Konec slovenské železniční ostudy. Bratislavské hlavní nádraží čeká proměna

Přednádražní prostor v Bratislavě. Foto: FB - Matúš Vallo má rád BratislavuPřednádražní prostor v Bratislavě. Foto: FB - Matúš Vallo má rád Bratislavu

Prvním krokem k proměně je memorandum, stát a město řeší vstup investora do zvelebení celého okolí.

123 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karensky

No je to pár let zpátky co mi městské info centrum v Bratislavě, po dotazu co navštívit, nabídlo Děvín, centrum Bratislavy a hrad…..No a následně se mě optal personál zda jsem již byl ve Vídni….Celkem mě dostali, ale upřímně Bratislava mě jako město pro život nepřišlo ani po pár měsících pobytu a práce. Takže zrekonstruovat Hlavnú stanicu? Ano, jistě si zaslouží značné úpravy jako vstupní brána do města, ale pokud od toho dává stát atd ruce pryč a chce to vytvářet nějaký „triumvariát“ s městem a soukromým sektorem tak to nedopadne….A nebo se na to dívám špatně a připravuje se… Číst vice »

Ondřej

Já jsem se policisty v BA před nádražím zeptal, zda je v okolí nějaké pěkné místo na procházku. Vytřeštil na mě oči a říká: “V Bratislave nie je pekné miesto.”
🤣

Ondřej

Mínusy byste měli dávat spíš tomu policistovi, ne? 🙂

Znalec

Memorandum je pouze populistický dokument naprosto odtržený od reality. Buď bude soutěž vypsaná o dva roky později a to s novým dopravním uzlem Bratislava nebo to bude jedno velké fiasko

Výkolejka

Stačila by dobrá nádražka, nebo radši dvě a bylo by to ok.

Znalec

Nová nádražka bude… Za pár dni vypíše ŽSR soutěž na interiér

Karl vB.

???
Máme to od vás brát jako sarkasmus, nebo fundovaný komentář profesionálního drážního odboráře?

Výkolejka

Berte to jako nazor cloveka kteremu tam chybi dobra nadrazka.

Karl vB.

Aha, takže kromě hospody jste s ostatním na tomto nádraží spokojen. Tak to budete asi raritním zastáncem tohoto odvážného názoru.
Bratislavská radnice označuje současný stav tohoto nádraží za „dlouho neakceptovatelný“.

Vašek

Hned vedle nádraží je hospoda, několikrát jsem ji použíl. Docela ušla.

Růža

Závody mohou začít. Kdo bude první. Brno nebo Bratislava.

Korytnacka

Bratislava,brno nezacalo uz 60let a ani nezacne.Nikdo jim na to neda prachy,cukal se Babis,a Fiala uz tuplem neda.

Znalec

Sázím jednoznačně na Brno

Jiří Kocurek

Mno Horní nádraží je po rekosntrukci, nástupiště jsou nová i se zastřešením a IS, podchod po létech poznal vapku, výtahy na nástupiště již také jsou. Kolejiště je vyměněné, byl dosazen ohřev výměn a bylo osazeno zcela nové zabezpečovací zařízení. Zbývá opravit most naproti Křenové.

Nákladní vlaky jezdí jinudy, osobní a nákladní doprava si navzájem nepřekážejí. Nákladní obchvat hl.n. je to, co v Bratislavě chybí.

Gwann

a dodám, že se opravují i interiéry vypravni budovy, tudíž stěhování opravdu není třeba.

Jiří Kocurek

A přibyla jedna nástupní hrana přeměnou kusé poštovní koleje. Pro třívozovou jednotku dlouhá víc než dost. Ještě něco udělat s tou manipulační kolejí na mostě, aby tam byly 4 plnohodnotné koleje.

Gwann

přičemž kratší jednotky jde případně snad odstavovat i v obvodu bývalého nákladního nádraží StEG, kde má ČD nyní lokomotivy.

jak a co pospojkovat směrem na jih a v Obergerspitz, to už nechám na jiných

Jmeno

hlavna stanica ma mnoho nevyhod, treba perony do oblouku. Zkratka je to potomek jakesi zeleznicni zastavky, Bratislava byvala za cisare male mesto. Opravit to lze jedine bagrem a buldozerem.

Gwann

čemu konkrétně vadí perony do oblouku?

Jiří Kocurek

Taky netuším, Bern je do oblouku taky.

Aleš

Vídeň a Berlín taky. Obě nová (nebo zánovní) moderní nádraží. Možná je tedy ten oblouk v Blavě ostřejší, nevím.

Gwann

no, jde o to, že to někdy někdo řekl a furt se to akorát opakuje….a neví proč….

údajně jsou dva problémy:
– podle normy nesmí mít kolej v oblouku ve stanici nějaké „větší“ převýšení – tudíž nižší maximální rychlost (což u stanice, kde stojí vše, je úplně jedno)
– a pak prý nějaký menší problém s nízkopodlažností (ale asi fakt menší, v Brně se Panthery chovají celkem zpsůobně)

Ondřej

Občas musíte přeskočit díru, abyste se dostal do vagónu.

melm

Pokud bude mít vůz/jednotka dveře mimo podvozek, musíte překročit při nástupu půlmetrovou díru

Karl vB.

Tady je jeden zajímavý odkaz na Studii proveditelnosti železničního uzlu Bratislava.
https://www.onemanbrnoblog.cz/zeleznicni-uzel-bratislava-studie-proveditelnosti/

Znalec

Ano, je to neskutečně zbastlené

PeterC.

Tie studie su dost odvazne, ZSR asi tazko nieco dokaze zrealizovat. Najvacsi problem je pretazena Hl. stanica v obluku, ktora by potrebovala odlahcit od tranzitnej nakladnej dopravy. Na toto odlahcenie by bolo potrebne vybudovat obchvatovy tunel popod Kamzik. Ale kolko vela stavieb je postavenych okolo trate z BA Vinohrady po Hl. st., tak mam vazne pochybnosti o mieste, kde by tento tunel dal zaustit. Ozivit Filialku je mala sanca. Kto pozna skutocny stav v BA, urcite vie o com hovorim.

petr

…a viděli jste Mladou Boleslav??

Alibaba

Trocho vedle ve srovnání s Blavou.

petr

to není vedle!myšleno v porovnání!!

Alibaba

Nádraží v Boleslavi je hrůza. hnusný barák, daleko za městem a kolejiště bez ostrovních nástupišť.
V Blavě je tam možná hnusný barák (já s ním problém nemám, kdyby se v něm uklízelo, a furt se mi zdá lepší než v MB), ostatní je lepší než v MB.

Gwann

stanice Cejetice má tu nevýhodu, že je 10 minut pochodu od mladoboleslavského hradu. čili v horoucich peklech. a můžete tam postavit i cosi od calatravy a nic na tom nezmenite

petr

to je fakt…zbourat a rozhrnout

Sonic

Stačí si pozrieť napríklad Zürich či Luzern. Nič komplikované,no na druhej strane funkčné. A pri tom prievane a zime ktoré tam v zime sú aj zásluhou konštrukcie stavby,sa im aj bezdomovci vyhnú 😉
Počtom obyvateľov sa Bratislava pohybuje niekde medzi týmito mestami. Hlavne by to chcelo vopred premyslieť aj napojenie na niečo ako S-Bahn či podobné. S tým Metrom už špekulujú 40rokov a ešte 40r. asi budú.

Alibaba

Zürich bych se třemi podzemními nástupišti, s umístěním na mostě, s několika podchody do okolí za nekomplikované nepovažovat.
A Luzern má kvůli hlavovému uspořádání (a trojkolejce pro 5 tratí na vjezdu) taky malou kapacitu, takže jsou snahy o modernizaci na průjezdné (v podzemí, aby to prošlo pod jezerem) nádraží.

PeterC.

S-Bahn v BA? Budeme radi, ak sa podari vybudovat elektricku v Petrzalke…

Slosor

Nejvíce mě zarazila věta, že stát nemá a nebude mít peníze na kompletní rekonstrukci. Kdybych nevěděl o které zemi je řeč, že nemá na rekonstrukci hlavního nádraží hlavního města, diplomaticky řečeno by mě určitě nenapadla žádná země z našeho civilizačního okruhu.

Karl vB.

„Stát NEMĚL, NEMÁ, a ani NEBUDE MÍT peníze na kompletní rekonstrukci. JSME ODSOUZENI ke spolupráci se soukromým investorem, hlavním městem a ŽSR….“ – To je tedy fakt síla.

Nabízejí se tedy následující otázky:
1. Kam všechny ty peníze jdou?
2. Na co tedy ještě stát má? (když nemá ani na strategickou infrastrukturu v hlavním městě)
3. Není to už nepřímá psychologická příprava obyvatel a návštěvníků Bratislavy na řešení podobného druhu, jako je nové autobusové nádraží Bratislava – Mlynské Nivy?
4. Za jak dlouho pronikne tento způsob „řešení“ do ostatních resortů, jako je školství, zdravotnictví, nebo obrana?

Ondra L.

No bud maji uz nekde v zakulisi dohodnuteho investora, ktery tu stanici promeni tim oblibenym stylem, kdy clovek nevi, kde konci nadrazi a kde zacina supermarket, nebo je to klasicky ceskoslovensky pripad neschopnosti utratit i ty penize, ktery jsou k dispozici.

Romino

No developery by sa našli, HB Reavis, Penta, JaT Real Estate…Ale zasa si nemyslím, že sa bude chcieť ísť do veľkého obchodného centra. To je už „out“ a trh v Bratisave sa nasýtil. Teraz frčia byty, tých je málo….Ale sme na začiatku, ešte len spúšťajú štúdiu….

Bohouš

Ten problém není v neschopnosti utratit ty peníze, ale v neschopnosti něco za ně vybudovat. Viz metro v BA. Začalo se stavět v 1986, v 90 se zastavilo, aby se za dalších 15 let utratily dvě miliardy na posouzení, zda dál stavět nebo ne. Když už nebyly další chechtáky do stranických pokladen, zastavilo se jakékoliv rozšíření mhd. Za dalsích 10 let se za eurodotaci postavily necelé 2 km tramvaje bez točny na konci.

Romino

No máte pravdu, je to tak. Tu sa vždy našli peniaze na „hovadiny“ a teda ešte sa aj dosť stihlo rozkradnúť a na strategické veci neostalo. Tým sa aj vysvetľuje, prečo po vyše 20 tich rokoch sme s koridorom „len“ v Žiline (200 km) a do Košíc sa s výnimkami už ani neuvažuje a teda ja sa toho už nedožijem (mám 46). V ČR sa už opravuje druhý krát (Poříčany – Velim) a projektuje sa VRT. OK tá u nás nikdy nebude, sme malá krajina a tá hybnosť nie je taká veľká a nemáme toľko ľudí a miest aby sa… Číst vice »

Ondřej

No jo no, každý chce od státu nějakou tu dávku, slevy na vše a tak dále…z něčeho se to zaplatit musí. A pak fondy chybí jinde.

Gwann

tohle mně taky dost zaujalo…

ICE_Laco

No, momentálne na Slovensku lieta 1 miliarda eur z fondov EU, ktoré nie sme schopní vyčerpať. Ak by sme mali schopného ministra/ministrov, tak tieto peniaze by sa mohli presunúť na riešenie Bratiavského uzla. A ako si to predstavujem ja? Zbúranie súčasnej hlavnej stanice. Odkopanie kopca až na úroveň Šancovej. Postavenie novej stanice podľa vzoru Brno, alebo Rotterdam (navrhovalo ich rovnaké architektonické štúdio. Urobiť dva podchody – jedno na úrovni terajšieho. V podchode medzi schodišťami a eskalátormi na nástupištia zriadiť obchody. (ako v Salzburgu) Druhý podchod so schodmi a výťahom predĺžiť až na Pražskú ulicu, kde by bol zabezpečený prestup smer… Číst vice »

_SK_

myslím, že tunel pre odklon nákladnej dopravy je nereálny vo veľmi dlhom horizonte, možno ak tak spojiť s možnou výstavbou budúceho diaľničného tunelu pod Karpatmi

ICE_Laco

Tento tunel je pritom dosť dôležitý, aby sa odklonila nákladná doprava z hlavnej stanice. Výrazne by to odľahčilo dvom tunelom pod Kramármi.

Romino

Všetko pekné a dobré nárhy, až na to, že časť z toho bola riešená projektom IPR Slovakia, ktorý sa nerealizoval, časť rieši štúdia uzla (nástupištia, tunel) a len taký malý detail. Bratislava, žiaľ, nemá nárok na peniaze z EU. Aspoň tak to vždy bolo prezentované, čo sa týka infratrukturálnych projektov, lebo splňa priemer EU, aj keď vieme, že teda realita celkom taká nie je. Záhodou je ale, ako sa im to podarilo „očúrať“ pri stavbe električky do Petržkalky a nákupe električiek a trolejbusov…

Kuna

Tichý závod mezi Brnem a Bratislavou, kdo má hnusnější nádraží se posune o jedne pokus dál… 🙂

Slosor

Jsem jen občasný návštěvník Brna, ale s hejty na něj nesouhlasím. Je to hezká historická budova, interiér je už z větší části pěkně zrekonstruovaný, nástupiště jsou nová. Za jedinou vyloženě ostudu považuji městský podchod. Samozřejmě si Brno zaslouží něco honosnějšího, ale srovnání s Bratislavou není fér, tam by se z fleku mohla natáčet druhá řada Devadesátek a bude to dokonale realistické.

Sinthera

Taky si myslím, že přes všechny hejty má Brno hezké hlavní nádraží a k tomu dobře situované. Podchod sice žádná sláva, ale bohužel za jeho současnou podobu mohou dost i zdejší „prasátka“. Nedělám si iluze, že po rekonstrukci bude dlouho pěkný. Co se týká stánků, tak byly příjemné oživení a nevadili mi tam ani vietnamci… Když jsem tam viděla něco zajímavéo, tak jsem si občas koupila… Jen tak 🙂

Co mi na něm ale není moc po chuti, je ta nová skleněná příšera na levé straně.

Gwann

ta příšera je dost děsivá. zajímalo by mne, jak prošla přes pamatkovou peci

Romino

Súhlasím, je to tak. Brno prešlo rokmi veľkou premenou a už sa to celkom dá. Ale zasa aj v tej Bratislave sa aspoň niečo málo opravilo, urobila čakáreň, postupne sa rekonštruovali nástupištia, konečne sú výťahy na všetky nástupišťa, takže iž aj vozíčkar sa dostane bez cudzej pomocci, odstránil sa vizuálny smog a kde tu sa niečo natrelo. Ale je to furt des, nehodné hlavnej stanice hlavného mesta štátu v EU. „Devadestátky“ by sa tam už asi netočili úpne ideálne, na to tam chýba to kvatnum kioskov s kolbásami a langošmi :-D. Ale inak je to „ostuda“….

Gwann

ha ha ha…

odkud jste, vy jeden estete?

Pavel

Bratislavský železniční uzel je třeba řešit jako celek. Poslední Studie proveditelnosti byla fiasko, kdy ani jedna z popisovaných variant nesplnila požadavky zadání.
Jakákoliv úprava hlavní stanice neřeší to nejdůležitější: malou kapacitu celého uzlu, malou kapacitu hlavnej stanice, možný tunel pod Kamzíkem, přímé napojení Vídně a Petržalky místo vyhlídkové jízdy kolem Bratislavy, věčně nevyřešená otázka Filiálky… kdy bez vyřešení uzlu není možný ani další rozvoj regionální dopravy v okolí Bratislavy. Od 80. let minulého století přešlapování na místě.

Miroslav Zikmund

V čem spočívá malá kapacita stanice ?
Z Petržalky jezdí na hlavnú stanici v krátných intervalech MHD. Vídeň je dostatečně napojena hodinovým taktem via Marchegg. Cestovní doba je stejná ….

Miloš Z

taky nevidím důvod brát jako jeden z nejdůležitějších problémů propojení Petržalky a hlavní stanice, spíš trať přes Marchegg je a bude důležitější vzhledem k aktuální modernizaci … proto by to chtělo zvýšit kapacitu a modernizovat právě tento směr, resp. úsek Hl.st. – Devínska nová Ves

Romino

No ono sa to už chystá, problém je že u nás sa všetko dlho „chystá“. Rakušania budú za rok na hranici v dvojkoľaji a elektricky, vraj na 160, aj keď je to súce na 200 km/h. Ale asi stačí 160 zatiaľ. Ono je to z tej Viedne až po Marcheg priamka. Irónia ja, že ŽSR pripravuje len rekonštrukciu jednej koľaje z Marchegu po Devínsku (5 km), aj keď historicky to bola dvojkoľajka a sú tam stále tie pôvodne stlpy v Morave, stačí ich len opraviť a daľ nový most. Z eurofonfov by sa to dalo, CEF je na to ako… Číst vice »

Pavel Q

Je pravděpodobné, že pokud do Bratislavy někdy přijde vysokorychlostní železnice, bude to od jihu, kvůli Vídni a Budapešti. A pak nebude půlhodinová okružní jízda z Petržalky nahlavn vyhovovat. Takže tunel?

Aleš

O čem to v případě Petržalky proboha píšete? Z vídeňského hlaváku jede přes Kitsee do Petržalky přímý vlak a je tam o nějakých 8 minut rychleji, než vlak z vídeňského hlaváku na bratislavský hlavák přes Marchegg. Oba dva v hodinovém taktu.

Aleš

Prosím mínusáře, aby vysvětlil, v čem nemám pravdu.
Wien hbf – Petržalka přímý vlak, hodinový takt, 59 minut jízdy
Wien hbf – Bratislava hlavná přímý vlak, hodinový takt, 67 minut jízdy
A ze státní hranice od Kitsee jsou to na petržalské nádraží 2 km trati rovné jako když střelí, tak jaká vyhlídková jízdy kolem Bratislavy?

Kajman

Asi v tom, že odpovídáte zcela mimoběžně. Nejde o rovnou trať z Kittsee, ale o okružní jízdu z Petržalky kolem celého města na hlavnú stanicu.

Karl vB.

Aleši, z toho minusu si vůbec nic nedělejte.
To je tady takový průvodní jev od některých jedinců, u kterých se pere levá půlka mozku s tou pravou a zvítězí emoce. „Rácio“ se u nich smutně krčí v koutě.

Aleš

Já si z něj nic nedělám. Ale štve mě, že se tu rozdávají plusy nebo mínusy buď podle „ksichtu“ nebo jen tak od boku. Pokud někdo napíše po pravdě, že lokomotiva XYZ se vyráběla v letech XXXX – XXXX a někdo tomu dá mínus, tak mám pocit, že jsme tu hůř než na Novinkách nebo na Iděsu.

Matěj

Pavel nejspíš onou vyhlídkovou jízdou nemyslel příjezd do Petržalky od Vídně, ale propojení nádraží Petržalka s hlavnou stanicou.

Znalec

Ano, dopravní uzel Bratislava je skutečně majsrtštyk – navrhnout v 21. století zbytečné hlavové nádraží filiálka a na hlavní stanici 6,5m široká nástupiště, to chtělo opravdu odborníky…

Peeetr

Škoda, určitě tam soukromý investor bude chtít trapný dnes už zaostalý obchodňák.

Kdyby ještě 10 let zdržovali, zjistili by, že se tam daleko lépe hodí robotizované centrální vysokopatrové městské sklady na zboží dovážené v kontejnerech.

Romino

Určite nie. Ten pristor sa už vyčerpal. Práve sa rozširuje Eurovea na nábreží Dunaja a už teraz je priestor na Nivách (bývala/súčasná AS), ktorý len nedávno otvorili, poloprázdny (jasne súvisí aj s covidom a ešte sa to len „zabydluje“) a to sú od seba tie dve veľké centrá len cca 500-700 m. Cez Dunaj je hneď Aupark a potom ešte kopec ďalších na okraji (Bory, Zlaté Piesky, Vivo, Galéria, Tesco….). Už je toho veľa a ľudia to začínajú odmietať. Je trend návratu malých obchodov v partetri budov a toto je dlhodobo udržateľná a storočiami vyskúšaná cesta, nielen v tomto priestore.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Po vzoru Správy železnic by se to nádraží mělo odsunout na východ ke Zlatým pískům s dovětkem, že na tramvaj to tam bude blíž. Navíc by tam mohly vlaky projíždět 160 km/h.

Aleš

Bratislavské nádraží je dál od centra Bratislavy než nádraží „U řeky“ do centra Brna.

Aleš

Než někdo začne minusovat: Bratislava 1700 metrů od Hlavního náměstí, Brno 1400 metrů od Svoboďáku.

M19

Přidejte 200 metrů a pak budete mít pravdu, jak daleko by bylo nádraží v odsunuté poloze. A není to argument pro odsun, že v Bratislavě je to dál. V Praze je to na Václavák blíž. Co už…

Aleš

Obojí jsem bral vzdušnou čarou, což v Brně odpovídá víc realitě skutečné vzdálenosti než v Blavě. Tedy od současného Dolního nádraží.

Jiří Kocurek

A ta vzdálenost má být důvodem k tomu, aby to v Brně nebylo jen 500 m na nádraží, které je u největšího tramvajového uzlu ve městě?

To bychom pak mohli vytáhnout Uhersko, které má nádraží ve vedlejším okrese, a že vlastně nádraží se zhoršeným přestupem na MHD je vlastně vpořádku.

Aleš

Reagoval jsem na ty Vaše Zlaté písky. To je jako by nové Hlavní nádraží mělo být v Majlontu nebo ještě dál.

Gwann

tak připomeňme si, že stanice Sakvice se původně jmenovala Auspitz…čili Hustopece. možná je smyslem tento návrat ke korenum

Pavel

Bratislava – hlavná šťanica

Arnošt

Slovenská železnice je ostudná jako celek.

z Pardubic

paradoxně i přes to neupadá, počet cestujících se zvyšuje (do covidu) a ani závažné nehody nejsou časté

Romino

No ja by som to zasa až tak nedramatizoval, aj keď ten vlak nám „ujel“. Žiaľ. Týka sa to hlavne tratí, tam sme to zbabarali. Ale čo sa týka vozového parku, tam to zasa nie je taká katastrofa a do konca roku 2023 bude doš veľa parku obncoveného v regionálnej doprave a v tej diaľkoej to je už dlhšie vymenené. B-čka sú u nás viac menej už výnimka, len ako posila, aj to výnimočne na Os vlakoch. a pod. Ale trata áno, tam sme to pos…A peniaze boli…. No a liberalizácia, to je zasa iný smutný príbeh….Aspoň že v komerčnej… Číst vice »

Pezos

Plány do regionální dopravy pro rok 2023: celková rekonstrukce 35 ks a nákup 17 ks nových vysokopodlažních (!) vozů tvořících nevratné (!) soupravy.

AFO

Třeba po rekonstrukci zmizí i všudepřítomné cedulky „Platba iba v hotovosti“. Kartou dnes člověk zaplatí v kdejakém zapadlém stánku, ale dát si na nádraží v Bratislavě kafe, to aby měl vždycky aspoň pár drobáku v kapse.

slsp

Na to netreba rekonstrukciu, uplne by stacilo, aby zeleznice prenajali tie priestory niekomu normalnemu a nie tretotriednym bufetarom, co ich maju vyarendovane od devatdesiatych rokov. A pokracovat by mohli napriklad verejnou sutazou na zazmluvnenie normalnej taxisluzby, ale to by som uz asi chcel moc…

ICE_Laco

Minule som si kupoval pollitrovú colu. Za pol roka zdražela z 1,50€ na 2€.

Romino

A ešte k tomu eura, však 😀

rtep

Tím neomlouvám situaci v Bratislavě, ale na pražském hlavním nádraží si před půl šestou ranní nedáte kafe žádné, můžete se napít jedině na záchodcích z vodovodu. A po půl šesté vám z pochybného stánku nabídnou kávu i čaj s vysokohorskou přirážkou (kelímek čaje za 63 Kč).
V Praze na hlavním totiž neexistuje ani jeden automat na nápoje či potraviny. Člověk může ale popojet třeba do Holešovic a občerstvit se tam. Po této stránce je na tom Bratislava tedy podstatně lépe.

Jakub Kováč

Ve Vídni na letišti je to ale úplně to samé.

rtep

Na letišti bych to možná i čekal. Ale na nádraží, kde se denně pohybují stovky lidí cestou do práce a z práce, bych čekal alespoň trochu snahy a zájmu o zákazníky.

Ibragim z Bastru

V pul šesté ráno je na letišti taky hromada lidi na cestě do prace….

původní Jakub P

Fakt je tam v půl šestý plno? Lidí, kteří by si tam něco dali? Byl jsem tam nedávno v sobotu v šest ráno a otevřeno toho bylo víc, než jsem čekal. Rozhodně víc, než by odpovídalo počtu cestujících v tu hodinu. Ne všechno, ale fakt mě překvapilo, kolik. Navíc v 6 tam kromě neděle otvírá i Billa.

rtep

V šest je opravdu trochu dost pozdě pro někoho, kdo někam cestuje.
Je to jediné české nádraží, které znám, kde nejsou žádné automaty na nápoje a občerstvení.
Nedávno jsem tam čekal mezi čtvrtou a pátou ranní v neděli, odhadl bych tak 200 čekajících lidí,

Honza D.

Technický dotaz – jak to bude s konfigurací kolejiště a přestane být Hlavná stanica v oblouku?

Tom

Oni sami neví. 😁

Romino

Určite nie, kto by ten oblúk narovnal :-). Nie je kde, je tam kopec. Nakoniec život ukázal, že to nie je najväčší problém, aj keď sa v 80tych rokoch počítalo s presunom hl.st za oblúk na rovinu vedľa Pimierskej ulice pozd´ž depa hlavné a odstaveného koľajiska. No prišla revolúcia a bolo po plánoch. Aj Wien hbf. je tiež v oblúku, aj keď veľmi miernom, ale vyšlo to tak, keďže to bolo postavené na mieste bývylej žst. Wien Sudbhf, ktorá ale mala dve na seba kolmé budovy a bola to hlavová stanica ako Masaryčka. No ale k Bratislave. Existuje štúdia uzla… Číst vice »

_SK_

súhlasím, že to nie je až taký problém pokiaľ by sa dostatočne využilo celé územie stanice, dosť značný priestor zbytočne zaberá dopravné múzeum a polorozpadnuté budovy paralelne s Pražskou ulicou kde by mohli byť hlavové koľaje pre smer Kúty/Wien

Romino

Áno, súhlas. Akože to múzeum samotné by som tam ponechal, je na dorbom strategickom meiste a vlastne spätý s históriou železnice v Bratislave. Oni sú viac k SAV-ke, to až tak veľa nezaberá, ale potom tie sklady a pod. to už je zbytočné. Okrem autorampy, ktorá je vedľa, sa nič nevyužíva, akurát tam majú firmy sklady, ale to môžu mať aj inde. Śtúdia uzol Bratislava rieši aj tento priestor nazávaný „Dvor“, sú tam navrhnuté „tupíkové“ nástupištia presne na vlaky smer Wien a Kúty/Břeclav. Pomohlo by tom priepustnosti, keďže nákladné vlaky stále musia cez hl.st., nie je to kadiaľ obísť ako… Číst vice »

Roman Svačina

Praha-Brno-Bratislava-Budapest… Všude stejné

Petr Horák

Nesouhlasím!!- Praha Hl. n. vypadá po opravě fasády opravdu nádherně – teď se pracuje na spodních neveřejných prostorech historické budovy, poté budou následovat interiéry. Masarykovo nádraží prochází krůček po krůčku taky rekonstrukcí historické budovy a nové kancelářské budovy z projektu Masaryčka od Zaha Hadid uz mají hrubou stavbu (kostru) dokončenou Brno – čeká ho nová zastávka se stavbou VRT. není proto důvod cpát přehršle peněz do starého nádraží… Bratislava – to město opravdu jede a velmi bujně roste do výšky a má vymazlené podzemní autobusové nádraží – to vlakové je jak na Ukrajině Budapest – Západní – je v rekonstrukci… Číst vice »

Aleš

Jižní bylo vždy tak pěkné… A tak hezky se v něm spalo. No je pravda, že jsem tam velmi dlouho nebyl 🙂

Ibragim z Bastru

Souhlas. Až na to, že zrovna na Ukrajině jsou nádraží většinou pěkná, čistá a udržována. …

p.ondrash

Dejte si sváču Romane a neplkejte..

slsp

Co mate proti Prahe?

Ondřej

Není z ní.

Vlastimil Kocurek

Slovenský stát nemá prostředky. Co na to říct ??? Slovensko patří k nejméně zadluženým zemím EU, jsou na to náramně hrdí, ale v situaci, kdy celá Evropa jede na dluh, mají dva veliké problémy: Doprava a zdravotnictví. A v nově vydaném indexu prosperity jsou právě za všemi zeměmi, které na dluh jedou. Chtělo by to střední zlatou cestu. Nově vydaný index prosperity staví ČR na 9. místo EU, a Slovensko 21. místo. Jen konstatuji, nejsem zastáncem velkého zadlužování, pokud prostředky nejsou velmi efektivně použity.

rozinka

Slovensko má větší dluh v poměru k HDP než my, takže zas tak málo zadlužený nejsou. Spíš je s podivem, kam se na SK rozkutálely eurofondy na železnice, když jediná viditelná stavba je Bratislava – Žilina – Kysucké Nové Mesto.

Pezos

Momentálně je Slovensko mezi nejhoršími v čerpání eurofondů.

Pezos

Před pár dny slovenský ministr dopravy tvrdil, že mu nechtějí uvolnit 30 mil. eur ročně na program rekonstrukce silničních mostů. Přitom je tam čtvrtina mostů ve špatném nebo přímo havarijním stavu.

Ondřej

Ti “zlí” euráci…zjišťoval jste, proč je tomu tak? 🙂

dopravopat

Hlavná štanica. Hanba hlavného mesta. Najskôr ako za 10 rokov neočakávam výraznú zmenu k lepšiemu. Možno kozmetické úpravy, ale to je všetko.

Znalec

10 let? Pokud půjde vše po másle, tak stanice bude hotová tak kolem 2040

dopravopat

To je mimoriadne optimistický odhad.

slsp

Ano, toto pocuvame uz asi tak patnast rokov. Som zvedavy, preco to nevyjde tentokrat.

Vlastimil Kocurek

Protože jsem ještě neviděl soukromého investora, který by stavěl nádraží.

Peter

Ja áno, príkladom je autobusová stanica v bratislave na mlynských nivách. HB Reavis- oslovili architektov z Veľkej Británie a Slovenska (Benoy a Siebert+Talaš) a postavili naozaj pekné dielo

Romino

Ale videl. V Košiciach sa to napríklad podarilo a je tam úspešný PPP projekt, ale tam je to len o hale, teda jej vonkajšej a vnútornej rekonštrukcii. Nostupištia, mimochodom práve teraz, rekonštrukuje ŽSR. Tu v Bratislave bol tiež dobrý projekt 15 rokov dozadu, ale ten investor to nezvládol. Keby to vtedy vzala Penta alebo JaT Real Estate, už to mohlo byť. Tu je to ale komplexnejšie, rieši sa (a riešiel to aj ten predchádzajúcu projekt IPR Slovakia) celý priestor okolo (viď mapa). No je to ešte nadlho, je dosť možné, že skôr bude nová žst. Brno hln… Ale aspoň sa… Číst vice »

PeterC.

JaAty tazko pojde do investicie Hl. stanice…skoda ze nerealizoval aspon ciastocne projekt TEN-T, kde by bola stanica BA Nivy uz spolu s autobusovou stanicou. Zial BA je velmi male mesto, ktore podobny projekt podporilo.

Vlastimil Kocurek

Díky moc za zajímavé informace, také jsem myslel na PPP, ale nenapsal. Fakt je lepší toho druhého poučit, než jen mínusovat.

Tom

Pražské hlavní nádraží na to dojeli.
Investor dál jen nejnutnější peníze a zbytek neřešil.
Hold každý člověk se musí přijít k rozumu sám.

Romino

No ale zasa tak málo toho neurobil, v tej hale to „prokouklo“ dosť výrazne, ale evidentne sa tam pohádali so SŽ a Taliani keď zistili, že to nebude také jednoduché a že to nebude asi až taký biznis, jak si mysleli za toľko roboty a povinností, tak z toho vycúvali. Mylsím že tam tiež bežia nejaké arbitráže alebo súdy ešte….Podobne Taliani vycúvali z tunela Višňové. Oni si to vždy predstavujú jak Hurvínek válku, ale netušia kde vstúpili 🙂

Alibaba

Italové byly z Prahlaháku odejiti, protože neplnili smlouvy ani po prodloužení termínů.

Ota

ta proměna je potřeba, takto je to ostuda

Znalec

Dočkáte se… ŽSR vypíší za pár dní soutěž na interiér stanice

PeterC.

Prestavaju si dve miestnosti na Hla. St. A dodavatel zinkasuje od ZSR 900 000 Euro 🙂