Kordis už má pro vlaky na jižní Moravě 60 průvodčích, potřebuje jich zhruba 100
Nové jednotky Moravia v Králově Poli. Foto: Kordis JMK
V první fázi přijal Kordis zaměstnance, kteří nepřišli z Českých drah.
V první fázi přijal Kordis zaměstnance, kteří nepřišli z Českých drah.
Nějaké papírové jízdenky budou i nadále potřeba. Firmy budou potřebovat dokladovat k vyúčtování a proplatit pracovní cesty zaměstnanců. Takže prodej jízdenek z validátoru na peróně proti platbě kartou zaměstnance bez vydání papírové jízdenky je na samé hranici pracovního práva. Firmy budou tedy muset akceptovat prohlášení zaměstnance (není to ale neobvyklé, běžné je to už nyní u zahraničních pracovních cest). Zaměstnanec ostatně také může doložit platbu výpisem ze svého účtu.
Jen ještě zavzpomínám, že už jsme zde podobnou praxi v minulosti měli. Po docela dlouhou dobu mnoho let. Například v pražském metru se jízdné 1 Kčs hradilo vhozením mince do turniketů bez vydání jízdenky. Stejně tak v Brně v šalinách se vhazovaly koruny a padesátníky (celé a poloviční jízdné), zatímco na jízdence cena nebyla uvedena.
Mě baví, jak jsme se v případě JMK dostali od „vlaků bez obsluhy jen se strojvedoucím a občas revizory“ a ušetření „desítek (stovek?) milionů“ dostali k průvodčím (na plánovaných 70% výkonů), vlakvedoucím (!) – ano i takové inzeráty KORDIS vypisuje, překotně budovanému dispečerskému aparátu (jo těch 100 lidí prostě musí někdo řídit), shánění zázemí pro personál atd… a jako třešinka na dortu KORDISu po x letech najednou došlo, že celou Moravii v oblouku prostě ten fíra asi úplně neuvidí, i když má milion kamer (původně to podle KORDISu nebyl problém) 😀 Zajímalo by mě, kolik se tou maškarádou nakonec ušetří… Číst vice »
Tak lze to brát i pozitivně. Učí se, vychytávají problémy 🙂
Nedávno zde zaměstnanec Drážního úřadu, který provozuje web o prototypových lokomotivách psal, že bude velmi zvědav na to, jak u provozu Morávií bez obsluhy dopadne hodnocení bezpečnosti.
Tedy již jistě nějaké existuje. Netušíte prosím někdo, jestli není někde k dohledání? Pátral jsem kde mě napadlo, ale nenašel jsem.
Kolik peněz si zhruba (je mi jasné, že jde hlavně o fond pracovní doby), vydělají současní vlakvedoucí ČD na výkonech, kterých se týká to nahrazení krajskými průvodčími?
Je tu zmínka o zastávkách Bílovice a Babice v oblouku; znamená to tedy, že kvůli těmto zastávkám bude průvodčí ve všech vlacích obsluhujících tyto dvě problematické zastávky?
Řekněme, že nebývá výjimkou suma začínající číslicí 4/5. Takže kdo by šel dobrovolně o 10 tisíc dolů, když může třeba jít k DPB.
Jsem z toho poměrně zmaten… Budou to revizoři nebo průvodčí?
Jde tedy o to, jestli do vlaku budu moci nastoupit bez platné jízdenky, aniž bych byl oceněn přirážkou k jízdnému. Se v těch vyjádřeních kraje ztrácím.
V prvním roce průvodčí, v příštím pravděpodobně pouze revizoři
A jak se bude řešit tedy přeprava imobilních osob, co potřebují sklopení plošiny ? Jako teď to dělal průvodčí, ale pokud by tito nebyli a jen sem tam jel revizor, tak pak co ? Hm ?
A druhá věc – postup výpravy vlaku – bude to jako vlak bez vlakové čety ? Pokud ano, tak strojvedoucí bude v každé zastávce houkat, aby upozornil cestující na ukončení nástupu/výstupu – nic moc příjemného…
Proč by houkal? Moderní vlaky mají takovou věc které se říká dveře a ty se dají zavřít.
No to ano, sice, ale zrovína u ČD, a.s. je to tak, že ty dveře musí ještě před zavřením určitou dob „vyřvávat“ – to si takto zvolili ČD, a.s. sami a je otázka, jestli to zavírání u Ibalginů těm jejich požadavkům vyhovuje nebo ne. On totiž výrobce sleduje normy a na nějaké požadavky ČD z vysoka…víte co…
Ono už je občanskou povinností mít platební kartu?
Já osobně bych se v této věci obrátil na soud být starším člověkem. V tomto státě je stále platná Česká koruna jako státní plavidlo. Starší lidé mají problém pracovat s těmito novými technologiemi. Kraj by je za tento výmysl neměl sankcionovat, že chce někdo platit penězi. Ve Zlínském kraji jsou do vlaků instalovány nové terminály i pro bankovky a mince, což mě přijde jako lepší řešení.
Automaty na mince a bankovky jsou mnohem dražší na nákup a především provoz. „Starší lidé“, pokud nejsou úplně retardovaní nebo jim někdo nenakukal, že je tím sledujou ilumináti, už používali platební karty od produktivního věku a neměl by to být problém ani pro ně.
Rodicia – oco cez 80 a mama blizsie k 80 ako 70 nemaju ziadnu kartu. Nemali nikdy ziaden ucet. Vyplatu vzdy dostavali v hotovosti a aj doteraz im dochodok nosi postarka.
Takze podla vasej definicii su alebo retardovany alebo im niekto nakukal, ze su iluminati.
Já měl dojem, že v zemi míru, křesťanských hodnot a zázračných uzdravení jezděj dôchodcovia gratis, krížom krážom s Jožom Rážom. To už neplatí?
Nevím, co k tomu vaše rodiče vede, ale moje matka (79 let) má účet (Sporožiro) od svých 40 let, platební kartu má asi 30 let a posledních 10 let platí nákupy kartou bezkontaktně. Důchod jí chodí na účet a z účtu platí všechny výdaje za dům. A přijde jí to normální.
Jste ochotný připustit stav, že všichni lidé ve věku vaší matky, nejsou stejně „pokrokoví“?
To, že rodiče pana Petra nepoužívají vcelku běžné platební prostředky, ještě neznamená, že jsou retardovaní.
Až se zdejší pan Michal M dožije odchodu do důchodu, možná sám postřehne, že mu ohledně užívání různých nových elektronických vymožeností ujíždí vlak. Pokud si to nebude ochotný připustit, tak mu někdo o 30 let mladší také podobným způsobem taktně naznačí, že je retard.
Ale tohle nejsou nové technologie. Jsou s námi už 30 let a nikam nezmizí, naopak, bude toho čím dál víc. Pokud se člověk nechystá rychle umřít nebo zblbnout tak, že bude potřebovat pečovatele, měl by si začít zvykat. Ono to ještě chvíli půjde postaru, ale bude to čím dál méně obvyklé…
Jakože obsluhu toho samýho automatu na karty nezvládnou, a když k němu ještě přiděláme slot na bankovky a mincovník, tak to najednou pochopěj?
Ne, „starší pán“ vytváří use case seniora, který nemá bankovní účet a kartu a nemůže pak jezdit vlakem.
Pro seniory nad 70 má být síťovka na 24 hodin za 40 Kč, v elektronické i papírové podobě, s předpokladem, že si to duchny nakoupěj do foroty a budou pak jenom cvakat…
Evidentně to netušíte, ale i při platbě kartou platíte českými korunami, takže váš příspěvek je úplně mimo.
Platíte převodem svojí, v korunách denominované, pohledávky vůči bance. Klienti Union banky, Moravia banky nebo Sběřbank by Vám vysvětlili rozdíl 🙂
Takže se shodneme, že pořád platíme korunami? To jsem rád…
PS: já vím, jak fungují bankovní vklady, mám na to školy 😁
Myslím si Michale, že netušíte co vše si které banky počítají a soudíte jen podle sebe
Můžou prodávat jízdenky za hotovost o 10 Kč dražší. Hned by se všem najednou magicky objevila platební karta v kapse.
Na jednu stranu nejsem proti povinnosti přijmat mince/bankovky. Nadruhou stranu, proč dělat ze starých neschopné?
Šedesátník včera chodil do práce a vůbec žil dnešním stylem života. Devadesátník těžko vyleze z mrazáku a pojede bez doprovodu přes republiku(a pokud jo, tak na tom není tak špatně).
Ne, můžete si koupit falešnou od IDS a dobíjet ji jednou za čas v infocentru.
Já s platební kartou problém nemám. Ptal jsem se ale, jestli už je občanskou povinností mít platební kartu. Chtěl by to číst pozorně a neobracet to do osobní roviny. Nejsem sobec, myslí i na jiné.
Tzn. únik úroků a výnosů, když peníze bude držet někdo jiný!
Vy dostáváte úroky z hotovosti?
Trošku se do toho zamotáváte. Pokud se bavíme o člověku, který nemá kartu nebo ani účet, tak tento používá akorát štrozok a ten skutečně málokdy generuje úroky z vkladu. Takovému člověku pak je zcela šumafuk, zda vrazí cash do dobití nějaké karty anebo si je nechá v kapse. A naopak, pokud někdo takto kalkuluje se zhodnocením, pak pro něj nebude problém držet platební kartu a používat ji, protože už nějaký ten základní bankovní produkt provozuje.
Jistěže není. Ale už i u pošty se “katujou kosty”, pošťačka s důchodem může jednoho dne nepřijít a pošta ve vedlejší ulici může najednou nebýt…
Můžete si na kontaktním centru zařídit anonymní kartu, a nahrát si hotovost tam přímo na místě
Není. Ale také neexistuje občanská povinnost jezdit IDS. Jen podotknu, že se nebavím o tom, jak prozákaznické nebo asociální to je.
Máme 14 krajů a k tomu ještě dálkové spoje financované státem. A pomalu a jistě se dostáváme do stavu, kdy co objednavatel, to jiní dopravci, jiný tarif, jiný jízdní řád a jiné přepravní podmínky. Není to na tak malou zemi příliš?
Sugestivní „otázka“ nakonec.
Mimochodem v dobách před založením krajů (resp. následným převedením objednávky regionální vlakové i bus-dopravy na ně) měly autobusy cca 75 – 80 (nejsem si jist přesným číslem) „objednatelů“ – tedy okresních úřadů.
A každý bus-dopravce měl svůj tarif, navíc nepřestupný mezi bus-dopravci navzájem + taktéž v režimu vlak x bus.
Si vezmi okresní město. Tam může být třeba 25 hospod, v každé mají něco jiného a jiné ceny. Děs.
Do toho Vámi popisovaného stavu se nedostáváme, v něm už dávno jsme. Jakmile chcete vyjet do jiného kraje, znamená to si nastudovat přepravní podmínky a tarif … to co kraje vytvořily je dopravní peklo …
Srov. se situací ještě okolo roku 2000, a to nejen co do přestupnosti vlak-bus či bus-bus, ale i znatelného navýšení počtu přestupních terminálů vlak-bus.
Zavádění krajských IDS má dvě strany mince. Kladnou stránkou jsou lepší přestupy z vlaku na linkový autobus či MHD a existence přestupních jízdenek, záporem je fragmentace sítě a tarifní chaos při mezikrajském cestování.
Při mezikrajském cestovní VLAKEM (protože busem kdysi byly ty „časové/tarifní“ apod. nesoulady už u hranic okresů).
A to mimo rámec existence SJT, též mimo rámec přesahů IDS aspoň zčásti do sousedních krajů, dále mimo rámec toho, že 2x 2 kraje mají u nás společný IDS (PID a IREDO).
Tarifní bordel je i na autobusových linkách projíždějících různé kraje. Kolikrát se v tom nevyznají ani sami řidiči.
O. K., ale pořád je potřeba srovnávat s tím, jak to bylo předtím – tedy nepřestupné bus-jízdné + pro každý okres samostatné ČSAD (někde ty stavy s koncem linky v poslední obci okresu trvají dodnes).
Já jako nevím, ale jízdní řád asi musí mít každá linka jiný, ne jenom kraj 😂
Spíš o rozdílné představy jednotlivých krajů o jeho podobě. Některé kraje chtějí takt, jiné trvají na netaktových spojích. Mnoho vlaků proto na hranicích krajů končí nebo naprosto nenavazuje na spoje objednávané sousedním krajem. Např. na trati 140 končí většina vlaků od Varů v Klášterci nebo v Prunéřově, ačkoliv by bylo mnohem logičtější, kdyby pokračovaly až do Chomutova. Není potom divu, že kvůli nutnosti přestupu a nenávaznostem vozí převážně vzduch.
Dříve se příplatek „k režijce“ 1500 Kč za využití v JMK vysvětloval, že cena je vypočtena jako poměrná cena k IN 100 vzhledem k počtu vlakokilometrů, které ČD v rámci celé ČR najezdí. Zajímavé, že cena IN 100 se od prosinince nijak nezmění.
Takto „se“ to bylo vysvětlováno ze strany JMK? Tehdy těch mediálních vyjádření bylo více (jak od JMK, tak i OSŽ a možná i jiných), zrovna toto si nevybavuji (resp. leda právě ze strany OSŽ s tvrzením, že ta kompenzace by dle jejich názoru měla být ve výši „aktuální cena celostátní režijky děleno objem výkonů ČD celostátně krát objem výkonů ČD v JMK, přičemž těch 1500 je „mnohem více“ než výsledek takového výpočtu a proto s tím OSŽ nesouhlasí). P. S. těch 1500 Kč je výše ceny takové jízdenky ve vztahu JMK x ČD; to, za jakou cenu to ČD poskytnou… Číst vice »
Z jakého důvodu vlastně školí stejnou dobu průvodčí bez spousty kompetencí potřebných pro provoz ti samí lidé na DVI v Brně jako vlakvedoucí od ČD? Kde je ten rozdíl? V počtu průvodčí Kordisu vs vlakvedoucí ČD? Ale je tam přece spousta nových nákladů. Má to jistě návratnost, ale. Do jaké míry dost pochybuji. A když už, tak vlakvedoucí ČD by měli mít taky free jízdné po celém kraji. Nebyla by to snad taková trága.
Takže jinými slovy tam budou naprosto zbyteční
Zachránit cestující, když do vlaku narazí kamion a vlaku zahoří nádrž s naftou. Proto je nezbytné, aby mezi cestujícími byl personál
Nebo to najednou neplatí?
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 kde by elektrická jednotka vzala nádrž s naftou? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
A ten kamión nádrž nemá?
Ale ano kamion má nádrž ale přečti si jak to Jiří napsal
Tam budou hořet lithiový baterky, přece…
Což teprve, kdyby se v zimě zlomilo kolo u saní…
No, nouzovy otevreni dveri byla spis soucast dopravni casti, krajsti pruvodci maji mit jen tu prepravni cast. To je prave otazka, jestli nouzovy otevreni napadne cestujici, nebo pruvodci, nebo jesli budou spolecne cekat na firu, jak ten se o ne postara…
Jen jsem zvědavý, jaká bude cena, až se tenhle bordel bude zase dávat dohromady.
Příklad je teď např. letiště Plzeň-Líně, kterého se armáda zbavila. A teď se bude obnovovat nákladem více než 1mld. Kč.
Pořídí si JMK i vlastní strojvedoucí?
Proč se síť ČD drobí, k čemu je to dobré?
A já se zeptám, proč ČD nechtějí vydat dělené jízdné na 1 doklad a přeúčtovat si to s JMK inerně? Křemík to zvládne…
Musíte se ptát? Přece se to tak nikdy nedělalo…
Protože MD+ČD poskytovali tak zoufalé služby až si obyvatelé ČD zvolili změnu v podobě převedení dopravy na kraje a liberalizace. A spousta železničářů stále nechápajících že návaznost mezi autobusem a vlakem ve směru spádovosti je důležitější než šotovýlety osobními vlaky přes půl republiky dokazuje že to byl krok správným směrem.
Na rozdíl od Vás jsem si u železnice poctivě odsloužil 35 let jako výpravčí. A byl jsem u zrodu integrované dopravy Jihomoravského kraje . Působil jsem tehdy v Tišnově, osobní vlaky mezi Brnem a Tišnovem jezdily ve špičce ve dvacetiminutových intervalech (později ve čtvrthodinových) a jinak v půlhodinových až hodinových (dopolední a pozdně večerní špička). Na začátku byly k vlakům zaintegrovány čtyři autobusové linky s 4 – 5 minutovou dobou na vzájemný přestup. Naši povinností bylo zajistit možnost přestupu při ohlášeném zpoždění do 5 minut. V opačném směru jsme museli informovat dispečera autobusů o každém zpoždění. Zpočátku to bylo docela… Číst vice »
No jo JMK, stát ve státě, rozlišování mezi zaměstnanci pobírající stejný benefit, snaha vydělat na omylu, či neznalosti (viz. vozy se zeleným pruhem), atd…
V tom samém kraji s tím začaly přímo ČD – v Omicích od 12/2012 do 12/2015.
Kdo nenastoupil do prvního vozu, tomu daly +40 Kč nad rámec jízdenky. A ani tam neměly výjimku na lidi s koly/kočárky atd. pro které byl vhodnější přípojný vůz (případně řídicí, který mohl být až druhým nebo třetím vozem ve směru jízdy).
A evidentně se to velice chytlo, když to bylo v jedné zastávce, a jen krátce.
3 roky nejsou úplně krátká doba.
IMHO to nemělo existovat ani jeden jediný den – ve všech ostatních zastávkách bez označovače (pozn. k 12/2012 byl v Omicích po několika letech provozu demontován označovač) se dalo nastupovat kamkoliv (a to i např. v rámci 5vozových souprav).
Souhlasím, že to byla blbost, a nemělo to existovat ani den, ale 3 roky, to není ani jedno volební období, to mi jako dlouhá doba nepřipadá.
A zajímavé, že jste vypíchcl jednu konkrétní věc, když těch pras*ren udělali v JMK daleko víc
Měnit ústavní pořádek ČR kvůli jízdnému ČD je naprosto vpořáku?
Bude nějaký k článek k tomuto: lhttps://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4665615
Co je na odpovědi oddělení tarifů GŘ ČD nejasného?
Například Sp z Jihlavy do Znojma. Znamená to, že lze na IN 100 jet pouze po poslední stanici, co je ještě na Vysočině?
Záleží kým jsou Sp objednávány, jestli se o to kraje dělí, nebo to objednává jeden, navíc i kdyby se o objednávku dělily, tak asi nemůžou jednostranně říct, toto nebude na našem území platit, ale kraj Vysočina s tím bude muset souhlasit.
Jestli je to pravda, proč o tom nebyly informováni cestující s IN100 nebo taky aby cestující mohli vědět o takové změně…
To se musíte obrátit na GŘ ČD, proč neinformuje své klienty.
Článek na zdopravy.cz by informovanosti také jistě pomohl…
Tím pádem asi skončí i možnost příplatku pro JMK k režijkám? Stál tuším 1500/rok
https://content.idsjmk.cz/cenik/Tarif.pdf str. 16
Si vyjednat zaměstnanecké jízdné …
Problém, když se toto řešilo naposledy, tak nechtěli poskytnout zaměstnanecké jízdné nikomu jinému, než zaměstnancům ČD, kteří pracují v kraji.
Můj zaměstnavatel mi normálně zaměstnanecké jízdné poskytuje, mám ho na dané zóny jako šalinkartu a můžu tam jezdit, kdy se mi zachce. Je to skvělé
Stát ve státě, o důvod víc vyřadit IDS JMK z Rychlíků.
Jo, to by byla hezká stávka: Odbory ČD požadují, aby ministerstvo zrušilo uznávání TR10 v rychlících na území IDSJMK.
Protože to výrazně zlepší podmínky pro zaměstnance ČD!!
Co, jakou TR10 neuznávat?
Neuznávat IDS v R, asi jste mě špatně pochopil.
Tak to se omlouvám.
Nicméně: Neuznávání tarifu(tarifů?) IDS v R nějak pomůže zaměstnancům ČD, mimo osobní msty, aby jim … cestující nezavazeli?
Dochází vám, že vyhazujete lidi z veřejné dopravy v daleko větším množství než cokoliv jiného?
A když kraj omezuje, tak nevyhazuje cestující?
Zajímavé myšlenkové pochody, když kraj jeden druh jízdného, benefitů, omezí, tak je to ok, protože to přeci platí, ale když by to chtěl druhý udělat v rychlíkách, které kraj neplatí, tak je to najednou odhánění cestujících?
Zajímavá logika.
Pořád tam máte tu nelogičnost, kdy do toho zařazujete jízdné dopravce (což není jízdné ani krajské, ani ministerské). Ano, protože jízdné IDS je (přinejmenším při použití 2 či více dopravních prostředků) levnější než tarif dopravce, tak neplatnost IDS-jízdného by odhánělo (mmch. vnitrokrajské) cestující. Zato ohledně neplatnosti jízdného ČD teď nastane nová situace pouze u: – síťových jízdenek ČD ve vnitrokrajských i mezikrajských relacích – jednorázových jízdenek ČD v mezikrajských relacích (protože ve vnitrokrajských je nelze vydat už bezmála 5 let) … a to v obou případech pouze u Os/Sp vlaků, tedy těch, které pro jízdu přes krajskou hranici slouží spíše… Číst vice »
Něco podobného požadovaly už ve 2/2020 – aby těm krajům, které by neuznávaly jízdné dopravců + jejich režijky, byl sebrán státní příspěvek na regionální vlakovou dopravu. https://zdopravy.cz/odborari-chteji-podminit-statni-dotace-na-krajske-vlaky-s-uznavanim-rezijek-43111/
Proč by to mělo MD dělat?
Když si chce JMK hrát na stát ve státě, tak ať si to vyžerou se vším všudy.
Ok, chápu vyřazení pro jízdy na území kraje (byť se mi to nelíbí), ale pokud vlak jede do sousedního kraje, tak tam ať pro mezikrajské jízdy to platí, pokud v sousedním kraji platí.
Není přeci nutné trestat cestující, že mají tu drzost jezdit vlakem na jiný tarif, pokud jedou dál
Není přeci nutné trestat cestující, že z vlaku přestupují na jiné dorpavní prostředky.
Ale do by si Dominik musel uvědomit že je v menšině tak 1:10 s přestupujícímí vlak-bus-MHD
To ať si vyřídí se svým krajským zastupitelstvem.
Navíc stále mají možnost krajských Sp, či Os, holt pojedou déle, když na kraji sedí, kdo sedí.
A když si to voliči na kraji „nevyřídí“ po vašem, tak co?
Tak budou na krajský tarif jezdit pouze v krajských vlacích, jednoduché.
Taky by si to ti voliči mohli vyřídit na MD, kdyby takovou nesmyslnou věc udělalo, že.
Ano klidně můžou, když usoudí, že to je nesmysl, úplně stejný jako ze strany JMK. A žádný rozdíl v tom není.
A MD to tak nebude dělat jako něčí mstu za to, že si JMK hraje na stát ve státě.
Mimochodem, vy jako ministr, to by teda dopadlo.
Ale chtělo by to, aby si v JMK uvědomili, že doprava je provázáný celek, a že síťovost nekončí krajskými hranicemi.
Mám dojem, že si to docela uvědomuje, na rozdíl od jiných krajů. Viz půlené jízdné, viz integrovanost mezikrajských linek
Jen šidítka, aby se neřeklo, k čemu to je někomu, kdo jede do PaK, kde IREDO koupit online nelze?
A nutnost kupovat si dvoje jízdenky, pokud nechce jet člověk za SJT, to je přímo ukázka toho, jak vidí dál, jak za hranice svého kraje.
Ve vlaku Iredo taky nejde koupit?
Od jízdy s vícero dopravci apod. je určen právě One-Ticket.
No a část výkonů v JMK stejně přebírá Arriva, tzn. tam už vyloženě odpadá polemika nad „neplatností jízdného ČD“.
A kdyby získal „výkony Moravií“ v JMK někdo jiný než ČD, tak už by nad rámec tohoto + arriváckých výkonů už nebylo moc výkonů, kterých by se to vůbec týkalo.
Jistěže jde, ale opět to je pro cestujícího méně komfortní, ale to už je úkol JMK, znepříjemnit cestu mimokrajským cestujícím.
SJT buď skutečným SJT až se rozšíří všude, a nahradí tak IDS, do té doby to je jen jeden velký omyl.
Na kdyby se nehraje, nezískal to někdo jiný.
Nad rámec mnou napsaného vypíchnu, že od Brna směr Nezamyslice a dál“ už dnes v části vlaků jízdenka ČD neplatí.
Za 2 roky tomu tak začne být i ve směru na Žďár n/S.
Teď od prosince též relativně blízko hranici krajů JMK vs. Vysočiny, a to ve Znojmě (Arriva na t-246 vs. ČD na t-241).
Čímž se vymezení vámi popisovaného jevu zužuje ještě víc než jsem vymezil v předchozích komentářích.
Hranice JMK – IREDO je u jedné jediné trati – a to takové, kde hlavní část přepravy přes hranici kraje tvoří ministerský rychlík (a mohl by ji tvořit ještě větší, pokud by ho MD objednalo v 1h taktu a ne jen 2h taktu).
Pokud vy máte IN100 nebo nedej bože režijku, tak si stěžujte na ČD, že vám to nevyjednali. Pod sluncem neexistuje žádný důvod, proč by JMK měl tyto tarify, ze kterých nic nedostává, poskytovat.
Však ok, já zas nevidím jediný důvod, proč akceptovat IDS v R, když je neplatí.
Já těch důvodů vidím hodně:
– reciproce za uznávání One-Ticketu v regionálních vlacích
– skutečnost, že v JMK zrovna na rychlíky navazuje docela dost autobusů
– mmch. pořád je to uznávání IDS jen částečné – není v rj/EC mezi Brnem a Břeclaví, resp. Břeclaví a Hodonínem
P. S. Rychlíky neplatí skoro žádný jiný kraj, že. Tzn. tento argument použít pro jeden jediný ze 14 krajů je… zvláštní.
– nesmysl, uznání SJT v regionálních vlacích není dobrovolné, a tedy nestojí na principu něco za něco.
– problém JMK, ať si zavedou své zrychlené spoje, když se vejdou, proč jim platit ministerské rychlíky?
– naštěstí, ještě aby to platilo i v Ex, dle logiky JMK, by IDS mělo platit pouze ve spojích, které si objednává kraj.
– = takže JMK svoji povinnost (uznávat One-Ticket) plní = není důvod mu ze strany MD dělat naschvály s neuznáváním IDS. P. S. i u něčeho, co je jednostranně povinné a z druhé strany dobrovolné, může platit vůle „vy musíte, já nemusím, ale můžu, ale přesto/právě proto vám vyjdu vstříc“ – pokud by si JMK zavedl své zrychlené spoje, tak (kromě o to většího vyčerpání kapacity tratě, což by i pro MD mohlo být nežádoucí) o to víc unikaly tržby z rychlíků tomu MD. Takto je to win-win situace. – Ne, žádné „dle logiky není“. Navíc, v expresech neplatí např.… Číst vice »
Proč by z nich JMK nic nedostával? Snad pokud jsou využívané (načtené) ve vlacích brutto smlouvy v JMK, tak by dráhy měly příslušnou část tržeb přiřadit sem do výnosů objedbatele. Nebo je JMK tak neschopný si během 4 let platnosti smlouvy vymoct tržby, které mu smluvně náleží?
JMK z IN karet nedostává vůbec nic, ČD nedokáže prokázat, které byly použity na území JMK a ze všech se jim nechce odvádět podíl
Nic nedostává? Neměly by to ČD vyplácet poměrově podle toho, kde na jakém kraji to vyjezdí?
KORDIS si dokonce uvědumuje, že síťovost nekončí na státní hranici.
A (nejen) v Libereckém taky, proto nevyzadují mezinárodní tarif na CZ-DE-PL trojmezí.
Kordis není, ale v Libereckém kraji, takový malý nepatrný detail, ale kdo by řešil rozdíl mezi Moravou a Libercem.
A evidentně neuvědomuje, když cestujícího při cestě do sousedního kraje nutí jet buď draze za SJT, nebo si kupovat dvě jízdenky
Kordis není, ale v Libereckém kraji
To za
a) nikde netvrdím
b) odstavce jsem oddělil viditelně, aby bylo jasné, že se jedná o dvě různá sdělení.
Doplním text v posledním odstavci o důležitou část „A evidentně neuvědomuje, když cestujícího při cestě REGIONÁLNÍM VLAKEM ČD do sousedního kraje“.
A SJT není o nic dražší než tzv. Obyčejné jízdné ČD, tzn. ten (už tak zúžený, viz předchozí odstavec) se dále zužuje jen (či „jen“, jak kdo uznáte za vhodné) na síťové jízdenky ČD + též jízdenky se slevovou kartou ČD.
Jelikož na klasický TR10 se skoro nejezdí a základem je Flexi, tak rozdíly tam bývají oproti SJT, neříkám že velké, ale bývají tam.
Ale je to zúžení, kdy při využití slevové karty, či síťové jízdenky je najednou cesta lacinější, jak s IDS.
Neřeší se náhodou kolikrát v diskuzích, že leckde vydávají automaticky tarif ČD, který třeba je dražší, a IDS jen na vyžádání. Proč by tedy v tomto případě mělo být cestujícímu bráněno jet levněji?
Myslel jsem že na tu Flexi se přes hranice krajů jezdí převážně těmi rychlíky v objednávce MD, ne osobáky…
Pokud se nemýlím tak při jízdě přes hranici JMK můžete použít tarif ČD. Nebo se něco změnilo?
Ale o změně tohoto pravidla od nového GVD v prosinci tu již nějakou dobu diskutujeme, Mlho…
A proto si osobně myslím, že tarif TR10 pozbývá smyslu a řešení vidím v tom tarif TR10 zrušit a pro vnitrokrajské adresné relace uznávat tarif IDS a pro mimokrajské ONEticket. Tím by nebyla samozřejmě vyloučena možnost komerčních nabídek ve formě např. vázané jízdenky nebo jízdenky Vlak + a dalších komerčních nabídek v režiji ČD.
A právě proto zrušil JMK bez náhrady osobní vlaly z Břeclavi do Kútů (linka S53), která spojovala dost velké obce po obou stranách hranice? A zajišťovala spádovost slovenských obcí do Břeclavi.
Kdyby si železničáři včas uvědomili že síťovost nestačí jenom tam kde vedou koleje tak by dnes nemuseli řešit jak jim kraj ubližuje. Můžete si za to sami.
Tak já, že bych nemohl být ministr, protože bych nebyl objektivní, to je snad jasné. Protože bych dělal vše proti tomu, aby kraje měly možnost zakazovat něčí benefit, jediné, co bych jim byl ochoten přiznat, by byla paušální kompenzace v rozumné výši.
Však ho nikdo nezakazuje. Režijka může fungovat dál, stačí když bude v režiji zaměstnavatele tedy že ČD odvedou kraji odpovídají jízdné.
Vždyť „ministerský“ One-Ticket tam platit bude.
Ale jen proto, že ho JMK nemůže vyřadit, není to žádné milosrdenství od kraje.
A jde logicky i o cenu, pro někoho s In50 to prostě dražší bude.
Však to jediné by ministerstvu mohlo oprávněně vadit.
Jinak může být ministerstvu jedno, jestli ten který objednatel povoluje či nepovoluje tarif stanovený dopravcem (což mmch. – nejen – JMK už dávno nepovoluje v autobusové dopravě).
Leda by si Dominik u soudu vyběhal, že TR10 má povahu zákona …
Nepochybuji že se najdou železničáři schopní to zkoušet.
„V rizikových spojích, tedy nejčastěji večer, mají ve vlacích na bezpečnost a pořádek dohlížet zaměstnanci bezpečnostní agentury. „Aktuálně probíhá výběrové řízení,“ uvedl Havlík.“ Pro pána boha, proč zase bezpečnostní agentura, když je to obecný pojem pro skupinu smrdících smažek s rádoby neprůstřelnou vestičkou. O tom, že tahle skupina zaměstnanců se řešení takových problémů zásadně vyhýbá nemluvě. Raději jízdné zdarma pro zaměstnance PČR na oplátku za jejich asistenci. „Musí totiž v každé zastávce vypravit vlak.“ Fakt? A nedělají spíše úkony dopravce před odjezdem vlaku? Já měl za to, že na dráze vypravují třeba takový výpravčí, ale co čekat od šotouška v… Číst vice »
Podle kde jakých statistik máme docela dost policistů na počet obyvatel a nedaří se je aspoň občas dostat do těch spojů?
Cestujcí vidí, že průvodčí odmával a vlak pojede.
Že je výprava vlaku na 2 A4 v jednom předpise a pak je na to ještě další předpis dopravce? To cestujcí většinou ani netuší. Představte si, že cestující by „úkony dopravce před odjezdem vlaku“ pochopili špatně anebo vůbec, protože nemluví drážní úředničinou.
Vy u lékaře také nemusíte znát latinskou terminologii.
Lehce mě omluvte, ale cestujícímu je vypravení a stejně tak i úkony dopravce před odjezdem vlaku úplně jedno. Půlka lidí ani netuší kdo je to výpravčí, vlakvedoucí a průvodčí.
„Představte si, že cestující by „úkony dopravce před odjezdem vlaku“ pochopili špatně anebo vůbec, protože nemluví drážní úředničinou.“ Představuju a netuším jakej zde bude problém pro cestujícího -? Že se nepokusí skočit do odpískaného vlaku? To udělají stejně… Cestující to nepotřebuje chápat, ale když už IDSJMK vydává nějaké prohlášení tak má dávat smysl a né že to uvařil šotoušek na koleni.
„uvařil šotoušek “
Možná to jen chtěl napsat tak, aby to pochopila široká veřejnost. Vy jste to pochopil taky, jen jste poznal, že to je uvedeno nesprávným termínem.
Kdo bude vypracovat nahradni autobus ,když nepojede vlak?Řidič?
Kdo vypravuje autobus náhradní dopravy za vlak u kterého je zavedeno samoobslužné odbavení cestujících? 😉
Dispečer?
PS: Jak vlastně mohl DPMB v roce 2023 přepravit 376 milionů cestujících, když tramvaje nemají odjezdová návěstidla, autobusy a trolejbusy dokonce ani nevyjíždění z dopravní koleje. A nikdo u toho nezemřel.
Že jede neobsazený autobus není nic neobvyklého, to praktikuje běžně i ČD. O souhlas k odjezdu žádá výpravčího místo průvodčího řidič.
Strašně malé peníze nabízejí v dnešní době.
Přesně, v čistém by to nebylo vůbec k životě třeba ve Vídni, což je za rohem.
A jsem zvědavá na ty Securitas. Jestli to bude na úrovni öbb, tak sním obal od popky.
Dávají čd průvodčím na osobácích víc?
Ano a o dost
Oni někdy vlakvedoucí vypravovali vlaky?
Asi 150 let.
Asi žijete na jiné planetě.
Na ostrově Sodor?
Na Sodoru možná, v ČR určitě. V neobsazených stanicích dříve prováděl výpravu vlakvedoucí, respektive člen vlakové čety nejbližší vedoucímu hnacímu vozidlu.
Vypravuje výpravčí nebo dispečeři,vlakvedoucí ,těžko.
To jsou ÚKONY SPOJENÉ S VÝPRAVOU VLAKU, ne výprava jako taková.
Možná jsem to nepochopil, ale tito průvodčí budou prodávat jízdné bez přirážky? A kde bude probíhat prodej jízdenek na vlacích kde průvodčí nebudou a jak to bude probíhat na lokálních výkonech směr Moravské Budějovice kde taky nemají jezdit? A senioři co nemají kartu tak budou platit jak? Mluvilo se někdy o automatech ve vlaku, ale o těch není ve článku ani zmínka?
Nahradí průvodčí v nových Moráviích. Jinde se nic nemění. Je to v článku. 😉
Nejen tam, dále na linkách S21, S4 (po Zastávku), S41, S8, S52 a S91. Mění se hodně. Zde všude budou automaty na karty s povinností platby kartou. Například u neprůchozích souprav na S41 bude třeba zřejmě nějak označit, kam nastoupt brz jízdenky…
Tady moc nerozumím těm mínusům, pokud vím, jak máte pravdu. To označení bude už tradiční zelený pruh
Mě by spíš zajímalo, kolik seniorů, schopných samostané jízdy věřejnou dopravou, nemá účet a platební kartu.
Nemá a nepoužívá jsou dvě různé věci.
Spíš bych očekával větší problém zmaknout ten automat jako takový a vydolovat z něj ten správný lístek. To jestli pak na konci stačí přiložit kartu, nebo do něj házet drobné na tom nic nezmění.
Tak jestli čekáte na konci správný lístek, tak to jste tu špatně. Validátory na nádraží žádné lístky netisknou a ty ve vozidlech lístky IDSJMK taky tisknout nebudou a tisknout budou jen ty v tarifu SJT. Celé se to dělá, abyste v ruce žádný papír neměl. Jestli se vám to nezdá – tak jste to celé nepochopil, máte kraji děkovat, že prostřednictvím vaší „nejízdenky“ zachránil pár gramů lesa.
Validátor? To je docela problém pro cestujícího na služební cestě. Nebude mít písemný doklad o finančním výdaji na služební cestě.
Na stránkách ids si ho může nechat vystavit na čtyři kliknutí. Otázka pěti minut. Tohle za něj může zvládnout i sekretářka
To je velmi správná otázka. A já mám takový pocit, že v JMK se ještě nerozhodli, co z toho vlastně chtějí. Původně to měli být jednoznačně revizoři. Pak se někdo zalekl důchodců, dětí a tak a najednou že tito mají prodávat. 1) Pokud z toho vyjde něco jako že „důchodcům bez příplatku, dospělý s pokutou – měl mít kartu“, tak to by byla diskriminace par excelence. 2) Pokud ti „průvodčí“ budou reálně revizoři, a pokutovat o sto šest, tak to dost pochybuju, že tohle ti zaměstnanci vůbec mentálně zvládnou (většina nebude mít zájem se s někým hádat). 3) Pokud to… Číst vice »
Ve zlínských panterech jsou automaty co berou normálně hotovost…
Jiný kraj, jiný mrav. Co je pro jednoho normální, je pro druhého přežitek a zbytečnost.
Bude mnoho neobsazených stanic, takže ubude přirážek
Jestli je pravda, to o kompletním zrušení tarifu ČD v JMK, tak to bude ještě zajímavý.
Pro vnitrokrajské cesty tarif ČD už neplatí nějakou tu dobu. 😉
Tak stále jsou otázka mezikrajské a síťové jízdenky, třeba taková IN 100 doteď platí.
A na tom se nic nemění. Mezikrajské nejsou otázka. Buď využijete kombinaci dokladů, nebo tarif dopravce.
V OS a SP žádný dle tarifu ČD. Ani mezikrajský nebo IN100.
A na to jste přišel jak? Začal jste popírat sám sebe? 😉
Viz zde. https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4665615
Hmmm… Jaký si pseudodokument, u kterého nelze ověřit věrohodnost. Tohle si mohl vytvořit doma v PC kde kdo. To má být jakože hlavičkový papír? Až bude něco věrohodnějšího dejte vědět. 😉
M19: Vy jste skutečně tak naivní, jak tu předvádíte? Samozřejmě, že je to pravda. A proč by se tím někdo chlubil před volbama, natož kraj, který prezentuje jen to, čím by se mohl pochlubit. Ty problematické aspekty mají před veřejností zůstat skryty. Tak buďte rád, že to někdo vůbec zjistil a zveřejnil víc než pár dní před změnou tarifu.
Je to pravda protože v jakési diskuzi uveřejnil kdo si nějaký kus papíru, který si mohl vytvořit kdokoli? Ani datum to nemá. Nic. Prostě to není důkaz ničeho. Tak proč ke to bez diskuze pravda? Vy si to prostě jen myslíte. Už je po volbách. Proč by tedy nezveřejnili? Nebo oni snad budou nějaké volby do prosince tohoto roku ještě? 😉 Možná to pravda je možná ne, ale ten rádoby dokument není důkaz ničeho. To víte, stačí vytvořit něco co zapadá do schématu vašeho vidění světa a hned je to pravda o které se nepochybuje, že? Jo, s takovými lidmi… Číst vice »
Pak by ovšem šlo o výborný falzifikát, protože písmem i použitými barvami a strukturou to na odpověď od ČD přesně sedí.
Což nebude takový problém, pokud máte aspoň jeden dokument ne? No. Je tam barva, strukturu odhadnu asi bez ničeho a typ písma na počítači mají snad dané vnitřním předpisem? Ale no tak…. 😉
v Os a Sp právě mezikrajský jízdenky i IN100 (minimálně teď) platí
Stát ve státě.
Dráha? Ano, je, chybí „jen“ drážní soudnictví a drážní věznice.
Co je nepochopitelného na tom, že provozovatel rozhodl, že v „jeho“ vlacích bude platit pouze „jeho“ tarif IDS JMK?
Jízdenky ČD budou na území JMK platit ve vlacích provozovaných ČD.
Co je na tom nepochopitelného?
Například o to, že strašně moc chtěli, aby IDS platil i v Ex, a když si chtějí hrát na stát ve státě, tak vyřadit IDS z R, proč jejich tarif trpět ve vlacích, které neplatí, když dělají to samé?
Ten dotaz jste postavil principielně velmi správně.
Bylo by zajímavé vědět, co je příčinou tohoto rozhodnutí JMK. Nebylo by od věci to veřejnosti vysvětlit, stejně jako by ČD měly informovat držitele svých InKaret o omezení jejich platnosti na území JMK pouze na vlaky ČD.
To zdůvodnění přeci známe, alibisticky se ohání únikem tržeb.
Zprovoznění 11
Inkarta platí pouze ve vlacích ČD. Bez ohledu na kraj. Odjakživa.
Kolik jezdí na území JMK komerčních vlaků ČD? Pokud se nepletu tak ani jeden a uznávání jízdních dokladů je tedy na dohodě mezi objednavateli – státu a kraji.
Však proto říkám, že by MD mělo (ne ČD) zaříznout IDS v R.
Proč by to dělalo? Tarif MD stále platí.
IDS JMK ale rychlíky částečně platí (pokud vím v případě R13 je společně s MD nejen platí ale i objednává) a jsou na ně navázané krajské osobáky a autobusy. Proč by měl kdokoliv (i MD) chtít aby v rychlíku krajský tarif neplatil?
Ba co víc, R13 v dnešní podobě vznikla právě při rozšiřování IDS JMK na Břeclavsko od 12/2008.
Do té doby jezdil (resp. předcházejících pár let -od zavedení pevného taktu) 2h takt rychlíků jen v trase Olomouc – Břeclav, viz JŘ 2007/08 http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2007-2008/2007-2008_330.pdf
Tzn. u R13 by neplatnost IDS JMK úplně popírala důvod existence této linky v úseku Brno – Břeclav.
Pořád tam máte nelogičnost – toto by platilo jen kdyby JMK odmítal ve „svých“ vlacích platnost One-Ticketu coby „ministerského“ jízdného.
Nemám, je mi na výsost jasné, že kdyby JMK měl možnost zakázat SJT, tak to udělá taky, víme jak brojili proti vzniku SJT25% sleva.
Na rychliky přispívá, i když je objednává a platí MD. Právě proto, že tam platí i tarif IDS. Nepochopitelné je, že někdo dokáže takhle ohýbat realitu, aby dal průchod své frustraci. 😉
Nepochopitelné je jen jednání kraje, které si řeklo, on někdo jede za tarif ČD, třeba i levněji? To by tak hrálo, to mu zatrhneme, pojede za náš nebo vůbec.
Co je nepochopitelného na tom, že když kraj platí za ujeté kilometry (nedorovnává ztrátu, ale platí za ujeté km), tak chce i všechny tržby? To je pochopitelné naprosto snadno. 😉
Jenže to vy nechápete, že ty tržby mohl mít i v tarifu TR10, a to i dokonce vyšší (nebo TR10 je většinou dražší) a navíc při dálkových relacích (kde je součástí např. i akční cena Praha-Brno) i marketingovou propagaci ČD (bo netto smlouva) a pak i celý prodej zdarma (zejm. eShop ČD).
Fakt je bohužel ten, že kraj není firma, a tuhle kalkulaci si neumím nebo nechce udělat.
Bo si vymýšlite. Když ještě platil tarif TR10 byly tržby ČD. A že by ČD zajišťovali prodej zdarma tak naivní snad nejste. Eshop ČD nabízí tarif IDS, ČD mají provizi samozřejmě. V čem je problém, krom toho že to není TR10? 😉
Přijde mi, že kraj si nabil hubu s vymýcením hotovosti z železniční dopravy a teď se jen snaží to napravit. Kdyby do Moravií dali automaty přijímající hotovost, tak bohatě stačili jen revizoři, kterých by mohl být jen zlomek oproti průvodčím.
Model s revizory mi ještě nějaký smysl dával. Zaměstnávat průvodčí z pozice organizátora IDS je ale hloupost.
Hotovost je na použití drahá; slot na mince zvyšuje cenu automatu, náklady na servis i riziko vandalismu. Během několika let za hotový nakoupíte leda v butiku v Pařížské, tam na to budou mít personál…
Zajímavé, že se běžně automaty, které přijímají hotovost, instalují.
Jo? Kde? Už za časů telefonních budek se instalovaly telefony na karty. DPMB přestal instalovat automaty na lístky, tuším, předloni. A prodá přes ně jenom 15 % jednorázových jízdenek:
https://www.dpmb.cz/pipni-jed-slavi-ctyri-roky-bezkontaktni-nakup-jizdenek-vyuziva-denne-35-tisic-cestujicich-0
Zrovna u telefonních automatů byla hotovostní platba tím horší pro provozovatele, protože volání stálo „pár korun“ + ještě tam bylo potřeba házet přesnou částku. Takže tržby byly samé korunové, 2korunové a 5korunové mince.
V automatech na jízdenky/občerstvení atd. už jsou ceny pestřejší a tím pádem i skladba mincí takříkajíc rozumnější.
Ceny jsou nejen pestřejší, ale hlavně vyšší a snižovat se asi nebudou. Takže potřebujete brát i bankovky, což tu věc jestě více prodražuje. Na pořízení i na obsluhu.
Zrovna u jednorázových krajských jízdenek to do „bankovkové“ výše vychází jen někdy a to jen o kousek.
Zrovna zde by se přijímání bankovek dalo oželet, ostatně stejně jako nejsou přijímány v automatech na občerstvení, byť i tam jsou nabízeny i např. bagety za cca 70 – 80 Kč.
Automat na bagety bere i karty. A má takovou marži, že se v tom náklady na mincovník dobře rozpustí. Soudě podle ceny oplatky Mila, kterou tam maj dvakrát dražší než vedle v Bille…
Já vím že bere i karty.
Však o tom je celá polemika – aby ty automaty na jízdenky kromě karet braly i hotovost. Ne aby braly jen hotovost.
Jenže smyslem těch automatů na bagety je vydělat na vysoké marži. Smyslem automatu na lístky je ušetřit eráru love…
Zrušením pokladních ušetří erár docela dost, přičemž v kontextu diskutovaného je rozdíl jen mezi jedním atributem (hotovostní část) takových automatů.
Navíc pokud by byly ve vlacích, tak jejich efektivnost by byla z principu vyšší než kdyby každý měl být na každé zastávce.
A stejně tak právě „erár“ by měl být schopen svoji službu zpřístupnit všem kategoriím občanů, tedy i těm, kteří (ať už dočasně či trvale) nemají možnost platit kartou.
… a ještě pro úplnost dodám, že ta karta byla i tak tehdy placena většinou v hotovosti – v trafikách a jinde, kde byla zakoupena.
Protože nešlo o platební kartu, ale jednoúčelovou telefonní kartu, ze které se odečítal kredit.
Ovšem, tržby v bankovkách byly pro provozovatele výhodnější než tržby v drobných mincích.
Neříkám, že přímo v DPMB, ale ČD automaty ve vlacích berou hotovost, automaty SŽ pro vstup na toalety ve stáncích taktéž, Arriva automaty ve stanicích taktéž hotovost umí, a dalo by se pokračovat.
Zrovna ČD automaty ve vlacích… blahé paměti (3 roky zpět) moje jízda v Regionově ČD na t-257 a zjištění, že automat neumí vydat jízdenku VDV. Takže jsem kupoval o dost dražší jízdenku ČD – ovšem, mohl jsem ji platit (o to vyšší) hotovostí. Ale jinak (v tomto s vámi jako v jednom z mála) souhlas – obecně se mi také moc nelíbí ta nemožnost volby (+ sem tam se i stane, že mi to kartu nepřijme, např. proto, že jsem měl už příliš transakcí za sebou bez zadávání PINu a tu další požaduje již s PINem, což ale zrovna u… Číst vice »
Ne u všech automatů na jízdenky se dá zadat PIN. U těch malých validátorů na nádraží nebo obecně v pokladnách busů a MHD se PIN zadat nemá. A jen některé banky (majitelů karet) mají nastavené, aby se na tyto terminály nevztahovalo to bezpečnostní ověření pinem – protože umí rozlišit terminál bez možnosti zadání PINu. Běžný uživatel karty vůbec neví, že za nefunkčnost karty ve VHD může lemplovství banky… A ani to nemá jak zjstit. Z pohledu Dopravců a Objednatelů je to velmi alibistické – vyžadovat platby kartou a nefunkčnost pak svést na cestující.
No, treba myslim v Mor Beroune se da wc platit jen kartou, mince pry casto zkouseli spis vybirat…
U automatů mimo vlak bych riziko vandalismu chápal, u automatů ve vlacích (o čemž je nyní řeč) ani moc ne.
Hotovost v automatu je drahá jen do té doby, než budeme srovnávat:
1) automat bez hotovosti a s defibrilátorem + průvodčí v každém vlaku,
2) automat s hotovostí a náhodně se vyskytující revizoři.
Dnes ani v horizontu 15 let se jen tak hotovost nezruší. Ať už kvůli tlaku veřejnosti nebo kvůli nějakému rozhodnutí seshora typu „ústavní právo na hotovost“, které si JMK svým chováním leda tak vyslouží. Ono je fakt rozdíl MHD s několika předprodejními místy / automaty po městě vs. IDS JMK s několika pokladnami v celém kraji.
Jistěže hotovost nikdo nezruší, právě naopak, hotovosti bude mezi lidem rekordní množství. Lidi budou mít doma kufry peněz a pozorovat, jak ČNB sleduje svůj inflační cíl.
Já si dokonce myslím, že i to “ústavní právo platit hotově” tu časem parlament schválí. My tu máme vůbec spoustu pitomých zákonů.
No, a to právo budete moct realizovat třeba tak, že si jízdenku koupíte na centrále Kordis v Brně, 3. patro vlevo, místnost 306. Pokladní hodiny jsou 9-11, 13-15, každé úterý a čtvrtek.
Ústava je ústava…
To už by bylo tak okaté, že by to zastánci toho ústavního práva asi dali k (vůči sídlu Kordisu vcelku nedalekému) Ústavnímu soudu k prošetření.
To by byl proces století. Brno by bylo zase jednou slavný 🙂
Oni se nejspíš chtějí vyhnout tomu, aby to udělali všechno najednou, takže první rok dva to budou průvodčí, relativně ochotní prodávat jízdenky, snad i hotově, ale očekávám, že tato možnost nevydrží dlouho.
Oni mají i data, že podíl elektronicky kupovaných jízdenek roste vysokým tempem