Konec téměř padesátileté éry. Qantas i KLM dnes vyřadily legendární jumba

Boeing 747 společnosti Qantas na letišti v Sydney. Foto: QantasBoeing 747 společnosti Qantas na letišti v Sydney. Foto: Qantas

(aktualizace 15:43) Dlouhé roky byly jednou z klíčových částí jejich flotily a postupně z ní mizely, skončit provoz měly ale

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lib

Byl to majestátní a neobyčejně působivý stroj. Letěl jsem s ním u Aerolineas Argentinas, Lufthansy a Aerosur, ale co si pamatuji, konfigurace v economy byly dost děsné. Zejména u LH, z FRA do MEX byl to běs.

Jiří Kocurek

Nejkrásnější stroje 😀
https://www.youtube.com/watch?v=nwpvoUYaR9U

Blanche

Hm … neletela som nikdy tymto kolosom ale je to ozaj majestatny stroj … mnohi z vas budu určite s nostalgiou spominat na lety v ňom 🙁

Petr

Měl jsem štěstí proletět se tímhle strojem na horní palubě s íránskými Mahan Air. Nastupovalo se z plochy, takže jsem si ten majestátní kolos prohlédl v celé kráse. Jak píše někdo v diskuzi níž, je to asi hlavně subjektivní, ale když se ten stroj dal do pohybu, úplně mě mrazilo. Pak jsme přistáli v Kermanu a já fascinovaně sledoval, co za písečnou bouři letadlo způsobilo kolem runwaye. Písek pomalu dosedal a letuška můj fascinovaný výraz pobaveně glosovala slovy „welcome to the desert, sir“. Třeba to někomu připadá hloupé, ale pro mě je to letadlo tou mohutností a tvarem tak majestátní… Číst vice »

Přemek

Plně vaše pocity sdílím. Jen si, prosím, uvědomte, že létáte jen díky osvobození leteckého paliva od spotřební daně a od DPH. Jinak byste asi těžko létal za dvojnásobné ceny tak často, pokud vůbec, protože letečtí dopravci by šli na buben. Letecká doprava je přímý a podstatný zdroj uhlovodíků v atmosféře, což je další problém. Takže chození na nákup do obchodu přes ulici jistě přežije leteckou dopravu, na poněkud nepatřičný přímer se rychle zapomene. Jumba v nákladní verzi jsou OK, levné pořízení a slušné TCO. Osobní jsou skupovány za pakatel, takže to zatím vychází stejně jako pořízení Dreamlinerů s nižší spotřebou,… Číst vice »

kade
mikiqex

Tak snad je budeme ještě dlouho vídat alespoň v cargo verzích, za mě je to nejkrásnější letadlo vůbec. Při tak dlouhém omezení provozu se ale dalo čekat, že Jumba přestanou být pro letecké společnosti zajímavá.

Tomas

Týka se ten konec i kombíků? V rezervaci na cervenec (ponechme stranou, ze nepredpokladam, ze v cervenci nekam poletim) do JFK stale kombík je….

Mad_Majk

Ano, týká. Zrovna PH-BFT “Tokyo” je combi verze (měl jsem přesně s tímhle tu čest letět 3 roky zpátky na JFK)

Tomas

Hmm… tak to je nemile.

mel (teda, stale mam) jsem na nej letenku do hrbu ….

tak to holt bude 787…. snad

tom

Jsem moc rád, že jsem aspoň jednou Jumbem letěl, krásný zážitek…

PatriK

Můžete konkretizovat, čím byl zážitek „krásný“? Jelikož jsem tímto letadle cestoval také a dost daleko, nic zajímavého pro mě nebylo – místa kolem cestujícího v ekonomické třídě snad míň než v menších letadlech.

tom

To, jak se chová ve vzduchu, zejména na startu a při přistání. Síla a majestát. Je to možná subjektivní, ale měl jsem z letu
úžasný pocit.

Zdeněk

Právě s B-747-400 Thai airlines jsem zažil asi nejhorší turbulenci v životě. Ve třetí minutě po startu z Bangkoku při letu do Frankfurtu. Při stoupání, v malé výšce a plnými nádržemi paliva to opravdu nebylo příjmné, v tu chvíli se jumbo chovalo úplně stejně jako každé jiné letadlo v takové situaci, jeho velikost a síla nehrály roli. Ale jinak máte pravdu, letět s ním byl úžasný pocit.

Zdeněk

Asi záleží na tom, jakou jste letěl společností, a na konfiguraci sedadel. Já letěl s B747-400 Thai airlines šestkrát, a dvakrát i na jejich vnitrostátním spoji Bangkok-Phuket a Phuket-Bangkok , v ekonomické třídě. S jinou společností jsem s B747 neletěl, takže nemohu srovnávat. A i když nemám drobnou postavu jako většina Thajců, nedostatkem místa jsem rozhodně netrpěl, vše bylo o.k. A to i na těch vnitrostátních letech.