Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Konec papírových jízdenek v Ostravě řeší ČOI, staré označovače nabídne DPO sběratelům

Jízdenkomat na kreditové jízdenky. Foto: DPO
Jízdenkomat na kreditové jízdenky. Foto: DPO

Poslední necelé dva měsíce zbývají papírovým jízdenkám v Ostravě. Dopravní podnik Ostrava (DPO) je už na konci loňského roku přestal prodávat, na konci března je přestane i uznávat. DPO chce nabídnout část označovačů i sběratelům. Konec ale ještě řeší Česká obchodní inspekce.

Náš plán je zrušit stále platí,“ potvrdil generální ředitel DPO Daniel Morys. DPO už dříve uvedl, že od konce papírových jízdenek si slibuje úsporu za tisk jízdenek, označovače i například marži pro prodej. DPO spoléhá na to, že většina lidí má buď dlouhodobé předplacené jízdenky nebo se odbaví bezkontaktní platební kartou. Pro ostatní nabízí takzvané kreditové jízdenky, které jsou k dispozici na vybraných místech, nově v nich lze platit i eury. Těchto jízdenek se prodalo už přes sto tisíc kusů.

Novým systémem se ale zabývá Česká obchodní inspekce (ČOI), jak upozornila Mladá fronta DNES. Podnět jí zaslal občan Ostravy Radek Iwoniak. „Sám mám čipovou kartu ODISku, takže mě se problém netýká. Ale od Nového roku často vídám na zastávkách městské hromadné dopravy v Ostravě lidi, kteří nadávají, protože mají v ruce pár drobných, chtěli by si koupit levnou jízdenku, ale nemohou. A protože mají prázdný účet i kredit v mobilu, nemohou platit elektronicky, ani si koupit SMS jízdenku. A nemají ani na předplacenou kreditní jízdenku v minimální hodnotě sto korun,“ uvedl Iwoniak.

ČOI zatím případ prošetřuje. „Jde o první věc takového typu, nemáme zkušenosti s podobným přístupem jiného dopravního podniku v rámci našich minulých kontrol,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Podle Iwoniaka jde i diskriminaci především pro ty, co nejsou z Ostravy a hrozí jim, že jim neprojeté peníze propadnou. Kredit platí jen půl roku, minimální částka k nabití je 100 Kč.

Podle Moryse nejde o diskriminaci, ale v podstatě konec duálního odbavení. Upozorňuje, že podobný systém funguje například v Londýně. Připustil ale ještě drobné změny v celém systému.

DPO bude řešit i co s označovači jízdenek. Těch má dopravce přes dva tisíce. „Část asi prodáme jiným dopravním podnikům, které o ně již projevily zájem. Část bychom rádi nabídli k prodeji i například sběratelům,“ dodal Morys.

Pamětní jízdenky, které DPO vydal u příležitosti konce papírových jízdenek. Foto: DPO
Pamětní jízdenky, které DPO vydal u příležitosti konce papírových jízdenek. Foto: DPO
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

Měl bych 2 otázky, které mi nejsou jasné. 1) jak zaplatí jednorázovou jízdenku nezletilý bez Odisky a díky věku taky bez účtu? No a 2) jak mám řešit to, že chci cestovat anonymně, tedy bez aby si mě kamery ve voze spojily s konkrétní osobou, bankou atd a bez aby banka věděla, že jsem zrovna v Ostravě a kde přesně? Dekuji

Tom
Host
Tom

Předpokládám, že 90% diskutujících a kriticky smýšlejících není z Ostravy a nikdy v ní nebyli. Nehaňte něco co nemáte vyzkoušené a v Ostravě funguje, neboť papírové jízdenky jsou již dlouhou dobu na ústupu (většina lidí má Odisku, případně platí bankovní kartou). Kdyby s touto pokrokovou novinkou přišli kdekoliv na západě, tak chrochtáte nad tím, jak je to úžasné. Ale pokud je průkopníkem Ostrava, tak se z toho můžete po…..

Kajman
Host
Kajman

Blbost, nebuďte vztahovačnej. Kdyby bylo tím „průkopníkem“ třeba Nové Město nad Čímkoli, kritizoval bych to úplně stejně.
A vysvětlíte mi ten pokrok na příkladu tupého turisty, jak jsem žádal o pár příspěvků níž? On totiž samostatně cestující mlamodyj je něco trochu jinýho než rodina, která se v Ostravě octne jednou za deset let.

Tom
Host
Tom

Je to naprosto jednoduché, pořídíte si kreditní jízdenku a zakoupíte si např. 3denní jízdenku, pokud se tady zdržíte s rodinou přes víkend. A věřte nevěřte, o víkendu vám tato jedna jediná jízdenka stačí pro celou rodinu (2+3). Případně si tuto jízdenku zakoupíte prostřednictvím bezkontaktní platební karty, kterou zcela jistě vlastníte.

Jiri
Host
Jiri

Tady nikdo nekritizuje zruseni papirovych jizdenek. Tady se kritizuji podminky te nove karty. Minimalni nabiti 100 Kc na jednu jizdu je proste zlodejina, stejnetak platnost jen pul roku a kredit propadne. Tohle mohli vymyslet jen „odbornici“ na dopravu v DPO, aneb jak pritahnout jeste vice cernych pasaeru…

jirka
Host
jirka

hm stejná zlodějská praktika jako u mobilních operátorů u předplacených karet. Pokud neprovoláš do půl roku , pak kredit propadá.

Honza
Host
Honza

No, takový postřeh: spousta lidí z MSK na ODISku na kterou není problém dohrát nějaké peníze do elektronické peněženky. Lidé ze zbytku republiky, kteří jezdí často do Ovy, nemají problém si online vyřídit ODISku elektronický na dálku, kdy El. Peněženka je funkci po dobu životnosti karty.

Kajman
Host
Kajman

A lidi, kteří tu vaši slavnou Ostravu chtějí jednou za pět let navštívit? Ti si taky mají pořídit ODISku, 130 korun za kus?

jirka
Host
jirka

počkat , to jako že když pojedu do OV na výlet a budu se chtít svézt jen 2x MHd tak mám smůlu a budu muset pěšky??

Marian
Host
Marian

Jsem velkým příznivcem moderních technologií a rád je využívám. Ale pouze tak a tam, kde jsou funkční a dovolují mít nad nimi absolutní kontrolu, abych věděl, co se děje. To ostravský systém mezi takové rozhodně nepatří a dělá to, co si někdo myslí, že bude pro mne nejlepší. A téměř jako všude se zde najde mnoho mladých dynamitických příznivců, fandů, řekněme šotoušů, kteří hýkají blahem, protože bude nějaká novinka, kde mohou zazářit svými vědomostmi. To je podobné, jako u jednoho „přečíslovaného“ nádraží, kdy místo původní informace, že vlak stojí na 2 nástupišti, na pragotronu svítí 3k sek D-F. To jsou… Číst vice »

Jiri
Host
Jiri

To je tak, kdyz DPO chce prevychovavat lidi, namisto aby se prizpusoboval on lidem…

IGCT
Host
IGCT

Hm, zvláštní, 7 let jsem žil v Ostravě a neznám nikoho, kdo by si stěžoval na to, že už nepůjdou koupit papírové jízdenky. Platba kartou ve voze je velice oblíbená. I já ji používám a jsem za to rád. Nemusím studovat přepravní pásma, hlídat čas a podobné pytloviny. maximálně, co mi DPO strhne, je 24 h jízdenka.

Jiri
Host
Jiri

Staci se ted postavit na Mirove namesti k trafice. Kazde tri minuty tam nekdo chce jizdenku, protoze cikani nemaji platebni karty nebo telefon s premiovymi sms a uz vidim, jak si kupuje nejakou kartu za stovku, aby se svezl z miraku na ocelarskou, kde se teto casti trasy linky 50 revizori vyhybaji jako cert krizi…

IGCT
Host
IGCT

Člověk zakoupením jízdenky a nástupem do vozidla uzavírá smlouvu s dopravcem, čili DPO. Využívání MHD není základní lidské právo. Buď cestující akceptuje smluvní podmínky nebo se zařídí jinak a služeb DPO nevyužije. Jak jednoduché…😊

Kajman
Host
Kajman

Prosím vás, já jsem asi fakticky natvrdlej, omlouvám se za to předem. Ale vysvělete mi:
Budu chtít jet do Ostravy řekněme na prodloužený víkend, čtvrtek odpoledne až neděle. S manželkou a třemi dětmi – 10,7,4. Bydlet budeme třeba někde na kraji Ostravy, chceme si prohlížet pamětihodnosti, co já vím ZOO, hornické muzeum, atd. atd. V neděli zase spořádaně vypadneme.
Jak se herdek v tom nejlepším systému na světě odbavíme? Nemám chytrý telefon.

Cyklista
Host
Cyklista

jednoduše. Na nádraží si v automatu, nebo v prodejně jízdních dokladů koupíte třídenní jízdenky =) Vy a manželka plné, dvě starší děti zlevněné a poslední dítě máte zdarma.

Co je na tom složitého?

Kajman
Host
Kajman

Takže papírové? O tom tu totiž nepadlo ani slovo, píše se tu, že odbavení bude pouze elektronicky, tak z toho vycházím.

Cyklista
Host
Cyklista

ano, koupíte si v automatu jízdenku, která funguje jako kreditní, bezkontaktní….. https://www.dpo.cz/pro-cestujici/aktuality/bezpapirova.html

Uzivatel
Host
Uzivatel

Hlavně DPO dělá mrtvého brouka, když vám to placení jaksi hapruje. Např. používání platební nálepky nedoporučuji, protože se při přiložení načte hned dvakrát, takže nastoupíte a vystoupíte v jedné sekundě. Jenomže toho si hned nevšimnete.
Důkaz, že o tom DPO ví, je vyúčtování dražšího jízdného v takové situaci. Říkají tomu ‚ochranná doba‘ v trvání 120s. Když tohle nevíte, operace s kartou se stává velice nespolehlivým nástrojem placení jízdného.

Kos
Host
Kos

Hlavně DPO dělá mrtvého brouka, když vám to placení jaksi hapruje. Např. používání platební nálepky nedoporučuji, protože se pěti přiložení načte hned dvakrát, takže nastoupíte a vystoupíte v jedné sekundě. Jenomže toho si hned nevšimnete.
Důkaz, že o tom DPO ví, je vyúčtování dražšího jízdného v takové situaci. Říkají tomu ‚ochranná doba‘ v trvání 120s. Když tohle nevíte, operace s kartou se stává velice nespolehlivým nástrojem placení jízdného.

Jirka
Člen
Jirka

Já mám odisku a pokud pojedu autobusem mimo Ostravu platí pro mě nástupní sazba 9kč a potom 1kč za km, při přestupu platím pouze 1kč za km. Papírová jízdenka bez odisky platí nástupní sazbu 13kč a potom také 1kč za km, žádnou přestupní slevu nemají. Pokud pojedu z A do C přes B tak mě s odiskou bude 5km cesta A-B stát 14kč a další 5 km cesta B-C pouze 5kč. Celkem 19kč Pokud pojedu na papírovou jízdenku bez odisky bude 5km cesta A-B stát 18kč a další 5 km cesta B-C stát opět 18kč. Celkem 36kč Zatím jsem neviděl… Číst vice »

Jakub K
Host
Jakub K

A proto ty papírové zrušili už dnes! A tak je to správně …

Ušatá
Host
Ušatá

Toto vše připomíná jen totalitní praktiky. Prostě musíš si koupit kartu za 100, i když utratíš jen 20 a víckrát tady dalších deset let nepojedeš. Musíš mít elektronické bankovnictví, musíš mít mobil, musíš mít počítač, Musíš mít platební kartu, musíš mít účet v bance. musíš, Musíš, musiš, musíš. Proč???? Když mně to k ničemu není a naopak mne to obtěžuje nebo i ohrožuje! Kde jsou ti ochránci svobod a demokracie, odpovědnosti za sebe a své rozhodování? Prostě nic takového nemusím a od toho je tu nějaký právní systém, který by na to měl dohlížet, třeba i Ústavní soud . Kam… Číst vice »

roman
Host
roman

Účet v bance má dneska skoro každý a většina zaměstnavatelů vám vyplatu jinak než převodem na účet nevyplatí. Takže hledáte problém tam kde není.

KarelF
Host
KarelF

Vidíte účet jsem donedávna neměl a zaměstnavatel mne velmi ochotně plat vyplácel oproti podpisu na ruku. Pravda je, že s ohledem na zařazení a to co jsem dělal neměl moc možností (zaměstnavatel). Osobně sdílím názor pána já osobně nosím tištěné jízdenky například, protože v Pražské PID kartou zaplatíte jak u kterého dopravce a smskovou jízdenkou nemůžete do vlaku a do autobusů jezdící mimo území Prahy v těch bez jízdenky papírové nebo na místě koupené nemůžete.

Cyklista
Host
Cyklista

pokud by v Praze pořád nevymýšleli hlouposti, ale zamysleli se nad cestujícími, taky by to šlo zjednodušit. Ale v Praze vždy vymyslí to nejsložitější co jde =)

Proč třeba potřebujeme v PID tři signalizační tlačítka pro cestující (červené tlačítko stop, modré tlačítko pro výstup s kočárkem a žluté tlačítko pro otevření dveří)? Všude jinde stačí dvě, nebo dokonce jedno.

Dominik
Host
Dominik

V tom případě porušuje zákon.

RadekS
Host
RadekS

To je pravdá že účtom ma každý, jenom bych dodal ekonomicky aktívni občan. Když.člověk se stane dúchodcem účet stráci opodstatnení

R2R2
Host
R2R2

Pokud si duchodce rad pridava zbytecne cesty se slozenkami na postu a rad si necha organizovat zivot terminy roznaseni duchodu, tak jiste, ucet nema opodstatneni, jinak je ale i pro nej jednodussi nechat si penize posilat na ucet a platit sve platby elektronicky.

Tomáš
Host
Tomáš

Máme společný účet s manželkou. Banka na jednom účtu povoluje jen jednu platební kartu, tzn. ne vždy ji mám u sebe. 100kč jízdenka mně absolutně nevyhovuje, neboť jezdím MHD jen sporadicky. Výsledkem je, že pomalu upouštím od jízd s MHD. Bohužel. PS: SMS jízdenka stojí min. 32kč – takže ne!

MartinS.
Host
MartinS.

Jako náhodný cestující nemusíte mít možnost zaplatit jízdné způsobem, který Vám vyhovuje. Nástupem do dopravního prostředku MHD se na Vás vztahují přepravní a tarifní podmínky, které musíte dodržovat. Jestli se Vám nelíbí, můžete jet jinak. Ostatně já bych taky chtěl, aby mi průvodčí ve vlaku ČD prodal při nástupu v neobsazené stanici ve Středočeském kraji PIDlístek. Neprodá. Musím jet za tarif ČD, i když nechci. Pokladna stejného dopravce mi přitom PIDlístek prodá. Je to tedy také diskriminace? Z jiného soudku, když přijedu autem do Pardubic a chci zaparkovat v místě placeného stání, musím mít v peněžence drobné, protože parkovací automaty… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Napsal jste to velmi dobře a výstižně.
Každý normální člověk pochopí že je to krok kupředu. A kdo má prázdný účet, nemá kredit na sms, tak opravdu pochybuju že bude mít ty drobné na jízdenku, spíš to riskne na černo.

Jakub K
Host
Jakub K

A takový ušatí omezenci, jako vy mají právo volit ??? … Plnou hubu demokracie, svobody a v šuplíků 30 let stará KSČ legitka …

Ušatá
Host
Ušatá

Trochu se kroťte. Na vaše debilní názory a výlevy není nikdo zvědavý. Omezení si laskavě vztáhněte na sebe.!

Jan
Host
Jan

proč ta karta má vlastně jen půlroční platnost? když bude mít třeba pětiletou, ušetříme přece životní prostředí, ne? jinak asi souhlasím s podnětem, cestující by měl mít možnost si tu kartičku koupit i na jednu jízdenku, pokud potřebuje.

roman
Host
roman

Protože je z papíru a výrobce udává životnost půl roku, pokud chcete kartu z delší životnosti musíte si požádat o normální ODISku

ojstr
Host
ojstr

„Mají to v Londýně“ Akorát, že když jsem byl v Londýně před šesti lety, koupil jsem si tu jejich Ojstrkartu. Minulý měsíc jsem tam byl zas a zůstalo mi na ní i neprojetých patnáct liber – celých šest let. A tohle má propadnout za půl roku.

Jinak označovač bych si od nich klidně a rád koupil, jako takovou kuriozitu, kdyby za to chtěli tak maximálně litr.

MiKi
Host
MiKi

Tak se to vyřeší Šalamounsky. Čoi zasáhne, DPO obnoví prodej jízdenek u řidiče a je po problému. Že bude stát 50 Kč ?Ale vždyt to je její reálná cena, ne ?

Jakub K
Host
Jakub K

V minulosti byl doprodej u řidiče taky dražší, ale těch pár korun navíc zdržovalo řidiče, musí mít dostatek drobných, musí vést nějakou evidenci a potom po každé směně nebo možná měsíčně musí DPO vše započítat. Tenhle provoz stojí tolik peněz, že by ta jednorázová jízdenka musela stát možná až stovku. Jízdenka na vlak taky stojí on line nejméně, na pokladně více ( pokladní tam zadarmo nesedí) a extra příplatek zaplatíte při koupi ve vlaku. Tohle nikomu paradoxně nevadí. Pokud chcete mít v budoucnosti ceny služeb na normální úrovni ( to platí o jakékoli službě) tak budete omezení v komfortu. Dnes… Číst vice »

Jakub K
Host
Jakub K

Možná jsem to napsal blbě, omezení v komfortu, ani ne, teda jak pro koho asi.

Pro mě je zcela nekomfortní chodit někam a čekat na pokladně, platit mincemi, nosit nějaké papírky apod.. Vše se dá jednoduše udělat on line, to je pro mě komfort a benefit!

Babička a Dědeček ( po 65 narozeninách) jezdí zadarmo … (ODISka)

Jakub K
Host
Jakub K

Ten kdo nemá 100 korun na na předplacenou kreditovou jízdenku ( kredit v telefonu a bankovní kartu) si nezaslouží mít možnost cestovat hromadnou dopravou.

Jiná věc je, že ten půl rok je krátká doba, mohla by být třeba 2 roky …

Kajman
Host
Kajman

Bodejť, a taky dejchat si nezaslouží, zmetek jeden. Utratit ho.

Graylag
Host
Graylag

Pokud jsem to dobře pochopil, tak půl roku platí karta, ne kredit. Což vzhledem k tomu, že to je kus papíru dává smysl.

Jestli půjde kredit z karty převést i po její expiraci, nevidím v krátké době problém. Prostě je jen nutné před znovupoužitím koupit novou kartu (jako by dobýt dalších 100 Kč).
Pokud jde převádět jen z platné karty, tak je to nešikovné, protože to znamená neustále hlídat kalendář a pravidelně přehrávat. A v takovém případě je už jednodušší rovnou koupit Odisku.

kakov
Host
kakov

jasně, „maj to v londýně“, tak nebudeme přemýšlet co to je, jaké to je, co to přinese za pozitiva a negativa, hlavně to bezhlavě okamžitě zavedeme, ještě že pán nebyl v africe v některé hodně zaostalé části, asi by prosazoval ukončení provozu MHD, protože přeci v africe ho taky nemají,

Kajman
Host
Kajman

No, oni to právě v Londýně mají nepatrně jinak. Ale to je zjevně pod ostravskou rozlišovací schopností.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Diskriminace to je. Člověk má pár drobných, potřebuje se někam dostat a bez čipu se nikam nedostane, podmiňovat jízdu jakýmkoli čipem, kde je minimální platba 100Kč na půl roku platnosti je opravdu diskriminační. Nikdo nemá právo mě nutit zavazovat se bance v rámci účtu nebo nucení k dodržování podmínek k použití kreditní jízdenky, souhlasit s pořízením a tím být diskriminován, když jedu jednou od nádraží tam a pak zpět nepravidelně. Dále cestujícího nutit tím, že za jízdu za 24Kč podmiňují zaplacení 100Kč. Je to nekalá obchodní praktika!

Gajda
Host
Gajda

Tak jde jít taky pěšky, ta MHD je volba a tu pokud zvolíš, musíš ctít její pravidla, který DPO nastavil holt takto.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ano, ale v Ostrava je dost roztahaná. V mrazu jít dvě hodiny pěky je dost zdraví škodlivé, ale zptátky. Pokud se tedy ve zřízovací listině DPO říká, že možnost by měli mít ji využít ji všichni bez rozdílu a za stanovenou cenu, tak podmiňovat jízdu za 16Kč zaplacením 120Kč je diskriminace jak hrom. DPO tím poruší i svou zřizovací listinu!

Jožin Zbažin
Host
Jožin Zbažin

Nevím proč byste měl platit 120 Kč? Pochopil jsem to tak, že si to koupíte za 100Kč, jednou použijete (kdybyste chtěl jet i zpátky tak 2x) a na kartě Vám akorát zbude 84 Kč (nebo při 2 cestách 68 Kč), které akorát nepoužijete.

Jakub
Host
Jakub

MHD je veřejná služba, která sice nemusí být zadarmo, ale měla by být dostupná. Tímto se dostupnost značně omezuje.

pája
Host
pája

Tak např. Liberecký kraj, který vydává Libereckou kartu pro měsíční jízdenky vydává kartu za poplatek 140 Kč a karta má platnost 3 roky. Jo každé tři roky vysolíte 140 Kč za nic. Samozřejmě, že ta karta má výrobní náklady 0.50 Kč a životnost v řádu desetiletí. Asi se taky ozvu na ČOI. Taky mi to přijde jako nekalá praktika.

Zbyněk
Host
Zbyněk

To je něco jiného, tam je možnost zaplatit hotově nepřestupní jízdné, karta pouze nabízí určité benefity, což se tímhle nedá srovnat.

Dalibor
Host
Dalibor

není to diskriminace. Nikdo nikoho nenutí používat MHD. Prostě jsou podmínky, nějaké konkrétní a jsou pro všechny stejné. Diskriminace by byla, kdyby byly podmínky pro různé lidi (rasa, barva pleti, národnost atp.) různé.

asdfr
Host
asdfr

Suhlasim.
Na jar som si chcel urobit jednodnovy vylet do Ostravy. Vlakom a MHD.
Rozhodnute pojdem autom. Nema chcut maturovat v autobuse ako kupim kartou listky pre 2 dospelych a jedno dieta.

MartinS.
Host
MartinS.

Naťukáte to na displeji a přiložíte kartu. Intelektuální náročnost tohoto kroku je zhruba stejná, jako když jste u automatu na lístky musel 2x zmáčknout tlačítko u dospělého a 1x u dítěte a potom tam naházet mince, které jste si před tím musel někde v dostatečném množství rozměnit, aby Vám nechyběly. Takže není to složitější než dřív, jen je to jiné. Doba se mění. Ale třeba před 30 lety vydávaly automaty na jízdenky MHD jednorázový lístek za 1 Kčs a také se cestující časem naučili, že se lístky kupují jinak, že se dá koupit lístek na delší dobu nebo na kratší,… Číst vice »

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Ak ti to robí problém, nemal by si mať vodičák.

Jen tak
Host
Jen tak

svym zpusobem to diskriminace je.

tu mhd si okatime ze svych dani, mela by byt dostupna kazdemu

R2R2
Host
R2R2

Dostupna kazdemu je. Ze se nekterym nevyplati je jina vec, ale to byste mohl brecet i ve mestech, kde treba nemaji jizdenky pro kratke projizdky a musite kupovat drahe prestupni.

Xyz
Host
Xyz

takže ak vás nikto nenúti chodiť do reštaurácie môžu si na dvere vylepit Zákaz vstupu bielym? to máte divné merítka diskriminácie

AAA
Host
AAA

A nemají ani na předplacenou kreditní jízdenku v minimální hodnotě sto korun

Holt kdo nemá na tramvaj ať si jede tágem!

Koloušek
Host
Koloušek

Pane bože. Cestuje někdo z těch kritiků třeba po Evropě? Kolik desítek euro vyhodím za různé cestovní karty v MHD za jednu dovolenou po Evropě. To bych byl šťastný, kdybych mohl všude použít třeba platební kartu a ušetřil bych. Ti, co nemají telefon, platební kartu, bojí se, že je někdo bude špehovat, že někam jeli, mají problém s placením 100 Kč za kreditovou jízdenku a dalších milion výmluv, ať se vrátí zpátky do jeskyně nebo chodí pěšky.

MMM
Host
MMM

Pravda. Třeba v Lisabonu mají debilní papírovou kartičku, kterou lze nabít pouze na částku v násobkách 5€, a když kredit nevyčerpám, tak mi ho nevrátí. Navíc platí jen rok nebo snad ani ne to.

Jakub
Host
Jakub

Nebo v Portu mají také papírovou kartičku, ale tu si člověk může nabít na přesnou částku kolik stojí jízdenka. Tedy minimálně myslím 1,40 €. Kartička je zdarma.

Lukáš
Host
Lukáš

Co to je za nesmysl? Před nedávnem jsem v Lisabonu kupoval tu papírovou kartičku Viva Viagem, stojí 50 centů + jsem si nabil dvě jízdy po 1,50 €, tj. platil jsem 3,5 €.
To si myslím, že by byl takový rozumný kompromis, kdyby se ta karta dala koupit za tuto částku (cca 10 Kč), k tomu by si lidi navolili výši kreditu podle využití. Nutit někoho, že si musí koupit kreditovou jízdenku za minimálně 100 Kč, je hodně nefér.

R2R2
Host
R2R2

Je to urcite ferovejsi, otazkou je, o kolik to zvysuje zatez prodejcu a zda by to nesnizilo dostupnost nebo nevyzadovalo vyssi investice do provizi. Nakonec by stejne nekteri plakali, ze musi platit za karticku a kdyz si tam nabiji jen jednu kratkou jizdu, tak ze tim extremne zvysuji cenu jizdneho.

Jakub
Host
Jakub

Já třeba s tím co píšete souhlasím, ale vždyť by přece neměl být problém udělat to jako v tom Londýně, kde vám peníze za kartu, včetně zbytku peněz vrátí.

Paja
Host
Paja

Zajímavé kolik se tady objevuje takových názorů. Běžně pod „vlakovými“ články bývají odsudky typu, že kdo nemá chytrej mobil nebo nepoužívá Můj vlak by vlakem ani neměl jezdit.

Lucie
Host
Lucie

Minulý týden jsem se hodně naštvala chtěla jsem si dobít bezpapirovou jízdenku jenže systém měl výpadek. Tak mi paní řekla ať použiji kreditní kartu což jsem neměla u sebe a nebo ať si zakoupím na SMS jízdenka, jenže já potřebovala jízdné jenom na 10 minut. Tohle se u papírových jízdenek nestalo. Vůbec to nedomysleli dívali se jenom na to jak ušetřit my občané jsme jim ukradeni. Kdyby mě chytil revizor vůbec by ho nezajímal můj důvod proč jedu na černo a hned bych dostala pokutu.Měli by to všechno ještě doladit aby byli lidé spokojeni a né aby se báli jezdit… Číst vice »

Jožin Zbažin
Host
Jožin Zbažin

Revizora by to sice nezajímalo, ale na pobočce DP by Vám pak pokutu za administrativní poplatek 30 Kč zrušili.

Petr
Host
Petr

Je sice možná trochu nepříjemné, ale osobně reším většinou problém přesně opačný. Nemám drobné. Možnost platební karty, mobilu, je to nejlepší, co existuje. SMS platby na služebkách řeším ze soukromého telefonu a pak si stáhnu doklad. Je to jak s telefonní budkou.

glagol
Host
glagol

Máte pocit, že se jedná o zlepšení služeb obecenstvu ?

Petr
Host
Petr

Ano

Kajman
Host
Kajman

Ne.