Konec řidičů? Ve Skotsku začíná provoz linky se samořiditelným autobusem
Zahájení provozu samořiditelného autobusu ve Skotsku. Foto: Stagecoach
Provoz hlídají zatím dva zaměstnanci na palubě.
Provoz hlídají zatím dva zaměstnanci na palubě.
Chtělo by to zapracovat na tramvajích, aby už příští nákup DPP byl na autonomní tramvaje.
No, začal bych v metru…
Docela by mě zajímalo, jak bude vůz reagovat na střet s reailitou, kdy bude nejignorovanější vozidlo na silnici (kdy se podle jeho potřeb nestaví ani zastávky) a jedno z mála vozidel dodržujících předpisy.
Znám starší paní, která (když je příznivé počasí) dojede s autem z místa A do místa B. Přesto, že doposud neměla žádnou nehodu, zdráhal bych se ji označit za řidiče.
Autonomní řízení tohoto busu bude asi na stejné úrovni.
Abyste se nedivil.
Ono to bude asi tak, že zpočátku to řízení bude prostě jiné. Něco by udělal líp člověk, ale něčem má už teď navrch automat – třeba, že není unavený, má pořád stejně rychlé reakce (a řídicí algoritmy s touhle dobou počítají) a podobně.
Tak snad se po roce 2025 najde nějaký investigativní youtuber který natočí nevěřící pohledy pasažérů až do toho polezou a uvnitř nikdo nebude 😀
když už muže ai řídit bus, letadlo, lod, tramvaj, metro, nebo vlak, tak co bude příště.
Myslím že automatizace na kolejích, vodě nebo vzduch a si možná je, je to skoro uzavřené. Zato na silnici je to složitější, aby ten „robot“ věděl co a jak má udělat a když nebude vše 100% tak se někde sekne, tak schválně jak dlouho to bude jezdit.
Určitě ti tu někdo vysvětli, jak rozhodně není možný automatizovat třeba metro, protože tam očividně každou hodinu fira běhá a do něčeho bourá kladivem.
Nim, do zigulika taky nikdo nebude dávat samořídících AI modul.
To nechápu. To bude nějaká nepravda. Praha počítá na nové lince metra D s plně automatizovaným provozem.
Tak udelali velky pokrok asi. Pravdepodobne vyresili snih na silnici a i padajici, listi na podzim , husty dest , namrazu , ostre slunce pri zapadu ci vychodu a treba igelitka na silnici. A nebo bus vzdy zastavi kdyz si nebude vedet rady a cestujici budou cekat na asistenci?
Dodnes s nostalgiou spominam, ako mi v roku 2013 krutoprisne husty startupista suverenne tvrdil, ze ako vodic busu budem do piatich rokov bez prace l. Ja som vyslovil domnienku, ze to skor on bude bez startupu. Vyhral som.
Tyhle lidi jsou druhy extrem. I kdyby ta technologie do peti let byla 100% vychytana, tak bude minimalne 15 let trvat nez se rozsiri. Nemluve o vstupu hromady dalsich externich vlivu.
MartinNovak
Dobře, druhý pokus 😁.
Můj názor je, že to nebude to fungovat. V reálném světě pořád budou vznikat nepředvídatelné situace na které prostě ten stroj nebude umět zareagovat tak, aby nedošlo k nehodě. Stejně jako člověk. Proto nehody vznikají. Problém u tohoto bude, že to nepůjde na někoho hodit a proto se bude neustále válčit s právníky kde kdo co mohl a měl udělat jinak. A dopadne to tak, že tam bude a) sedět ten řidič co sice nebude řídit, ale bude za všechno zodpovídat, nebo b) se na to po první nehodě vykašlou.
Tak ono autonomní řízení funguje na programu jak má vozidlo reagovat na různé situace. A programování tohoto vozidla závisí na nahráním obrovského množství situací. Dále je díky počítačům hypoteticky málo pravděpodobné situace nasimulovat. Dalším pokrokem je strojové učení, kdy systém aktivně hledá řešení té dané události. Tím samozřejmě netvrdím, že 100% situací lze vyřešit, ale drtivou většinu ano. I řidič řeší většinu situací, které už zažil.
A tím se samozřejmě blížíme k teorii, zda lze nasimulovat reálný svět.
Strojove uceni tezko pouzit v tehle oblasti, neb automaticky obsahuje i ty cimrmanovske slepe ulicky. A cestujici snad nebudou pro experimentujici dopravni podnik obetovatelni, ne?
No já věřím, že se to po technické stránce brzy podaří doladit téměř k dokonalosti (zvláště když vidím vývoj kolem AI), ale mám pochyby jak to bude odladěné po stránce etické a právní.
Např. kdo bude potrestán pokud autonomní vozidlo způsobí nehodu (myslím plně autonomní, zcela bez řidiče)?
Nebo
Pokud nastane situace kdy prostě nebude možné aby autonomní vozidlo zabránilo nehodě (např. do cesty mu vběhne dítě). Má vozidlo to dítě přejet, nebo strhnou volant mimo silnici a ohrozit posádku?
1) Proč za nehodu někoho trestat? Pokud auto způsobí nehodu, tak vyšetřit, co se stalo (může za to výrobce nebo se v tom někdo vrtal/tunil), škodu platit z viníkovi pojistky. Jako v letectví hlavně vydat doporučení jak podobným situacím zabránit.
2) V případě nezaviněné krizovky/nehody, který řidič takhle počítá co dělat? Spousta neprofíků řídících jenom aby dojeli z A do B by dupla na brzdu(riskantní losí manévr dopadne hůř než rychlobrzda a stejně losa škrábnu).
Konec lokálek…
V 2030 bude něco takovýho v EV stát třeba 12-15 mio. Navíc si dokážu představit, že díky nízkoletícím satelitu bude moct být neustále vzdálený dohled, kde jeden člověk bude mít na starost třeba 5-10 autobusu.
Má optickou něčeho takového plánovat rekonstrukce lokálek na železnici? Kde vlak začíná na 200 mio, jezdi po něčem, kde jakákoliv zlepšení parametrů tratí (rychlost) budou vždy roky práce a miliardy?
Prosím pracujte s reálnými fakty a cenami a ne s vlastníma vycucanýma číslama. Pro vaši informaci, autonomní motorák už v ČR rok jezdí (zkušebně), kdežto autobusy nevidět.
Bez ohledu na to, že plnou automatizaci železnice dnes zvládne každý modelář, protože je mnohem jednodušší.
Ty silnice se mezitím zlepší samy a zdarma? Vlaky jsou dražší mimo jiné i proto, že po nich omezujeme poptávku a vymýšlíme na ně to, co by nás u autobusu ani nenapadlo, přitom je z podstaty věci bezpečnější, trvanlivější a také snáze dálkově i automaticky ovladatelný. A po stejné silnici jako autobus už může leckdo jet kvalitněji autem, jen pak vyvstává problém i pro ten autobus, když se jich sjede příliš mnoho.
Jojo, bude to za cenu dnešního autobusu a bude to řízený nízko letícím satelitem. Dispečink bude něco jako vesmírná loď ze Star Treku. Cena jízdného tímto téměř vesmírným autobusem bude tak 17 Kč z Dolního Bousova do Sobotky. Vlastně proč ne když se ušetří za chlapa co stejně sedí na židli a točí volantem. Myslím že dokonce ještě zbyde.
Máš recht, ty zatracený lokálky bysme měli zrušit už včera.
Takže to je skutečně plná „level 5“ autonomie, kdy to může jet legálně bez odpovědné osoby za volantem? Ta tiskovka to trochu zastírá.
je to level 4, coz je minimum pro vozidla s pevnou trasou
Dík. Level 4 je pro autobus s danou trasou dostatečný.
Co si budeme povídat, nijak skvělá ani zdravá práce to zrovna není a řidičů je kvůli tomu věcný nedostatek. Když se zautomatizuje, tak to bude spíš dobře.
To je i kvůli přesunu ucelených přepravních proudů z celých vlaků do jednotlivých aut. Řešit je třeba obojí souběžně.
Je zřejmé a logické, že když na železnici odveze 1200 tunový vlak, 1 max 2 strojvůdci, tak je to efektivnější než když po silnici řídí 48 řidičů 48 kamionů se stejným nákladem. Současný koncept dopravy opravdu vymysleli a provozují magoři.
Kolik takových přeprav z jednoho bodu do druhého s takovým objemem nejede po železnici? Víte, nebo jen myslíte?
Stačí si stoupnou na nadjezd přes D1 a začít počítat. Vždy když se dopočítáte 40 kamionů, projelo pod váma 1000t nákladu. Odhadem každých 1,5 min. Vždyť říkám, že to tu komentují a řídí magoři.
A oni jednou všichni stejnou trasu? Asi ne, že.
Pokud jedou všechny kamiony po D1 a žádný kamion nejede skrz příkop, případně 5m nad asfaltem tak ano. Nebo D1 se někde větví?
A oni projedou celou tu D1? Ne, někteří z ní sjedou, někteří na ni najeli 5 km před mostem, kde nad nima slintáte. To, že pod jedním mostem projede 1000 kamionů/den/půlden/hodina… nic neříká.
Ano, ale jsou některé náklady, které jedou celo trasu. A ty by šly vozit společně. Vagony se taky dají v půlce cesty odpojit.
Jasně, za tu hodinu projedou da kamiony z Ostravy do Plzně, co by se daly spojit, pak jeden z Istanbulu do Berlína, jeden z Užhorodu do Prahy, jeden z Budapešti do Hamburku…
A do všech těchto měst nevede železnice? Děkuji za odpověď a poučení. Jsem totiž úplně blbej.
Ale důvod proč to říkám je ten, že některé pomazané hlavy objevují ameriku a tvrdí, že by bylo lepší na dálnicích jezdit v tzv. silničních vlacích neboli těsně za sebou. Jjá si opravdu myslím, že současný koncept dopravy je uměle prosazený, a příjde doba, kdy se z velkou slávou budou „objevovat“ výhody přepravy ve vlaku.
A ano, D1 se větví. Například na D46 na Olomouc u Vyškova nebo D2 v Brně nebo D52 o 2 km vedle…
Dovolím si trochu OT ale přijde mi zvláštní, že na silnici nebo dráze se řeší samořiditelnost a jsou velké pokroky, ale v letectví vše stále stojí na lidském faktoru ze 100% a autopilot je pořád jen takový lepší tempomat, který ani nemůže ovládat letadlo celé (klapky, podvozek,…). Proč není snaha autopilota povýšit na skutečného plnohodnotného třetího člena posádky (kapitán, první pilot, AI pilot)?
Proč vám to přijde zvláštní? Ovládání letadla není zase tak složité (konec konců existují drony) a autopilot to umí (většinou) lépe než pilot, ale rozhodování, spolupráce s ostatním provozem a hlavně řešení problematických situací je ta klíčová věc. Autonomní vehikl prostě zastaví, letadlo (dnes pilot) to musí vyřešit, nepřekročit parametry letové obálky a musí (někde) přistát. Proto je to nejjednodušší v metru kde nejsou interference, složitější na silnici, kde to je jednoduché, ale jsou interference s okolím a složité v komplexním a nepřátelském prostředí jako je vzduch je to skutečná výzva k inteligenci a odolnosti té autonomie a všech podpůrných… Číst vice »
Myslím, že nejnovější Airbusy nějakou takovou chytrou nápovědu mají. Největší překážka většího zavádění takových věcí není technická, ale certifikační – výrazně jiné postupy vyžadují jiný type rating, tak výrobci nadále montují horší řešení, protože je to stejné jako to bylo vždycky (nejlepší příklad je B737, MAXu už kvůli tomu hrozilo, že ho nestihnou certifikovat).
Je to prostě elektronický průvodce, místo knížky. Tím neříkám, že to není pokrok, rozhodně je, ale „inteligence“ to není.
Však už je otevřená diskuze ohledně odstranění kopilota: https://www.euronews.com/travel/2022/11/29/flying-solo-airlines-say-its-safe-for-passenger-planes-to-fly-with-one-pilot-in-the-cockpi
Protože i to je dnes možné. Ovšem když se něco poruchá (zejména vstupní čidlo), jen člověk na palubě má šanci to zachránit. Proto jsou přistání i vzlety stále v rukou člověka.
Autopilot může udělat cokoli kromě samotného vzletu. Ten ještě neumí.
Autopilot muze delat i ten vzlet. Ze to napr. v airlinerech nedela, to ma celkem dost vaznych duvodu..
Jsem zvědav, co jim z toho busu zůstane po roce 2025, až v něm nebude žádný zástupce dopravce. A to připouštím, že realita Edinburgu může být lepší, než ve filmu Trainspoting…
A třetí zaměstnanec by mohl na každé zastávce vystoupit, oběhnout autobus s hadříkem a zkontrolovat, jestli je autobus dostatečně lesklej, čtvrtej roznášet kávičku a noviny, pátej stát ve dveřích, házet americký úsměv a říkat nastoupivším cestujícím“Welcome to our self-driving bus“ a šestej běžet s před vozidlem s červeným praporkem. Tamní dopravní podnik vedou opravdu experti 😀
Co se smejete? V Amsterdamu maji/meli ridice tramvaje a prodejce listku v centru vozu. V Londyne maji/meli automaty na listky a vede nich pomocniky prodeje a pri vchodu/vychodu u turniketu pomocniky pruchodem turniketem.
To jen v CR omezujeme mnozstvi personalu v doprave.
Omezování personálu je trend ve všech bohatých (=drahých) zemích už 200 let, nejen v dopravě.
Amsterdam a Londyn jsou soucasti bohatych zemi, ne chudych zemi. Tohle neni jen o bohatosti zeme.
tak jestli to nebude tím že bohaté země si můžou dovolit udržovat umělou zaměstnanost.
otázka je samozřejmě jak dlouho.
Zrovna v Amsterodamu a v Londýně je jízdné dost drahé, takže se asi vyplatí dát k automatu i pomocníka k prodeji…
U nás nepotřebujeme obsluhu turniketu, protože žádné nemáme, protože při našich cenách jízdného se turnikety nevyplatí i bez pomocníků.
Mimochodem, taky se tam valí hromady lidí ve špičce, ten turniket nesmí nikdo brzdit.
Není pravda. Omezování personálu nejvíc probáhá v zemích, kde si jsou lidé nejvíc rovni jako v Česku. V zemích kde jsou boháči a otroci, nebo kde je kastovní společnost, tam i když jsou ty země darhé, tak mívají kvanta personálu navíc hlavně ve službách, co se chtějí tvářit luxusně.
Myslíte, že ten dohlížející pracovník je tam z vůle dopravní společnosti? Spíš to požadují úřady, snad jen dočasně.
Mňa dosť prekvapuje, prečo ešte nie sú autonómne tramvaje, nakoľko sú viazané na jazdnú dráhu, tak automatizácia by mohla prebiehať jednoduchšie.
§1, 4, 5, 6, 7
Jsou, Siemens už asi 4 roky zpět představoval první tramvaj toho typu. Aktuálně se to řeší i u nás. V Plzni mají být nasazeny od r. 2027
jo tak určitě. když legislativa zatím neumožňuje ani samořiditelné metro….
První by na to měli předělat všechna metra, ale ani to nebude do roku 2040.
Obávám se že autonomní tramvaj bude málo průbojná ve smíšeném provozu. Když někdo překáží v jízdní dráze dnes, tak ho řidič vyzvoní. Autonomní tramvaj by předpokládám jen zastavila a čekala, než auto milostivě uhne. A navíc bych očekával, že vůči autonomním tramvajím budou řidiči aut drzejší (protože budou vědět, že můžou).
Aspoň budou policajti mít více příležitostí pokutovat. Ovšem nechtěl bych být v kůži řidiče co vybrzdí tramvaj, ze které se následně vyhrne 150 naštvaných cestujících. 😀 😀
Kvůli neukázněným řidičům osobních aut. Stačí blbě zaparkované auto – a to se děje X krát denně – a samořiditelná tramvaj v takové situaci musí zastavit a „volat o pomoc“.
A normální tramvaj to jako přeletí, nebo tramvaják taky volá o pomoc?
Řidič postaví výhybku na vedlejší kolej a špatně zaparkované auto objede, to dá rozum 😀
A přitom se stačí s tou tramvají jen pořádně rozjet… 😀
Ne, ale drzejších lidí bude víc. Takhle vždycky existuje šance, že řidič/ka mu řekne svoje, i když je fakt, že to za ty nervy nestojí. Každopádně bus může vůz objet, tramvaj se svojí pevnou jízdní dráhou je v dané situaci v nevýhodě.
Autonomní řízení je otázkou času, né zda půjde. Ten kdo píše proč to nejde, či nepůjde je jen člověk IQ šumící trávy.