Konec papírových jízdenek v Ostravě řeší ČOI, staré označovače nabídne DPO sběratelům
Jízdenkomat na kreditové jízdenky. Foto: DPO
Poslední necelé dva měsíce zbývají papírovým jízdenkám v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava (DPO) je už na konci loňského roku přestal
Měl bych 2 otázky, které mi nejsou jasné. 1) jak zaplatí jednorázovou jízdenku nezletilý bez Odisky a díky věku taky bez účtu? No a 2) jak mám řešit to, že chci cestovat anonymně, tedy bez aby si mě kamery ve voze spojily s konkrétní osobou, bankou atd a bez aby banka věděla, že jsem zrovna v Ostravě a kde přesně? Dekuji
Předpokládám, že 90% diskutujících a kriticky smýšlejících není z Ostravy a nikdy v ní nebyli. Nehaňte něco co nemáte vyzkoušené a v Ostravě funguje, neboť papírové jízdenky jsou již dlouhou dobu na ústupu (většina lidí má Odisku, případně platí bankovní kartou). Kdyby s touto pokrokovou novinkou přišli kdekoliv na západě, tak chrochtáte nad tím, jak je to úžasné. Ale pokud je průkopníkem Ostrava, tak se z toho můžete po…..
Blbost, nebuďte vztahovačnej. Kdyby bylo tím „průkopníkem“ třeba Nové Město nad Čímkoli, kritizoval bych to úplně stejně.
A vysvětlíte mi ten pokrok na příkladu tupého turisty, jak jsem žádal o pár příspěvků níž? On totiž samostatně cestující mlamodyj je něco trochu jinýho než rodina, která se v Ostravě octne jednou za deset let.
Je to naprosto jednoduché, pořídíte si kreditní jízdenku a zakoupíte si např. 3denní jízdenku, pokud se tady zdržíte s rodinou přes víkend. A věřte nevěřte, o víkendu vám tato jedna jediná jízdenka stačí pro celou rodinu (2+3). Případně si tuto jízdenku zakoupíte prostřednictvím bezkontaktní platební karty, kterou zcela jistě vlastníte.
Tady nikdo nekritizuje zruseni papirovych jizdenek. Tady se kritizuji podminky te nove karty. Minimalni nabiti 100 Kc na jednu jizdu je proste zlodejina, stejnetak platnost jen pul roku a kredit propadne. Tohle mohli vymyslet jen „odbornici“ na dopravu v DPO, aneb jak pritahnout jeste vice cernych pasaeru…
hm stejná zlodějská praktika jako u mobilních operátorů u předplacených karet. Pokud neprovoláš do půl roku , pak kredit propadá.
No, takový postřeh: spousta lidí z MSK na ODISku na kterou není problém dohrát nějaké peníze do elektronické peněženky. Lidé ze zbytku republiky, kteří jezdí často do Ovy, nemají problém si online vyřídit ODISku elektronický na dálku, kdy El. Peněženka je funkci po dobu životnosti karty.
A lidi, kteří tu vaši slavnou Ostravu chtějí jednou za pět let navštívit? Ti si taky mají pořídit ODISku, 130 korun za kus?
počkat , to jako že když pojedu do OV na výlet a budu se chtít svézt jen 2x MHd tak mám smůlu a budu muset pěšky??
Jsem velkým příznivcem moderních technologií a rád je využívám. Ale pouze tak a tam, kde jsou funkční a dovolují mít nad nimi absolutní kontrolu, abych věděl, co se děje. To ostravský systém mezi takové rozhodně nepatří a dělá to, co si někdo myslí, že bude pro mne nejlepší. A téměř jako všude se zde najde mnoho mladých dynamitických příznivců, fandů, řekněme šotoušů, kteří hýkají blahem, protože bude nějaká novinka, kde mohou zazářit svými vědomostmi. To je podobné, jako u jednoho „přečíslovaného“ nádraží, kdy místo původní informace, že vlak stojí na 2 nástupišti, na pragotronu svítí 3k sek D-F. To jsou… Číst vice »
To je tak, kdyz DPO chce prevychovavat lidi, namisto aby se prizpusoboval on lidem…
Hm, zvláštní, 7 let jsem žil v Ostravě a neznám nikoho, kdo by si stěžoval na to, že už nepůjdou koupit papírové jízdenky. Platba kartou ve voze je velice oblíbená. I já ji používám a jsem za to rád. Nemusím studovat přepravní pásma, hlídat čas a podobné pytloviny. maximálně, co mi DPO strhne, je 24 h jízdenka.
Staci se ted postavit na Mirove namesti k trafice. Kazde tri minuty tam nekdo chce jizdenku, protoze cikani nemaji platebni karty nebo telefon s premiovymi sms a uz vidim, jak si kupuje nejakou kartu za stovku, aby se svezl z miraku na ocelarskou, kde se teto casti trasy linky 50 revizori vyhybaji jako cert krizi…
Člověk zakoupením jízdenky a nástupem do vozidla uzavírá smlouvu s dopravcem, čili DPO. Využívání MHD není základní lidské právo. Buď cestující akceptuje smluvní podmínky nebo se zařídí jinak a služeb DPO nevyužije. Jak jednoduché…😊
Prosím vás, já jsem asi fakticky natvrdlej, omlouvám se za to předem. Ale vysvělete mi:
Budu chtít jet do Ostravy řekněme na prodloužený víkend, čtvrtek odpoledne až neděle. S manželkou a třemi dětmi – 10,7,4. Bydlet budeme třeba někde na kraji Ostravy, chceme si prohlížet pamětihodnosti, co já vím ZOO, hornické muzeum, atd. atd. V neděli zase spořádaně vypadneme.
Jak se herdek v tom nejlepším systému na světě odbavíme? Nemám chytrý telefon.
jednoduše. Na nádraží si v automatu, nebo v prodejně jízdních dokladů koupíte třídenní jízdenky =) Vy a manželka plné, dvě starší děti zlevněné a poslední dítě máte zdarma.
Co je na tom složitého?
Takže papírové? O tom tu totiž nepadlo ani slovo, píše se tu, že odbavení bude pouze elektronicky, tak z toho vycházím.
ano, koupíte si v automatu jízdenku, která funguje jako kreditní, bezkontaktní….. https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/bezpapirova.html
A bezkontaktní platební kartu nemáte?
Mám, ale snažím se zjistit, jestli to fakt znamená, že s touhle kartou budu třeba pětkrát za den pípat v tramvaji a naklikávat k tomu tři spolucestující, z toho dvě děti. Jestli jako fakt neexistuje civilizovanější možnost.
Ale to, co píše pan Cyklista výše, je pro mě zcela stěžejní informace. Nějaká papírová vícedenní jízdenka bude i nadále existovat? O tom tu totiž nebyla celou dobu ani zmínka.
https://www.dpo.cz/pro-cestujici/jizdne-dp/ceny-jizdenek/24hodinove-3denni-jizdenky.html
JInými slovy jsem to konečně pochopil. Třídenní jízdenka zůstává v papírové formě. V tom případě by to možná stálo za to do článku doplnit, jinak je poněkud zavádějící.
A ještě jeden dotaz: celodenní je, jestli to dobře chápu, pouze elektronická. Čili pro ni platí vše, co bylo řečeno dříve. Znamená to pokaždé pípání? Nebo stačí pípat poprvé?
všechny typy jízdenek se dají platit jak kartou, tak formou kreditní jízdenky.
u běžného pípání kartou ve vozidle MHD je výhoda v tom, že se Vám z karty strhne max. hodnota celodenní jízdenky. Nemusíte tedy jako náhodný turista složitě přemýšlet jaký typ jízdenky zvolit.
Takže chápu dobře, že u té celodenní (i třídenní??) jízdenky musím pokaždé pípnout a namačkat ještě další tři spolucestující? Místo toho, abych měl jednu štípnutou jízdenku v peněžence?
ne, nemusíte.
Pokud máte dlouhodobou jízdenku – jednodenní, třídenní, měsíční, pípat nic nemusíte
pípání a mačkání je pouze pokud platíte platební kartou ve vozidle. Maximální stržená částka z karty za jeden den je omezena na částku odpovídající celodenní jízdence.
Nojo, aby to clovek nebral vsemi dvaceti. 3 dny za 660 Kc. To autem vyjde levneji a podstatne rychleji v rezimu dvere-dvere i s parkovnym vsude mozne. Navic nebude muset cekat 20 minut na tramvaj na paterni spojich a projizdet zdrzujici okruzni trasy…
Hlavně DPO dělá mrtvého brouka, když vám to placení jaksi hapruje. Např. používání platební nálepky nedoporučuji, protože se při přiložení načte hned dvakrát, takže nastoupíte a vystoupíte v jedné sekundě. Jenomže toho si hned nevšimnete.
Důkaz, že o tom DPO ví, je vyúčtování dražšího jízdného v takové situaci. Říkají tomu ‚ochranná doba‘ v trvání 120s. Když tohle nevíte, operace s kartou se stává velice nespolehlivým nástrojem placení jízdného.
Hlavně DPO dělá mrtvého brouka, když vám to placení jaksi hapruje. Např. používání platební nálepky nedoporučuji, protože se pěti přiložení načte hned dvakrát, takže nastoupíte a vystoupíte v jedné sekundě. Jenomže toho si hned nevšimnete.
Důkaz, že o tom DPO ví, je vyúčtování dražšího jízdného v takové situaci. Říkají tomu ‚ochranná doba‘ v trvání 120s. Když tohle nevíte, operace s kartou se stává velice nespolehlivým nástrojem placení jízdného.
Já mám odisku a pokud pojedu autobusem mimo Ostravu platí pro mě nástupní sazba 9kč a potom 1kč za km, při přestupu platím pouze 1kč za km. Papírová jízdenka bez odisky platí nástupní sazbu 13kč a potom také 1kč za km, žádnou přestupní slevu nemají. Pokud pojedu z A do C přes B tak mě s odiskou bude 5km cesta A-B stát 14kč a další 5 km cesta B-C pouze 5kč. Celkem 19kč Pokud pojedu na papírovou jízdenku bez odisky bude 5km cesta A-B stát 18kč a další 5 km cesta B-C stát opět 18kč. Celkem 36kč Zatím jsem neviděl… Číst vice »
A proto ty papírové zrušili už dnes! A tak je to správně …
Toto vše připomíná jen totalitní praktiky. Prostě musíš si koupit kartu za 100, i když utratíš jen 20 a víckrát tady dalších deset let nepojedeš. Musíš mít elektronické bankovnictví, musíš mít mobil, musíš mít počítač, Musíš mít platební kartu, musíš mít účet v bance. musíš, Musíš, musiš, musíš. Proč???? Když mně to k ničemu není a naopak mne to obtěžuje nebo i ohrožuje! Kde jsou ti ochránci svobod a demokracie, odpovědnosti za sebe a své rozhodování? Prostě nic takového nemusím a od toho je tu nějaký právní systém, který by na to měl dohlížet, třeba i Ústavní soud . Kam… Číst vice »
Účet v bance má dneska skoro každý a většina zaměstnavatelů vám vyplatu jinak než převodem na účet nevyplatí. Takže hledáte problém tam kde není.
Vidíte účet jsem donedávna neměl a zaměstnavatel mne velmi ochotně plat vyplácel oproti podpisu na ruku. Pravda je, že s ohledem na zařazení a to co jsem dělal neměl moc možností (zaměstnavatel). Osobně sdílím názor pána já osobně nosím tištěné jízdenky například, protože v Pražské PID kartou zaplatíte jak u kterého dopravce a smskovou jízdenkou nemůžete do vlaku a do autobusů jezdící mimo území Prahy v těch bez jízdenky papírové nebo na místě koupené nemůžete.
pokud by v Praze pořád nevymýšleli hlouposti, ale zamysleli se nad cestujícími, taky by to šlo zjednodušit. Ale v Praze vždy vymyslí to nejsložitější co jde =)
Proč třeba potřebujeme v PID tři signalizační tlačítka pro cestující (červené tlačítko stop, modré tlačítko pro výstup s kočárkem a žluté tlačítko pro otevření dveří)? Všude jinde stačí dvě, nebo dokonce jedno.
V tom případě porušuje zákon.
To je pravdá že účtom ma každý, jenom bych dodal ekonomicky aktívni občan. Když.člověk se stane dúchodcem účet stráci opodstatnení
Pokud si duchodce rad pridava zbytecne cesty se slozenkami na postu a rad si necha organizovat zivot terminy roznaseni duchodu, tak jiste, ucet nema opodstatneni, jinak je ale i pro nej jednodussi nechat si penize posilat na ucet a platit sve platby elektronicky.
Máme společný účet s manželkou. Banka na jednom účtu povoluje jen jednu platební kartu, tzn. ne vždy ji mám u sebe. 100kč jízdenka mně absolutně nevyhovuje, neboť jezdím MHD jen sporadicky. Výsledkem je, že pomalu upouštím od jízd s MHD. Bohužel. PS: SMS jízdenka stojí min. 32kč – takže ne!
Není na čase spíše vyměnit banku, která nepochopila, že už není rok 1995?:-)více karet k jednomu účtu je u většiny bank standard
I kdyby byly dvě, někdy ji prostě u sebe nemívám. Co je na tom? Ta 100 kč jízdenka je nesmysl, je to moc, navíc to časem propadne.
Tak půjdete péšky, alespoň vám vyfouká pavučiny z hlavičky.
On si vymejšlí. Chtěl bych vědět název té banky. Každá ráda vydá k jednomu účtu více karet, protože to je více možností utrácení.
Jako náhodný cestující nemusíte mít možnost zaplatit jízdné způsobem, který Vám vyhovuje. Nástupem do dopravního prostředku MHD se na Vás vztahují přepravní a tarifní podmínky, které musíte dodržovat. Jestli se Vám nelíbí, můžete jet jinak. Ostatně já bych taky chtěl, aby mi průvodčí ve vlaku ČD prodal při nástupu v neobsazené stanici ve Středočeském kraji PIDlístek. Neprodá. Musím jet za tarif ČD, i když nechci. Pokladna stejného dopravce mi přitom PIDlístek prodá. Je to tedy také diskriminace? Z jiného soudku, když přijedu autem do Pardubic a chci zaparkovat v místě placeného stání, musím mít v peněžence drobné, protože parkovací automaty… Číst vice »
Napsal jste to velmi dobře a výstižně.
Každý normální člověk pochopí že je to krok kupředu. A kdo má prázdný účet, nemá kredit na sms, tak opravdu pochybuju že bude mít ty drobné na jízdenku, spíš to riskne na černo.
A takový ušatí omezenci, jako vy mají právo volit ??? … Plnou hubu demokracie, svobody a v šuplíků 30 let stará KSČ legitka …
Trochu se kroťte. Na vaše debilní názory a výlevy není nikdo zvědavý. Omezení si laskavě vztáhněte na sebe.!
proč ta karta má vlastně jen půlroční platnost? když bude mít třeba pětiletou, ušetříme přece životní prostředí, ne? jinak asi souhlasím s podnětem, cestující by měl mít možnost si tu kartičku koupit i na jednu jízdenku, pokud potřebuje.
Protože je z papíru a výrobce udává životnost půl roku, pokud chcete kartu z delší životnosti musíte si požádat o normální ODISku
„Mají to v Londýně“ Akorát, že když jsem byl v Londýně před šesti lety, koupil jsem si tu jejich Ojstrkartu. Minulý měsíc jsem tam byl zas a zůstalo mi na ní i neprojetých patnáct liber – celých šest let. A tohle má propadnout za půl roku.
Jinak označovač bych si od nich klidně a rád koupil, jako takovou kuriozitu, kdyby za to chtěli tak maximálně litr.
Tak se to vyřeší Šalamounsky. Čoi zasáhne, DPO obnoví prodej jízdenek u řidiče a je po problému. Že bude stát 50 Kč ?Ale vždyt to je její reálná cena, ne ?
V minulosti byl doprodej u řidiče taky dražší, ale těch pár korun navíc zdržovalo řidiče, musí mít dostatek drobných, musí vést nějakou evidenci a potom po každé směně nebo možná měsíčně musí DPO vše započítat. Tenhle provoz stojí tolik peněz, že by ta jednorázová jízdenka musela stát možná až stovku. Jízdenka na vlak taky stojí on line nejméně, na pokladně více ( pokladní tam zadarmo nesedí) a extra příplatek zaplatíte při koupi ve vlaku. Tohle nikomu paradoxně nevadí. Pokud chcete mít v budoucnosti ceny služeb na normální úrovni ( to platí o jakékoli službě) tak budete omezení v komfortu. Dnes… Číst vice »
Možná jsem to napsal blbě, omezení v komfortu, ani ne, teda jak pro koho asi.
Pro mě je zcela nekomfortní chodit někam a čekat na pokladně, platit mincemi, nosit nějaké papírky apod.. Vše se dá jednoduše udělat on line, to je pro mě komfort a benefit!
Babička a Dědeček ( po 65 narozeninách) jezdí zadarmo … (ODISka)
Ten kdo nemá 100 korun na na předplacenou kreditovou jízdenku ( kredit v telefonu a bankovní kartu) si nezaslouží mít možnost cestovat hromadnou dopravou.
Jiná věc je, že ten půl rok je krátká doba, mohla by být třeba 2 roky …
Bodejť, a taky dejchat si nezaslouží, zmetek jeden. Utratit ho.
Pokud jsem to dobře pochopil, tak půl roku platí karta, ne kredit. Což vzhledem k tomu, že to je kus papíru dává smysl.
Jestli půjde kredit z karty převést i po její expiraci, nevidím v krátké době problém. Prostě je jen nutné před znovupoužitím koupit novou kartu (jako by dobýt dalších 100 Kč).
Pokud jde převádět jen z platné karty, tak je to nešikovné, protože to znamená neustále hlídat kalendář a pravidelně přehrávat. A v takovém případě je už jednodušší rovnou koupit Odisku.
jasně, „maj to v londýně“, tak nebudeme přemýšlet co to je, jaké to je, co to přinese za pozitiva a negativa, hlavně to bezhlavě okamžitě zavedeme, ještě že pán nebyl v africe v některé hodně zaostalé části, asi by prosazoval ukončení provozu MHD, protože přeci v africe ho taky nemají,
No, oni to právě v Londýně mají nepatrně jinak. Ale to je zjevně pod ostravskou rozlišovací schopností.
Diskriminace to je. Člověk má pár drobných, potřebuje se někam dostat a bez čipu se nikam nedostane, podmiňovat jízdu jakýmkoli čipem, kde je minimální platba 100Kč na půl roku platnosti je opravdu diskriminační. Nikdo nemá právo mě nutit zavazovat se bance v rámci účtu nebo nucení k dodržování podmínek k použití kreditní jízdenky, souhlasit s pořízením a tím být diskriminován, když jedu jednou od nádraží tam a pak zpět nepravidelně. Dále cestujícího nutit tím, že za jízdu za 24Kč podmiňují zaplacení 100Kč. Je to nekalá obchodní praktika!
Tak jde jít taky pěšky, ta MHD je volba a tu pokud zvolíš, musíš ctít její pravidla, který DPO nastavil holt takto.
Ano, ale v Ostrava je dost roztahaná. V mrazu jít dvě hodiny pěky je dost zdraví škodlivé, ale zptátky. Pokud se tedy ve zřízovací listině DPO říká, že možnost by měli mít ji využít ji všichni bez rozdílu a za stanovenou cenu, tak podmiňovat jízdu za 16Kč zaplacením 120Kč je diskriminace jak hrom. DPO tím poruší i svou zřizovací listinu!
Nevím proč byste měl platit 120 Kč? Pochopil jsem to tak, že si to koupíte za 100Kč, jednou použijete (kdybyste chtěl jet i zpátky tak 2x) a na kartě Vám akorát zbude 84 Kč (nebo při 2 cestách 68 Kč), které akorát nepoužijete.
MHD je veřejná služba, která sice nemusí být zadarmo, ale měla by být dostupná. Tímto se dostupnost značně omezuje.
Tak např. Liberecký kraj, který vydává Libereckou kartu pro měsíční jízdenky vydává kartu za poplatek 140 Kč a karta má platnost 3 roky. Jo každé tři roky vysolíte 140 Kč za nic. Samozřejmě, že ta karta má výrobní náklady 0.50 Kč a životnost v řádu desetiletí. Asi se taky ozvu na ČOI. Taky mi to přijde jako nekalá praktika.
To je něco jiného, tam je možnost zaplatit hotově nepřestupní jízdné, karta pouze nabízí určité benefity, což se tímhle nedá srovnat.
není to diskriminace. Nikdo nikoho nenutí používat MHD. Prostě jsou podmínky, nějaké konkrétní a jsou pro všechny stejné. Diskriminace by byla, kdyby byly podmínky pro různé lidi (rasa, barva pleti, národnost atp.) různé.
Suhlasim.
Na jar som si chcel urobit jednodnovy vylet do Ostravy. Vlakom a MHD.
Rozhodnute pojdem autom. Nema chcut maturovat v autobuse ako kupim kartou listky pre 2 dospelych a jedno dieta.
Naťukáte to na displeji a přiložíte kartu. Intelektuální náročnost tohoto kroku je zhruba stejná, jako když jste u automatu na lístky musel 2x zmáčknout tlačítko u dospělého a 1x u dítěte a potom tam naházet mince, které jste si před tím musel někde v dostatečném množství rozměnit, aby Vám nechyběly. Takže není to složitější než dřív, jen je to jiné. Doba se mění. Ale třeba před 30 lety vydávaly automaty na jízdenky MHD jednorázový lístek za 1 Kčs a také se cestující časem naučili, že se lístky kupují jinak, že se dá koupit lístek na delší dobu nebo na kratší,… Číst vice »
Ak ti to robí problém, nemal by si mať vodičák.
svym zpusobem to diskriminace je.
tu mhd si okatime ze svych dani, mela by byt dostupna kazdemu
Dostupna kazdemu je. Ze se nekterym nevyplati je jina vec, ale to byste mohl brecet i ve mestech, kde treba nemaji jizdenky pro kratke projizdky a musite kupovat drahe prestupni.
takže ak vás nikto nenúti chodiť do reštaurácie môžu si na dvere vylepit Zákaz vstupu bielym? to máte divné merítka diskriminácie
A nemají ani na předplacenou kreditní jízdenku v minimální hodnotě sto korun
Holt kdo nemá na tramvaj ať si jede tágem!
Pane bože. Cestuje někdo z těch kritiků třeba po Evropě? Kolik desítek euro vyhodím za různé cestovní karty v MHD za jednu dovolenou po Evropě. To bych byl šťastný, kdybych mohl všude použít třeba platební kartu a ušetřil bych. Ti, co nemají telefon, platební kartu, bojí se, že je někdo bude špehovat, že někam jeli, mají problém s placením 100 Kč za kreditovou jízdenku a dalších milion výmluv, ať se vrátí zpátky do jeskyně nebo chodí pěšky.
Pravda. Třeba v Lisabonu mají debilní papírovou kartičku, kterou lze nabít pouze na částku v násobkách 5€, a když kredit nevyčerpám, tak mi ho nevrátí. Navíc platí jen rok nebo snad ani ne to.
Nebo v Portu mají také papírovou kartičku, ale tu si člověk může nabít na přesnou částku kolik stojí jízdenka. Tedy minimálně myslím 1,40 €. Kartička je zdarma.
Co to je za nesmysl? Před nedávnem jsem v Lisabonu kupoval tu papírovou kartičku Viva Viagem, stojí 50 centů + jsem si nabil dvě jízdy po 1,50 €, tj. platil jsem 3,5 €.
To si myslím, že by byl takový rozumný kompromis, kdyby se ta karta dala koupit za tuto částku (cca 10 Kč), k tomu by si lidi navolili výši kreditu podle využití. Nutit někoho, že si musí koupit kreditovou jízdenku za minimálně 100 Kč, je hodně nefér.
Je to urcite ferovejsi, otazkou je, o kolik to zvysuje zatez prodejcu a zda by to nesnizilo dostupnost nebo nevyzadovalo vyssi investice do provizi. Nakonec by stejne nekteri plakali, ze musi platit za karticku a kdyz si tam nabiji jen jednu kratkou jizdu, tak ze tim extremne zvysuji cenu jizdneho.
Já třeba s tím co píšete souhlasím, ale vždyť by přece neměl být problém udělat to jako v tom Londýně, kde vám peníze za kartu, včetně zbytku peněz vrátí.
Zajímavé kolik se tady objevuje takových názorů. Běžně pod „vlakovými“ články bývají odsudky typu, že kdo nemá chytrej mobil nebo nepoužívá Můj vlak by vlakem ani neměl jezdit.
Minulý týden jsem se hodně naštvala chtěla jsem si dobít bezpapirovou jízdenku jenže systém měl výpadek. Tak mi paní řekla ať použiji kreditní kartu což jsem neměla u sebe a nebo ať si zakoupím na SMS jízdenka, jenže já potřebovala jízdné jenom na 10 minut. Tohle se u papírových jízdenek nestalo. Vůbec to nedomysleli dívali se jenom na to jak ušetřit my občané jsme jim ukradeni. Kdyby mě chytil revizor vůbec by ho nezajímal můj důvod proč jedu na černo a hned bych dostala pokutu.Měli by to všechno ještě doladit aby byli lidé spokojeni a né aby se báli jezdit… Číst vice »
Revizora by to sice nezajímalo, ale na pobočce DP by Vám pak pokutu za administrativní poplatek 30 Kč zrušili.
Je sice možná trochu nepříjemné, ale osobně reším většinou problém přesně opačný. Nemám drobné. Možnost platební karty, mobilu, je to nejlepší, co existuje. SMS platby na služebkách řeším ze soukromého telefonu a pak si stáhnu doklad. Je to jak s telefonní budkou.
Máte pocit, že se jedná o zlepšení služeb obecenstvu ?
Ano
Ne.
Děkuji DPO, že kvůli 2 cestám musím kupovat kartu za 100,-. Platební kartu běžně sebou nevozím a SMS platby mám blokované, navíc ani nevím, jak bych je při služební cestě vykazoval.
To se alespoň nemohli domluvit s ostatními městy, kde fungují různé městské karty, aby byly navzájem uznávány? Jako to mají například Pardubice s Hradcem Králové.
Pardubice a Hradec to mají z důvodu vzájemné blízkosti. Takže to nemají domluvené s jinými městy. A pokud tam jedete služebně, tak můžete vykázat péče nákup karty za 100 Kč. Jen ze zvědavosti by mě zajímalo, proč nevozíte kartu?.
Třeba bude v exekuci a peníze bere na ruku….
Ne, opravdu v exekuci nejsem, peníze mi chodí normálně na účet.
Navíc, a to bych už byl asi velký blázen, nikde není psáno, že každý občan musí mít účet.
se divím že jim to vysvětluje 🤔
Ano, i tak by to šlo. Jen mi přijde absurdní kvůli 2 jízdám kupovat kartu za 100,-.
Za prvé, platbě kartou nevěřím, už se mi párkrát stalo, že to částku strhlo 2x a pak si vyběhat to kolečko, že to je omyl.
Za druhé, člověk má tak nějak finance víc pod kontrolou, ano vím, lze nastavit denní/týdenní limit, ale prostě pro mě je hotovost jistota. Jedu někam na 4 dny, tak mám cca představu o svém programu tam, takže dokáži odhadnout, kolik si sebou vzít.
Ta celou dobu používání karty se mi stalo, že by se mi odečetla platba dvakrát jednout. Vyřešil jsem to asi dvěma kliky v mobilní aplikaci a asi za 2 dny jsem měl peníze zpátky. Navíc, opravdu by byl takový problém kdyby se dvacka za jízdenku strhla dvakrát?
Jasně u jízdenky za 20,- to asi až takový problém není, ale když to je věc za 1500,- , tak je to horší. Já to jen za poslední rok zažil hned 2x a řešil jsem to asi 3 dny.
Hlavně, je u platby kartou ještě nějaká možnost ověření, abych nebyl za černého pasažéra, když by první způsob selhal. U ČD máte ještě kód transakce pro ověření (případně helpdesk), ale zde?
změňte banku, když je ta vaše neschopná. Já relmaoval platbu jednou 3670,- a vyřízeno pomocí internetového bankovnictví a jednoho telefonátu.
To bude asi ta samá banka, co má ten diskutující na začátku diskuse, co „povoluje“ jen jednu platební kartu k účtu. Jmenuje se Oceanic Bank.
Ne „péče“ ale „přece“ má být 😊
Člověk, který platební kartu běžně s sebou nevozí, patří naložit do lihu a vystavit v muzeu a ne poslat na služební cestu. Ve skutečnosti jde exemplární modré gumě Dominikovi akorát o hejtnutí DPO, že mu neuznává režimku.
A pročpak bych měl vozit na služební cestu platební kartu? Zaměstnavateli může být jedno jestli nějakou mám, no jemu může být jedno i jestli mám účet.
O režijce jsem neřekl ani slovo ani nikde neprosazuji aby mě nechali jezdit v MHD na ni.
Voláme u firmy docela dlouho po tom, abychom měli firemní kreditky na služební cesty. Je to bezpečnější, rychlejší na vyřizování služebek, máte v případě nouze finanční rezervu, kterou vám může zaměstnavatel navýšit. V roce 2010 jsem neplánovaně s 6 kolegy prožil týden v New Yorku a byl jsem dost rád, ž eproblém finance nemusím řešit.
Jasně stát se může cokoliv, ale můj výkon práce zahrnuje pouze ČR (neříkám, že by se nemohlo stát, že bych někde zůstal o něco déle), a tedy řešení takové komplikace by jistě bylo snazší.
Tak na 4 dny bych určitě vzal obojí… Hotovost i kartu, někdo mně jedno z toho ukradne a můžu fungovat dál…
V 90% firem nedostanete bez karty ani výplatu…
Tak v tom případe 90% firem porušuje zákon, jelikož ze zákona máte možnost volby, jak chcete dostávat výplatu a i kdyby se zaměstnavatel stavěl na hlavu, tak Vás nesmí nutit zakládat si účet. A kdybyste chtěl napsat, že Vás vyhodí, tak absence účtu by jistě nebyla adekvátním důvodem.
Tak vzhledem k tomu, že výplata se řeší s podpisem smlouvy, mám takový pocit, že pokud řeknete, že porušuje zákon, nedojde ani k podpisu… Tudíž nebude třeba řešit výpověď…
Pozor, výplata ano, ta je ve smlouvě (výplatní termín, apod…), ale pokud má být výplata poukazována na bankovní účet, musí tomu předcházet domluva a to je druhý extra papír, na který vyplňujete číslo účtu a datum od kdy má být na daný účet výplata zasílána.
Což nic nemění na tom, že v případě běžného zaměstnance si firma pravděpodobně jeho zaměstnání rozmyslí, pokud bude trvat na výplatě v hotovosti. Ne snad ze snahy Vám škodit, ale z čistě praktického hlediska, že ji výplata v hotovosti stojí peníze.
Zajímavá situace by byla, pokud byste podepsal pracovní smlouvu ale odmítl vyplnit ten extra papír. Pak byste mohl trvat na svém zaměstnání a celé to směřovat k soudu. V principu ale není nejšťastnější rozhodnutí začít se soudit se svým zaměstnavatelem už od prvního dne.
Proč? Ještě se mi na pohovoru nestalo, že by se mě ptali, zda mám účet, prostě pak předložili všechny papíry k podpisu (mezi nimi i tu dohodu o výplatě na účet), doufajíce, že člověk nebude dělat caviky a vyplní to lejstro. Zaměstnavatel by se mohl, tak maximálně, znepříjemňovat mi pracovní podmínky.
Takže podle Vás je v pořádku přistoupit na nátlak zaměstnavatele?
U pohovoru se na to nikdo neptá, protože se to považuje za samozřejmost. A se stejnou samozřejmostí se pak předkládá i to lejstro. Nejde o to, jestli je v pořádku přistoupit na tlak zaměstnavatele. Jde o to, jestli Vám stojí za to nastoupit do práce k zaměstnavateli, se kterým ihned budete mít spor. Máme fakticky nulovou nezaměstnanost a prakticky každý si může vybírat z několika nabídek. Jen blázen nebo spekulant by nastupoval na místo kde ví, že se už od počátku bude soudit. Něco jiného je, pokud už jste u zaměstnavatele delší dobu a ten se rozhodne vyplácet jen bezhotovostně.… Číst vice »
Zaměstnavatel by vám mohl obratem dát výpověď ve zkušební době bez udání důvodu, takže by váš pracovní poměr trval asi tak 5 minut.
To není výpověď, to je zrušení pracovního poměru ve zkušební době. Samozřejmě, na výsledku to nic nemění.
V zivote jsem neslysel, ze by zamestnanec kvuli vyplate potreboval kartu.
A ukradne Vám i kartu a budete v prčicích.
Pokud to nosim pohromade, tak je to jedno, ukradnou mi penezenku, jsem bez karty i bez penez, pokud nosim oddelene, tak neni problem mit oddelene penize.
Nechápu,jak v dnešní době někdo může fungovat bez platební karty.
Jo každý nechápem něco, já taky třeba nechápu, jak se někdo nedokáže vyznat v jízdních řádech (bez IDOSU by byl v prčicích), a nejhorší katastrofa je, když se mu vybije mobil/není signál či Wi-Fi.
Příště jeďte na služební cestu autem a nemusíte řešit problémy s MHD. Teď vážně. Máte pravdu, že by bylo dobré, kdyby existovala nějaká universální lítačka, pro celou ČR, nebo aspoň pro většinu měst. Jenže když vidím, co se děje ve vlakové dopravě, kde nyní vládnou kraje, tak se v současné době jedná o sci-fi.
Jo, je to bordel! Kdyby si tak Ostrava dokázala dupnout a dohodla se na společné kartičce s okolními městy! … Jo, aha, ODISka. Hmm. Tak v tom případě je bordel, že ne ODISce musíte mít svou fotku a jméno! … Jo, aha, Anonymní ODISka.
Tak co tam máme dále?
Jasně, Odiska není pro lidi z daleka ale pro lidi z kraje. Ale ona naprostá většina cestujících z kraje je. No a ti co nejsou, tak by si ve svém zájmu měli předem zjistit, jak tam doprava funguje. Pokud to neudělají, nemůžou vinit než sebe.
To moc prozákaznický přístup není, když přijdu nato, že v Ostravě vyžadují buď platbu kartou, nebo si za 100,- koupit (kvůli 2 jízdám) nějakou jejich kartu, nebo tedy případně SMS jízdenku, což považuji za nejméně komfortní přístup, tak si dobře rozmyslím jestli pojedu tam nebo si za cíl mého výletu vyberu jiné město.
no vidíte, taky jste našel řešení. Nikdo nikoho nenutí násulím jezdit po Ostravě MHDčkem…
Bo Ostrava je region razovity!
Chápu jak to myslíte, ale vždy je to něco za něco. Buď se budete snažit vytvořit intuitivní a přívětivý systém za cenu jeho menší efektivity a vyšší ceny s tím, že doufáte že jím přitáhnete lidi. Nebo na to rezignujete, vytvoříte efektivnější systém a bohužel se smíříte s tím, že někdo už k Vám nepojede. Ostrava není zrovna město, kam by se jezdilo jen tak na výlet. Není to Praha nebo Olomouc. Proto podbízení návštěvníkům moc nedává smysl. Do Ostravy se jede většinou za konkrétním cílem a pokud už sem za svým cílem jedete, obvykle se systémem veřejné dopravy nenecháte… Číst vice »
Zkuste to říct v Ostravě =)
Myslím, že se jí pak do konce života budete obloukem vyhýbat =D
pokud jedu služebně, proplatí mi celý kilo na čipovce, i když ho neprojedu, takže žádný problém… Dělal jste vůbec někdy cesťák?
Samozřejmě, mám x cesťáků za měsíc.
Jsem zvedav, co k tomu COI povi, ale osobne nevidim zasadni problem, podminky kreditni jizdenky jsou pro Ostravany i prespolni stejne, ze prespolnim casteji propadne nevyuzita cast kreditu je sice pravdepodobne, ale teoreticky mu v jeho projezdeni neni nikterak braneno.
A nebylo by snazší se domluvit s ostatními městy na uznávání karet, případně s ČD na možnost platit InKartou, jelikož ji lze využít i jako elektronickou peněženku?
K čemu mi, jako přespolnímu je karta za 100,-, když tam jedu zcela výjimečně?
Tezko rict, tech cipovych mest zatim neni mnoho, nejaky jednotny standard asi neexistuje a naklady na propojeni systemu by mohly byt pomerne znacne.
K nicemu, ale je to jedina moznost, jak jet legalne bez platebni karty.
Hlavně by musel být jednotný clearing.
Ale na elektronickou peněženku si nekoupíte 10 minutovou jízdenku i když jedete jen třeba dvě zastávky zaplatíte 45 minut tudíž 24 Kc
Koupíte, jen se musíte při výstupu z vozidla „odregistrovat“, aby systém věděl, že jste vystoupil dřív.
Spíše řešením by bylo vydávat předplacenou kreditní kartu od Visa/Master Card. S tou by se dalo zaplatit pak kdekoliv.
Mám pocit, že podobný koncept kdysi mělo i DPMB.
Revolut
Z pohledu anonymity cestujiciho to nic neresi, ani predplacene platebni karty nesmi byt anonymni. Z pohledu dopravniho podniku Ostravy by to mohlo byt pomerne drahe a komplikovane. Pokud je jednim z duvodu zruseni jizdenek uspora nakladu, tak by dost mozna podobne „reseni“ bylo kontraproduktivni. A v konecnem dusledku je otazkou, zda by to cestujicim financne pomohlo, ted jim bezne propadne zhruba 50 korun z kreditni jizdenky, za mensi castku by jim asi nikdo predplacenou platebni kartu nevydal.
Anonymní je „papírová jízdenka“, nebo Odiska. Obojí můžete dobíjet hotovostí ve všech automatech.
V tom mate samozrejme pravdu, ale je to mysleno jako reseni pro chudeho anonymniho, pro ktereho je stokoruna za jizdu v ostravske MHD prilis. Nakonec cely problem s ostravskou kartou je jen a pouze v cene (vratnosti nevycerpane castky, pripadne kratke platnosti kreditu, ale to spolu uzce souvisi).
Zpravidla s vámi nesouhlasím, ale s tou Inkartou jste to trefil přesně.
hmmmm…
Nevím jak to myslíte, ODISKu uznává většina dopravců v MSK kraji i mimo něj. Uznávají ji i ČD a RegioJet a lze ji využít i jako elektronickou peněženku =)
Proč by se tedy v MSK měli všichni domlouvat s ČD na uznávání InKarty?
Podle mě nepoví nic, stejně jako v případě kreditu předplacených sim karet či omezené platnosti dárkových voucherů
V placení veřejné dopravy vs. předplacených SIMkách nebo dárkových voucherech vidím jeden podstatný rozdíl. Klíčové slovo – veřejné peníze.
Je to další krok od ostravské MHD, který odřezává Ostravu od okolních měst. Prvními kroky jsou absence přestupního uzlu a ukončení meziměstských linek na periferiích a povinné přestupy na ostravskou MHD, což hromadnou dopravu do Ostravy výrazně devalvuje. Magistrát se tváří, že svými programy zvedá centrum, ale pokud bude lidem z okolních měst dopravu do Ostravy dále znechucovat bude centrum města dále „chcípat pes“ a nikdy nedosáhne spádovosti ne o moc většího Brna a ekonomických výhod z toho plynoucích.
A Hranečník je asi co? Přestupní uzel hrana hrana. To si můžete nechat na ÚANu jenom nechat zdát, aby jste na pár krocích přestoupil mezi trolejbusem, tramvají a mezimestským busem.
Realita je taková, že když autobusy zajížděli na UAN a Nam. J. Gagarina, tak byli cestující spokojenější a byli tam rychleji. Hranečník prodloužil cestování o zhruba 20% v závislosti na tom od kud jedete. Srandovní je že jenom na chytrých semaforech na Hranečníku stále dost často strávíte při čekání víc času než trvá chůze přes celý UAN.
Kteří cestující byli spokojení? Ti co každý den šlapali pěšky z Gagarinky na Elektru a zpátky? Jistě, ti co pracovali hned za řekou nebo na Slezské byli spokojení, ale kolik jich bylo?
Hranečník není ideální. Zejména jeho umístění uprostřed ničeho je smutné. Ale k tomu trvalému provizoriu co bylo předtím bych se nechtěl vrátit ani za nic.
Jenda věc v článku uvedena není. Jízdenkové automaty jsou často cílem útoku vandalů. Ať už jako pomsta za to že vůbec chtějí peníze nebo za to, že peníze někdo dal dovnitř a ne vandalovi. A pak ještě s cílem ten automat vyloupit. Newspeak pro to má termín „bagatelní kriminalita“.
Pan Morys by mel zacit trosku ridit sve podrizene. V Londyne je podobny system, ale: 1.kredit nepropadne za 6 mesicu, takze kartu i kredit lze pouzit, kdyz se vratite treba za rok. 2.Karta se da vratit a cenu karty i zbyvajici kredit je vyplacen zpet. Zlodejina, co se chysta v ostrave nema ve svete obdoby, pokud se to jeste nezmeni a doufam, ze na to coi dohledne. Neni vesele kazdy den sledovat lidi, jak bezvysledne shaneji jizdenku a jedine reseni je pro ne jit pesky, pokud nepojedou na cerno… I trafikanti jsou nestastni, hlavne jak dpo to vymyslelo, ze „nikdo… Číst vice »
Systém, který chystá DPO se chystají zavést do konce roku v Paříži. Důvodem je i množství povalujících se použitých jízdenek v metru. RATP a Pařížská radnice očekává úsporu za tisk jízdenek i za úklid. Půjde zde o papírovou kreditovou jízdenku Pass Navigo Easy. (čipová karta se jmenuje Pass Navigo) Očekávaná minimální cena je deset euro. Ostrava tedy není jediná.
ehm ehm. co je 10 euro pro francouze a co je 100 kc pro cecha. Ve francii si za 10e nedate ani polovinu hlavniho jidla, tady za to mate cele menu… prostě je to zlodejina.
10 EUR pro Francouze dokonce o něco víc, než 100 Kč pro Čecha. Račte si to spočítat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage#Net_average_monthly_salary
papírem je dobrý ale tak je na prd
Pro stále cestující je ten systém ok, ale pro návštěvníky je to naprd. Podle mě by docela pomohlo, kdyby systémy v rúzných městech byli propojené a na jednu kartu se dalo jezdit ve všech. A ne že si při návštěvě každého města budu muset kupovat další kartu, kde mi po čase zústatek propadne.
Stálí cestující nevyužívají jednotlivé jízdenky, pro ně tento systém není určen.
Přesně, tak jako to mají Pardubice s Hradcem, v Pce se dá jezdit na Hradeckou kartu a v Hradci na Pardubickou.
Není k tomuto ideální předplacená kreditní karta (ručíte jen tím co máte na kartě a lze s ní zaplatit i v obchodech), když už na to nechcete využívat svou platební kartu. Lze mít tu samou (Visa/MasterCard), kde bude jen to co aktuálně chci zaplatit.
Předplacené kreditní (řekněme raději platební) karty už fakticky zanikly zčásti pro nezájem a zčásti kvůli regulacím proti praní špinavých peněz. Snad ještě existuje FreePay ale jeho poplatky to je vražda. To fakt asi jedině pro člověka v exekuci.
Ale lze založit nějaký učet zdarma a používat kartu od něj jen na toto, je jich hned několik.
To by bylo ideální, ale to je projekt, který by se musel řešit na úrovni státu. Že to jde je vidět třeba v Dánsku, kde to tak funguje. Stát se ale neumí dohodnout ani na mnohem důležitějších věcech, než je jednotná kartička.
A na úrovni státu nemáme Cendis? Ten by mohl nabízet “jízdenkovou kartu”, která by byla zároveň platební. Nechápu proč každý dopravní podnik musí mít svou jízdenkovou kartu. Vytvořením jednoho standardu (který dnes už je viz zmiňovaná unie Visa/MaserCard) by bylo vše jednoduší. Člověk pak nemusí řešit zda použije (pořídí) kartu zelenou, fialovou, modrou či puntíkatou. Jen si to představte mít jen dvě karty: platební do banky a pak druhou platební (třeba neembosovanou, třeba i bez magnetického proužku, kde bude foto, jméno, příjmení, datum narození, platnost), kterou dobijete na každém nádraží s pokladnou, z které zaplatíte i v obchodě s contactless… Číst vice »
Jsem návštěvníkem cca 4x do roka na víkend. Systém zaplacení bezkontaktní kartou mi vyhovuje a Ostravě ho dost závidím.
Nevím, proč by mělo jít o diskriminaci, pokud jako neobcan Ostravy neprojedete stovku, tak přece přispějete na dobrou věc, a sice na sen skvělého pana Daniela Balonak Moryse jménem „nový elektrobus ročně“ A to je přece daleko víc, než usetrena stovka ne? :)…… Ale teď vážně, doufám, že to COIka poprávu zastaví a DPO to ve výsledku bude stát daleko víc, než kdyby s tímto nesmyslem nepřišli a prodávali papírové jízdenky dal…
Ale i v tom Londýně stále papírové jízdenky existují. Ale jejich nákup se nevyplatí…
V Paříži se jejich zrušení do konce roku chystá. Již na týden se vyplatí Pass Navigo.
V Londýně existuje jeden, ale zato velmi podstatný rozdíl: zakoupím Oyster Card za zálohu 5 liber, nabiju nějakým kreditem, pípám, kredit se odečítá… a pak, na nádraží před odjezdem na letiště, přiložím Oysterku k automatu a on mi vrátí případný zbytek kreditu a tu pětilibrovou zálohu.
A to je rozdíl mezi civilozovaným systémem a tou ostravskou parodií, kterou si tamní magistrát akorá tak honí ego a honosí se svojí moderností.
Zrušení papírových je podle mě nešťastný krok. Některé cestující to může zahnat do slepé uličky. Příklad je v článku uveden. Někdo například nemá platební kartu (třeba ji jen nemá u sebe) nebo zrovna nemá kredit, mobil, to se může stát. Jediným východiskem je tak pro něj jízdenka za minimálně 100 Kč. Další věc je cestování ve skupinách. Když jsme byli v Ostravě jako skupina ze školy, tak každý, kdo nemohl jinak, si koupil jízdenku na nádraží nebo v automatu. Teď to je problematické. Navíc při různých akcích je možnost proplacení jízdenek. Jak se proplatí elektronické jízdenky, když s nimi není… Číst vice »
Proplacení jízdenek je už několik let možné na základě čestného prohlášení (SMS jízdenky a pod.)
Možná dojde ke snížení kreditu u jízdenky z automatu, ale pevně věřím, že papírové jízdenky se již nevrátí.
Na to by musela také přistoupit proplácející strana. Ale tady problém nevidím: psalo se, že potvrzení se dá získat z webu.
Když člověk ví, že pojede MHD, tak si tu kartu nebo mobil prostě zapomenout nemůže. To je jako říct: „Ten automat na jízdenky chce po lidech peníze. Ale co když si někdo zapomene peněženku nebo nemá u sebe drobné? Na ty DPO nemyslí?“ Logika je to totiž úplně stejná. S věcí, kterou má 99% lidí (telefon, dříve pár drobáků po kapsách), se prostě počítá, že je mají lidi u sebe a mohou je použít.
Pár drobných se nevybije, telefon ano.
To platební karta taky ne (myslím její baterku). Na druhou stranu, kartu, kterou terminál viděl ale neakceptoval, ač tam byly řádově dvě výplaty, jsem zažilo taky (vyřešila to až její fyzická výměna).
Třeba já jsem si tyto prémiové služby na mobilu zablokoval a třeba při služební cestě asi těžko vykážete SMS jízdenku, a kvůli 2 cestám kupovat kartu za 100,-?
Vykázat SMS jízdenky do cesťáku není problém, neboť si můžete na webu vytisknout daňový doklad.
V tom případě děkuji za vyjasnění, o této možnosti jsem nevěděl.
Skutečným problémem není zrušení papírových jízdenek, ale neochota mnoha lidí změnit své chování. Často nejvíce křičí ti, kteří s novým systémem problém nemají. Ale znepokojuje je změna jako taková. To mnoho lidí od přírody nese těžce.
Platit se dá bezkontakntní kartou, takže pro návštěvníka to problém není. Pokud budeme pořád dokola řešit samé hypotetické kdyby, tak se žádného pokroku nedočkáme.
Už DPO vyřešil nefunkční terminály? Běžně se setkávám s oznámením:
Nepřikládejte kartu, klidový režim.
Probíhá synchronizace. Vyčkejte, prosím, děkujeme za pochopení.
Mám i vyfoceno.
Takže návštěvník má tedy povinnost mít bezkontaktní kartu.
Nemusí, může použít SMS jízdenku nebo si koupit kreditový lístek.
To je opravdu super kvůli 2 cestám kupovat kartu za 100,-. A SMS se při služební cestě vykáže jak, nehledě nato, že na soukromým mobilu mám tyto prémiové sms zakázány.
P.S. Platební kartu sebou běžně nevozím, spíš hotovost.
nefunguje SMS lístok len z českých cisel? takže napríklad číňan s nepodporovanou kartou union a čínskym číslom v roamingu si kúpi prd a nemusíme chodiť do Číny, stačí Nemec s nepodporovanou platobnou kartou
Pro mě je problém, že nemám v ruce žádný doklad. Líbí se mi plzeňský systém, kde bezkontaktní kartou koupím jízdenku. Párkrát se mi tam ale stalo, že jízdenka nevyjela a než jsem se vzpamatoval, hlášení na displeji bylo pryč. Stát se mi něco podobného v Ostravě, mohu být dle práva černý pasažér a ani to netušit. A i pokud si budu jist, že jsem řádně odbaven, pokud bude revizor tvrdit něco jiného, nemám v ruce žádný důkaz. Tím, že nemám nic v ruce, se ocitám ve znevýhodněném postavení vůči dopravci.
Tak, mám u sebe telefon, kde můžu hned v aplikaci banky zkontrolovat, zda proběhla transakce, pokud si nejsem jist… Bezkontaktně se platí třeba 3 UAH za trolejbus v Žitomyru… Jde to i jinde… Problémy bych hledal tam, kde jsou…
Jo jasně, v šalině otvírat ineternetové bankovnictví. První zásada bezpečnosti internetového bankovnictví: Ujisti se, že se nikdo nedívá, když to obsluhuješ.
Jde o to, že by se jen tak mohl zjěvit někdo, kdo má jiný názor na vlastnictví a zdraví. Za peníze si zdraví nekoupíte, a tak vám sebere peníze a poničí zdraví. Že by nikdo kvůli pár stovkám nikdy nikomu nepřerazil nohu? Už se staly horší věči.
Ale můžete věřit tomu, že =neviditelní= by nikdy nikomu nevyrazili peněženku ani mobil z ruky, ani ten mobil nikdy nikomu nevytáhli opatrně z kapsy. Toiž kapsáře, pokud je dobrý, opravdu neuvidíte.
Obávám se, že houby zkontrolujete, protože peníze se strhávají až na konci dne. Kromě toho, ne každý má chytrý telefon, mobilní bankovnictví či připojení k internetu.
U InKarty se mi už několikrát stalo, že tam průvodčí mou jízdenku neviděl. V Ostravě je ten princip podobný, takže mě těžko někdo přesvědčí, že je stoprocentní.
Můžete zkontrolovat, že jsou zablokované.
To bohužel nejde. DPO (alespoň dříve to tak dělal) zablokuje při první transakci v daný den 1 Kč, jako ověření platnosti karty, a skutečnou cenu jízdného si stáhne až po půlnoci, protože systém nabízí nejvýhodnější jízdné pro cestujícího. Opravdu cestující nemá nic na svou obhajobu na místě.
Vy možná máte, ale nepodléháte mylnému dojmu, že co máte Vy, mají všichni nebo velká většina?
Na obrazovce se ukáže něco jako fajfka, že odbavení proběhlo. A těch jízdenek přes bankovní kartu se prý prodává kolem půl miliónu měsíčně, takže asi to funguje dobře.
U ČD mám taky „fajfku“ ve formě potvrzující SMS a mailu, a přesto občas průvodčí mou jízdenku nevidí. Právě proto existují další možnosti ověření, např. pomocí kódu transakce na helpdesku. Když bude revizor v Ostravě tvrdit, že platbu mou kartou nevidí (a důvodů může být hromada), jsem černý pasažér bez možnosti se bránit. Nestačí, aby to fungovalo dobře, musí to fungovat stoprocentně. A to nikdy nebude, je to jenom technika.
Plzeňský systém je fajn. Z hlediska pocitu jistoty je určitě lepší než ten Ostravský. Jen mě zamrzelo, když se v sekundě výstupu z tramvaje z lístku stal zbytečný odpad. Nejsem nějaký enviromentální šílenec, ale zbytečné vydávání dokladů mě prostě mrzí.
A na důchodce někdo myslel? A na ty, co třeba nemají bezkontaktní kartu? V Ostravě – městě to je vyřešeno , ale co ostatní, např. ze zóny XXL?
Prosím, jak nevlastnictví karty a podobně souvisí s pobíráním důchodu?
S pobíráním důchodu nijak, spíše s věkem. Starší člověk se už hůře zvyká na novoty, to mladí jaksi nechápou. Nebo prostě kartu nechtějí. Je to jejich svoboda. Systém, jak ho sputil DPO není skrátka dotažen. Kreditní karta nebo anonymní ODISka zkrátka neumí slevu 75% pro seniory mimo ostravské zóny, kam rovněž DPO zajíždí, na což mají ze zákona nárok a tento „polotovar“ jim toto právo odpírá. Tento problém odpadá u ostatních dopravců, kde si můžu jízdenku koupit bez přirážky přímo u řidiče. Jen pro ilustraci: pokud chci ODISku s profilem 70+, zaplatím 130,-Kč, fotka cca 100,-, musím pro ni osobně… Číst vice »
Pokud je ten člověk z MSK, může si vyřídit Odisku. Klidně anonymní. Pokud je z jiného kraje, tak se pravděpodobně do oblasti obsluhované DPO dostane přes místo, kde si může kreditní jízdenku koupit.
Problém samozřejmě jsou třeba důchodci co jedou jednou za rok, nebo pokud se do oblasti dostali jiným způsobem. Zde to je řešitelné přes trafiky, jen mi připadá nešikovné, že se v takovém případě počítá s přirážkou. Uvidíme ještě jak se systém vyvine.
To nejsou žádné hypotetické záležitosti, naopak. Bezkontaktní karta čas od času vyžaduje zadání PIN. Ostravské automaty neznám, ale tam, kde jsem to potřeboval, zadat PIN nebylo kde. Takže vám – zcela prakticky – nemusí stačit ani funkční karta s dostatečným zůstatkem na účtě.
U tohoto typu odbavení nepotřebujete pin nikdy.
Platbu si můžete zkontrolovat v google/apple pay.
Pro návštěvníky je 100 kc ježdění na den a půl.
Nehledejte problémy tam kde nejsou.
To se mýlíte. Zažito na vlastní kůži. Kartu jsem za chvíli použil v běžném terminálu a po zadání PIN normálně fungovala. Zbytek vašeho příspěvku asi reaguje na někoho jiného.
Nebylo to tím, že jste měl kartu novou? U nové karty se musí u první platby zadat pin.
Mám pocit, že Vám nejde o věcnou diskusi, ale že se hlavně chcete pochlubit, že s sebou nosíte vybavení umožňující tu kontrolu hned, a že se tedy cítíte být více než ti, kdo nenosí.
Já nikde nepsal, že to tak mám já pane. Jen jsem odpovídal pánovi, který psal, že nemá kontrolu – tu má v podstatě vždy (ok, nevím jak v tomhle fungují proprietární systémy bank, které nejsou v google/apple pay).
Možnosti jak platit je dle mého dostatek. Nevím o nikom z mého okolí (ano, moje bublina, byť dost široká), kdo by s tímto systémem zažil problém a naopak jej všichni vnímají velmi pozitivně.
Každopádně když to zjednoduším, účet politikům vystaví voliči ve volbách a i tohle tam zohlední ne? 😉
ČNB tomu nerozumí. ČNB tomu nerozumí. ČNB tomu nerozumí. ČNB tomu nerozumí.
„Se zamítáním bezkontaktních plateb se můžete v některých případech setkat i na terminálech využívaných k prodeji jízdného v prostředcích hromadné dopravy. Ty obvykle nedisponují možností provést kontaktní platbu se zadáním PIN, v případě zamítnutí tak musíte využít jinou bezkontaktní platební kartu, včetně těch uložených v mobilním telefonu, nebo si jízdenku zakoupit prostřednictvím SMS, mobilní aplikace či u řidiče,“ upozornila také centrální banka.
ČNB především nezajímá, co se děje na straně obchodníka. ČNB se stará o to, aby banka plnila všechny legislativní předpisy, aby plnil všechny legislativní předpisy provozovatel terminálu, ale co dělá obchodník (v tomto případě DP) je jí zcela jedno. I kdyby ten terminál fungoval jen v úterý, jen na každé druhé zastávce a jen pro Amex karty, pro ČNB to nebude problém.
aha, veľa šťastia s nákupom s kartou unionpay a čínskym telefónnym číslom
ľudia pisuci tieto odpovede evidentne nikdy neprišli do styku s cudzincom
zkus si zaletět do Japonska jenom s Visou / Mastercardem. jeden známej to popisoval jako velmi povedenou taškařici…. holt seš na návštěvě tak se podle toho zařiď!
V bance pracuji, za celou dobu jsme na tohle téma neměli stížnost, pokud vím. A ano, v 0,1% se to asi přihodit může, to máte pravdu.