Konec roční výluky a nový terminál Nemocnice Bohunice. Jižní Moravu čekají s novým jízdním řádem velké změny

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cestující čeká nasazení dalších nových jednotek Moravia.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Myslel jsem, že 340 je taky Jižní Morava? Očividně ne.

Shanyiz

To ti idioti, co sedí v Jihlavě ve funkcích naschvál nesouhlasili s integrací S3 až do Žďáru, když město o to zájem má. V červnu řekli do Žďáru ano, v červenci do Žďáru ne, tak vznikl tento paskvil. To se musí dmout pýchou a hrdost bít do prsou, jak hází občanům Kraje Vysočina klacky pod nohy. Hlavně ředitel ICOMu Kratochvíl, silničář v trafice Koukl a lidi na odboru dopravy Bartoš a Strnadová, dále bývalý hejtman Běhounek a další. Vůbec bych se nedivil, kdyby zanedlouho (pár let) chtěli zřídit místo vlaků autobusovou linku Žďár – Brno, aby jim šly peníze do… Číst vice »

xyz

Přece jen, pro cesty ze Žďáru do Brna jsou určeny zejména rychlíky – zejména v tomto směru jízdy, když jede R a Os pár minut po sobě (u opačného směru dovedu pochopit, když v Brně někdo jedoucí do Žďáru sedne do Os vlaku, jde-li o časově nejbližší spoj, protože na odjezdu z Brna mají R a Os do Žďáru skoro 30min. rozestup). Že by jazýčkem na vahách v možnosti nasadit Moravie hlouběji do jiného kraje byla integrace do IDS JMK? O. K., je to možné, na druhou stranu – utnutí Os vlaků od Brna v Křižanově je koncepčně plánováno už… Číst vice »

Shanyiz

Je v podmínkách dotace od EU, že Moravie smí jezdit pouze na integrované lince IDS JMK. Kdyby byla S3 až do Brodu, směly by jezdit až do Brodu. Ano, aktuálně jezdí Os že Žďáru pár minut po rychlíku, ale zapomínáte na to, že jak začne jezdit nový dopravce na rychlíkové lince R9, tak se uzel v Brodě přesune ze sudé na lichou hodinu, tj. Os ze Žďáru v sedle a o vikendu bude jezdit v mezičase rychlíku. A to nemluvím o finanční úspoře pro cestující ze Žďáru do Brna při integraci. V pracovní dny jednodenní všezónová jízdenka pro 1 dospělého,… Číst vice »

xyz

To ale je za 3 roky. Do té doby je eventuálně dost času i na protažení integrace až do Žďáru. Taky se eventuálně může stát, že o hodinu budou překlopeny i časové polohy Os vlaků mezi Žďárem a Tišnovem (resp. přes Nové Město se tak stane s vysokou pravděpodobností; ale mám na mysli i Os vlaky přes Křižanov). Nic moc to nemění na tom, že pro cesty ze Žďáru do Brna je o nějakých 25 minut výhodnější rychlík. A za sebe dodávám, že je škoda, že (tím víc když ten celodenní 1h takt bude od Prahy až po H. Brod… Číst vice »

Shanyiz

Pro Žďár by bylo lepší vytvořit uzel ve 30 s rychlíky z obou směrů celodenně (mám na mysli stav za 3 roky). A v Brodě by k rychlíku z Jihlavy byl přestup na rychlík do Brna a od rychlíku z Brna na rychlík do Jihlavy. Cesta Os že Žďáru do Brna by díky novým jednotkám Moravia zrychlila a takový rozdíl by pak už nebyl díky lepší dynamice jízdy. Za mě by v sedlech že Žďáru měly jezdit Os v mezičase rychlíků, ve špičce svážet a rozvážet cestující z mezilehlých stanic. (přes Křižanov) Žďár o integraci do IDS JMK zájem má,… Číst vice »

xyz

Vychýlení symetrie z X:00 na X:30 h by dělalo víc škody než užitku.

Mj. by v Jihlavě byl přípoj mezi R Praha – Jihlava a ČB – Brno buď jen v tomto, nebo jen v opačném směru (zato v tom druhém ze směrů by byl hodinový nesoulad).

To by asi bylo nejhorší možné řešení.

Ke zkrácení cestovní doby Žďár – Brno dojde od 12/2025 i u těch rychlíků.

Shanyiz

Nemyslím vychýlení symetrie v Brodě, ale vytvoření uzlu ve 30. minutu ve Žďáře každé 2 hodiny, tj. zachování X:00 v Brodě.

Myslím, že nějaké připoje na Rožmberky v Jihlavě mají smysl jen pokud by se tam křižovaly Rožmberky (místo Kostelce a Krahulova). To už mi dává větší smysl i vytvořit 2-3 páry přímých vozů Znojmo -Liberec.

Mimochodem ty rychlíky by krásně mohly vyjet za Ex z Prahy/Brna a dojet před ním na opačné straně.

xyz

Ano, myslíte vychýlení symetrie taktu celé linky na X:30 h. V opačném případě by se při 2h taktu žádný uzel ve Žďáru v S:30 nebo L:30 h (jen jedno z uvedenéhé) nekonal. Tím pádem při rychlíkovém Žďáru dejme tomu v S:30 h by byl stav, kdy R směr Praha odjede z Jihlavy v L:38 h, tzn. ano, s přípojem od R z Brna; ale v opačném směru ne – příjezd od Prahy do Jihlavy v L:22 h – a R směr Brno jel před hodinou/pojede za hodinu. Mmch. tím pádem by to znamenalo více než 2h obrat v žst. Jihlava… Číst vice »

Shanyiz

Ano, to mám na mysli. Ve stanici Jihlava obrat L:22 – L:38 a v mezičase obratu příjezd Rožmberků (L:27 +/- 5 minut) jak od Brna, tak od Budějic na vzájemný přepřah. Vzhledem k tomu, že by do Jihlavy z Prahy přijely push-pull jednotky, tak by ten čas stačil. Zároveň by se vytvořil uzel S:30 ve Žďáře.

xyz

Aha, takže vychýlení symetrie z X:00 na X:30 h i u Rožmberků. A tím pádem i všude tam, kde tyto vlaky cokoliv dalšího váže, nemá-li být vazba pouze jednostranná.

Má to podle vás nějaký hlubší důvod, nebo „jenom aby vycházel Žďár“ (a aby přestal vycházet např. Jindřichův Hradec co do obousměrných vazeb na rychlíky, přičemž ten Žďár je řešitelný i jinak, např. 1h taktem rychlíků, eventuálně prostě tak, jak je doteď – tzn. proklad Os – R mezi HB a ZR).

Shanyiz

Nechci rýpat, ale k čemu je mi dobré křižování Rožmberků v Jindřichově Hradci, když úzkorozchodná drahá nejede a autobusy tam odjíždí 5 – 10 minut před příjezdem rychlíků?

V Kostelci ani oficiálně nestaví a v Krahulově jakbysmet. Nebylo by rozumnější to mít ve stanicích, kde zastavuje místo lpění jen na Jindřichově Hradci?

Pokud vím, tak Rožmberky se křižovaly i jinde než Krahulov/Kostelec/J.Hradec…

xyz

Nechci rýpat, ale k čemu je dobré taktové míjení rychlíků zrovna v ZR, když vlaky směr Nové Město jezdí tak jako tak co hodinu, tzn. i při nulové symetrii + jen 2h taktu rychlíků učiní přípoj od každého/ke každému R? Křižování R ve stanici, kde se zastavuje jen z dopravních důvodů, není a priori nic špatného (mj. se o to snadněji přesouvá křižování při zpoždění jednoho z vlaků). Mmch. taktové křižování R11 v žst. Jihlava by bylo jedno z nejhorších řešení i proto, že lokomotivy by stejně obracely „ob 2 hodiny“, pakliže by se nemělo sebemenší zpoždění přenášet z jednoho… Číst vice »

Shanyiz

To je Váš pohled na věc. Nemyslím, že by měl být případný prostoj 2 hodiny problém. Křižování se i tak z dopravních důvodů může přesunout na jiné místo na trati. Větší smysl mi dává křižování Náměšť/Jihlava/Počátky. Z pohledu cestujícího je to lepší varianta.

xyz

Z Náměště do Jihlavy by se to pravděpodobně pod hodinu nestihlo.

Mimochodem setkání dvou dlouhých soupravv žst. Jihlava je tak jako tak nevhodné (a ano, ke zhoršení dojde tak jako tak od 12/2025) – nutnost tím pádem mít obě soupravy u 2. nástupiště, tím pádem žádný další vlak nesmí v tu chvíli stát na koleji 1/1 (překážel by) a spíše ani 1/2 či 1/4P (rychlíky by „vjížděly do lidí“.

Shanyiz

U 2. nástupiště v Jihlavě jsou 3 nástupní hrany minimálně. Od Brodu by tam končil, tak stačí jen tam. Rožmberky by to stihly. I kdyby to křižování mělo být ve Studenci. Možnost připoje směr Křižanov.

Granja

Neměl Shanyiz na mysli použití osobáku v době, kdy rychlík nejede?

Joker

Pozoruji počínání radních kraje Vydocina už nějakou dobu a domnívám se, že se asi rozhodli snížit úroveň veřejné dopravy na Vysočině.

PetrK

Myslím, že již hlavní důvod byl uveden níže v diskusi, tj. „protože kraj JMK si nebyl schopen zařídit v podmínkách dotace možnost ježdění za hranice kraje. DTTO ta Třebová.“
Než budete nadávat tak si ověřte co tlacháte.

Shanyiz

Kraj Vysočina odmítl integraci do Žďáru, jinak by se nic neměnilo. Proti vůli občanů Žďáru. Proč to tedy jezdí za hranicí kraje do Křižanova?

tomash

K nové konečné Nemocnice Bohunice se od 11.12. tedy sjede vše a dále budou cestující pokračovat do centra tramvají 8 s intervalem 5 min v ranní špičce (a kapacitou cca jako 2 vozy T3), a do oné tramvaje budou dále přistupovat cestující ze Starého Lískovce a Bohunic. Ještě před pár lety byl interval v ranní špičce 4 min, a to bez obsluhy terminálu Nemocnice Bohunice. Těšíme se, jak si zase zahrajeme na sardinky.

M19

Ještě před pár lety nejezdila do Starého Lískovce na smyčku linka 6 a ani linka 7, která nově pojede až tam.

xyz

U linky č. 6 existovalo před pár lety omezení v mimošpičkovém období, kdy každý druhý její spoj (ale tehdy jezdila i mimo špičku v 5min. intervalu, tzn. i každý druhý spoj znamenal 10min. interval) končil jízdu ve smyčce Švermova.

Jen každý „opačný druhý“ mimošpičkový spoj pokračoval až do smyčky Starý Lískovec.

Ve špičce i o víkendech jezdily do Starého Lískovce i v té době všechny spoje linky č. 6.

M19

Kdy v té době? Zase tak dlouho, co 6 začala jezdit do St. Lískovce až na smyčku, to není.

xyz

Linka č. 6 začala do Starého Lískovce jezdit (namísto linky č. 5 – prohození směrů jízdy) od 31. 8. 2009, viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tramvajov%C3%BDch_linek_v_Brn%C4%9B#Linka_6

K omezení na „každý druhý spoj mimo špičku jedoucí jen po Švermovu“ došlo asi od 1. 1. 2013.

Opětovné vedení všech mimošpičkových spojů linky č. 6 až do Starého Lískovce (ale při souběžném prodloužení mimošpičkového intervalu) nastalo někdy v průběhu roku 2020.

Ondra K.

Brněnské KT8 s původním interiérem 2+2 ani nemají kapacitu jako 2xT3.

Blume

Divam se do pubtranu a nevim, jestli je to pravda ci chyba v db. Ony nove osobaky S3 do/z Krizanova dnes 108kc, od zitra 63Kc (do Krpolel) Nektere teda za 71, moc to nedavaa smysl.. A k tomu rychliky ta sama streka za cca 120Kc. Jako ze by byl osobak najednou o tolik levnejsi, pricemz by navic zmizly i honekry? Je to mozne? 🙂

Pavel P.

Je to celkem reálné, IDS má na webu v současném JŘ linku S3 integrovanou jen do Níhova, v novém JŘ je dojezdová zóna až do Křižanova.
Takže od nového JŘ je osobák za krajský tarif, do Králova Pole za 63 Kč (8 zón, 150 min), za 71 Kč (9 zón, 180 min) to máte až do zóny 100.
Rychlík zůstává mimo krajský tarif.

Dušan

Nově lze taky jezdit na jízdenku VDV v úseku Tišnov – Křižanov – Žďár nad Sázavou.

Vojta

„nově začnou jezdit tramvaje do Bohunic“ – pozor na mediální zpátky, snadno se z nich stane lež. Do Bohunic jezdí tramvaje (šaliny) už 40 let.

Jan Sůra

souhlas, díky za upozornění.

Svojsin

Na jiných diskusích by někteří psali, že tam jezdí saliny 40, ale tramvaj v Brně
nikdo neviděl. Ale tady raději takové věci psát nebudeme:-)

xyz

… a dokonce žádná část nové tram. tratě není v Bohunicích. Celá je ve Starém Lískovci.

V Bohunicích ani není ta novější, vysoká budova brněnské FN – i ta je na území Starého Lískovce.

Viz vymezení Starého Lískovce https://mapy.cz/zakladni?q=Brno%20Star%C3%BD%20L%C3%ADskovec&source=quar&id=19&ds=2&x=16.5672004&y=49.1736389&z=16

xyz

… a srov. s vymezením Bohunic: https://mapy.cz/zakladni?q=Brno-Bohunice&source=quar&id=18&ds=2&x=16.5741259&y=49.1734818&z=15

Tzn. ano, univerzitní kampus je v Bohunicích; zato převážná část oddělení Fakultní nemocnice Brno je ve Starém Lískovci, stejně jako celý úsek nové tramvajové tratě.

Liboros

zajímavé půlení

xyz

Zajímavé je i to, že FN Brno používá pro celý areál adresu Jihlavská 340/20 Brno-Bohunice, a to i pro objekty nacházející se již v katastrálním území Starého Lískovce, kterým by tím pádem mělo příslušet jiné popisné číslo (protože číslování číslem popisným je pro každou městskou část).

Dobře zapamatovatelnou poučkou v tom, kde končí Bohunice a kde začíná Starý Lískovec, je to, že Osová ulice tvoří „osu“, resp. hranici, mezi těmito čtvrtěmi.

Daniel

Moc se nemluví o tom, že DPMB osekal dřívější noční rozjezdy po půl hodině o víkendu, což je chyba. Už jenom z hlediska frekvence, např. dneska jsme se tak tak všichni v celou vešli.

Petrof

dpmb jde bohužel cestou likvidace…

Zlámalík

No a teď ještě terminál Starý Lískovec a je to tam komplet. Aha, tak nic.

xyz

Naopak po dokončení terminálu Starý Lískovec by byly omezeny/zrušeny (různé zdroje tvrdí různé údaje) linky č. 405 a 406, kterých se to ukončení u FN/UKB nyní nově týká.

M19

Mají být omezeny. Linka 406 zkrácena.

xyz

Čímž pádem by i měla být přečíslována na „čtyřista-dvacet-něco). A čímž pádem se z přímého spojení z Oslavan/Ivančic k FN/UKB stane cesta se dvěma přestupy.

M19

Za prvé jen s jedním, 405 bude i nadále jezdit. Za druhé cestující v relaci Ivančice- FN Brno je naprosté minimum, za třetí přesně stejný argument o přestupem se objevil již při zavádění IDS JMK, jenže na přestupech je ten systém založený. A přes všechny řeči o opaku počet cestujících po jeho zavedení stoupal. Důležitější je totiž četnost spojení než jeho přímost. Stačí garantovaný přestup a to IDS JMK nabízí.

Huffnagell

Přestupy mají být dva. Cestující z Ivančic dojedou busem 406 na nádraží v Tetčicích, kde po rekonstrukci trati Střelice – Zastávka, přesednou do vlaku a pak znovu přesednou ve Starém Lískovci, tedy až bude na co. Z Ivančicka jezdí do FN Brno jezdí momentálně budem 406 v ranních hodinách minimálně půlka busu.

M19

Cestující z Ivančic, budou moci stále přestoupit na z redukovanou linku 405 a nebo využijí vlak a přestoupí ve Starém Lískovci po dobudování terminálu. Půlka busů na lince 406 nebude, protože obsluhuje i obce po trase mezi Rosicemi a Ivančicemi.

xyz

405 i 406 ale nabízejí právě i tu vysokou četnost spojení.

O. K., tak o to méně využívaný bude ten terminál ve Starém Lískovci, bude-li linka č. 405 nadále jezdit.

M19

Proč by byl méně? Vlaky od Ivančic a Moravského Krumlova v něm budou zastavovat. S vlaky od Zastávky se prozatím nepočítá.

Dušan

Ve střednědobém (bez ŽUB) i dlouhodobém horizontu (se ŽUB) má ve Starém Lískovci zastavovat úplně všechno, tj. osobáky, zrychlené osobáky i rychlíky.

M19

Středně dobý výhled je něco, co přijde tak za 10, 20 let. Rychlíky tam stavět pokud vím nemají. Zrychlené osobáky jsou ty, co nestaví mezi hlavákem a Střelicemi.

Geralt

To je zase věc. Vlaky nebudou moct dojet logicky až do Žďáru, ale budou končit a dlouho stát v díře uprostřed ničeho, protože kraj si nebyl schopen zařídit v podmínkách dotace možnost ježdění za hranice kraje. DTTO ta Třebová.

Zlámalík

Tenhle princip já nechápu. Obslužností kraje se přece chápe i jeho navázání na okolí. To jako středočeské vlaky, pořízené na dotaci by nemohly do Prahy? 😀

Adam

Žádné nejsou.

a8n

471.076-080?

Granja

V Kraji Vysočina je naplánována změna konceptu dopravy, která v budoucnu zavede přímé Os vlaky od Žďáru do Velkého Meziříčí. Měla by tam být méně kapacitní souprava/jednotka, protože současná kapacita soupravy v podobě loko. + honeckery je v tomto úseku nadbytečná. Viz. Plán dopravní obslužnosti.

xyz

I Křižanov je za hranicemi kraje. Ba dokonce i Vlkov u Tišnova.

Navíc, z dotačního hlediska tvoří JMK i Vysočina tutéž jednotku (Jihovýchod).

Navíc se tím žádná jednotka neušetří, přinejmenším do chvíle, než dojde k takovému zvýšení rychlosti, aby se v Křižanově stíhal (ale i tak dost ostrý a tudíž nestabilní, max. 10minutový) obrat hned a ne „ob 2 h“.

xyz

Ještě bych doplnil, že předpokládám, že od 1. 7. 2022 po několik měsíců (než začne zima) + pak asi i na jaře 2023 (2. etapa) stejně ty Os vlaky od Brna skončí jízdu nejpozději ve Vlkově, protože má probíhat modernizace úseku Vlkov (včetně) – Křižanov (mimo) a s ohledem na časové polohy R i Os vlaků + jednokolejný provoz při modernizaci, je prakticky vyloučeno, aby tam Os vlaky v průběhu rekonstrukce jezdily (resp. jedině v zásadně pozměněných časech).

xyz

** Pardon, samozřejmě od 1. 7. 2023 a pak na jaře 2024.

Slon

To asi těžko. 2023 tam žádná stavba nezačne…

xyz

Tvrdí to i web Dobré správy: https://mapy.spravazeleznic.cz/

Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo)
Trať: 250 – Havlíčkův Brod – Tišnov
Stav
Příprava
Zahájení realizace
2023
Konec realizace
2024
Stavební správa
Východ
Kraj
Vysočina
Předmětem stavby je rekonstrukce předmětného mezistaničního úseku v rozsahu železničního svršku a spodku, mostů a propustků, trakčního vedení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a silnoproudých rozvodů. Součástí projektu je i rekonstrukce zastávek Osová Bítýška a Ořechov včetně zajištění bezbariérového přístupu.

Granja

V přehledu staveb na příští rok ta stavba tam nebyla.

Granja

Aha, mínusy. Jo já měl na mysli přehled nedávno tady na webu. Zapomněl jsem to uvést.

Domis

Je rozdíl mezi „nebyl schopen zařídit“ a „nechtěl zařídit“.

xyz

Do České Třebové by tyto jednotky nemohly dojet už z toho principu, že jsou určeny pouze pro střídavé napájení 25 kV 50 Hz.

PvvS

A co je JMK po Ždáru ? Hlavní výkony pro jednotky jsou v okolí Brna. Tam můžou potom ČD nasadit svoje pantery.

xyz

Těch jednotek je tolik, že by i pro jízdu do Žďáru vystačily.
Plus nelze než zopakovat, že v nynějším JŘ se jejich utnutím v Křižanově žádná jednotka neušetří.

Blume

Krizanov neni zadna dira! 😛

zwi

Presne tak. Lepsi nez ve Vlkove. V Křižanově je zazemi pro lokomotivni cety. Prestup na rychlik a lokalku.

Granja

Přestupy na rychlík budou časem zrušeny.

Ondra

Uznávám, že ukončení v Křižanově by byla taková rozumná střední cesta…

Kleist

To posílení do Hrušovan s návazností na s8 cením. Jednu dobu to vypadalo že se na té části tratě provoz zruší. A k tomu projíždění zastávek na S2 nemělo tam být Babice místo Bílovice nad Svitavou?

Kernteriér

Nemělo. Jedná se o spěšně vlaky, ne osobáky.

zwi

Jedna se nejen o Sp, ale i o nejake vlaky 40xx vychozi z Rajce. Napr. 4049 a 4055.

Domis

To je popis výlukového opatření pro první týden grafikonu, kde Sp skutečně projedou i Bílovice (odpoledne z Brna i Adamov).