lot
Autobusy

Konec nadějí: Rafaj zamítl rozklad Pardubického kraje, autobusové soutěže jsou zrušeny

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže definitivně zrušil sadu autobusových soutěží Pardubického kraje, ze kterých měli vzejít dopravci na dalších deset let. Pardubický kraj neuspěl s rozkladem proti verdiktu, když definitivně jeho naděje pohřbil předseda ÚOHS Petr Rafaj. Ten dal za pravdu svým úředníkům, kteří jako první instance vydali verdikt už na podzim. Úřad to oznámil v tiskové zprávě.

Úřad přezkoumával postup kraje na základě podnětů od firem Arriva Morava a Toms Transport Services. Dospěl k závěru, že se kraj dopustil diskriminace, a to zejména ve dvou bodech: u bankovní záruky a u požadovaných vozidel.

Zadavatel požadoval předložení bankovní záruky výhradně od banky, která má sídlo v České republice a má bankovní licenci od ČNB. Tímto postupem dle úřadu zadavatel vytvořil bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže.

Pokud jde o autobusy, žádal kraj pro část plnění malý typ autobusu s maximální délkou devět metrů. Zároveň ale připustil náhradu tohoto malého typu autobusu autobusy většími, avšak až v délce od 10,5 metru. „Tím zadavatel bezdůvodně vyloučil použití tzv. přechodového typu autobusu o délce více než 9 metrů a méně než 10,5 metru, který by vnitřní kapacitou jinak odpovídal jeho požadavkům,“ napsal antimonopolní úřad ve zprávě.

Pardubický kraj se musí s pravomocným výrokem antimonopolního úřadu vypořádat. Vítězové totiž měli zajišťovat dopravu v kraji už od letošního července. Rada Pardubického kraje proto už koncem března schválila návrh na zahájení zadávacího řízení na zajištění autobusové dopravní obslužnosti na přechodné období do doby, než budou konečně vybráni dopravci na 10 let. Kraj nejspíš prodlouží smlouvy stávajícím dopravcům. Rozhodnutí ÚOHS může kraj ještě napadnout žalobou u Krajského soudu v Brně, ta ale nemá odkladný účinek.

Kraj hledal v tendru dopravce pro osm oblastí, jako vítěze vyhlásil společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí (ze skupiny ICOM Transport) a Arriva Východní Čechy. Souhrnná hodnota zakázek byla 6,8 miliardy korun. Právě tyto firmy už dnes ovládají zhruba 90 procent linek v kraji.

Oblasti Pardubického kraje a vítězové tendrů, které ÚOHS zrušil:

Jevíčsko- ČSAD Ústí nad Orlicí
Litomyšlsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Lanškrounsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Ústeckoorlicko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Poličsko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Chrudimsko – Arriva východní Čechy
Holicko – ČSAD Ústí nad Orlicí
Přeloučsko – Arriva východní Čechy

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Jo, takže Klupka s tím svým starým střepem na trase Chrasť-Uhersko bude jezdit dál..no super.

Kulový blesk

Odborníci z kraje. 🙁 To nemohli zadání tendru dát na kontrolu právníkům? Nevěřím, že by je na tyhle dvě chyby nikdo včas neupozornil.

kakov

tak zrovna o parametrech busů vědí právníci kulovi, tudíž těžko na něco upozorní

Kulový blesk

Jeden z napadených bodů nemá s autobusy nic společného – bankovní záruka je finanční nástroj, který se používá napříč všemi obory. Druhý bod (délka autobusů) je dost nápadný tím, že neobsahuje souvislý interval délek vozu. Asi u nás ve firmě máme jiné právníky, protože při kontrole dokumentů se občas zeptají: Hele, tady máš rozsah od 10 do 35, ale o stránku dál pokračuješ rozsahem od 40 do 65, kdepak je ta část od 36 do 39?

Michal

S tou bankovní zárukou bych zadavateli i rozuměl. Stačí se zeptat v Polsku, kde chtěli uplatnit bezpodmínečnou záruku od čínské banky, když jim čínská firma utekla ze stavby dálnice.
S tou délkou autobusu je to ale jasné, zvláště když na to padly během výběrka dotazy.

Ondřej

No právě, že to dělali právníci, hlavně kraj si pořád stál za svým s tou délkou vozů, Arriva na to poukazovala v průběhu řízení několikrát svými dotazy.

Ondřej

Zaplať pánbůh za to zrušení.