Kořenice-Bečváry. Správa železnic vybírá architekty pro další terminál vysokorychlostních tratí

Podoba VRT terminálu v Roudnici nad Labem. Foto: MDČRPodoba VRT terminálu v Roudnici nad Labem. Foto: MDČR

Terminál mají denně využít zhruba čtyři tisícovky cestujících.

187 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Ať s tím dají konečně pokoj a nechají to být. Tahle republika nemá finance na mnohem důležitější věci, než jsou nějaké rychlovlaky. Ty jsou navíc pro takhle malou zemi zbytečné. A podívejte se, jak to dopadlo s dříve zamýšlenými koridory!

Noname

Proč jsou podle vás zbytečné? Jakože tím, že jsme malá země, si zasloužíme jezdit pomalu? Spojení mezi dvěma největšími městy skoro za tři hodiny, doba cestování do zahraničí ještě víc hodin, jen kvůli tomu, že jsme malá země? Proč prostě? To mě opravdu zajímá

Alibaba

Jaké důležitější věci?

A jak to dopadlo s koridory? Že se ještě stále dodělávají je v pořádku, vy by jste nechal některé úseky bez generálky?

Lukáš Kníže

Omlouvám se (a vím, že dostanu hodně mínusů), ale považuju VRT nádraží Bečváry, Světlá a Velká Bíteš za zbytné.
Pokud by zde opravdu měly zastavovat vlaky, výrazně se sníží efektivita VRT mezi Prahou a Brnem.

xyz

I tak se tam těch 6 (!) párů bezzastávkových vlaků Praha – Brno za hodinu vejde. I to je velmi vysoké číslo, které nemá obdoby snad na žádné evropské VRT na 300 nebo více km/h.

Kolik dalších vlaků za hodinu byste potřeboval, aby z toho nemohly mít aspoň částečný přínos oblasti, které budou muset strpět výstavbu/provoz té VRT a pro které by tím pádem taková VRT byla zbytná?

P. S. žádné nádraží na VRT u Světlé n/S. nevznikne, tzn. zde to bude přesně dle toho jak píšete.

Alibaba

To je jako napsat, že všechny sjezdy na dálnici mezi Prahou a Jihlavou jsou zbytečné.

Jaaa

Pitoměji už by to nazvat nešlo? Kdo to vymýšlí?

Vavrroch

Ale šlo. Kořenice-Bečváry hl.n., Kořenice-Bečváry Central Station, Kořenice-Bečváry MegaTerminal, Kořenice-Bečváry Hypercity Hub, Kořenice-Bečváry Fusion Power Plant, Kořenice-Bečváry-Kolin Southern Teleport…

xyz

Nebo Kořenice-Kolín. Nebo Kolín VRT.

Když taková stanice Belfort-Montbéliard nese název měst vzdálených cca 6 – 11 km od ní (vzdušnou čarou) https://mapy.cz/s/cojosovego, tak proč ne.

Jaaa

Nezapomeňte, že vše na VRT bude mít přídomek VRT. 😉

MP22

Ten název mi připomněl tohle video

https://youtu.be/HACaRm2KP6Q?si=zDewg-wetBgh8KrS

Bohužel takto kvalitní práce to rozhodně nebude, především pro cyklo.

none

Ta stavba VRT tedy jede.

Martin

Hlavne at se co nejdrive zacne stavet…

Péťa

Škoda, že se nepoužije název přilehlé části Kořenic, nejbližšího sídla – Chotouchov (jak že se to vyslovuje?).

Péťa

Jinak spoj na chatu supr.

Alibaba

Že by se to vyslovovalo Chotouchov? 🙂

Petr

Doufám, že na vysokorycholostní vlaky bude navazovat osobák směrem na Kouřim. S úratěmi v Bečvárech, Zásmukách a Bošicích.

Luděk

To by bylo super. Jakože bydlím v Zásmukách 🙂

Alibaba

Úvrať do Zásmuk by bylo vhodné odstranit a udělat osobáčky Kolín – Zásmuky.

Jirka Z

To už raději celou novou trať z Českého Brodu částečně kolem VRT na Chrášťany, Třebovli, Kouřim, Toušice, Zásmuky, terminál Bečváry. Kolem Zásmuk využít, co půjde ze staré trati, ale bez úvratí. A pak tudy vést novou příměstskou linku z Prahy do Kolína.

Clovek

Tohle mi prijde relativne rozumne, presunout predmestkou dopravu do vlaku a rozsirit oblast, kde mohou byt predmesti. V Japonsku jsou zastavky na VRT relativne caste, jednoducha nadrazi 2 prujezdne koleje pro rychlou vrstvu, a 2 nastupiste ze stran pro „osobaky“.
Smutny rozdil, ze narozdil od Japonska v Cesku VRT nikdy nebude.

Alibaba

A proč by neměla být VRT v Česku?

Clovek

Neprijde mi, ze je to v ceskych podminkach mozne. Ale uvidime za 50 let

Alibaba

A co konkrétně je nemožné?
Stavba? Vozidla? Peníze? Něco bude náročné, hlavně projednat projekty.

xyz

Možná že ne nemožné, ale složité: – výstavba – nutno dlouhé úseky zaráz. poté i údržby. – vozidla – některé linky pojedou i přes území 4 různých států. přitom jen v Česku půjde o využití 320 km/h. (ano vím, už jsem to tu někdy psal) ostatní státy budou/nebudou mít zájem pořídit část takových vozidel ve své režii? nebo to budou jednotky výhradně v majetku českých dopravců, které budou zajíždět až do Berlína/Buadpeště/Vídně (nebo Grazu/Villachu), ač nikde v zahraničí těch 320 km/h nevyužijí? – peníze – srov. s reálným stavem posledních let, kdy např. i 20km modernizaci Brno – Zastávka si… Číst vice »

Alibaba

Ale já se ptal na tu nemožnost!?

Že to bude po více stránkách náročné vůbec nepopírám.

Jan

No peníze jsou problém v každém případě, poněvadž tento stát nemá peníze na mnohem důležitější věci.

Alibaba

Jaké věci?

Václav Datel

Jsem zvedavy za jak dlouho po dokonceni vrt zacneme stavet prelozku z Caslavi do Svetle, protoze obsluha Strednich Cech pres Vlkanec je neadekvatni uz dnes. A pritom stacilo, aby vrt prochazela skrz nadrazi v K.Hore, kde by vznikl dokonaly dopravni uzel s moznosti prestupu a dokonce by toto reseni umoznovalo provozovani primych VR linek z Brna/Ostravy do Liberce(pres Jihlavu, K.H, Kolin a Boleslav) nebo z Brna do Pardubic(pres K.Horu) odbockou u Hlizova. O tyto moznosti se diky hloupemu trasovani pripravime, protoze neumime navrhnout ani kvalitni novostavbu!

Alibaba

Přeložka z Čáslavi do Světlé není ani v hlavách železničních anarchistů. Nová cca 20 km dlouhá trať (tipuji 3/4 v tunelu) při existenci VRT už výrazný přínos. A dlouhá takhle proto, aby tam vůbec mohla promsklony nákladní doprava.

A jak si představujete VRT skrz KH? Minimální poloměr cca 7 km
Co na to územní plán?
Zkuste navrhnou Hlízovskou spojku s poloměrem alespoň 5 km (aby vám vyšla rychlost v odbočce 200 km/h)!
A jak projedou Kolinem vlaky rychlostí 300?

Jaaa

Původně měla vést trať z Čáslavi na Brno směrem na Chotěboř a Žďár. Pokud něco takového někdy pro nákladní dopravu vznikne, hádal bych že to půjde zrovna tudy.

jan táborský

Vítáme Vás v expresu Drážďany -Budapešť , příští stanice Bečváry, pro zastavení stiskněte tlačítko signalizace ……….

xyz

Tak to nebude, stejně jako nyní vlak Berlín – Budapešť nezastavuje např. v Chocni.

Ale předpokládám, že vy sám toto víte.

hor411

Tento spoj tam stavět nebude. A rozhodně nebude výchozí z Drážďan

Pavel

Tady se vtípkovat nesmí! Jistá část čtenářů vás ve všem vezme za slovo a dá si práci snést množství argumentů proti vám 😉

Alibaba

Ale smí, jen je k tomu nutné přidat smajlík, protože spoustu mimoňů tyhle poznámky myslí vážně.

Jaaa

Spousta lidí nejela asi nikdy regínou přes zastávky na znamení…

Motýl Emanuel

Zastávka na znamení. 🙂 Už to vidím v jízdním řádu Bečváry, nikdo neví kde ten vlak a kde staví… To je tak blbé, že je třeba to realizovat, už jen pro ty udivené xichty ve vlaku. 🙂

vrjos

Takova ceska Wloscowa Polnoc.
Z Kolina ci Kutne Hory nikdo nepojede na dalkovy vlak do Becvar.
A Uhlirske Janovice, Becvary, Zasmuky a mozna Kourim nemaji dohomady obyvatel ani jak mesto s rozsirenou pravomoci.

Daniel Jablonecký

Jako že obyvatelé Kolína nebo Kutné Hory nejezdí dálkovými vlaky? Takže do Budapešti byste jel přes Prahu?

vrjos

Kolin tak jako tak o dalkove spojeni s Pesti neprijde nikdy a lide z KH na vlak do Pesti museji na vlak uz dnes. Prave do Kolina.
Mimochodem: kolik lidi ze samotne Kutne Hory ci samotneho Kolina kdy jelo vlakem do Pesti ci Vidne?
Ja jen, ze ten dalkovy vlak v Koline stavi, protoze je Kolin velky uzel po ceste.

Luděk

Nemyslím si. V Janovicích cca 2,5tis obyvatel, Zásmuky 2,2 tis obyvatel, Bečváry 1,2 tis Obyvatel. Kouřim 1,9 tis obyvatel. Dále Suchdol, KH po cestě a (samozřejmě Kolín, ale tady si myslím, že lidi zůstanou na konvenční trati, nebo by tu trať z Kolína na Bečváry museli zásadně zrychlit). Mraky lidí jezdí pracovat do Prahy. Busem ze Zásmuk na Háje je to 69 minut. z KH přes hodinu a půl. Pak dalších 20 do centra. Takto budou za chvíli na terminálu VRT a do cca půl hodiny v centru Prahy. Kdo by pak jezdil tím busem na Háje. Navíc těch 69… Číst vice »

Alibaba

Trať v úseku Kolín – Bečváry je kromě úseku viaduktu přes Polepku ve vhodných směrových poměrech pro zvýšení rychlosti. Ze Zásmuk by to chtělo odstranit úvrať.

Luděk

S tím odstraněním úvrati by to nebyl velký problém, šlo by to narovnat posunutím zastávky o cca 200m, nebo jen mírně posunout a přidat oblouk.

vrjos

KH ma dalkove nadrazi na vychod od mesta. Jezdit z KH do Prahy Haju busem a dal metrem je masochismus. Obcas jsem si v busu 381 vsiml mirne pomylenych turistu. Co se tyce spojeni Becvar, Zasmuk, Kourimi a okoli s Prahou – tam by pomohla a) spesna vrstva autobusu – napr. 4 zastavky busu 381 v Kostelci jsou vazne k nepochopeni, podobne dalsi zastavky u kazdeho kadlatka po ceste b) obchvaty Rican a Uhrinevsi c) dovedeni metra C do Uhrinevsi a ukonceni busu tam. Ale to je par mensich, mene viditelnych staveb ci akci nez KNNvP (krasne nove nadrazi v… Číst vice »

Alibaba

Takže chcete, aby nebyla vůbec žádná možnost z téhle oblasti použít rychlou dopravu?
A proč by obyvatel KH neměl jezdit sem (třeba BUS lonkou) a pak jel do Prahy?

Tomáš R.

Mně teda si něco uniká, ale vždycky jsem si myslel, že VRT jsou určené primárně pro rychlý přesun velkého množství lidí mezi velkými sídly. Tedy u nás Praha + krajská města a dále do zahraničí. A u nás to pojmeme tak, že VRT budou vozit lidi z Bečvár a Pučer do Prahy? A že postavíme tratě, které budou mít stanice někde daleko od obydlených oblastí, kam budou cestující dojíždět autobusy nebo auty a tam přesednou na „rychlovlak“, který bude stavět každých pár kilometrů, aby nabral cestující z dalších vesnic? To si teda fakt nejsem jist, jestli je ta správná koncepce… Číst vice »

František

Přesně a ještě je ideál se třeba vyhnout takovým obvyklým cílům v Praze, jako třeba letišti a nebo office/nákupním parkům.

Alibaba

Nikdo nepotřebuje každý den na letiště v Praze a do nákupních parků. A kdo tam potřebuje tak si tam zejede extra, výběr spojení máte v Praze velmi bohatý.

xyz

„vždycky jsem si myslel, že VRT jsou určené primárně pro rychlý přesun velkého množství lidí mezi velkými sídly.“

MIMO JINÉ pro něj.

Ale nebojte se, nějakých 6 párů vlaků za hodinu tam zastavovat nebude a profrčí mezi Prahou a Brnem bez zastavení (resp. maximálně u Nehvizd, kde to najednou „nevadí“).

Tomáš R.

To si dokážu představit v české praxi, jak se expres Istanbul – Hamburk vleče za zastávkovým vlakem Jihlava – Bečváry – Nehvizdy – Praha:-)

xyz

V německé praxi ten expres pojede výhradně po tratích určených i pro zastávkové vlaky – snad vyjma berlínského uzlu + pak od Pirny k tunelové hranici s ČR.

No a podobně tak tomu bude asi od Rakvic až do Istanbulu.

xyz

P. S. Vlak z Jihlavy u Bečvár zastavovat nebude.

xyz

** Pardon, vlastně i okolo Drážďan má dálkovka samostatné dvě koleje nad rámec příměsta.

Totéž prvních pár km u Hamburku, kde ale tamní S-Bahn je vyložená aglomerační dráha s jen mírným přesahem mimo město.

I tak ale bude Česko zdaleka nejdelším úsekem, kde případné dálkové vlaky jedoucí z Hamburku do Istanbulu (ale i kdyby jen Budapešti) pojedou po takové dvoukolejce, po které nejedou žádné zastávkové vlaky.

Alibaba

Právě v těch Bečvárech nebo v Nehvizdech bude moci ten expres ten pomalejší (rychlík) předjet. Jinak pod zastávkovým vlakem si představím spíš osobák z Pardubic do Kolína.

xyz

Z Prahy po přinejmenším Nehvizdy to nemá být čtyřkolejné?

(mám dojem, že jsem to tu v diskusi pod různými VRTkařskými články četl vícekrát)

Ostatně kdyby nebylo, pak by všechna ta tvrzení o nedostatečnosti dvoukolejky od Poříčan k Brnu byla o to zajímavější, když si vezmu, že daleko problematičtějším by byl úsek z Prahy k Poříčanům a daleko problematičtějším co do rozdílných jízdních dob by bylo zastavení vlaků právě u Nehvizd.

Pat

Ano, má to být čtyřkolejné. Ale k tomu budou v Nehvizdech ke čtyřem nástupištním hranám ještě čtyři předjíydné koleje. Takže zatímco bude střední a pomalá vrstva stát v Nehvizdech, té nejrychlejší vrstvě se uvolní prostor, jak by to bez dopravny nešlo.

xyz

https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

Hezké, že linka do Budapešti/Vídně/Varšavy umí být nazvána ne nejrychlejší, ale „střední“, vrstvou. 🙂

Alibaba

Až k rozpletu HK/Brno to má být 4 kolejné (traťové koleje). Nehvizdy další 4 koleje, takže celkem 8, viz Pat.

Milan

zastávky na VRT mají mít hlavní koleje bez nástupišť, nástupiště u vedlejších, takže ten zastavující vlak se dá i předjet

Jan

Podle mě jde o úlitbu těm obcím na trase, okolo kterých VRT udělá jen frrrrr a je těžké je přesvědčovat, že to pro ně a jejich občany má mít benefity. Ale věřím tomu, že to podnítí rozvoj a tenhle zaostalý region to nakopne. Sjezd na údržbovou základnu tam měl být tak jako tak.

Fíra šukafonu

115letá diabetička Blažková vystoupila ze Shinkansenu Pučery – Líbeznice a – jsouc pro případ náhlé hypoglykémie z domova vybavena archivní cukrovou homolí ze zrušeného cukrovaru nedaleko rodné vsi – vrhla se s radostným výkřikem o německých platech a důchodech do víru velkoměsta. Do centra to měla jen slabou třičtvrtěhodinku cesty.

Alibaba

Odkud to měla do centra “ třičtvrtěhodinku cesty“?
Proč nevystoupila přímo v centru?

Daniel Jablonecký

Ano, uniká vám, že tam NEBUDOU zastavovat všechny vlaky. Dokonce jich tam zastaví jen menšina.

smasska

No a to je ten problém, který se jmenuje heterogenita tras a na VRT je při těch rychlostech významný. Jinými slovy, ty zastavující vlaky se tam nemusí vůbec vejít.

xyz

Ten JEDEN PÁR za hodinu se tam vejde – stejně jako se vejde do Montabauru + Limburgu Süd.

P. S. ta „heterogenita“ bude tak jako tak spočívat v tom, že na části linek nepojedou soupravy pro 320 km/h, ale jen cca 200 km/h.

Paradoxně by tím pádem dávalo z hlediska rovnoběžných tras smysl, aby to dodatečné zastavení u Pučer měla některá ze souprav na 320 km/h.

xyz

… anebo tedy mít soupravy na 320 km/h pro všechny linky, ostatně taková linka Praha – H. Brod – Žďár – Brno pojede po VRT možná ve větším % své délky než linka Praha – Pardubice – Hranice – Vsetín – Púchov – Žilina, na které 320tkové jednotky jezdit mají (jinak by nemohla jet po VRT okolo Rohovládovy Bělé, spolu s havířovskou linkou, na které tedy pojedou taky jednotky na 320 km/h).

Ostatně, na VRT Frankfurt – Köln taky jezdí (prý nelze jinak kvůli sklonům) jen ICE s v(max) okolo 300 km/h.

smasska

Ten jeden pár se vám musí vlézt na Východ, Zahradní Město, Kořenice i Pávov. S velkou pravděpodobností bude střídavé zastavení, protože jen jeden to všechno nezvládne. A o možnostech následných prokladů rychlých tras mezi sebou (pojedou ve svazku), když někdo prdne další terminál do úseku, kde jede všechno rychle a nic nikde poblíž nezastavuje, to všechno je potřeba zvážit. Na VRT s velkými rychlostmi prostě přidání terminálu doprostřed úseku, byť jen o jednu pomalou trasu, udělá prostě o to větší paseku.

xyz

Však žádný vlak zastavující na všech čtyřech uvedených stanicích nebude existovat https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

John334

A není to spíš naopak, že pomalejší vlak musí někam uhnout, aby ho mohl předjet rychlejší vlak?

Tomáš R.

Ona ta trať bude čtyřkolejná v celé délce, aby se ty dvě vrstvy od sebe zcela oddělily? Protože cokoli jiného bude nutně znamenat, že ty rychlé vlaky budou muset při i minimálních odchylkách od grafikonu zpomalovat kvůli těm zastavujícím a tím to celé ztratí smysl.

xyz

Jestli je „smysl“ mít 10 nebo kolik rychlých vlaků za hodinu (tzn. nějakých 5 – 10 tis. cestujících za hodinu, protože každý vlak může být dvoupodlažní 400m souprava), pak by se tam žádný další skutečně nevešel. Ale ono to bude trochu jinak, že. Nicméně už jsem tu před časem psal, že největší rovnoběžnost GVD by byla zajištěna tak, aby na trase Praha – Brno ten který vlak zastavil jen 1x, a to střídavě u Pučer/u Jihlavy/u Velkého Meziříčí. Pak by mohly být jejich cestovní doby od okraje Prahy po okraj Brna stejné. A mírná výchylka by byla jen v části… Číst vice »

Juraj

Taky s tím trochu zápasím.
Jihlavu chápu. Nehvizdy chápu. Roudnici chápu. Ale kdo přesně je cílovka tady? A proč tu cílovku adekvátně neobslouží posílená příměstská doprava na konvenčním koridoru z Kolína/Peček?

Podle linkového modelu se tu navíc předběžně počítá pouze se zastavováním R34 od Brna a HavlBrodu, tzn. rychlíková linka na 200 km/h. Vše ostatní bude projíždět.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkové+vedení_1.10.pdf/

xyz

Cílovkou je Kolín – ovšem vůči Brnu/Ostravě atd., což by bylo řešené jedině zastavením jedné z mnoha linek jedoucích po VRT.

P. S. Já zrovna nechápu Jihlavu, když o pár km dále bude mít VRT-stanici v centru.

I Nehvizdy jsou hodně sporné – VRT prý má zamezit ve stěhování lidí do Prahy a do „satelitů“ okolo ní, a najednou vznikne stanice u těch „satelitů“.

Milan

Pokud by se ta křižovaná trať Kolín-Rataje uvedla do nějakého přijatelnějšího stavu, tak Bečváry můžou být použitelné pro přestup klidně i od Čerčan na Brno. S pár přeložkama by nějakých 25 km mohlo být v parametru 100-120 km/h od Kolína po Rataje. Samozřejmě by to taky chtělo přímý vlak a ne přestupy na 3 osobáky. Kilometricky výrazně kratší než přes Prahu…. bohužel časově je to v současných parametrech dost zoufalé.

Motýl Emanuel

Tyto zastávky jsou mocnou zbraní SŽ a MD proti škarohlídským a rebelujícím starostům, kteří proti VRT obstruují se slovy, že to stejně u nich nestaví… Nevím kdo toto vymyslel, ale ať žije!!! 🙂 🙂 :-).-)

Ondra L.

Tak myslim, ze to je tak jedina trochu smysluplná koncepce VRT, ktera pro tuto cast evropy prichazi v uvahu. Vzdyt tu skoro zadna velka mesta nejsou. A i o ni mam pochybnosti. Prijde mi to stejne jako nase laska k jadernym elekrarnam. Jeste jsme nepolozili ani prazec a uz je nam 300 km/h malo.

Milan

Spodní limit pro vlaky na VRT je 200 km/h, což už není daleko třeba od regiopantera na 160. Na kratší zastávkové spoje bude těžko nějaký dopravce pořizovat soupravu s Vmax 320-350 km/h. Např. bych ji dlouho neočekával třeba ani v trase Hamburg-Berlín-Praha-Vídeň-Villach, protože z velké části stačí maximum comfortjetu 230 km/h.
Pokud by trasa od Prahy k Brnu (cca 200 km) neměla žádnou zastávku pro obsluhu území mezi městy, tak to sníží její ekonomickou efektivitu

leos

Nechápu, proč se najednou chystá tolik větví VRT. Ekonomicky dává největší smysl propojit Česko s Německem, Polskem a Rakouskem a to Prahu, Brno a Ostravu, plus pár měst po trase. Když to bude fungovat, můžeme začít stavět další větve, pokud bude dostatečná poptávka. Místo toho letí stovky milionů do projekčních práci pro všechny možné i nemožné trasy a zastávky. A celé to má stát bilion.

Náhodný Kolemjdoucí

Však tohle je na trase Praha – Brno.
Ono skoro veškeré plánování VRT je podřízeno právě trase Praha-Brno-Ostrava a napojení sousedních zemí.

Alibaba

A tohle je teda jaká „větev“, když ne vámi vyjmenované?

Milan

Já bych to ani nenazýval větví, ale spíš větvičkou, protože třeba RS5 na Hradec a do Polska vlastně skončí jako VRT už na rozpletu HK/Pardubice a dál pojede po modernizované trati na 160, v případě novostavby až 200 km/h společně s nákladní dopravou. Ale pokud jde o výhled do budoucna, tak plánování je potřeba, aby na to pak taky zbylo místo…. stavební uzávěra. A ta hlavní trasa Praha-Brno-Ostrava dlouhodobě taky počítá s úsekem na 200 km/h Brno-Přerov. Jinak pokud jde o Kořenice-Bečváry, tak ten „terminál“ by vznikl i sám o sobě jako údržbová základna dokonce i se spojkou do oné… Číst vice »

Martin

…tak tady by me to zajimalo, pac ten terminal uplne mine zastavenou oblast, je to vsude daleko… to mi prijde uz mnohem uzitecnejsi terminal na Kolinsku, kde ta lokalka priveze lidi ze tri vetvi trati, ktera prochazi primo mesty Nymburk, Podebrady, Kolin, K.Hora, Caslav a to primym spojem… Ani by nemusela byt odbocka na Nymburk z VRT, pac do Prahy to neni daleko a do HK/P by to bylo na terminal Jen to nebude na Brnenske, ale na Hradecke vetvi… Do Prahy by to bylo take lepsi spojeni, i kdyz by stacil primy regionalni spesnak, ktery by v Poricanech vyuzil… Číst vice »

Alibaba

Já bych se naopak na trati do Zásmuk snažil odstranit v Bečvárech úvrať, a klidně bych se nebál prosazovat i úpravy pro zrychlení na trati do Ledečka.

Milan

On by vznikl i bez osobní dopravy. Zastávka pro osobní dopravu je tak jen část nákladů na výstavbu, nikoliv celý náklad

David

Z Kolína to bude do Prahy rychlejší přímým vlakem, který se v poříčanech napojí na VRT. Těch 1500 cestujících na trati Kolín Ledečko bych chtěl vidět.

Alibaba

A co třeba z Kutn Hory – Žižkova?

Daniel Mach

Fakt je potřeba budovat na VRT zastávky za každým rohem? Rychlou dopravu tvoří nejen navrhovaná maximální rychlost, ale také malý počet zastávek. A tato je úplně zbytečná.

Pavel

Na VRT bude jezdit několik úrovní vlaků. Od té nejvyšší vrstvy Berlín – Pha-východ – Brno-Jih – Wien, přes vnitrostátní klasiku Pha – Brno – Ostrava, až po tu „nejpomalejší“ vrstvu, která bude zastavovat každou chvíli

Martin

Ano, ale tady ten terminal je pro to, aby cestujici nejezdili vlaky do Prahy po stavajici trati, ale dojeli k terminalu autem,…

Alibaba

„Jen“ ne.
Kdo bude chtít, tak stále budou jezdit z Kolína a KH rychlejší vlaky do Prahy.

Martin

Ano, to je pravda…

Martin

Coz ale znamena, ze pohodlnejsi pro tyto mesta zustane koridor, tedy pokud nikoho nenapadne ty vlaky rusit ci omezovat, nebot zname praxi, kdyz pak nove reseni, v tomto pripade terminal, nevyuziji lide se kterymi je pocitano.
Zde ta stanice tak zustava jen pro nekolik malych mestecek a vesnic…
Proto me prekvapuje, ze na hradecke kde se trat krizuje s trati u Kolina, spojujici primo vlakem vetsi mesta terminal nevznikne.

bububu

Čím více zastávek (s možností projíždění/předjíždění), tím méně odporu od samospráv argumentujících tím, že jim VRT nic nepřinese.

Daniel Mach

A co jim přinese jedna zastávka navíc?

xyz

O dost víc než „nula zastávek navíc“.

Alibaba

Vůbec nějakou možnost VRT využít. Jinak by měli PRD.

Daniel Jablonecký

Dopravna se čtyřmi kolejemi by v tomhle místě byla tak jako tak. To, že se tam vybuduje i střízlivé zázemí pro cestující, aby tam mohl jednou nebo dvakrát za hodinu zastavit vlak nejnižší vrstvy, je jenom dobře.

Martin

Ano, vyuziti dopraven je fajn, nemam s tim problem, ale proc se terminal nepostavi na Hradecke v navaznosti na trat Ml.Boleslav-Nymburk-Podebrady-Kolin-K.Hora-Caslav, tahle trat vam da i s okolim pres 100’000 obyvatel a je pobliz D1, I/38 a I/32…? Cca v polovine useku Praha/HK a dopravna se planuje jen kousek zapadneji, jizne od Podebrad, ale jen bez terminalu? Tady z tom uzemi neni nic, jen dojizdeni k terminalu autem, autobusem, ale z KH a Kolina spojeni je, byt pomalejsi, ale primo ve meste, kdyby trat sla blize k temto mestum OK, ale tohle je daleko. A z Kostelce stejne pojedou vsichni… Číst vice »

Alibaba

Protože to je jiná větev a tento článek probírá VRT směr na Brno.

Ale jinak s Poděbradama souhlas, já bych si ještě představil na téhle trati Chlumec n.C. VRT..

Jak jen autem a busem? Taky je tu i trať Kolín Ledečko, do Zásmuk by se hodila varianta bez úvratě.

Daniel Mach

Jen dopravna se čtyřmi kolejemi a zázemím pro cestující? A na to se vypisuje architektonická soutěž? Každá taková soutěž následně zdraží stavbu o min. 10%, ale spíš víc.

Franta

To je naprostý nesmysl. Můj rodinný domek navrhovali architekti. Za studii jsem dal 50.000 Kč, za dokumentaci pro stavební povolení 60.000 Kč a za dokumentaci pro provedení stavby jsem dal 70.000 Kč. Celkem 200.000 Kč. Za tuhle cenu jsem ve studii prošel 3 úplně jiné typy domů a umístění na pozemku. Z nich jsem si vybral jednu variantu, kde jsem dále řešil dispozici. Probrali jsme zase 3 varianty dispozic a ty pak na centimetry vyladili – umístění spotřebičů, nábytku atd. Vyšel mi z toho dům, který naprosto přesně vyhovuje mým potřebám a nemá zbytečné nesmysly na víc. Takže mi určitě… Číst vice »

Peeetr

Francouzský koncept minulého století.

Do 20ti let se na internet přesune 90% kancelářské práce, a soustředit se primárně na kanceláře a úřady v centru je zcela zpátečnické myšlení odsouzené k ekonomickému krachu.

VRT by se mělo u nás zaměřit hlavně na uvolnění kapacity pro nákladní speciálně kontejnerovou dopravu. A města se budou vracet k modelu 19. století, kdy vydělávala nejvíc na průmyslu a továrnách na svém okraji, kam měštáci přijedou MHD, a vesničané se tam snadněji dopraví elektrickými auty, autobusy či bicykly.

Petr

Nevěřte tomu, je tady spousta lidí, kteří se tomu brání zuby nehty.

micat1

90 % kancelářské práce by se dalo na homeoffice přesunout už teď, ale neděje se to. Případně jestli internetem myslíte AI, tak ta sice spoustu pracovních míst nahradit může, ale vzniknou díky tomu další. Tenhle cyklus se opakuje neustále. Stroje nevzaly lidem práci, přesunuly je do kanclu. A stroje s AI nahrazují lidi ve skladech, továrnách atp., stejně jako lidi v kancelářích.

Nicméně tenhle model VRT se mi také úplně nelíbí.

Petr

Celosvětovým trendem je stěhování se do velkých měst a jejich okolí. Naopak vzdálená místa se vylidňují a celé vesnice lze koupit za euro. Ve velkých městech je práce, doktor, obchod, zábava, … nikdo nechce bydlet v Horní Dolní, kde nic není a všude daleko.

Tomáš R.

V Horní Dolní chce naopak bydlet čím dál víc lidí, protože jsou z té hektičnosti „civilizovaného světa“ už na prášky. A že tam „nic není“ je a v blízké budoucnosti bude ještě větší hodnota.

Franta

To je potom ale zajímavé, že mimo velká města se Česká republika neustále vylidňuje. Mapy jsou v článku zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-mladi-se-stehuji-do-prahy-podivejte-se-jak-se-meni-populace-ve-vasi-obci-234791

Zůstane vám jen Praha s okolím napojeným na dobrou dopravu = dálnice nebo/a vlak (Beroun, Benešov, Říčany, Brandýs, Nymburk, Benátky atd.). To samé Brno a Ostrava. A pak ty konkurence schopné aglomerace – Plzeňsko, Hradubice, Liberec-Jablonec, Budějovicko, Haná, Chomutov-Most-Teplice-Ústí-Děčín, Zlín, možná Jihlava. A to je tak vše.

V těch jiných regionech budete mít obrovský problém tam udržet lidi. Můžete mít anomálie, kdy to třeba potáhne prosperitu nějakého regionu třeba velká továrna nebo turismus, ale to jsou výjimky.

xyz

Vylidňování může probíhat nejen stěhováním, ale i „přirozeným úbytkem“.

https://csu.gov.cz/docs/107508/a04d1ca2-9912-639d-3a63-43af1fce4273/33000620k02.png?version=1.0 přírůstek/úbytek počtu obyvatel ve srovnání let 2014 vs. 2019. Přírůstek i na řadě vesnic (zato úbytek i v některých městech).

Franta

Nádherný materiál je tady: https://atlasvenkova.osu.cz/mapove-vystupy/

Kapitola o dopravě, je tam taky velmi podrobně. Kde není dostupnost, tak je všechno složitější: https://atlasvenkova.osu.cz/mapove-vystupy/#doprava

xyz

Mmch. připomenu, že VRTkové materiály se výslovně upomínají na „udržení lidí v regionech díky VRT“.

Pat

Ne, o tom všichni jen pindají, a pak si maximálně koupí chatu.

Tom

A z té Horní Dolní všichni dojíždějí za prací a vším ostatním auty do města . Veřejnou dopravou nikdo jezdit nechce pokud není alespon v 30 minutovém taktu a spíš ještě kratším

Clovek

Kancelarska prace se po covidu pomalu vraci do officu, 100% homeoffice je u HPP zamestnance vzacnost.

xyz

Ještě že jsme já + můj nejbližší kamarád (i když on už teda ne na 100 %, ale cca 80 %) výjimkou. 🙂

Alibaba

A jak jse poznal, že VRT není pro uvolnění kapacity? Jsou to další koleje v síti a spousta linek co jezdí po koridorech bude převedena na VRT.

Tom

Čili by dávalo smysl minimálně úsek Kolín – Bečváry elektrizovat a protahovat tam Os, Sp z koridoru. Z druhého směru má trať potenciál jen do Uhlířských Janovic. Tam to nějak smysluplně upravit jde. Poté je do Ledečka trať vedená dost nesmyslně a to napojení na celý region si neumím představit.

Radim Fedorovič

S tím je počítáno. Včetně řešení přestupu.

Alibaba

No, říkal jsem si, jak by bylo náročné udělat přes celé kolínské nádraží mosty, tak aby linky co končí na 4.5. nástupišti jeli bezkolizně až sem na terminál?

Pavel

VRT vyvolá následnou vlnu modernizací do navazujících tratích. Což je samozřejmě dobře.

Tom

Samozřejmě, že je to dobře. Já to neschazuju. Jenom jsem chtěl říct, že ta spádová oblast nebude směrem na západ tak daleko. Ale to je asi jedno. Je to hlavně pro Kolínsko a Kutnohorsko. A co nepořeší vlak, pořeší autobusy. V době výstavby už možná i robotaxi.

Martin

Ktere ma uz ted napojeni primo vlakem na Prahu… rozhodne lepsi by pro ten region byl terminal na hradecke trati, kterou trat z techto mest krizi…

xyz

4000 lidí pro 1h takt vlaků = při cca 19 párech spojů (a i to je velmi optimistické číslo s provozem cca 5 – 23 h) za den jde o 105 lidí nastupujících PRŮMĚRNĚ DO každého vlaku. Tzn. kapacita té jediné rychlíkové linky (Praha – H. Brod – Žďár – Brno) na to bude muset být náležitě dimenzována. Ironií je, že jestli ten terminál má sloužit Kolínsku, tak toto je snad nejméně vhodná linka k zastavování – cokoliv jedoucí přímo do Brna by bylo hodně užitečné, podobně tak linka do Jihlavy. Ale zrovna z Kolína do HB bude i s… Číst vice »

Alibaba

Taky si říkám, že by to chtělo nějakou linku po (terminálech) VRT všude zastavující (ale zajet do Jihlavy města).

xyz

Toto bych naopak považoval za nejméně logické, protože např. od Bečvár do Brna nebo z Velkého Meziříčí/Velké Bíteše do Prahy by to bylo již příliš pomalé. Proto považuji za vhodnou kombinaci: – ideálně 2 páry spojů za hodinu jedoucí Praha – (možná jen každý druhý spoj Bečváry) Jihlava město – odtud příp. někam dále – ideálně 2 páry spojů za hodinu jedoucí Brno – (možná jen každý druhý spoj V. Meziříčí/V. Bíteš) – Jihlava město – odtud příp. někam dále – v relaci Praha – Brno zastavovat s 1 spojem za hodinu u Bečvár a s jiným spojem u V.… Číst vice »

Alibaba

Každopádně by to chtělo mít nějakou linku v Bečvárech směr Brno a nemyslím tím linku jedoucí přes HB.

VRTjecesta

Liebe Grüße aus Allersberg und Kinding!

xyz

Přičemž i do Allersbergu jezdí samostatný S-Bahn z Norimberka. A může tam jet, ač jde o 300 km/h-ovou trať.
V úhrnu tedy ve špičce je relace Norimberk – Allersberg v až 30min. taktu.

Srov. s relací (nejen) z Prahy do tohoto „terminálu“.

Pražec

Z těchto názvů stanic si dělal srandu už Poláček. V Hostinci U kamenného stolu má fiktivní zastávku Pohany-Niněry.

Petr

Dufám hlavně že to tam nebude zastavovat 😀

Náhodný Kolemjdoucí

Počítá se, že tam bude stavět jen R34.

Fíra šukafonu

Myslím, že ten „depresivní podchod“ pan generální omýval toluenem, jinak tento duševní pochod nelze vysvětlit.

Pavel

Možná někomu přijde divné, proč VRT nádraží mezi vesnicemi s napojením na lokálky, ale v těch obcích do půl hodiny od nádraží žijí v souhrnu desítky tisíc lidí, kteří chtějí do škol, do práce, turisté na Sázavu a do Kutné Hory… proto přestupní terminál, bus, vlak, auto, kolo.
Jedním z cílů projektu VRT je právě oživit tyto vnitřní periferie naši vlasti. PS: chceš-li zachránit lokálky stav Vysokorychlostní tratě.

Rabín

Opravdu si myslíte, že okolní vesničané budou terminál chtít? V nekonečných diskusích budou protestovat, říkat, že jim to nic nepřinese a raději budou jezdit do Prahy autem a stát v nekonečných kolonách.

Matyáš

SŽ s těmi desítkami tisíc lidí očividně moc nepočítá, když předpokládá pohyb „pouze“ necelých čtyř tisíc cestujících za den.

mgr.pavel

No tak ne každý tamní obyvatel potřebuje každý den jet do Prahy a ne každý z dojíždějících pojede vlakem.

Fíra šukafonu

Patrně proto by bylo dobré tam nestavět v poli VRT terminál. Ta Regionoha (dříve šukafon), co jezdí na Ledečko, plus autobusy, k dopravní obsluze tohoto zapadáku i s okolím zcela dostačuje.

Daniel Jablonecký

Do budoucnosti asi moc nekoukáte, že?

Fíra šukafonu

Do budoucnosti koukám. Vidím tam mj. hromadu šrotu spadlou do Vltavy, někde poblíž místa, odkud Horymír se Šemíkem uháněli k Neumětelům.

Daniel Jablonecký

Svět viděný očima fíry šukafonu. Inu máte svůj svět, to je v pořádku.

xyz

Naopak – dle VRTkových tezí si s VRTkami může člověk najít práci kdekoliv a denně za ní dojíždět.

Daniel Mach

Třeba práci v zemědělství na poli za Kořenicemi nebo Bečváry?

Daniel Jablonecký

Třeba v automotive v Jihlavě nebo v IT v Brně.

xyz

V Jihlavě = s jízdou přes H. Brod a tam přestup.

V Brně = přímý vlak přes H. Brod a Žďár.

Pro ani jedno mmch. ani nebude využita „Vysočina II“ mezi Světlou a V. Bíteší.

František

Ti lidi budou mít do půl hodiny i Prahu autem po nový výpadovce. Příč by měli jet někam do polí přestoupit a nebýt flexibilní ve své cestě? Navíc auto už mít musí, co jako ušetří? A do centra Prahy potřebují všichni proč? Mají tam doktory? Školu? Nákupy?

Pavel

Například drahé parkování v Praze. Cena za auto a benzín / elektřinu bude tvořit menší část nákladů. Nejvyšším nákladem na cestu autem bude cena za parkování v Praze.

Alibaba

Třeba každého nebaví kroutit kolečkem jako točvolanty, takže bude mít pohodlnou a rychlou příležitost se dostat do prahy.

Frantisek X

Napojením na lokálky jen v lepším případě. A k čemu tedy ta lokálka vede do Kolína, kde už je nyní dostatečně rychlá trať pro dojížďku do Prahy? Má VRT sloužit jako příměstská trať, navíc s nevýhodou dojezdu jen do polí a nutností přestupu při každé cestě? Netvrdilo se u dálnic, jak přinesou „rozvoj“, a mnohde naopak umožnily ještě větší míru vysídlení a umrtvení? Mně to přijde asi jako tvrdit, že to stavíme pro zvýšení podílu železnice, a současně nepřestat stavět paralelní dálnice v předstihu, a chlubit se místo změny podílu jen nárůstem přepravených objemů všude (což vůbec nemělo být). Neříkám,… Číst vice »

Alibaba

Chtěl bych od vás vidět nějaký návrh VRT tratí, které by se nevyhýbaly velkým sídlům, návrhová ryvhlost by byla minimálně 300 km/h, dojezd Praha – Brno za 1 sysatémvou hodinu, trať by byla v územní rezervě, trať by se vyhýbala CHKO?

P.S.: S dálnicema se s váma shodnu, točvolanti těžce lobují.

Daniel Mach

Ostatní železnice snad budou po výstavbě VRT zrušeny?

***** Petr

Za cenu jízdného obvykleho pro VRT v Evropě toto zřejmě nebude cílová skupina.

xyz

Co to je „v Evropě“? Např. v Rakousku, kde jakákoliv jízdenka platí i na dálkovém spoji (vč. IDS jízdenek)?

Nebo ve Švýcarsku, kde platí totéž?

(I když, pravda, tam ty VRT mají max. rychlost o něco nižší, což ale neplatí pro německý NIM, kde v regio. spojích platí běžné regio. jízdné vč. Deutschlandticketu.)

P. S. Jestliže VRT (dle oficiálních tezí) umožní lidem cestovat za lépe placenou prací, pak budou mít na zaplacení takového dojíždění, i kdyby případně stálo víc.

***** Petr

Myslím, a nebude to jen tvůj problém, že jsi asi nepochopil význam VRT a spojení. Ale budiž. Myslím standartní VRT tratě jako Francie, místy Německo, Španělsko a nikoli parodie kde se jen jako jede. A to ani ve FR nejede ten vlak v kuse rychle, ale zde to klouže do rozšíření sítě formou cyklostezek podél cesty nebo řepařských tratí. Možná by to chtělo do trasování a zastávek angažovat machra na dopravní proudy, ekonoma atd a hlavně se obloukem vyhnou drážním nadšencům co k tomu přistupují jako ke stavbě HO kolejiště v garáži. A dvěstě za mě není VRT.

xyz

Německo = mj. Montabaur, Kinding atd.
Francie = celkem dost „polních VRT-stanic. Španělsko taky.

No a všechno to dohromady jsou dost velké země, na rozdíl od Česka.

Dokonce i ta německá trať navazující na českou VRT má/bude mít „jen“ 200 (?) km/h, takže to „za vás nebude VRT“.

P. S. výše jízdného fakt nemusí být přímo úměrná traťové (ani cestovní) rychlosti (mmch. v takovém CH je v části případů v této věci dokonce nepřímá úměra)

***** Petr

160 či 200 by měl být vzhledem k vynaloženým prostředkům standart koridorových tratí a opravdu toto nevnímám jako VRT. Zbytek jsou zvrácenosti mimo systém a stejně tak zastávka někde u Kolína . VRT vidím jako extra rychlou vrstvu mezi půl a víc milionovýma aglemeracema plus ty odbočky do krajských měst a bonus by bylo pražské letiště. Zbytek je jen vytloukání klínů klínem nebo zkapacitnění tratí bez nějaké komlexní vize. Už v tom chybí jenom nostalgie typu pára či šukafon. Mě toto připadne jako koupit si supersport na dluh a ráno jím vozit kilometr dítě do školky a následně tři kilometry… Číst vice »

xyz

To s tím autem je hodně divné přirovnání, protože u té VRT se jedno s druhým nevylučuje.

Alibaba

A VRT v ČR bude mít jiný význam?
Jaký bude rozdíl mezi standartní VRT francouzkou a standartní VRT českou (když stavební technologie bude hodně stejná)?
Rychlost vlaků na české VRT bude 200-320 km/h, a na to se projektují oblouky s převýšením.

Stráťa

WTF? VRT terminál uprostřed ničeho pro 3900 osob denně? To už jim na správě železnic opravdu jebe?

Pat

Uprostřed ničeho čtvrt hodiny od Kolína i Kutné Hory.

Stráťa

Kolín s 33 229 a Kutná hora s 21 556 obyvateli jsou z pohledu VRT pořád nevýznamné vesnice.

Pat

Taky tam bude stavět jen ta nejpomalejší vrstva.

Frantisek X

A z expresů uděláme rychlíky, z rychlíků spěšné vlaky, ze spěšných zastávkové, a ze zastávkových…? Pak to má plnit účel…

Pat

O čem to mluvíte? No tak budou současné rychlíky jezdit po VRT. Snad si nemyslíte že po tom budou jezdit jenom bullet trains z Berlína na Vídeň?

Alibaba

Naopak se tady z rychlíků vyrábějí expresy.
Dneska jedete z HavlBrodu do Prahy cca 2 hodiny, pak se pojede cca 1 hodinu i se zastavením v Pučerách.

Šalina na Špilas

Rychle to jděte vysvětlit do Bavorska. Zastávka Kinding na VRT je uprostřed polí a lesů, a to tam stojí vlak ve špičce každou hodinu!

xyz

Kinding je městečko.

Náhodný Kolemjdoucí

Něco jako Nový Hrozenkov nebo Halenkov.

xyz

Ne, obojí jsou vesnice.

Ale omlouvám se za chybu, Kinding skutečně nemá status města.

Náhodný Kolemjdoucí

Nový Hrozenkov je snad městys.

Daniel Mach

Otázka je, proč tam ta zastávka vznikla. Nemělo to třeba vazbu na etapy výstavby nebo něco podobného?

Petr

Nebo tam někdo bydlí.

BJR

Oproti tomu Olomouc – 102 k, Přerov 45 k a Hranice 20k a Střední morava nebude mít z VRT nic použitelného…

Náhodný Kolemjdoucí

Podle návrhů bude Olomouc mít přes VRT napojení na Brno a Ostravu, Hranice alespoň na tu Ostravu, přes Přerov se bude jezdit, dokud se nepostaví VRT Haná, což vzhledem k modernizaci tratě Brno – Přerov asi moc nehrozí.

55p

nojo, ale jaký bude rozdíl jízdní doby VRT / konvenční trať?

Frantisek X

Kteréžto jsou obslouženy dostatečně rychlou dvoukolejnou tratí již dnes, a to přímo, bez nutnosti přestupovat někde v polích (a dojíždět tam čtvrt hodiny – autem?).

Alibaba

A když pojedete z druhé strany Kolína (kouřimské předměstí), a bude tam nějaká BUS linka do Pučer, tak to bude vycházet jak? Podle mě to může být i rychlejší.

Náhodný Kolemjdoucí

Někdy to mají spojené se základnou údržby a pomáhá to s odporem obcí v oblasti, protože z VRT mají i nějaký přínos, ne jen komplikace. Pokud se to dobře umístí, tak tam může rychlejší vrstva předjet tu (nej)pomalejší, která tam bude stavět.

xyz

Srov. s neexistující stanicí u Velkého Meziříčí.

A srov. s „VRT-stanicí“ u Velké Bíteše, ale ne na VRT + ve které nebude smět zastavit ani ta linka, která u Pučer zastavovat bude (o to zvláštnější právě z hlediska dimenzování kapacity pro pobrání všech cestujících). https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

John334

Podle novějšího návrhu má být stanice Velká Bíteš přímo na hlavní trati. https://www.vbites.cz/vysokorychlostni-trat/zeleznicni-stanice-u-kosikova

xyz

Díky za zajímavé info, se kterým nepočítá ani toto „nejnovější“ schéma https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 které by Bíteši sebralo i tu jedinou (i tak oklikovou) linku do Prahy.

Alibaba

Pokud se to podaří prosadit, tak za mě souhlas.
Ještě by to chtělo Vel.Mez. a pak si myslím, že na tomhle úseku je to nějaké maximum, co lze pro obsluu dosánout.

Jirka Z

Ve Velkém Meziříčí by bylo nejlepší postavit sjezd z VRT přímo do města. Přitom by to nemuselo být tak složité postavit tam sjezdy na obě strany, na Brno i na Prahu.

Alibaba

VRT má vést severně od dálnice (od vysokého mostu), kde považuji terén a vedení samtné VRT za složité, nehledě na podmínky pro výstavbu sjezdů.

Jirka Z

To je asi pravda. Možná by bylo jednodušší využít sjezd ve Velké Bíteši a postavit novou propojovací trať z Osové Bítýšky do VM kolem Jabloňova, asi 10 km. Jako alternativu k napojení přes Křižanov, které by mi připadalo dost tragické. Na západě by to pak už bylo jednodušší, tam by mohl být sjezd poblíž obce Lavičky. Mohly by pak jezdit i přímé vlaky Jihlava – VM – VB – Brno.

Alibaba

Napojení přes trať 250 s trianglem mimo Křižanov mi nepřipadá tak krizové.

Taky mě napadl sjezd/VRT stanice někde u Laviček, je tam přiměřeně dlouhá přímá trať.

Radim Fedorovič

Přesně tohle jsou oba dva důvody, proč terminál zde vznikne.

xyz

Je to zvláštní v kontextu tohoto https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/doprava-zeleznice-vrt-vysokorychlostni-trat-terminal-velke-mezirici-vysocina-projekt.A200306_537608_jihlava-zpravy_mv

Takže 4 – 5 tis. cestujících denně u Velkého Meziříčí bylo příliš málo, ale 3900 u Pučer bude dostačujících.

Zajímavé měřítko.

(pozn. nechci aby to bylo myšleno jako falešné dilema; já souhlasím s vybudováním obou stanic)