Konec největšího „kruháku“ v zemi. Plzeň promění náměstí Republiky, ubude aut
Náměstí Republiky v Plzni. Foto: Plzen.eu
Podobu revitalizace náměstí určí architektonická soutěž.
Podobu revitalizace náměstí určí architektonická soutěž.
V Plzni na náměstí moc aut nejezdí. 🙂 Každopádně rozhodně ano, nejužší centrum má být pěší zóna, vždyť je pár set metrů od náměstí velký parkovací dům (Rychtářka), který plný nebývá a kromě pár míst pro invalidy a zásobování netřeba do úplného centra zajíždět. Problém bude trošku s rezidentním parkováním, v podzemí je málo místa. Další rozhodné ano pro zeleň, náměstí je vyprahlé (ty zlaté obludy v rozích to nevytrhnou). Náměstí byl velký prázdný plac v historii, kdy se tam konaly každodenní velké trhy, demonstrace a popravy, a nic z toho už se dneska nedělá. I koncert už je dnes… Číst vice »
Krásný je, že největší parkoviště tam mají úředníci magistrátu
Tomáš
Přesně tak! Předpokládám, že radní půjdou příkladem a to parkoviště před radnicí bude zrušeno!
Každopádně záměr je to chvályhodný.
Držím palce. 💪
Les uprostřed Plzně a v něm vlci. Centrum města vyčistit od aut.
Vše jenom pro pěší maximálně ruční povoz. V noci omezit osvětlení, protože světelný smog krajského města je vidět nejméně na 30 km !!!
Pomalu mizí Škodovka, Prazdroj bude dodávat pouze vodu.
Radnici nechat zarůst popínavými růžemi.
Světelný smog je více než vidět i z Toužimi a bohužel už ovlivňuje i projekt MOTO na Manětínsku. V SRN normálně večer zhasínají. V Plzni musí být ve 2 ráno nasvícené všechny památky a most na Americké je nasvícen tak perfektně, že oslňuje trolejbusy.
Tak možná jako fáze 0 by stačilo, aby trhovci přestali jezdit dodávkama po ploše náměstí mezi lidma…. Takový ty běžný trhy , kdy si „pan trhovec“ s dodávkou couvá davem lidí ke svojí dřevěný budce, aby náhodou tu veteš nemusel nosit 20 metrů, to je fakt bizár… A zázrak že tam ještě nikoho nepřejeli.
Jo, nemůže si vzít rudl.
Pane Sůro, prosím, můžete říci z jakých dokumentů jste při psaní článku čerpal? Aby jste mi rozuměl, nijak nepochybuji o správnosti a kvalitě Vašeho textu, jen mne návrh další velké revitalizace náměstí natolik překvapil, že bych se rád s těmito materiály blíže seznámil. Předem děkuji.
P
V článku se píše, že účelem velké revitalizace tohoto náměstí má být zvýšení bezpečnosti chodců a zvýšení plynulosti MHD. Oba dva důvody jsou naprosto liché a vzbuzují ve mně velkou obavu z výsledku ve dvaceti letech již druhé velké revitalizace. Pohyb chodců zde není pro ně nijak nebezpečný a MHD zde je plynulá. Podle mne nemůže dopadnout dobře něco, co je obhajováno falešnými argumenty. Velká revitalizace náměstí byla dokončena před pouhými 16 lety. Byla velmi důkladná a také velmi nákladná. Autor projektu, architektonický ateliér Soukup, má velké zkušenosti s revitalizací památkových center a jsou to i velmi dobří urbanisté. Odvedli… Číst vice »
Ano. Pohyb chodců není nebezpečný.
Ale provoz aut je dost často hrozny a bezohledný.
Pohyb chodců dost nebezpečný je, zejména v rohových částech náměstí, kde chodci přechází napříč a z druhého rohu se na ně řítí do zatáčky auta. Například roh Františkánské ulice bez přechodu ve špičce je pro chodce velice nebezpečný a přejít normálně směrem dolů až nemožné. Proto rozhodně souhlasím s omezením aut a přidáním stromů.
Řítit se auto jsem ve vámi popisovaných místech nikdy nevidel.
Asi tam často nechodíte. Právě v těchto mistech se často řítí auta v nepovolené rychlosti.
To nemůžete myslet vážně… 😀
Paní má naprostou pravdu. Zrovna ve Františkánské ulici je rychlost 30 km/h často překračována. I další rohy náměstí jsou nebezpečné, třeba ten směrem Bedřicha Smetany, kde se často řítí i z Prešovské ulice přes zákaz různé Bolty, Dámejídla atd.
Bydlím na náměstí…přidala bych jen zeleň… zrušila bych parkování pro pány z radnice a ponechala volné jen pro svatby….
Naprosto souhlasím s paní Alenou ,přidat zeleň a když už tak zrušit parkování aut pro vrchnost a namísto toho zřídit třeba parkování pro koně,tím by se snížil provoz i rychlost dopravy jen ty koblihy by zřejmě někomu nešli pod nos. Ještě že nikoho nenapadlo v rámci revitalizace přemístit kostel háže totiž velký stín a z radnice není dobře vidět na protější stranu náměstí to by byl teprve kšeft,ale co neni nebo nebude teď jistě přijde v budoucnu až taková myšlenka chytne za srdce nějakého vlivného politika 🤣🤣🤣
A to mýlíte. V době, kdy se rozhodovalo o zbourání historicky velmi cenného domu proti kostelu a výstavbě hotelu Ural, tedy na přelomu 60. a 70. let, padl i návrh na zbourání kostela. Bez legrace.
Řítit auto u Františkánské je zcela běžné… dunění aut okolo náměstí přes kostky někdy velmi rychle někdy pomaleji, je známá věc..stromy by náměstí velmi pomohly s daly by vláhu celému místu, je to taková vyprahlá placka, je tam vedro v létě… 🙂 takže stín stromů a zeleň by skvěle náměstí zútulnili a auta tu jezdit taky nemusí, však je to “ srdce “ celé Plzně, proč by tu měl být hluk… a plocha pro parkování může být jinde, aspoň bude více místa třeba pro posezení nebo právě ty stromy… květiny…
Možná když už, tak by mohly vést obě strany linek přes Prešovskou. Takhle by mohly zastavovat všechny tramvaje na Sadech Pětatřicátníků.
Za mě je zastávka hlavní pošty opravdu nešikovná – nejen kvůli tomu, že lidé musí přebíhat mezi linkami, ale i proto že kdo není místní, tak je ztracenej (Sám jsem se do Plzně stěhoval a chvíli mi to trvalo zjistit, jak zrovna tahle zastávka funguje).
Pro ty kdo neví, tak směrem do centra jezdí tramvaje 1,2 a 4. Z té samé, pouze obráceným směrem jezdí pouze 4. A Hlavní pošta pak slouží pro tento směr 1 a 2.
Ještě chci dodat, že mě štve i to, že zastávka Hlavní pošty má jiný název. Prostě by se ta zastávka měla též jmenovat Sady Pětatřicátníků a basta.
A vejdou se koleje do Prešovské? Ta ulice sice asi je dost široká, ale na křižovatce se Sedláčkovou a na vjezdu na náměstí by musela vzniknout esíčka s velmi malými poloměry, minimálně na rohu náměstí by to určitě zasahovalo i do stávajícího chodníku, zrovna v místě v velkým pěším provozem.
Trochu se bojím toho „ozeleňování“. Parky na historických náměstích je pomýlený koncept. Náměstí má urbanistickou roli centra městského života. Má kompaktní zástavbu, která na sebe vzájemně (a pak na chodce) působí. Už v 60. letech kazili různí předsedové MěstNV historické rynky tím, že tam „prdli“ stříbrné smrky. Náměstí pak přestalo fungovat jako jednotný prostor. Na plzeňské náměstí Republiky stromy nepatří, stejně jako na Malostranské nebo Staroměstské náměstí v Praze. Menší stromy, keře a květiny asi v pohodě, ale i v takovém případě magistrátu doporučuju nenechat se unést vizualizacemi, ale myslet na to, jak taková veřejná zeleň bude trvale udržována a… Číst vice »
Esteticky tomu naprosto rozumím.
Problém je v tom, že se v tom městě zároveň bydlí. A s tím, jak v posledních letech statisticky přibývá tropických dní, se tzv. zelená infrastruktura stává nutností.
Tepelný ostrov je sviňa, přes den se rozpálí a potom hřeje ještě celou noc. V srpnu máte v Praze kolem páté ráno rozdíl klidně 3-5°C mezi ulicí bez stromů a parkem.
Vím, o čem píšu, bydlím v tom.
Nemyslím, že stromy po obvodu náměstí Vámi udávanou estetickou hodnotu naruší. Samozřejmě jde o proporce, asi to nebudou stromy, které časem kompletně zastíní výhled na historické domy a pokud budete stát stále v pomyslném středu náměstí (ano, vím, že je tam katedrála), stále poznáte, že jste na rynku.
Pokud to budou nizke stromy ktere nezastini fasady domu, tak ty zase maji naprosto minimalni efekt na zastineni pobytoveho prostoru.
V kompaktnim meste ma nejvetsi vliv na tepelnou pohodu na urovni ulice stin ze samotnych domu.
Plzen je mesto automobilu. Vice mist by se melo vylepsit
– zasypat rondel
– udelat ze Studentske ulice jen jednopruh v kazdem smeru
– predelat namesti Milady Horakove na Slovanech
– tramvaj na Vinice a na Doubravku
– z Klatovske udelat jen jeden pruh
– nedokoncit vychodni okruh
– predelat krizovatku u pivovaru
– predelat Rokycanskou ulici
– zrusit parkoviste v Sadech Petatricatniku
Nechtěl byste tu příšernou Plzeň nejraději zbourat ? Tedy samozřejmě pouze bagrem poháněným šlapkami….
Auta jsou soucasti nasi civilizace a maji nezastupitelnou ulohu, samozrejme je treba je ale regulovat, rozumne samozrejme. S vasim fanatickym pristupem, muzeme rovnou zakazat elektrinu a vratit se do 18. stoleti… – Rondel se zasype az se postavi pokracovani Lidicke smerem ke Kalikovaku. – Pokracovani Studentske smerem na Bilou Horu je taky ve 4-pruhu, takze jeji zuzovani je kravina. Navic supluje neexistujici a neplanovane pokracovani zapadniho okruhu smerem na Tremosnou. – jak? Krizi se smer Centrum – CB a vnitrni Doudlevce – Koterovska – tramvaj na Vinice souhlas, na Doubravku kravina, v trase 16 se nevejde a nahoru k Tescu… Číst vice »
Za sebe doplnim, ze nechapu proc se neresi premena linky 30 na trolejbusy. Navic v dnesni dobe bateriovych trolejbusu by nemuseli byt vsude troleje, treba Rolnicke namesti.
To už se řeší, právě těma parciálama.
Např. se bude rekonstruovat ul. Heyrovského, tak se tam rovnou postaví trakční stožáry. Nejdřív se bude natrolejovat v zastávce Šimerova, potom se natáhne drát až na Sídliště Bory (jakože z druhé strany od té Šimerovy).
Město s tím počítá, jen asi není cash na to postavit všechno najednou.
Parciály rozhodně nejsou všespásné, v plánu je mít pod trolejí komplet úsek z Bor až na Doubravku + stoupací stopa Studetskou (zbytek převážně na baterii). A to v podstatě v kuse už kolem roku 2030, kvůli plánu nákupů vozidel. Nicméně, jestli se to povede je ve hvězdách, protože zrovna Heyrovského je příkladem proč to moc rychle nejde. Chcete naprojektovat trať – a pak to začne:…požadavek na úpravu nebo generální rekonstrukci komunikace, požadavek na úpravy kvůli cyklistům, požadavek na výměnu a úpravu vodovodu, kanalizace, plynovodu aj. (když už se to rozkope). A v tu ránu je to akce za stamilióny, s… Číst vice »
Elektrifikace linky č. 30 se řeší, ostatně lze odkázat i na schválený dokument zvaný Plán udržitelné mobility Plzně – opatření 106. Nicméně je třeba říci, že jeho plnění je plně závislé na vůli vedení města. To minulé nastartovalo projekt tramvaje na Vinice, trolejbusu na Košutku apod, to současné (opoziční) má k těmto plánům spíše rezervovaný postoj. Tak uvidíme…
Děkujeme za informace přímo ze zdroje 🙂 Držím palce, ať se to povede.
Já na tom výše psaném nevidím nic extra fanatického…
Vy jste Plzeňák?
Je to trol. Krmíte ho zbytečně.
Kudy by jste tu tramvaj Doubravkou chtěl vést?
Krásně po Rokycanské, jak byla plánovaná. (Rokycanská na to je postavená) a pak to uhne do Masarykovy ulice. Ten prostor i v té Masarykovy ulici je bez problému (max někde v části u Habrmannova náměstí by možná byl v jednom směru společný pruh s auty, ale to není nic neřešitelného a problémového. Spíš je problém, že to někteří rádoby odborníci tvrdošíjně odmítají, že prý trolejbus stačí. Přitom většina lidí Vám řekne, že ta tramvaj by byla lepší a že by to zlepšilo dostupnost Doubravky, která by se tou tramvají „přiblížila“ centru.
Pokud myslíte vážně že Masarykova ulice je pro vedení tramvajové tratě bez problémů, tak debata s vámi nemá žádný smysl.
Možná byste mohl uvést důvod, proč by nebyla bez problémů. Ale asi žádný nemáte 🙂 Ta ulice je široká dost a je tam dost volného místa, kde by nebyl problém 15-16m, kde by se vešel jízdní pruh a samostatný tramvajový pás (a to nepočítám do toho stávající chodníky, takže prostor tam je ještě větší). Pouze část u Habrmannovo náměstí by třeba v jednom směru muselo být kombinované pro auta jako např. od viaduktu u nádraží směru k Mikulášskému náměstí (a to by opravdu nějaké extra komplikace nepůsobilo). Stačí chtít a přemýšlet a ne např. celou ulici zazdít nějakou rekonstrukcí, ale… Číst vice »
Důvod je velmi jednoduchý a je jím šířka Masarykovi ulice. Nemáte pravdu, když píšete, že má nedostatečnou šířku jen u Habrmannova náměstí. Nedostatečnou šířku má i mezi vyústěním Smrkové a Borové ulice do Masarykovi.
Bohužel nemáte pravdu, mezi Vámi zmíněnými ulicemi je šířka mezi domy skoro 20m (bráno i s chodníky), na Slovanské (kde také jezdí tramvaj) v místech, kde jsou samostatné pruhy po auta mimo koleje, je šířka mezi domy 18m (např. mezi Papírnickou a Jedlovou ulicí). Tzn. že pro tramvaj tam je místa dost, dokonce i více než v místě, kde tramvaj už je a jsou tam chodníky, samostatné pruhy pro auta v každém směru a chodníky.
V neposledni rade zavest vice silnic s max rychlosti 30 km/h
Tak snad to nedopadne jako s Americkou..
Výborný nápad, jsem matka dvou děti a na náměstí jsme často ať jde o banku, kadernice nebo trhy a tuhle změnu uvítáme více než velkým nadšením.
Rozhodne zeleň je více než skvělým nápadem. Tleskají 👏👏👏
Naprosto souhlasím. Důležité je vysázet tam co nejvíce stromů, aby z náměstí konečně přestalo být betonové peklo.
V Plzni na náměstí jsem byl jen párkrát.. je to urbanisticky velmi důstojné místo, ale ty stromy tam chybí.
Zulova dlazba je beton?
To samozrejme neni, ale z pohledu prehrivani v letnich mesicich funguje prakticky stejne.
Ta dlažba není žulová, je to italský porfyr.
Kde je na tam něco betonového? Byl jste na tom náměstí vůbec někdy?
Já myslel, že největší kruhák v Česku je Slovanské Náměstí v Brně.
Takových v ČR je 😉 Slovanské nám. má velkou konkurenci například v Českých Budějovicích nebo třeba v Lanškrouně.
Velký kruhák je i na náměstí ve Vysokém Mýtě. A to je největší čtvercové náměstí v ČR.
Tak to jste myslel velmi spatne. Takovy kruhac na MUK 361 na D1 ma vic jak dvojnasobny prumer brnenskeho namesticka.
Největší kruháč je Hradec Králové
Chtěl jsem zmínit komunikaci kolem zámku v Náměšti na Hané. Ale HK je bez diskuze. 🙂