Konečná pro kamiony v CHKO Beskydy, během zimy musí objížďkou přes Jablunkov

Silnice I/56 ve směru na Slovensko přes Beskydy. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýSilnice I/56 ve směru na Slovensko přes Beskydy. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Opatření navazuje na letošní zprovoznění obchvatů Frýdku-Místku a Třince.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Tento zákaz je už roky. A v zimním období podle sjízdnosti silnice měly kamiony na tuto cestu zákaz jízdy. Takže žádná novinka.

zdenek

Fajn, ale jejich problém byl v tom, že to nějak neuměli vymáhat, ten zákaz.

David

Škoda, že se nepovedlo prosadit čtyřpruh přes jablunkovský průsmyk. Po dostavbě D3 na Slovensku bude chybět.

Avoda

Tehdy se to stavělo jako poloviční profil; s dostavbou na čtyřpruh se počítalo automaticky. Ale nějak se „to“ zadrhlo…

Problém je ale Hrádek, kde si „moudří“ obyvatelé v devadesátých letech rozhodli, že raději dvoupruh průtah, než čtyřpruh obchvat.
Tam už s tím nikdo nikdy nic neudělá.

jal

Vy jste sice z Beskyd, ale ty nejsou jen v okolí Lysé hory.
Takže mapa i realita říká, že druhá půlka čtyřpruhu přes Jablunkovský průsmyk existuje v podobě slovenské D3 a polské S1 přes Zwardoń. Tudíž není třeba stavět na našem území další pruhy.

Jediné, co je třeba postavit, je dokončení D3 na Slovensku.

David

S tímto názorem z dlouhodobého hlediska nemohu souhlasit. D49 jako kapacitní trasa na Slovesnko je v nedohlednu. Když si dám do navigace trasu Olomouc – Žilina, tak mi najde nejrychlejší trasu přes Jablunkov. Po zprovoznění D35 bude trasa Praha – Tatry vycházet nejlépe po D11/D35/D48 přes Jablůnkov. Traaa přes Bumbálku jen pro dobrodruhy.

Avoda

Za půl roku je MS v hokeji a Slováci zase hrají v Ostravě.
Vsadím celoživotní úspory, že stejně jako v roce 2015 naprostá většina diváků z SK použije trasu přes Bumbálku a I/56.

jal

„budú pridané posilové vlaky Ex 242 a Ex 243 „MS HOKEJ“

Samozřejmě, že použijí i všechny možné silnice podle místa bydliště.

Zkuste si koupit ODIS celodenku a koukněte i jinde, než na 1/56. Ta se svými pár kamiony opravu není nejdůležitější silnice v Beskydech, natož hlavní tah na Slovensko.

jal

Přes hranice přes J. průsmyk převažují polské kamiony nad os. auty. Bez obav, pár os. aut navíc z budoucí D35 se vejde.

Vrták

Než se dodělá D35, tak do té doby už bude hotový úsek D49 Hulín – Fryšták, takže mám obavu, že většina tranzitu od D35 se bude chtít procpat nejkratší cestou na SK D1 přes Vizovice-Horní Lideč a Púchov, o tranzitu z D1 od Brna ani nemluvě.

Avoda

Tak to opravdu ne.

Z průmyslové zóny Hrabová do Kia v Žilině to je přes Polsko přesně 200 km.
Přes Jablunkov 104km, resp. přes Ostravici 108 km.

jal

Proč by proboha měli jezdit přes Polsko z Ostravy do Žiliny ?
Z Polska je na na 1/11 tak 80% kamionů. Z D1 a S52 / D48. Těch pár Hyundai Kia se mezi nimi ztratí.
A ty jedoucí z /do Polska už dnes ve stále se zvyšujícím počtu se do ČR nepodívají, protože D3 a S1.

Avoda

„druhá půlka čtyřpruhu přes Jablunkovský průsmyk existuje v podobě slovenské D3 a polské S1 přes Zwardoń“

Vy tady píšete nesmysly o čtyřpruhu přes Polsko (který mimochodem neeexistuje, protože části polské S1 i slovenské D3 jsou a budou další desítky let pouze v polovičním profilu), tak si odpovězte sám…

Patrick

Ja som to pochopil tak, že medzi Čadcou a Bielsko-Biala vedú dva pruhy cez Ziwiec a dva cez Český Tešín, takže spolu štyri

jal

Konečně jeden, co má v hlavě mozek.

jal

Nebude.

jal

Oklika – je otázka, pro koho. Pro ty, co míří směr Bratislavu od FM- ano. Pro ty co jedou přes Žilinu na východ je to z od FM blíž „oklikou“ a na našem území i rychlejší.

Ovšem ti, co by jeli až do Bratislavy z Ostravy, nemají důvod jezdit tím směrem, ale použijí D1.

jenki

Když do kalkulace zahrnete dopravní katastrofu u Brna, tak D1 ani omylem.

Pavel

On asi myslel slovenskou D1, tzn. nejdříve přes Jablunkovský průsmyk až do Žiliny a potom po D1 podél Váhu až k Bratislavě. Ale nechci mluvit za cizí.

jal

Ne, z Ostravy je to kratší po naší D1.

A je víceméně jedno, jestli po cestě někdo uvízne u Brna nebo u Kysuckého Nového Mesta.

Avoda

Vy asi z Ostravska zrovna nejste.

Pokud by to bylo tak, jak píšete, potom by ten zákaz vůbec nebylo třeba vydávat.
Jak se na situaci projevi podzimní zprovoznění I/68 se uvidí až příští rok.

jal

Jak by se mělo projevit? Na situaci v Jablunkovském průsmyku nemá žádný vliv.
Daleko větší vliv bude mít dokončení S1 v r. 2025. Z 1/11 zmizí další kamiony.

Avoda

Já se bavím o přesunu nákladní dopravy z I/56 na I/68 a I/11 za normálních, ne zimních okolností.

Jiří Kocurek

Bratislava-Ostrava je výrazně kratší po 1/57 a po dálnicícch na ni. Nejsou tam velké kopce, v podstatě je to pořád podél vody.
Druhá možnost je I/55 a přes Holíč. Pořád se vyhnete průseru u Brna, jen se nevyhnete průseru v Přerově, Hradišti a Veselí, ale to je prašť jak uhoď.

S dodávkou, dvounápravovou šestitunkou se to dá i v zimě přes hory. Kamion má typicky 5 náprav, ale jen 1 je hnaná, to je na sněhu problém.

Jarek

Mě spíš zajímá dlouhodobé porušovaní toho zákazu, který už platí desítky let, a stejně se pravidelně objevují infomrace o uvízlém kaionu za Ostravicí.Jezdím tam celkem pravidelně, a ze zákazu si část kamionaku zřejmě nic nedělá, asi jako když opravovali Vítkovické mosty na Rudné a zákaz nad 3,5 tuny, a od rána do večera tam u Mercedesu měli benga ulovený kamion….

MHD

Tyto případy by chtěly kontrolní kamery. Porovnat s databází automobilů a pro všechny nad 12t poslat výzvu k vysvětlení. Pokud se situace rozumně nevysvětlí, tak pokuta.
Užitečnější využití kamer, než měření rychlosti.

Avoda

1. Ten zákaz byl pravidelně vydáván v zimním období v posledních letech vždy v závislosti na podmínkách sjízdnosti. Hlavní problém je stoupání na estakádu kolem přehrady Šance, kterou kamiony, samozřejmě bez sněhových řetězů, nebyly schopny vyjet a cestu blokkovaly. Letos to poprvé stanovili na celé období.

2. Je trapné, když sama Policie ČR nezná a nedoržuje zákony. V Beskydech probíhá samozřejmě i v zimním období těžba dřeva. Na tento druh dopravy se ale nevztahuje žáddné výjimka, kterou umožňuje označení „Dopravní obsluha“.

3. Ještě trapnější je, jak si na tom (dle očekávání) okamžitě přihřívá její politickou polívčičku soudružka senátoka Pešatová. Chucpe!

Jiří Kocurek

Dřevo. Jenže lesácká Tatra s oplenem má daleko lepší průchodnost terénem, vždyť ty lesní cesty… ano, holý led. Je to Tatra.

Avoda

Jde o to, že „dopravní obsluha“ je ve vyhlášce naprosto jasně definována.
Odvoz dřeva z místa těžby nespadá pod žádnou z těch možných výjimek.

Takže Policie ČR vydává nařízení, o kterém ví, že se ze strany těch těžařů bude porušovat (oni fakt nemohou na třetinu roku zastavit práci), souhlasí s tím, a navíc to alibisticky schovává pod tu dopravní obsluhu.

Tato část vyhlášky měla být dávno novelizovaná, to by ale i soudružka Pešatová, ministr vnitra Rakušan nebo do nebe vyzdvihovaný kmotřenec ODS Kupka museli dělat práci, za kterou je všichni platíme.

M19

Tak mi ocitujte onu definici ze zákona. Policie vydává nařízení? Existuje Nařízení vlády, žádné Nařízení Policie ČR neexistuje.

Avoda

Ano, jakékoliv dopravní omezení, týkající se silnice první třídy, podléhá schválení Policie ČR jakožto dotčeného úřadu.
Samotné rozhodnutí, v tomto případě „opatření obecné povahy“, je potom v kompetenci příslušného krajského úřadu. Takže máte pravdu. Policie ČR nevydává nařízení ale souhlas s rozhodnutím, což je ovšem v důsledku to samé.

Dopravní obsluha
Vyhláška č. 294/2015 Sb.
„vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby, vozidla přepravující osobu těžce zdravotně postiženou, vozidla taxislužby a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost.“

Vygooglit to trvá asi minutu.

Ic540

Opatření dobré asi…👍

Řidiči však budou mít radost když se něco sekne do kopce v Mostech u Jablunkova na obchvatu. Kolona pak bývá až po Hnojnik i dále se stojí na D48…😃

Na další zahuštění hustého provozu mezi Čadcou a Žilinou raději nemyslet. Tam je problém 6 dní v týdnu někdy nonstop celý týden…😱

Avoda

Tohle bohužel nemá řešení.

Postavili na každé straně hranice jednu automobilku (Hyundai Nošovice a Kia Žilina) včetně stovky subdodavatelů na ostravsku, a nějak si nevšimli, že mezi nimi mají horský hřeben bez pořádného siničního spojení.

jal

Vy se domníváte, že tam jezdí kamiony jen pro automobilky?

Koukněte na mapu, odkud vedou dálnice a rychlostky, ze kterých jede veškerá zátěž v úseku Žilina – Čadca.

Avoda

Já se nedonmívám, já to vím. Od I/56 bydlím přesně 430 metrů.

Pokud odmyslíte kamiony se dřevem, tak nejméně 2/3 z toh, co zůstane, jsou pendly Ova-Žilina.

jal

„mají horský hřeben bez pořádného silničního spojení.“
Píšete nesmysly, že není pořádné silniční spojení. Je z Nošovic po čtyřproudu a rychlostce na Slovenskou D3. U nás problém není , z Nošovic je do Kia v Žilině blíž po 1/11.
Problém je jen v úseku Čadca- Rudina.
Koukněte na tu mapu.

Avoda

Pokud by tam to pořádné spojení bylo, využívali by ho dopravci automaticky a tento zákaz by vůbec nebyl potřeba.

Navíc ta doprava není z Nošovic, ale z průmyslových zón v Hrabové a Mošnově.

Vlak

Já nemusím koukat do mapy, já tady bydlím a jezdím tudy. V Hrádku se čtyřpruh zužuje na dvoupruh a pouze ve stoupání ke státní hranici jsou pruhy tři. Díky kvalitě našich stavitelů silnic a dálnic je dvoupruh minimálně 8 měsíců v roce v opravě a přenosnými semafory řízený provoz střídavě v jednom pruhu. My, kteří známé místní komunikace, se těm zácpám umíme vyhnout. Cizí jsou chudáci a kamióny mají smůlu úplně. Poděkovat můžete bývalému starostovi a bývalému zastupitelstvu Hrádku, kteří neústupně hájili své pozemky a také zeleným aktivistům, kteří na plánovaném obchvatu se čtyřmi pruhy objevili chráněnou rybičku, kterou kromě… Číst vice »

jal

Starosta má vliv na kvalitu práce silničářů?
To je všude, že když se na silnici pracuje, jsou kolony.
Já tam taky jezdím a problém nemám.
Většina os. dopravy končí nejpozději na sjezdu v Jablunkově a nahoru převažují kamiony. Bez problémů se vejdou.
Problémy mají až u KNM.

Kubrt

Když se před nějakými 18 lety řešilo umístění HMMC právě v Nošovicích, mluvilo se o modernizaci a elektrifikaci celého trojúhelníku Ostrava – FM – Český Těšín právě s vazbou na Kiu. No a dnes vidíme, co z toho se realizovalo. Nehovoře o stavu hlavní tratě do Žiliny a paralýze uzlu Žilina.

Avoda

Tehdy se ČR mimo jiné zavázala i k vybudování přímého napojení Hyundai na D48.
Dodnes není kopnuto, ta MÚK Nošovice nestojí hlavně díky obstrukcím EPS, nyní Frank Bold.

Tohle by měla paní senátorka Pešatová prosazovat, aby stát dodržoval to, k čemu se zavázal!

PetrD

Česká strana není (už) problém, problém je hranice se SK(od Čadce) až do Žiliny.

Václav

Problemem je semafor v Kysuckem Novem Meste, ktery ma behem dopravni spicky prilis kratky interval. Cekal jsem tam 40 minut a to tam nebyla nehoda ani prace na ceste – pouze 1 semafor.

roman

Těch problémů je mnohem více. Jediné řešení je dálnice D3. Bohužel ta bude hotová až po roce 2030.

Pezos

Neřekl bych, že je to příliš krátký interval. Ale stylem, kterým se běžně kamiony rozjíždí (a.k.a řidič musí odložit mobil, počkat, než ten před ním poodjede alespoň 20 metrů a pak se teprve pomalu rozjede), to stejně zaručí kolony. A zároveň za druhou polovinu intervalu na zelenou projede se štěstím pět aut. Úplně stejně to vypadalo v Čadci, než se dokončila tamní úsek D3.

Jiří Kocurek

Ono tam není moc o co stát, přes Bumbálku je to samá zatáčka a prudké stoupání/klesání, navíc sakra dlouhé, takže brzdy odcházejí. Okolo Pančavy druhé kolo cestou z Makova do Púchova.

Avoda

Ten zákaz platí jen pro I/56, takže cesty přes Bumbálku (I/35) se netýká.

SYN

Takže ev. možno Frenštát-Rožnov-Bumbalka?
Jinak ta cesta do kopce na Bumbalku by si zasloužila aspoň jeden kousek 200m stoupacího pruhu… chytit tam pomalé vozidlo je kruté…

Avoda

Ano, tak to vždy bylo.

Ještě nedávno, před zprovozněním I/68 u Třince, bylo vždy na informačních tabulích při uzavírce na I/56 napsáno „Použij I/58 – I/35“.
Dnes tam svítí „SK via D48 – I/68“.

Jiří Kocurek

Snad jen na Horní Bečvě a tam už je kolem přehrady, dál pak až po odbočku na Bílou. Od téhle obočky až na Bubálku je takový svah, že na třetí pruh není místo.

Jiří Kocurek

To jsem si přečetl. Ale i tak je lepší, když tam v zimě ubydou kamiony – což bylo gró mého příspěvku.