Koridor mezi Plzní a Chebem stojí na několik dní kvůli závadě výhybky
Lokomotiva Siemens Vectron v Plané u Mariánských Lázní. Foto: Jan Sůra
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zastavila dočasně provoz na koridorové trati mezi Plzní a Chebem ve stanici Planá u Mariánských
Co vede SŽDC k tomu mít na koridoru unikátní řešení? Čekal bych, že specifické řešení potřebují tramvaje ve městě (poloměry jak na které křižovatce vyjdou, jízda rovně alá Zborovská-palačák metro), ale při projektování koridoru je prostor.
Pohledem do mapy zjistíme, že jsou tam jen dvě výhybky, jejihž porucha zcela vyřadí stanici z provozu. Jedna je na severu, druhá na jihu. Ta na jihu je v oblouku. Pokud se jedná o tu jižní, tak v tomto místě je prostor pouze k tomu, aby se trať trefila na most.
Spíš bych čekal, že budou ve stanici složeny kritické části výhybek jakožto záloha pro případ zlomení jazyka a podobně. Přičemž bude možno do 24 hodin vevařit náhradní část alespoň tak, aby výhybka byla sjízdná omezenou rychlostí. Výjde to levněji než předělávat most, aby se vešla výhybka standardní.
Byl bych pro pokuty za nedodržení prodané kapacity. samozřejmě v přímé úměře k době nesjízdnosti a s vyjímkou na živelné katastrofy. Jinak tu verbež nikdo nerozhýbe.
Ještě pořádně vydefinovat co je to „živelná katastrofa.“
Není to „kašlali sme na ochranné pásmo dráhy a při prvním vánku popadaly hnijící stromy“
Jenže je bohužel problém, zatím, kácet na pozemcích, které nejsou SŽDC.
Jenže údržba je potřeba dělat, a jestliže budou hrozit pokuty za údržbu a rekonstrukce, tak by se mohlo stát, že se bude dělat opravdu minimum.
Proč sankce za plánovanou údržbu? Snad dopravce (=zákazník) nezaplatí za zastavení provozu a je věc SŽDC zda bude držet náhradní díly (a platit dopravcům hodinu zpoždění) nebo zastaví na týden provoz na koridoru (a zaplatí dopravcům víc než cenu výhybky)
Proč platit? Spíš naopak, nebude jim účtovat to co neodjezdí díky výluce, ale dávat sankce za výluku, která je kvůli údržbě je blbost, neříkám situace by byla jiná, kdyby i přes upozornění se nic nedělo a následkem toho by se úsek stal nesjízdný, ale platit pokutu za výluku aby se předešlo MU je blbost.
Blbost to není, motivovalo by je to výluky trváním omezit na nezbytné minimum, organizovat práce pokud možno se zachováním provozu a nedělat běžné opravy v časech, kdy jezdí nejvíce vlaků. Řekněme, že nezpoplatněné období by bylo od 1:00AM do 5:00 AM a nedražší v dopravních špičkách.
Proč mají mít jen dopravci vícenáklady s něčím co nemohou ovlivnit?
Jenže je problém, že prostě není víc lidí, tudíž zkrátit výluky by znamenalo více výluk, nebo toho stihnete více, ale práce bude odfláknutá ani jedno není dobré, prostě práci neuspěcháte, jakýkoliv kvalt akorát vede k průseru, něco zapomenete, atd…, navíc musíte pracoviště zajistit, což taky něco málo času zabere. Je vidět, že v provozu neděláte, jinak by z Vás taková blbost nevypadla a 4 hodiny nezpoplatněné období? Vždyť na práci ve finále zbudou tak 3 hodiny.
A dělat převážně v noci? To by zdrhlo ještě víc lidí. A třeba takové kácení v noci? To je teprve blbost
výsledkem tohoto přístupu k verbeži bude, že se budou (kvůli panězům) marginalizovat „preventivně“ zjištěný škody, a nechá se vše v ptovozu tak dlouho až to praskně, protože MU se bude vyhodnocovat jinak (obdony tažení proti pomalým jízdám a MU nedávno i zde značne probíraná). Opravdu chcete aby to takto bylo vnímáno?
Zažil jsem hodně jednání se správcem železniční infrastruktury, ať už se za ty roky jmenoval jakkoliv, kde jsem položil dotaz, co bude bude dít v případě nehody, pravidelných oprav nebo jakýchkoliv mimořádností. Odpověď vždy byla, že doprava si s tím musí nějak poradit. Názorů na tuto věc je hodně, ale podle mne je ostuda, že správce na koridorové trati zastaví provoz na 4 dny, protože nemá atypický díl pro relativně nový svršek v hlavní koleji. Opět se ukazuje, že ztráty časy používané v ekonomických hodnoceních nemají v praktickém životě odpovídající váhu.
Hlavně se ukazuje, jakou chybou je mít páteřní (mezinárodní) koridor pouze jednokolejný. To, že se někde stane technická závada a navíc se poškodí něco atypického, co logicky nemůže ležet někde na skladu, se stát může. Ale budu-li mít k dispozici druhou kolej, tak to objedu (byť to může způsobit drobné zpoždění). V Rusku, kde jsou hlavní tratě vnímány nikoliv komerčně, ale z vojensko-strategického hlediska, by se toto nestalo. S tím mimo jiné souvisí také řešení železničních přejezdů na jejich tratích a všeobecná ostraha infrastruktury. Prostě když už nebude fungovat nic jiného, tím posledním komunikačním prostředkem musí být železnice a to… Číst vice »
musí být železnice a to musí být technicky, organizačně a politicky zajištěno.
…protože nemají silnice. Znouze cnost.
Ještě bych doplnil, že u Pňovan už jedna výluka s NAD právě probíhá.
Z provozních důvodů (nejspíše kvůli tomuto případu) zrušena.
Neví někdo co konkrétně je to za závadu, že to nejde provizorně opravit aspoň pro provoz do jedno směru sníženou rychlostí?
Defektoskopická závada. Tedy trhlina v kolejnici hrozící vylomením kolejnice. Nutno vyměnit. Zatímco normální kolejnice a normální výhybky jsou v určitém množství skladem (a není problém je během několika hodin vyrobit), atypické nikoliv (nejedná se o normální kus kolejnice, ale atypickou část výhybky). Nelze mít v kolejišti jednu výhybku a druhou stejnou ve skladu kdyby náhodou. Takové výhybky jsou mnohdy jediné v republice.
Samozřejmě že lze mít. Nechce se, protože nejsou pokuty za nesjízdnost vlivem zbytečného čekání. Kolik může stát skladování výhybky 10 let a kolik stojí takováto NAD?
Nejde o náklady na skladování výhybky po dobu X let, ale o její „preventivní“ nákup – to není problém u standardních výhybek, kterých je po síti mnoho, ale u atypických kusů.
Kolik taková atypická výhybka stojí a jaká je standardně její životnost (v provozu, ne ve skladu)?
Celá sestavená výhybka stojí jednotky milionů, jednotlivé ocelové prvky, které připadají v úvahu pro výměnu při zjištění vady, jsou v řádu desítek tisíc. Netuším, jak široký sortiment výhybek se na SŽDC vyskytuje, resp. kolik z nich je úplných solitérů (a jestli je to i ta diskutovaná). Životnost (jednotlivých prvků), jak ukazuje diskutovaný případ, je statisticky široce rozložená mezi jednotkami a několika desítkami let, samozřejmě velký vliv má intenzita provozu a z ní plynoucí míra cyklického (únavového) zatěžování.
Chcete říci, že ten díl, nikdy za životnost tratě nebude potřeba vyměnit? U namáhané části výhybky v hlavní koleji asi ne, že. Takže se šetří na nepravém místě, protože stejně jednoho dne díl bude potřeba.
Pokud ten dany díl použijete ze skladu, musíte ho s Vaším přístupem k problematice opět znovu (do rezervy) nakoupit. Čili že se jednou stejně daný díl bude potřebovat není žádný argument.
Tak to jsem předpokládal automaticky a na cyklu to nic nemění. Navíc existují i regenarace a podobné záležitosti.
Hlavně ne nutně celé výhybky, ale jen výhybkových kolejnic, jestli to dobře chápu.
Neznám tuto konkrétní výhybku, ale máme na síti výhybky, které jsou v republice unikátní. Jejich hodnota je v řádu milionů. Pokud má být totožná ještě ve skladu, stavbu to akorát prodraží, zřejmě nikdy nebude potřeba a jen bude někde překážet. Standardní výhybky skladem samozřejmě jsou, kolejnice také. A když ne na jednotlivých traťových okrscích, tak minimálně v centrálním skladu v Hradci Králové, kde je možnost jejich vyzvednutí do několika hodin od nahlášení (než se tam z místa události dostanou, už to mají ve skladu stejně dávno připravené).
Chcete říci, že srdcovka, jazyky, opornice, závěry, nic z toho nebude potřeba za životnost tratě vyměnit? Připadá mi to jako informace z jiné planety. Takže náhradní díl by neležel zbytečně, stejně by se nakonec použil.
V tomto konkretnim pripade bych to videl na paragrafy 1, 2, 3, 4, 5, 9 a 10…
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na …
Bohužel. Představte si … banku, ve které se server dal na víru a kleknul. Banka 4 dny nepremává, protože nemají záložní.
Je to výhybka, ne turbína v Temelíně. Mimochodem kdosi mi říkal, že ČEZ má nekde vyskladovaný záložní hřídel, je to pravda?
Tedy nějaká dlouhá podélná trhlina v nějaké části co se pojíždí v obou směrech?
Na srdcovce. Pro veřejnost je to to místo, kde se levá a pravá kolejnice na výhybce kříží. Čili ano, pojížděné do obou směrů. S nebezpečím vylomení a následného vykolejení.
A v čem je ta srdcovka tak atypická? To je transformovaná oboustranná (= přiohnutá) výhybka? Nedávno mi v diskusi k článku o štíhlé výhybce v Plzni dával Josef Sandr příklad oboustranné výhybky kousek dál na této trati v Lipové u Chebu.
Napadla mne kacířská myšlenka, provizorně do jednoho směru položit kolej, to je práce na několik hodin a až bude speciální výměna (tedy výhybka) připravena, tak ji položit. Ale možná se bude měnit jen vadná srdcovka, což tak nevím, co vyjde lépe.
Výměna vadné srdcovky by vyšla levněji, než výměna celého vexlu, ale nevím, zda je to možné na ojetém vexlu. Na vlečce se to tak dělalo, ale tam se jezdí podstatně menšími rychlostmi, než na koridoru.
I na koridoru člověk najde vyměněnné srdcovky. https://www.youtube.com/watch?v=_fBzoU4uHXM
Já bych to vyřešil přečíslováním trati. To by mohlo pomoci, ne?
A co na to Úřad pro přidělování kapacity na žel. koridorech?
Přepočítává tabulky.
A nepomohlo by zaříkávání, kletba nebo tak něco?
nebo zakaz, nebo zakon, nebo rovnou zakleknuti?
Dovolená v Sevastopolu?
Stačí jedna nesjízdná výhybka a odborníci na infrastrukturu rostou jak houby po dešti.Nikoho nezajímá za jak dlouho po vložení se vada projevila,jak dlouhou má ona vadná součást záruční dobu,kolik třeba stojí a bavíme se v řádech stotisíců od mega nahoru takže bych řek,že jedna prošlá záruka by dobře zadělala buď na slušnou podmínku nebo kriminál za špatnou správu cizího majetku.Ale jinak všechno vpohodě,takže plkejte si chytráci.
Překvapivě cestujícím vadí, že nejezdí vlaky a díky NAD mají velké zpoždění, ujeté přípoje a podobně. Ale pro SŽDC jsou to pouze chytráci, kteří nerozumí genialitě SŽDC.
Ideální je laik, který rozumuje nad něčím, čemu vůbec nerozumí, ono jet ve vlaku a některé chytráky poslouchat je opravdu za trest.
tak chytraci, kteri tomu nerozumi se muzou taky rozhodnout, ze budou radeji jezdit autem, na kolem, autobusem a na sotouskovsky skanzen se proste vykaslou a svymi penezenkami zahlasuji o jeho zruseni a nasledne likvidaci…
Laik tomu nepotřebuje rozumnět. Zase ho vyhodili z vlaku a musí přestupovat na autobus, tak to mohl jet busem rovnou, vznikne zpoždění, to se na to může vyprdnout a příště jet autem.
A to se jako má jezdit než dojde k MU?
Ne. Když dojde k MU má se MU odstranit a poté jezdit. Současný stav je, máme MU a týden čekáme.
Současný stav není MU, jelikož žádná MU se nestala.
Tak proč se nejezdí?
Jednokolejná trať neměla být koridor a tohle by nikdy nemohlo nastat. Koridor nemůže paralyzovat vada jedné výhybky.
A kdyby se té trati neříkalo koridor, tak by to na situaci něco měnilo?
Ano, zmenilo by se to, ze by nebyl zablokovany koridor.
Přečíslujeme trať 171. Stane se to, že trať 171 nebude přetížená. Mistře Potěmkine, zastavte se na chviličku, máme pro vás stakana.
Smím se zeptat jak byste chtěl vtěsnat na ten KORIDOR druhou kolej v celé délce?!
Nijak, ale neprohlašoval bych to za koridor.. Nebo říkáme dálnice silnici, která vede v důležitém směru, ale má jen 2 pruhy?
Ano, říkáme tak třeba D35 z Mohelnice do Olomouce, když už se ptáte. 😉 Jen dva jízdní pruhy a ani odstavný pruh to nemá…
jak rikame takove silnici? D1!!
no prece s chuti!
Dovolím si poznamenat,koridor úplně v pohodě paralizuje podobná závada výhybky a Slováci jsou v tomto směru experti(např.Děvínská,Zohor,Mužla vše na tranzitní koridorové koleji.Ta Děvínská je už samo opravená,ale trvalo to snad půl roku)Byl to fakt požitek trefit tu 10 s 2500t😩
„Dobrá správa“.
Závada jistě vznikla vinou SŽDC.
Ano, vznikla. SŽDC je povinna udržovat dopravní cestu sjízdnou, ostatně proto ji dopravci platí výpalné za každý km (poplatek by to byl, kdyby služby odpovídaly).
Jenže se jedná o jen o věc, která má nějaké vlastnosti a může dojít k závadě. A mimochodem, asi nevíte co to znamená defektoskopická vada, protože bez té údržby (a tedy i pravidelného měření, jinak by se na tuto vadu přišlo až při MU) by na tuto vadu nepřišli a holt některé defektoskopické vady nelze opravit jinak než výměnou. Ale to je asi nad vaše chápání, hlavně, že si můžete kopnout do SŽDC.
Vy pořád uhýbáte. Problém není v tom, že vznikla závada, to se stává, problém je, že na klíčovém místě infrastruktury (hlavní kolej) je mechanicky značně namáhaný díl s poměrně vysokou pravděpodbností vzniku poruchy a provozovatel k němu, jakožto kritickému prvku infrastruktury, nedrží zálohu. Kdyby díl měl, oprava by byla v řádu hodin a ne dní.
A poplatek to je, ono je problém udělat kloudnou výluku, když do podoby výluky smí kecat i dopravce a pak to tedy dopadá, že se osvětluje a dělá se deset výluk.
A pro ŘDS,ŘVC, řízení letového provozu, města a obce to platí také? Také dostávají výpalné za každý kilometr ať přímo nebo nepřímo.
Víte co je defektoskopická vada a jak vzniká?!
Z poplatku se zaplatí maximálně řízení dopravy a případně trakce. Na údržbu z něj nejde prakticky nic, ta se platí ze SFDI.
a co pohled z teto strany. Diky pravidelnemu mereni se prislo na materialovou vadu ktera mohla zavinit vykolejeni vlaku a to nejen s vapencem…
Závada se stát může, vinou SŽDC je, že ji není schopná dostranit.
Závada se evidentně stála vinou materiálu, byla objevena a byla naplánována oprava v nejbližším možném termínu. Defektoskopická vada je skrytá, tudíž by bez údržby a měření nebyla zjištěna (resp. by se na ni příšlo až po MU, pak by v tom byla i vinna SŽDC), zde tedy SŽDC neselhala.
Vy si to představujete jak Hurvínek válku.
Tak jo, tak by třeba mohlo nejezdit metro několik dní, nebo rychlovlaky Šinkansen, nebo TGV nebo koridory ve Švýcarsku. To prostě na pár dní zavřeme a hotovo. Dopravci si seženou a poplatí NAD a my máme klid. Co to jsou metalurgické vady vím moc dobře a nemá to vůbec nic společného s tím, jak rychle se závada odstraní. Nedržet si náhradní díl k výhybce je vyloženě hra s ohněm. Až Vám doma nepůjde několik dní elektřina s omluvou, že „sorry jako, porouchala se atypická součástka a oprava je naplánována na nejbližší vhodný termín za 4 dny“, což se nestane, tak… Číst vice »
Tak nepůjde, mějte mě třeba za blázna, ale nebudu z toho dělat vědu, i když přiznávám, trochu mi to zkomplikuje život, ale žádná tragédie. Já v dané společnosti nepracuji a nevím, co se konkrétně stalo, tak mi omluva stačit bude, když mi na rovinu řeknou, bude to za 4 dny opraveno (snad).
A myslím si, že sehnat náhradní díl atypické součástky za 4 dny není nikterak závratně dlouho. Nebo snad SŽDC měla nechat vlaky jezdit a riskovat MU, než díl přijde?
To by vám zkomplikovalo život více než si myslíte, naivko. Předně by v okolí zavřely obchody a vám by roztála lednička, nešel by vám internet, možná by nešla ani voda, záleží kde jsou čerpadla spádových vodojemů. Protože většina firem si drží zálohy jen pro kraší výpadky (UPS, diesel-generátory atp.). Kdyby v oblasti nešla elektřina několik dní, začalo by být docela veselo.
Jak pro koho. Představte si, teď byl internet výpadek asi 2 dny, taky jsem to přežil, když jsem se stěhoval, nešel mi měsíc, taky v pohodě. V zimě jsem 3 dny netopil, kvůli opravě topení, taky jsem to bez úhony přežil. Sice využívám tuto techniku, ale její výpadek by mě dvakrát tolik nerozhodil. Naposledy jsem strávil dovolenou v CHKO, bez elektřiny, suchý záchod, a taky jsem žil.
A teď si představte celé pražské Jižní město na suchých záchodech. 😀
Kdybyste byl třeba Google nebo Seznam nebo e-shop či magazín, asi by Vám výpadek internetu docel vadil a to i finančně.
Systémové řešení je jednoduché, prostě se na rychlé výhybky vykašleme a nacpeme všude klasické padesátkové.
Třeba by SŽDC mohla dopravcům platit NAD a vícenáklady způsobené výpadky infra a pak by se ukázalo, jestli je levněšjí držet náhradní díly k atyp výhybce a co nejrychleji to opravit nebo odpovědnost odkopnout ke klientům (dopravcům), trať zavřít a čekat na nový díl.
A vy mate doma skladem kazdy jistic, proudovy chranic, pracku, mycku, atp.? Vy mate skladem na sve auto nahradni motor, prevodovku, brzdove kotouce, ridici jednotky? a tak by se dalo pokracovat. jedna se o atypicky dil, ktery neni skladem. budte rad, ze se na zavadu doslo diky mereni, ne diky vykolejeni osobniho vlaku.
Jsou kritické části a nekritické. Když jste na vozidle závislý (třeba dopravce), nemáte náhradní převodovku, máte celé náhradní auto! Když jste drážní dopravce, držíte nadstav několika dost drahých vozidel jako zálohu. Když pracujete s daty, máte záložní počítač, pokud vás hlavní lehne a zálohy všech dat, pokud možno vícenásobné, když lehne úložiště. V rozvodnách rozhodně jsou náhrtadní odpojovače atp., existují nouzové trasy a propojení, to vše jako záloha co stála nemálo peněz. Všimněte si třeba, že v metru u obratových výhybek vždy v kolejišti leží náhradní díly: izolované styky, jazyky, srdcovky. Leží tam „úplně zbytečně“ a čekají až se pojížděný… Číst vice »
OK. zaridte vykoupeni pozemku eliminujte ruzne brzdice povovlovacich rizeni zaridte „eju“ sezenmte bambilion penez a pak nebude problem ke kazde koleji polozit vedle dalsi, rezervni. jednokolejky se zdvojkolejni, klicove koridory co jsou pretizeny se udelaji ctyrkolejne. proc ne. pak nebude tak casto dochazet k zastaveni provozu na nejake trati. vsechno lze mit redundantni. jen to musi nekdo ZAPLATIT
Trošku jste sdělení Y.K. významově posunul. 🙂 On argumentoval tím, že v metru „zbytečně“ leží srdcovky, jazyky a LISy, ne že vedle tunelu metra je vyrubaný záložní paralelní pro případ závady v primárním tunelu. 🙂 🙂 A z obloukové výhybky bude atypická asi hlavně srdcovka, ne? Jazyky a kolejnice jsou stejné jako jinde, jen elasticky ohnuté do oblouku. Přestavníky budou taky univerzální. Nebo se pletu?
no chtěl mít náhradní auto, ne jen motor nebo převodovku…
Všecko je to o penězích. Není problém mít skladem cokoliv, v libovolném počtu, pokud to někdo zaplatí.
Leží znamená, že tam leží na špalkách jako náhradní díl a reziví. Ne že tam je nějaká nepoužívané kolej navíc.
SŽDC ji včas odhalila. Kdyby ne, hrozilo by vylomení kolejnice a vykolejení vlaku. Je lepší nehoda nebo zastavený provoz preventivně?
Problém není zastavení provozu, problém je zastavení na několik dní. Chápete ten rozdíl? To první je logická a správná preventivní akce, to druhé je šlendrián.
Když už si na téhle upgradované lepší lokálce hrajeme na koridor, jako je možné, že SŽDC na PÁTEŘNÍ trati NEMÁ záložní VŠECHNY kritické komponenty?!?
Sždc neplatí dopravcům v podstatě žádné sankce za to, že je nesjízdné trať. Hněv cestujících se obrací na dopravce, nikoliv na SŽDC, problémy s oběhem souprav, zajištěním autobusů, nastupů personálu atd mají taky dopravci, tak proč by se SŽDC snažila. Takhle je to přece pro ně jednodušší a cestující jsou SŽDC ukradení.
Když bude letadlo den zpožděné tak si cestující také vybijí hněv ( byť v menší míře a spíše žádají kompenzace) u aerolinky a nikoliv na České správě letišť či Řízení letového provozu. U autobusu si cestující také vybije hněv na dopravce a nikoliv na Ředitelství silnic a dálnic.
a cestující jsou SŽDC ukradení…
Těm nahoře snad, ale provozní zaměstnanci jsou tzv. na ráně stejně (někdy ještě víc) jako zaměstnanci dopravce. Mohl bych vyprávět …
Nebojte, začne. Už se chystá systém bonus-malus za zpoždění.
Jo, chystá, ale zatím – falus
Ty nejsou nikde, zvláště když jde o atyp. Na druhou stranu, proč by taky , určitě nejde o věc za pár korun a mít v tom x tisíc, co kdyby náhodou, je trochu nevýhodné, nemyslíte?
SŽDC není výrobní podnik, aby mohla fungovat JIT. SŽDC je povinna udržovat dopravní cestu sjízdnou, ostatně proto ji dopravci platí výpalné za každý km (poplatek by to byl, kdyby služby odpovídaly).
Proč by taky? Podle mě by nemělo existovat, že je delší dobu (několik dní) nesjízdná ifrastruktura, kvůli dílům co běžné podléhají závadám a opotřebení – což je u výhybky jakýkolv díl. Stejně jednou bude potřeba při renovaci výhybky.
SŽDC vyloženě chybí sankční systém za nesjízdnost a omezení. Pak by vznikla motivace výluky poněkud omezit a optimalizovat.
No ono by bylo lepší, kdyby dopravce nesměl kecat do podoby výluk, protože pak to dopadá, že z výluky 12 hodin je sotva 8 (my musíme jezdit), místo zastavení provozu (viz. Planá u Mariánských Lázní) pomalá (musíme jezdit), atd…
Neexistuje ani sankční systém za projetí návěstidla (ponecháno na dopravci), při projetí stahovačky akorát přijde vyjádření, že se strojvedoucím bude věc projednána a to je vše.
Bohužel není ani sankční systém za neustále nesjízdné tratě, viz mnohaměsíční výluky na Rudu po generální opravě trati, totéž na žatecké… I provoz infrastruktury by se měl otevřít konkurenci.
To by to dopadlo, to ani náhodou, vyjma vleček a pár tratí, musí zůstat primárně v rukou státu.
Pro zachování celistvosti a jednotnosti předpisů.
Naopak si myslím, že by se o tratě jiný provozovatel možná staral lépe, zatím je to smutné divadlo, co nám tu SŽDC předvádí.
Pokud jde o pár jednotlivých tratí tak možná ano, ale ve větším měřítku to je blbost, jelikož se věci plánují i na x let dopředu, takže by se ve finále prd udělalo. Silnice taky nespravuje x firem, ale máme jediné ŘSD.
Rozhodně ne, minimálně infrastruktura musí zůstat plně v rukou státního podniku od toho jej máme.
Silnice spravují i kraje a tam je situace opravdu různorodá. SŽDC se musí více snažit.
Máte pravdu, silnice spravují i kraje natom jsem zapomněl.
To já neříkám, že by se vedení SŽDC nemělo více snažit, ale rozdrobení infrastruktury opravdu ničemu neprospěje.
Zdejší článek akorát některým umožnil kopnout si do SŽDC (na SŽDC určitě nedělají, jelikož by jinak netvrdili, že se kašle na údržbu, když díky ní, se na závadu přišlo) bez znalostí souvislostí.
A to že daná součástka není na skladě, to se stane i u soukromníků, zde je odhad, že v sobotu bude závada odstraněna, jinde na díl, když je to atyp, čekáte třeba 2 týdny.
Ano,to se může stát všude, poukazuji spíše na celkový stav tratí, kde se řeší až příčina. Údržba celkem vázne. Čeká se na podbíječku, protože SŽDC vlastní nemá, i když by pro ní byla práce pomalu 24/7.
Michale, takže podle Vás údržba vázne a proto defektoskopická vada byla objevena než se stala MU? To si nějak odporuje.
Ano je škoda, že tyto stroje SŽDC nevlastní, mnoho věcí by se dalo udělat rychleji, levněji a často i kvalitněji, kdyby se na vše nesoutěžila firma.
Nechtěl jsi náhodou napsat „řeší až následek“…?
Představte si, že existují místa na této planetě, kde denní výluky víceméně neexistují, většina přestaveb a to i dost brutálních se musí zvládnout bez vyloučení provozu, pokud možno s původní propustustností. Ne tak u nás.
Ano, vím, že v cizině se dělá často víceméně v noci, jenže tam nato jsou lidé, u nás tolik lidí není a v současných podmínkách by ještě část zdrhla, jak by se začalo dělat převážně v noci. Ať si to v cizině dělají jak chtějí, ale u nás není kapacita stanic ani tratí taková, aby se to dalo zvládnout v plném provozu a s původní propustností.
Problém je v tom, kdo drží černého Petra. U nás si ho přehazuje cestující s dopravcem. Když se udělá bolestivá finanční závislost na nefunkčnosti infra, černého Petra při výluce dostane správce infra a bude se sakra snažit se ho zbavit.
V cizině jsou stejní lidé jako u nás. Je to jen o nastavených prioritách firmy, SŽDC jako státní podnik se bohužel chová více jako úřad než jako podnikatel (poplatky ma státem garantované, kvalita – nekvalita).
Dominik: Děláte si srandu, že? Ještě že o ničem pravděpodobně nerozhodujete…
Proč by dopravce neměl kecat do toho, co platí?
Zkuste zavřít úplně D1 (místo současného ježdění v jednom pásu) a ČESMAD taky bude řvát(ačkoliv nemá od RSD žádný grafikon), navíc to sníží politické body pro ministra dopravy.
Tak budou řvát, ale snad správce infrastruktury má rozhodovat, jak provede údržbu tratí, my dopravci taky neříkáme, jak si mají servisovat lokomotivy.
No vidíte, ale kdybyste dopravci nařídili, že nesmí strhávat troleje a dali mu za to pořádné sankce, byl bych na vaší straně. Podobně nejde gsm-r = v první stanici máš stůj a přijde výpravčí říct že bez rádia se nejezdí.
Máš zpoždění a jedeš pomaleji než povolenou rychlostí/plným tahem = máš poruchu, v první stanici stůj a zažádej si o novou trasu s časy co tvůj vehikl stihne.
Každý rozumný podnik si buď platí servisní smlouvu, nebo drží sklad náhradních dílů. Protože bez toho by brzo dopodnikal.
I na atypické části?
Pokud jsou pro jeho provoz klíčové, tak ano.
Příkladem budiž rezervní kolo u auta.
Tak hlavně na atypické části u kritických částí provozu, ne? To co vám někdo do hodiny doveze i o víkendu, to není problém.
Proč jde zálohy držet v metru?
Má záložní většinu komponent jako jsou kolejnice, šrouby, pražce, běžně používané výhybky, přestavníky, … Nemá záložní výhybku atypickou, umístěnou na jediném místě v republice.
A co je na té výhybce atypického…?
protoze na to nejsou penize? kdo bude sklad v hodnote stovek milionu az miliard financovat (podle toho co povazujete za kritickou komponentu)
Jaký sklad? Je to kus oceli, prostě bude někde v dotyčné stanici, klidně na to může pršet.
Dejte to tak aby to někdo neukradl.
Pochopitelně.
A to by se ten sklad musel napřed postavit, protože v nádražní budově se to nikdy neskladovalo? Prázných místností (a prázných skladů) je kolem štreky nadbytek. Pokud se to dá nabrat paleťákem a převézt na rampu/peron, tak si to snad už MUVka ramenem nabere. Kupříkladu srdcovku. A když to MUVKa nenabere, tak SVP 74 už by mohlo.
1) protože to nemá v povinnosti, 2) nikdo by to nezaplatil.
To snad není ani pravda…
A co jako neni pravda