Letecké společnosti Letectví

Konec téměř padesátileté éry. Qantas i KLM dnes vyřadily legendární jumba

Boeing 747 společnosti Qantas na letišti v Sydney. Foto: Qantas
Boeing 747 společnosti Qantas na letišti v Sydney. Foto: Qantas

(aktualizace 15:43) Dlouhé roky byly jednou z klíčových částí jejich flotily a postupně z ní mizely, skončit provoz měly ale nejdříve příští rok. Letecké společnosti Qantas a KLM dnes ukončují provoz Boeingů 747.

Qantas s posledním jumbem přistály dnes ráno středoevropského času po více než čtrnáctihodinovém letu ze Santiaga de Chile. Končí tak éra těchto strojů australského dopravce, která začala v roce 1971 převzetím Boeingu 747-200. Firma od té doby provozovala všechny verze Boeingu 747 s výjimkou posledního modelu 747-8.

Qantas plánovaly vyřadit poslední jumba v roce 2021, pandemie koronaviru a útlum letecké dopravy jejich konec urychlil. Dopravce na většinu linek, kde dříve jumbo létalo, nasadilo letadla Boeing 787-9 Dreamliner.

Letadla po Qantasu by ale podle některých zdrojů mohla ještě dál létat: pětici posledních strojů měla firma prodat GE Aviation. Jsou ještě relativně nové, poslední letoun ve flotile byl vyroben před 17 lety. GE je pak může používat pro testování svých motorů.

Poslední let dnes absolvovalo osobní  jumbo v barvách nizozemské KLM. Dopravce počítal s jejich provozem až do příštího roku, nakonec všech 7 skončí už nyní. Poslední let absolvovalo letoun registrace PH-BFT, přistál dnes po třetí hodině odpoledne do Amsterdamu na lince z Mexico City.

Podle slov šéfa KLM Pietera Elberse je za současné situace už nepotřebuje. Jumba ve flotile postupně nahrazují podstatně úspornější Boeing 787-9 a 787-10.

Sedm letounů 747 ve flotile KLM je ve věku od 18 do 29 let. S jumby firma začala létat už v roce 1971, v 90. letech jich měly ve flotile až třicet najednou. V provozu zůstanou ještě tři nákladní jumba.

Boeing 747-400 společnosti KLM. Foto: KLM
Boeing 747-400 společnosti KLM. Foto: KLM
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lib
Host
Lib

Byl to majestátní a neobyčejně působivý stroj. Letěl jsem s ním u Aerolineas Argentinas, Lufthansy a Aerosur, ale co si pamatuji, konfigurace v economy byly dost děsné. Zejména u LH, z FRA do MEX byl to běs.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nejkrásnější stroje 😀
https://www.youtube.com/watch?v=nwpvoUYaR9U

Blanche
Host
Blanche

Hm … neletela som nikdy tymto kolosom ale je to ozaj majestatny stroj … mnohi z vas budu určite s nostalgiou spominat na lety v ňom 🙁

Petr
Host
Petr

Měl jsem štěstí proletět se tímhle strojem na horní palubě s íránskými Mahan Air. Nastupovalo se z plochy, takže jsem si ten majestátní kolos prohlédl v celé kráse. Jak píše někdo v diskuzi níž, je to asi hlavně subjektivní, ale když se ten stroj dal do pohybu, úplně mě mrazilo. Pak jsme přistáli v Kermanu a já fascinovaně sledoval, co za písečnou bouři letadlo způsobilo kolem runwaye. Písek pomalu dosedal a letuška můj fascinovaný výraz pobaveně glosovala slovy „welcome to the desert, sir“. Třeba to někomu připadá hloupé, ale pro mě je to letadlo tou mohutností a tvarem tak majestátní… Číst vice »

Přemek
Host
Přemek

Plně vaše pocity sdílím. Jen si, prosím, uvědomte, že létáte jen díky osvobození leteckého paliva od spotřební daně a od DPH. Jinak byste asi těžko létal za dvojnásobné ceny tak často, pokud vůbec, protože letečtí dopravci by šli na buben. Letecká doprava je přímý a podstatný zdroj uhlovodíků v atmosféře, což je další problém. Takže chození na nákup do obchodu přes ulici jistě přežije leteckou dopravu, na poněkud nepatřičný přímer se rychle zapomene. Jumba v nákladní verzi jsou OK, levné pořízení a slušné TCO. Osobní jsou skupovány za pakatel, takže to zatím vychází stejně jako pořízení Dreamlinerů s nižší spotřebou,… Číst vice »

kade
Host
kade
mikiqex
Host
mikiqex

Tak snad je budeme ještě dlouho vídat alespoň v cargo verzích, za mě je to nejkrásnější letadlo vůbec. Při tak dlouhém omezení provozu se ale dalo čekat, že Jumba přestanou být pro letecké společnosti zajímavá.

Tomas
Host
Tomas

Týka se ten konec i kombíků? V rezervaci na cervenec (ponechme stranou, ze nepredpokladam, ze v cervenci nekam poletim) do JFK stale kombík je….

Mad_Majk
Host
Mad_Majk

Ano, týká. Zrovna PH-BFT “Tokyo” je combi verze (měl jsem přesně s tímhle tu čest letět 3 roky zpátky na JFK)

Tomas
Host
Tomas

Hmm… tak to je nemile.

mel (teda, stale mam) jsem na nej letenku do hrbu ….

tak to holt bude 787…. snad

tom
Host
tom

Jsem moc rád, že jsem aspoň jednou Jumbem letěl, krásný zážitek…

PatriK
Host
PatriK

Můžete konkretizovat, čím byl zážitek „krásný“? Jelikož jsem tímto letadle cestoval také a dost daleko, nic zajímavého pro mě nebylo – místa kolem cestujícího v ekonomické třídě snad míň než v menších letadlech.

tom
Host
tom

To, jak se chová ve vzduchu, zejména na startu a při přistání. Síla a majestát. Je to možná subjektivní, ale měl jsem z letu
úžasný pocit.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Právě s B-747-400 Thai airlines jsem zažil asi nejhorší turbulenci v životě. Ve třetí minutě po startu z Bangkoku při letu do Frankfurtu. Při stoupání, v malé výšce a plnými nádržemi paliva to opravdu nebylo příjmné, v tu chvíli se jumbo chovalo úplně stejně jako každé jiné letadlo v takové situaci, jeho velikost a síla nehrály roli. Ale jinak máte pravdu, letět s ním byl úžasný pocit.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Asi záleží na tom, jakou jste letěl společností, a na konfiguraci sedadel. Já letěl s B747-400 Thai airlines šestkrát, a dvakrát i na jejich vnitrostátním spoji Bangkok-Phuket a Phuket-Bangkok , v ekonomické třídě. S jinou společností jsem s B747 neletěl, takže nemohu srovnávat. A i když nemám drobnou postavu jako většina Thajců, nedostatkem místa jsem rozhodně netrpěl, vše bylo o.k. A to i na těch vnitrostátních letech.