lot
Doprava ve městě Tramvaje

Spory o tramvaj mezi Libercem a Jabloncem pokračují, nová smlouva neprošla zastupitelstvem

Tramvaj z Liberce do Jablonce nad Nisou v zastávce Pivovarská. Foto: Jan Sůra
Tramvaj z Liberce do Jablonce nad Nisou v zastávce Pivovarská. Foto: Jan Sůra

Po několikatýdenní výluce se rozjedou v pondělí opět tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Zastupitelé v druhém největším městě v Libereckém kraji už dnes mohli učinit zásadnější rozhodnutí o budoucnosti unikátní spojnice, než jen ukončení omezení provozu. Nakonec k tomu ale nedošlo.

Na programu jabloneckého zastupitelstva byla dnes smlouva, která měla řešit, kdo a jak bude platit za provoz linky číslo 11.  Dosud taková neexistuje.  Jablonec nemá smlouvu s Dopravním podnikem města Jablonce nad Nisou a peníze platí přes libereckou radnici. Neexistence smlouvy pak v minulých dvou letech vedla k vyhroceným debatám, kdo provoz zaplatí a zda vůbec bude dál existovat. Návrh smlouvy je na stránkách jablonecké radnice.

Materiál ale neprošel, ani se o něm nehlasovalo. Pouze se o ní diskutovalo. To vše v době, kdy obě města tlačí čas i pro podání žádosti o dotaci na další část rekonstrukce tramvajové trati.

Novou smlouvu vidíme jako velký krok dopředu. Mělo by odpadnout dohadování, které jsme minulé roky museli podstoupit,“ řekl předseda Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Michal Zděnek. Rozhodnutí zastupitelstva smlouvu neprojednávat označil za zklamání, problém chce předložit dozorčí radě.

Jablonec bude mít úplně stejnou smlouvu, jako Liberec, liší se jen cena, kterou bude za tramvaje platit. Do sporů už dříve vstoupil Liberecký kraj. Podle smlouvy bude Jablonec platit ročně 17 % nákladů, Liberec 50 % a Liberecký kraj 33 %.

(Text upraven v 15:40 o aktuální vývoj po jednání v jabloneckém zastupitelstvu)

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Jůza

Železniční trať má mezi Libercem a Jabloncem potenciál spěšných vlaků s desetiminutovou dobou jízdy a dvacetiminutovým intervalem a podle potřeby kapacitnějších souprav, tramvaj vymetá přece jen trochu jiná místa a má potenciál 5- až 6-minutových intervalů, autobus jedoucí zadem zase obsluhuje jiná místa. Nejspíše zrušeníhodné v této relaci mi přijdou dálkové autobusy (zejména z Jilemnice) pokračující z Jablonce až do Liberce. Pardon, někdo jistě upozorní, že to nejsou dálkové autobusy, ale jen přípětiměstské.

Daniel Mach

Mně nepřijde, že by autobusy z Jilemnice jezdily nějak prázdné. To jako chcete cestující nutit, aby v Jablonci n.N. vystoupili, šli na otočku tramvaje a tlačili se v ní? No třeba během zimy je to lákavá představa. :(((

Bob

V regionální dopravě není až tak neobvyklé, že autobusová doprava slouží jako napaječ kolejové dopravy.

Jindra

Jablonec získal stavební povolení k výstavbě nového dopravního terminálu. Hotový má být v roce 2023.Tramvajové koleje však k tomuto dopravnímu uzlu nepovedou a tak i v budoucnu bude tramvajová trať č. 11 končit na stávající konečné Tyršovy sady, zhruba 700 metrů od tohoto zmiňovaného terminálu. ????

Petr Nick

Nostalgie náklady nepokryje. Navíc lobby autobusové dopravy s výhodou návaznosti spojů tady hraje s lepšími kartami. Na druhou stranu vlastní těleso tramvaje, nezávislé na silničním provozu je argument pro zachování. Průšvih je stísněnost Jablonce, třeba na Liberecké bych viděl ideální možnost přestupu TRAM/ BUS – linka MHD , ale zástavba ( market a panelák ) nedovolí moderní pojetí takového „uzlu“ atd .

dopravák

Železnice pro spojení Jablonce nad Nisou s Libercem nebude mít nikdy rozhodující význam, ani kdyby byla tramvaj zrušena a i když příznivci kolejové dopravy udělali v minulosti maximum pro to, aby oba kolejové systémy mohly koexistovat – tak to, bohužel, je, ačkoli si to leckdo nechce připustit: podaří-li se odpůrcům meziměstskou tramvaj zrušit, nahradí ji především autobusy a na železnici se to velkým nárůstem zájmu o ni a přírůstkem frekvence příliš neprojeví, protože v obou městech jsou nádraží dost daleko od míst, která meziměstské cestující ve většině případů zajímají. A my, kdo v té oblasti nežijeme, nejistý další vývoj nijak… Číst vice »

Fatman

Železnice je výborné spojení s Libercem ani ne tak pro centrum Jablonce, ale pro jeho okrajové čtvrti (Paseky) a dál ze Smržovky a Lučan. Bohužel zrušení výhyben dělá problém při udržení taktu i u té hodiny. Dtto tramvaj není rozhodující pro spojení center obou měst (ale to by se změnilo přesunem konečné na terminál v centru Jablonce), ale sbírá ty zastávky na okrajích. Bus přes Mšeno a Rýnovice kolejovou dopravu báječně doplňuje.

dopravák

Jako docela dobré spojení s Libercem z Pasek železnici samozřejmě brát lze, ale jinak má železnice opravdový význam pro cesty delší než jen mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, protože v Liberci leží nádraží pro většinu potenciálních uživatelů v opačném směru než Jablonec a v Jablonci je centrum bokem a dost daleko od všech výstupních / nástupních míst železnice, takže zejména při omezené propustnosti železnice existence meziměstského tramvajového spojení smysl má – o to hůře pochopitelný je tvrdošíjný odpor obyvatel Jablonce až minimálně někam na opačnou stranu centra, Ale na skutečnosti, že v případě zrušení meziměstské tramvajové dopravy ji nikdy… Číst vice »

Petr Nick

Železnice by bylo další a delší téma, každopádně trať 036 rád využívám z Jabloneckých Pasek do Liberce a z5 , komfort jízdy je nesporný ( Regio-Schuttle )

Frantisek

Ono jde leckdy o to, zda je hlavním parametrem moderna anebo funkce…

Kamui

Já nevím, ze šotohlediska je ta trať super, ale vzhledem k souběžné železnici je její skutečná nutnost existence otázkou.

kakov

otázka je koncepce dopravy a její intenzita, někdy to můře být naopak +

-TR-

Železnice jaksi nevede na terminál Fügnerova, který je centrálním přestupním uzlem v MHD Liberec. Tramvaj ano.

Martin

No jo, ale tramvaj jede z Fugnerky …. Nebo se chcete podpořit na nádraží …

Martin

Chtěl jsem napsat lopotit

Vít Jůza

Ono to nádraží je z větší části Liberce jen o pár stanic dál a z druhé strany o pár stanic blíž …, pro držitele opuscard za stejné peníze.

Jindra

Za stejné peníze, ale co vzít do úvahy čas, který cestující stráví cestou na s z vlak. nádraží? ČAS JSOU PENÍZE.

Jindra

Oprava :.. na a z vlak. nádraží

-TR-

V Jablonci jsou obrovské tlaky zlikvidovat tramvaje. Jejich záchrana nebude jednoduchá.

Ivo

Nejsem místní, tak dotaz? Nejsou pod tramvajovou trati náhodou lukrativní pozemky?

Jindra

Je to bohužel pravda. Jablonecké zastupiteltvo je doslova posedlé tramvaj zlikvidovat. Vypadá to,že autobusová lobby poskytuje odpůrcům tramvaje nějaké benefity Dokonce jsem slyšel jabloneckou hlášku,… „tramvaje do moderních měst nepatří“… co dodat.?

Jindřich Berounský

Zpracovatelé a předkladatelé smlouvy mají hodně velký smysl pro humor. 82 stránkový dokument s přílohami obsahuje většinu – 44 stran jízdních řádů ze všech zastávek. Ty zásadní přílohy včetně finančního modelu jsou až za jízdními řády, které určitě nikdo z jabloneckých zastupitelů nedočte. Při použití traťových, resp. linkových jízdních řádů by šlo pár desítek stránek ušetřit.

Vít Jůza

Jsem u bodu 6.12 na str. 9, podle kterého má platit Liberec 50% a kraj 33%.

Jindra

Možná, že Jablonec nebude přispívat vůbec a podělí se kraj a město Liberec. A Jablonec bude požadovat finanční kompenzaci za skutečnost, že na svém katastru strpí tramvajovou trať.