Koridor nemusí končit v Budějovicích. Češi a Rakušané jednají o vylepšení trati na Linec
ÖBB nyní prověřují možnosti vylepšení trati mezi Lincem a Summerau. Z Budějovic má být dvoukolejný výjezd.
Čtvrtý koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi, který v posledních letech doznal výrazného zlepšení v podobě několika novostaveb, by mohl mít důstojné pokračování dále na jih. Právě modernizace trati podle Správy železnic (SŽ) vedla k tomu, že rakouská strana „začala slyšet“ i na vylepšení trati mezi Českými Budějovicemi a Lincem.
„Z jednání generálního ředitele Správy železnic a předsedy představenstva ÖBB vzešel záměr propojení 4. koridoru od Českých Budějovic směrem na Linec,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. ÖBB podle něj nyní prověřují možnosti vylepšení tratě mezi Lincem a Summerau – od drobných zlepšení přes narovnání trati Pregarten – Summerau až po novostavbu Linec – Pregarten. Všechny by měly v různé míře přinést zvýšení rychlosti. „V případě pozitivního výsledku ekonomického posouzení variant, respektive jejich kombinací, by se projekt stal součástí agendy Bahn 2040,“ sdělil Gavenda.
Podrobnosti by měly být známy letos na podzim, kdy je naplánováno setkání zástupců SŽ a ÖBB Infrastruktur. Diskutovat se bude o budoucích parametrech trati mezi Českými Budějovicemi a Lincem. „Následná jednání by pak měla přinést shodu na technickém řešení spojení a termínech možné realizace,“ doplnil Gavenda.
Jeden detail již je nicméně znám. V rámci aktuálně dokončované studie proveditelnosti železničního uzlu České Budějovice je již ve směru na Linec navržený dvojkolejný výjezd. Studie by se měla ještě letos dostat na jednání centrální komise ministerstva dopravy, skrze kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby. Po schválení bude pokračovat další příprava. Podle dřívějších vyjádření SŽ by mělo dojít na vylepšení českobudějovického uzlu v letech 2024 až 2026, nejspíš to ale bude později.
Zastaralost trati 196 České Budějovice – Horní Dvořiště vynikne letos po dokončení velkých staveb Sudoměřice – Votice a Doubí – Soběslav, kde se bude moci jezdit více než 160 km/h. Dál na Linec vlaky pojedou po klikaté jednokolejce (max. 100 km/h). Trať prošla vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní stopě.