Konec strojvedoucích v příměstských vlacích v Kodani. Miliardovou zakázku získal Siemens
Kodaňské hlavní nádraží. Foto: Siemens
Kodaňská síť S-Bane se stane největším městským automatickým provozem na světě.
Kodaňská síť S-Bane se stane největším městským automatickým provozem na světě.
Co budou dělat propuštění strojvůdci? Kolika lidí se to postupně dotkne? Je to jasné znamení, že šprtat se na zkoušky a následně trávit hodiny v práci „strojvůdce“ jsou absolutně k ničemu, když to zvládne automat. Pokud se to podaří, strojvůdců ještě ubude.
Strojvedoucích je málo, takže to, že někde nebudou potřeba jen částečně a lokálně vyřeší tento problém. Žádnou tragedii to nepřinese.
A hlavně v roce 30 se má teprve spustit zkušební provoz, takže tam stejně ti strojvedoucí musí být, takže se tu bavíme o době za cca 10 – 15 let. Na to se dá 1) připravit – omezit nábor, odchody do důchodu.
2) nevíme co bude, třeba se to ani neosvědčí.
Oceňuji, že pan Sůra se pro jednou použil české slovo zakázka místo anglicismu kontrakt.
Jizlive komentare se daji cekat. Az postupne zacnou mizet ruzna zamestnani skrze celou spolecnost a clovek se vlastne stane zbytecnym protoze bez penez v soucasne dobe nelze prezit tak to asi nebude neco co bude radostne. A lide kteri si mysli ze jejich prace neni mozno nahradit automatem , robotem nebo jinym systemem a jinym se smeji tak aby pak nebyli prekvapeni.
Podobné názory měli lidé za průmyslové revoluce. Dokonce ničili továrny a stroje. Dopadlo to tak, že se přizpůsobili. Stejně tak se budeme muset přizpůsobit my
Ale houby, některé profese zaniknou, jiné se posílí. Tenhle proces běží v jistém slova smyslu od eneolitu, v dnešním slova smyslu od průmyslové revoluce.
Víte, co je zajímavé? Že nás furt někdo straší tím, jak nebude práce…a v ČR spíš nejsou lidi, co by tu práci dělali.
Ano, práce štiplístka je jistě čistější než obkladače…ale překvapení…těch druhých je potřeba víc a mají i v dnešní době dost zajištěnu budoucnost. Prostě některé „hlídací“ joby zmizí – jak zmizeli panští dráby dohlížející na poddané na robotě – a bude možnost se více věnovat těm tvořivým (fyzicky nebo někdy i mentálně) či pečujícím.
Drábi podle vzoru páni.
Rozbij pracku a muzes zamestnat manzelku u valchy.
Jo těch nezaměstnaných formanů kolik stojí před úřadem práce 🥺 a těch převozníků… Jéžišmarja 🙏 a nezapomínal bych ani na topiče, chudáci kluci
Jinak bych teda rád viděl takovýto projekt pro českou VRT.
A maj tam průvodčí? 😉
A Federace nebude mít co žrát!
Spíš bude za jízdy trpět nedostatkem podnětů, neb strojvedoucí tam ještě dlouho bude sedět a dozírat na automatiku. Výplaty budou stejné.
Veliká závist! 😍
Ale držím Dánům palce! 💪
Copak fíra, ale vlakvedoucí, je tam vlakvedoucí???
A vůzvedoucí a kupévedoucí?
a co návěstník a brzdaři?
Taky by mně zajímalo jak se k tomu staví dánské železničářské odbory. A šotouši, kteří neumí cestovat ve vlaku bez personálu.
Odbory jsou spokojené že jim stát nabagroval všechny dosavadní objednávky před naběhnutím podmínky liberalizace na co nejdelší dobu co to šlo.
Asi ne
O Dánech je známo, že se umí chovat.
Před jedenácti lety jsem byl v Kodani. Už tehdy tam byli čmoudi. Dnes to určitě nebude jiné. Viděl jsem ale na nádraží, jak jeden nedospélý mlátil jen tak dveřmi od vagonu a jeden civil ho na místě seřval. Třeba tomu je tak i nadále.
Nechci si ani představit, jak by tu modří ultras kvičeli 😀
Má AŽD něco s čím by mohli konkurovat? Vždyť vymysleli a uvedli do provozu AVV před víc jak 30 lety (!!!), tak bych čekal že v téhle technologii automatizace budou mít hodně velké know-how.
Největší know how AŽD se jmenuje klientelismus.
Automatizace a autonomie jsou dost rozdílné věci stran vyžadované spolehlivosti a možností systému. AVV tak nějak stojí na vodě, nicméně investují do svého ATO over ETCS, což by mohlo mít nějakou bodiucnost.
AVV na vodě nestojí, AVV stojí na MIBech 🙂 (nebo na GIBech). A samozřejmě ATO over ETCS nijak nedefinuje vlastní automatizační jádro, takže potřebujete to AVV a k tomu se pak „jen“ dodělají interfacy podle ATO over ETCS.
Pokud byste si vzal všechny subsety ATO over ETCS, tak podle nich postavíte systém, který sice bude komunikovat s tracksidem, s ETCS, s vozidlem, s ORD,…, ale nebude umět ani vlak rozjet na danou rychlost a tu udržovat.
Tak ano, MIBech. Já myslel to, že nemá oporu v zabezpečovači. 😀
Jinak oni už mají reálné ATO komunikující přes interface ATO over ETCS, někde v tom asi bude původ AVV nebo ACB3 co jezdí v metru. naučit to spolupracovat s ETCS je klíčové, Siemens také ladí svůj systém, tuším na S-Bahn Hamburg (přestože jiná ATO už také dávno dělají, třeba pro metro).
AVV není zabezpečovač, ale se zabepečovačem (vč. barvičkovače) umí spolupracovat.
A s tím ETCS se AVV bavilo už v roze 2007, kdy o nějakém „ATO over ETCS“ netušili ani v anarchistických kroužcích.
Opravdické ATO over ETCS u nás zatím být nemůže, protože potřebuje traťovou část (což bude záležitost SŽ), zatím se u nás instaluje „AVV over ETCS“.
Siemens taky říká, že investuje do svého ATO over ETCS.
AVV nevymyslelo AŽD, ale VÚŽ. AŽD ho pak jen převzalo spolu s lidmi, co ho dělali.
AŽD to má. Na švestkové dráze umí jezdit bez strojvedoucího.
Neumí.
Zatím se tam dělala jen technologická demonstrace, ale k opravdovému „mání“ to je ještě hodně daleko. A kromě technických problémů je tu velký problém legislativní.
A teď rozšířit na všechny vlaky. Máme skoro autonomní auta a letadla. Vlaky jsou proti tomu hračka. Mají jasně danou trasu. Stačí komunikace mezi vlaky, zjišťování aktuálního tření, hmotnosti vlaku a kamery.
Je tu evidentně velká díra na trhu. Siemens za něco tak „jednoduchého“ dostane 270 milionů EUR za pár vlaků v jedné zemi. Nevím proč byste nemohl dostat násobně víc, když byste naprogramoval systém pro všechny vlaky v Evropě! Vždyť to jsou úplně easy mega prachy. Tak na co ještě čekáte?!
Jenže tím zároveň ušetříte jen těch ne až tolik strojvedoucích, a navýšíte počet superodborné údržby elektroniky ve vlacích a na trati. Oproti tomu je zbavit stamiliony řidičů aut nutnosti „pracovat“ na řízení a postávání v kolonách úplně někde jinde.
A nákladní vlaky stejně budou chtít lidi na svěšování vozů, posun. Jenom bude legální, aby se za jízdy vlaku(ne posunu) koukali na film.
Není pravda.
Vlaky pod ETCS L2 + DAC to vše řízeno ATO znamená plně automatická železnice.
Nepotřebuje žádné lidi na „svěšování vozů, posun“.
Mašinka vybavená ETCS L2 + DAC to vše řízeno ATO přijede do stanice A – připřáhne vagonky – odveze do stanice B – tam odpřáhne a zapřáhne jiné vagonky a odveze do stanice C … a tak donekonečna a hlavně vesele 24 hodin denně 365 dní v roce.
Fakt máte autonomní letadla? Já teda ještě žádné neviděl (nepočítám vojenské drony což je tak nějak jiná kategorie nepřenosná do civilního nedejbože veřejného provozu).
S autonomními auty to teda není o moc lepší.
Přemýšlím, k čemu je komunikace mezi vlaky a na čem se tak dohadují (a proč teda ta experimentální autonomní auta spolu nekomunikují). Autonomní vlak není technicky nic neřešitelného, ale jaksi je dost problém s těmi činnostmi co kolem náleží strojvedoucímu a nesouvisí přímo s ovládáním vlaku.
máte autopilota. sice to není autonomní letadlo, ale drtivá část letu je v tomto režimu
To je hodně velké nepochopení toho, co přesně autopilot během letu dělá. K tomu, aby tam vůbec nemusel sedět člověk, je to hodně daleko.
Autopilot je něco jako tempomat, akorát s komplexností odpovídající komplexnosti prostředí. Tedy pilot naprogramuje trasu (do FMS), zadají se tam všechny navigační body, výšky, dráhy, parametry letu, hmotnosti, palivo, teploty (několikrát zkontrolují protože „GIGO“)… Pilot pak volí režimy autopilota, kterých je celá řada, každá z os může mít několik režimů a opravdu se musí vědět co, kdy a jak použít, jinak jste mrtvý. Takže ano, umí to letět samo, ale musí to někdo správně nakrmit a nastavit a volit. V podstatě to odstraňuje mechanickou činnost řízení (kniplování), které je při létání podle přístrojů smyslově opravdu krajně náročné, ale na posádce… Číst vice »
Jednou z cest, které se taky zkoumají, je návrh komunikace mezi autonomními auty. Tím by se totiž dost věcí dalo zefektivnit. Je samozřejmé, že do ostrého nasazení to má daleko.
Naopak komunikace mezi vlaky mi připadá jako nesmysl, tam si bezpečnost zařídí zabzař (a kdyby se nějak chtělo vytvořit systém pro optimalizaci řízení železniční dopravy, tak ten by byl taky centralizovaný a komunikaci mezi vlaky by nepotřeboval).
Naopak, centralizace systémů vlakové dopravy je právě něco, co efektivitu i spolehlivost celého systému potápí.
Vypadne jedna složka a celé to stojí.
Vlakový systém by mohl být samořiditelný (i vzhledem k organizaci dopravy) mnohem lépe, než auta. Je to uzavřený systém s jasnými pravidly a implementace klidně může být per partes (tak jako je třeba internet).
U aut to ale jinak nejde, proto ani nikdo centralizaci nezkouší. Že by to mělo celou řadu benefitů i u vlaků, to ale zkostnatělé drážní myšlení ještě nepochopilo.
No vy tu tohleto melete pořád dokola a opakovaně. Ale na rozdíl od autonomních aut se vlaky nevidí! Také nemohou jet kam je napadne, jsou nějaké cesty (a opět není tak daleko vidět). Proto je tam zabzař které to vše zajišťuje. A vidí i když mu na koleji stojí samotný vypnutý vagon. Vy opakujete koncept která nemá hlavu a patu, tak je dost logické, že nikdo nic takového neiplementuje. Jinak zabezpečení je totálně decentralizované a je velmi lokální. Vyšší úroveň řízení je naopak centrální, ale ta nemá se zabezpečením nic společného, to je dirigující část. A zvětší části to plně… Číst vice »
No a to aktuální tření třeba zjistíte jak?
A pokud myslíte, že brzdě stačí říct „včíl hamůůůj a zastav tam u tej kozy“, tak si to představujete jak dřevěný panáček ozbrojený konflikt.
„Zastav u té kozy“ už dneska umí třeba ETCS. Zábrzná křivka je spočítaná na nejhorší případ, akorát se holt už kilometr před kozou plouží jak kdyby byla kolej schovaná pod mokrým listím.
Ale to nemá se zjišťováním aktuálního tření nic společného.
A taky sám naznačujete, že jenom „komunikace mezi vlaky, zjišťování aktuálního tření, hmotnosti vlaku a kamery“ opravdu nestačí 🙂