Konec tajností? České dráhy mají podle poslanců začít zveřejňovat své smlouvy
Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhy
České dráhy mají podle představ většiny poslanců začít zveřejňovat své smlouvy v registru smluv. Zákonodárci o tom rozhodli při včerejším
Myslím si o tom své, ale co zase vyplodil mafián Topolánek… neměl by po prezidentských volbách radši lézt kanálama a nevyjadřovat se ke všemu co se děje?
Tohle jsou přesně jenom takový populistický změny, které projdou ale v zásadě nic nepřinesou, teda krom zvýšeného počtu úředníků a zbytečnýho papírování. nebo mně někdo vysvětlete co se zlepšilo tím, že města a stát musí zveřejňovat smlouvy. Koho zajímá, že obec Skotačivá Lhota podepsala s Frantou Vomáčkou smlouvu na skácení stromu? Jako co si člověk myslí, že se ze smlovy dozví? Jméno firmy, cenu a spoustu právnicých keců. Ale to důležitý třeba plnění té smlouvy už těžko. Nebo si snad někdo myslí, že pokud se někde děje nějaká černota, že se na to podepisovala smlouva a teď to přestane ,… Číst vice »
„Koho zajímá, že obec Skotačivá Lhota podepsala s Frantou Vomáčkou smlouvu na skácení stromu?“ Pokládáte sugestivní otázku, ve které předjímáte, že to nikoho dalšího nezajímá; a předjímáte tak jen proto, že to dle vašeho názoru nebude zajímat právě vás. Pozn. Ono skácení stromu by muselo stát přinejmenším 50 000 Kč bez DPH, aby bylo předmětem zveřejnění v Registru smluv. Tzn. u pokácení jednoho stromu by tento finanční limit zřejmě nebyl překročen. „Jako co si člověk myslí, že se ze smlovy dozví? Jméno firmy, cenu a spoustu právnicých keců.“ Součástí zveřejněného materiálu bývá (přinejmenším v některých případech) i příloha smlouvy, která… Číst vice »
Zveřejnění smlouvy není nic administrativně složitého a nejdůležitější přínos to bude mít právě u největších firem (které jsou stejně zapapírované, že už to nic nezmění). Chápu argument u malých obecních zakázek, kde to může komplikovat život a podvody se tam víceméně nedějí, ale u velkých státních firem mi přijde tento zákon jako zásadní zlepšení kontroly občanů.
A co podle sepsané smlouvy zkontroluješ? Jestli se někde může podvádět, tak při výběru dodavatele nebo při plnění smlouvy, to ze smlouvy stejně nevyčteš. Obyčejný člověk stejně ze smlouvy nic nevyčte pokud se v dané problematice nevyzná. Ale ještě jednou říkám, že pokud někdo chtěl nebo chce nějak podvádět, tak si to nikdy nedá do smouvy a to ani teď ai předtím zveřejňováním. Tak reálně to proběhlo tak, že když se zákon schválil, tak na každou jednotku kde se u nás podepisovali smouvy (poměrně hodně), se přivedl nový člověk, který ty smlouvy zveřejňuje. Prostě šetření v praxi. Prostě to stojí… Číst vice »
Zeptám se jinak: v čem vám to vadí? Jde o to, jak se utrácí naše daně. Nemáme vědět, že Franta Vomáčka ve Skotačivé Lhotě kácí stromy pětkrát dráž, než Filip Vopička v Bambusové Lhotě?
A ze smlouvy poznáte proč to je 5x dražší? Zda z objektivních důvodů nebo protože je v tom černota? Jestli Vomáčka není široko daleko jediný dřevorubec a proto je drahý. Zda se jedná o podobný strom a podobné místo? Pouze ze smlouvy prostě nic nezjistíte pokud neznáte ostatní souvislosti.
A vadí mně to přesně proto, že ze státních peněz se platí zvýšená byrokracie, která nic nepřináší.
Jaká zvýšená byrokracie? Smlouva je stejně na všech úřadech elektronicky, jediná byrokracie je, že úředník vloží smlouvu do registru. Zabere to asi minutu až dvě.
jj, jako státní úředník souhlas s JS.
No jenže to nejsou jen dvě minuty, tu smlouvu musíte např. zase odanonymizovat a provést i spoustu jiných úkonů. Takže u každý smouvy je to půlhodina a když to je každý den 6,7 smluv tak už to máte 3 hodiny a to opravdu není zadarmo.
Rozumím. Hlavně utrácet vybrané daně,ale běda,jak někdo chce vidět,za co je utrácíte.
Tak hlavně, že už to víte.
Ale zase se musí uznat, že je to povedený zákon lid spokojený, že už konečně vidí „do kuchyně“ nebo si to aspoň myslí, nikoho to neohrožuje a zvýšený náklady s tím spojených nikoho nezajímají.
Tyhle hysterické výlevy jsem četl před projednáváním první verze zákona také. Jak to všechny ohrozí, jak radnice zkolabují pod náporem nové administrativy.
Jaký hysterické výlevy? Právě že to nikoho neohrozilo, jen to přineslo další zbytečnou administrativu.
Zkuste si najít třeba starostu Frymburku a jeho tvrzení v době projednávání první verze zákona
Úřady vyrábí tuny zbytečné administrativy, možná byste se mohl podívat co nakládají obyčejným OSVČ (který je na to vše sám). Proti tomu smlouvu poslat do registru není opravdu nic. A má to obrovský význam, protože lidé se při uzavírání chovají jinak ke smlovám, které nikdo neuvidí a jinak k těm co jsou „na očích“.
No nic nebudu vám ničit iluze, když si myslíte že to něco přineslo. Mimochodem smlouvy na stavební zakázky Brno-střed byly taky zveřejněné. Tak to asi nějaký uvědomělý občan kontroloval smlouvy a dal echo PČR.
Vy asi máte přístup do spisu a o celé kauze přesně víte,o co v ní jde. Chápu.
Dovolím si polemizovat. Nebudou to dvě minuty na smlouvu, ale cca týdenní práce systémáka, aby spisová služba úřadu jednu každou smlouvu posílala automaticky.
Jinak o zavalení úřadů byrokracií se mluvilo zejména při schvalování 106/99 Sb. Ten se netýká tak snadno automatizovatelné činnosti, jako je zveřejňování smluv a i po 20 letech ten zákon není příčinou kolapsu veřejné správy.
Já to sice nepoznám, ale zmiňovaný Filip Vopička z Bambusové Lhoty ano. A buď starosta, co peče s Frantou Vomáčkou není trotl a ta smlouva nebude na 5x vyšší částku, nebo trotl je a pak mu Franta Bouchač v hospodě vysvětlí, že tudy ne.
Netuším, co máte se zvýšenou byrokracií, ale povinnost mít celou agendu elektronicky tady pro státní i veřejnou správu platí již nějaký pátek. Docela by mne proto zajímalo, co si pod tou zvýšenou byrokracií proto představujete
Tak se zeptám ještě jednou co ze smouvy přesně zkontroluju (kromě pravopisu)?
Třeba to, za co se utrácí a o čem se neví (např. proto, že zakázka neprošla soutěží a nebyla nikde zveřejněna).
Zakázka, která neprošla soutěží byla určitě za malé peníze a ta se zveřejňovat nemusí
Nikoliv, jsou i statisícová smluvní plnění, která žádnou zakázkou neprošla. Coby jedno z řady takových připomenu (mj. coby možný další námět pro redakci zdopravy.cz; kromě mnou již nedávno zmíněného odkládání výběrových řízení na linkové bus-dopravce, a to s podivnými zdůvodněními) toto: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6559619 , kdy Kraj Vysočina sjednal bez výběrového řízení smlouvu s plněním až 350 000 Kč se spolkem, jehož předseda je „shodou okolností“ i předsedou Dopravní komise Kraje Vysočina. Velmi užitečné zjištění díky Registru smluv (pozn. samozřejmě jeden příklad z mnoha.)
Díky, slušný úlet. Ale tohle přeci je zbytečné zkoumat podle pana Lektora, naprosto čisté:-)
Tak jste to vyzkoumali, tak jsem zvědavý co tím budete dělat?
A je super, že jste ze smlouvy poznali, zda to je nebo není čistý.
Minimálně je to pěkný střet zájmů.
A jak tomu zabránil registr smluv?
To je stejná otázka, jako „jak bezpečnostní pásy zabrání srážce?“.
Nijak. Ale umožní snáze dohledat takové případy, pokud se už stanou, a MOŽNÁ (velmi pravděpodobně) nějakým budoucím případům zabrání – buďto si to ta osoba rozmyslí, anebo jí to bude (na základě už nastalého případu) rozmyšleno třeba policií, soudem a vězeňskou službou.
Jako další příklad dohledatelný v registru smluv uvedu toto (jde to za stejnou osobou (Bc. A. K.), která je jednak předsedou spolku „Regio 2020, jednak předsedou Dopravní komise Kraje Vysočina, ale v první řadě i vedoucím Odboru dopravy a komunálních služeb v příslušném okresním městě v Kraji Vysočina): https://smlouvy.gov.cz/smlouva/4518092. Takže smluvní dodatek, v němž se navyšují mzdy řidičům (a o to více zaplatí město dopravci), přestože tatáž osoba (+ „její“ odbor) o rok dříve tvrdila, že v tomto relativně dražím kontraktu již je zohledněno navýšení mezd řidičům; a pozor – jak vyplývá z onoho vcelku podrobného zápisu v Registru smluv,… Číst vice »
Jenže v těch malých zakázkách je právě spousty největších šméček. Nesmyslná plnění za 1,99 milionu Kč atd. To je krása zákona o registru smluv: zveřejnit se musí vše nad 50 tisíc.
Tak já neříkám, že není ale pořád nechápu jak tomu registr smluv brání?
Mají zrušit zadávání i malých zakázek bez soutěže a je to. A ne vymýšlet nic neřešící zbytečnost v podobě registru smluv.
To budete ale první, kdo si bude stěžovat na to, že to je moc byrokracie, ne?
Tak on je rozdíl jestli ta byrokracie je k něčemu nebo k ničemu.
Máte vůbec představu, jaké jsou náklady na výběrové řízení? Kolik lidí musí připravovat zadání (a jak dlouho jim to trvá), kolik lidí v kolika firmách pak připravuje nabídku? Jistě, ne každá zakázka je tak velká, jako třeba ta na vlaky v JMK, ale už obyčejný nákup papíru přes výběrové řízení ten balík A4 dostalo nad cenu, za kterou ho koupím v prvním Tescu.
Systém zveřejňování smluv se proti tomu ukazuje jednak jako velmi funkční, jednak jako velmi levný. Pro příklad nemusíte daleko…
Pane Sůro, kdyby šlo o to, jak se utrácí naše daně, musely by mít tuto povinnost všechny společnosti, jakkoli provázaně se státem, rsp. ty, které hospodaří se státními penězi (ze státních dotací). A nejen tedy pár vybraných akciových společností, jen proto, že jsou vlastněny státem. Proti tomu, aby smlouvy takto zveřejňovaly nepodnikající státní organizace samozřejmě nic nemám. Stejně tak bych proti tomu nic neměl, kdyby ČD, ČEZ apod. měly ve svých segmentech absolutní monopol. Jenže nemají. V rámci liberalizace dopravy by měly mít všechny společnosti rovné podmínky. Toto je opačný krok, kdy nějaká vybraná společnost tuto povinnost má a další… Číst vice »
Které společnosti tuto povinnost nemají? Smlouvy dopravců se SŽDC jsou zveřejněné, smlouvy dopravců v závazku krajů nebo státu jsou zveřejněné – s výjimkou ČD… Ona je ta nerovnost dnes opačná – smlouvy s ČD se nezveřejňují, zatímco jiné (např. JčK – GWTR) ano.
Totiž státní firma se hlavně bojí, že se v tom budou různí všeteční novináři šťourat, proto ten povyk nejen tady.
Až na to, že údaj o ceně za dílo lze zacernit. Tak tady se zákon minul účinkem…
Věnoval jste tu poměrně dost energie, abyste nám vysvětlil, jak je to špatně, co tedy radši napsat, jak by to bylo správně?
Opět zhulení piráti. Ze začátku jsem jim fandil, ale tohle co vymýšlí poslední dobou jsou jen zhovadilosti. Říkáte, ČD se má pohybovat v konkurenčním prostředí a soutěžit s jinými dopravci. Tím pádem by měly být ale podmínky rovné pro všechny. Tohle co vymýšlíte páni poslanci je pokřivování trhu.
A to, že kraje nesmí zveřejnit smlouvu s ČD a s jinými dopravci musí, to je fér? Jinak si přečtěte, co vše a jak se bude zveřejňovat. Konkrétně doporučuji pasáž o Budvaru.
A to, že ČD musí na nová vozidla vyhlásit výběrko a soukromník ne je fér?
Případ nákupu RailJetů od Siemense ukazuje, že i v tomto prostředí si ČD dokáží najít cestu. Jen musí odůvodnit, v čem je nákup výhodný. Takže mě se to zdá docela fér hra.
A čelit žalobám různých žalobníčků.
A přitom je to u dráhy vždycky čistý! Maximálně nějaká malá šmouha, vod kafe… ale u ČD se nekrade ani netuneluje!
Jaké žalobě za veřejnou soutěž čelí ČD a jak to ohrozilo jejich konkurenceschopnost?
Řeč byla o Railjetech. Tam skutečně nikdo nežaloval?
1. Nebyla žaloba (podání na ÚOHS není žaloba)
2. Railjety jsou nasazovány na spoje v závazku veřejné služby. Čím tedy byly vystaveny ČD konkurenci?
Hraní se slovíčky. Jaký smysl mělo podání na ÚHOS?
ÚHOS neexistuje.
Nicméně znovu opakuji: nedošlo k žádnému zdržení nákupu, railjety byly dodány včas, navíc na linku, kde v té době nebyla žádná konkurence. Takže co tam máte dál?
To podání, neboli žalování. Vykrucujete se, hrajete si se slovíčky, i překlep je Vám dobrý.
Fajn. Tak zkuste prosím vysvětlit,jak byly ČD poškozeny.
Neodklánějte, nepsal jsem o poškození, ale o žalobníčkování, dle Vašeho termínu podání.
Znovu: jaká komplikace to byla pro České dráhy, která je znevýhodnila před konkurencí? Btw, ty railjety jsou zrovna krásný případ, lépe jste vybrat nemohl:-)
O koze a voze. Já píši o žalobníčkování (nebo snad žádné nebylo?), Vy do toho montujete znevýhodnění.
Co tedy žalobníček svým podáním asi sledoval?
To se zeptejte ve Škodovce. Mě jen zajímá, v čem byl pro ČD problém.
Upřímně – ten, kdo nákup RailJetů u ÚOHS napadl, tak ten napadá snad každý tendr, který nevyhrál. (A jen tiše doufám, že nový vlastník tuto praxi změní (změnil)).
A to, že ČD jsou větší a mohou tím pádem dosáhnout větší objednávkou nižší ceny než soukromník, je fér? Myslíte, že soukromník si výběrko nedělá?
Je výběrko a výběrko. Soukromník si může vybrat, většinou má už vybráno předem. ČD musí podstoupit byrokratický proces.
Ohledně nižší ceny je fér, že jsou velcí soukromníci a malí soukromníci?
I soukromý dopravce dělá výběrové řízení. I vy. Když si chcete koupit novou věc, tak si přece zjistíte, kdo Vám ji dodá nejvýhodněji.
Jenže Vy u nikoho nemusíte obhajovat, že chcete tu dražší verzi té věci. Ani soukromník nemusí, prostě si to koupí, jenže ČD musí vypsat oficiální výběrové řízení a pokud by koupili to dražší tak jim bude spíláno, co si to dovolili.
Dávno není podmínkou zákona o zadávání veřejných zakázek soutěžit na cenu. Ostatně, ve vypisování soutěží tak, aby se mohl přihlásit jediný výrobce, České dráhy dlouhodobě vynikali. Jistě si vzpomínáte na tu legraci se šířkou dveří u RegioPanterů.
Ohledně šířky dveří u Panterů si přečtěte rozhodnutí ÚOHS odstavec 49 – https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-10086.html
Je opravdu rozdíl zveřejňovat smlouvy, kde dostáváte veřejné prostředky (s tím souhlasím), a zveřejňovat vše (to už je diskutabilní). Který z dopravců zveřejňuje svoje nákupní ceny?
Ano, tohle je skvělé rozhodnutí. Porovnat Pantery s výletním vlakem na zubačku ve Francii:-)Ale třeba se dozvíme v příštích dnech v souvislosti se zásahem na ÚOHS více.
Technická: soutěžit „na cenu“, to nebylo v Zákoně o veřejných zakázkách nikdy. Že to tak veřejná správa podává (protože neumí napsat pořádné zadání, které si umí obhájit), to je věc jiná.
Máte pravdu, díky za doplnění.
Pane Sůro, neznáte zákony a zjevně té problematice nerozumíte. ČD mají staré veřejnoprávní smlouvy uzavřené ještě podle zákona 266/1994. Sb. (existují na to i judikáty, že takové smlouvy se nezveřejňují). Zákon 340/2015 Sb. se vztahuje pouze k obchodním smlouvám. To že jsou ČD a jiné podniky vyloučeny je v soualdu s dosud platnou úpravou, protože zákon definuje výjimky. Dluhopisy ČD vydaly dávno před účinností zákona o registru smluv . Smlouvy s dalšími železničními dopravci, které jsou zde zmiňovány, jsou uzavřeny již v režimu zákona 194/2010 Sb., tj. jsou to obchodní smlouvy a zveřejňovat se musí, a to i kdyby nebyl… Číst vice »
Jak jistě víte, je už x smluv ČD uzavřených podle nového zákona. Namátkou Ex2. Hlavní je hledat, jak to nepůjde aneb vždycky se to tak dělalo.
Minimalne o 20 let a spoustu miliard pozdeji, nez bylo potreba, ale lepsi nez nikdy.
Že by ta ODS bla stejná jako před léty? 🙁
ODS doufám, že ne, ale „chlap s gulemi“ asi jiný nebude. Myslím, že je zbytečné na jeho názory poukazovat. Snaží se jen zviditelnit, protože ve své současné funkci se asi cítí nedoceněný 🙂
Otázka je, jak se to uchopí. Ona jedna strana je zveřejňování „velkých“ smluvních vztahů ale je tu také mnoho maličkých a určitě ne bezvýznamných operací. Proč třeba ČD platí za stojí obyčejný pant (jeden kus) ke stolku pro cestující několik jednotek tisíců korun, když tentýž artikl stojí v běžném železářství 150,-Kč? A mnoho, opravdu mnoho dalších obdobně ceněných součástí (dveřní kliky, zámky, obyčejná tlačítka, ventily…) Kde je interní controlling? Proč jsou tyto běžné věci tak extrémně předražené? Kam se pak takové prostředky směřují?
Konečně!
jak nastoupí eet, tak to bude teprve sranda, sice Topol sebude vztekat, že ods jsou páni a můžou šidit, jestli by nebylo od věci provést zpětný audit, ty Topolánkovi keci musejí mít nějaký pozadí.
EET je dost odlišné opatření od Registru smluv. EET se týká převážně soukromých subjektů, RS naopak jen veřejných subjektů. EET platí i pro miniaturní částky (viz pokuta za neevidované žvýkačky), RS platí až od 50000, tedy v situaci, kdy hrozí významné podvody. Navíc je zcela rozdílné trestní nastavení: Pokud špatně použijete EET, dostane prodejce obrovskou pokutu, ale zákazníka to nezajímá. Pokud špatně použijete RS, smlouva prostě neplatí, je tedy v zájmu obou stran, aby byla evidována, aby platila.
no, já myslím, že je to propojené, třeba příklad čd si objedná a zaplatí za xxxkč a ten pracovník podá eet jenom za xxkč, kde se ztratilo to xkč? když čd to zaplatily?
A ČD to platí hotově? Zjisti si, čeho se týká EET. Ale to je pro tebe asi moc složité, jednodušší je hloupě plkat, že?
Kontrolní hlášení vám zjevně nic neříkají.
A komu tím prospějete, co?
Smlouvy ČD jsou vždy v naprostém pořádku a za nejlepší cenu i podmínky!
Pane, Vy nejste jen troll, Vy jste navíc i ducha mdlého :-/
Bohužel tu má své stoupence.
Řekl bych, že je to recese. Mě to tedy rozesmívá. 🙂
Krásný vtip.
Jde to pomalu, ale jde.
Jak vidíte na mínuskách co jste dostal, tak je nejdřív potřeba, aby vymřeli komunistické generace. Pak už to pújde.