Konec největšího kruhového objezdu ve městě. Budějovice zklidní dopravu na hlavním náměstí

České Budějovice, náměstí Přemysla Otakara II. Autor: Jitka Erbenová (cheva) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10640668České Budějovice, náměstí Přemysla Otakara II. Autor: Jitka Erbenová (cheva) – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10640668

Náměstí Přemysla Otakara II. léta slouží jako zkratka pro průjezd z jedné strany centra na druhou.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Zajíc

Špatný program! Nemá „naše město“(radní)problémy?🤔Historie města České Budějovice by měla být zachována a ne zablokována! Páni a(pardon)Paní radní nechte žít lid který pro toto město pracoval,!✌Je smutné vás kritizovat ale musím! Přeji zlepšení vašich představ a názorů na soužití občanů našeho Města Č.Budějovic!(BUDĚJC)❤

Boris

Centrum ČB umírá již spoustu let a v covidu se to jenom urychlilo. Kolik tam dřív bylo života! Pokud má radnice snahu město oživit tak, aby tam zase bydleli lidé, otevřely se běžné obchody a ty podporovat, jenom dobře! Auta návštěvníků ve vyhrazenou dobu snad i ano, ale průjezd centrem jako zkratka, to jistě ne. Parkování je i před ROH, na námestí je již teď míst méně, pokud jednu starnu zavřou, nic se nestane.

Stefan

Tak super !!! Další krok k zatížení dopravy v ČB 😭
Parkování zakázat ok- to bych bral, ale průjezd ? Fu-ck Logic

Haxor

Největší okružní křižovatka ve městě je samozřejmě na největším čtvercovém náměstí v ČR a to ve Vysokém Mýtě 😀

J.K.

Tak jestli tam bude parkhaus a k němu dobrá navigace, tak proč ne, to funguje skoro v každém německém městě podobně a velice dobře, nebo ve Vídni třeba…

Vasek

Město letos vybuduje variabilní značení na kapacitní parkoviště (směrové šipky s diplayem ukazujícím volnou kapacitu)

Vasek

(edit: značení bude na různých místech ve městě a bude navádět na parkoviště. Původní koment šlo číst špatně, tedy že se na parkovišti bude značení navigovat do správné uličky)

noerf

Ono je problém, že pokud jedete na/z náměstí, tak také můžete objet půl Českých Budějovic než se dostanete, kam potřebujete, takže zahustíte dopravu v širším centru. A to se jedná o nutné služební cesty, jinak je to pěšky rychlejší.

robert

Výborně. Nechápu ty nápady dělat z náměstí jakési odporné parkoviště. To samé Velké náměstí v Hradci Králové. Ten autobazar je vyloženě odporný.

john334

V HK je to mnohem horší než v Budějovicích tím, jak je to náměstí malý a spíš připomíná okresní město. Na tý obří ploše v Budějovicích se ty auta téměř ztratí, i když jsou ty dvě řady po obvodu.

Tomas

Auto je prostě nepřítel, o tom se nediskutuje 😉

původní Jakub P

Auto není nepřítel. Auto je dobrej sluha a prachmizernej pán. Bohužel si je ve městech moc často necháváme panovat, místo aby nám sloužila.

Martin

Pro individuální dopravu bych uzavřel i Sady a to ve prospěch MHD. A po dostavbě komunikací, které tu zmiňují někteří diskutující bych vyhradil jízdní pruhy na Husovce pro MHD před Dlouhý Most k sídlištím. Ono vyhrazení pruhů by pomohlo též IZS.

Jsem si naprosto jist, a dokáží to mínusy, že taková myslenka je pro většinu nepředstavitelná. Pokud má být alespoň trochu „konkurence“ MHD k IAD v ČB, pak to jinak nepůjde.

Taktéž by se mohl někdo zamyslet nad využitím zrušené vlečky do Ferony a vubec využití nevyužívaných vleček.

Kajman

Jako myslíte vlečku, která ve dvou směrech kříží jednu z nejrušnějších křižovatek u OBI plus předtim Nádražni ulici? Tak to bude pecka.

Martin

Rušnější je dnes.

Jarda

Na tomto rozhodnutí se ukazuje „malost“ radních. Uvažují pouze jako radní historického centra a už jim nedochází, že uzavřením města zhoustne doprava v ulicích Na Sadech, Husově, na Senovážném nám. atd., kde je již dnes situace katastrofální. Pouze ukazují naprostou nekompetentnost. Toto opatření v reálu nevydrží dlouho, doprava ve městě zkolabuje každé odpoledne a budou se dělat drahé studie, jak to vrátit nazpět.

Plecháč

Tak to nefunguje. Už mnoho měst (v ČR zatím moc ne) uzavřelo část historického centra, a k dopravnímu kolapsu to nevede. Plzeň nedávno zavřela část Americké, a prorokovaný kolaps také nenastal, jen výrazně zrychlily trolejbusové linky a auta občas čekají o minutu déle na semaforu u Belánky, no prostě totální katastrofa 🙂

Pavel Čech

Situaci v Plzni mohu potvrdit, člověk by z původních reakcí čekal, že auta budou stát v okolních ulicích naskládané na sebe v zácpách a ono nic. Jen se potvrdilo, že když byla špička, tak Americkou stejně mnoho aut neprojelo a neprojely ani trolejbusy.

Matěj

Článek vyznívá hodně zaujatě, autor do něj promítá svůj postoj, že téměř jakákoli auta na jakémkoli náměstí jsou špatně.

Konkrétně v tomto případě si osobně myslím, že není-li omezování parkovacích míst na budějovickém náměstí přímo chybou, tak rozhodně není nutností. Parkovací místa nejsou rozmístěna po celé ploše, jen po obvodu náměstí, zdá se mi to jako funkční a rozumný kompromis. Parkoviště na náměstí v Hradci Králové je problém, ale to rozhodně není tento případ.

Jan Macek

Každý, kdo vlastní auto, by měl mít v ideálním případě garáž nebo svůj dvůr, kde ho může parkovat. Prostě mimo veřejné prostranství.

Martin Verner

Jistě, ale tam, kde bydlí.
Pak jsou ovšem místa, kam tím autem jede, a tam to rozumně požadovat nemůžete.

Jiří Kocurek

Tady se ale matují auta, rozum musí stranou! Nesplnitelné požadavky a jejich trestání je přece snem každého sadomasochisty.

A těch je bohužel až moc.

Jan Macek

jasné, tam kde třeba děláte velké nákupy nebo jedete do nemocnice, tak tam je parkoviště, ale co se týče třeba dojezdu do práce v rámci města, lidi by měli používat víc MHD. Pokud ale člověk dojíždí do práce z větší dálky a jinou možnost nemá, tak by mu měl zaměstnavatel místo pro parkování zařídit (firemní parkoviště). Je tolik možností, jak se dostat na hlavní náměstí jinak, než autem. Člověk nemusí dojet před každý obchod a službu a mít dvě parkovací místa na jednoho zákazníka. Nejsme v USA. Pro dojíždějící z velké dálky pak jsou jinde placené parkoviště.

Matěj

Ano, je hodně možností, jak se dostat na náměstí jinak než autem. Člověk nemusí dojet přímo před každý ochod. Nejsme v USA. Jenže kdybychom tam byli, je parkoviště přes celé náměstí (jako to v Hradci). Nevím, proč by ve městě jako jsou Budějovice na takto velkém náměstí nemohlo být pár parkovacích míst jako doplněk, nikoli místa pro rezidenty ani pravidelné dojíždění.

Filip Jirsák

Stejně tak ale není rozumně možné požadovat opak (který ovšem dnes spousta lidí požaduje). Totiž že v místě, kam tím autem jede, bude mít parkovací místo zdarma přímo před vchodem.

Matěj

Místa na náměstí nemají být určena k trvalému parkování, to lze ovšem samozřejmě nastavit. V Budějovicích je jen jedna strana náměstí určena rezidentům, další tři jsou návštěvnické.

Pavel

Velice „nezaujatě“ podaný článek. Ostuda, zkratka, kořist, nežádoucí…
Já vůbec nejsem vůči nějakému zklidnění, ale zatím mě to na většině míst nepřesvědčilo. Neboť to bylo vždy politické rozhodnutí neopírající se o nic než aktivismus. Raději bych, kdyby to někdo podložil čísly (statistika průjezdů, parkování, anketa místních, možnosti parkovat jinde, …), změnu navrhl architekt a mezitím jinde vznikaly parkovací domy, tak jak je to na západě. Ale to bych chtěl asi příliš racionality na české poměry.

Filip Jirsák

Statistiky průjezdů a parkování by byla zbytečná, když je cílem množství aut omezit. Možnost parkovat jinde zajistí soukromé subjekty, až konečně skončí „nekalá konkurence“ města, které parkovací místa dotuje.

PetrB
Vasek

Náměstí není park, navíc obzvlášť takovýmto způsobem zničit unikátní panorama, jaké budejcke náměstí má.

PetrB

Stromy na náměstí Přemysla Otakara II. už v minulosti patřily. Byly tu do 30. let minulého století a zmizely poté, co prostor upravil architekt Pavel Janák.

ABC

asi věděl co dělá….

Vasek

Neučí staryho orla létat a radši se podívej, kde tehdy byly a jak byly vzrostlé a porovnej to s tím nápadem v odkazů.

bifidus

Na to, že zruší provoz po náměstí tam těch stromů zase tolik není. Klidně jich mohli dát více na vnitřní plochu, kde by chodcům prospěly mnohem víc.

Facepalm

To je zase v diskusi krásná soutěž o nepředpotopnější názor…

Jiří Kocurek

Původně bylo náměstí místem, kde se probíkal trh. Kdo dovezl nebo donesl něco na prodej, ten prodával. A jiní nakupovali. Stejně jako dnes, kdy se tomu říká farmářské trhy. A to znamenalo, že je potřeba na náměstí dopravit zboží.

Občas se na náměstí konala nějaká kulturní akce, když přijeli komedianti. Nebo přijel pan hrabě. Dneska? Komedianti naštěstí nevymřeli a místo pana hraběte je to nějaký politik. Dneska to také znamená, že se tam nějak musí dopravit to zázemí.

Změna je také v podobě použitých dopravních prostředků.

původní Jakub P

Na nic z toho nepotřebujete na to náměstí volný přístup autem 24/7, natož možnost volného průjezdu skrz to náměstí pro auta, která tam ani nemají start/cíl. Naopak, pokud se má trh nebo kulturní akce konat na místě, kde je obvykle parkoviště, musí se to dlouho dopředu vyznačit a pak obtížně řešit auta, která tam přesto stát zůstanou (ať už naschvál, nebo proto, že jejich provozovatelé jsou na dovolené/v nemocnici/kdekoli celou tu dobu, co tam značky byly). Oproti tomu, když je to místo, kde je obvykle pěší zóna, v podstatě stačí jeden člověk, který v domluvený čas spustí/sklopí sloupek bránící vjezdu… Číst vice »

Karl. vB

Na tomto náměstí zřejmě nikdo 24/7 parkovat nebude, protože max. pobyt je 120 min./150 Kč.

původní Jakub P

OK, v tom případě není třeba řešit zapomenutá a „zapomenutá“ auta před akcí.

Zbytek, tedy že pro konání trhu nebo kulturní akce nepotřebujete volný vjezd na náměstí 24/7, ale jen člověka, který odstraní zábranu a auta trhovců nebo s technikou pustí tam a zpět, platí naprosto stejně.

Joter

Já bych nejdřív začal tím, že dokončíme po 30ti letech obchvat města, tedy D3, že uděláme tu 20let omílanou silnici z kruháče Globusu do Kněžských dvorů s návazností na D3, pak bych si vyhodnotil, jak klesnul provoz na náměstí (protože by se mělo centrum celkově trochu uvolnit a spousta lidí už tudy transitovat přestane) a pak teprve začal s nějakými pokusy…

Facepalm

To je fakt úvaha na úrovni „dokud nebude hotovej Pražskej okruh, musím nutně jezdit přes Staromák“.

Joter

1. když si zapnu v Praze Waze a začne houstnout doprava, taky jedu neuvěřitelnejma uličkama – to je úplně stejné, dostat se z místa A do místa B co nejpohodlněji a nejrychleji (pro ekology s nejnižšíma emisema CO2) 2. Kromě transitu (což bych pochopil) to omezení parkování z náměstí vytlačí další část lidí, dřív se do sportu nebo pro oblek šlo nejdřív na náměstí – blbě se tam parkuje, takže půlka obchodníčků zkrachovala. A teď zkrachuje i ta druhá, dopadne to jako Lanovka, která byla obchodním centrem ČB a teď je tam akorát pár asijských obchodníků… ale tak lidi to… Číst vice »

JardaP

Přesně tak! Nejlépe hlásat progresivní názory a mínusovat bez znalosti místních poměrů, že? Ale podobné zkušenosti jsou i jinde. Kdo nechce, nevidí …

Jan

V Praze Na Příkopech se taky blbě parkuje a stejně tam obchody nestrádají ani když tam mají nejvyšší nájmy široko daleko. Stačí když je to v docházkové vzálenosti ze zastávky MHD. Pro velké zboží, které je třeba vozit autem se jezdí do nákupních center na kraji města, tam mají parkování dost.

Vasek

Budejce nejsou Am Graben.

Martin Verner

Tam jde spíš o docházkovou vzdálenost od rozumných parkovacích kapacit. To funguje.

Jiří Kocurek

A to zboží v obchodě, jak ono se tam dostane?

původní Jakub P

Povolenej vjezd do pěší zóny pro zásobování v danou hodinu (obvykle se to dává brzy ráno) je něco, co už lidstvo vynalezlo. A světe div se, funguje to i na těch Příkopech, na Staromáku, Národní Divadlo běžně zajíždí na Ovocnej trh ke Stavovskýmu a Kolovratu s návěsama plnýma kulis, rekvizit a kostýmů. Ono to funguje, protože těch aut je pár a musej se tam chovat jako hosti a maximálně opatrně… Rovněž už byly vynalezeny rudly, ruční vozíky, paleťáky (ruční i elektrický) a další pomůcky určené k tomu, když máte zásobovat obchod, kde se dodávkou nedostanete až před vchod. Ať už… Číst vice »

původní Jakub P

Ad 1) to je prave ten prusvih a duvod, proc je treba ty ulicky a oblasti s nima delat pro auta komplet neprujezdny. At uz bludistema jednosmerek nebo treba rozdelenim sloupkama a podobne. Jinak tranzitujici auta zahltej historicky jadro mesta, kdykoli by na ty urceny trase po hlavnich staly v kolonach o minutu dyl. Driv to takovej problem nebyl, protoze si do tech center malokdo troufnul, respektive malokomu to stalo za to, tudy cestu hledat ale s rozsirenim navigaci a zejmena tech, ktery se ridej podle hustoty provozu, tenhle problem silne narostl a mesta ho musej resit.pokud si nechtej nechat… Číst vice »

Karl. vB

Otázka je proč auta centrum zahlcujou, jaká je nabídka jiné trasy mimo něj.
Pokud funkční kapacitní alternativní spojení mimo centrum, díky dlouhodobé neschopnosti radnice, neexistuje a vše se musí crcat přes něj tak to podle toho taky vypadá a každý postižený si hledá tu svojí trasu sám.
Neschopnost budějovické radnice ohledně dopravního řešení města (viz tunel pod nádražím – 20 let pouhého žvanění a 30 mil. Kč za různé „studie“) již v minulosti kritizoval i jihočeský hejtman Kuba a loni raději převedl projekt pod kraj.
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/tunel-pod-nadrazim-budejovice.A210510_607233_budejovice-zpravy_mrl

Peter

Poznam. U nas v okresnom meste bola davno pesia zona v centre, ale spoplatnili parkovania v okoli. Momentalne ked sa pojdete prejst po nej v sobotu, nedelu tak tam nestretnete takmer nikoho. Predajne mobilnych operatorov to zabalili ako prve. Z pesej zony uz tiez zmyzla vecsina obchodov. Dari sa len par obchodom s vietnamskymi hadrami. Tie tam predtym neboli. Da sa pekne pozerat co leti v hypsterskom svete. V priebeho 5-6 rokov sa na tom istom mieste sa stihla vystriedat bezobalova predajna, predajna s RAW food potravinami a kaviaren, kde vrchol ponuky bolo sojove late. Na pesej zone sa dost… Číst vice »

medvěd

Narovinu: budete stát jak oháňka 15 – 35 minut v koloně sunoucí se městem, nebo to prosvištíte přes náměstí a jste u vodárny za 5 minut a sjedete na výpadovku na Krumlov. Radní pořád nepochopili, že městem je tranzit. Už aby byla D3 a Severní spojka. Silnice v městě jsou dolámané a městský okruh v nedohlednu. Až začnou hrabošit Strakonickou ulici, tak si místní užijou zácpy a 2 den hejtman stavebníky postaví do latě. Bohužel to opět bude na úkor řidičů. Přeji jim ocelové nervy.

původní Jakub P

Prave, ze tem ridicum se neda divit, kdyz tu zkratku pres namesti pouzijou. Zejmena kdyz jim ji poradi navigace. Proto je jedine reseni ji zkratku proste zavrit a historicke centrum zneprujezdnit.

Jiří Kocurek

Takže přibude emisí a kolony budou ještě delší. Neboť pro tranzit chybí co? Obchvat.

Když byla na Ferdinandce dopravní zácpa, nechal pan císař postaviti druhou kolej. Ferdinanka tehdy nevedla středem měst, až na výjimky. A tuhle vesnici, Slavíč, nová Ferdinandka obkroužila, neboť by se to úzkého tunelu nevešla. Až pak bylo možné tunel zneprůjezdnit.

původní Jakub P

Jasně, kapacita průjezdu přímo přes to náměstí vytrhne kolony na okruhu kolem nejužšího historickýho jádra města (Na Sadech, Lidická, Mánesova, Husova, Na Dlouhé Louce)… Sorry, tohle na nemá ani na Šípkovou Karkulku.

Budejcak

Tenhle pohled z cerny veze je super. Neznaly mistopisu by snadno usoudil, ze v CB bydli petset lidi a za radnici zacina les ☺️

Joter

Oni si to radní myslí asi taky a že všichni jezdí do práce na kole, takže auta nejsou třeba…

Vasek

Tak hlavně jestli si sami zruší to své parkování na náměstí.

JardaP

Klidně zruší, přečtěte si článek o kapacitě plánovaného parkinghausu u zimáku. Buď to půdorysně dimenzují na kloubové autobusy nebo bude minimálně 1/2 kapacity za závorou pro vyvolené. A těch 100 metrů do háku se nějak dopotácí a na náměstí nebudou štvát kolemjdoucí “sponzory” prominentními RZ na autech zapíchnutých přímo pod okny úřadu. A jako bonus budou mít klid k zodpovědné práci. To by bylo, abychom ten veřejný prostor neuklidnili, že? Předpokládám, že stavbu parkingu už řádně “vysoutěžila” ta správná firma. … a takhle si tu žijeme, v té naší vesničce střediskové.

JardaP

… pardon, “vysoutěžila”, už to vidím. Musím se dojít podívat, jaká cedule tam visí na plotě. Tuším, že vím.

bifidus

Soudruzi z magistrátu mají zabrané kompletní parkoviště u Sportovní haly. A to si tvrdě brání :-).

Ryno

No je to vidět na parkovištích vyhrazených pro zaměstnance a zástupce Magistrátu.