Konec proškrtaných papírových jízdních řádů. Vydávat je začne SŽDC
Cestující na železnici budou mít k dispozici po několika letech opět knižní jízdní řády se všemi dopravci. K vydávání jízdních
Cestující na železnici budou mít k dispozici po několika letech opět knižní jízdní řády se všemi dopravci. K vydávání jízdních řádů v knižní podobě se rozhodla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Při současných cenách půjde nejspíše o ztrátový byznys.
„SŽDC se rozhodla obnovit vydávání knižního jízdního řádu. Vyšla tak vstříc cestujícím, kteří negativně reagovali na neexistenci souhrnného jízdního řádu v knižním provedení,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
SŽDC nemá ze zákona už povinnost vydávat knižní jízdní řád, v Česku ho vydávají jako marketingový nástroj České dráhy. Ty v něm nejprve proškrtaly už v minulosti komerční spoje jiných dopravců, v aktuálním vydání vyškrtaly i dopravce na tratích v závazku veřejné služby. Na některých tratích, kde České dráhy nejezdí, tak je jen informace, že po trati jezdí jiný dopravce.
SŽDC chystá tisk aktuálního jízdního řádu v nákladu zhruba tisíc kusů, ale jen pro zaměstnance. „Aby tisk knižního jízdního řádu 2020 naběhl bez závad, nyní tiskneme pouze v pilotním projektu v nepatrném nákladu pro ověření know-how. Výtisky nebudou distribuovány veřejnosti,“ dodala Pistoriusová.
Příští jízdní řád už má být i pro veřejnost, podle Pistoriusové ale není dosud jasné, jaký bude jeho náklad (počet výtisků) a způsob distribuce. Pokud k vydání dojde, přestanou svůj vlastní vydávat nejspíše České dráhy.
Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka tisknou ČD jízdní řád na své náklady od té doby, co SŽDC oznámila konec jeho vydávání. „Pokud se SŽDC rozhodne, že ho pro všechny dopravce začne tisknout, tak pravděpodobně nebudeme celostátní jízdní řád dál knižně vydávat. Zároveň by ale bylo dobré, kdyby se vyřešilo i vydávání regionálních jízdních řádů, mnohdy upravených takzvaně do kapsy, na které jsou zákazníci zvyklí a nepochybně by ocenili, kdyby je měli nadále k dispozici,“ řekl Joklík.
Tisk jízdních řádů není levnou záležitostí. Podle zdrojů deníků Zdopravy.cz vychází jeden kus na zhruba 250 korun, musí se používat speciální papír. České dráhy ho prodávají za 99 korun, navíc musely správě železnic ještě zaplatit za proškrtání spojů konkurence.