Letecké společnosti Letectví

Koronavir urychluje konec některých letadel. Virgin vyřazují A340, Delta skončí dříve s MD-88

Airbus A340-600 v barvách Virgin Atlantic. Foto: Laurent ERRERA from L'Union, France / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)
Airbus A340-600 v barvách Virgin Atlantic. Foto: Laurent ERRERA from L'Union, France / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)

Epidemie koronaviru a s ní spojený prudký pokles poptávky po létání odstaví některá letadla dříve, než jejich provozovatelé původně plánovali.

Včerejší let z letiště Georgetown na Barbadosu byl například tak zcela posledním pro model Airbus A340-600 britské společnosti Virgin Atlantic. Jde o letadla, která už měla být vyřazena loni, dopravce se ale rozhodl si je ještě ponechat v provozu. Teď už definitivně skončí.

Virgin Atlantic chtěly letadla vyřadit už loni, problémy s motory a častějším servisem u Boeingu 787 ale vedly k tomu, že si je ještě ponechaly v provozu. Firma má nyní dostatečnou zásobu náhradních letadel i díky přerušení provozu do Číny.

A340 už nasazovaly Virgin Atlantic pouze na linku na Barbados, rezervační systém ukazuje, že už na této trase počítá pouze s menším A330-300 a později s Boeingem 747-400. Flotila dreamlinerů prochází velkou modernizací, kromě dreamlinerů firma loni zařadila do provozu Airbus A350-1000. Virgin Atlantic byly v roce 2002 prvním zákazníkem A340-600.

Oslabená poptávka povede zřejmě i k dřívějšímu konci letadel McDonnell Douglas MD-88 a MD-90 u Delta Air Lines. Podle serveru ThePointsGuy.com finanční šéf Delty Paul Jacobson na konference pro investory uvedl, že v reakci na pokles poptávky firma může vyřadit předčasně právě tyto stroje, do šrotu zamíří dříve možná i nejstarší Boeingy 757 a 767.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

Všechno sešrotovat, včetně těch MAXů

Richard P.

zajimavy clanek, davam fragment z clanku:.Takže nyní si představte, že dvoumotorový A330 a čtyřmotorový A340 stojí na paralelních rozjezdových dráhách, a jejich vzletová váha je naprosto stejná. Otázka potom je, jak silné motory musí být nainstalované na každé z těch dvou verzí, aby letové schopnosti vyhovovaly předpisům FAR.

https://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

Y.K.

A?

Mad_Majk

Žádné jiné letadlo se neumí vznést tak klidně a majestátně jako A340-600 aneb létající doutník. Tento stroj bude na nebi hodně chybět.. :'(

pzag

Ono jestli to není proto, že A340 je prostě rádo, že se vůbec zvedne. S tím si člověk moc vyskakovat nemůže.

Divak

Se čtyřmi motory je rádo?

Y.K.

Ano A340 se čtyřmi motory hlavně verze 200 a 300 s motory CFM International CFM56-5C (neuctivě nazývané fén na vlasy). A340-500 a 600 už mají lepší motory Trent 55x.

Jen tak

pocet motoru je vcelku irelevantni

dulezity je jejich celkovy tah – a fakt neplati, ze 2x vic motoru = 2x vetsi tah.

jsou tam sice 4 motory, ale ty jsou podstatne slabsi, nez jejich bratricci na 2 motorovem eru.

u a330-300 ma kazdy motor tah 287-316 kN
u a340-300 ma kazdy motor tah 138-151 kN

(u -500 a -600 je to pak vic … ale taky je potreba vic v uvahu velikost -500 a -600)

EM*

Ještě doplním, že konkurencí k A340-300 byl Boeing 777-200, který i přesto, že měl maximální vzletovou hmotnost o 30 tun nižší, měl tah 2×343 kN.

Jan Mahdal

Souhlasím, po Concordu nejelegnatnější stroj na nebi.

Richard P.

Jedna zajimavost ohledne A340-500 Singapore airlines, kdyz litali pred x-lety linku NewYork-Singapore, tak meli v tomto typu letadla box na mrtvolu, extra vybava na dlouhe lety. Nejlepe asi vystihuje typ A340 nazev „letajici tanker“ , sorry za offtopic.

mata

To máte z knihy encyklopedie dopravních letadel ,já jí mám taky.

Adam H

„4 engines 4 long haul“ 🙂 taky dobré heslo k A340