Spory o tramvaj mezi Libercem a Jabloncem pokračují, nová smlouva neprošla zastupitelstvem
Tramvaj z Liberce do Jablonce nad Nisou v zastávce Pivovarská. Foto: Jan Sůra
Po několikatýdenní výluce se rozjedou v pondělí opět tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Zastupitelé v druhém největším městě
Železniční trať má mezi Libercem a Jabloncem potenciál spěšných vlaků s desetiminutovou dobou jízdy a dvacetiminutovým intervalem a podle potřeby kapacitnějších souprav, tramvaj vymetá přece jen trochu jiná místa a má potenciál 5- až 6-minutových intervalů, autobus jedoucí zadem zase obsluhuje jiná místa. Nejspíše zrušeníhodné v této relaci mi přijdou dálkové autobusy (zejména z Jilemnice) pokračující z Jablonce až do Liberce. Pardon, někdo jistě upozorní, že to nejsou dálkové autobusy, ale jen přípětiměstské.
Mně nepřijde, že by autobusy z Jilemnice jezdily nějak prázdné. To jako chcete cestující nutit, aby v Jablonci n.N. vystoupili, šli na otočku tramvaje a tlačili se v ní? No třeba během zimy je to lákavá představa. :(((
V regionální dopravě není až tak neobvyklé, že autobusová doprava slouží jako napaječ kolejové dopravy.
Jablonec získal stavební povolení k výstavbě nového dopravního terminálu. Hotový má být v roce 2023.Tramvajové koleje však k tomuto dopravnímu uzlu nepovedou a tak i v budoucnu bude tramvajová trať č. 11 končit na stávající konečné Tyršovy sady, zhruba 700 metrů od tohoto zmiňovaného terminálu. ????
Nostalgie náklady nepokryje. Navíc lobby autobusové dopravy s výhodou návaznosti spojů tady hraje s lepšími kartami. Na druhou stranu vlastní těleso tramvaje, nezávislé na silničním provozu je argument pro zachování. Průšvih je stísněnost Jablonce, třeba na Liberecké bych viděl ideální možnost přestupu TRAM/ BUS – linka MHD , ale zástavba ( market a panelák ) nedovolí moderní pojetí takového „uzlu“ atd .
Železnice pro spojení Jablonce nad Nisou s Libercem nebude mít nikdy rozhodující význam, ani kdyby byla tramvaj zrušena a i když příznivci kolejové dopravy udělali v minulosti maximum pro to, aby oba kolejové systémy mohly koexistovat – tak to, bohužel, je, ačkoli si to leckdo nechce připustit: podaří-li se odpůrcům meziměstskou tramvaj zrušit, nahradí ji především autobusy a na železnici se to velkým nárůstem zájmu o ni a přírůstkem frekvence příliš neprojeví, protože v obou městech jsou nádraží dost daleko od míst, která meziměstské cestující ve většině případů zajímají. A my, kdo v té oblasti nežijeme, nejistý další vývoj nijak… Číst vice »
Železnice je výborné spojení s Libercem ani ne tak pro centrum Jablonce, ale pro jeho okrajové čtvrti (Paseky) a dál ze Smržovky a Lučan. Bohužel zrušení výhyben dělá problém při udržení taktu i u té hodiny. Dtto tramvaj není rozhodující pro spojení center obou měst (ale to by se změnilo přesunem konečné na terminál v centru Jablonce), ale sbírá ty zastávky na okrajích. Bus přes Mšeno a Rýnovice kolejovou dopravu báječně doplňuje.
Jako docela dobré spojení s Libercem z Pasek železnici samozřejmě brát lze, ale jinak má železnice opravdový význam pro cesty delší než jen mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, protože v Liberci leží nádraží pro většinu potenciálních uživatelů v opačném směru než Jablonec a v Jablonci je centrum bokem a dost daleko od všech výstupních / nástupních míst železnice, takže zejména při omezené propustnosti železnice existence meziměstského tramvajového spojení smysl má – o to hůře pochopitelný je tvrdošíjný odpor obyvatel Jablonce až minimálně někam na opačnou stranu centra, Ale na skutečnosti, že v případě zrušení meziměstské tramvajové dopravy ji nikdy… Číst vice »
Železnice by bylo další a delší téma, každopádně trať 036 rád využívám z Jabloneckých Pasek do Liberce a z5 , komfort jízdy je nesporný ( Regio-Schuttle )
Ono jde leckdy o to, zda je hlavním parametrem moderna anebo funkce…
Já nevím, ze šotohlediska je ta trať super, ale vzhledem k souběžné železnici je její skutečná nutnost existence otázkou.
otázka je koncepce dopravy a její intenzita, někdy to můře být naopak +
Železnice jaksi nevede na terminál Fügnerova, který je centrálním přestupním uzlem v MHD Liberec. Tramvaj ano.
No jo, ale tramvaj jede z Fugnerky …. Nebo se chcete podpořit na nádraží …
Chtěl jsem napsat lopotit
Ono to nádraží je z větší části Liberce jen o pár stanic dál a z druhé strany o pár stanic blíž …, pro držitele opuscard za stejné peníze.
Za stejné peníze, ale co vzít do úvahy čas, který cestující stráví cestou na s z vlak. nádraží? ČAS JSOU PENÍZE.
Oprava :.. na a z vlak. nádraží
V Jablonci jsou obrovské tlaky zlikvidovat tramvaje. Jejich záchrana nebude jednoduchá.
Nejsem místní, tak dotaz? Nejsou pod tramvajovou trati náhodou lukrativní pozemky?
Je to bohužel pravda. Jablonecké zastupiteltvo je doslova posedlé tramvaj zlikvidovat. Vypadá to,že autobusová lobby poskytuje odpůrcům tramvaje nějaké benefity Dokonce jsem slyšel jabloneckou hlášku,… „tramvaje do moderních měst nepatří“… co dodat.?
Zpracovatelé a předkladatelé smlouvy mají hodně velký smysl pro humor. 82 stránkový dokument s přílohami obsahuje většinu – 44 stran jízdních řádů ze všech zastávek. Ty zásadní přílohy včetně finančního modelu jsou až za jízdními řády, které určitě nikdo z jabloneckých zastupitelů nedočte. Při použití traťových, resp. linkových jízdních řádů by šlo pár desítek stránek ušetřit.
Jsem u bodu 6.12 na str. 9, podle kterého má platit Liberec 50% a kraj 33%.
Možná, že Jablonec nebude přispívat vůbec a podělí se kraj a město Liberec. A Jablonec bude požadovat finanční kompenzaci za skutečnost, že na svém katastru strpí tramvajovou trať.