Konec snů o vodíku v Ostravě, DPO se chce soustředit na elektrobusy

Prototyp městského autobusu SOR NSF 12 na vodíkový pohon. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrototyp městského autobusu SOR NSF 12 na vodíkový pohon. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Ostravský dopravní podnik po roce zrušil tendry na vodíkové autobusy i plničku na Hranečníku.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) po letech velkých slov i plánů odpískal plány na vodíkovou mobilitu, které vedle nákupu vodíkových autobusů spočívaly i ve zbudování plničky na Hranečníku. Místo vodíku se chce podnik soustředit na elektrobusy a dobíjecí stanice.

Podnik aktuálně oznámil zrušení tendrů na nákup vodíkových autobusů i stavbu plničky, které byly vypsány před rokem. Stalo se tak s poukazem na „péči řádného hospodáře“ a preferenci elektrických autobusů při obnově flotily. Podle šéfa DPO Daniela Moryse bude nicméně podnik vývoj vodíkových technologií dále sledovat.

Ohlášený příklon k vodíku se přitom podniku dlouhodobě nedařil. Tendr na deset vodíkových autobusů byl vypsán před rokem už podruhé, neboť první zrušil antimonopolní úřad. Předpokládaná cena byla 185 milionů korun, což je zhruba třikrát více, než kolik by stál stejný počet běžných dieselových autobusů pro MHD. S cenou se dopravní podnik potýkal i u plničky, když první tendr musel rovněž zrušit, a to kvůli příliš vysoké ceně jediného uchazeče o zakázku. U druhého tendru podnik upravil technické podmínky a cenu odhadl na 147 milionů korun.

Vodíkové tažení vyhlásil už v roce 2018 tehdejší náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS), který viděl Moravskoslezský kraj v pozici průkopníka vodíkové mobility v tuzemsku. Prohlašoval tehdy, že vodík je pohon, kterému ze všech alternativ k benzinu a naftě věří nejvíc. Plnička na Hranečníku měla podle jeho odhadů stát 60 až 80 milionů korun a společně ji měly využívat autobusy MHD i krajských linek na Havířovsku.

„Vedle rozvoje trolejbusové dopravy se chceme zaměřit na elektrobusy s nočním dobíjením. Ty by mohly být schopné obsloužit na jedno noční nabití vzdálenost i více než 350 kilometrů,“ uvedl Morys. DPO má celkem 32 elektrobusů, 26 z nich s průběžným dobíjením, které dokáže napájet pomocí rychlonabíječek ve Svinově, na Hranečníku a od loňského jara i v centru města, kde jsou tři nabíjecí ramena.

Tagy DPO vodíková mobilita vodíkové autobusy
53 komentářů