Konec výhradního provozu pod ETCS na české železnici po 18 dnech. Nostalgie dostala výjimku
Výjimka se týká pouze nostalgických vlaků s cestujícími.
Správa železnic po 18 dnech od zavedení takzvaného výhradního provozu pod evropským zabezpečovačem ETCS vydala první opatření, kterým umožní na koridorových tratích s ETCS jízdu vozidel bez palubní jednotky. Vyhověla tak tlaku zejména spolků s historickými vozidly a hejtmana Pardubického kraje. Opatření ale může zvýšit riziko mimořádné události na české železnici. Rozhodnutí současně znamená, že výhradní provoz přestane existovat, na tratě se bude možné dostat i bez vozidel s ETCS.
Opatření zveřejnila Správa železnic na Portálu provozování dráhy. Podle rozhodnutí dostanou výjimku pro jízdu bez ETCS dopravci, kteří budou provozovat historické vlaky s přepravou osob. Podmínkou je podání žádosti 30 dnů před stanovenou jízdou. „Souhlas lze vydat pouze pro nostalgické jízdy s přepravou cestujících,“ uvádí se v dokumentu. Dokument zdůrazňuje, že výjimka nebude pro návoz a odvoz souprav.
Provozovatelé historických vlaků si stěžovali v závěru roku, že kvůli ETCS nebudou moci na koridory s výhradním provozem ETCS. Se svým tlakem uspěli u dvou politiků: nejprve hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického a poté i u ministra dopravy Martina Kupky.
Parní vlaky bez ETCS by mohly na koridorech zůstat. Díky plovoucí výluce nebo speciálnímu „hytláku“
Opatření na portálu provozovatele neuvádí, jakým způsobem se bude provoz vozidel bez ETCS řešit. Jednou z možností může být vyloučení jedné koleje z provozu pod ETCS v době, kdy pojede parní vlak. Při jednáních to bylo označeno jako plovoucí výluka. Ministr v listopadu uvedl, že se Správou železnic jedná o „provozním opatření“, jehož cílem je zachovat nostalgii na tratích s ETCS.