Košice zavádí plošné omezení rychlosti na 30 km/h v celém centru

Instalace značek 30 km/h v centru Košic. Foto: Kosice.skInstalace značek 30 km/h v centru Košic. Foto: Kosice.sk

Město si od omezení rychlosti slibuje zvýšení kvality života v centru.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Možná tichý trolejbusy místo dieslovejch autobusů by přispěli k tomu co ta třicítka. Ale zase objektivně, je to fakt malej prostor, kde to nikomu neublíží, takže i kdybych tam bydlel, v tomto případě by mi to nedělalo sebemenší problém.

M19

A kde v té oblasti jezdí dieselové autobusy?

Lysimachia

Hlavně prosím vymáhat těch 10 km/h od elektrokoloběžkářů. Loni mě jich tam několik na hlavním náměstí málem sestřelilo.

Ondra

Už sem se bál, že tu nikdo nenapíše něco o kolech či koloběžek

Martin

Pravda bolí.

Michal Bartoníček

Že řidiči aut kašlou na předpisy? Ano. Ale boli to hlavně ty okolo, co to musí trpět.

marek hudec

fakta – kosice znam velmi dobre, cili vezte, ze ta oblast kde ma 30-ka platit (viz mapka) uz ted realne rychleji projet nejde (uzke ulicky, kostky, predzahradky, turisti, nakupujici….)
spis jsem zvedav na vymahani tohoto:
Cyklisté mohou pěší zónou jet maximálně rychlostí 10 km/h a musejí dbát na bezpečnost chodců

Jan H.

V případě Košic se vlastně nic nemění. V okolních uličkách se stejně přes 30 ani nejezdí a na Hlavnú se jezdí zásobovat obchody a restaurace, nebo domů (rezidenti), nebo předvádět káry hostům nespočetných venkovních restaurací. „Pomaly, ta niezme šaľene, bratm.“ Kdo tam někdy byl, ví.

David

Však budeme pěkným skanzenem Evropy. Lidé z celé Evropy se budou do Prahy jezdit dívat jak se žije ve městě, kde můžete beztrestně zaparkovat auto třeba i na Křižovnickém náměstí (maximálně vám hrozí pokuta 300Kč 1x za měsíc, ale pokud ji převedete do správního řízení tak vám s největší pravděpodobností odpuštěna), kde se můžete kroužit po nábřežích Malé Strany i Starého Města rychlostí 50km/h, kde budou zakázána sdílená kola, koloběžky, segwaye a vlastně cokoli co není auto (na což bude na každém druhém sloupu upozorňovat dopravní značka), a kde bude většina chodníků proměněna na parkoviště (zdravíme Prahu 4 a 9).… Číst vice »

PavelX

Sice jsou emise nesrovnatelně nižší než třeba v 90. letech, sice znečištění klesá, vozidla jsou tišší, bezpečnější pro všechny… Ale ta hrozná, zlá, kapitalistická auta, ta můžou za všechny problémy Prahy, ČR a vlastně i Evropy. Není nad to mít nového třídního nepřítele.

David

Nikdo netvrdí, že za vše můžou auta, jen to že autům přizpůsobujeme naše města. Nesmyslnými regulacemi (např. parkovací minima) a ubíráním prostoru pro městský život vyháníme lidi za město, kde to auto pak opravdu potřebují.
Jinak emise z dopravy však rozhodně nejsou nižší, jsou nižší pro jednotlivá auta, ale násobně vyšší celkově protože počet aut v provozu je násobně vyšší.

Maduke

Nikdo nikoho autem z města nevyhání, naopak auta doplňují v dopravním mixu to, co ostatní mody dopravy poskytnout nemohou – kapacitu pro náklad i osoby, flexibilitu, jízdu za každého počasí.
Naopak, bez aut by byl život v městech těžší, vždyť vše se dnes do měst musí dovézt.
Buďme rádi za to, že je možnost si vybrat – na venkově už často funguje jen auto, z VHD zbylo leckde polofunkční torzo.

Y.K.

Bez aut by byl život těžší, ale s radikálně omezeným provozem aut by naopak byl o moc lepší.

Stráťa

VHD na venkově byla někdy lepší?

adamgolias

o tom nepochybujte. např; pečky – nymburk. r 1993 jizdni doba 20min. do 6hod tři busy . do 8hod dalsí tři. dnes? minimalne 50min a na šestou nemate nárok. . a mnoho dalsich prikladu z ,,venkova,, 50km od prahy

Michal Bartoníček

Flexibilitu? Jak může být auto na ucpané Jižní Spojce flexibilní, když se prakticky v té koloně ani nehne?
S takovým množstvím aut je život ještě těžší, než bez nich.

Mikuláš Pixa

A co si představujete pod takovým pojmem „Městský život“?

Caracas

Jaké emise z dopravy, proti jaké době a kde jsou násobně vyšší? Prosím, poučte nás.

Jan Tichavský

Emise klesají, ale provoz stoupá násobně. A argument o tišších vozidlech neberu, když stále překračují i staré, volnější normy. Obyvatelé mají právo, aby se provoz za jejich okny vešel do hygienických limitů.

L.

Podle dat z TSK stoupl provoz v Praze (vozokilometry) mezi lety 2010 a 2022 o 2.7%. Tak jaké násobně?

PetrM

proč zrovna 2010?

Y.K.

2010? Co to má společného se zmiňovanou minulostí. 2010 je rok Euro 5 a dávno eskalované dopravy, to je skoro současnost.

tomas-6273

Znečištění z aut neustále roste. Zejména kvůli nárůstu jejich počtu a čím dál více zbytečným jízdám. Dokonce od roku 2017 jsou emise nově prodávaných aut rok od roku vyšší, protože se šedá masa nechala oblbnout vidinou SUV. I u těch emisí v technickém průkazu po kauze DieselGate je velmi pravděpodobné, že automobilky podvádí. Opakovaně na to upozorňuje p. profesor Michal Vojtíšek z ČVUT. Auta nejsou bezpečnější pro všechny. Tento zdánlivý pocit vyšší bezpečnosti aut vede řidiče k rizikovějšímu chování. Počet nehod roste. Zvýšení domnělé bezpečnosti je za cenu miliardových investic do bezpečnostních prvků na silnici, ale zejména s velkým vypětím… Číst vice »

Caracas

Zbytečná jízda? Co to, podle Vás, je?

Kvalita diskuze

Používání vulgarismů jako „zmrd“ při označení advokátní kanceláře se zde najednou toleruje, nebo proč nedostal ban? Redakce souhlasí s útoky na pravní stát a práva na obhajobu prostrednictvím advokáta?

Petr

Naprostý souhlas.

Dachs

Pardon, už v druhé větě se projevujete jako solidní demagog. Ne-li už v první. A krásně projevy demagogie stupňujete. Váš příspěvek k věcné diskuzi (protože ona ta Praha svou dopravu, resp. celkovou dopravní filozofii nemá úplně v pořádku a je potřeba hledat cesty k řešení, ale i k jinému přístupu, dřív, než to zkolabuje) má nulovou hodnotu.

David

Doufám, že dokážete pochopit, že první věta mého příspěvku je sarkasmus, a že některé části mé druhé věty jsou lehká hyperbola. Nicméně pokud si shrnu fakta, tak:
1) Emise: Svoboda před volbami řekl: „Myslím tím všechny další zdroje, erupce na slunci a tak dále. To je pro nás daleko vyšší zátěž než výfukové plyny“
2) Hluk: https://zdopravy.cz/mzd-navrhuje-vlade-kvuli-rozvoji-dopravy-zmirnit-regulaci-jejiho-hluku-134342/
3) Parkování na chodnících: https://zdopravy.cz/praha-4-znovu-zkousi-zavest-parkovani-na-chodniku-ktere-soud-zrusil-170294/
4) Pokuty za parkování: https://denikn.cz/1119209/z-ulic-prahy-je-parkoviste-kde-mensina-sikanuje-vetsinu-data-ukazuji-ze-podvadet-se-vyplaci/?ref=inc
5) Koloběžky: https://zdopravy.cz/na-pozemcich-prahy-1-uz-nepujde-zaparkovat-elektrokolobezky-radni-argumentuji-trznim-radem-177129/
6) Shromažďovací právo: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-jeden-pruh-si-vezmete-ale-blokada-cele-magistraly-nepripada-v-uvahu-rozhodl-prazsky-soud-40443786

glosátor

Dobré vystižení situace, byť trochu příliš expresivně popsané – ale odhalí to aspoň mentální úroveň zdejších přispěvatelů. A potrefené husy už začínají kejhat.

Mikuláš Pixa

Přesně tak, sice se v Košicích rozpadá většina tramvajových tratí, kromě malé části v centru, trolejbusy nechali shnít, ale hlavně že mají 30 km/h.
Ta závist, že někdo si na auto vydělá, když toho sám nejsem schopnej je hrozná.

Jiří Benedikt

Mně pořád překvapuje, že hodně zde diskutujících vychází z premisy, že dopravu ve městech chtějí zklidnit lidi, co nemají auto. A že lidé jezdí na kole a MHD proto, že nemají na auto nemají 😉 Jsem přesvědčen že drtivá většina cestujících v MHD a na kolech auto má a po městě jím nejezdí dobrovolně. Jak je to možné? Protože máme svobodu dopravovat se na čem chceme, což tu nikdo nepopírá.

Michal Bartoníček

Jste jen příklad toho, že se míra bohatství posuzuje podle aut. A když ho nemám, tak jsem na společenském žebříčku někde hodně hluboko. Opravdu ubohé měřítko. 👎
Ten váš šok, že si někdo za vydělané peníze nekoupí auto, je opravdu hrozný.

Rudolf 33

Doufám, že toto opatření se bude týkat i vozidel MHD. To by centra měst zcela dopravně znepřístupnilo a jejich obyvatelé by měli konečně klid. Jako v hrobě.

glosátor

Když se podívám na plán sítě pražské MHD a vidím pokrytí centra stanicemi metra, tak bych byl s tím úplným znepřístupněním centra veřejnou (městskou) dopravou opatrnější – a to ještě ani všechny stanice metra v centru ani nemají vstupy/výstupy na obou stranách.

Dachs

Tak hlavně, aby cyklisté dodržovali oněch zmíněných 10 km/h. Tzn. POVINNÁ instalace gps tachometrů na řídítka a dodržování hlídat radary. Onehdy jsem jel na čtyřicítce čtyřicet, silnice mírně z kopce, a předjel mě (přes plnou čáru) cyklista-závodník, aniž by se obtěžoval signalizovat změny směru.

Jinak třicítka někde v historických uličkách nebo v rezidentní oblasti žíly nikomu trhat nebude, protože se tam většinou rychleji ani jet nedá. V Košicích nejde o fanatismus, který hlásá a nátlakově žádá plošné omezení.

Martin

Třícítka v rezidentní oblasti nebo úzkých uličkách je určitě přiměřená rychlost, ale má vycházet z úsudku každého řidiče. Nejsou na to potřeba předpisy a lesy značek ve městech.

Jan Tichavský

Z úsudku řidiče právě nic vycházet nemá. Každý řidič si myslí, že jezdí ohleduplně a bezpečně. Akorát, že někteří mají pocit, že v rovné ulici v rezidenční oblasti můžou jet i 70 a takové detaily jako přednost zprava ani neřeší. Pak tu máme takové paradoxy, že měření radarem na padesátce ve městě berou jako osobní útok na svoje ústavní práva, takže městská část to ani neumí prosadit v dopravní komisi.

Patrick

Skôr ide o to, aby cesty v mestách boli postavené tak, aby sa po nich rýchlejšie ako 30/50 nedalo jazdiť. Značka to len potvrdí

Stráťa

Jak to chcete dokázat? Pokud někde projede autobus, náklaďák zásobování nebo hasičů tak tam jde jet rychle.

Roman Soudný

Jste vedle jak ta jedle. Tenhle přístup, kdy bude centrální komise nařizovat jak kde jezdit je úplně špatně. Za volantem už pak nesedí řidič, ale kroutič volantu, absolutně závislý na značkách a předpisech, neschopný řešit aktuální dopravní situaci. Protipólem je důkladná a intenzivní heuristická výchova řidičů, jak se chovat v modelových případech a jak tuto zkušenost přenášet do aktuální situace, umět spojit dvě a více dovedností a nespoléhat se, že mě nějaký předpis ochrání.

Kebab

Pokud řidič nebourá, pak opravdu jede bezpečně. To jsou fakta, zbytek jsou dojmy a názory.

Osamělý Vlk

Ony ty složité předpisy jsou dány kvůli tomu, že řidiči nechápou, že takhle je to bezpečné a jinak. A i když mají povinnost, tak se někteří chovají jako … . Nedávno jsem přecházel po přechodu a řidič, místo aby mi dal přednost, uhýbal na chodník, aby nemusel brzdit z 50 km/h. Času na umožnění bezpečného přejití ale měl hodně.

Kebab

Chodcům se nedává přednost a určitě někdo bude skákat v 50 na chodník 😀

Kebab

Mínusáře poprosím o citaci zákona, kde se píše, že když jdu po přechodu, tak mi ostatní dávají přednost😉

q89

Moc krásný titulek pro srdce aktivistovo, akorát ta plocha centra je docela malá a většina těch uliček je tak na max. rychlost 20 km/h ještě s velkým počtem chodců, čili tohle je rozumné opatření, ale spíš to jen právně podchycuje reálný stav. Spíš s podivem, že to tam doteď nebylo, podobných zón 30 je plná Praha v mnohem větší ploše.

Dejf

no tak kdo zná centrum košic ví, že v místech dle mapky jsou stejně všude prahy a jiný dopravní komplikace, takže se tam stejně nikdo soudnej víc než těch 30 nepojede. a taky je to velký jak pětník, to se dá po úhlopříčce projít za 15 minut i s kafem v kavárně a zmrzkou v aidě… a protože jsem poloviční východňar, tak si můžu dovolit i rejpnutí, že tam to život fakt nezpomalí, tam se nic rychle neděje 😀 jinak jo, opravdu mi nevadí 30 v místech, kde stejně každej soudnej řidič těch 30 pojede, protože je to tam úzký,… Číst vice »

PeDazOl

No vida, ono to jde, i na východě… To jsou věci.

david

Urcite tam bude spoustu vyjimek, jakoze ze to neplati pro uredniky a nebo lidi v BMW, MB … i pokud je 20 let stare.

PeDazOl

Vážně jo? Jste to na místě viděl jo? 🙂

rastr

Výjimečně v nějaké ulici to smysl dává, ale plošně pro velkou oblast je to nesmysl. Když je někde náhodou nějaká obec, která má ceduli 30 km/hod, tak tam stejně 90% řidičů dodržuje tu 50 km/hod. No a když tam pak schválně zkusím jet těch 25-30 km/hod, tak si připadám nepatřičně a hloupě protože se na mě zezadu okamžitě někdo pověsí a tlačí na mě a už se mi i stalo, že blikal a troubil a pak mě v té obci předjel. Jedna taková obec, kde by člověk měl jet touto rychlostí po rovném přehledném úseku napůl v lese je třeba… Číst vice »

zdeněk

doufám že další budou následovat, ideálně s rychlostí 20km/h

L.

A pak postupně snižovat až k nule!

zdeněk

rovnou zákaz aut

nedulezite

a kol a koní a nakonec lidí

Jan Tichavský

V centru klidně. V jiných městech to už funguje a kupodivu se to centrum nevylidňuje, ani tam podnikatelé hromadně nekrachují.

glosátor

Zakázat ne, ale (fyzicky) znemožnit průjezd, aby tam jezdili jen ti, kdo tam opravdu nutně vjíždět potřebují.
Není rozumné vjezd zakázat a umožňovat výjimky, které je pak nutno kontrolovat – lepší je znechutit jízdy tam takovými opatřeními, která od zbytečných jízd odradí i bez jejich zákazů.

Panoramix

To je hrozně ekologické, jezdit pěkně na vytočenou jedničku, aby člověk nepřekročil 20 km/h, že? Za takové opatření by tamní obyvatelé jistě rádi někomu poděkovali.

Radim

??? 😀

Stráťa

20 pojede snad každé auto i na dvojku a některá bez trápení snesou i trojku.

Roman Soudný

20km/h na trojku? Chudák motor.

Stráťa

Přiznám že ustálených 20km/h běžně nejezdím (protože k tomu nemám důvod) takže úplně jistý si nejsem ale myslím že některá auta to v pohodě dají bez trápení motoru.

Roman Soudný

U Fabie 1.2 TSI s manuálem to vychází na nějakých 900-950 otáček za minutu. To už je výrazně podtočené. Na dvojku je to zhruba 1300 ot/m což je těsně na spodní hraně použitelného rozsahu otáček.

Kebab

20 na trojku? Nejste jeden z těch, co v připojovacím pruhu na dálnici řadí při 60 pětku, protože přece chtějí jet rychleji a rychle se jezdí na pětku?

Stráťa

Co s tím má společného připojování na dálnici vážně netuším…

Caracas

Pokud jste schopný napsat, že některá auta jsou schopna jezdit bez trápení motoru na trojku 20 km/hod tak o autech nevíte nic.

Jan Tichavský

Nikdo vás nenutí vytáčet jedničku.

Zdeněk

jasně , může vytáčet zpátečku