Kořenice-Bečváry. Správa železnic vybírá architekty pro další terminál vysokorychlostních tratí

Podoba VRT terminálu v Roudnici nad Labem. Foto: MDČRPodoba VRT terminálu v Roudnici nad Labem. Foto: MDČR

Terminál mají denně využít zhruba čtyři tisícovky cestujících.

Správa železnic vypsala soutěž na podobu dalšího terminálu pro budoucí vysokorychlostní trať z Prahy do Brna. Vznikne mezi obcemi Kořenice a Bečváry na Kolínsku. Správa železnic terminál dříve nazývala Pučery podle části obce Kořenice, nyní ponese název Kořenice-Bečváry.

Nový terminál má napojit vysokorychlostní trať (úsek VRT Střední Čechy) jak na stávající lokálky, tak sloužit pro přestupy na rychlovlak pro dojezdy autobusy či auty, zejména z Kolínska a Kutnohorska.

Na odměny pro první tři místa v soutěži jsou připraveny 4 miliony korun, vítěz pak získá i zakázku na projektování samotného terminálu.

„Předpokládá se využití terminálu jak pro dálkovou dopravu v rámci ČR a zahraničí, tak i pro denní dojíždění do velkých měst. Návrh terminálu musí toto reflektovat. Terminál by měl svým architektonickým i technickým řešením respektovat očekávané kapacity železniční dopravy a hledat střídmé a efektivní řešení,“ uvádí Správa železnic v soutěžní dokumentaci.

Trasa VRT Kolínskem a Kutnohorskem. Foto: Vrtky.czTrasa VRT z Prahy do Brna. Foto: Vrtky.cz

Správa železnic v dopravním modelu očekává, že terminálem projde 3900 cestujících denně (nástup/výstup) v případě rychlovlaků, přičemž většina pojede do Prahy. Na konvenční trati z Kolína do Ledečka předpokládá 1500 cestujících za den. Denně počítají s 2150 cestujícími, kteří přijedou autobusem. Součástí terminálu bude parkoviště pro 600 aut nebo příjezdové cyklostezky a stání pro kola. Architekti mají řešit i nové silniční napojení, zejména pak obchvat Pučer.

Správa železnic už dříve vysoutěžila architektonické návrhy terminálů na dalších částech budoucích vysokorychlostních tratích, například v Nehvizdech nebo u Roudnice nad Labem. Terminály umístěné mimo obydlenou zástavbu mají sloužit jako přístupová místa pro nástup do rychlovlaků z oblastí, kterými budou projíždět. Jde o podobný model, který je běžný zejména ve francouzské síti VRT, kdy řada nádraží je několik kilometrů od větších měst.

Správa železnic ukázala finální podobu terminálu pro rychlovlaky v Nehvizdech

 

Tagy architektonická soutěž Správa železnic Terminál Kořenice-Bečváry VRT VRT Praha - Brno VRT Střední Čechy vysokorychlostní tratě v ČR
55 komentářů