Koridor mezi Českem a Slovenskem čeká modernizace, osobní vlaky Břeclav – Kúty přestanou jezdit
Vlak ZSSK ve stanici Kúty. Foto: Phil Richards / Flickr.com
Dva roky bude přeshraniční úsek jednokolejný, most přes řeku Moravu bude nový. V únoru se provoz na jeden víkend kompletně zastaví, vlaky pojedou přes Hodonín.
O modernizaciii trate BA -Kuty sada informovat na tomto fore. Podla neho tak skoro nebude tento koridor zmodernizovany 🙁
https://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=19&t=2457&sid=e98ff49a96f0ed355d5ee12c9513684d&start=175
Holt Slovensko je myšlenkově trochu jiná liga. Víc ’90.
Skor nemame peniaze na modernizaciu. Ja sa len cudujem, co vsetko sa u Vas robi na drahe. Kolko modernizacii, kolko elekrifikacii….
No vidíte a to si zde všichni stěžují nebo z toho chtějí cyklostezky.
S odklony přes Hodonín se v případě nesjízdnosti trati Břeclav – Lanžhot – Kúty běžně počítá. Nicméně těch případů nesjízdnosti je naštěstí málo … zrušení Os BV – Kúty je lumpárna, v příkrém rozporu s floskulí o vynikajících vztazích mezi ČR a SR. Žádný Os mezi HL a Slovenskem, kdo chce „někam“ buď vlastním gumokolem, nebo po vlastních, případně R vlakem do Púchova a Os zpět. Opačně podobně … BUS neexistuje …
Předpokládám, že se přes Hodonín budou odklánět všechny spoje – když je uvedeno „železniční doprava“
Pokud to tak bude, tak to si budu muset projet (pokud covid dovolí). Takové haluze já rád.
Zapomeň. Za ECčka se udělá na ten víkend NAD Břeclav/Lanžhot – Kúty. Bude to po všech stránkách jednodušší a rychlejší, než jezdit odklonem kudysi přes Hodonín a Holíč po rozpadlých jednokolejkách.
Přiznám se, že místní situaci neznám, jen jsem vycházel z informací v článku :))
Nemyslím si. Nebude to poprvé, kdy poslouží Holíč jako objížďka, tak proč ne teď.
A moc se těším na ty nehody na nechráněném přejezdu u elektrárny, protože tam řidiči neviděli vlak několik let. Při té minulé výluce tam trefilo eso fekál cisternu 😛
Plnou, nebo prázdnou?
🙂 🙂 🙂 obě smrděly?
Hmm, na kolik by vyšlo postavit tam přes výluku nádražáka a dva policajty? Šul-nul a žádná škoda na vozidlech?
A levnější řešení je dát tam dočasnou STOPku s datem od-do. Aby to každého trklo, že je něco jinak.
Značky „Pozor! Změna přednosti v jízdě“ se používají, motiv je podobný.
Proč ne teď? Třeba proto, že tam chybí kus troleje. Takže to máme nejen dvě úvratě, ale ještě k tomu potřebu nezávislé přípřeže.
Jakože po staré silnici? No nevím si nějak představit jak přeskládáte celou Hungarku nebo Strelu do busů a pak se po staré silnic vydáte do Kútů. To už bych věřil víc tomu že se ty spoje zruší na ten víkend, nebo bude NAD jenom z Lanžhota do Kútů.
A v Lanžhotě s peronem dlouhým úžasných 170 metrů (6 vozů) soupravu „na přestup na NAD“ dáte kam ?
Výstup umožněn jen z vozů řazených na začátku soupravy…
Pochybuji, že obec Kúty bude s podobným nápadem souhlasit, zejména z hlediska prostorových možností před ŽST pro parkování BUS…
Prostě se to bude objíždět … BV-Hodonín odveze na úvrať laminátka/plecháč/36x. Tomu se říká OSUD … Když se měnily mosty u Vranovic, odklony jezdily přes Přerov a Českou Třebovou …
Cargo kudy?odklon přes Púchov a Valmez?
jo jo já taky a ještě raději mám když je to s zmatkem a zpožděním. 🙂 🙂
Tak, a teď ještě rozseknout (rozhodnout) ten Bratislavský železniční uzel. Studie proveditelnosti z roku 2018 (?) spíše vyjmenovala co je všechno špatně a posuzovala několik variant, při které ani při jedné se nepočítá se zrychlením (!) vlaků přes Bratislavu. A její největší slabinou je, vůbec nepočítá s další rozvojem žel. dopravy v okolí města, resp. s navýšením objemu cestujících. Všechny varianty navíc počítají s tím, že vlaky bude začínat / končit na několika bratislavských nádražích bez vzájemné přestupní vazby. Prakticky chybí železniční propojení sever-jih přes Dunaj. Pro osobní dopravu zůstává dle Studie tento směr neefektivní… Tohle bude chtít odvahu rozhodnout.… Číst vice »
A když už jsme v tom rozmachu, ještě by stálo za úvahu elektrifikovat a zrychlit Veselí nad Moravou-Nové Mesto nad Váhom, aby vzniklo souvislé elektrifikované odklonové spojení z Brna do Bratislavy či Galanty přes Piešťany. Je to velmi elegantní trať, prakticky všechna křížení mimoúrovňová, rychlost 80 km/h (místy by šla zvednout), sklon do 13 promile.
Ano ! Podepisuji. Ale když není vůle ….
Zda je či není vůle je otázkou; možná, že to dosud nikoho moc nenapadlo. Tento záměr totiž nabude smyslu až poté, co bude elektrifikována a zrychlena trať Brno-Veselí nad Moravou, což začíná být na obzoru teprve teď.
Co jsem se díval na mapu, tak je u Nového Mesta nad Váhom i kolejový triangl, tudíž při elektrizaci i pravidelně použitelné pro nákladní dopravu.
Je to tak. Jde o tzv. čachtickou spojku, dokonce již elektrifikovanou. Umožňuje přímou jízdu od Brna resp. Veselí nad Moravou směr Piešťany, Leopoldov mimo stanici Nové Mesto nad Váhom. Tj. od Brna a Veselí se lze dostat bez úvrati do Považí jak směrem na Trenčín a Žilinu, tak i Piešťany a Bratislavu, což působí velmi prakticky.
A jaký by byl normativ odhadem?
Z Veselí až na tunel Polana je dlouhé stoupání přes 13 promile, tak to trochu limituje, jsou to přece jen Bílé Karpaty. Ale odhadem pro laminátku asi 900 tun, pro Siemense cca 1200 tun.
Použitelné pro obracení klasických souprav – nepotřebujete posunovače na objíždění … Čachtiskou spojku jezdil v GVD 1978/1979 vlak 1376/1377 – Sergejem z Brna do Galanty … 79/80, 80/81 … Sergejem z České Třebové do Galanty
A měla ta mapa i vrstevnice?
Není to trochu sci-fi? Pro rychlíky mi to přijde jako divočina, ale pokud jsou ty sklony krátké a nebyl by tam zlý normativ, tak pro náklady by to možná zajímavé bylo. Zajímavější by mi ale přišlo modernizovat trať z Holíča do Veselí a Starého Města a přirozeně zadrátovat, tím se dá vyhnout BV při jízdě na sever a pak ještě doplnit triangly v Devínské Nové Vsi a Gärnserndorfu, tím se v případě potřeby udělají dvě tratě na 200km/h vzájemně záměnné. Dále by stálo za to trať z Rohatce přes veselí modernizovat a elektrifikovat tak aby se tudy daly převést rychlíky… Číst vice »
No vidíte…
A já mám trať Holíč-Veselí mezi 297 km tratí k vytrhání…
Protože jsi doktor gynekologie, tudíž odborník na p.ču 🙂
No, ještě s tím trháním radši počkejte, poměry na bojišti i v dopravní síti se dost rychle mění. Za tento úsek budeme do deseti let velice vděční.
Jezdil tam dlouho noční Devín. Náklady taky. To ještě fungovala SÁM armaturka Myjava. Devín nejdřív spojkou a pak uvrati aby se nastupovalo i v NM.
Ohledně Holíč-Veselí-Staré Město mi to přijde jako velice elegantní nápad, neb obě tratě vedou prakticky souběžně a vzájemná provozní zastupitelnost by byla velice zajímavá jak pro posílení kapacity, tak i pro výluky. Ale nijak to nevylučuje případné vylepšení Veselí nad Moravou-Nové Mesto nad Váhom. Rychlíky jezdí i na mnohem horších a náročnějších tratích, tady je to prakticky stabilních 80 km/h, skoro žádné přejezdy a přijatelné sklony. Ostatně rychlíky tu v minulosti jezdily, např. pp R Brno-Trenčín-Dubnica nad Váhom, R Devín Praha-Piešťany-Bratislava či Ex Mamaia Praha-Veselí-Bratislava-Mangalia. A nebyly to žádné drobečky, normy zátěže až 700 tun.
Ještě jsem přemýšlel o tom že by se celá trať upravila, na Moravském území, na rychlosti 120-160km/h, pokud by se udělal spojka do Rohatce (asi jenom na 80-100km/h), tak by se daly, jak jsem psal, protáhnout rychlíky přes osídlenější oblast než to vede teď. Nemyslím si že by byl problém v hmotnosti rychlíků, ale spíš v rychlosti té tratě aby to k něčemu bylo. Nepřipadá mi že by tam bylo tolik lidí aby se ten rychlík vyplatil. K té zastupitelnosti by bylo třeba mít ale ještě právě ještě udělanou spojku přes Rakousko aby to opravdu k něčemu bylo. Jinak to… Číst vice »
Nic nového pod sluncem, se spojku odbočka Devínske Jazero – Marchegg se strategicky počítalo, pešung je tam dodnes (viz mapy.cz).
V Gärnserndorfu to nikdo nebude dělat … když to nepotřebovala armáda c.k. monarchie …
A, vidím, měl jsem zapnutou jinou mapu když jsem se díval před tím.
Možná že C.K. monarchie neměla potřebu toho druhého trianglu protože Vídeň, ale dnes by to smysl mělo protože by se tím spojily dvě rychlostní tratě.
Přinejmenším je potěšující, že trať Gänserndorf-Marchegg je čerstvě elektrizovaná a stavebně částečně zhodnocená (dvě menší přeložky, modernizovaná stanice Oberweiden). Elektrický provoz zahájen 13.prosince 2020 po dlouhých šesti měsících výstavby. Možnost bezúvraťové jízdy od Marcheggu, resp. Bratislavy na Břeclav ovšem (zatím) není, zde šlo hlavně zavedení bezpřestupového spojení pro S-Bahn Vídeň-Gänserndorf-Marchegg.
U DNV triangl (možnost jízdy z Marcheggu na Kúty) kdysi byl. Dokonce tak z toho zůstal násep.
Ta trať zažila dost velké vzepětí v druhé polovině roku 1992,když se dělil majetek ČSFR a šlo tudy dost transportů převážně s vojenským materiálem.
Za úvahu by to stálo, v prvním kroku se podívat, co by tam mohlo jezdit. Jako severní obchvat Bratislavy (pro nákladní dopravu) by asi byla lepší trať Kúty – Trnava, ale nevím, jak se to má s únostností.
Za druhé světové války tam jezdilo všechno.
De facto by tam mohlo jezdit všechno možné. R Brno-Veselí-Nové Mesto-Trenčín-Žilina, odklon Brno-Bratislava či Brno-Galanta nebo i R Brno-Nové Mesto-Nitra-(Zvolen). Muselo by se to asi seriózně namodelovat, leč ve všech zmíněných směrech reálná poptávka existuje (dnes ji berou autobusy).
Na Brno – NItra se to tedy moc nehodí, protože to míjí Uherskou aglomeraci (Hradiště, Kunovice, Brod) a Trenčín a místo toho to obsluhuje jen Starou Turou a Myjavu. Na to už je lepší Vlárská dráha a nedávno to jezdila Arriva.
A do Veselí nad Moravou se ta elektrická lok dostane jak ? To jí budou tahat z/do Brna brejlovcovou přípřeží ?
Hovořil jsem o tom, že se chystá elektrizace a zlepšení parametrů Brno-Veselí nad Moravou. Od toho už je jen krok k myšlence elektrizovat i Veselí-Staré Město (Ferdinandka) a Veselí-Nové Mesto nad Váhom. Čímž se stává elektricky od Brna dostupnou již elektrizovaná trať Bratislava-Žilina do obou směrů bez úvratě, což nabízí různé zajímavé provozní relace a též již elektrizovaná trať Trnava-Sereď-Galanta coby severní nákladní obchvat Bratislavy.
Cestoval ste niekedy z Veseli nad Moravou do Noveho Mesta? Zrychlit a elektrifikovat tuto trat, tak to je poriadne „scifi“, trat ma stupania do 18 promile. Odklonove spojenie z Brna cez Veseli nad Moravou do Bratislavy cez Piestany je poriadna „zajizdka“.
Není tam 18 promile, ale 13 promile, což je rozdíl. Zrychlit to místy jde solidně, což mi potvrdil SUDOP. Ale ani současná projektová rychlost 80 km/h není špatná. Co by za takové parametry dala např. „rychlíková“ trať Brno-Jihlava.
Ohledně té elektrizace bych se ani tak nebál sklonů, s tím si trakčně zdatná elektrika naopak dobře poradí. Více bych se bál, že nevyjdou profily tunelů na instalaci drátu, hlavně tunel pod Poľanou, který má přes dva kilometry.
Ano, dakujem za opravu. Maximalny sklon na trati Nove Mesto -Veseli n. M. je 13,8 promile na dlzke18 % trate. Elektrifikovat tunel pod Polanou by bolo dost narocne a nakladne.
Otázkou je, zda by se do poľanského tunelu nevešla tzv. pevná trolej, ale muselo by se to prověřit.
V snivani o prestavbe a elektrifikacii trate Veseli n. M. – Nove Meston. V. mozeme pokracovat dalej…..Ja by som taky rozvoj tejto trati a tiez dalsim urcite doprial, ale som realista. Na tejto trati je uplne minimalna osobna doprava, nakladne doprava je „ticho po pěšine“.
Ovšem třeba zase z Brna do Piešťan nebo z Brna do Trenčína by to tudy z Brna bylo naopak nejkratší.
„Rozseknut“ BA zeleznicny uzol bude velmi narocne. Vid link z aktualneho fora: https://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=19&t=1011&sid=e98ff49a96f0ed355d5ee12c9513684d&start=800 Zrychlenie vlakov cez BA je problem, musela by sa uplne prestavat BA hl.stanica a aj cely uzol. Zelznicne spojenie sever-juh cez Dunaj je v sucastnej situacii postavit priam nemozne, „developeri“ stavaju vsade, kde sa len da noeco postavit. Na „obchvatovy“ tunel pre nakladnu dopravu popod Kamzik nie su urcite peniaze, len na modernizaciu uzla BA bude potrebna cca 1 miliarda Euro. Postavit este dvokolajny tunel z Lamaca na BA Nove Mesto ( priblizne vyustenie nad Bielym Krizom), to by chcelo este velmi vela Euro. Cele je to… Číst vice »
Nevím jak tam je trať přes Velkou nad Veličkou vytížená. Zda by se tam elektrifikace vyplatila. Ať už kvůli osobní nebo nákladní dopravě. Z ohledem na osobní, by možná stálo za to elektrifikovat směrem na Staré Město. O tom se zatím jen mluví, zatím jen schválili studii proveditelnosti. No ono se o tom mluví už x let, ale až teď je náznak, že by se s tím mohlo konečně něco udělat.
len drobnosť, pokiaľ viem, Railjety na Slovensko nechodia, všetky sa v Břeclavi stáčajú na Viedeň
Jeden pár rj zajíždí do Bratislavy
A tři páry do Budapešti.
Pardon, měl jsem na mysli RegioJet a jeho ohlášené novinky. Rakouský zázrak opravdu do Budapešti nejezdí, resp. jezdí, ale nikoli přes Bratislavu.
RegioJet do Budapešti jezdí přes Vídeň.
Jeden par RJ jazdi predsa na trase BA-Wien-Zurrich.
Tak Slováci s tím tankodromem začnou konečně něco dělat. Jupí. Jezdím až do Štúrova a kromě úseku Zohor – Devínska je to o strach, že když pojedu s vlakem přes 80 km/h, tak někde vypadnu. Bratislava je kapitola sama pro sebe a když se tam někde objeví pomalá jízda a to je často a často je to 10ka, tak je to na hodně dlouho.
Chápu to dobře že česká strana bude na 160km/h a slovenská na 200km/h?
Je to tam tak napisane, ale neni to celkom presne: hranica-Kuty maju byt 160, Malacky-DNV 200 s par obmedzeniami. Usek Kuty-Malacky ma byt neskor (na 200), ako bude vyzerat Bratislava ani srnka netusi.
To se trochu divím, že hranica-Kuty má být 160 – hovořilo se o tom, že tam je cenná ptačí oblast nebo tak něco, a že maximálka kvůli hluku bude V = 100 km/h.
Než se z Kút rozjedete na 160 – tím spíše na 200 – jste na státní hranici „na mostech“ … cca 7 km
Vzhledem k trasování tohoto kousku v ČR ani ta 160 nejspíš nebude na celých odhadem 7 km mezi Břeclaví a mostem přes Moravu. Vyšší rychlost by dávala smysl jen v případě železničního obchvatu Břeclavi a přímým zaústěním do VRT směr Brno…což možná bude dávat smysl za pár desetiletí…
ale teď se bude modernizovat jen úsek Lanžhot-st. hranice, úsek Břeclav-Lanžhot je už dávno po modernizaci (rychlosti si najděte na openrailwaymap.org)
Ta 160 km/h mezi Břeclaví (za tím esíčkem) a koncem rekonstruovaného úseku za Lanžhotem už dávno je. A to i pro klasické soupravy…
Výjezd z BV směr Lanžhot je 85, pak se to zvyšuje na 140, a za posledním obloukem je už 160, kterou se jede i přes žst Lanžhot. Pod dálničním mostem na konci nového úseku pak 160 končí a až na hranici je původních 120…
Výjezd / vjezd na 85 z/do BV stačí, kolik – nákladních – vlaků tranzituje BV bez zastavení, „po rovné“ to ani od Brna a Přerova do Lanžhota / Hohenau stejně nejde, kolejové spojky 1/2 na lanžhotské straně jsou na 60 … Než se vlak rozjede, tak těch 85 stačí a do BV se musí brzdit, buď na „návěst rychlosti“ nebo do zastavení ….
To nevadí…z Brna do Břeclavi bude jednou taky 200 km/h. I když to využije pouze Ex „Vincent Priessnitz“…(z Břeclavi do Jeseníku)
Dva roky bude ten úsek rozkopaný, přesto ani slovo o tom, že by se třeba opravil most v Hodoníně, aby unesl nákladní vlak a doplnilo rozkradené trakční vedení v Holíči. Cítím v tom neschopnost či neochotu jednotlivých správ se na takovém řešení domluvit, i když by to bylo za pár šupů a s celkem velkým přínosem.
Z čeho prosím usuzujete, že je v Holíči rozkradené TV ?
No a úpravy na slovenské straně? Ani slovo?
Na Prahu Slováci kašlou priorita je Žilina Vídeň, Budapešť.
Nekašlou, nemají prachy.
Vždyť se v textu píše, že stavba bude navazovat na modernizaci tratě z Devínské Nové Vsi až na hranice. Chce to číst celý text. A pokud se něco nezměnilo, tak Slováci to mají dělat na 200.
Ano, takový byl plán.
Slováci mají plán na 200 km/h to se bude jezdit od nového GVD i na Balkáně Bělehrad – Novi Sad.
To už bude poměrně kompatibilní s úsekem Devínska Nová Ves-Vídeň, který se momentálně zdvoukolejňuje a elektrizuje a taktéž zvyšuje rychlost na 200 km/h.
Bohužel jen na Rakouské straně. Na Slovensku se neděje nic.
V našich končinách bohužel typické. Útěchou aspoň je, že ta rakouská strana je delší :-).
Na Slovensku je elektrifikovaná dvoukolejka BA-DNV už od 60.let. Problém je most přes Moravu a pár metrů do DNV.
No právě.
Přesně tak, na Budapešť po tom tankodromu začnou příští týden jezdit TGV
To chci vidět!
Ale mě rozpadlý bratislavský uzel opravdu nevadí, protože MV Praha – Vídeň – Budapešť vůbec nepojedou přes Slovensko…
To není jen problém Slovenska. Tratrě z Rakouska na českou hranice mají v lepším případě charakter hlavní trati z 90. let, nebo elektrizované jednokolejky pro regionální dopravu. Rovněž z německé strany se výrazněji nesáhlo na Furt im Wald a Schirnding. Jinak názor že Slováci na Prahu kašlou je zavádějící ještě v tom smyslu, že v Praze brzy Slováci začnou tvořit polovinu obyvatelstva.
Některé dosud i bez elektriky a dokonce bez kolejí. 🙂
Budapešť?? To je fakt jejich priorita teda. 👌👌🤣
To je velmi pritoritní trať; v pátek byla nasazena do zkušebního provozu nová vysokorychlostní výhybka https://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=39093
To vypadá, jakoby ten Vectron podhodili, ne?
Tak to ten garfield dopad ještě dobře 🙂
ze začátku (na konci druhého odstavce) je informace že vloni došlo k podpisu smlouvy a v tom odkaz na článek zabývající se modernizací celého úseku od hranic až po DNV
Máte to v textu dvakrát i odkaz na celý text.
Máte to těžké p. Sůra. Každý na vas hleda jen chyby, pritom by stačilo začít jen pořadně číst ..
20-30% diskutujících jsou provokatéři, dalších 20-30% se začalo o železnici zajímat ze dne na den.
A těch zbylých 30-60%?
Zbylých 30 – 60% to už má marný úplně.
😀