Dopravci Železnice

Konec rychlíků Praha – Harrachov. Nejprve je zruší výluka, pak změna dopravce

První jízda rychlíku Praha - Harrachov. Foto: Liberecký kraj
První jízda rychlíku Praha - Harrachov. Foto: Liberecký kraj

Loni na jaře zavedené přímé železniční spojení Prahy a Harrachova 2. září definitivně skončí. Liberecký kraj přitom jen do rozjezdu investoval přes milion korun za výbavu některých vlaků informačním systémem. Odmítá ale, že by šlo o vyhozené peníze.

Konec rychlíků potvrdil Liberecký kraj i Arriva, která má od prosince převzít provoz rychlíků Praha – Tanvald. I v podání Českých drah přímé spojení předčasně, ale nikoliv z příčin na jejich straně: od 2. září začíná velká výluka mezi Železným Brodem a Tanvaldem.

Arriva již potvrdila, že s vlaky na trase nepočítá. „Budeme od prosincové změny jízdních řádů jezdit s rychlíky z Prahy do Tanvaldu. Až do Kořenova a Harrachova zajíždět nebudeme. Chtěli jsme, aby naše jednotky řady 845 absolvovaly zkoušky na této trati. Když ale Správa železniční dopravní cesty propočetla pro náš vlak jízdní doby z Tanvaldu do Harrachova, ukázalo se, že by  jízdní doba byla neadekvátně dlouhá a zkomplikovalo by to i provoz ostatních vlaků na této horské dráze. V takové situaci nemají praktické zkoušky ani smysl i pro cestující bude praktičtější konečná v Tanvaldu s přestupem na návazné osobní vlaky,“ řekl Dominik Škach z marketing a komunikace Arriva.

Přímé rychlíky začaly jezdit loni na jaře. Kromě doplatku za provoz vlaků z Tanvaldu do Harrachova musel kraj doplatit zhruba milion korun za  dobudování informačního systému do motorových vlaků řady 854.2. Taková byla podmínka Prahy a Středočeského kraje, protože stávající rychlíky do Tanvaldu jsou v části trasy zahrnuté do Pražské integrované dopravy a musí být vybavené informačním systémem podle jejích standardů.Kraj chtěl novými rychlíky přilákat do Jizerských hor a Krkonoš více návštěvníků z Prahy a Středočeského kraje. Plány ale komplikovala řada výluk. O nich kraj věděl dopředu, přesto si rychlík prosadil.

Stanovisko Libereckého kraje v plném znění:

Liberecký kraj dlouhodobě řeší kapacitní problémy vlakové dopravy v úseku Tanvald – Harrachov. Jedná se o turisticky velmi oblíbenou trať s výraznými výkyvy poptávky. Po prodloužení vlaků z Harrachova do Polska zde počet cestujících ještě významně vzrostl. Při dobrém počasí v sezóně dochází k přeplňování spojů linky L1 Liberec – Harrachov – Szklarska Poręba. Vlaky od Liberce přijíždí do Tanvaldu již zcela zaplněné a v průběhu sezóny zde nastávaly situace, kdy pro přestupující cestující z pražského rychlíku nebylo v harrachovském vlaku dostatek místa. V těchto jednotlivých případech není možné vlaky linky L1 posílit o další vozy, neboť počet dostupných vozidel Stadler RegioSpider Jizerskohorské železnice je omezený a v kritických časech o víkendech jsou nasazovány všechny vozy. Pořízení dalších vozidel stejného typu pro účely občasných kapacitních posil není ekonomicky opodstatněné, navíc se tento typ již nevyrábí.

V minulosti byla pro potřebné posílení úseku Tanvald -Harrachov prověřována různá řešení, která jsou komplikována především velmi omezeným počtem typů vozidel, které je možné na této nejstrmější, ozubnicové trati bezpečně nasadit. U předchozího řešení posilovým Cyklovlakem v trase Liberec – Kořenov s návratem prakticky prázdné soupravy zpět do Liberce bylo zřejmé, že dlouhodobý provoz klasické soupravy lokomotivy s vozy se potýká s mnohými technologickými komplikacemi (objíždění soupravy po trase, sunutí v úseku Tanvald –  Kořenov, nemožnost obsluhy Harrachova, obtížné řešení zálohy). Hlavní komplikací Cyklovlaku v klasické soupravě však znovu zůstávala ekonomická stránka provozu. Bylo zjevné, že nasazení celé soupravy pro několik jízd v roce bez jejího dalšího využití je dlouhodobě neudržitelné (v regionu atypická klasická souprava, nyní ještě využívaná pro sezónní spojení do Českého ráje, zcela ukončí svůj provoz se změnou jízdních řádů v prosinci 2019 spolu s koncem staré dopravní smlouvy).

Jako logické řešení kapacitních problémů v úseku Tanvald – Harrachov, které bylo vyzkoušeno zatím jako poslední možnost, se nabízí využití dvouhodinového prostoje náležitostí pražských rychlíků v Tanvaldě. Vzhledem k použití celoročně využívaných vozidel dostupných v daném místě a čase se jedná o dosud nejefektivnější řešení kapacitních problémů trati Tanvald – Harrachov. Na rychlíky linky R21 České dráhy nasazují vozy řady 854, které jsou pro provoz na ozubnicové trati povolené a z minulosti provozně ověřené. Prakticky tak došlo k prodloužení pražských rychlíků až do Harrachova, čehož bylo využito i v oblasti propagace vlakového spojení. Vzhledem k celkové jízdní době mezi Prahou a Harrachovem má toto spojení skutečný význam spíše pro významná sídla ležící v trase rychlíku na území Středočeského a Libereckého kraje. V průběhu zkušebního provozu se posílení kapacity prodloužením pražských rychlíků osvědčilo. Pokud dopravce dodrží plánované řazení spojů na obou linkách L1 a R21, pak se problémy s nedostatkem kapacity na úseku Tanvald – Harrachov přestaly vyskytovat.

Nově nastalá situace, kdy pro provoz rychlíků linky R21 od prosince 2019 vybralo Ministerstvo dopravy namísto Českých drah společnost ARRIVA Vlaky situaci komplikuje. Soupravy řady 845 společnosti ARRIVA nejsou uzpůsobeny k provozu na ozubnicové trati. O dalším provozu na úseku Tanvald – Harrachov proto nyní probíhají jednání mezi oběma dopravci včetně možnosti vzájemného vyrovnání výkonů různých řad. Na základě požadavků Pražské integrované dopravy byla vozidla řady 854 dovybavena informačními systémy, které spolufinancoval Liberecký kraj. Pokud vozidla přestanou obsluhovat úsek Tanvald – Harrachov, budou i v dalších letech nasazena na výkony v závazku veřejné služby na linkách obsluhujících i území Libereckého kraje. Konkrétní využití vozidel řady 854 je nyní v jednání a z toho důvodu nelze v tuto chvíli na takto položenou otázku jednoznačně odpovědět.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nowas

Přímé spojení přece skončilo 29. 6. 2019. Současnou „kulturní vložku“ – půlhodinový výlet za krásami Polabí autobusem mezi Neratovicemi a Všetaty by za přímý spoj nepovažoval. 🙂 Pak plynule naváže ta výluka Železný Brod – Tanvald.

jan

Co je opět smutnější ta oprava do původního stavu na 60 km/h. Pod Tanvaldem.

jan

Výhoda unitární železnice, že ČD přes pracovní týden mohou 854 použít si myslím u Prahy. Třeba pro kraj, rychlík. A o víkendu na něco jiného.
A ještě je variabilně poskládat. Třeba msk kraji jezdí třeba ještě večer jiné trasy pro kraj.
Tohle u debil. soutěží tak jednoduše nejde. Tedy to nebude nebo to bude dražší.

xyz

„Výhoda unitární železnice, že ČD přes pracovní týden mohou 854 použít si myslím u Prahy.“
Pod pojmem „unitární železnice“ se všeobecně označuje něco jiného – kdy správce infrastruktury i „národní“ dopravce jeden a ten samý subjekt jsou.

„že ČD přes pracovní týden mohou 854 použít si myslím u Prahy“
Rychlíky Praha – Tanvald mají (zcela nebo téměř zcela) stejnou potřebu hnacích vozidel v pracovních dnech i o víkendech.

nowas

Ale ČD tam vozí i Os a Sp a mohli to točit podle potřeby. Sp a Os budou dál ČD, R Arriva. A celkově vzroste počet vozidel, které budou muset veřejné rozpočty platit.

babilon

Přímé vlaky do Harrachova přece skončily na konci června s výlukou Neratovice-Všetaty.

xyz

Ano, i nyní na těchto rychlících jsou coby cílová stanice uvedeny Všetaty (na nádražích i na displejích ve voze); v první polovině července to byla „stanice“ Praha – metro Letňany.

Nechanickey

SWOTka ( slabé stránky, hrozby ) … tam to musel být

Jarek

Je hezký machrovat se SWOT, když nejste schopný dát dohromady jednu jednoduchou větu.

Nechanickey

omylem odeslaný neúplný text na náhradním mobilu se svéraznou predikcí textu.. Jednoduše přímý vlak je vždy atraktivní , jen se musí zohlednit specifičnost řešení – zde trať „zubačky“, kam nepustíte klasickou 753jku s vagóny.. Omlouvám se za „výkřik“

HonzaX

Do čeho zasáhne ruka hejtmanů, vicehejtmanů a jejich podržtašek z Liberce, to se stává automaticky černou dírou na státní i evropské peníze. Vzpomeňme na MS v lyžování, veletoče okolo dopravy atd atd atd ….

Paleček

Nebyla to akce kraje, ale prodej a následný nákup pozemků byla akce města.

Paleček

Zakletý to kraj i s krajským městem:-)

Ondřej

Hezky pěkně řečeno 😉

HonzaX

bylo tam množné číslo !

Zdeněk

Rychlíky do Harrachova se staly jen další obětí hysterie proti ČD v zájmu soukromníků.

Jarek

Já bych řekl, že naopak všichni zúčastnění jsou rádi, že se při odpískání této hovadiny můžou aspoň na něco vymluvit.

Jožin

Sám pravidelně jezdím s těmito rychlíky, to že nebudou jezdit až do Harrachova mi tolik nevadí. Ale nevím jestli společnost Arriva bude výhra.

železničář v důchodu

Společnost ARRIVA vlaky s.r.o. sama o sobě by možná ani tolik nevadila,spíše asi budu vadit vozidla, která bude používat i na rychlících …

Panelák

Kdyby chtěl Liberecký kraj opravdu podpořit turistický ruch v Jizerkách a západní části Krkonoš (nevím proč, lidí je tu v létě i v zimě jako sr***k a spíš to bude chtít nějakou regulaci), tak by měl především přispět na nějaké záchytné parkoviště „pod horama“ (Jablonec, Tanvald, Jabloneček) a kapacitní (ne sólo 854 se 48 místy k sezení) veřejnou dopravu od nich. Tohle jsou jen nesmysly mající za cíl obhájit šotoušskou potřebu přímého vlaku.
Ale teď už to snad mají všichni vyfocené a projeté, tak se to zrušit může.

Jarek

Souhlas. Tohle byl takový Láďa Hruška na dráze – vezmete pomalý PID spěšňák vedený muzejní soupravou, přidáte mu k jízdní době 20/30 minut pobyt v Tanvaldu a narvete ho do velmi vytížené D3 trati, kam se polovina spojů ani nevejde.

Věřím, že přijetí tohoto paskvilu P.T. obecenstvem vyvolalo upřímné překvapení jak v Libereckém kraji, tak na Nábřeží…

Frantisek

Kapacitu tratě by bylo třeba řešit i v případě asfaltování dalších ploch u nádraží (například změnou ze současné kategorie D3). Navíc překládka kol či lyží. Systémovým řešením by byla lepší trať od Prahy, jenže na to není dost vůle. Tak se tam budou dále kupit auta, dálnicí je na to zaděláno dobře.

Štěpán

A jak to je s tarifem, když přijedu rychlíkem Arrivy do Tanvaldu a chci přestoupit na vlak ČD dále do Harrachova a během krátkého času na přestup si nestihnu zajít do pokladny pro lístek? To mi ho ve vlaku ČD prodají s přirážkou 40 Kč, přestože jsem si ho neměl kde koupit?

Hodně štěstí

V současné době je to zařízené, když předložíte jízdenku ze soukromého dopravce (tuším, že musí být v papírové podobě), tak to máte u ČD bez přirážky.

jarm04

Ne, již řadu let je v SPPO ustanovení, že při přestupu z vlaku jiného dopravce se přirážka neplatí.

Jackub

Ve vlaku ČD ano, jiní železniční dopravci pisné neaplikují. Navíc – koupit si lístek Tanvald – Harrachov můžete s předstihem v jakékoliv pokladně ČD, nebo prostřednictvím aplikace Můj vlak. 1

železničář v důchodu

Pokud vím, tak v libereckých „Stadlerech“ jsou dokonce jakési automaty snad na jízdné za tarif IDOL – ale je možné, že jsou použitelné jen s nějakou jejich kartou (nikdy jsem to nezkoumal).

Štěpán

Tarif IDOL už jde použít i pro jednotlivé jízdné, nedávno mi ho v pokladně vydali zcela automaticky namísto jízdenky ČD.
Automaty na jízdenky ovšem, pokud vím, jsou určeny jen pro vlaky bez průvodčích, nevím, jestli fungují i v případě, že tam průvodčí je.

David

Fungují. Když někdo nastoupí bez jízdenky a je tam automat, má na výběr (buď +40 nebo si dojde do matu).
A idol se dává automaticky tam, kde jqe levnější než tr10 a naopak. Kartu mít nemusíte. Ta je na přestupní a vícedenní.

Ondřej

Proč si tolik lidí v dnešní době pořád myslí, že dopravci si budou dělat vzájemně naschvály a nutit cestující platit nesmyslné přirážky za přestup? Abyste vydělávali, musíte mít spokojeného cestujícího. A to jistě nebude ten, komu budete účtovat cokoli navíc. V devadesátých letech nejsme už 19 let.

Tomáš Záruba

Prostě doufejme, že při příští soutěži to MD vypíše normálně až do Harrachova. Ten konec R21 v Tanvaldu je sice tradiční, z přepravního hlediska ale divný: Z pohledu „normální dojížďky“ je to naprosto mimo měřítko dálkovky (proč pak nejezdí takový Jičín, Znojmo nebo třeba Rychnov n. K.), z pohledu turistické dopravy je to něco jako „těsně před cílem nám došly síly“ (a pokud má být primární cílovou skupinou Český Ráj, tak to zase jede zbytečně daleko).
No a taky doufejme, že z toho kopce zmizí D3.

jarm04

Tak tak, na to, kolik tam je vlaků, je D3 opravdu hodně na hraně. Ta trať by si zasloužila minimálně samovratné výhybky v Desné a Kořenově a zabezpečení těch nejhorších přejezdů.

Jarek

V tomhle objemu dopravy už bych cestou samovratů nešel, fakt je to zralé na normální zabezpečení.

železničář v důchodu

„Samovraty“ jako princip nevadí a na ten provoz by docela stačily, asi ovšem nikoli v tamních klimatických podmínkách …

Panelák

V Harrachově samovraty jsou už dnes i přes pochybnosti důchodců.

Petr Špetlák

Na žebříku bude D3 s D40 do konce světa a ještě o jeden den déle, neboť cokoliv jiného by znamenalo zlomit bytostný odpor provozovatele k této své vlastní dráze a tuto rekonstruovat.
Na SŽDC snad vzniká záměr stavby, nicméně už několik let a stále je opředen tajemstvím.

Tomáš Záruba

D40 jsem se ani neodvážil napsat. 🙂 To je taky něco jako svého času Plzeň – Cheb, prostě místo snahy o důslednou unifikaci si ty zvláštnosti vyloženě pěstujeme, naposledy viz radioblok… A ano, D3 měla zmizet ideálně nejpozději spolu s úpravou Harrachova, jenže – ano – někteří tu dráhu prostě nemají rádi. A nejhorší je, že mnozí ti co ji rádi mají, jsou taky pro D3, protože pak jim fotofleky nekazí „ošklivá nepůvodní světýlka“. 🙁

Jarek

Mimochodem jaké světýlko je ten muzejní vjezd do Polubného z Německa? To je z první republiky, nebo novější?

Petr Špetlák

Návěstidla vz. ESP.

Panelák

Prostě „Praha přímo“ má pro pana Zárubu vždycky přednost před regionem, když je z Libně. A tak se na kopec nebude jezdit Liberec-SPG, ale Praha-Harrachov a k tomu nějaký pitomý přestup v Tanvaldě pro hloupé domorodce, kteří můžou být rádi, že se k nim do džungle přijedou tůristi z Velkoměsta podívat…

Tomáš Záruba

No tak z Libně (přesněji Vysočan) už nejsem 6 let, ale to pomiňme. 🙂 Hele a takhle varianta, že by na ten kopec jelo obojí, to jako nic? Já snad píšu, že se má Liberec-SPG zrušit nebo co? Ale co se rozčiluju, to je jako vždycky.

Panelák

Pominout „pražskost“ Zárubova řešení nemůžeme, protože ta jeho nejsprávnější varianta u něj vychází právě z místa bydliště. Dlouhodobě jsou veškeré jeho teze postavené na principu „musí to být přímo z Prahy“.
Na kopec by obojí pravděpodobně nejelo, protože by se to tam a) nevešlo a b) takový vlakodrom nikdo nezaplatí. Už dnes je Liberecký kraj rád, že má (nefinanční) záminku pro zrušení Blažkoexpresu (který měl ve vlhčích snech dokonce pokračovat do SPG).

Frantisek

Aneb necpěte nám další lidi do vlaků a používejte si svou dálnici. 🙂

Tomáš Záruba

Že „vše přímo z Prahy“ je tak nějak logické vzhledem ke struktuře osídlení a tradičním přepravním vazbám historické země Čechy, to v tom jako roli nehraje? Kdyby hlavní městem byly třeba Pardubice (nebo kdybych já bydlel řekněme v Semilech), pak už by vlaky z Prahy nevadily? Že dálnice vedou (zejména) do Prahy je taky špatně? S tím „nikdo nezaplatí“ jde o čirou spekulaci. Regionálku tam platí Liberecký kraj a nemám dojem, že by řešil jak ji omezit, a v mém původním příspěvku bylo přání prodloužit R21 ve státní objednávce (ať už jako důsledek zlevnění vlkm po VŘ nebo za „nové… Číst vice »

Panelák

„Vše přímo z Prahy“ není logické, to jen to panu Zárubovi logické připadá.
Ona existuje nějaká „tradiční přepravní vazba historické země Čechy“ z Prahy do Harrachova (na místo, které bylo až do roku 1959 součástí Slezska/Pruska/Německa/Polska?
Ještě v 60. letech 20. století to byl „tradičně“ Bohem i lidmi zapomenutý kraj, tou dobou se vzpamatovávající z odsunu.
Kdyby pan Záruba bydlel v Semilech, prosazoval by „vše přímo ze Semil“.

železničář v důchodu

Vidíte – a právě v těch 60. letech minulého století tam přímý vůz z Prahy jezdil, konkrétně na ranním rychlíku do Trutnova, který těch přímých vozů do různých cílových stanic ostatně vozil a cestou odvěšoval (a při podvečerním návratu zase dobíral) víc.

Panelák

Ó ano, šedesátá léta, tehdy by chtěl žít každý… Přímé vozy odkudkoli kamkoli jednou denně, samozřejmě přímo z Prahy, s podvečerním návratem aby tam snad člověk nemusel vyhazovat za nocleh (stejně nebyly, jen ROH), s dostatečnými prostoji v nácestných stanicích pro nákup chleba v kelímku, žádní špatní soukromí dopravci a HLAVNĚ prakticky bez alternativy v (soukromém) osobním automobilu!
Ale třeba ten ráj zase společně s panem Zárubou jednou vybudujete.

Mates

Jo a díval jste se na cestovní dobu, jakou měl ten přímý vůz z Harrachova do Prahy? jednou jsem se dívla na nějaký starý zídní řád, tuším 1968/69. Myslím že tam bylo 20 min v Tanvaldě, pak 20 min v Železném Brodě, kde se čekalo na ten rychlík + nějaké posunování. Cesta vyšla třeba na pět hodin. A to si nedovedu představit co se dělo když se stala nějaká mimořádnost nebo větší zpoždění. Ten rychlík měl i přímé vozy do Vrchlabí v Svobody nad Úpou.

Vít Jůza

Napište, prosím, o tom rychlíku z Prahy do Trutnova s přímým vozem do Harrachova více, já už to nepamatuji, a je to skutečně velmi zajímavá kombinace.

Alibaba

JŘ 1964/65 R191 jezdí ve ve svátek; kmen Praha – Turnov – Stará Paka – Trutnov – Svoboda přímé vozy: Praha – Kunčice – Vrchlabí Praha – Ž.Brod – Harrachov Praha hl.n. 6:31 Ž.Brod 9:07/9:11 /přímý vůz Os 9:22 – Harrachov 10:55 S.Paka 9:47/10:04 Kunčice 10:41/10:45 /přímý vůz Os 10:53 – Vrchlabí 11:06 Trutnov 11:23/11:30 Svoboda 11:50 ——————————————— R193 jezdí stále; kmen Praha – Turnov – Liberec přímé vozy: Praha – Turnov – Stará Paka – Trutnov – Svoboda (jezdí jen v pracovní dny) Praha – Turnov – Stará Paka – Kunčice – Vrchlabí (jezdí jen v pracovní dny) Praha… Číst vice »

Tomáš Záruba

No, já myslím že obrázek si každý udělal a další diskuse má jen velmi malý význam. Ano, jsem blbej, že jsem se do ní s P. vůbec pouštěl, po těch letech bych měl mít rozum. Omlouvám se ostatním za napomáhání zamoření elektronického prostoru.

železničář v důchodu

„Už dnes je Liberecký kraj rád, že má (nefinanční) záminku pro zrušení Blažkoexpresu (který měl ve vlhčích snech dokonce pokračovat do SPG).“ To sice asi je (a i třeba já od samého počátku jeho současné existence tvrdím, že když to spojení nebylo obnoveno hned v 90. letech = brzy po tom, kdy byla vyzkoušena průchodnost „dvojkových hyder“, tak teď už to význam nemá, protože je to spíše komplikace než přínos), ale kdyby ty vlaky jezdily aspoň přímo do SPG a byly provázány s polskými vnitrostátními spoji do podhůří a vnitrozemí, tak by to asi mělo ještě mnohem větší úspěch –… Číst vice »

Panelák

Nadčlověk z Prahy neumí nebo nechce přestoupit?
Vlaky Liberec-SPG jsou velmi úspěšné, vlaky jezdí plné, vykradení jejich tras pro nadčlověčí přímovlaky není podle mne vhodné (jasněže je to vhodné, vždyť je to přímo z PRAHY!).

(Ano, jde o čisté vykrádání tras, při jízdní době Harrachov – SPG cca 27 minut a špičkovém hodinovém taktu vlaků to nejde jinak. Ale je samozřejmě v pořádku rozbít byť fungující systém, když nevyhovuje pro Prahu.)

Tronda

Tak hlavně nikdy to nebude do Harrachova, ale do jakési osady v lesích Mýtiny, která ani do 60tých let nepatřila Československu a v současnosti má celé 4 obyvatele. Pokud by ministerstvo mermomocí chtělo zajistit spojení do střediska Harrachov (jako že to nechce ani do středisek, která jsou vlakem obsloužená přímo), tak musí objednat autobus.

Ondřej

Autobus si objednal o víkendu v trase Praha Harrachov také Liberecký kraj, jezdí to Arriva Střední Čechy.

Dushan

Do centra Harrachova jezdí místní bus ke každému vlaku.

Marian Kechlibar

Byl jste tam někdy? V Harrachově jezdí autobusová MHD od nádraží až na autobusák, a na rozdíl od mnoha jiných lokalit je navázaná na příjezdy vlaků.

Tronda

Takže místo přímým, levnějším a rychlejším autobusem do centra Harrachova všichni (teda max. 48 osob) pojede nadšeně přímým rychlíkem kamsi do lesů, aby si ještě přestoupili na místní bus. A další šotodůvod by nebyl?

Dushan

Např. pro cyklisty je vlak nezastupitelný. A to platí obecně pro cestující s objemnějšími zavazadly. Při placení dovozného v autobusu za každé větší zavazadlo se jízdné meziměstským autobusem celkem citelně prodražuje. Pro skupiny cestujících je vlak také všeobecně výhodnější.

Tomáš Záruba

No tak u cest přes 30-60 min. už je ta preference vlaku, byť třeba s nějakou tou „poslední míli“, celkem reálná a logická. Jde hlavně o to, aby to nebylo (a) historickými vozidly a (b) celkově výrazně pomaleji, což nyní bohužel obojí platí. Ale to je problém konkrétního provedení (hydry, neustále nějaké prostoje cestou), ne samotné myšlenky na přímý vlak jako takové.

Thijs

myslím, že to je u každého individuální, jak dlouho vydrží sedět v něčem jiném, než ve vlaku a dost těžko se to dá nazvat potřebou reálnou a logickou pro všechny. Samozřejmě pokud někdo tímto pocitem „trpí“, tak mu ho v žádném případě neberu… tím nechci nijak vystupovat proti tvrzení, že „vlak je pohodlnější“, ale když vezmu např. trasu Liberec/Jablonec – Praha, nebo Českolipsko – Praha, když už jsme v tom LK, tak se každý den v součtu najdou tisíce lidí, kteří to „přetrpí“ v autobusu, přestože to jsou cesty nad 60 minut, v případě Nového Boru téměř 2 hodiny, takže… Číst vice »

...

Které alespoň trochu slušné středisko je vlakem obsloužené přímo? Rokytnice n.J.? Tam je to z nádraží do centra, nedejbože pak k lanovce Horní Domky, ještě výrazně dál než v Harrachově. A pak už tu máme jenom střediska, kam vlak nejezdí vůbec. Mísečky, Špindl, Jánky, Pec.

Tronda

Psal jsem obecně o střediscích, ne jen o Krkonošských, třeba Špičák, Ramzová, tam vlak jede pomalu ke sjezdovce a ministerstvo ho také neplatí, resp. to přímé spojení doplácejí kraje.

Panelák

Když budete psát OBECNĚ o střediscích, tak ten Špičák je zrovna spíš výjimka, že?
Ostatně klientela přijevší PŘÍMOZPRAHY vlakem asi nebude pro poskytovatele služeb zrovna ta nejzajímavější (obvykle není moc bonitní, resp. je dost kolenovrtná, i svačinu si přiveze v batohu a na místě u těch VYDŘIDUCHŮ nic PŘEDRAŽENÉHO nekoupí).

Tronda

Nehledě na to, že tato klientela horské středisko ani nenavštíví (resp. neopustí obvod nádraží/zastávka), ale odškrtne si další hotovou šotoprojížďku a jede dál…

AAA

Mísečky, Špindl, Jánky, Pec.

…. jak tam vůbec může někdo žít? 🙂

Miloň

A mělo by vůbec smysl přímé spojení zachovávat, když za rok opět budou zpoždění, výluky atd. a do Harrachova by se zase dojelo možná v polovině případů?

Původní Pražák

Možná bych začal otázkou, jestli to přímé spojení má vůbec smysl. Známe statistiku, kolik jízdenek z Prahy a kamkoliv dejme tomu za Železný Brod a opačně se prodá? Abychom tady zase neronili slzy nad něčím, co nikomu chybět nebude. Osobně neznám nikoho, koho by vůbec napadlo jet z Prahy do Harrachova vlakem, ale uznávám, že taky neznám žádného šotouše.

Jarek

Mně by to i napadlo, ale vždy to zkrachovalo na hygienických faktorech. 🙂

Dushan

Pro cykloturisty nebo skupiny turistů je cestování vlakem tam docela běžné.

Trdlo

No a kolik jich je? A co když je škaredé počasí, kolik pak?

kix

Když je hezky a ještě příhodné datum v kalendáři, tak to jezdí plné až moc a to včetně spousty kol ve sluzebnim oddílu, za ošklivého počasí to však vozí jednotky cestujících, ale tak tohle se od toho i očekávalo, je to turistický vlak

Petr

Podle toho co píšou ve vyjádření kraje jde hlavně o posílení pravidelných Os kam se cestující z R už jaksi nevejdou. To že je z toho přímý vlak z Prahy je jen bonus díky oběhům vozidel, to že z Prahy to není optimální se v článku taky píše, je to spíše pro cestující z nácestných stanic. Z Neratovic, Bakova a pod. moc autobusů do Harrachova fakt nejede.

železničář v důchodu

Pro leckoho to bude možná překvapující, viděl jsem ten vlak (v Harachově) jen jednou a v opačném směru (nedávno v neděli v podvečer) a zájem o něj kupodivu docela byl – ale bylo hezky a jsou prázdniny, takže tam asi jezdí dost plné všechno co jede …

Mates

Otázka je, kolik lidí z toho plného vlaku jelo až do vnitrozemí. Když je to cyklista, tak je to jasné, ti nemají jinou možnost. Ale jinak je ta cesta fakt dlouhá.Jsou někde dostupné nějaká přesná čísla? jaká bývá obsazenost těchto rychlíků v úseku do Harrachova a v úseku Tanvald – Turnov?

Roman Svačina

Krkonoše jsou jak letiště v Ruzyni. Přes léto tam „všichni“ míří, ale vlakem se tam nedostanete. Když jsem už na jaře koumal, jak se dostat do Krkonoš vlakem, tak alespoň od nás je to nejlepší vzít z Miedzylesie přes Klodzko do Sklářské Poruby…

Panelák

Tak od vás jeďte kamkoli jinam. Krkonoše se samozřejmě nedostávají vlakem, ale za cca 80 minut z okraje Prahy autem.

asdf

Kolik km to může být z Prahy do středisek Krkonoš. Asi okolo 150-ti km. Pec, Špindl, Rokytnice,Harrachov. Jízdní doba po moderní dráze hodina, hodina a půl..Na ty Krkonoše neexistuje vlastně nic. Ve Švýcarsku zajíždí do mnohých středisek vlak téměř k lanovce. Do Pece to jde dotáhnout z Trutnova.Do Špindlu z Vrchlabí,do Rokytnice z Rokytnice a do Harrachova vedou koleje a dokonce do Polska. Co třeba trať Praha-Boleslav-Semily-Jilemnice-Vrchlabí-Špindl. Asi to chce hlavně dlouhodobou koncepci a a by se již něco dělo. Proto že Praha -Ruzyň je téměř v nedohlednu, natož další tratě. Na tu Ruzyň bych nechal zajíždět rychlé vlaky z… Číst vice »

Dushan

Ruzyně bude od sítě dálkových vlaků prakticky odříznuta, jelikož vlaky na letiště budou (aspoň dle dosavadních plánů) končit na Masaryčce místo na hlavním nádraží.

...

Do Pece by to šlo i bez stavby trati za miliardy. Lanovka od nádraží ve Svobodě nad Úpou do Jánských Lázní ke stávající lanovce na Černou horu by měla ~3.5 km a pak už by stačilo jenom propojení Černá Hora – Pec, které Kirnig stejně plánuje a je na to X studií, jak to udělat.

Frantisek

Jo, a všichni se zavazadly nadšeně do lanovky, kde budou čekat, než se naskládají do kabinky, a pak se budou 3 km houpat ve vzduchu. Super představa moderní dopravy. 🙂 Jo, možná to vyjde levněji, to je tak jediný klad.

Panelák

Blažkoexpres, nejdůležitější vlak v Mléčné dráze zanikne… jedno oko nezůstane suché. Pravidelně odříkaný sólo motor 854 nahrazující neschopnost Českých drah dodržovat řazení „stadlerů“ na L1 a neschopnost Libereckého kraje je k tomu donutit, leda za další milión.

xyz

„i pro cestující bude praktičtější konečná v Tanvaldu s přestupem na návazné osobní vlaky“ … kdy přestupní doba se nově prodlouží na 30+ minut díky posunu taktového křižování (resp. nově spíše míjení) protijedoucích rychlíků ze žst. Velké Hamry právě až do Tanvaldu; ruku v ruce s časovou polohou Os-036 ve věci „Tanvald v X:30 h“ = přestupní doba 30+ minut. Také ale platí, že kdyby za takovéto situace nadále měly rychlíky pokračovat až do Harrachova, tak by buď o to déle stály v dopravně Desná; anebo by musely zkusit stíhat dojet na křižování v „kusé/odbočkové“ dopravně Dolní Polubný, kde tamní… Číst vice »

Paleček

A to bezpečnostní pravidlo je i důvodem, proč by nešlo obnovit výhybnu v Dolním Polubném?

Frantisek

Ještě, že je tam (snad pořád) ta nádražka. 😀