Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Konstrukci regionálních jednotek pro okolí Augsburgu zajistí čeští vývojáři

Elektrická jednotka Siemens Mireo pro Go-Ahead. Foto: Siemens
Elektrická jednotka Siemens Mireo pro Go-Ahead. Foto: Siemens

Dodávka 56 elektrických jednotek od Siemensu pro obsluhu bavorského Augsburgu a okolí bude mít výraznou českou stopu. Na zakázce za 400 milionů eur (přes 10 mld. Kč) pro dopravce Go-Ahead se podílejí čeští vývojáři divize Siemens Mobility. Zajišťují mechanickou část vozidel včetně technického vedení projektu. Oznámil to dnes Siemens v tiskové zprávě.

Celkem bude dodáno 44 třívozových jednopodlažních elektrických jednotek Mireo a 12 pětivozových částečně dvoupodlažních elektrických jednotek Desiro HC. Oba typy vozidel bude možné v provozu navzájem poprvé spojovat. Uvedení do provozu je naplánováno na prosinec 2022.

„Český tým odpovídá za projektový management v rámci Engineeringu, navíc má na starosti vývoj a konstrukci mechanické části souprav. Ta zahrnuje všechny konstrukční prvky od vozové skříně, přes kompletní návrh interiéru a sanitárního modulu až po dílčí systémy a subsystémy ve vozidle. Důležitou úlohu mají naši konstruktéři v oblasti pevnostních výpočtů a zajišťují i výpočty spolehlivosti a nákladů životního cyklu,“ uvedl ředitel Siemens Mobility Česká republika Roman Kokšal.

Vozidla jsou určena pro železniční tratě Ulm – Augsburg – Mnichov, Würzburg – Ansbach – Treuchtlingen – Donauwörth – Augsburg a Aalen – Nördlingen – Donauwörth. Jsou navržena tak, aby vyhovovala rostoucí přepravní poptávce v regionu. Zejména u spojů z a do Mnichova dojde díky dvoupodlažnímu uspořádání vložených vozů k významnému zvýšení kapacity.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Vždy keď vidím Desiro HC, tak ma napadne, či to takto vymysleli v Nemecku, alebo sa už na tom podieľala česká pobočka, a niekoho napadlo ako najvhodnejšie riešenie oprášiť Krakena…

Radek Šindel /Siemens/
Host
Radek Šindel /Siemens/

Na koncepci RRX jsme se podíleli také. Němečtí kolegové byli ale překvapení, když jsme jim ukázali, že něco podobného už jezdilo. Toto uspořádání se ukazuje jako velice výhodné, protože se do druhého patra čelních vozů dá krásně umístit mohutná výzbroj, která pak nezabírá prostor v interiéru. Díky výborným trakčním parametrům (přes 50% adhezní hmotnosti a cca 17kW/t) tak umožňuje vyjezdit velice krátké jízdní doby oproti soupravám s lokomotivou, nebo jiným jednotkám.

T.H.
Host
T.H.

Bohužel, v Kotlince se místo fandění technickému vývoji světové úrovně raději hledají „české cesty“ jako pendolíno od ČKD či zázrak ze Škodovky a křičí nacionalistická hesla o fujfuj Zýmencu a „podpoře domácího průmyslu“…

Kirschner
Host
Kirschner

A proto v Německu při výběrových řízeních preferují nová vozidla. A my si počkáme co na nás z těch desítky let jetých šlupek zbude. Nebojte Tomáši, budeme mít Zýmenc i Dývag.

Romanero
Host
Romanero

Tak jsme se po 200 letech existence dráhy dostali do fáze, kdy odlišné vagóny bude opět možné spojovat. Skvělé! Tím neberu zásluhy českému týmu, jen mi to přijde úsměvné 😉

Radim Cenek
Host
Radim Cenek

Opět? Kdy v minulosti se se dala různá vozidla řídit z jednoho stanoviště?

X 1
Host
X 1

Téměř každý den to jde vidět. CFL Stadler Kiss a Stadler Flirt DB Regio.
Společně jedou z Koblenz do Trier. DB Flirt pokračuje dále do Mannheim. CFL Kiss jede do Luxembourg.

Kirschner
Host
Kirschner
Franta
Host
Franta

A obe jsou ovladane jednim ridicem z jednoho stanoviste ????

Kirschner
Host
Kirschner

Nejsem si jist jestli řidičem, viděl bych to spíš na lokführera či triebfahrzeugführera. 😁

AAA
Host
AAA

Ein zug, Ein lokführer!

Romanero
Host
Romanero

V dobách, kdy se spojila lokomotiva a libovolný počet vagónů.. jestli ještě pamatujete.

Twix
Host
Twix

Tak samozřejmě ono je spojovat a spojovat. „Odlišné“ řady 451 a 452 (s původním označením) to všechno uměly už v 70. letech 🙂 Jinak to u nás prakticky nebylo potřeba, elektrických jednotek bylo pár typů co se v podstatě navzájem nepotkávaly a motorové jednotky jsme prakticky neznali…

Franta
Host
Franta

Ano. Kdyz se chce, umi na dvojclen jezdit rada 740 s radou 742. Jde udelat i 742 + 749/751/752….ale nebyl to standart z vyroby.

Radek Šindel /Siemens/
Host
Radek Šindel /Siemens/

Úsměvné to možná přijde, ale musíte si uvědomit, že dříve se spojovala vozidla pouze po mechanické stránce. Žádné spojování trakce, pouze omezené řízení, v podstatě žádné IT, diagnostika apod. Spřáhla jsou tak jako tak stejná, trošku oříšek spočívá ve sjednocení řídících systémů. Některá vozidla už toto umí (např. Kiss a Flirt). Na Augsburgu to snad zvládne i Mireo s Desirem HC.

Dash9
Host
Dash9

V USA se běžně používá vícenásobné řízení navzájem spojených různých typů lokomotiv různých výrobců už desítky let, takže Evropa zase objevuje Ameriku…

Radek Šindel /Siemens/
Host
Radek Šindel /Siemens/

Vícenásobné řízení je i v Evropě běžná, známá věc, která se normálně používá. Spojení jednotek včetně všeho IT (informační systémy, internet, kamery, hlášení …), řízení a diagnostiky je přece jenom o level výše.

Ludwig
Host
Ludwig

Vyborna zprava, je fajn slyset, ze ceska pobocka v ramci Siemensu dostane takovou odpovednost a duveru.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud se nemýlím, přímo česká firma (VÚKV) se už v minulosti podílela na konstrukci zahraničního vozidla (Stadler RS1) …

dopravak
Host
dopravak

Nejenom VUKV, ale i konstrukční kancelář Stadlera se ve velkém podílí na Flirtech a tramvajích.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Souhlas, ale VÚKV byla původně čistě československá (resp. česká) „firma“ v Československu samostatně vzniklá, nikoli vzniklá už jako součást nějakého zahraničního koncernu, který v Československu (resp. v Česku) něco nějak získal a „odsunul“ tam nějakou svoji činnost.

Partneři



CSCARGO
RSD