Koridor u Brna stál, dálkové vlaky jezdily odklonem přes Havlíčkův Brod
Cestující vlaku EC 575 museli evakuovat hasiči. Autor: Rostislav Kolmačka
Vlak z Prahy do Budapešti (Ex 575) zhruba v 10:00 rozřízl v Blansku výhybku. Nešlo zřejmě o chybu strojvedoucího.
Cestování po železnici zdá se být časovým hazardem 🙂 🙂 🙂
to leda tak pro zážitkovou kancelář
Kolik bylo na železnici za poslední rok zraněno, nebo usmrceno lidí? Pokud nebudu počítat ty co lezli kam neměli, moc jich nebude. A na silnicích? Mrtvých několik set, zraněných tisíce.Takže je to akorát blbej kec…
Zlatí komunisti. Tohle by se dřív v Blansku nikdy nestalo!!!
Přesně! A třeba ve Stéblové taky ne!
Za „zlatých komunistů“ byla jistě v Blansku elektromechanika s mechanickými přestavníky. Protože vlak jel podle fotografie do odbočky sníženou rychlostí, zde 40 km/h, pojížděné výhybky nebylo třeba závorovat. Asi by se to neututlalo, ale holt by signalista musel přetočit tou pákou z výbavy na stavědle kladku a vyměnit střihnutý úsmyčný kolíček. Traťák by přeměřil ve výhybce příslušné hodnoty a život by šel dál a nebyla by okolo toho aféra s milionovou škodou.
Když oni chtějí jezdit rychleji než Jawou Minor.
Jawa Minor by dnes jízdou svou konstrukční rychlostí přes žst. Blansko v současné podobě určitě nedala důvod k zadání příslušné poznámky do elektronické provozní aplikace, dříve Dopravního deníku, lidově též Žurnálu.
Ta aféra se mohla stát taky někde s rychlostí 160. To, že někdo hrabnul do zabezpečovacího zařízení bez dalších opatření je špatně. Vemte si, jedete na volno, tudíž traťovou rychlostí, najednou první výhybka ve spojce s vámi škubne do boku a ta druhá je přímým směrem, takže ji riznete. Pak je klika, že to nebylo na přímé trati s vyšší rychlostí a další věc je, že mohlo klidně něco jet od Brna. Tohle už je obecné ohrožení pro toho zaměstnance, který evidentně ohrozil víc, než si mnozí z nás chtějí připustit
Za „zlatých komunistů“ se o rychlosti 160 km/h na dráze mohlo nechat všem jen zdát. V tomto konkrétním případě, tedy v Blansku, se dle obrázku extra nijak rychle nejelo. Jistě se v incidentu pohrabe příslušná komise z příslušných složek, vytahá si z černé skříňky příslušná data a vypracuje závěrečný rezultát, kde bude předávání „medailí“ zúčastněným. Čirou náhodou jsem se dnes pročítal možná obdobným průšvihem v Králově Lehotě v padesátých letech, kde spečené relé v první stanici ba Slovensku vybavené RZZ způsobilo jízdu vlaku na volno do odbočky. Následkem vykolejila a lehla na bok lokomotiva s poštovním vozem. Šetření prokázalo zmíněnou… Číst vice »
Jasně, kupředu levá 😂
To by se klidně stalo, ale v Rudém právu by se o tom nepsalo.
… a to od března 2024 na půl roku bude na části odklonové trasy přes Havlíčkův Brod nickolejný provoz, tak to se nebude moci na hlavní trati nic stát
Pak to pojede Břeclav – Přerov – Pardubice – Praha … i to tu bylo 😛 😀 Akorát se naštvou nejen cestující do Pardubic (a ČT), ale i Brna 🙂
Jaký Pardubice? Snad Přerov – Uničov – Letohrad – Hradec – Praha.
Letohrad ?
To pobere R Břeclav-Brno jen se pojede nastojáka, což je nic moc. Pardibučtí budou doma o půl hodiny později, to není tak zlé jak jet na jedné noze a mít tu samou půlhodinu zpoždění.
Dneska realita RJ 595, jen v opačném směru. Zpoždění hodina, chvíli jsme čekali i než odtáhnou ten traktor…
Právě v Brně bývá velká obměna cestujících..
I vyluka trate 260 se zvladla bez mimořádností … tak to snad projde v pohodě …
Navíc – 2 roky (nebo jak dlouho to bylo) nejezdily vlaky u Blanska, takže byla jediná trasa přes Vysočinu. Jistě, není příjemné, když k takovému problému dojde, nicméně to není ani katastrofální…
Pro cestující kteří jedou radši autem to katastrofální asi není.
Pro nikoho to není katastrofální. Ano, nepříjemné to rozhodně je, ale ukázalo se, že přežít se to nějakou dobu dá. Navíc ne každá trasa má tu vlastnost, že je ji možné rozumně objet. Například když spadne strom na trať v Litovelském Pomoraví (no dobře, nyní je tam teoretická alternativní cesta)
Mimochodem – ti, co jedou autem například po dálnici D1, jestli by měnili za to, že jednou za pár let (ona ta frekvence poruch je častější, nicméně na tak blbou poruchu nenarazíte pokaždé) narazí na problém, který je zpozdí třeba i o dvě hodiny, ale jinak by přijížděli relativně včas 🙂
U Blanska nejezdily rok.
A v roce 2021 a první půlce roku 2023 došlo k „odklonům odklonů“ (= jely dočasně přes Blansko, kvůli nějakému problému na trati přes Vysočinu) několikrát (zažil jsem 13. 5. t.r., odjinud vím o situaci z 6/2021, možná i něco dalšího).
Proč mají železničáři takový problém napsat zastavený provoz nebo něco podobného a místo toho tak rádi používají patvar „nickolejný provoz“?
To vymysleli konkrétní myslitelé na SŽ.
Určitě… Divný, že se pojem nickolejno používal už v době, kdy žádná SŽ neexistovala.
Klasika, jízda na PN a potvrzovací sekvence…chyba, kterou může udělat každý, jsme jenom lidi. Bohužel v dnešní hektické době, se není čemu divit…nároky na zaměstnance v provozu, ať už strojvedoucí, výpravčí a jiné profese se neustále stupňují…vlaků, zejména na hlavních tratích neustále přibývá, všechno musí být rychle…stačí, aby se člověk špatně vyspal, není mu nejlépe, osobní problémy, více směn v měsíci…a je to hned… Než se se obslouží PN, mělo by se zkontrolovat, že jsou v pořádku postavené výhybky, ať už na požadovanou staniční, nebo traťovou kolej (případně zabezpečit posunovou cestou) a zavřít si přejezdy závislé na návěstidle, pro které… Číst vice »
Jak víte že byla PN? Pokud ano, jaký vůbec mohl být důvod k použití PN v bezvýlukovém stavu?
Jakýkoliv, od spálené žárovky návěstidla po závažnou poruchy ZZ. EIP panely na Esa odchází často a vůbec jsou Esa33 i Esa44 „dost rozverná zařízení“. V případě problému jsem si jistější na starších ZZ, než na jopce. Druhá věc je, že téměř nikdo nečte výpisy při rizikových operacích, prostě odbouchne sekvenci a pak čumí a diví se. Často se tak stane, že použije (cestovou) přivolávačku z jedné koleje, odklikne sekvenci, udělají se nouzové závěry, obsluha je nezruší, nakliká PN z jiné koleje, nepřečte si výpis, odbouchne sekvenci… a je to tu, byť není splněná podmínka, obsluha to odbouchla, rozbliká se PN… Číst vice »
Sekvence je pořád asdf?
Nebylo by lepší opsat kus výpisu 😀
moc dlouhé, krtátký náhodný kód je lepší
S prasklou žárovkou se jezdí na APN. Nebo tam snad AŽD APN nedodala?
Esa 44 APN snad má standardně, horká záloha standardně, netřeba nouzového panelu s cudlikama.
K2002 to samý.
V Blansku je pořád SZZ-ETB z roku 1996 myslím, žádná ESA 44.
Nerušení závěrů je závažná chyba v disciplíně obsluhy. Z principu a psychologie.
PN se používá úplně běžně i bez výluk. Stačí jakákoliv závada na zabezpečovacím zařízení a výpravčímu nejde postavit standardní návěst. A právě aby se kvůli banálním závadám nemusela zavádět výluka, použije se PN. Ale samozřejmě to pak vyžaduje od všech zúčastněných trochu víc pozornosti, než normálně.
Chytřejší ZZ má automatickou přivolávačku a i ty starší mají snížení návěsti. Čili není pravda, že jakákoliv porucha.
Ještě že jste nesloužil třeba v roce 1985. To byste se ve směně rozplakal.
Vážený Peco, každá doba má svoje….před rokem 89 jezdilo mnohem více nákladních vlaků a mnohem méně osobních, ve stanicích sloužilo mnohem více lidí, které mohl mít výpravčí k ruce, když se něco stalo…Výpravčí měl papírový dopravní deník a tužku…a jak se říkávalo: papír snese vše…, když se něco nepovedlo a nebylo to něco velkého, vyřešilo se to většinou za „lahvinku“, protože se lidi mezi sebou znali…
A dnes? Mnohem více vlaků osobních, „méně“ nákladních, ale jezdit chtějí všichni a nejlépe hned. Musíte zdůvodnit každou minutu zpoždění a mnoho dalších věcí o kterých jistě nemusím psát…
Rony v pohodě. Jen nemám rád tohle fňukání a alibismus – já to popletl, protože jsem přetíženej. To patří na schůze. Každá doba má svoje a hodnotit by to měli jen lidé, kteří zažili a vědí. 12 hodin,dvoukolejka, pět popsaných listů v dopravním deníku (pro laiky, jeden list měl 21 řádků – co řádek, to vláček) a k ruce releovku AŽD 71 a tzv “ rychlodědka“, to byli bývalí signalisté se zkouškami na jednoduchý posun, mazání výměn atd. Jo a vozejky do km jsme do deníku nepsali :-).
Já když jsem začínal PN na návěstidlech nebyly a chodilo se s terčem. Čím složitější zabzař, tím větší zmatky při poruše., pokud se vůbec jezdí.
A že jste si tak jistý, ze to byla jizda na PN…
Jel na volno, v tom je ten vtip
Tak to je pěkné, protože z 99% se tyhle situace dějí při jízdě na PN….
Spekulujete, melete nesmysly a obvinil jste někoho, kdo za to nemohl. Co se třeba omluvit a posypat hlavu popelem? Páč výpravčí je v tom nevině. Byla to lidská chyba, ale ne výpravčího, ano strojvedoucího…
A na tohle jste přišel jak?
Překlep. Ne výpravčí ani strojvedoucí, dokonce ani nikdo od SŽ…
Sakra překlep. ANI strojvedoucího tam patří. Tímto se omlouvám strojvedoucímu …
Jen bych upozornil na odstavec o provozních opatřeních:
Na dráze máme takový pěkný termín: „odklon“.
Dokonce i dopravce České Dráhy v sekci mimořádností na svých stránkách uvádí, že mezinárodní vlaky pojedou po „odklonové trase“.
Takže ty „objízdné trasy“ by asi bylo vhodné si šetřit pro silniční uzavírky.
Objizdná trasa se na železnoci snad dodnes používá, ale jako objízdná trasa v rámci stanice jiným obvodem ŽST. Například třeba rychlík, který jede místo středem stanice třeba ranžírem.
Jedna definice ze stále platné normy:
„Objízdná kolej – Kolej určená pro objíždění kolejové skupiny ve stanici, lokomotivního depa, závodu a podobně nebo kolej určená pro objíždění vozidel hnacím vozidlem.“
*
Skutečně v jedné rozlehlé železniční stanici v severních Čechách se pro skupinu kolejí, které se vyhýbaly spádovišti a harfě pod ním dodnes říká OBJEZD.
Na dráze jsou aktuálně používané dva termíny a oba znamenají něco úplně jiného. 1) Objízdná trasa, což je jen místní záležitost v rámci stanice nebo mezi stanicemi a 2) jízda odklonem, což znamená, že vlak jede přes úplně jiné stanice, než dle normáního jízdního řádu.
Že by opět přivolávačka na jopce, nečtení tabulky podmínek a odprásknutí sekvence? Nikdo nemá tolik průserů s PN, jako „klikači na jopkách“, holt u starších ZZ si člověk dvakrát rozmyslí zda něco zmáčkne a ne že se slepě spoléhá na počítač.
Nevyvolavejte tady paniku
V tom to není.
Událost se obešla bez zranění i vykolejení. Může někdo znalý objasnit z jakého důvodu je nutno přerušit provoz koridoru na pět hodin?
No, jelikož jel údajně na návěst Volno a přesto byla vlaková cesta postavena do odbočného směru, který předpokládám vyžaduje snížení rychlosti dle typu výměny, je to dobrý důvod k zjištění příčiny tohoto stavu, třeba proto, aby se to už neopakovalo někde jinde, s jiným typem vlaku a neskončilo to daleko hůř, než jen říznutou vyhybkou.
Aha, tak hlavně že se to po 34813156 hodinách vyšetřování drážními experty už nikde v ČR neopakuje…
Tak vyšetřit se to prostě musí, třeba se to pak opakovat nebude.
Osobně tohle za mou krátkou kariéru na dráze vidím poprvé, jestli to teda skutečně tak bylo. Ale chápu point.
Jsem rád, že chápete point. Protože tohle většinu lidí, kteří kariéru na dráze nemají, moc nezajímá. Zajímá je jak často se dějí „mimořádnosti“ a jak dlouho potom zůstává dráha mimo provoz. A ten ne příliš lichotivý výsledek je potom jedním z mnoha důvodů, proč železnice v ČR není tak konkurenceschopná, jak by být mohla.
Nezajímá je to proto, že si nedokážou odvodit riziko, které z takové situace může vzniknout. A když se deseti lidí zeptáte, jestli chtějí dojet rychle s menší mírou bezpečnosti, nebo radši pomaleji a s jistotou, jaká asi bude odpověď? …
Většinou pravděpodobně cvaknutí klíčků od auta. A to je ten point.
Čili rychleji a méně bezpečně, a ještě k tomu zpravidla méně šetrně. 🙂
Přesně tak, ti hloupí lidé nechtějí jezdit dráhou!
Ne úplně, výhybka č.7 byla do plusu, takže ani vl. Cesta nebyla postavena, jen to jaksi výhybka č. 8 nevěděla a zařízení to nevyhodnotilo, jako chybu
Tak jen uvažuju nahlas … V 10h se to stalo. Než se na místo dostanou všichni potřební, je bez problémů 30 -45 minut pryč. Teď se musí postarat o cestující z daného vlaku, evakuace. Je to vlak EC, lidé tudíž mohou spát, nebýt připraveni na rychlý výstup – hodina uteče jak nic. Mezitím se vyšetřuje ze strojvůdcem, co se vlastně stalo. Musí se zajistit odvoz soupravy, kontrola tratí a výhybek … já bych osobně řekl, že to ani těch 5 hodin stačit nebude … Vždyť sám datel ještě v 11.16 mlčel, neveděl zjevně co se dějě …
Stalo se v 10 hodin. Ve 12 hodin žádné informace o mimořádnostech. Co dělala správa železnice ?
No, záleží na tom, jaké tam jsou výhybky. Říznutím těch nových se výhybka poškodí natolik, že nejde bez opravy pojíždět.
O to nejde. Pokud bylo opravdu Volno na cestu, která fyzicky nebyla postavená, tak je něco špatně. Mačkač kódu přivolávačky „asdf*“ už ví, že za to může počítač, ale pokud je to špatně zadrátované…
*) Takový bezpečnostní kód je sice složitější než obyčejné tlačítko, ale jakmile se to dostane do svalové paměti, tak to vůbec nevyžaduje pozornost. Jo kdyby se mělo opisovat 1 zobrazené písmeno, pokaždé jiné, náhodné… tak mě místní roznesou ve služebních čepicích, namletého na sekanou.
Takhle jsem o tom nepřemýšlel, to musí ukázat vyšetřování. Já jen, že pokud byla rozříznuta ,,nerozříznutelná“ výhybka, bude určitě poškozena.
Vpořádku, zatím nevíme co se tam stalo, jen že staré čtyřicítkové už tam 1/4 století nejsou.
Naštěstí jen přestavník
A je to tady zase. Auta jedou, vlaky stojí …..
No u Brna v rámci prací na D1 určitě…
Ale prd. U Mikulčic stál na přejezdu traktor a i ten osobák na D5 po srážce s Pandurem musel taky zastavit. Prostě zase den blbec, no.
https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QN_7/IbdVO/traktor-nehoda.jpeg?fl=cro,0,0,1600,1200%7Cres,2560,,1%7Cwebp,75
Ten odkaz je nějaký nedo…. musí se zkopírovat celý 🙁
Ano, zase lžete. 😄
A jak strojvedoucí pozná, že toto překolejení na jinou kolej není účelné a je špatné ? Dostane nějaký stop od výpravčího v Blansku ? Nebo to pozná podle zvuku přejetí přes výhybku ?
Vlastně on to projel na zelené návěstidlo … Nedostal od výpravčího informace přes návěstidlo že ? To bylo docela štěstí …
Na zelenou určitě nejel , spíš to vidím na přivolávací navěst . Tj max 40 km/h a čumět .
Pokud se držel hesla „nespouštěj oči z trati“, tak viděl, že jsou jazyky jinde, než mají být.
Asi držel, jinak by to asi tak rychle neubrzdil …
Jsou-li jazyky jinde těžko bude mít návěstidlo na volno.
Nemělo by být na volno. Jenže chyba se neptá, jestli se má stát. 🙁
Byl by to docela nepravděpodobný stav zabezpečovačky, volno do nepostavené výhybky. (Nepravděpodobný stav už taky byl viz Moravany)
Spíše bych věřil, že měl vlak přivolávačku.
Neměl. Jel na Volno.
Vím o dvou případech, kdy na zelenou jely rychlíky do odbočky na 40tkové výhybce. Jednoho to stálo život.
Jak jsou ty případy staré.
Padesátá léta ve Varině
Ale na směrové soustavě se na zelenou do odbočky jezdilo celkem běžně. A vůbec tehdy to zabezpečení bylo všelijaké.
Naposledy 9.května 2022 v Münchendorfu u Vídně (nedaleko Brna), Siemens Desiro ML rozházené v poli, jeden mrtvý, třicet raněných.
Viz též https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=TqeFphhZpBI, pozor, záběry jsou drastické.
Tohle: https://zdopravy.cz/v-rakousku-uz-jezdi-vlaky-po-trati-kde-doslo-k-tragickemu-vykolejeni-pricinou-byla-zrejme-vysoka-rychlost-113857/
Hmm, to je situace jiná, tam jel fíra moc rychle, nikoliv špatně postavená cesta.
Nesmíte všemu věřit, ono to bylo jinak, ale nesmí se o tom mluvit.
Tam ale nešlo o jízdu na zelenou. Našel jsem k tomu:
Das Ausfahrsignal beim Bahnhof Münchendorf zeigte dem Unfallbericht zufolge zweimal „Grün“, also Strecke „frei mit 60 km/h“
To je něco úplně jiného.
Potíž byla v tom, že „frei mit 60“ nebylo z nějakého důvodu předvěstěno a na předvěsti bylo „Volno“ (zatím oficiálně nepotvrzená porucha zabezpečovacího zařízení). Strojvedoucí logicky očekával, že pojede přímo a zrychloval na 160 km/h a pak kousek před sebou uviděl, že cesta vede bez varování do odbočky, stačil jen snížit rychlost na 145 km/h a vletěl tam. Je to velký systémový průser, naštěstí lidi věří bulvárním žvástům, že „řidič nepřizpůsobil rychlost“ a s tímto vysvětlením se spokojí.
Ano, Blansko je něco úplně jiného, leč regoval jsem na dotaz, kde kdy došlo k MU následkem rychlé jízdy do odbočky.
Připomínám 6.2.2020 v Itálii. Rychlostí 298 km/h do šedesátkové odbočky pod plným dozorem ETCS. ETCS za to ale nemohlo, mohl za to šlendrián udržujících zaměstnanců, kteří po noční výluce přestavník zapojili obráceně.
Zde reportáž krátce po nehodě: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/vlak-sever-italie-vykolejeni.A200206_093130_zahranicni_jadv
To je tedy dost šokující a u člověka to otřese důvěrou v bezpečnost železnice coby podvědomě nejbezpečnějšího dopravního módu.