Infrastruktura Silnice

Konec „silnice smrti“. Z I/48 bude od úterý D48, přibyla svodidla mezi jízdními pásy

Nový úsek dálnice D8 mezi Rychalticemi a Rybím. Foto: Metrostav Infrastructure
Nový úsek dálnice D48 mezi Rychalticemi a Rybím. Foto: Metrostav Infrastructure
Otevření silnice plánuje ŘSD na úterý, mezi Novým Jičínem a Frýdkem-Místkem bude 20 kilometrů souvislé dálnice.

Česká dálniční síť se od úterý rozroste o 13 kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic zprovozní úsek dálnice D48 mezi Rychalticemi a Rybím. Vzniklo rozšíření stávající silnice I/48, přezdívané kvůli častým tragickým nehodám jako „silnice smrti“. Stavba probíhala od května 2017. Zakázku za 2,069 miliardy korun získalo sdružení firem Metrostav, Swietelsky stavební a Colas.

Dálnice vznikla ze stávající čtyřpruhové silnice, která dosud nebyla rozdělena středovými svodidly. Došlo k jejímu rozšíření o deset metrů. I s předchozími úpravami vznikl dvacet kilometrů dlouhý úsek dálnice z Frýdku Místku až k Novému Jičínu. Na něj by měl navázat i úsek do Bělotína, kde finišuje výběr zhotovitele.

Nová část D48 mezi Rychalticemi a Rybím měří téměř 13 km. Zahrnuje i obchvat města Příbor o délce 1,5 km, který byl vybudován již dříve.

23 usmrcených za 12 let

Během výstavby zůstal na silnici I/48 obousměrný provoz. „Nejprve jsme rozšířili původní silnici, postavili mosty a vybudovali novou vozovku na jedné polovině, následně jsme na ni převedli provoz a pokračovali jsme na druhé polovině. Původní mostní objekty jsme přitom museli podélně rozdělit odřezem, šířkově z jedné třetiny zdemolovat a na jejich původní nezdemolované části zachovat veřejný provoz. Současně jsme pro daný směr stavěli nové mosty. Klasická novostavba je určitě jednodušší než přestavba silnice na dálnici za provozu,“ řekl Jiří Capil, ředitel výstavby ze společnosti Metrostav Infrastructure.

Úsek z Nového Jičína do Frýdku-Místku patřil mezi silnice s vysokým počtem tragických nehod. Statistiky policie uvádí v tomto úseku za posledních 12 let 23 usmrcených osob. Na rovném úseku řidiči nerespektovali omezení rychlosti na 90 km/h, a v některých případech dokonce přejížděli přes všechny pruhy do opačného směru jízdy.

Více informací o celé stavbě je na stránkách ŘSD.

 

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Nevíte jak to bude se zpoplatněním tohoto úseku? Navazující úsek z Rychaltic do FM dosud zpoplatněn nebyl.

Slosor

Jednou z novinek bude, že mezi Rybím a Frýdkem-Místkem bude nutné mít dálniční známku, což doteď nebylo potřeba. „Od 1. ledna 2021 bude tento úsek zpoplatněn,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Michal

Bude tam stát bába s urnou a vybírat pohřebné !!

Walker

pro autora: na popiscich u fotek je psano „D8“ misto „D48“ – ale je to drobnost 🙂

leviathan

Zrušení úrovňových křižovatek je dobrý počin, zbytek je daň za neschopných řidičů. Dobří řidiči jsou předvídaví a pozorní a nemají žádné nehody. Patřím k nim.

Zlámalík

Jste fakt dobrej, jo.

X 1

Řidiči se dělí vždy do dvou skupin.
1. Ti, co už bourali.
2. Ti, co bourat budou.

Žádná skupina pro řidiče co nebourají není. 🙂

Slosor

1) Žádná úrovňová křižovatka tam nebyla ani předtím. 2) Předvídáte třeba i prasknutí pneumatiky, nebo infarkt protijedoucího řidiče?

pave69

Jestli ovládáte dopravní předpisy tak jako češtinu a řídíte tak pozorně jak píšete, tak potěš pánbů. Pokud někam pojedete, dejte předem vědět, počkám bokem v příkopu.

bakiy

Dřív jsem byl namyšlenej spratek, ale dneska už nemám žádnou chybu… 🙂

Anonym03

Za nehody může pouze blbost řidičů, nikoho jiného.

Ondřej

Tohle řekněte obětem. Ne všechny totiž jsou těmi blázny a piráty, kteří předjíždí v protisměru. Napsal jste úplný nesmysl, příště se nad tím zkuste prosím zamyslet.

Zlámalík

Zamyslete se vy. Anonym to napsal dobře. I za toho mrtvého slušného může jen blbost piráta.

Slosor

Opravdu pouze blbost? Co takhle srdeční slabost, nebo jiný zdravotní problém za volantem?

Andrej

Väčšinou áno. Problém je však ten, že trest smrti za blbosť, chybu, nepozornosť, nepredvídavosť alebo zdravotnú indispozíciu, a obzvlášť trest smrti za blbosť, chybu, nepozornosť, nepredvídavosť alebo zdravotnú indispozíciu niekoho iného, je značne neprimeraný. Preto je správne, aby sa aspoň na vyťažených úsekoch stavali komfortné smerovo oddelené cesty s odstavným pruhom, ktoré dajú človeku väčšiu šancu prežiť, aj keď fatálne pochybí.

medvěd

No, když tranzit skrz republiku uděláte pořádně, tak náklaďáky budou jezdit jen tam a nebudou jezdit kolem nich a ničit okresky.

mirek

Je nějaká frekventovaná silnice, která nemá přezdívku „silnice smrti“? Větší klišé se hledá v dopravě už jen těžko 🙂

Anonymus

Super, 13 kilaku je na jeden usek hodne. Jen tak dal! 👍 hlavne tady je videt, ze dalnice je mnohem bezpecnejsi a rychlejsi, nez obycejna silnice 1 tridy,kde je spousta celnich nehod a smrti.

Jirka_S

Článek je napsán tak, jako by dálnice vznikla pouhou přestavbou stávající silnice. Jde o úplnou NOVOSTAVBU, nikoliv nějakou modernizaci. Spousta idi*tů to zřejmě pochopilo tak, že se na starou silnici jen osadily svodidla….

Anonymus

Udelali to uplne stejne jako D3 severne od Budejovic. Rozsirili nebezpecnou silnici 1. tridy po kazde strane o pruh, udelali stredova svodidla a je z toho komfortni dalnice. Tak to chapu ja.

Saljack

To není pravda. Původní I/3 se stavěla již v polovičním profilu dálnice tj. stavěl se jenom směr na Prahu protože směr Budějovice je vlastně původní I/3.

Anonymus

Aha, mozna mate pravdu. Nikdy jsem to nestudoval konkretne,spis to na me tak pusobilo z medii. Nicmene vysledek je stejny. Dalnice jako dalnice. A to je urcujici. Konec nebezpecnym a pomalejsim 1. tridam.

Tomáš

Tady ta I/48 byla už 4 pruhová a to byl právě ten problém, protože se tam řidiči chovali jak na dálnici. Ovšem bez středových svodidel, takže tam nebyla nouze o čelní srážky ve vysoké rychlosti, proto tak děsivá statistika. Ta I/3 u ČB byla taky nebezpečná, ale aspoň ten 2pruh nesváděl k tak rychlé jízdě.

Tomáš Poledný

Ale co by aspoň za tenhle čtyřpruh dali na I/3 u od Mirošovic k D3

Jarda Š.

Ano, D48 sice sleduje stopu původní I/48, ale technicky je to novostavba. Původní silnice sice měla čtyři jízdní pruhy, ale bez středního dělícího pásu.

Jarda Š.

A měla úzké krajnice, takže odstavené porouchané vozidlo ucpalo jízdní pruh, což vytvářelo velmi nebezpečnou situaci.

leviathan

Přesně tak. Jezdil jsem tam, s předvídavostí a pozorností jsem neměl žádný problém. Pár idiotů, co to tam mastili 160 km/h jsem zažil, ale ti jsou i na přeplněné dálnici a musí se i s nimi počítat, dokud mají nesmyslně řidičák.

Adrian

Tak ono část trasy je opravdu v nové stopě, upravovaly se poloměry trasy

Mech

Podstatná část „silnice smrti“ ale ještě zůstala a to úsek NJ – Bělotín, kde jsou prudké oblouky. Přejetí do protisměru zde není nic neobvyklého, v posledních letech si to vyžádalo několik obětí. Takže nezmizela „silnice smrti“, jen její část. Navíc na konci nové dálnice ve smeru na Olomkuc, nevím kdo vymyslel naprosto dementní provizorní ukončení, které tvoří překážku a z minulosti konstantního 2+2 v daném místě dělá 2+1.

Jirka_S

To bude asi tím, že mezi těmi silnicemi je rozdíl v šířce 10m. Stejně se to začne předělávat, tak tam bude omezení další 4 roky…

Mech

Ne, problém je v mýtné bráně, která tvoří překážku. Nehledě na to, že to bude dělat problém i při provizorním vedení dopravy. Je to prostě lapsus projektanta potažmo objednatele. Jsem zvědav kdy do toho někdo narazí, protože něktěří točvolanti měli problém projet „šikanou“ na konci dálnice u F-M, toto bude pro ně bude určitě taky výzva. Na to, že se zahájí další stavba bych rovněž nespoléhal, toto provizorium tam tak může být dlouhé roky – jak je u nás zvykem.

PetrN

Příští rok bude zahájená pouze 1.etapa stavby od Bělotína po most v NJ. Z Nového Jičína po Rybí to je až 2.etapa která se plánuje zahájit až v roce 2024

Pezos

V té první etapě navíc bude „díra“ mezi Dubem a Palačovem, kde se bude přestavovat až spolu s výstavbou Palačovské spojky.

Slosor

Od příštího roku problém odpadá, budeme tam jezdit 4 roky 60 km/h v režimu 1+1.

a8n

Ozaj? Od Rybí po NJ západ to je 2. etapa s plánovaným zahájením 2024.

Slosor

Jo, celých 3,8 km. To už přežijeme.

leviathan

Vím. Ty „prudké oblouky“ jsme miloval při slabém provozu, krásné dynamické protažení. Oblouky má rád každý sportovní jezdec, na překážku jsou pouze kloboukům a těm, co za jízdy řeší něco jiného než jízdu.

Pavel

Bydlím tam, je tam všechno nějak ošizené. Z původní komunikace zmizely téměř všechny odbočení, např. z Libhoště 2km od N. J. musíte 10km do Příbora a pak 12km zpět. Ukončení silnice od Rybího taktéž 2+ 12km. Je tam místní komunikace na kterou nešáhli 40 roků. Ta nemá žádné stavební povolení a je ve vlastnictví čtyřech obcí, zkrátka není ničí a nikdo ji neopravuje. Dva největší mosty se během posledních deseti let náročně renovovaly a rozšiřovaly, teď byly zbourány a postaveny nové. Všimněte si středových oddělovacích jednoduchých svodidel, vždyť jsou jako z papíru, po první nehodě a přejetí kamionu do protisměru… Číst vice »

Jiří Kocurek

„Je tam místní komunikace na kterou nešáhli 40 roků. Ta nemá žádné stavební povolení a je ve vlastnictví čtyřech obcí“

Tak proč by to mělo řešit ŘSD, když je to v majetku obcí?

Pavel

Protože když se buduje dálnice, buduje se i souběžná komunikace pro vozidla bez poplatku. A když tam tyto vozidla naženete na téměř zničenou komunikaci a navíc není státní jako ostatní 1,2,3 třídy tak v pohodě jo? Pochopte, stát staví a udržuje. V tomto případě nic?

Martin V.

Ale pokud tam ta souběžná krajská či obecní komunikace už je, tak není důvod nic budovat. Je na zvážení každého řidiče, zda bude jezdit bez poplatku po místních komunikacích nebo si připlatí za rychlost a pohodlí. Stát staví a udržuje dálnice a jedničky. Dvojky, trojky a místní komunikace jsou krajské či obecní.

Jiří Kocurek

A myslíte tento zrušený nájezd? https://mapy.cz/s/lufogoluro
Na dálniční křižovatku u Příbora je tohoto z nejvzdálenějšího konce 5,5 km, ne deset km. Navíc je z Libhoště postavená nová propojka přímo do ulice Hřbitovní v Novém Jičíně. Takže do Prostějova zajíždět vůbec nemusíte. Tím pádem máte mínus za snůšku lží.

Jirka

To tady pleteš Prostějov? Piš až se vyspíš.😜

IVO

Propojka je jen od Libhoště PO KŘIŽENÍ SE SILNICÍ 482 NAD SIRNYMI LÁZNĚMI ODTUD K ULICI HŘBITOVNÍ VEDE KOMUNIKACE NA KTEROU OPRAVDU ROKY NIKDO POŘÁDNĚ NESÁHL A PODLE TOHO VYPADÁ

Jirka

Ona bude součástí druhé etapy.

Petr

Tak je fakt, že vyšší (dvě nad sebou) svodidla ve středovém pásu by už dneska měl být na dálnici standard. Překvapuje mě, že asi není. Kromě své primární funkce jsou taky výborná při jízdě v noci proti oslnění.

Martin V.

V Rakousku na A2 jsem před lety viděl, jak betonují svodidlo ve středním dělicím pásu hustou betonovou směsí do posuvného bednění. Nedokážu odhadnout jakou rychlostí jelo to bednění, ale zůstával za ním vlhký beton, který držel tvar. U nás se monolitické betonová svodidla nepoužívají, přitom proti oslnění jsou taky výborná. Vzhledem ke své hmotnosti navíc odolávají najetí kamionu bez větší deformace.

Cestující, teď ale doma

U nás jsou na D11

Josef Ehrenberger

Vy o tom píšete jako o zázraku, ty svodidla tam měla být už dávno!

Jiří Kocurek

Tož fajne to je. 😀

Kodl

Každý nový kilometr dalnice v Česku je super, ale ruku na srdce. Stále je to zoufale málo. To tempo je prostě šnečí.

mirekk

Peníze by byly, projekty a snaha stavět taky. Na jihu Čech to jde pěkně. Ale třeba středočeskou část D3 blokují obce a chataři u Sázavy

MildaIV

Peníze by nebyly. Pokud by se mělo stavět rychleji, pak by se buďto museli zvýšit daně, nebo stavět na dluh. Další možností je nestavět za státní – tedy PPP a pak např. mýto.

K.S.

Navrhl bych zvýšit spotřební daně, tady bych viděl ležet tak 7 miliard korun /i. redd. it/80r3cyvzqu821. jpg a k tomu dalších 21% za DPH. Bude to mít i další výhody. 😉 Udělat to na dluh není zase takový problém, pokud to bude mít zásadní výhody v úsporách času nebo rozvoji ekonomiky. Což by tu mohlo být. Všimněme si ale zajímavé situace, je to hlavní Evropský směr, paralelně tu vzniká již druhá dálnice, ale železnice se tu nechává jenom jedna s tím že se možná někdy postaví VRT (jestli na ni bude), o zásadní modernizaci a zkapacitnění železnice v trase Hulín-Valmez-Hranice/Studénka,… Číst vice »

K.S.

Tak teď nevím, ty mínusy mám za tu železnici, nebo za tu spotřebku?

Martin V.

Možná by pro začátek stačilo nesnižovat populisticky spotřební daň na naftu (prý o korunu na litr od příštího roku).

Lektor

Peníze by nebyly, kapacita firem taky, snaha stavět nějaká velká taky není. Voliče to moc nezajímá a většinou všem stačí prohlášení, že se výstavba zrychlí a tím to končí…

Anonymus

Je i petice za dostaveni strediceske D3 a ta ma vice podpisu nez tech dlouhotrvajich zamitacu.muzete podepsat i vy za dostaveni. Zacalo to pred par mesici. I obce starostove poslali dopis Babisovi,at se stavi.

mirek

Ne, blokuje to ŘSD tím, že kdysi nakreslilo čáru do mapy cennou oblastí a na této nesmyslné trase trvá. Tak holt žádná D3 nebude, dokud nedostanou rozum.

Anonymus

Jeste chybi 700 kilaku dalnic. Uf. Ale do 20 leti by mohlo byt hotovo.

Slosor

Stejnou časovou úsporu, kterou díky tomuto úseku získáme, od jara na další 4 roky zase ztratíme rozkopáním dalšího úseku. Ale i tak díky. 90ka tady byla uspávající, vyšší rychlost zase dost „o hubu“.

K.S.

A pak se zase získá úspora na tom dalším úseku a tak dále.

Anonymus

Presne tak. Kdyby se nekoplo vubec, tak se nic nezlepsi. At jsou lide rafi za v regionu maji dalnici. Pomuze to tam hodne.

hokyn

Nějak se jim nepovedlo navázat u Rybího na současnou silnici.

Jiří Kocurek

Protože ta současné silnice má projít přestavbou. Takže to asi bude nachystané pro budoucí stavbu, aby se to pak nemuselo předělávat.

Michael

Dobrá práce.

Libor

Přesněěěěě

Partneři

Škoda transportation