Konec „metrovky“. Poslední tramvaje na rozchodu 1000 mm v Česku vyjedou v neděli
Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Foto: DPMLJ
Pravidelný provoz skončí v sobotu, v neděli vyjedou historické tramvaje a s tratí se rozloučí společnou jízdou.
Je škoda, že část trati a tramvaje nelze zachránit a použít jinde ve velkém parku jako turistickou atrakci. Všechno nemusí být zničeno
Teď budu kverulant já. Mě je úplně jedno , jaký si tam udělají rozchod, mě jen zaráží (tedy spíše v ČR neudivuje) časová délka té rekonstrukce. Mě to vychází že je to zase jako celek nepřipravené projektově, finančně, papírově. Přijde mě to jako , připravená akce na nenápadné zrušení tramvají do Jablonce. Začne to až se pustí do provozu tento první úsek, tak se zjistí že na druhý schází nějaké povolení, pak za pár let se zase ozve nějaký ochránce , pak nebudou peníze a pak se od toho ustoupí. Hodně rád bych se pletl.
U nás se může stát cokoliv, ale naplánováno je to podle mě rozumně. První etapa je výrazně jednodušší, protože se už dříve tato rekonstrukce připravila. Vratislavická linka 5 bude v provozu letos. Zároveň už budou probíhat hrubé práce na trati do Jnc, protože se některé obtížné úseky musí přizpůsobit nebo i přesunout.
to nevím, ale aby tramvaj jezdila příměstskou vesnicí z Vratislavic do Jablonce je příliš drahý komfort, který lépe rozjede Metrobus.
U kolonky „Tramvaje pro poslední jízdy“ je uvedena „souprava tramvají T3M“. Ale v Liberci je T3M pouze jedna, proto z ní nelze udělat soupravu…
T3m se rozumí ty liberecké T3CS/SU/SUCS, které prošly malou modernizací při zachování odporové elektrovýzbroje v Šumperku a v Ostravě. Řekněme, že u čtyř vozů je to označení poněkud sporné, ale ty již byly odstaveny, nejautentičtější T3 stojí v muzeu. Zbývají celkem tři soupravy T3m – SU 49+57 a SUCS 72+74 a 73+75.
Dielo skazy dokonané! Metrovému rozchodu nič nechýba. Gratulujem všetkým „normalizátorom“ v bývalom ČSSR, dosiahli svoj vlhký sen. Vrátane monopolného výrobcu tramvají, ktorý nebol ochotný vyrobiť niečo iné. Je zázrak, že vôbec vznikla T6A5.
Mínuskovači, ťapkajte sa navzájom po pleciach, ako ste všetky prevádzky „znormalizovali“ a tie, ktoré nechceli, ste zrušili. Však metrový rozchod patrí do múzea, že?! A nezabudnite ísť vysvetľovať do Nemecka alebo Švajčiarska, že ich prevádzky na metrovom rozchode proste nemôžu fungovať, že TO SA NEDÁ. A nezabudnite ísť do Škodovky a pýtať sa ich, načo to vyvíjajú moderné tramvaje na metrový rozchod a prihlasujú sa s nimi do súťaží. Však to predsa nemôže fungovať a musia skrachovať! Iní „tradiční“ výrobcovia predsa odmietali 1000 mm rozchod. ČKD Tatra, alebo aj „moderný“ Inekon. Načo sa zapodievať s vývojom tramvají na metrový rochod!… Číst vice »
zapomel jsi si vzit prasky?
Naozaj skvelý argument pre podporu likvidácie metrového rozchodu.
A co je na něm tak úžasného, že se zpátky měly předělat 2/3 sítě?
A čo je také úžasné na železničnom „normálnom“ rozchode 1435 mm, že sa s tým vôbec začalo a hlavne pokračovalo aj v 90. rokoch 20. storočia?
Protože v roce 1990 měl Liberec docela mladý vozový park, ale vozovnu zastaralou a tratě úplně rozbité a z velké části jednokolejné. A tak padlo rozhodnutí, že jestli se to má celé zachraňovat, tak ale pořádně, i když to bude finančně a časově strašná pálka. Pořádně také myšleno v souladu s normami, které bohužel nějakým výjimkám nefandí. Přerozchodováním zanikne pozoruhodná technická rarita, ale i provozně nákladné provizorium.
Krásna ukážka myslenia 80. rokov 20. storočia. Nejaká komisia centrálne rozhodne že norma bude KT8D5 na rozchode 1435 mm, bez toho aby ju vôbec zaujímali potreby podnikov. Toto a nič iné, ak nechceš tak nebudeš mať nič, ak nemáš rozchod 1435 tak nič iné ani nedostaneš, dožije to čo máš a trhni si nohou. „Pozoruhodná technická rarita“ je ukážkou mimoriadne obmedzeného pohľadu na svet (minimálne geografického a technického), lebo tramvajových prevádzok na metrovom rozchode je viac máš postov na rukách aj nohách dokopy. Rovnako obmedzené by bolo žiadať aby sa v Lousanne prekopala tramvaj zo 1435 mm na 1000 mm,… Číst vice »
Ty to nechceš pochopit. Ne že nemůžeš, ty nechceš. Zajímej se raději o to svoje Slovensko.
Príkladný argumentačný faul.
Od tebe to sedí. Zvlášť když navíc nechápeš problém.
Ja problém chápem moc dobre. Aj to, že ste si ho museli umelo vytvoriť. Takže to je vlastne problém, ktorý vôbec problémom nebol, kým si ho niekto nevymyslel.
Nechápeš a nechceš si to ani připustit. Argumentuješ mnohými německými rozchody, ale už nedokážeš říct, v čem je kombinace dvou rozchodů výhodná.
Kde som písal že je kombinácia dvoch rozhodov výhodná?
Tak o co se teda snažíš? 😀
„bez toho aby ju vôbec zaujímali potreby podnikov“
Který podnik prosím chtěl 1000mm rozchod? I se všemi nevýhodami, které z toho plynou a na které poukazují ostatní?
KT8D5 nebol iba problém rozchodu. Mnohé prevádzky ten voz vyslovene nechceli, bol im direktívne nanútený. Tak, ako bolo nanútené prerozchodovanie v Liberci a Bratislave. Našťastie sa to podarilov Bratislave začiatkom 90. rokov zastaviť. Domáce podniky by určite chceli KT8A5/KT8C5, resp. ich kratšie verzie KT6A5 a KT6C5. Tie ale nikdy neboli vyrobené. Strana a vláda vie predsa nejlepšie, čo treba.
„Našťastie sa to podarilov Bratislave začiatkom 90. rokov zastaviť.“
Protože na to narozdíl od Liberce nesehnali „našťastie“ peníze? No tak to je teda štěstí, být chudý a zaostalý jako Bratislava…
Nechcem si radšej predstaviť ako by to dnes v Bratislave vyzeralo a čo by nedošlo k zrušeniu niektorých tratí a ich nahradením „dočasnými“ autobusmi ako v prípade zlikvidovania trate na Štefánikovej (lebo tam pôjde metro), a „dočasnými“ autobusmi, ktoré premávajú v špičke každé dve minúty. Koľko desaťročí to trvalo vo výrazne menšom Liberci? Koľko desaťročí to trvalo v bohatom Stuttgarte, sídla Mercedesu a Porsche? A čo tým reálne získali?
Aké nevýhody plynú z metrového rozchodu? Sú naozaj až také veľké, že predstavujú neprekonateľný problém? Alebo sú to skôr vymylsené problémy v hlavách niektorých ľudí? Ak by mali pravdu, ako je potom možné, že existujú desiatky prevádzkok na metrovom rozchode, pri ktorých vôbec nevedú diskusie o prerozchodovaní a naopak ich rozvíjajú tak ako sú?
A kolik z těch desítek provozů má dva typy rozchodů zároveň?
Nejaké sa určite nájdu. Nakoniec, aj v Liberci ostane splietka na časti siete. Ako dlhodobý stav.
To ano, ale jen pro historické vozy. 😉 Pravidelná doprava na úzkém rozchodu na téhle síti už nebude.
To znamená že údržba komplikovanej infraštruktúry na splietke nebude nutná?
Zapomeň na to. Fakt už to neřeš. Nepleť se do českých záležitostí.
boze, ty jsi hysterka
Taqk v tom přápadě jsou i Švýcaři zamrzlí v 80. letech, protože mění rozchod z neobvyklých 750 mm, aby sjednotili rozchod v sítí.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waldenburg_railway
Přesně tak. On prostě nechápe, že rozchod je lhostejný. Jde o to, aby byl v celé síti konstantní. Vážně netuším, o co mu jde.
V celej sieti predsa bol rozchod konštantný. Až kým neprišli mudrlanti a museli vnucovať rozchod iný.
Jablká a pomaranče. V Liberci sa pustili do zmeny preto, aby sa napojili na inú dráhu? Alebo len preto, lebo niekto zvrchu prikázal že bude iba jeden rozchod a hotovo a že dráha nech buď zanikne alebo sa bude náklade prebudovávať? A dlhodobé náklady aj tak ostanú, lebo splietka v časti siete ostane. Čo sa tým reálne získalo? Nič!
tak nám prosím vysvětlete, v čem je metrový rozchod tak super, zatím tu jen brečíte, ale argument žádný, to že to bylo v minulosti není argument, to by Vás taky mohlo poslat zpátky do Horních Uher 😀
Mne je jedno, či tam bol 1000, 1435, 900, 1520 alebo 1668 mm rozchod. Bol tam, bol jednotný v celej sieti. Nebol ani atypický, lebo takých rozchodov bolo plno v okolí a dodnes sú. Kritizujem že sa vnútil do funkčného systému rozchod iný. Čo znamená zbytočné vyhadzovanie peňazí. Pričom aj tak ostane splietka na dobu neurčitú v časti siete. Všetky tie „argumenty“ ktorými sa obhajovalo vnútenie iného rozchodu do funkčného systému, sa ukázali byť nepravdivé. Ak by boli pravdivé, tak by dnes všetky ostatné prevádzky na rozchode „X mm“, ktoré sú v Európe, museli buď zaniknúť, alebo byť prebudované na… Číst vice »
Kritizovat si můžeš vaše slovenské prostředí. Jestli se ti nelíbí, co tady v Česku máme, nemusíš tady být. Nikdo tě tady nedrží.
Zkuste přemýšlet více technicky, a ne jen historicky. Třeba se vám u 1435 nějaké plusy objeví.
V době plného provozu na rozchodu 1000, který si dobře pamatuji, jezdily vozy krátké, oblouky byly velmi ostré, doslova se krokem kličkovalo úzkými ulicemi centra. Od té doby se ale trasy „napřímily“, a rozsáhlá rekonstrukce dopravu hodně urychlila. Podobné úpravy budou samozřejmě nutné i na trati do Jnc.
Vymenované úpravy a súvisiace zrýchlenie dopravy sa nedali urobiť na stávajúcom rozchode koľajníc?
Teď je na meziměstské trati maximálka 50 km/h a po přerozchodování by možná mohla být někde i šedesátka. Což se může vzhledem ke snaze o zřízení dalších zastávek v centru Liberce hodit. Plus možnost koupit v budoucnu širší vozy. Jedním z důvodů, proč vznikla wana a proč je Liberec stále odebírá, je ten, že bylo třeba vyřazovat zrychlovačové T3 z meziměstské trati a naopak zajistit nízkopodlažnost na městské, tak se ty wany škodovkové a cegelecové takhle prohazovaly, aby mohly být škodovky kuplovány s těmi starými plzněmi. Když už jste mě, kolego, tak hezky chytil za slovíčko, tím „pozoruhodná technická rarita,… Číst vice »
Pokud se ti to tak líbí, tak překecej Košice, ať si tam namontují metrový rozchod. Nech Česko na pokoji a hrabej si na svým písečku.
Nevím, jestli je to tím, že jsi Slovák nebo že jsi prostě jen hloupý, ale tady fakticky nejde o to, jaký rozchod celý systém má. Ale o to, aby byl rozchod v celém systému stejný. Jak znáš poměry v Liberci? Nebo jiném smíšeném provozu? Ptal ses někdy někoho, jakou práci dá udržovat dva rozdílné rozchody? Jaké komplikace to přináší? Chápeš to, nebo to chceš nakreslit?
Prečo by som mal Košiciam navrhovať aby menili niečo, čo funguje a nemajú s tým problém? Práve takéto direktívne príkazy spôsobili obrovské vyhadzovanie peňazí v Liberci.
Ne.
Nechcete jít s tím demonstrativním nacionalismem někam jinam?
Nechce jít Slovák dopravopat s těmi nemožnými radami radit na Slovensko? Máme svých kverulantů dost. Přišel sem, aby napravil naše problémy, když Slovensko je ve srabu víc? Určitě ho tam postrádají.
Domnívám se, že toto vlákno by pan dopravopat vůbec nezaložil, kdyby v BA měli normální rozchod tramvají. Tolik asi k nacionalismu.
Dobrý den pane sociopate, v čem je ten metrový rozchod lepší? Přijdou mi ty vozy na něm takové náchylnější na boční výkyv. Díky.
Kde som tvrdil že metrový rozchod je lepší? Dalo by sa to bez osobných invektív?
S invektivami sis začal sám. „Nebyl ochotný vyrobit“, „dílo zkázy“, „vlhký sen“ a podobně. Všechno je podle tebe špatně. Zasels vítr, sklízíš bouři. Pokud se ti to nelíbí, tak s tím něco udělej a nežvaň tady.
Ty jo, fakt se mi líbí, když nějaký přivandrovalec ze země, která je na tom hůř než my, říká, co tady máme špatně a co máme dělat.
Útočil som niekde na ľudí s ktorými tu diskutujem? Vyčítat objektívny fakt neochote monopolnému výrobcovi v časoch plánovaného hospodárstva je invektíva? Dielo skazy to je minimálne pre premávku historických vozidiel a dlhodobé náklady na udržiavanie dvoch rozchodov. Nie je to utorok na žiadnu osobu a už vôbec nie ľudí v tejto diskusii. Vlhký sen je asi jediná invektíva, adresovaná nie osobne konkrétnemu človeku, ale spôsobu uvažovania v 80. rokoch 20. storočia v ČSSR. Žiaľ, spôsob toho myslenia u mnohých pretrváva dodnes.
Pánové, jestli potřebujete vzájemně maily, mohu vám je s radostí poskytnout. Byl bych opravdu poctěn, kdybyste se šli hádat jinam.
Ja sa snažím viesť diskusiu. Uvádzam svoje názory, bez toho aby som na spoludiskutujúcich útočil. Žiaľ, niektorí z nich mi tu verejne podsúvajú tvrdenia ktoré som nenapísal. Chcem sa teda aj verejne brániť voči tomu.
je úzký rozchod ve srovnání s normálním podle vás v něčem užitečný ? Samozřejmě bych také nebyl rád, kdyby přerozchodovali třeba Osoblažku, ale u Liberce, kde ani vozidla nejsou nějak odlišná (mimo podvozek), tam nějakou nostalgii nebo turistickou výhodu nevidím.
nevěděl jsem, že se maily takto mohou třetí osobě poskytovat, tak díky za užitečnou informaci. Z mailu jde často dohledat adresu nebo telefon, tak mi to nepřijde úplně ideální.
Za sebe se omlouvám.
Jaké dílo zkázy ? Hysterčite jak by měla být tramvaj zrušena … a na tělese být cyklostezka místo tramvaje.
A když to je tedy tak dokonalý rozchod, tak proč DPB požadoval u dodávek NP tramvají možnost změny rozchodu ? Čímž ty vozidla solidně prodražil a zkomplikoval ? Určitě ne jen kvůli Petržalce..
To sa choďte pýtať súdruha Šestinu, ktorý v čase ich nákupu obsmŕdal na ministerstve a vydupal si tento nezmysel. On osobne chcel nanútiť do Bratislavy KT8D5 a vyhadzovať peniaze na zmenu rozchodu. Našťastie sa to podarilo zastaviť začiatkom 90. rokov. Rovnakým pomníčkom idiotizmu je spliekta na Starom moste, Štúrovej a v Petržalke, aj keď v tomto prípade z odlišného dôvodu.
Tak ono v dobách, kdy jezdila elektrická dráha z Vídně až do Bratislavy se taky ukázalo, že bez nějaké té splítky to nepůjde. Protože Vídeň nikdo přerozchodovávat rozhodně nechtěl a meziměstský úsek taky neměl 1000mm. Tramvaj v Bratislavě realizovala původně firma AEG, vozy byly maličké, pro 12-16 sedících a rozhodovala nejmenší cena. Dokonce svítidla uvnitř vozů nebyly elektrické. V ČR tramvajové provozy na 1000mm na rozdíl od Bratislavy zanikly dávno, Liberec byl výjimka. Neschvaluju to, jen konstatuju. Velká města jako Brno a později Praha měla od počátku rozchod normální. Sehnat podbíječku a další „drobnosti“ taky jde v ČR líp na… Číst vice »
Firma AEG do Bratislavy, vtedajšieho Prešporku, žiadne tramvaje nedodala. Bola to firma GANZ. A čo tak napísať aj trošku historického kontextu ako dráhy vznikali a aký to malo vplyv na rozchod v časoch rakúsko-uhorska? A čo tak napísať aj dôvody prečo tie metrové prevádzky v ČR zanikli a čím boli často nahradené, pričom aj tie trolejbusy neskôr vo viacerých mestách zlikvidovali.
Vznikaly v dobách, kdy autobus spolehlivý za každého počasí byla ještě dlouho sci fi. Důvodů, proč zanikly, bylo více. Úzkorozchodné tratě měly tehdy menší přepravní kapacitu, malou rychlost, po válce byly hodně poškozené, vozový park se za války moc neudržoval (chyběl materiál i lidé) a do módy přicházela silniční doprava. Té spíš překážely. Trolejbusy a autobusy tehdy dokázaly řadu z nich z hlediska kapacity nahradit. O stagnaci trolejbusů a obratu po ropné krizi se mi nechce rozepisovat. Pokud jde o tramvaj v Bratislavě, tak podle některých pramenů šlo o snahu napodobit Vídeň a Budapešť. Vozy opravdu panu Wernerovi podle zjednodušeného… Číst vice »
Za čias rakúsko-uhorska sa vydávali koncesie na dráhy konské a parostrojné iba pre rozchod 1435 mm. Jedine dráhy elektrické mohli byť zriaďované na ľubovoľnom rozchode. Výstavba mestských elektrických dráh ktoré nevznikli prestavbou staršej konskej a/alebo parnej dráhy logicky bežala prevažne až v menších mestách. Toto logicky viedlo k tomu, že väčšina „mladých“ prevádzok bola na metrovom rozchode. Po 2. svetovej vojne to boli najmä tieto malé prevádzky, ktoré mali zničenú infraštruktúru a celkovo vozidlá na konci životnosti. Navyše vtedy dospeli už trolejbusy do štádia, ktoré im umožnilo nahradiť električky. Kapacitne stačili a mohli využiť časť tramvajovej infraštruktúry. V tomto procese… Číst vice »
Tak zrovna Bratislava mezi mladší provozy opravdu nepatří. ☺
To je pravda. Lenže je jednou z najstarších prevádzok budovaných od začiatku v elektrickej trakcii.
Proto byla koňka na úzkém rozchodu? Nebo trať do Dvorců? Atd….
Ty hračky měly 1 trakčák 11,7 kW, 12 míst k sezení, 8 k stání a jezdily sólo. Z vlečných vozů udělali také motorové.Např. Liberec dostal vozy se dvěma motory o výkonu 14,7 kW, pro 16 sedících a 12 stojících, Ústí nad Labem 1×18,3 kW , 18 sedících, 16 stojících, podobně nebo více vozy pro Most, Jablonec, Mariánské Lázně…. a jezdily s vlečňáky.
E.Ž. Si to ty?
Aspoň někdo měl rozum.. Na to v jakým stavu byly vozy a tratě ještě koncem 90. let si vzpomene leckdo..
Bol ten stav vozov a tratí začiatkom 90. rokov dôsledkom rozchodu koľajníc alebo skôr dôsledkom reálneho socializmu?
Hmm, nauč se číst. Píšu koncem 90. let. A i později.
V akom stave sú dodnes na Ukrajine? Môže za to ich rozchod 1524 mm?
Svým způsobem ano ☺
Můžu se zeptat, proč Vám tak vadí přerozchodování tramvajového provozu v cizí zemi? Nerýpu, opravdu mně to zajímá.
Vadia mi dôvody ktoré k tomu viedli, bolo a je to zbytočné vyhadzovanie peňazí na vyriešenie problému, ktorý vôbec neexistuje, len si ho niekto vymyslel. V meste nutné ostane splietka kvôli premávke historičákov, s tým súvisiace dlhodobé náklady na údržbu (napr. vyhýbky). Je mi ľúto že sa dodnes nájdu ľudia ktorí obhajujú tento nezmysel.
Pozitivní u veteránů je, že pak si můžou teoreticky půjčit veterány odjinud na 1435mm a jet až do Jablonce. Pokud jde o provoz, tak tam prý budou moci i vozy, které by dříve nemohly kvůli šířce skříně. No a pokud jde o výběrko na podbíjení a údržbu, tak na 1435 jsou v ČR běžně dostupné. Přínosy a negativa ukáže až čas.
Technická poznámka k článku – „Během podzimu má začít i modernizace trati z Vratislav do Jablonce“ je tedy lehce odfláklá věta a také myslím, že u T2R a T3M nesedí roky výroby. Mělo by to být spíše 1961 a 1973.
Jde o údaje z DPMLJ. za upozornění na chybu díky.
Jo, to je pravda. A jen tak mimochodem – myslím, že to není rozhodně poprvé, kdy se paní mluvčí pustila do vypisování historických údajů, a pokud jí s tím zrovna nepomáhal pan Krebs, tak se v tom malinko zamotala.
To je ovšem fatální selhání.