jízdenka v Brně (šalinkarta) stojí 4750Kč, pokud bydlíte v Brně a máte zaplacen poplatek za odpad, tak máte nárok na dotaci 1425Kč, pak roční jízdenka vyjde na 3325Kč. Myslím si, že je to přijatelná cena, také proto, že o víkendu na jednu roční jízdenku může cestovat celá rodina (2 dospělí a 3 děti). Pak se tato jedna jízdenka vyplatí už na nedělní jízdy do kostela pro 2 dospělé: 20Kč * 2 (jízdy) * 2(osoby) * 4(neděle za měsíc) * 12(měsíců) = 3840. A to uvažuji levnější jízdenku za 20, běžné jízdné je 25. A jaká byrokratická zátěž: ano při… Číst vice »
Zilina nie je najdrahsia. Tromfne ich MHD v Martine. V Martine pre dospeleho stoji rocny listok 250 euro, co je priblizne 6100 Kc, za predpokladu ze byvate v meste alebo dedinach kde chodi ta MHD a sucasne mate kupenu dopravnu kartu MHD Martin.
Pokial nebyvate na tych miestach alebo vyuzivate inu dopravnu kartu, tak rocny listok vas vyjde pre dospeleho na 290 euro – asi tak 7000 Kc.
Tak MHD v Martine najdrahšia v SR i v ČR a to tam nemajú ani trolejbusy a ani krajské mesto to nie je.Z Martina do Vrútok sa našťastie dá cestovať aj rýchlikmi a osobnými vlakmi a inak si občania asi kúpia kolobežky. To v Poprade primátor Anton Danko,býv.hokejový rozhodca z MS dal zdravotnému personálu Nemocnice Poprad bezplatnú MHD. DP mesta Martin sa može hanbiť za tú cenu kupónu
Nie tak dávno volá najdrahšia Považská Bystrica, kde cena rovného lístka konkurovala cene vo Viedni. 😁