Konec salámové metody. Olomouc už nekupuje tramvaje po jedné, dopravní podnik vypsal soutěž na devět
Nová tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Zdopravy.cz
Většinu nákladů má zaplatit evropská dotace.
Většinu nákladů má zaplatit evropská dotace.
Něco pro šotouše… https://fb.me/e/3IU8ShES5
Tak by se mohl inspirovat Liberec a koupit za eu dotace také nové tramvaje 😉
Liberec musi mit nejdrive lepsi kondici mesta i dopravce a pak ma sancu sahnout na finance. Kym tohle neni tak je to jen kecani a nic vic.Pravidla pro fondy EU
Liberec není žádné Monte Carlo, které nedokáže své příjmy utratit. Je to stotisícové město v Česku a zdroje má omezené. Kdyby Liberec opustil trať do Jablonce, tak by měl na cca 9 nových tramvají. Není to žádná vysoká matematika.
Takto krátkou tramvaj se dvěma podvozky nabízí jen několik výrobců. TWT má model EVO1, Tatra Yug řadu K1T a něco je i z Ruska. Poslední dvě možnosti však v současné době nepřicházejí v úvahu.
Modertrans něco má, ale pouze se schody. Všichni ostatní výrobci od Stadleru přes Siemens, PESA, Newag, ŠT, CAF, Crotram, Hyundai Rotem, HeiterBlick, Alstom nemají nic v portfoliu. A pro tak malý počet jednotek, při jinak plných objednávkách, se nevyplatí investovat do vývoje, kde není jasné, zda je vůbec nějaká šance vyhrát VŘ.
Modertrans má nízkopodlažní sólo tramvaj. Dodá 3 takové do Woltersdorfu
Díky za informaci
Skoda umi teoreticky, mozna i prakticky, vyrobit jednoclanek Smartu.
Olomouc by si zasloužila něco pořádného, něco jako 15T v 80 kusové seriii
A odstavoval byste je kde? Ona ta nová hala u hlavního nádraží sice je velký pokrok, ale v podstatě řeší jen to, aby tramvaje nemusely přes noc stát ve smyčce na Nové ulici nebo v Sokolské.
Mohl by mi někdo vysvětlit, proč by se vyřazovaly nízkopodlažní Astry dřív než starší T3R.P? Mají sice mladší výzbroj, ale řek bych, že ne zas o tolik…
Zatím Astry vyřadila pouze Plzeň.
Klasika, naprosto ničím nepodložená spekulace autora. T3R.P je ještě ve stavu 18 ks…
Zřejmě nepodložená spekulace, nicméně by bylo více než vhodné, kdyby se tak opravdu stalo, vzhledem ke spolehlivosti Aster (jednoznačně nejméně spolehlivý typ tramvaje v OL), T3R.P má bohužel schody, ale spolehlivostí vyniká 😉
Kdyby měly nahradit Astry, tak by nebylo potřeba, aby byly oboustranné. S těmito novými tramvajemi se počítá na linku 3 a 5, kde Astry nejezdí (právě proto, že tam je potřeba oboustranných tramvají).
DPMO se chystá nějak podstatně zkracovat intervaly, že najednou potřebuje víc vozidel pro linky, které dosud v pohodě vyjezdil?
Nebo je to spíš tak, že chce nahradit T3R.P a Astry a chce to udělat tak, aby náhrada byla univerzálně použitelná i na linky 3 a 5? V tom druhém případě ovšem mohl poptat skutečnou obousměrnou tramvaj, a ne se stále držet nouzového řešení PX.
Řekl bych, že je to nejspíš příprava na dobu, kdy bude k dispozici snížený počet obousměrných souprav z důvodu velkých prohlídek oboustranných Várií.
Nákup souprav je daný možnostmi údržby. DPMO má vozovnu, která prostorově umožňuje údržbu maximálně sólo vozů. Astry a Tria jsou o trochu delší, ale pořád jenom čtyřnápravové tramvaje, které lze za určitých podmínek zvednout jako sólo.
Ale bude se s nejvetsi pravdepodobnosti uvratove otacet v Hodolanech.
Ne nebude, v Hodolanech není žádný úvraťový obrat. Fibichova má smyčku, stejně jako konec v Pavlovičkách.
Co není, může být. Fibichova je jedna z nejvytíženějších smyček v republice, má jen dvě koleje, ale musí směstnat a provozně srovnat 6 linek.
Nefantazírujte, počet linek neznamená minutový interval. Kapacita je dostatečná.
Povime si za 5 let. Zapamatuj si cos psal.
Za prvé si tykání nech do hospody na Růžku a za druhé se žádná úvrať na Fibichovce realizovat nebude. Město nemá v lokalitě pozemek. Ale to by někdo velechytrý musel znát místní podmínky.
Vždycky nejdražší jsou atypická řešení. V zadlužené Olomouci se však přesto vydali tímto směrem. Atypická trať s atypickými vozidly … Přemýšlím, zda by nebyla levnějším řešením, byť provizorní, smyčka na povelském sídlišti a provozovat normální pravostranné vozy.
Nejlevnejsi reseni by bylo trat dostavet podle projektu. Kdyby dotace pokryla stejny podil jako v pripade druhe etapy, tak by se jednalo o mestsky vydaj v hodnote plusminus jednoho oboustranneho EVO
Olomoucké tramvaje teď zachrání ty EU dotace a povinnost elektrifikace.
Jinak to bylo 30 let jen dožívání, a neustále hrozilo zrušení s celkovým nahrazením levnějšími autobusy.
Cože to melete? To se projevuje výstavbou nových tratí?
A proto se staví nové tratě, v podstatě nové (i když provizorní) depo na Fibichově, kompletně se opravily za stamiliony shnilé tratě v centru města, postavila se v podstatě v nové stopě tramvaj od Pražské ke Hřbitovům a obměnil se téměř celý vozový park? Kde se projevuje to dožívání? Co by za tohle dal Liberec?
Říká se tomu „doomsaying“, jde o strašení lidí za účelem zisku.
Nemelte nesmysly v Olomouci je tramvaj preferovaný dopravní prostředek. Jakmile byla zprovozněna nová trať ke Kapličce jsou vozy neustále skoro plné. O zavedených linkách nemluvě.
Já četl na dvě.
Jak vidím, požadují opravdu moderní nízkopodlažní vozidla, kdy celých 5 míst musí být dostupných přímo z paluby vozu. To se pak člověk nemůže zbavit dojmu, že jsou podmínky velmi mírné, aby je dokázal splnit i stávající dodavatel. 🙁
Jaky by melo smysl vypisovat technicke podminky takove, ktere by zadny dodavatel nedokázal splnit?
Nebo tak aby je splnila jen Scheißewerke Pilsen… 😀
Měli by to zkusit – třeba by nějaký výrobce překvapil.
Jediný kdo by teoreticky mohle je Modertrans, a ten určitě půjde nějak nenápadně vyšplouchnout v zadání. Třeba šířkou skříně 2500, ne polských 2400.
Takže gratulujeme do Krnova / Plzně a posíláme klíčenku.
Sirka skrine je docela dulezity parametr pro nastup cestujicich. Kupovat uzsi skrin by byl nesmysl.
Není. Lze to řešit delší nástupní plošinkou, která vykompenzuje mezeru do virtuální šířky skříně 2,5m.
Pak ale těch 100 mm chybí uvnitř vozidla pro cestující…
Požadovat nějakou kapacitu a rozteč sedaček není špatně.
Pozor, je to rozměr do 2,5 m, není v té dokumentaci minimum.
Pred vyberkem se dela pruzkum trhu. Oboustranne tramvaje uz dela jen Modertrans a ten si s temi NP sedadly teda moc dobre nevede
Ten počet míst přístupných z nízké podlahy je víceméně daný požadovanou koncepcí tramvaje. Plně nízkopodlažní oboustranné sólo schopné projíždět ten oblouk o extrémně malým poloměru mezi vozovnou a Rubikem prostě moc místa bezbariérově přístupný sedačky nemá.
Oblouk s extremne malym polomerem je takova krasna olomoucka povera.
Je pravda ze moc velky polomer nema, ale velka vetsina standardnich tramvaji ho projede
Tak ono jde v první řadě o místo pro invalidní vozík a kočárky.
Ano pochopil jste to správně, VŘ je ušito na míru pro stávajícího dodavatele TWT, jiným ta minisérie 9 kusů nebude stát za námahu.
Šitý na míru stávajícím EVO1/o to nepochybně je, na druhou stranu vzhledem k možnostem údržby DPMO se nic moc jinýho než dvojče PX vymyslet nedá.
Kdy Olomouc nakupovala po jednom voze? Vario 248 bylo pořízeno jako náhrada za havarovanou 182 (kde už se nechtělo investovat do opravy) a EVO 124 je částečná náprava té kraviny, kdy se nakoupily liché počty jednosměrných a oboustranných vozů (což tímto nákupem opět nastane).
Čeká někdo, že se při těchto podmínkách přihlásí kdokoli jiný než Pragoimex?
V Krnově už svařují.
Proč by vyřazovali Astry náhradou za sólo vozy?
Protože Astra je už stará tramvaj a kapacitně je tomu Evu dost podobná. Ale taky mě to zaráží – vím že je to menší provoz, ale některé linky tam pokud vím jezdí celotýdenně jako dvouvozové. Opravdu by nemělo větší smysl objednat i několik „dospělých“ tramvají, což je oproti dvojici sólo vozů výrazně efektivnější a dá se mnohem lépe pracovat s tou nízkopodlažností?
Dílenské zázemí…
To se v Olomouci nejspíš nepodaří vyřešit ani za deset let. Spíš tomu dávám tak dvacet let, než bude dokončena výstavba nové vozovny…
T3R.P jsou jeste starsi tramvaje nez Astry. A kapacitne to neni pravda. Astra je mnohem bliz 1,5 kapacite „kratke“ tramvaje. EVO je naopak mene kapacitni nez T3, kvuli usporadani interieru.
Asi v Olomouci nejsou zasaženi takovým milosrdenstvím k nepohyblivým jako v Plzni…
Když se porouchá či žel nehodou poškodí cca 30m dlouhá klubová TRAM, tak je vyřazena celá její kapacita z provozu, když se provozují sólo vozy a z nich spřažené dvojice, tak je šance na ztrátu jen poloviny kapacity kloubové tramvaje = STAČÍ DRŽET MENŠÍ REZERVNÍ POČTY VOZIDEL!
A že na tohle moudro ještě nepřišli jinde ve světě, kde chudáci pořád nakupují dlouhé tramvaje?? No jo, my u nás máme stále nějaká špecifiká.
Jasně, takže nejlepší by bylo mít za sebou čtyři šestimetrové minitramvaje a po nehodě tu zasaženou odpřáhnout a jede se dál. Jenže pak by zbila jedna minitramvaj a lidi by jezdili na stupátkách jako před sto lety.
V Olomouci jezdí dvouvozové celotýdenně jen všechny kurzy linky č. 3 kvůli úvrati na zastávce U Kapličky (o víkendu i úvrať v Sokolské), jedná se o soupravy Vario LF/o v řazení PX, na ostatních linkách jezdí v pracovní dny večer (rozpojuje se) a o víkendu celodenně sólo vozy (pokud není posílen provoz na soupravy kvůli akcím na Horním náměstí)
Protože pro 20m vozy není uplatnění? Na d-7 v PD kapacita na hraně, na d-1 taky vynucena 1 souprava. Mimo PD naopak vozí vzduch, protože do centra nechtějí pevné podvozky. Navíc nedostupné ND, třeba 201 přes rok čekala na ND, měsíc jezdila a opět stojí…
Astry mají využití jen linkách přes Tržnici (1, 7), přes centrum nejezdí kvůli nízkým podvozkům, navíc jsou na konci životnosti. Vedení DPMO se chce vydat směrem sólo vozů kvůli dostatečné kapacitě.
Što éto tákoje „nízké podvozky“?
Nevím, co se myslí nízkými podvozky, ale představa jízdy v Astře (nedej bože v Triu) přes centrum mě docela děsí… Leda někomu za trest.
A kolik má DPMO Aster? Kdyby to byly 4, tak co tak jejich náhrada 4mi dvouvozovými soupravami z nekloubových 16m vozů, aby ve špičce pracovních dní nebyla na daných spojích kapacita na hraně (a ve večerních hodinách a mimo PD se mohlo na spojích obsluhovaných sólo vozy střídat více vozidel) + jeden rezervní vůz (pro nahrazování jiného jednoho kusu – ať již z dosavadních či právě nakupovaných vozů přistaveného k opravě/údržbě)?
Takže se vyřadí Astry a T3 budou jezdit dál?? Dává vám to smysl??
Astry jsou malosériovka s nedostatkem náhradních dílů. Měly by se všechny směnit a přesunou na jediné místo na světě, buď do Brna nebo Ostravy.
Nedostali jen to zařazení do provozu po VP je trochu na delší dobu než je běžné
*Neodstavili