Koridor u Českých Budějovic stál, strojvedoucí Českých drah projel s vlakem návěst Stůj
Lokomotiva 242 "plecháč" na přejezdu v Hrdějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Při události došlo k aktivaci funkce Generální stop.
Mobily jsou skutečně zhouba….. Reálné srovnání z reálné směny. Jednou takhle koukám….(mladý a čerstvý) fira, při posunu sunutím, jak kouká do mobilu tak kouká…. A dlouho. Když jsem se jej z pozice nadřízeného zeptal, co to jako má být, tak mi odvětil, že nemá nařízeno čumět z kabiny, že jede podle vysílačky…. Staré party vždy koukaly….hlídali se vzájemně, jednou i mě uchránili před skoromalérem….. Tenhle by klidně sunul i do zdi, kdyby se ve vysílačce přimotal někdo jiný ….. Takže asi tak (tím netvrdím že jsou všichni stejný…..) Jsou bohužel u horší případi….
Nečumím tedy při řízení do mobilu, ale pokud sunu, tak záleží na situaci, někdy koukám z okna, někdy ne, protože když mám před sebou 14 vagónů, tak je trochu zbytečné být vykloněný, stejně prd uvidím. Kolikrát nekoukám ani když posunuju tažením. Tak snad poznám zda se mi někdo připletl do vysílačky, k tomu nepotřebuji čumět z okna. A jestliže by sunul dál, když by se ozval ve vysílačce někdo další, tak je to proti předpisům, i kdyby koukal z okna. Projistotu dodávám, že neobhajuji mobil při řízení, to prostě být nemá, i když sunu, ale zas nechápu tu posedlost být… Číst vice »
I když posunuji na vysílačku, nikdy mi to nedá nesledovat, co se děje okolo. Kolik je místa na kolejích, na kterých posunuji atd. A kolikrát se mi to již i vyplatilo. Třeba posunovač hlásí do vysílačky ,,půl vozu“ a přitom zbývají třeba jen 3 metry. Nechápu, jak někdo sune třicítkou a ani není na mašině vidět. Spolehněte se, že když se něco semele, tak všichni vypoví, že dávali dobrá, i ti, co byli v tu chvíli doma.
Ono taky záleží na situaci, pokud je dejme tomu 5 vozů, tak to význam možná ještě má, ale pokud jich je 16 (20), tak to stejně moc nepřehlédnu, takže tam to vyklánění moc význam nemá. Navíc, tam kde člověk jezdí pravidelně, tam už tak nějak ví, co od těch posunovačů čekat, taky znám borce, podle kterého na 10 metrech ujedu 20.
Tak já většinou dojíždím krokem (pokud to je na obsazenou), takže jak řekne dobrá, tak defakto stojím na místě.
Nikdy nevěř nikomu, pokud si to sám můžeš ověřit. A tak si odpočítávám vozy, abych věděl, kde budu zastavovat a tak nějak podobně.
A mnohokrát se to vyplatilo nejen mě, ale i mým spolupracovníkům…
Nestačilo by dávat bacha a na “ červenou“ stát ? S autem taky musím.
Opravdu?
Vzhledem ke smutné neděli se mi u dnešní události ulevilo. V kontextu dnešní doby mi ETCS přijde jako rozumná volba.
Dneska v 1/2 3 jsem jel po D3 a před Ševětínem stál vlak napůl na mostě přes dálnici. Říkal jsem si, to není normální, teď jsem dostal potvrzení.
Nebylo to ve 14.30?
Možná to je malý argument pro zdvojkolejňování a rozšiřování mimoúrovňových přesmyků. Přece jen, tyhle vychytávky snižují počty kolizních cest, kdy musí někdo na někoho čekat …
mozna je to velky argument pro zavedeni vlakoveho zabezpecovace.
ano, druha kolej v tomto useku snad jednou taky bude, ale obecne to situaci neresi.
Stanice Chotýčany má být zrušena a nová trať vedena v tunelu. Viz https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631500294.pdf
Koridor tam nestál a ani nestojí. Stál spíš provoz….
A právě proto stál provoz, že tam nestojí koridor…😀
Fíra u 1734 zastavil sám, pak až byl aktivován generální stop….
Takovému naparit pořádnou pokutu nebo na půl roku snížit plat o 25%
Kterou vládu, resp. ministra dopravy, máte na mysli? Vybírat máte za cca 70 let z čeho. Mohl bych napsat 90 let, ale nechal jsem tam 20 let rezervu, než bysme německé PZB nainstalovali.
Jeníčku, zmínil jsem se o nějaké vládě? Zase musíte tahat do všechno politiku. Mrkněte o pár řádků níže a na moji odpověď Robinovi. Nebudu to vypisovat dokola.
Ulevilo se ti?
Mně se ulevilo na záchodě. Tady jsem napsal názor, že profesionál by měl za takové chyby platit, obzvlášť když jde o životy a velké škody na majetku jako výstraha pro něj samotného, ale i ostatní
Tady se nic nestalo.
Nestalo, ale mohlo. Pořád projel na červenou ne? Anebo když někdo takového něco udělá a nic se nestane, tak si řekneme hoši dobrý, nic se nestalo, příště si dejte víc pozor a jede se dál?
Tentokrát to naštěstí dobře dopadlo, ale opět to ukazuje na nedostatky našeho národního zabezpečovače ( pokud se tomu vůbec dá říkat zabezpečovač). PZB je v tomhle na míle napřed a to se nejedná o nikterak komplikované zařízení, narozdíl od ETCS. Člověk by čekal že zabezpečovač se po projetí návěsti stůj, nebude jen „ptát“ jako dělá Mirel, ale okamžitě zastaví vlak. Bohužel takováto novinka se k nám dostane až někdy za x let až se bude jezdit jen pod ETCS ( což je druhý extrém). Do té doby se bude jen spoléhat na lidský prvek, který jak dobře víme bývá bohužel… Číst vice »
Nasazovat PZB mělo smysl před 30 lety, teď je lepší počkat na jednotný systém a netříštit to. PZB umožňuje jezdit i „na červenou“, ale značně limituje max. rychlost, což dává smysl.
A ta vaše německá modla to bude umět (průjezd stůj) nejpozději v roce 2026.
To jest nedlouho poté, co se tento drahý nesmysl nuceně rozšíří i na tuzemských vozidlech…
PZB dnes opravdu nemá u nás sebemenší smysl. Nicméně, kdyby v padesátých letech, kdy se u nás vyvíjely bodové zabezpečovače nebyl jejich vývoj zastaven převzetím liniového zabezpečovače od Westinghauseho přes CCCP, tak zrovna kombinace boďáku (přesně určuje, kde jsme a co máme dělat) s liniákem (ukazuje, co vidíme) by byla úplně dokonalá. A boďák byl laciný a nevyžadoval autoblok a kolejové obvody.
Ale dnes už fakt ne…
ETCS je možná extrém, ale jelikož je na evropský úrovni a bude tu s náma hodně dlouho, díkybohu za něj.
Něco tak dobrého a mnohem levnějšího než je ETCS tu již dávno máme AVV.
AVV není zabezpečovač.
Není, ale na „kódované“ trati je způsobilé vlak před návěstí zakazující jízdu zastavit …
na trati mozna, ale tohle bylo ve stanici. je v chotycanech kod? nevypina se po urcite dobe?
V Chotýčanech záleží na tom, co tam fíra nacvakne. Traťová část tam není.
Jenže když mu pak strojvedoucí řekne „jeď“, tak jede. Viz Český Brod.
PZB se super, ale budovat jej teď je úlet.
Druhá věc je, že se očekává, že zabezpečovač zastaví vlak ještě před tím než projede zakazující návěst. Po projetí je už poněkud pozdě (lepší než drátem do oka, ale jinak nic moc).
U nás má budování ETCS tu výhodu, že vlastně nezahodíme žádný léta budovaný kvalitní systém (jako Němci, Švýcaři atd), ale jen si polepšíme. Dnes to je spousta peněz, ale v průběbhu času z toho budou i úspory a snad i radikálně lepší spolehlivost.
ono součástí PZB mimo jiné je že návěstidlo se umisťuje 250 metrů před kritickým místem, takže i kdyby stůj strojvedoucí projel tou potenciálně maximální rychlostí (45 km/h, u nákladních vlaků 25 km/h a u lehčích nákladních 35 km/h), tak sice zastaví za návěstidlem, ale stále před kritickým místem.
To mi chcete říci, že v každé stanici je za odjezdovým návěstidlem ještě 250 m koleje, než je výhybka?
Jak rychle se teda jezdí třeba v Bad Schandau, když je tam od odjezdového návěstidla k námezníku 64 metrů???
Řešit se to dá různě. Máte to i u nás, například v metru v Praze. Návěstidlo může být i u výhybky, ale „za stůj“ musí být ještě cesta, „prokluzová vzdálenost“, tedy výhybky správně postavené „někam“ a žádná křížící kolizní vlaková cesta. Vlak sice v úplně nejhorším případě projede stůj, ale tak, že se nemůže stát železárna.
No jo, ale v metru je to hodně jiný případ. V metru máte časové soubory vyhodnocení zastavení, což je celé podmíněno tím, že tam jezdí jen jeden druh souprav, u kterého se dá dost přesně odhadnout dynamika zastavování, a máte poměrně krátké kolejové obvody, takže absolutní nepřesnost odhadování času je taky malá. Neumím si ČVZV představit na koleji, kam jednou přijede Desiro a podruhé 700metrový náklad, a poslední detekci nějakých 700 m před návěstidlem.
Uznávám, že jednotnost souprav v metru je velká výhoda, nicméně něco z toho bere na bedra ETCS s tím, že každé vozidlo má vlastní brzdné křivky. Co se týče časových souborů, myslím, že řešit by se to dalo. Třeba nikde není psáno, že staniční kolej musí být jeden oddíl. 🙂 ETCS také může mít na jedné koleji varianty konce cesty (s prokluzem pro dlouhé vlaky a bez poněkud více před klackem. 🙂 A když není ani jedno, tak holt po bezpečné křivce pomaleji.
Samozřejmě neprosazuji budování PZB dnes, to by byl fakt úlet, bylo to myšleno tak, že se to mělo dělat v 90. Letech když se rozhodovalo o modernizaci hlavních tratí.
Úspory nastanou jedině v případě, že bude celý systém zabezpečen elektrickým systémem – kdo se dotkne, dostane pecku…
A tak to má byť. Tak je to spravne.
Němci, Švýcaři atd. zahodili léta, že mají roky fungující zabezpečovač, co opravdu zabezpečuje?
Nezahodili léta, zahodili investice do systému ve prospěch systému modernějšího.
Takže měli od války čekat, že jednou bude ETCS? Do té doby jezdit na žezla, nebo na telefon?
To píšu kde?
Oni mají dobrý systém, který by ještě léta vydržel a přesto jdou do ETCS.
My máme houby a lidi brblaí, že ETCS je zbytečná kravina (že prý AVV).
Budovat zabezpečovač ETCS,pak až jízdu vlaku!
a) v uvedeném úseku není traťová část žádného zabezpečovače…
b) ani Mirel se po projetí Stůj neptá, nemá totiž z čeho a to ani v případě, že je trať traťovou částí vybavena…
b) Nemá nějaká verze LS/Mirrela funkci, že zastaví při ztrátě signálu stůj? Tipuju, že hlavní důvod, proč to nepoužívat, byl, že Spržel kóduje stůj i tam, kde ve skutečnosti je opakovací výstraha.
Má. Platí to pro Maďarsko…
V CZ a SK nikoliv.
Zase ten Tvůj koridor,lokálky do prdele, všude ETCS!!!
😐 Nedaří se i jinde, klidně „na západě“ viz.: https://www.youtube.com/watch?v=0x358Del5-s (Třeba někdo doplní detaily / důvod.)
Mozna to bude tim, ze se v ramci skoleni na strojvedouciho vice casu venuje schematkam a poctu tyristoru v obvodu nez realnemu provozu.
Ech, kvalita řidiče se přece taky pozná podle toho, že umí seřídit karburátor.
Jo řidič ten tvrdý chleba má !
Aby si pošteloval žigulíka?
Filcka žádný karburátor nemá…
Věnovat se při teoretické přípravě reálnému provozu, je tak trochu protimluv. Předpokládáte, že strojvedoucí projel návěstidlo proto, že nevěděl, že „na červenou“ má zastavit nebo že neznal návěst Výstraha?
Strojvedouci nepotrebuje vedet kolik tyristoru mu bzuci za zady nebo kolik civek je v motoru a ucit se to tydny a tydny furt dokola. Potrebuje vedet co delat v nestandartnich situacich, predvidat, venovat se vice psychologii povolani atd. System vyuky u drah je strasne zastaralej.
Strojvedoucí by měl vědět, co a proč (!) se asi tak děje, když tlačí na ty rozličné páčky, mačká tlačítka, otáčí čudlíky. Hodí se to zvláště při poruchách. To co píšete Vy o nestandardních situacích, s tím také souhlasím. ČD nedávno investovaly nemalou částku do dvou trenažérů, tak doufejme, že výcvik v tomto směru se bude rozvíjet. Žádné opatření, žádné zařízení, žádný předpis neposkytne 100% záruku, že neselže systém nebo lidská psychika a že nedojde k nehodě.!!
To budou asi ti nedoučení fírové z Bulharska, na které si tu stěžovala spousta režijkářů, co?
Však se to přece také v „Bulharsku“ stalo, ne?
V Bulharsku mají PZB.
To si pletete s Rumunskem a Jugoslávií. V Bulharsku mají kousek švédského Ebicabu a jinak nemají nic…
40 let jsem jezdil jako strojvedoucí,bez nehody.V dnešní době jsou ruzné druhy přístroju jak zastavit vlak,ptám se kde je chyba.Odpovím jednoduše.VŠICHNI SI HRAJÍ S MOBYLI.Pomuže jen to že strojvedoucí bude pod neustálím dohledem kamery.Bohužel.
Já jezdím také skoro 40 let jako strojvedoucí a projetých návěstidel bylo v době předmobilové možná stejně ,jako dnes.To nebude ten hlavní problém.Dnes se jen o tom hned ví. V době před internetem se o takové věci(projetí návěstidla bez následků)dozvěděli jen přímí účastníci.
Asi tak. Nic se nestalo, nevím, proč se to řeší.
Strojvedoucí jste asi dobrý, ale česky neumíte.
chytrolíne, když se píše z mobilu , tak se přebreptne i pan ing.
Zkrátka si to po sobě musí přečíst a opravit i Ing. Projev je vizitka. U někoho bohužel.
„veselý pavel“ ale z mobilu nejspíš nepsal, tak možná z MOBYLu…
To my príde ponekud morbytní.
Jasně, za všecko můžou mobilní telefony.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kolany#%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_ne%C5%A1t%C4%9Bst%C3%AD_v_roce_1964
Asi si hrál s mobilem už v roce 1964…
a ve steblove tím mobilem rovnou vypravili vlak.
Nokií třicet čtyři desítkou!
svítíl jí displej do zelena? pokud ano, tak by to mohlo být ono…
Vy jste měl víc studovat pravopis
A co projetá návěstidla nebo dokonce stanice / zastávky bez zastavení v době, kdy mobilní telefon existoval jen v myslích vizionářů … Z knihy příhod (70. léta minulého století) : “ S vlakem 5971 jsem projel stanici Český Brod a zastávku Klučov – myslel jsem že vezu rychlík …“ Pointa – rychlík R 613 byl v téže turnusové skupině a oba vlaky jely v cca 30 minutovém odstupu …. V současné době je služební mobil POVINNOU pracovní pomůckou, strojvedoucímu může telefonovat člen obsluhy vlaku … strojvedoucí je POVINEN hovor vzít …. podobně jej může kontaktovat strojmistr apod. …. Vysílačkou se… Číst vice »
I na to je pamatováno…👺
https://images.uncyclomedia.co/necyklopedie/cs/c/cf/Kabina_AVZZ.png
K čemu by tam bylo to sluchátko…
Jezdil jste 40 let a po 40 letech máte pocit, že je to Vaše zásluha? Po čtyřiceti letech na stanovišti navrhujete neustálý dohled kamery? Jste si jistý, že jste oněch 40 let strávil v našem vesmíru?
Taky jezdím ,ale těma mobylama to asi nebude 🙂
Já jezdím podobně jako Apollo, pomocníkem od ledna 1987. Projetých návěstidel byly mraky. Ale dokud se nelámaly nárazníky, nic se nehlásilo. Dnes si dovolím tvrdit, že 99% projetých návěstidel se hlásí a samozřejmě řeší jako MÚ.
Opravdu jste nikdy nic neprojel, nic se nezamázlo, neušlo pozornosti? Tomu se mi nechce věřit, spíše to vypadá na selektivní paměť (co prošlo je OK).
„Provoz na Severojižní magistrále je na 3 hodiny zastaven. Řidič osobního automobilu projel u Muzea červenou na semaforu – zastavil až po 3 metrech na přechodu pro chodce!“ Cítíte tu absurditu? Nechci zlehčovat dnešní mimořádnou událost, ale obecně je „cosi shnilého ve státě dánském“. Proč řešit každý „provozní zmetek“ jako by to byla skutečná nehoda a zastavovat dopravu? K projetí návěsti Stůj přitom postačí občas málo. Třeba to, že se dlouhým nákladním vlakem potřebujete vejít na kolej, která není zrovna nejdelší (protože se při modernizaci koridoru šetřilo) a tak dobrzďujete až ke „klacku“ a ono to o fous nevyjde. Obsadíte… Číst vice »
Sankce pro řidiče:
Pokuta ve správním řízení nebo trest v trestním řízení 2.500 – 5.000 nebo 4.000-7.500 (spáchá-li 2x a vícekrát za 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců)
Zákaz činnosti 1 – 6 měs. (spáchá-li 2x a vícekrát za 12 měsíců po sobě jdoucích)
Sankce pro strojvedoucí: nedefinovány
V době existence „kárných opatření“ dle Zákoníku práce a Disciplinárního řádu – se za projetí návěstidla „chodilo“ na 3 měsíce na méně placenou práci = na posun apod.,, následovalo přezkoušení z předpisů. Testík na ŘP je proti tomu sranda … Zkouška na dráze na několik hodin …. jen na štiplístka nebo posunovače byla minimálně na dvě hodiny …
Pokud byly „jen“ hmotné následky, tak obvykle na rok, zase zkoušky.
Při usmrcených osobách odměňoval „trestní senát“ místně příslušného soudu ….
Byl to okresní soud v místě nehody, nebo pracoviště?
Podle místa nehody.
Nepochybujte o tom, že sankce jsou.
Ovšem musí na toho řidiče někdo dojít. U strojvedoucího se na něho přijde vždy.
Budou definovány.
Například druhý rychloměr…👺
Strojvedoucího takové projetí vyjde na cca několik desítek tisíc Kč a za jeden skutek je potrestán hned několikrát.
takže podle tebe – tvářit se, že se nic nestalo, neřešit, co bylo příčinou (technika, strojvedoucí, jeho zdravotní stav apod) …?
Ano, byly doby, kdy se v takovýchto případech odcouvalo, zúčastnění si zhluboka oddechli, že nedošlo ke srážce, a nikam „nahoru“ se to nehlásilo. Dneska je provoz na koridorech dálkově sledován a zaznamenáván, takže mimořádku tohoto typu nelze utajit a musí se vyšetřit. Zajištění důkazů DI nějakou dobu trvá, proto dochází k přerušení provozu na několik hodin.
Inu na dráze LÍP UŽ BYLO ….Hlavně na mechanikách bez kolejových obvodů …
Na mechanice ses mohl podívat zpátky, co bylo na návěstidle. ;o)
Myslím si, že i dneska by to mělo výhody 🙂 když je za jasného dne se Sluncem v zádech dobře vidět „tvar klacku“ ale barva je vidět až zblízka.
Líp bylo hlavně proto, že v té době bylo méně vlaků…
No tak určitě. A taky trochu toho štěstíčka. A do odbočky „40“ na věčné časy a nikdy jinak.
Mechanický „autoblok“ pamatuju okolo Králova Dvoru. Lidi byli, i když všichni říkali „lidi nejsou“.
Ale klidně řešit, ale bokem. Zadokumentovat a co nejdřív uvolnit trať. Viz třeba pražská tramvajová doprava. Jakékoliv mimořádnosti, ať už je způsobí kdokoliv, se okamžitě řeší a překážky se z trati uklízejí, když jde o tramvaje tak do nejbližší smyčky či vozovny. Prioritou je totiž ne potrestání lidí (v důsledku jsou trestání hlavně cestující, kteří se nedočkají svého spoje), ale obnovení provozu a eliminace zpožděných spojů. Ta dopravní závada se může řešit potom, vůz jde do klece a řidiče si vyzpovídají zodpovědné osoby k tomu určené už mimo trať.
To, co navrhujete, bylo možné dělat, když byl v každé stanici náčelník (později opět přednosta), který byl k zadokumentování takových prohřešků a zajištění podmínek pro brzké obnovení provozu v takových případech kompetentní. Dneska (= už asi 20 roků) žádná taková (a také patřičně kvalifikovaná) funkce neexistuje a výsledkem je, že řešení i relativně drobných závad trvá pak tak dlouho, jak trvá.
Dobrá připomínka. Chtělo by to u toho sluchátka vlevo od hlavní obrazovky dát nikoliv číselník, ale tlačítka přímého vytáčení – nejen dispečerovi, do depa…atd. ale i SOS…
Ale to dnes na lokomotivách máme…
Hlavně tlačítko „Linka důvěry“ a „Hákové relé“ 🙂
Takže co? Po každém projetí si setřít pot z čela, pořídit selfie před nepoškozenou lokomotivou a snímek odeslat na drážní inspekci se slibem, že už si příště dáte bacha? Každopádně generální stop mi jako cestujícímu dnes zachránil zdraví a možná i život.
Nejlepší je, že pokud tu červenou na semaforu projede tramvaj nebo trolejbus, tak správně by se mělo zastavit a volat drážní inspekci, protože je to projetí návěsti zakazující jízdu úplně stejně, jako když jde o vlak. Dráha jako dráha.
No, Drážní inspekci musí dopravní podnik hlásit třeba i ulomene zpětné zrcátko, když třeba řidič trolejbusu na konečné štrejchne o sloup. Když to neohlásí, tak má problém.
Přesně ve Světci to taky projel jen cca o 600 metrů,taky to byl jen pracovní zmetek. Třeba měl jen poruchy brzdy a nemohl zastavit ale proč to zjišťovat.
Je rozdíl, když to projede o 600 metrů , nebo o půl metru a je si šlápne na izolák, aniž by vjel do profilu koleje, po které jede jiný vlak.
A může sanitní vlak s modrým majákem projet „Stůj!“ stejně jako sanitní vůz křižovatku na červenou?
Pouze se zvýšenou opatrností a na riziko strojvedoucího sanitního vlaku…
Tak za prvé – stálé zdravotní vlaky byly zlikvidovány začátkem 90. let minulého století riziko útoku ze strany NATO přestalo existovat …
Za druhé – pokud by takový vlak byl – hypoteticky – vypraven, bude se jednat o nutný pomocný vlak mající přednost před všemi ostatními vlaky, tudíž bude mít zelenou ulici i bez majáku ….
Pane Zikmunde, to byla ironie….
A to je takový problém mít ten vlak (spíše vlaky) a 383 nebo 1216?
A čemu by to pomohlo???
Zastavíte 10 metrů před klackem a počkáte až se ozve nepříčetný řev červené čepice nebo dispečera (co jste to za ….), pak popotáhnete … pro dobrotu na žebrotu ….
Přijde mi nepochopitelné, že za celou dobu existence LS u ČSD nebylo nikdy zavedeno cokoli, co by se vlak po projetí stůj alespoň pokusilo zastavit – i kdyby to měla být jen blbá jízdní zarážka.
Jízdní zarážka… Nebo třeba výjolejka, né??? Jak může běkdo vypotit takovou hloupost?? Projel stůj. Nemělo by se to stávat, ale stává se to.
A pak se občas něco sčuchne a občas někdo zhebne….zbytečně…
Které „zhebnutí“ není zbytečné?
S touto hlubokomyslnou teorií se doberete záhy absolutní prevence – nic nedělat, nikam nejezdit. To že není všude absolutně spolehlivé zabezpečení, má své důvody. Pokud se pohoršujete nad stavem věci a nepřemýšlíte o jejich příčinách, tak ať už „zhebnete“ zbytečně či smysluplně, v životě spoustu hloupostí a zbytečností naděláte. Škoda ho – života.
Dívám se na to jako daňový poplatník. Technologie je na trhu běžně dostupná a stát jí nekoupil přesto, že na ní finance má. Proto si myslím, že tento typ úmrtí je na železnici zbytečný.
Stejně bylo zbytečné úmrtí strojvedoucího, který hodil slona na bok v Ústí cca 10 let zpět.
Samozřejmě pak můžete kalkulovat s tím, že v bývalém východním bloku je cena života velmi nízká, tak je prostě levnější občas nechat někoho zhebnout než tam dát skutečnou zabezpečovačku. Osobně to považuji za neetické obzvláště, pokud je dostatek peněž za slevy pro studenty a důchodce…
Svět ve kterém, ať chceme nebo nechceme, žijeme a ve kterém, ať chceme nebo nechceme, dříve či později zemřeme, je o dost složitější, než připouštíte. Klišé o daňových poplatnících či východním bloku Vás možná ochrání před hrůzou z tohoto světa, nikoliv před jeho dosahem.
Amen:-)
Ale takové primitivní a zcela spolehlivé zařízení bylo používáno po vynálezu průběžné tlakové brzdy.
V zemích bývalého SSSR je používáno na METRU … U návěstidla je „otočná“ tyč zasahující do průjezdného průřezu. Do „prostoru“ otočné tyče zasahuje „bezpečnostní kohout“ průběžného potrubí. Je-li na návěstidle návěst zakazující jízdu, tyč zasahuje do průjezdného průřezu. Pokud strojvedoucí nebude návěst zakazující jízdu respektovat, bezpečnostní kohout narazí do tyče, tím dojde k jeho otevření a vypuštění vzduchu z průběžného potrubí a vlak zastaví ….
Jenže v metru se jezdí 80 km/h. Systémy S-bahn, využívající obdobné zařízení, nejezdí rychleji než 100 km/h…
Ale co budete dělat ve 160 km/h?
V Berlíně je na S-Bahnu dodnes. Nicméně toto opravdu není řešení…
Není to používáno v metru v SSSR. Kdysi pradávno bylo. Od 70 let mají a rozvíjí vlakový zabezpečovač, my ho v Praze také stále máme (na B).
Skoby jsou v metru i u nás použávny jako „poslení instance“ ve šturcech. V zahraničí to myslím bylo a stále je na někerých linkách v New Yorku, S-bahn Berlin to má tuším jako doplňkový systém k zabezpečovači.
Pár katastrof se na skobách stalo, zase 100 % spolehlivé to není.
Výkolejka se uplatní spíš v žst. Česká Kubice…😂
Ano výborný nápad. Radši zrovna vykolejit i ve 100 km/h 😀
Víte vůbec co to je jízdní zarážka? Výkolejka to není.
Jasně, nad každé návěstidlo pověsit 20t závaží od Monty Pythonů.
To nebylo zavedeno,protože LS to neumožňuje.LS je systém z 50. let minulého století,který umí v ideálním případě poslat 4 kody na lokomotivu(červená, žlutá ,mezikruží,zelená).Ale jen při nerušeném kodování.To je však přerušováno v obvodech výhybek,mnohá zhlaví nejsou kodováním vybavená,kodování červené na staničních kolejích přestává po 3 minutách od obsazení koleje,při nedostatečné zábrzdné vzdálenosti se jede kilometry s červeným kodem atd…
Nemanice – Ševětín není AB …
Kód se vypíná už po minutě při návěsti stůj ve stanici.
Po třech minutách, viz. Moravany 2008…
V úseku výhybna Nemanice – Ševětín není dosud autoblok s přenosem návěstních znaků na stanoviště strojvedoucího ….
A už ani nebude. ETCS ho ke své funkci nepotřebuje (cca 2025) a v budoucnu trať v úseku Ševětín – Nemanice povede dvojkolejně jinudy…
K tomu ještě sražené auto u Grygova dnes dopoledne.
tohle je už zase, stejné místo, stejná trať ani bych se nedivil kdyby to bylo stejné návěstidlo.
Doufejme že to zas nebude nějaký starosta Hosína bojkotovat. Ten koridor je prostě potřeba.
Hlavně že se nikomu nic nestalo
Jj. Chytil jsem oba průsery cestou z Prahy. A teď se teprve dává do pohybu R713.
A v Chotýčanech stojí mlaďoch s Plecháčem. Stále mobil u ucha..
No a co jako?
stejně blbý příspěvek asi jak nadpis tohoto článku
Možná tě ho půjčí , když ho poprosíš
A opět to bylo při ne úplně standardním provozu. Kvůli tomu autu u Heřmaniček byl rozvrat dopravy a ten rychlík od Veselí jel poměrně hodně pozdě. Jistě, v Chotýčanech asi předtím žádný problém nebyl, křižuje se tam normálně i jindy, ale při běžném provozu by ten rychlík byl už dávno pryč.
Nejspíš malý překlep – nejspíš se jedná o Sp 1734
ano, díky za upozornění
Období následujících čtyř týdnů bude srážkově nadprůměrné (výhled počasí na duben, ČHMÚ).
to je poněkud černý humor….
Vítejte v České republice. Copak jste tu první den? Vždyť až na velmi, velmi málo výjimek to tady chodí 😉.
To je přeci fajn. Zvlášť, když to dopadlo v podstatě dobře (zranění/hmotná škoda na majetku 0).
ale já vím, jak to tu chodí. a docela mne tohle konkrétně pobavilo. jen je to už vskutku šibeniční či pohřební humor…
asi na naše železnice přišla jarní únava.
alespoň, že z tohoto nebyla hromada…
přejezdy škoda komentovat
Přitom je to z obou stran skoro stejná chyba. Byla tam červená, nezastavil před ní.
V těch Chotýčanech mohlo jít o nedostatečné poznání trati, které vedlo k tomu, že fíra před návěstidlem nestihl včas dobrzdit, protože tam perony a výpravní budova nejsou uprostřed mezi vjezdovými a odjezdovými návěstidly. Zatímco ve směru na Veselí je to od vjezdových k peronům dost daleko, tak naopak odjezdová jsou od peronů blízko. Stanice je navíc v takovém esíčku, které ztěžuje rozhled.
Když nemám seznání, tak snad už od výstrahy jdu na brzdy, a jedu podle rozhledu 😀
no, myslím, že mnohdy úplně ne. na jednokolejce jet proti stůj znamená skoro jistě průšvih, v horším případe srážku. čili tohle vědomě asi nikdo neudělá.vyjma sebevraha.
u těch přejezdů bych si nebyl vždy úplně jistý…přístup „to přece stihneme“…bude asi stejně častý jako nepozornost….
No, když vidím juniorní strojvedoucí, jak čumí do mobilů, tak mohu říci, že to dělají naprosto vědomě a je to asi stejnné množství jak ona silnici „to přece stihneme“.
tak pokud se na čele lokomotivy veze mamlas, co kvůli hraní si s mobilem projede klacek, pak je asi na místě ho seznámit s PČR a státním zástupcem. protože na tohle už §§ jsou
Jestli ten fíra opravdu nedával pozor, protože byl zvyklý, že tam má na vjezdu vždycky zelenou, a nesledoval opakovač ani „klacky“, tak to by už neměl řídit lokomotivu.
A co by podle vás na tom opakovači měl vidět ?
Letošní řada seriálu „na železnici dějou se věci“ odstartovala dříve než loni. Uvidíme, kolik bude mít dílů a kolík po ní zbyde křížků.
Dopravní závada- to je geniální.
„Dopravní závada“ je jeden z generických textů co tam mají a ze kterých vybírají. Nedělal bych z toho vědu. Většině cestujících je to stjeně jedno a kdyby tam napsali nějaký odborný termín jako je „návěstidlo“, tak by cestující, pro které je to prostě semafor a nic jiného neznají, stejně nevěděli o čem je řeč a byli v podstatě akorát zmatení. Takhle je tam závada, my se té „dopravní závadě“ zasmějem a ostatním je to fuk.
A ví se vůbec během psaní MU, co se děje?
Dispečer by kecal, kdyby napsal „projeté návěstidlo zakazující jízdu“ a následně by se zjistilo, že fíra nic neporušil, ale bylo by to cosi jako Moravany / chyba výpravčích při telefonice..
Pojem „dopravní závada“ je skupina mimořádností, která nemusí mít na začátku zcela jasnou příčinu, většinou vše vyplyne až při vyšetřování. Není prvotním posláním informačního systému ČD sdělovat co se přesně stalo, ale spíš co cestující čeká, tedy jak pojedou vlaky.
To byly Moravičany a teď naposledy Otrokovice. Moravany byla chyba ZZ JOP ESA, která se tak trochu hodně zametla pod koberec, protože v tom byly velké prachy.
Takže Moravičany nebyl „jen“ kolejový obvod a prostá bloková podmínka?
Co bylo s tím jop, nějaký odkaz?
Moravičany – Mohelnice bylo kvůli koridoru vyplé TZZ a jezdilo se na odhlášky a předvídané odjezdy. A v noci zůstal stát u vjezdu do Moravičan náklad a výpravčí z Mohelnice tam pak poslal další vlak (poštovní Nex) , protože si myslel, že si odhlášku za předchozím vlakem jen zapomněl napsat. Moravany bylo najetí Lv vlaku od Pardubic na návěst volno (zelená) na konec osobního vlaku. Nejdřív se to házelo na strojvedoucího, že projel červenou, tam do toho ale hodili vidle místní výpravčí, kteří tvrdili, že tam bylo volno. Což byl samozřejmě pr*ser. Tak se to hodilo na to, že se… Číst vice »
Jo myslel jsem Moravany.
A taky tak nějak nemám radost ani ze závěru, že se vlak může podpískovat (podpískovaný elektrák by se nerozjel, byl by izolovaný)
Ani ze zákazu používání zásobníku (jaký je rozdíl, jestli to výpravčí zadá před nebo po ztrátě).
A že si výpravčí stěžovali už před tím, ale „zhnědnutí“ se nezavedlo, to taky bylo špatně.
Podpískovaný el. vlak se klidně rozjede. Jedna kolejnice pro zpětný proud bohatě stačí.
A jaký je tedy váš závěr vyšetřování?
Udělat do ESY nějakou další funkci (např. „úplnou blokovou podmínku“) samozřejmě jde/šlo, jen to někdo musel po AŽD chtít a pak musel zaplatit veškeré (pře)schvalování.
Pokud zákazník (ČSD/ČD/SŽDC/SŽ) byl názoru, že tato nová fukce je zbytečná, tak výrobce nemá jak mu ji proti jeho vůli vnutit.
Zadání na ESU bylo jednoduché: stávající funkce reléovky udělat počítačem.
V Hodoníně se podpískovala 810, ne?
Začnu od konce, ano v Hodoníně se podpískovala i 810, ale ten případ který zmiňuji já bylo Eso (363/2) + 3* Bt (jedno mělo kotouče). Ono se pak zjistilo, že těch případů bylo více. Co se spolehlivosti Esy týče (obecně JOP), tak byla všude masáž, jak je to dokonalé zařízení a najednou tohle. A hlavně už od začátku šetření se začaly objevovat prohlášení, může za to fíra, tak ten ne, atd., což na věrohodnosti v mých očích rozhodně nepřidalo. Já vyšetřování nevedl, ale když se podíváte dnes, tak vám vyšetřováci buď nic neřeknou, nebo jen to, co 100% sami zjistili… Číst vice »
Těch případů bylo samozřejmě více. Ale ESA v tom není sama, uměla to normální releovka (Světec 1970) a dokonce i ne-AŽD (Recklinghausen 2008). Takže to není releovkou, ale principem kolejového obvodu. Podotýkám, že ESA je schopná uvolnění jednoho KO bez obsazení následujícího KO vyhodnotit jako poruchu, ale MUSÍ TO PO NÍ NĚKDO CHTÍT, což v Moravanech ještě nebylo (a co se týká Světce, tam by to stejně nepomohlo, protože následující KO už obsazený byl). Dále bych nemíchal ESU s JOPkou, každé je něco jiného. V podstatě JOPku jste schopen naroubovat i na klasickou releovku. Že se začnou objevovat prohlášení není… Číst vice »
To je po léta standardní terminologie dané dopravní situace.
Standardní léta používaný odborný termín.