egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Konec zbytečně dlouhých tras. Katarská letadla mohou do saúdského vzdušného prostoru

Boeing 777-300 ER ve speciálním nátěru připomínajícím fotbalový šampionát v Kataru. Foto: Qatar Airways
Boeing 777-300 ER ve speciálním nátěru připomínajícím fotbalový šampionát v Kataru. Foto: Qatar Airways
Přes tři roky musela katarská letadla u některých tras létat oklikou i několik hodin.

Po třech a půl letech mohou letadla z Kataru opět plně využívat vzdušný prostor Saúdské Arábie. Největší země Arabského poloostrova se rozhodla ukončit blokádu svého souseda. V praxi to znamená u řady letů výrazné zkrácení doby letu.

Jako první přes Saúdskou Arábii letí let QR1365 z katarského Dauhá do jihoafrického Johannesburgu. Let by měl být zhruba o půl hodiny kratší, než je běžné.

Katar a Saudská Arábie dospěly tento týden k dohodě o opětovném otevření hranic. Vzdušný prostor plánují příští týden otevřít katarským letadlům také Spojené arabské emiráty, skončit ho chtějí také Egypt a Bahrajn.

Blokáda nejvíce postihla leteckou společnost Qatar Airways. Ta musela do mnohých destinací létat s několikahodinovou oklikou. Nejvíce patrné je to u letů z Dauhá do Afriky, kdy namísto přímé cesty přes Saúdskou Arábii dopravce oblétá Arabský poloostrov, nad pevninskou část může jen v Ománu.

Například let z Dauhá do súdánského Chartúmu běžně trval kolem tří hodin a dvaceti minut. Po zavedení sankcí let trvá už téměř šest hodin. Prodloužení letů zachycuje velmi dobře infografika od Flightradar24.com.

Qatar Airways loni oznámily, že od čtyř zemí žádají za vzniklé škody pět miliard dolarů. Dopravce tvrdí, že šlo o krok, který měl cíleně poškodit jeho aktivity a který výrazně poškodil jeho investice.

„Jde o jasné porušení mezinárodních leteckých dohod o civilním letectví. Po třech letech pokusů o smírné řešení jsme se rozhodli vymáhat naše nároky právní cestou,“ řekl v létě šéf Qatar Airways Akbar Al Baker. Blokádu Kataru zavedly některé státy kvůli jeho údajné podpoře teroristů.