Dopravci Železnice

Knižní jízdní řád Českých drah prořídne, všechny spoje jiných dopravců zmizí

Jízdní řád Českých drah 2017/18. Foto: Jan Sůra
Jízdní řád Českých drah 2017/18. Foto: Jan Sůra

České dráhy budou letos opět jedním z mála evropských dopravců, který vydá i pro další období knižní jízdní řád. Oproti současné verzi bude ale jeho rozsah jiný. Zmizí z něj kompletně vlaky jiných dopravců. Dosud České dráhy škrtaly pouze spoje jiných dopravců, které jezdí na komerční riziko. V novém jízdním řádu nebudou ani spoje, které objednává stát nebo kraje.

České dráhy nemají žádnou povinnost knižní jízdní řád vydávat, zpracování si objednávají u Správy železniční dopravní cesty. Na jejím webu jsou všechny tratě zveřejněné, knižní vydávání jízdních řádů ale SŽDC už před několika lety ukončila. „Letos jsme ho objednali vysloveně jako Jízdní řád Českých drah, tedy jako přehled našich spojení, služeb, nabídek. Prostě jako formu propagace naší firmy. Tak je třeba na tuto připravovanou publikaci nahlížet,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Už v roce 2015 vymazaly ČD ze své verze jízdního řádu soukromou konkurenci na trasách, kde jezdí na komerční riziko, vlaky soukromých dopravců jezdící v závazku kraje či ministerstva ale zůstaly. 

Podle Šťáhlavského stojí za připomenutí, že celostátní knižní jízdní řád nevychází dnes ve většině zemí Evropy, pouze někteří dopravci vydávají své spoje a linky různou formou, například letáčky či sešitky. „Jinak je většina informací o spojích dnes dostupná už jen elektronicky. I z tohoto úhlu pohledu je třeba vnímat připravovanou publikaci nabízející informace o našich spojích a službách,“ řekl Šťáhlavský.

Z jízdního řádu tak zmizí například rychlíky GW Train Regio mezi Plzní a Mostem, stejně tak kompletní provoz tohoto dopravce na šumavských lokálkách. Nenajdou se v něm ani spojení městské linky v Praze, kde provoz převezme Arriva. Chybět v něm budou i informace o jindřichohradeckých úzkokolejkách.

Pro železniční fanoušky je jízdní řád zásadní výbavou, pryč jsou ale doby, kdy pravidelně obsazoval pozice nejprodávanějších knih. „Náklad je dnes něco málo přes 22 tisíc výtisků, v minulosti byl skutečně v nákladech řádově stovky tisíc výtisků,“ řekl Štáhlavský. V té době ale nebyl internet a další elektronické vyhledávače spojení. Ještě v roce 2009, kdy vydávání grafikonu v papíru ukončila Deutsche Bahn, vyšlo v tuzemsku přes 70 tisíc kusů knižních řádů.

91 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Nedivte se – zkuste si do podoby hodící se na toto médium transformovat pořekadlo „na hrubý pytel hrubá záplata“, případně „jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá“, a snadno se dopracujete k tomu, kde ta Vámi (byť oprávněně) kritizovaná situace má skutečný počátek …

  • Když jsem si přečetl celou diskuzi, tak by mě opravdu zajímalo, kolik je „skutečných“ cestujících, kteří nemají přístup nebo neumějí používat on-line jízdní řády a současně by si koupili Knižní jízdní řád?

    Bude jich v republice alespoň 1000?

    Naprosto nechápu, proč by dnes se někdo pokoušel o celostátní jízdní knižní řád v tištěné podobě (samozřejmě kromě archivních důvodů) i kdyby tam byly vlaky všech dopravců.

    A teď se do mě pusťte vy, kdo bez toho nejste schopni žít : – )

    A upozorňuji – on – line nástroje znají i autobusy a MHD…

    • Knižní jízdní řád je pro pár nostalgiků a šotoušků, kteří ho mají do knihovny… Ale to jsou opravdu max stovky lidí.

        • No z mého okolí si kromě mě nikdy nikdo nekoupil Knižní jízdní řád a koukají na mě jako na blázna, říkají, kdyť je vše na internetu.
          Ale na internetu mě lákají staré jízdní řády, zabrousil jsem i do roku 1938 zajímavé počtení.
          Jednou jsem měl to štěstí číst tištěný jízdní řád z roku 1925 , jako malý kluk 13 let, soused (80 let) ho měl a já tam strávil asi hodinu a měl i z roku 1940.
          A i sbírku německých a maďarských (byl němec a manželka maďarka)

          • No oni si to stejně kupují většinou jen šotouši, protože kdo jezdí pravidelně svojí trasu, tak si to zjistí na nádraží, nebo použije nějaký jízdní řád co vydává „IDS“ a kdo se chystá na dalekou cestu, tak si to najde na internetu nebo zajde do informací, kde mu to vytisknou. Tak jsme to dělali už před 20 lety. Děda měl v kredenci lísteček, kde měl napsáno, kdy jedou vlaky na obě strany a to bylo asi všechno. Potom když máma začala jezdit po Ústeckém kraji na více míst, tak si začala kupovat ten regionální a já teprve před 10 lety jsem se stal tím „šotoušem“ cestovatelem a od té doby si kupuju „velký“ a mámě „malý“ každý rok.

      • „Ale to jsou opravdu max stovky lidí“
        Ještě hůř – jízdní řád bez gumánků uraženejch nádražníků by se dal vydat v počtu řádově pěti stovek kusů za tiskové náklady kolem 150 Kč/ks s DPH. Nenajdete ani tolik zájemců – klasický šotoušek si nechá radši dvě hodiny koleno vrtat, než by si něco takového koupil, a sběratelé to nezachrání.

    • Asi bych se to nějak naučil používat, ale proč bych kvůli tomu měl kupovat drahá zařízení za tisíce a stejně ten knižní řád je pro mě mnohem praktičtější, jediná nevýhoda je, že docela váží a zabírá místo a ke konci grafikonu je už různě pomuchlaný, potrhaný, ale stále 100% použitelný.

    • A pak ses probudil z vlhkého žlutého snu…
      ČD zajišťují a budou zajišťovat i nadále 80-90% veškeré železniční dopravy v CR. Pár pristipkařů se trema lokomotivama a s deseti vagonky nenahradi 150 let budovanou síť. Takže jízdního řádu v podobě tenkého sešitku se u CD fakt nedočkáte, jízdní rady na jednu A4ku naopak stačí soukromníkům, protože by tam jinak neměli co napsat

  • Jako Idos není dokonalý, ale funguje..Nevím co se tady řeší.já mám schovaných pár jízdních řádu schovaných.

    • IDOS samozřejmě funguje, a většinou dokonce i dobře, ale musíte k němu mít přístup, ať už v podobě „on-line“, nebo třeba i jen „off-line“ (jehož použitelnost ovšem vyžaduje i jeho každodenně prováděné aktualizování) – a právě ten „průběžný“ přístup je pořád ještě dost podstatným problémem: nebo snad rozdáte všem lidem tablety a zajistíte bezplatné proškolení z jejich využívání (zejména pro starší osoby)? Za třeba 20 let to asi bude už pro všechny normální záležitost, ale teď tam ještě nejsme …

      • Když se vám tablet nebo mobil vybije, jste v háji – podle zastánců internetu a rušení všeho papírového a hmatatelného, si nekoupíte ani jízdenku…

        • Mně to je jasné dávno – ale těch, kteří to nechápu (nebo ani pochopit nechtějí) je (bohužel) víc než „hafo“ …

          • Já nevím, kde bydlíte, ale většinou se dají místní jízdní řády sehnat formou leporela, nebo je otiskuje místní obecní plátek, nebo si spoje dědek opíše na zastávce.

            Co se týče cest dál než za nákupem a k doktorovi, věřil bych korelaci, že kdo není mentálně schopen zjistit si spojení (na netu, na lince ČD, přes známé), není většinou ani mentálně schopen cestu podstoupit.

            • To asi je, ale to se pak člověk musí držet jasně dané trasy, což většinou i dělá, ale kor teď když začaly ty slevy pro důchodce, tak mít u sebe jízdní řád dává větší volnost. Já bych si bez něj nedokázal představit žádnou delší cestu.

            • Já samozřejmě celý KJŘ s sebou na cestách také nevozím, jen právě různé „kartičky – leporela“, ale doma se mi hodí k tomu, co na těch „kartičkách – leporelech“ ani v IDOSu nenajdu nebo musím pracně hledat a „skládat“ po částech z různýc zdrojů.

  • ČD nemůžou uvádět ve svém jízdním řádu data ostatních dopravců, protože když Leošovi klekne jednotka a zruší neočekávaně desítky spojů bez náhrady, tak nikdo kvůli GDPR nemá informace o tom kdo si ten jízdní řád koupil, aby mu poslali expres doporučeně změny na přelepení.

    • Pitomá provokace – žádný KJŘ od žádného dopravce či provozovatele dráhy přece z principu nemůže řešit mimořádnosti a ani se neprodává „na registrované jméno“: když někde spadne strom na trolej a půl dne nejezdí ani vlaky ČD, tak to v KJŘ ČD také zapracováno a ani ČD stejně nevědí, komu „svůj“ KJŘ prodaly!

      • když zalovím v paměti, tak na pokladnách se dávaly takové dodatky. My jsme si nekupovali celostátní, už ani nevím jak to bylo dělené jestli východní morava nebo na tratě.

    • ČD, je akciovka ve vlastnictví státu, ne přímo státní organizace jako SŽDC, ale to jen na okraj. A KJŘ přestalo vydávat, jelikož je malý zájem, většina cestujících si spíše kupuje regionální a tak SŽDC se vydala tím směrem, jako ostatní země, a to, že přestala jej tisknout, takže nyní je na dopravci, zda si je vytiskne či nikoliv.

    • Podle zákona musí jízdní řád zveřejnit v elektronické podobě, což SŽDC zveřejněním PDF na webu splňuje. Tištěná verze by sice byla dobrá, ale kde takový jízdní řád prodávat? Pokladny jsou ČD, ty těžko přistoupí na prodej něčeho co podporuje konkurenci, „prodejny jízdenek SŽDC“ jsou vlastně taky ČD a tam taky nic neoficiálního nemůže být, takže není kde. E-shop speciálně kvůli tomu je nesmysl a do knihkupectví kvůli tomu nikdo nepůjde a moc se toho neprodá, čímž se nevrátí ani náklady. Výpravčí to na peronech asi prodávat nebudou, ty jsou tam od něčeho jiného…

      Je škoda, že pokud chce stát vzájemné uznávání jízdného a za miliony vytváří vlastní tarif, proč nenařídí svému dopravci, kterého vlastní, aby to vydával kompletní jakožto první krůček k jednotnému jízdnému, které následně bude taky prodávat. Stát se bohužel rozhodl v tomto směru jít cestou elektronickou, ale tak trochu polovičatě. Místo strojově čitelných dat to zveřejní v PDF, takže pro automatizované zpracování, pro které je elektronické zpracování prioritně určené, je to nepoužitelné. Inu ČR – Kocourkov na kolečkách.

      • A (bohužel) výhradně jen po jednotlivých tratích, nikoli také jako „komplexní“ jediný materiál, který by bylo možno stáhnout najednou.

  • Je to rozumné. Pokud má být knižní jízdní řád se všemi dopravci, tak ať si ho vydává SŽDC, nebo stát a ne dopravce. Proč by dopravce ve svém řádu měl mít i vlaky konkurence?! Má snad Regiojet ve svém jízdním řádu (papírovém, nebo elektronickém) vlaky ČD? 😀

  • To je v pořádku a rozčilujte se jak chcete. Je to správný krok, když chce stát konkurenci, tak ať se dle toho ČD chovají.
    Pochybuji o tom, že by Jančurák nebo Paštikář tiskl do svého JŘ konkurenci pokud by něco takévého vydával.

    • V případě konkurence na stejné trati bych to třeba byl ještě ochoten akceptovat, ale nedohodnout se s provozovateli drážní dopravy na tratích, kde si s nimi vzájemně nekonkuruji, je projev maximální hlouposti – někdo ve vedení ČD si ve své tupé trucovitosti zkrátka odmítá uvědomit, že tím přijde i o mnoho zákazníků, které by k tomu jinému dopravci na „jeho“ trať dovezl a od něho odvezl.

      • Ale nepřijdou, velká část lidí hledá na Idosu, který ukáže všechny dopravce, a nebo se zeptají v pokladně a tam jim řeknou, že tam a tam jede jiný dopravce, takže výsledek stejný a vzhledem k tomu, v jakém nákladu se KJŘ tiskne, to zas nebude taková masa lidí.

        • Co bude komu platné, když se v pokladně sice doví, že „tam a tam jede jiný dopravce“, pokud mu současně nebudou ochotni či schopni sdělit, kdy tam ten dopravce jede a zda na jeho vlak bude mít přípoj? Něhledě k tomu, že když už si koupím jízdní řád, neměl bych muset ještě chodit do poklady na nádraží (je-li tam ještě vůbec), abych zjistil, že „tam a tam jede jiný dopravce“ – pak si ten jízdní řád nepotřebuji ani kupovat.
          Ach jo – to je mi logika …

  • Prislo by vam normalni, kdyby si dal Lidl do sveho letaku informace o zbozi v Kauflandu?
    Nekteri lide by meli nejdrive premyslet nez zacnou neco komentovat.

        • Asi to, že když jde zákazník nakupovat, tak se rozhoduje předem kam půjde, na základě svých preferencí a nabídky v těch letácích, jak říkáte, ale když chce někam jet, tak mu zbývá použít to, co jede.

          • Přesně tak, jak říkáte. No a proto je „konkurence“ na kolejích nesmysl. Protože část cestujících se může rozhodnout, zda pojede s A nebo B , protože jejich prioritou je služba a nikoliv čas. Ale část cestující veřejnosti má rozhodování omezeno tím, že potřebuje právě teď a ne až za 50 minut. Není to jako v případě Penny a Lidlu , které jsou často jen pár stovek metrů od sebe.

    • Kdyby se mezi sebou v rámci města dohodli, kdo bude prodávat i brzy ráno, kdo pozdě do večera, kdo i v sobotu, nebo třeba i v neděli, a navzájem na sebe odkazovali, ušetřili by a celkově by tím zlepšili své služby a vydělali by.

    • Špatný příměr, zrovna Lidl a Kaufland mají stejného majitele, takže tam by to vadilo nejméně se vzájemně podporovat 😀

    • nevím, ale kaufland a lídl je jedna firma. Třeba stavební povolení na přestavbu lídlu vyřizuje kaufland. Lídl je jenom název kauflandu.

      • Ne, Lidl a Kaufland není jedna firma. Existuje Lidl Česká republika v.o.s. (IČO 26178541) a Kaufland Česká republika v.o.s. (IČO 25110161). Tyto dvě firmy dokonce ani nemají stejné společníky.

  • A to je přesně ten důvod, proč jsem knižní vydání jízdních řádů přestal kupovat. Jezdívám pravidelně trasu Ústí nad Labem – Ostrava a jízdní řád, v němž je uvedena třetina, ne-li čtvrtina spojů, je naprosto nepoužitelný. A protože nevlastním ani telefon s připojením k netu, vyhledávání spojů přenechávám na informačních střediscích, kde mi zpravidla ochotně vyhoví a požadované spoje vytisknou nebo na kanceláře jednotlivých dopravců. Bohužel, setkal jsem se už s takovou arogancí ze strany tzv. národního dopravce, že mi paní za přepážkou infocentra ČD prostě bez oddůvodnění odmítla sdělit časové polohy konkurence. Takže jen houšť a větší kapky, dlouhodobě se mi „zajídá“ přístup tzv. národního dopravce k cestující veřejnosti…

    • S arogancí? Za prvé bych řekl, že k ostatním nemá ani přístup a za druhé, zkuste si jít třeba do Regiojetu, kdy jede vlak ČD.

      • LEO Expres ke svým jízdám nepoužívám. Pro mne coby důchodce jsou jeho cenové relace naprosto neakceptovatelné. Podotýkám, že 65 let ještě nemám.

        • asi jste neználek a neznáte na co máte nárok nebo neumíte tu slevu najít a vyjádřit se. Zkuste poprosit někoho aby tu nabídku ceny rozklikal a budete se divit těm slevám.

      • Možná se budete divit, ale v pokladně RegioJetu v Praze na hl.n. svítí odjezdová tabule z webu SŽDC s odjezdy všech dopravců. Byť by tabule s odjezdy čistě vlaků RegioJet byla přehlednější…

      • u RJ tam máte obrazovku s připojením na net. Nekecejte, že vám pracovník RJ řekl, že to nejde, nevěří vám nikdo, protože i ve vlaku se ptají na přípoje čd a stevard(ka) vám to ochotně najde a ještě se zeptá jestli chcete ještě kávu.

    • To je v pořádku, co se rozčilujete. Proč by Vám měl někdo poskytovat informace o kunkurenci. To musíte k jinému okýnku.

  • Je to jednoznačně reakce na RJ v UL kraji. Na druhou stranu, proč by měly ČD zveřejňovat jízdní řády ostatních dopravců… obráceně to také nedělají. Nj, nějak nám jde ta železnice do kopru… Předpokládám, že v GVD SŽDC budou všechny spoje, tak není co řešit.

    • SŽDC už je ale netiskne. Regiojet v „UL kraji“ začne jezdit až od příštího GVD, takže tohoto se to ještě netýká.

  • Kolik lidí (šotoušů 🙂 ) by si muselo objednat jízdních řádů, aby se cena tohohle bestselleru nepřekročila cca 100Kč a dalo se to vytisknout v normálním (minimélním) nákladě. Tisk změn (v průběhu platnosti JŘ) by se samozřejmě nedělal.

      • No to bylo. Jednou jedinkrát jsem se do toho pustil, přelepil pár stránek a pak jsem se naštval a dál to nelepil a už nikdy více jsem si změny nevyzvedával. Na štěstí se mi nestalo, že by něco pak už nejelo, protože se změnou to zaniklo.

  • Každý dopravce ať si vydává jízdní řády na svoje spoje.

    Jenže to, co poslední dobou vydávají hovoří o tom, že někteří úředníci jsou zralí na vyhazov!

    Vydají regionální jízdní řád, akorát k tomu zapoměli přiložit lupu.

    Ne každý má oči jako rys, a velikost desek s kroužky je nanic. Dříve to bylo bez kroužků a vešlo se to do tašky.

    Navíc Vám to vytisknou na ČD centru nebo infu. Chápu, že lidi radši tam zajdou a papírem utíkají na vlak. Pořád samý výluky a mimořádnosti. Spousta lidí neví, že jim přípoj může vytisknout průvodčí. Ten aby nosil druhou a třetí baterii.

    Lidi byli zvyklí, že jízdní řád platil po celý rok. Nyní má samý úpravy. Jednou jede vlak, jednou bus., o 20 minut dřív apod.

    Výborná je alikace do mobilu Navlak (odjezdy a příjezdy) a Mujvlak (spojení ČD, jízdenky). Za to Děkuji. 1*

    • U těch nedotovaných ano, stejně je člověk rozhodnutý, kterým dopravcem pojede, ale jezdí více dopravců v závazku veřejné služby, nebo jedině jiný a člověk to může potenciálně použít, tak by se měl dozvědět z jednoho řádu, že to pojede a ne s sebou tahat několik jízdních řádů.

      • A proč by nato ČD měli vynakládat svoje prostředky? SŽDC ho dává na internet a vyvěsí ve stanicích, tisknout knižní se nevyplatí. Nevím proč by jeden dopravce měl vydávat KJŘ pro všechny dopravce v ZDO?

        • Vynaložené prostředky sem netahejte. ČD naopak musí platit za to, že někdo ty cizí vlaky z existujícího jízdního řádu SŽDC vymaže.

          • Tak smazat sloupky s ostatními dopravci, asi zas takový problém, u vysočiny, to je vyřazení celých tratí, což je ještě snazší. Ale není jediný důvod, proč by ČD mělo ve svém JŘ uvádět i soukromníky, takže vynakládat finance na tisk, když by to dělali i pro jiného – o těchto nákladech já mluvím.

            • Ten důvod samozřejmě je, a velice pádný, jak už jsem ostatně napsal „dole“: je to skutečné „tržní“ (a nikoli jen „trhovecké“) chování, tedy snaha zákazníka získat a udržet si jej – a neposkytnu-li mu komplexní informace, které požaduje, pak o nej velmi pravděpodobně přijdu i ne té „své“ části jeho trasy. Navíc dohodnout ROZUMNÉ finanční vyrovnání za to, že zveřejním jízdní řády i pro tratě, kde si s nikým nekonkuruji, by neměl být nepřekonatelný problém, zejména když v rámci správného chápání skutečně „tržního hospodářství“ budu vystupovat vstřícně!

  • Jasně. 80.letý cestující jedoucí z Kájova do Nové Včelnice je 24 hodin on-line. Myslím, že by ČD těch pár stránek navíc nevytrhlo. Stejně to bude pokladní ČD mu tisknout v pokladně a spotřebuje se zbytečně papír, protože jiný dopravce mu to nevytiskne (ty moc poboček nemají).

    • Nic mu tisknout nebude. Prostě k JŘ cizích dopravců nemá přístup takže mu ani nemá jak vyhledat spojení mimo vlaky ČD. Stejně tak mu nebude pokladní konkurence vyhledávat spojení pro vlaky ČD.

          • A vám teda připadne normální, aby člověk, který využije železnici, aby přišel v Praze na hlavní nádraží a tam se zeptal v informací na spojení do Nové Bystřice a bylo by mu zodpovězeno? Do Jindřicha Hradce pojedete tak a tak a tam pak uvidíte jestli vám něco pojede dál. No to určitě každý pojede do neznáma. Podotýkám, fakt ne každý má prostě internet.

              • Tržní chování je ale třeba spatřovat v tom, zda a jak si ČVD dokáží přilákat cestující – a nebudou-li ochotny poskytovat komplexní informace, pak nebudou mít cestující ani na té „jejich“ části cesty – třeba proto, že autobusoví dopravci jsou ochotnější a schopní vzájemně informace i o spojích jiných dopravců (a to nejen o relacích, kde sami nejezdí) …
                Někdo „na pobřeží“ zkrátka zase z trucu vymyslel pitomost: místo aby se ČD dohodly s dopravci na tratích, kde samy nejezdí, na ROZUMNÉM finančním vyrovnání za to, že jízdní řády pro „cizí“ tratě ve svém KJŘ zveřejní, tak si fakticky „podřezávají větev“ samy pod sebou.
                Prvopočátek je ovšem u SŽDC A MD ČR: kompletní KJŘ by měla vydávat SŽDC, a to i pro tratě, na nichž sama „dráhu“ neprovozuje , a MD ČR by mělo být tím garantem, který jí to „z moci úřední“ nařídí …

    • A on je tedy problém pro GWTR vydat něco podobného v plném rozsahu? Stejně tak to může vydat Jihočeskej koordinátor.

    • A proč by ČD měli dobrovolně dávat do svých KJŘ i vlaky ostatních dopravců? Vydavatelem je ČD, tak jen vlaky ČD. Stále se vykřikuje, že ČD by se měli začít chovat tržně, že nejsou na dráze sami, tak se podle toh chovají a zas je to špatně? Stačí, že zbrojení, apod.. bylo zařazeno do zařízení služeb a tak tam prostě ostatní pustit musí (i když za peníze).

      • On je bordel sám o sobě, že existuje víc dopravců, že cestující musí zjišťovat kterým vlakem může jet a kterým ne, že tahle jízdenka tady platí a tady zase neplatí a nakonec se ani nedozví všechny možnosti spojení, tak se vůbec nelze divit, že spousta z nich své auto za vlak prostě nevymění.

Newsletter

Partneři


Výběr editora