Konečně: Stát vypsal tendr na elektrizaci tratě z Brna do Střelic

Nádraží Střelice. Autor: Michal Klajban – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19320523Nádraží Střelice. Autor: Michal Klajban – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19320523

V přípravě projektu modernizace a elektrizace tratě z Brna do Zastávky u Brna došlo dnes po deseti letech příprav a

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamui

Nevíte, co by tam mělo po rekonstrukci být za TZZ? Zůstane tam současné AHr Troubsko (dost excentricky umístěné), nebo bude autoblok (případně víc AHr jako na Slovensku)?

Dušan

Má tam být autoblok až do Zastávky z Brna.

Jedine vlaky

Nejde spíš o zhoršení dopravy pro Ostopovice? Vlak každou hodinu vs. Autobus každých 20 min? Proč by vlaky v intervalu 15 min.nevlezly na hl.n.? Pak nechápu, jak mohli jednu kusou kolej na hlaváku zabetonovat a zrušit, když ví, že je nedostatečná kapacita? Opravdu 3 nástupiště a 6 kolejí nestačí pro vlaky každých 15 min. (S4) + rychlíky ve dvouhodinovém taktu + S41 po půlhodině? Sp nepočítám, ty jezdí 2×-3× za celý den. Když zvládají dvojkolejky do Blanska a Břeclavi mnohem větší provoz? Každopádně by současně měli dokončit i terminál ve Starém Lískovci, aby už konečně půlka Brna si začala uvědomovat,… Číst vice »

xyz

„Vlak každou hodinu vs. Autobus každých 20 min?“
Snad větší část autobusových spojů zůstane. Přece jen, jedou do/z míst, která jsou od železnice vcelku vzdálena.
Mimochodem, před pár lety měly Ostopovice v odpol. špičce zajištěn 15min. interval s Brnem-St. Lískovcem, pak došlo k omezení na ten 20min. interval.

„Proč by vlaky v intervalu 15 min.nevlezly na hl.n.?“
Znovu opakuji (viz i níže), že primárním problémem je jednokolejnost úseku Horní Heršpice – Zhlaví Státní silnice a „1,5kolejnost“ úseku hl. n. – Horní Heršpice. Až sekundárním problémem může být počet kolejí na hl. n.

Jiří Kocurek

Na tom Hlavním jsou 4 nástupní hrany plus 1 u pošty, které se dají použít, aniž by se zajíždělo na těch 6 průjezdných kolejí. Problém je jinde, už ho popsal xyz.
Čistě teoreticky je možná jízda nadjezdem a pak přes odstavné nádraží, to kdyby se snad mělo jet průběžně (není kam, kromě Vyškova po Vláře)

A.R.

Super! Takze ten trolejbus na novou zeleznicni zastavku bude?

xyz

Výstavba „Terminálu Starý Lískovec“ + zatrolejování úseku Osová – Starý Lískovec je samostatnou stavební akcí, která podléhá samostatnému schvalování.

Ironií je, že tato stavba rovněž je v těžkém skluzu (přitom realizována mohla být bez ohledu na modernizaci/elektrizaci tratě; i tak by pomohla v obsluze obytného celku Leskava), rovněž mj. po prostestech občanů, aniž by v té věci měla co do činění jistá osoba z Tetčic.

A.R.

Protesty obcanu by me v tomto pripade nezajimaly. S autickari se proste dohadovat nebudu, jde mi o dopravu vice obcanu, nez na Leskave zije.

Jedine vlaky

Bohužel město není schopno urychlit modernizace železničních zastávek a tratí. Ani není schopen postavit pár P+R, ale má peníze na soutěže „název nového nádraží=šalingrad“ .haha..strašná sranda

A.R.

Bohužel je to tak.

laik

Zajímalo by mě, kudy chtějí v Rosicích vést druhou kolej.

Jedine vlaky

Pod náměstím! Peněz je prý dost 😀

Zlámalík

Já bych ji dal vedle té první, místo tam je.

Jiří Kocurek

Ve stopě vlečky do areálu Technických služeb. Přes nádraží v Tetčicích pak vedou koleje 3, takže tam kolej netřeba přidávat.

Nekdo

a co na to pan Vladimír Dvořák?

xyz

Jeden takový je už 20 let mrtvý. A jiného takového neznám.

xyz

Je dobře, že v poslední době už se v článcích na téma „elektrizace Brno – Zastávka“ neobjevuje tendenční údaj o cílovém 15min. intervalu příměstských vlaků mezi Brnem a Zastávkou coby hlavním benefitu stavby (dříve opakovaně uváděným ze strany SŽDC coby hlavní přínos). Realita je takové, že dle studie proveditelnosti této stavby se do brněnského uzlu (ve stavu „před letošní rekonstrukcí uzlu“**) vejde jen 18 spojů (v součtu v obou směrech jízdy) z kategorie „jedoucí do/od Střelic“. Přičemž požadavky objednatelů již nyní počítají s 21 spoji za 2 h, konkrétně: – 3 páry příměstských „elektrovlaků“ Brno – Zastávka (a pozor –… Číst vice »

Jedine vlaky

Si děláte srandu? Vlak ve špičce po hodině? To moc lidí nepřiláká.
2) Plánuje kraj nakupovat nějaké elektrické jednotky i pro linku S4? Nebo pod drátama se bude jezdit 843?

xyz

„Si děláte srandu? Vlak ve špičce po hodině? To moc lidí nepřiláká“
Nehodnotím, konstatuji. Viz https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/8283099/P1_Ramcove%20jizdni%20rady.pdf (strany č. 13 a 14).

Požadovány jsou jednotky s minimální kapacitou 235 míst k sezení.

Přemek

Právě tu kapacitu považuji za chybně stanovenou. Proč ne do 160 míst k sezení a polovičním intervalem?

xyz

„Proč ne do 160 míst k sezení a polovičním intervalem?“
Ohledně intervalu viz můj prvotní příspěvek v tomto vlákně.

xyz

** resp. v prvním odstavci onoho příspěvku jsem zapomněl uvést (byť z dalšího kontextu to i vyplývá), že jde o 18 spojů (v součtu v obou směrech) ZA DVOUHODINOVOU PERIODU.

Elb

Na hlavním nádraží už neexistují možnosti, jak přidat kapacitu kusých kolejí? Dvě a ne jedna kolej v případě bývalých poštovních kolejí, případně rozšíření do místa tedy teď postavené budovy?

xyz

„Na hlavním nádraží už neexistují možnosti, jak přidat kapacitu kusých kolejí?“
– Ne, neexistují.

– Ale hlavně: primárním kapacitním špuntem ve věci „počet vlaků do/od Střelic za časovou jednotku“ je „1,5kolejnost“ úseku z hl. n. do H. Heršpic (jedna kolej použitelná každopádně; druhá de facto jen ve směru z hl. n. do H. Heršpic, a to jen tehdy, pokud nepotřebuje v daný čas jet vlak směr Hrušovany u Brna), jakož každopáděn jednokolejnost úseku H. Heršpice – Zhlaví Státní silnice.

Dušan

Kolej č. 603 Brno-H. H. – Brno-H. H. zhl. St. sil. dneska disponuje ve dvouhodinové špičce celkem 28 trasami vlaků, takže při 21 požadovaných trasách je zde stále k dispozici záloha kapacity 7 tras za 120 minut, resp. kapacita ve špičce je využita ze 75%, což je zcela v normě.

xyz

„Kolej č. 603 Brno-H. H. – Brno-H. H. zhl. St. sil. dneska disponuje ve dvouhodinové špičce celkem 28 trasami vlaků“ – Jde o velmi teoretické číslo (budu-li předpokládat jeho pravdivost), kdy 14 vlaků za hodinu reálně znamená 4min. mezidobí, které je reálné jen když jedou vlaky za sebou, nikoliv vzájemně proti sobě, protože při započtení intervalů křižování u 5./6. nástupiště v Brně hl. n. či u budovy žst. Brno-Horní Heršpice vyjde vyšší potřebný čas pro průjezd jednoho konkrétního vlaku osobní přepravy). – Jde o číslo, od kterého je tak jako tak potřeba odečíst Sv jízdy z/do heršpického depa + z/do… Číst vice »

Dušan

Ideální ta jednokolejnost samozřejmě není, ale zase – všechno se vším souvisí, když bude kolej č. 603 později zdvoukolejněna a současně bude větší kapacita nového nádraží ve smyslu výstavby ŽUB, tak pak bude moci být i zavedena linka S2 v tom zmiňovaném 15-minutovém prokladu.
Prozatím se uvažuje na koleji č. 603 v krátkodobém horizontu (= do roku 2035) se (za)stabilizovanými 18 špičkovými vlaky s tím, že tato hodnota má být stabilní zejména v případě zpoždění – fyzicky to znamená využití kapacity tohoto jednokolejného úseku na cirka 64% disponibilních tras.

Vojta

Měl jsem dojem, že podle nějakého grafikonu, co jsem viděl, měly i nějaké S41 zastavovat v Ostopovicích. Ale podle tohoto výřezu pro střednědobý výhled to tak není:
https://imgur.com/a/4djgoQI
Na druhou stranu tam taky nejsou vložené spěšné vlaky do Třebíče, takže tam bude asi prostor pro úpravy.

Zdroj: nejspíš tento soubor: https://zakazky.szdc.cz/contract_display_1789.html
Díl 3 – Projekt stavby\B. Souhrnná část\B.2\B.2 – Provozní a dopravní technologie.pdf, str. 152

Nově odkazovanou jsem zatím nestahoval.

Vojta

Samozřejmě mi to nedalo a stáhl jsem i tu novou (oproti původní má „jenom“ 2,5 GB). A tam už jsou i S41 zastavující v Ostopovicích, tak třebíčské spěšňáky:
https://imgur.com/a/4djgoQI

xyz

Už dnes je tento koncept neaktuálním, protože rychlíky jsou v něm zaneseny v časové poloze odpovídající stavu do roku 2017 (vzájemné křižování v Kralicích). Od 12/2017 se křižují v Rapoticích s tím, že do/z Brna jedou v jiných časových polohách (kterým budou muset být uzpůsobeny i další vlaky). A od 12/2019 se budou míjet až ve Střelicích, tzn. jejich časové polohy (potažmo časové polohy ostatních vlaků tak, aby vlaky navzájem nekolidovaly) budou muset být rovněž jiné.

xyz

Dovětek – O. K., druhé schéma (na odkazované stránce dole; bohužel jde o dost nečitelné schéma) už se týká aktuálnějších předpokladů. Jen dodám, že zastavení onoho posilového Sp-240 je předpokládáno pouze ve Starém Lískovci, nikoliv v Ostopovicích.

xyz

Mimochodem, po bližším pohledu do konceptu se dá všimnout, že ono zastavení Os-244 v Ostopovicích by nic moc neřešilo z pohledu četnosti spojení této obce s Brnem, protože onen Os vlak by tam zastavoval jen pár minut před (nebo v opačném směru „po“) Os vlaku do/od Zastávky. A pak dalších cca 55 minut nic.

Také v tom schématu zcela chybí posilové Sp-244 nad rámec základního 1 h taktu.

Vojta

Já tam teda vidím odjezdy z Ostopovic směr Střelice X:06 (S41) a X:44 (S4) a směr Brno X:12 (S4) a X:51 (S41). K přesné půlhodině to má pravda daleko, ale pořád lepší zhruba 40-20 než spojení jenom jednou za hodinu.

xyz

O. K., můj předchozí příspěvek platí k prvnímu z odkazovaných schémat (tomu, které je již neaktuální, protože počítá s již neaktuální polohou rychlíkových spojů).

xyz

Hm, a skutečně v tom aktuálnějším schématu (viz dole na odkazované stránce) je „nacpáno“ 23 spojů za dvouhodinovou periodu do brněnského uzlu (3 páry Os Brno – Zastávka za 1 h, 2 páry Os/Sp Brno – Moravské Bránice za 1 h a „1,5 páru“ R/Sp Brno – Třebíč/Jihlava za 2 h).

Zajímavé, i když IMHO provozně nestabilní (+ stále jde „jen“ o 3 páry namísto „cílových“ čtyř). Jsem zvědav, do jaké míry SŽDC po dokončení elektrizace/modernizace Brno – Zastávka přistoupí k „nacpání“ všech oněch spojů do brněnského uzlu. 🙂

Vojta

Třeba se nakonec něco pošle na dolní. Dovedu si třeba představit odpolední posilové S6 pokračující ze Židenic přes dolní jako S41.

Dušan

No, byť se s tím v žádné aktuální dokumentaci (DÚR, PDPS) ani SP nepočítá, tak špatný nápad to rozhodně není, protože fungovat na těch 1,5 kolejích mezi Hlavním a Heršpicema se sice dá, nicméně dochází k překročení jejich kapacity (= koleje č. 1 + 3), která je vyšší než 100%, což znamená, že není dodržena potřebná doba mezer mezi vlaky a koncept tras zakreslených v GVD je tak nestabilní.

Dušan

Těch 15 minut je linka S2 ve střednědobém horizontu v roce 2035, což je de facto proklad dvou taktů 30/60 minut mezi Zastávkou a Letovicema a pak mezi Zastávkou a Boskovicema – oboje však vyžaduje postavený ŽUB a pak realizaci Boskovické spojky, což je věc vzhledem k odporu místních zatím dost obtížně realizovatelná – to za prvé. A za druhé opakuji po 101-vé, že nějaké rámcové jízdní řády kraje, které slouží pouze pro dokladování nástřelu vozových kilometrů na jednotlivých ramenech pro potenciální dopravce v rámci soutěže a jinak jsou naprosto k ničemu, neboť o přídělu kapacity rozhoduje jen a pouze… Číst vice »

xyz

„Těch 15 minut je linka S2 ve střednědobém horizontu v roce 2035, což je de facto proklad dvou taktů 30/60 minut mezi Zastávkou a Letovicema a pak mezi Zastávkou a Boskovicema“ … kde mimochodem platí, že v jednom směru jízdy ani o přesný 15min. interval nepůjde, protože má jít o proklad 30min. intervalu zastávkoých vlaků (zastavujících všude) a 30min. intervalu zrychlených vlaků (zastavujících jen ve Starém Lískovci, Tetčicích, Rosicích a pak v Zastávce), tzn. při např. 6minutovém rozdílu cestovních dob u všudezastavujícího vs. zrychleného vlaku + v situaci, kdy z Brna směrem do Zastávky bude rozestup přesných 15 – 15… Číst vice »

Dušan

….kde mimochodem platí, že v jednom směru jízdy ani o přesný 15min. interval nepůjde….což ale není věc překvapivá, protože těch 15 minut dělaných prokladem za použití dvou linek se „zařizuje“ na celém rameni bohužel dost těžko a v reálu těch 15 minut v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém výhledu „pohyblivě cestuje“ – viz S3-ka do Židlochovic a Hustopečí…

xyz

„….což ale není věc překvapivá“
Samozřejmě – je to naopak věc z kategorie „tvrdý fakt“, resp. „fyzikální vlastnost“.

Někteří si ovšem tuto vlastnost neuvědomují; pak v souvislosti s touto stavbou je uváděna i argumentace typu „15min. interval autobusových spojů Tetčice – Ivančice coby přípoje na všechny vlaky“ či obdobně totéž pro autobusy v úseku Zastávka – Zbýšov apod.

xyz

„Předpokládané náklady činí 1,8 miliardy korun, stavět se má v letech 2020 až 2022.“ 3 roky na výstavbu oné první etapy? Nebo obou etap až po Zastávku? „Původně se dvacetikilometrový projekt měl realizovat už mezi lety 2012 a 2014, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice.“ Ke zrušení územního rozhodnutí došlo ve 2. polovině roku 2012, tzn. nelze tvrdit, že na základě tohoto zrušení padl termín realizace „od 2012“. „V roce 2016 vydal nové územní rozhodnutí úřad v Rosicích“ Už to hovoří samo za sebe. Nové územní rozhodnutí vydané cca 3,5 – 4 let/roky po zrušení… Číst vice »

ABC

Vypovídá to pouze o tom, že o konkrétní situaci nic nevíš. Ale kecat ti jde dobře…

xyz

„Vypovídá to pouze o tom, že o konkrétní situaci nic nevíš.“ Předně: netykáme si. A dále: Zrovna o této věci vím vcelku dost. Ironií také je (to zde dosud nebylo zmíněno) že sama SŽDC požádala o územní rozhodnutí již k 31. 12. (jak nezvyklé datum, že) 2009, tzn. mezi podáním žádosti a zrušením již uděleného rozhodnutí (kde zdůrazňuji údaj uvedený i v článku, že tak bylo učiněno na žádost Obce Tetčice, nikoliv jakéhokoliv spolku) uplynuly téměř 3 roky. Dokonce mezi podáním oné žádosti a projednáváním námitek ze strany občanů na MěÚ Rosice uplynul 1 rok a téměř 5 měsíců (ono… Číst vice »

Vbb

Trochu mi uniká smysl elektrizace jen do Střelic. Nebo je to počátek elektrizace až do Jihlavy, příp. Hrušovan?

Kubrt

Však se tam píše, že je to první etapa elektrifikace do Zastávky. Někdy v daleké budoucnosti se počítá i s Jihlavou. Logicky se nabízejí i Ivančice, ale nevím jak je na tom tunel u Radostic.
Osobně nejsem fanouškem elektrifikací jen kvůli S-bahnu, ten se dá řešit motorovými jednotkami, ale doba přeje elektřině a SŽDC pořádné zkulturnění trati bez drátů prostě neumí…

xyz

„Někdy v daleké budoucnosti se počítá i s Jihlavou.“
Různé oficiálně zveřejňované varianty hovořily o pokračování drátů do Náměště/Třebíče/Okříšek (vždy jedno z uvedeného), žádný z nich o Jihlavě.

Kubrt

To je tak daleká budoucnost, že v oficiálních materiálech se ještě nevyskytuje 🙂
Uznej, že končit s drátama – když už tedy se tím směrem táhnou – někde po cestě nedává moc smysl, jelikož značnou část provozu tvoří rychlíky Brno-ČB.

xyz

„Uznej, že končit s drátama“ Než subjektivně něco „uznávat“, mám raději tvrdá fakta: – Rychlíky Brno – ČB na každém z úseků tratě č. 240 tvoří menší (nikoliv tedy značnou) část provozu. – Elektrizace žádného dalšího úseku ze Zastávky na západ není uvedena na (nově zřízené) mapě SŽDC, týkající se tématu „právě realizované + pro brzkou budoucnost plánované stavby“. – Čím dále od Brna a čím blíže Jihlavě, tím menší počty cestujících (dosavadních i potenciálních) ve vlacích jsou a tím hůře může vyjít ekonomické hodnocení stavby; tím více s ohledem, že v úseku Okříšky – Jihlava je „ne úplně nejmenší“… Číst vice »

Jaaa

Značná neznamená většinová…

Elb

Které stejně budou přepřahat v Jihlavě kvůli úvrati a které se svými čtyřmi vozy, ve všední dny často dost prázdnými, u prvního rychlíku na Jihlavu někdy i jen s průvodčím, zase tolik lidí nepřevezou.. Než miliardy do drátů by ty peníze byly vhodnější investovat do jiných kapacitu zvětšujících, rychlost zvětšujících prvků, než jen mantrou všeho spásných drátů.

svojsin

Teď se bude dělat cca od května jedna kolej do Střelic, pak druhá, no a dál se zatím neví.
Rozhodně bych zatím nebral 2022 jako ukončení stavby Horní Heršpice – Zastávka, i když teoreticky by to možná stihnout šlo. Uvidíte sami….

Dáda

tunel u Radostic bude třeba poněkud zrekonstruovat.

Vladimír Bílý

Zadrátovat něco, kde je silný příměstský provoz, smysl má. Zadrátovat, pro dálkovou dopravu naprosto nepoužitelnou, trať do Jihlavy smysl nemá. Jihlavu a potažmo ČB pořeší nějak VRT Praha-Brno.

Vojta

Ale stejně by to chtělo aspoň do Náměště, lépe do Třebíče. V Zastávce je sice určitý lom frekvence, ale ne tak výrazný, aby se mělo dlouhodobě nutit lidi tam přestupovat. Resp. z těch lidí, co přijedou od Náměště vlakem do Zastávky bude drtivá většina pokračovat vlakem dál na Brno. Navíc tam ani nemá být přestup hrana-hrana.