Konec tajností? České dráhy mají podle poslanců začít zveřejňovat své smlouvy
České dráhy mají podle představ většiny poslanců začít zveřejňovat své smlouvy v registru smluv. Zákonodárci o tom rozhodli při včerejším
České dráhy mají podle představ většiny poslanců začít zveřejňovat své smlouvy v registru smluv. Zákonodárci o tom rozhodli při včerejším hlasování o novele zákona o registru smluv. Materiál musí ještě schválit senátoři a podepsat prezident.
Pokud novela projde celým legislativním procesem, skončí výjimka, kterou měly České dráhy díky tomu, že vydaly veřejně obchodovatelné cenné papíry. Kvůli tomu například nejsou v registru smluv ani kontrakty, které mají České dráhy s objednateli, tedy kraji nebo ministerstvem dopravy.
Novelu prosadili v Poslanecké sněmovně Piráti. Podle ní státní firmy, jako jsou například ČEZ či České dráhy, budou zveřejňovat smlouvy ve stejném režimu, jako dnes Budějovický Budvar. „To znamená, že nebudou zveřejňovat pouze smlouvy uzavřené v běžném obchodním styku a základní povinnost naplňovat budou,“ řekl poslanec Jakub Michálek (Piráti). „Jak se ukazuje u Budvaru, je tento režim přijatelný jak pro společnost, která musí fungovat v plně konkurenčním prostředí, a není tady důvod k obavám, že by to neměl být režim akceptovatelný i pro další podniky,“ dodal poslanec Adam Kalous (ANO 2011)
V případě Budějovického Budvaru je dnes většina smluv v registru anonymizovaná, ale je veřejné, s kým je firma uzavírá. Zcela veřejné by naopak měly být smlouvy s jinými organizacemi, které v registru smluv už musí být. Ne všichni politici jsou s takovou transparentností smířeni, jak ukazuje například vyjádření bývalého premiéra Mirka Topolánka.
Ještě by mohli všichni zveřejnit, kdo koho šu.á, sexuální orientaci, vyznání, velikost nohy a četnost masturbace a pak budete konečně spokojeni. Formuláře pro hlášení k vyzvednutí Na Moráni 3. Bravo!
Už máte čipy na pohlavních orgánech? Kvůli zdanění…
— Mirek Topolánek (@MirekTopolanek) March 8, 2019
Novela získala včera 113 hlasů z přítomných 177 poslanců. Proti byli hlavně poslanci ODS, KSČM a SPD. Z opozice kromě Pirátů hlasovali pro novelu poslanci STAN a KDU-ČSL.
„České dráhy samozřejmě průběžně sledují legislativní proces a nabude-li nová právní úprava účinnosti, jsme připraveni se jí řídit stejně tak, jako u právní úpravy stávající,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Pravidla by se měla týkat i ČD Cargo a dalších dceřiných firem Českých drah.
Smlouvy musí zveřejňovat už delší dobu na Slovensku v registru smluv Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK). V registru najdete například i její kontrakt s Českými drahami na provoz pendolin na Slovensku.