Koridor nemusí končit v Budějovicích. Češi a Rakušané jednají o vylepšení trati na Linec
Trať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
ÖBB nyní prověřují možnosti vylepšení trati mezi Lincem a Summerau. Z Budějovic má být dvoukolejný výjezd.
To jsem zvědavej kudy to chtěj vect.
Velmi zajímavé odborné čtení k tomuto tématu:
Radek Vandrovec: DIPLOMOVÁ PRÁCE
„Návrh železničního spojení České Budějovice – státní hranice s Rakouskem (směr Summerau) s návrhovou rychlostí až 200 km/h“ – ČVUT Praha, 2019
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/81160/F1-DP-2019-Vandrovec-Radek-priloha-01_Technicka%20zprava.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
K časoprostorové dosažitelnosti z hlediska osobní železniční dopravy, ano je pravda a zaznělo to i zde v článcích, u vztahu Praha – České Budějovice se nepočítá s kratší dobou cesty než 1,5 hodiny (90 minut), a to zřejmě až po dokončení tzv. Nemanických tunelů, do té doby zřejmě v některém z příspěvků zde uvedených je 100 minut, nebo 1:40 h reálný čas. Je také pravda, že se nikdy s vysokorychlostní tratí ve směru na České Budějovice neuvažovalo a z hlediska kapacit a současné situace se takovéto řešení spíše vzdaluje než přibližuje. Je ale třeba též uvést, že po dokončení VRT… Číst vice »
To už má větší smysl trať na Wroclav, než do takového bezvýznamného města jako Budějovice.
Víte, poněkud mi vadí a moc se o tom nemluví, že vysokorychlostní železnice je i dle zákona od 200 km/h výše a pokud je mi známo, pro smíšený provoz nákladní a osobní dopravy se hodí VRT do 250 km/h, tedy ta pomalejší, kterou si zvolilo například Rakousko (kvůli množství tunelů). Zde je třeba konstatovat, že mnou nabízené řešení, ale problematicky realizovatelné kvůli dokončovanému 4. tranzitnímu železničnímu koridoru, je obtížné si představit, že by k tomu v nejbližších 30-50 letech vůbec došlo, jak jsem uvedl. Nicméně řešení 250 km/h Praha – České Budějovice a 200 km/h České Budějovice – Linz by… Číst vice »
Jestli k tomu přistoupíme rychlostí budování dálnice D3 a D52, tak se možná pravnuci dočkají…
Ještě dovětek k předchozímu komentáři. Teď bude záležet ještě na tom, co se skutečně dohodne s Rakouskem, a jak zde někteří správně uvedli, jak dopadne Studie proveditelnosti. Ale i tak není příliš vhodné, jak se ukazuje u VRT či RS4 Praha – Ústí nad Labem – hranice ČR/Německo měnit vedení koridoru, zvláště pokud je držen již poměrně dlouhou dobu v území, neboť pak mezi veřejností (ale i zastupiteli) vznikají pochybnosti, že jsme schopni cokoli smysluplně naplánovat.
My, co máme povědomost o územním plánování, tak víme, že již před lety (minimálně 10 let zpět) vznikla studie na dvoukolejnou železniční trať České Budějovice – Kaplice/Český Krumlov – Horní Dvořiště – hranice ČR/Rakousko s parametrem rychlosti 200 km/h, kde byla vybrána varianta přes Kaplici a pokud je mi známo, tak tato varianta je dosud v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje držena jako územní rezerva. Studie tehdy vznikla na popud Politiky územního rozvoje ČR 2008, která byla schválena Usnesením vlády č. 929 ze dne 20. 7. 2009.
Myslím, že je to tato mapa:
– fialová linie je železniční koridor
– růžová/ okrová je silniční koridor
Silniční a železniční koridor se částečně překrývají.
https://twist-gp.kraj-jihocesky.gov.cz/ost/filebox/ug_file.php?upload_modul=table&_set_sess_cache_limit_=1&AGENDA_IDENT=GP_UP_UPD_DOKUMENTY&FILE_ID=46838
Kdyby neprudili, mohl být koridor pořádný do Lince (Praha – ČB 1 hodina, ČB – Linz 1/2 hodiny.
VRT Praha – Linec opravdu nebyla nikdy v plánu…
Proč by měl koridor končit v Českých Budějovicích? Copak dálniční síť končí s hranicemi státu? Proč si někteří pořád myslí, že Česko je nějaký opuštěný ostrov? To je stejně debilní uvažování jako s VRT.
No, ona dálniční síť spíše začíná, než že by s hranicemi našeho státu končila 😀
to je pravda, ostrovni dalnice d3 je vtipna 🙂
Staví se holt tam, kde tomu nic nebrání.
Za několik málo let se z ostrovní dálnice stane pohodlné přímé spojení D3 – S10 – A7 Tábor – Linz.
O tom, jak to bude z Tábora dál na sever do Prahy, tady bude asi napsáno ještě mnoho článků.
ano, presne tak 🙂 vlastne to uz nebude ostrovni provoz, protoze pres linec, mnichov a rozvadov bude spojena se zbytkem ceske site 🙂
Vy jste se nechal inspirovat zásadou:
„Když to nejde přímo, tak to jde oklikou“
z večerníčku „Jak Rákosníček vyzrál na nebeského Střelce“.
https://www.youtube.com/watch?v=iw1Vg96UrUA&list=PLXpM1k9vvLBJphV6HtZy3itFynrPsvsS0&index=36
Pozn.:
Trasa z Tábora do Prahy „spodem“ nebude exteritoriální. 🙂
Vlastně ano. 😀 Připadám si tady jako v mongolských stepích.
Pro kvalitní železniční síť to platí tuplem…
Když budu hodně optimisticky tak PR-CB 100 minut, CB-Linec 80 a Linec -Viden/Salzburk 80-90, bratru 4h a to stejná jízdní doba jako přes Brno a Břeclav. Tudíž ekonomický nesmysl miliardy v trapu a neubrala se ani minuta a to napřímení trati z Budejek na jih bude fakt dráhy protože to bude na úplně novou trat.
Na jih od Prahy jsou i jiná místa než Vídeň.
Ty minusy jsou nejspíše za to, ze teď je to z Prahy do Vídně cca 4:45 – pokud to nemá navíc ještě zpoždění 30-60 minut.
Rozhodně nemá smysl jezdit z Prahy do Vídně přes Linec. Ale třeba do Salzburku, to je jiná…
Do Vídně by se mohlo vyplatit jezdit zase přes Třeboň, od konce roku začne jezdit takto jeden pár rychlíků.
Ano. A po rekonstrukci tratě České Velenice – Veselí to bude ještě lepší.
A pro nás to do Kremsu začne být konečně zajímavé. Tedy pokud zaberou i Rakušáci od Gmündu.
Předpokládám, že hlavně v délce stanic a případně v částečném zdvoukolejnění.
Jízdní doba 5 hodin. To není tak špatný na to, že se staví na každý mezi a cestou se dvakrát mění lokomotiva. Nebylo by lepší jet to přes Budějovice?
Možná i bylo, ale i na trati ČV – Veselí máte požadavky na rychlejší obsluhu než osobákem. Ostatně tyto rychlíky tam dnes jezdí.
Tomu rozumim, ale mozna by mohl rychlik jet bez vymeny lokomotivy pres budejovice a k tomu ve stejne casove poloze pripojnej motorak CV – Veseli?
A měl by kapacitu v úseku Ševětín – Nemanice?
Inu kapacitu ma ten kdo ji dostane. Jen tohle reseni „budem 2x preprahat, ale za to se vyhneme nejvetsimu mestu na ceste“ muze pripominat pristup „je to horsi, ale o to delsi cesta“.
Ten vlak nemá za cíl spojovat Vídeň s Českými Budějovicemi, ale frekvenci Třeboň-Krems s Prahou a Vídní.
Ten rychlík Silva Nortica existuje přece právě proto, že to jako regionálka nepojede z Rakous přes ČB, ale přes Třeboň a Majdalenu.
Tak na Salzburg by to měla obsloužit planovana rychlodráha přes Mnichov.
eee, jakaze rychlodraha? 🙂
Taky bych řekl, že větší význam by se měla nějaká lepší modernizace Veselí-Vídeň.
Jednoznačně. KFJB bude mít po modernizaci na současné parametry jak u nás, tak v Rakousku budoucnost v nákladní dopravě. Ale už to psal Petr Šimral
Aktuálně je úplně jedno zda to z Budějovic na Vídeň bere člověk přes Linec nebo Velenice, rozdíl je jen několik málo minut.
Cenově to asi rozdíl bude.
To je na rozhodnutí dopravců/objednatelů.
A pak snad cestujících, ne?
Pochybuju, že by se situace s NIMBYsty na severu Rakous už nějak vylepšila.
No, nevím proč, ale myslím, že si dvě spojení do Rakouska odpovídající 21.stoleti dovolit můžeme a dokonce jsou i potřebné.
Samozřejmě, můžeme na to jít od lesa a obnovit úsek Hevlin Láva nebo ještě lépe trať od Slavonic na jih, tam jistě docílíme značně zrychlení v relacích Viden-Telc a Viden- Moravský Krumlov, ale i tak to bude k prdu
https://infrastruktur.oebb.at/de/projekte-fuer-oesterreich Jo, tam s tím umí pohnout a vědí, co je potřeba. Ne jako u nás… A to jsme byli jedna říše.
Když v Rakousku dělají studii, tak je to správně, protože vědí, co mají dělat.
Když v ČR dělají studii, tak je to špatně, mělo by se kopat bez pozemků, bez EIA, bez stavebního povolení, aby se stavba nezdržovala.
A když stabvu blokují aktivisté, tak je neschopnost stavebních firem.
Že melu nesmysly? Ale, jen opakuju to věčné nadávání založené na nesmyslech,
Ano, v Rakousku dělají projektovou přípravu taky, to není jenom u nást.
Ano i v Rakousku Zelení zablokovali stavbu. Ne špinavému atomu, STOP Zwettendorf. Raději uhlí.
Vás učil sir Humphrey Appleby? To je tak složitý pochopit, že záleží na spoustě dalších věcí, ne jen na charakteristice „studie dělám/nedělám“?
Čemu z toho, co jsem napsal nerozumíte?
Chcete to nějak dovysvětlit? Ptejte se!
Já si myslím, že dovysvětlit byste potřeboval i vy. (ve vší úctě k vám). O to se pokusili už předřečníci. Ona ta vaše kritika je… taková vděčná… česká.
Co bych potřeboval dovysvětlit?
Konkrétně?
Vědí co je potřeba, to k těm Zeleným zrovna moc nesedí,.. Šoutošským průsečíkům navzdory.
No vidíte… Přesto jim můžeme železnici závidět.
Závidět jim můžeme kde co, ale říká se že závist není pěkná vlastnost.
A když jste to tak pěkně nakousnul, my jsme byli jedna říše i s Maďarskem, Chorvatskem, Haličí …
Dobrý den,
s ošklivostí závisti souhlasím.
Ohledně říše, po rakousko-uherském vyrovnání jsem byli jednou říší jen s Haličí a Chorvatskem, s Maďarskem jen tak na polovinu; ono to rozdělení mezi Předlitavsko a Zalitavsko bylo, mám-li dobré informace, hodně rozdělující (nebo jak to říci).
Přeji hezký den!
Co znamená dvojkolejný výjezd z Českých Budějovic, podle fotomapy tam místo na druhou kolej není?
je. vem si brejle.
Tak pardon, tady aby se člověk bál položit otázku. A kam až ty dvě koleje povedou pane chytrý?
Nikam
nepisou to treba v clanku?
Na openrailwaymap někdo namaloval přeložku od Nových Hodějovic k Včelné podél dálnice, možná se to plánuje takhle. To znamená že vlaky na Linec by už nejezdily přes jižní zastávku, ale přes Nové Hodějovice.
Mělo by to v projednávané variantě vést přibližně takto: https://mapy.cz/s/menobahaze
Hmm a nešlo by se té dálnice držet i dál na jih?
Šlo, ale to již není součást právě tvořené Studie proveditelnosti Uzel České Budějovice.
To je ale blbě zvolené rozhraní. Ještě kousíček ke Kameňáku, a bylo to mnohem užitečnější.
V tom blbě zvoleném ale prakticky nemusí řešit sklon. Užitečnější verze by znamenala nastoupat na plusmínus 4 km 70 výškových metrů. Za to by ti PŠ asi nepoděkoval.
No, poděkoval nepoděkoval. Kdyby se tam na to dalo rozjet, pak se to dá „skočit“. Jenže pak tam nepojede „bangle“ s trochu těžším maňasem, pak trošku namrzne a budem to odtamtud dloubat půl dne.
Když do těchto sedmnácti promilí najedete s vlakem 2000 tun těžkým rychlostí 100 km/h, tak v Kameňáku budete mít 52 km/h. Když 120, tak nahoře 74 km/h, ale na takový rozjezd tam není místo.
A když 80 km/h, tak zdechnete 100 metrů před vrcholem…
Rozzuřená Bangle s nájezdem v 70 km/h by tam pobrala 550 tun rychlostí kousek nad 20 km/h.
Tak vycházel jsem z toho, že trať přes Včelnou by zůstala (někam do zmíněného KÚ, dál samozřejmě ne), kvůli Os, a tedy by se zde mohly realizovat i ony Bangle s Mn (který by ostatně zde mohl s trochou štěstí i něco dobírat/odstavovat).
Ty furt vycházíš z něčeho naprosto nereálného a přitom pravidla znáš. Trať do Včelné by jistě zůstala kvůli ČEPRu, ale není důvod, aby zůstávala i dál.
Tak ona taková bangle na Mn někdy za 20 let (snad) už taky nebude úplně „něco reálného“, podle čeho by se tratě měly navrhovat…
Ty fakt Tome nevíš, co dnes nakupuje ČDC???
Takže se tomu (navíc na marginálním počtu vlaků) má přizpůsobovat navrhování infra???
Důvod by byl místní obsluha, protože na nové trati by mělo být minimum zastávek, protože by měla být snaha kvůli hluku to vést mimo zástavbu.
To trasování ze studie je naprostý zmetek. Nic to neurychlí, nic zásadně nezkrátí.
Směrovat by to chtělo až někam k Velešínu, sklon by byl něco k 13 promilím. Pro opravdu těžké vlaky by zůstala stará trať.
Žádná stará trať, pokud bude existovat nová prostě nebude. V této oblasti je neuživitelná… I tu železnici děláme za peníze, není to hračka pro šotouše…
Obávám se, že obce na staré trati nebudou chtít přijít o tuhle obslužnost, a objeví se požadavky na zachování, a bude tlak ještě větší po zkušenostech v Chrástu u Plzně. Taky hrozí, že když jim nebude vyhověno, tak nic nového nebude, navíc tenhle úsek už nějakou koridorizací prošel, takže i něco v provozu vydrží.
Tak to je další 15-letka, než to udělají
Tento smer ma nevyuzity potencial.
Pro nakladni vlaky z Lince je snadne dostat do Nemec. A nebo spojeni s Dunajem.
Pro osobni dopravu je to tez vyznamne. Rakousko stavi poradne rychle spojeni s Reznem a Mnichovem
Rakusane prevadi penize z vystavby dalnic do zeleznice
Protože mají dálniční síť prakticky hotovou, jelikož po druhé světové válce neměli 20letou pauzu.
Spíš 50letou 🙂
Přijde na to, jestli tehdejší D1 berete jako dálnici nebo ne.
Ale taky si přiznejme, že 50 leté pauzy se nevyhýbají ani jim. Třeba dostavby tunelů na A9 jim podobný čas trvaly.
Ani dnes 4. koridor v Českých Budějovicích nekončí. To je nepochopení a matení pojmů.
https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Drazni-doprava/Zeleznicni-infrastruktura/Tranzitni-zeleznicni-koridory
jojo, je to nakladni koridor a pro naklady je relativne ok (moc jich tam totiz nejezdi).
No bodejť, pro náklady se špatně organizuje na pár desítek km NAD.
Ne, je to dopravní koridor, tedy trasa, definování proudů cestujících a nákladu. O technickém stavu trati to neříká vůbec nic.
nerika? ani treba o d4?
To není asi takto ani míněno, spíše tak, že kromě elektrifikace se s 4. tranzitním železničním koridorem z Českých Budějovic na hranice ČR/Rakousko dosud nic zásadního nedělalo. Byť na tranzitních koridorech s rychlostí do 160 km/h, je možná jakákoli rychlost, na 1. koridoru z České Třebové do Brna, jsou též jen 2-3 úseky nad 120 km/h (do 140 km/h), většina se pak odehrává mezi 70-105 km/h. Uvidíme, co přinese stávající rekonstrukce trati Blansko – Adamov – Brno, zvláště úsek Adamov – Brno 70-90 km/h je na koridorovou trať hodně pomalý, jenže by to chtělo tunel a s ohledem na očekávanou… Číst vice »
Dokážu si představit, že novostavba ČB-Kaplice plus odbočka do ČK by ekonomicky vyšla, ale spíše díky vnitrostátní dopravě. Naopak moc nevěřím pokroku na rakouské straně. Nějaká lokální narovnání nic neřeší a novostavba Linec-Pregarten nebo až na hranici by stála strašný ranec peněz i na jejich poměry.
jojo, hlavne oni doted nechteli delat vubec nic, ani vylepseni / zdvojkolejneni kousek od lince…
Taky doteď tam na Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie neseděla Zelená Leonora…
no myslim, ze maji stale co delat treba v alpach nez aby se pustili do tuneni konky, z niz zadne zazraky nebudou (mozna by vyslo lip i tuneni rakouske fjb).
ale nechme se prekvapit…
FJB tunit budou, to už je jasné, naopak tím směrem nepovede žádná dálnice… inu Rakousko. To máte Brenner, Semmering, Koralmbahn… no posuďte sám: https://infrastruktur.oebb.at/de/projekte-fuer-oesterreich
Tak ještě by moli udělat spojku u Stockerau pro přímou jízdu Retz-Tulln a opravit Pulkaubahn.
Jistě, MY jim budeme radit. MY…
Zrovna tyto dvě věci mohou být zajímavé z pohledu ČR.
Klidně můžeme, oni nám taky chtěli radit (spíš rozkazovat) s Temelínem.
Zlatý voči 100 km/h, to je tak do Včelné (a nově asi nebude součástí toho výjezdu). Dál tak 70-85 km/h. Plus velká oklika.
Nicméně pro začátek bych udělal ten výjezd z Budějovic bez ohledu na Rakušáky, a k tomu propojení z jeho konce směr Krumlov (který by se tak z Prahy dal zvládnout pod 2 hodiny). Pak bych se přednostně zabýval tratí dále na Šumavu. Něco řešit kolem Kaplice a tak má smysl teprve ve chvíli, kdy Rakušák bude zahajovat novostavbu Linz – Pregarten.
Takto? en. mapy. cz/s/pehasesavo
Spíš něco na tento způsob: https://mapy.cz/s/norupodebo
Jakože by se současné vedení tratí úplně opustilo a jezdilo se kolem D3? A nebude se to pak bít s tratí na Velenice? Přece jenom pokud ji zrychlí v Rakousku, případně zkapacitní, tak by tam mohla růst poptávka a i v Čechách se dají na některých úsecích relativně levně dělat přeložky oblouků. Taky mi přijde že se tím ztratí možnost obsloužit Včelnou, Poříčí a pár dalších obcí.
Tohle tam mělo už být dávno bez ohledu na nějaká koridor. A na souběhu ještě zastávka Roudné a k ní dotažen trolejbus co končí v Rožné. I místním částem Budějic by se tam uvolnil další prostor pro rozvoj zástavby.
neco jako 160 po kaplici by nebylo marny… plus obslouzit to mesto.
Jen pro vysvětlenou, z nádraží je to do Kaplice tak 4-5km po E55…
Na tý trati jsou tři úseky, kde je 100 km/h. Ale pravda je, že reálně se dá 100 km/h jezdit opravdu jen do tý Včelný, ty dva další jsou, aby EU dalo dotace…
Z druhý strany, je tam dost úseků, kde se jede 70 km/h a mohlo by se jet rychleji a jeden úsek na 100 by se taky ještě našel…
Na rakouské straně je na jednom úseku 90 km/h, na zbytku 70 nebo 80. Ta šedesátka mezi Summerau a Dvořištěm doufám po výluce zmizí…
Nebo takto (kolej od železničního přejezdu P5579 v ulici třída 5.května ve Včelné, která by byla zaústěna do žst. Boršov nad Vltavou)?
https:// mapy .cz/s/kalavolevu
Napadlo tě kouknout na vrstevnice? Asi ne…
Právě že napadlo. Možná jsem se na ně (a tratě v okolí) podíval mnohem lépe, než ty.
Co KONKRÉTNĚ se ti nezdá?
Jestli se spoléháš na údaj o výškovém rozdílu na serveru mapy.cz, tak ten server tam má chybu.
Pokud jsou mé údaje správné, tak výškový rozdíl mezi železničním přejezdem a žst. Boršov nad Vltavou je 15 metrů.
Což není příjemné, ale vzhledem k okolní železniční síti mne momentálně nenapadá důvod, proč by to měl být zásadní problém.
Z hlediska směrového vedení je to katastrofa.
Víš, Alibabo, když si chce někdo do druhého kopnout, tak to udělá tak, jako jsi to udělal ty a bakiy. Dehonestující, nicneříkající mlhavé řeči bez pořádných a konkrétních argumentů, se kterými se nedá polemizovat, stejně tak, jako by se nedalo polemizovat s něčími pocity. Kdybych byl jako ty, tak klidně mohu o většině tratí v naší zemi prohlásit, že je to kastastrofa a že nechápu, jak někdo mohl něco takového navrhnout. A přitom neříct nic konkrétního, takže se dotyčný nemůže bránit / nemůže polemizovat. Jenže já takový nejsem a když někomu oponuju, tak jednak se chovám slušně (narážím hlavně na… Číst vice »
Slušně jsem se ptal Tomáše Záruby, jestli měl na mysli tuhle trať, protože jsem se domníval, že mluví o nové trati, která by od Hodějovic ústila do trati u Včelné a nevedla by podél dálnice dál na jih. Výsledek byl ten, že nereagoval, zato se na mne sesypal bakiy a i ty sis přisadil. To člověk ztrácí chuť tady diskutovat, když tu jsou takové nepřátelské opovrhující reakce a autoři těch reakcí buď nemají žádné pořádné argumenty pro svůj postoj nebo své argumenty zatajují. Dosud nikdo neuvedl takový konkrétní argument (který by dokázal obhájit), proč by tahle trať byla problém. Ale… Číst vice »
Doufám, že to nakonec dopadne přes Krumlov, jako je v knize VRT Cedopu.
zacnete hledat ropu!
Ryju, vrtám, kopu,
hledám v zemi ropu.
Dřu se jako buran,
všude samej uran!
Stanice 3 km od města v lese? Zrovna tohle není moc ideální.
Rakušané si mysleli že žádná stavba podobného rozsahu na 4. koridoru nebude. Ani se jim nedivím, protože znají naši stavební neschopnost. Jsem zvědavej, co vymyslí obě strany mezi Budějovicemi a Lincem.
A staveb dálnic si ti pozorní rakušané nevšimli?
Jj, na jižní Moravě to vidí velmi dobře, co jsme za jelita. …
Jako že obě větve Ferdinandky máme na 160 km/h už dvacet let, a cca 5 let i z Břeclavi na ten konec lesa, jak se tam najednou mění typ sloupů…? 😉
Já bych jim tu 120 odpustil. Zvláště ve světle faktu, že ten rj těch 120 jede durch od toho konce lesa až k tomu golfovému hřišti u Süßenbrunnu.
U nás na těch 160 třikrát stojí… Takže tak.
Dürnkrut-oblouk u Angern je 140 km/h.
Ale u D3 se zdá, vzdor snaze Dětí Země, že budeme na hranicích dřív než oni. To že oni tam budou mít JEN rychlostní silnici velkoryse pomíjím.
V případě novostavby by se víc vyplatila trať přes Krumlov a Lipno, tam směřuje na českém území většina cestujících. Ale co na to Rakušané, těžko říci…
pres krumlov by se dala trefit trasa v rakousku.
lipno uz je velky zavlek na zapad.
oboji je kazdopadne zcela mimo ekonomickou realitu, protoze vytizenost trasy je zoufala a 40 km novostavby kvuli takovym objemum nikdo stavet nebude.
To se před 20 lety o trati na Budejice říkalo taky a. Kdyby byl teď vlak Pha Lipně za 2 hodiny, tak to by byl větší hukot, jak ve Spindlu
tak rekneme 2.5 hodiny… hukot by byl, ale 3 mesice v roce. zbytek chcipl pes, a to i v tom krumlove.
Příští rok to máte 2,5 h z Prahy na Rybník. No a pak tu třičtvrtěhodinu courákem…
…a 2 km pesky 🙂
ČB – Praha bude vždycky mnohem vytíženější než ČB – Linec.
Záleží, jak by na to vylepšení zareagovali nákladní doprava. Ale v osobní dopravě určitě.
A není to tak trochu problém typu slepice a vejce?
Proč trefovat rakouskou trať, která by se stejně musela přestavět a navíc nevede přímo na Linz, ale na východ obloukem. Ale jak píši, mělo by to cenu jen v případě, že by se rozhodli pro novostavbu nebo nějakou výraznou modernizaci.
rakouska cast je jeste vetsi scifi nez ta nase.
To spíše, kdyby se trať dala posunout ke Kaplici a Velešínu. Tam by to mohlo mít větší potenciál, než Krumlov. A nebylo by to tak daleko. Možná by to šlo kolem dálnice.
Co rakušané? Stavějí druhou kolej ze Salzburku do Klagenfurtu. Z Prahy je to nejkratší trasa na Jadran.
ale kdepak!
https://necyklopedie.org/wiki/Jadransk%C3%BD_tunel
SUPER, díky za odkaz 🙂
ziral jsem, jak si s tim nekdo vyhral, dokonce jsou tam videt i odporne termity. 🙂
@ Jiří Kocourek
Nejkratśí trasa neni je nejeychlejšÍ trasa.
To vidíme na Drahá Františka-Josefa Iden-Praha s 350 km vs. trasa přes Břeclav-Brno za 405 km.
Viděl bych to nějak od Budějic do Velešína na novostavbu, kdy by stará trať zůstala (3. kolej), a dál přeložky.
A k tomu rychlá kolej do Krumlova a pomalá kolej pro osobáky jako přiblížení k městu dolů do Kaplic.
No prostě budeme vymejšlet cokoliv, jen ne pořádnou dvoukolejnou trať, kterou by se nemusel příštích 100 let nikdo zabejvat.
Zhruba před rokem jsme tu na to měli šotoprojekční soutěž, současná trať se dala celkem trefovat, byť za cenu rychlostí 120-140 km/h.
No tak to je jasne! Taky proto furt honíme tříkolejky místo čtyřkolejných tratí…..
Nějak nechápu, co tím myslíte?
Ta novostavba je pořádná dvojkolejná trať a ty přeložky nahoře se můžou odvíjet ve stejném duchu. 200 km/h by neměl být problém, jen se to musí říct hned na začátku, ne jako u těch kousků mezi Veselím a Voticema.
Má to být rychlá mezinárodní trať. A někdo k tomu vymyslí závlek alá Rychnov u Jablonce na Nisou.
Krumlov a Kaplice by nebyly závleky, ale odbočky.
v rakousku je trat klikatejsi a vic stoupa, ale prilezitosti na nasi strane (krome druhe koleje v cb) je taky pomerne dost – narovnat klikatici u velesina (a priblizit se mu) a predevsim trefit kaplici.
i kdyz je to nakladni koridor a pro mezinarodni osobni dopravu, tak ta mistni ma vyznam.
setrvani ve stavajici stope a nepriblizeni se k voticim povazuju za dost velkou chybu.
Těch nejméně 70 metrů výškového rozdílu u Kaplice máte vyřešených? https://mapy.cz/s/pesuzejoba
Nastoupat 70 metrů je 2 km stoupání na VRT nebo 7 km stoupání na konvenční trati pro nákladní vlak, aby nebyl potřeba postrk. A těch 7 km budete muset někde u Kaplice namotat. Fyzika se ukecat nedá.
On ještě nikdo nevymyslel tunely, zářezy, mosty a náspy?
… také podélný profil.
Je možné do podélného profilu D3 zasadit železniční trať, aniž by byl překročen sklon 12 promile? Za rozumné peníze?
A co kdyby se to, jen tak náhodou, udělalo kolem Kaplice jako 1+1? Rychlá jednokolejka s vysokým stoupáním a klesáním pro osobní dopravu a současná trať s nějakými úpravami pro nákladní?
Současná trať ČB – Summ pro nákladní dopravu úpravy nepotřebuje (pokud vynecháme délku dopraven, ale to je problém všude). Rychlostně, nápravovou hmotností, profilem a hlavně podélnými sklony je plně vyhovující. V případě stavby jednokolejky pro osobní dopravu prakticky velmi výrazně zvýšíte udržovací náklady (pečujete o dvě tělesa dráhy) a velmi výrazně snížíte propustnost (což je hlavně problém při nepravidelnostech). Nejsem ale přesvědčen, že by novostavba trati ČB – Summerau mohla ekonomicky vyjít. I kdyby se počet cestujících zvýšil na trojnásobek, tak je to trojnásobek téměř z nuly, totéž v nákladní dopravě. Pro jízdu CZ – AT – DE zase zvyšují… Číst vice »
Nebudeš náhodou stejně potřebovat dvě mašiny na Červený Újezd?
Ne. Je tam dostatečná možnost náběhu.
Z jihu??
Myslel jsem to spíš jako ČB-Výheň dvojkolejka na 140-160, pak rozdělení na dvě jednokolejky a pak zase Bujanov-Rybník-Český Heršlák jako dvojkolejka.
Kdyby se to v úseku Trojany – Netřebice udělalo v nové stopě, tak by se to asi dalo. Ale je to otázka, protože zrovna kolem Kaplice jsou rovinky které by se daly propojit na relativně rychlou trať.
no tak to je super….. mám radost z této info.
Konečne aspoň nejaké kilometre druhej koľaje. Keď som cestoval smer Volary, vždy som sa pýtal sam seba, prečo sa na sieti nevyužíva lacná možnosť získania dvojkoľajky prespojkovaním dvoch súbežných tratí, a to nielen v ČB. Podobne ako napríklad predĺženie tretej koľaje napriklad v úseku Poříčany-Pečky, v rámci BC ktorý je vedený poľom a snaď najväčšou výzvou by bola len zmena zastávok na trojkoľajné.
no asi proto, ze tam zadne soubezne trate nebyly. i pri „koridorizaci“ tam jebli jednu kolej a hotovo.
pri soucasnem provozu by se hodila dvojkolejka klidne do borsova.
Zrovna mezi ČB a odb. Rožnov nikdy dvě koleje nebyly.
no vzdyt to pisu. 🙂
Nicméně v části trati do Rožnova je souběžně vedená vlečka a prostor pro druhou kolej je i dále. Otázka je, kolik z toho vyleze protihlukových zdi a další stavby okolo.
Obecně to bude chtít vyřešit i přejezdy a varianty pro nahrazení mimoúrovňovým křížením na Novohradské či v Čechově ulici.
Varianta existuje v podobě výjezdu směr České Velenice a po projetí Novými Hodějovicemi by došlo k přimknutí k dálnici D3, bohužel tato varianta pak narazí na nutnost tunelů … Bohužel z Budějovic se snaze dostat nedá … I kvůli dalším orejezdum, obloukům atd
„Právě modernizace trati podle Správy železnic (SŽ) vedla k tomu, že rakouská strana „začala slyšet“ i na vylepšení trati mezi Českými Budějovicemi a Lincem.“
A přesně tohle je ten důvod, proč by se měla připravovat trať mezi Domažlicemi a Německem jako dvoukolejná, místo současného alibismu „z německé strany tam přece také nejsou dvě koleje“.
Škoda, že už není kdysi uvažovaná varianta přes Krumlov
To je naopak dobře. Bylo by to mnohem dražší a úplně by to zabilo možné pokračování na Šumavu, přičemž to nádraží „Krumlov“ bylo stejně úplně mimo město.
Jel jsem tam vlakem několikrát i s báglama kvůli pobytu a zas tak daleko to není. Pro mnoho lidí úplně v pohodě. Ale jo, proč stavět koleje tam, kam jezdí lidi, že jo…
Aha, vy nevíte, že ta tzv. „Krumlovská“ varianta měla mít úplně nové nádraží pár kilometrů východně od města…
„po klikaté jednokolejce (max. 100 km/h). Trať prošla vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní stopě.“
Stovka je maximum, ale je jen na třech velmi krátkých rovných úsecích u nás (za ČB jižní zast., kde je stahovačka, skrz stanici Holkov, kde vše kromě Ex zastavuje, a za zast. Velešín město), na zbytku trati je rychlost 70 – 85 km/h. V Rakousku je pak 70 – 80, výjimečně 90 km/h (Kefermarkt).
Po elektrifikaci byla později provedena i koridorizace s úpravou některých oblouků. Víc, než je současný stav, už z této stopy vytáhnout nepůjde.
Objevné.
Je tragický pohled na vlak tažený výkonným Taurusem trápícím se na rakouském stoupání v obloucích rychlostí 70 – 80 …
To byla rychlost vhodná pro vyhlídkovou jízdu osobním vlakem elektrickou jednotkou řady 4030 / 4020.
jenze stoupani od dunaje na sumavu je opravdu masakr – z nejakych 270 metru v linci do 650 na hranici…
Pšššt. Nebo někdo přijde s návrhem, že by bylo nejlepší z Budějovic do Lince prokopat tunel.😃😃
jojo a nedejbože kdyby byl přeshraniční třeba 😀
380 metrů na 38 kilometrech vzdušnou čarou, to mi moc jako masakr nepřijde. Spíš jestli není problém ve ztracených stoupáních a malých poloměrech.
Problém je Pfenningberg. Hora 616 m vysoká zvedajíc se od Dunaje a stojící v přímé trase. A hned za ní je řada dalších takových. Čili tunel.
Ztracené stoupání je jen v úseku Pregarten-Katsdorf, kde trať přechází z jednoho údolí do druhého přes rozvodí Feldaist-Gusen.
Teoreticky by se to dalo objet i přes Mauthausen (most přes Dunaj tam je), odkud vedla trať dřív do stanice Gaisbach-Wartberg (nové trasování by tuhle stanici velmi pravděpodobně minulo).
Gaisbach-Wartberg je stanice na onom rozvodí Feldaist-Gusen, tím si nepomůžete.
Jinak ten ztracený spád beru zpět, ta trať z Gaisbach-Wartberg do Pregarten neklesá.
Vždyť píšu, že by to přes tuhle stanici velmi pravděpodobně nevedlo.
V Linci uber, na Šumavě (ikdyž ta končí ve Vyšším Brodě) přidej. A je to ještě o 50 výškových víc… (most přes Dunaj je 250m, nejvyšší bod současné trati je u Trojan 680m).
Pro autora – poněkud zavádějící název článku – koridor nekončí a nikdy nekončil v Českých Budějovicích, ale až na státní hranici, trať 196 je nedílnou součástí 4. TŽK, jiná věc jsou samozřejmě její parametry