Konec monopolu Renfe. Na španělských VRT budou jezdit i Francouzi a Italové

Starší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan SůraStarší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan Sůra

Španělský správce vysokorychlostních tratí Adif Alta Velocidad završil výběr dopravců pro svou páteřní síť. Prezidentka Adif AV Isabel Pardo de

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkjk

Dobrá zpráva, určitě to pomůže většímu využití španělských VRT.
Další podrobnosti:
– smlouva na 5 let
– Rielsfera 5 párů za den, Ilsa 16 párů
– Rielsfera chce vyjet hned v prosinci 2020, Ilsa až v roce 2022
– Ilsa chce pořídit 23 jednotek Frecciarossa 1000, Rielsfera chce použít 9 jednotek (později přidat dalších 5) TGV Dasye

Joseph

Brzy i na českých kolejích. Byl jsem letos v únoru na přednášce jedné právničky, která je kovaná v dopravě a ta mi řekla, že se opravdu obává o českou dopravu, zejména železniční.

Joseph

A proto si s touto právničkou vytřel jeden úřad zádel….

Brzdič zániku

Už jsem to odhalil. Zemplínec je Petr r.! 😉

Tomáš Záruba

Tak zrovna ve Španělsku má vstup konkurence jen a jen pozitivní aspekty. Žádný provázaný systém nebo cokoli podobného, co by případně mohlo být konkurencí narušeno, tam neexistuje, a grafikon vzor „noty na buben o pauze“ je taky všechno jen ne zákaznicky přívětivý.

Zemplínec

Ano s touto liberalizací souhlasím. Ale musí tady být skutečně kvalitní dopravce. Ne jako Arriva co si sem přitáhne srágory z rovinatého Německa a pak tady ani nevyjedou kopec ale hlavně že tady nadávají na 810 přitom takový pěkný motoráček a technicky zdatnější. Ostudu tady akorát dělají ale ty jejich kvalitní vozy stojí kompletně za hovno. Technicky jsou ty vozy nemožné tyhle překupy ojetin by se měli zakázat nebo jim udělat alespoň velmi přísnou. Sice souhlasím že staré béčka by se taky měla vyřazovat ale ne je nahrazovat těmito šroty. Renfe sice mají konkurenci ale pamatuju si na jízdu s… Číst vice »

Daniel Mach

Tak to je fajn, že souhlasíte. Předpokládám, že bez vašeho souhlasu by se asi Adif musel zhroutit. Kolik Brouků Pytlíků jako vy sem ještě napíše nějakou zhovadilost?

Zemplínec

Kolik Brouku pytliku tady alespon zacne premyslet ???

xyz

„Ne jako Arriva co si sem přitáhne srágory z rovinatého Německa“ Ty „srágory“ v Německu jezdí i na kopcovicých tratích (zjistěte si např. výškový profil úseku Bad Laasphe – Erndtebrück, kde jezdí snad dodnes; či řady dalších tratí, kde jezdily donedávna). Německo zdaleka není jen rovinaté. „Ano s touto liberalizací souhlasím.“ Však to je úplně jiná liberalizace než to, na základě čeho vyhrála Arriva. Především proto, že VRTkové vlaky ve Španělsku jezdí na komerční riziko dopravce. “ Technicky jsou ty vozy nemožné tyhle překupy ojetin by se měli zakázat nebo jim udělat alespoň velmi přísnou.“ Překup ojetin je běžný u… Číst vice »

Zemplínec

To sice ano ale většina vozů přivezena z Německa se do těch kopců nikdy nepodívala.

Martin

Ja vas prispevek tak uplne nepochopil, u nas zatim neni jedina VRT trat, a clanek je o konkurenci na VRT… Nevsiml jsem si, ze by TGV nebo ICE vlaky byly na nejak spatne urovni, navic jsou to vlaky, ktere zvladaji a umeji i vysoka prevyseni a rychlosti na Spanelske trate nebudou pozadu, umi 320 resp. 300km/h a to ICE nemam uplne rad,…

TPal.

Nevidím moc souvislostí mezi soutěžemi o české rychlíky a vysokorychlostními vlaky ve Španělsku.

Zemplínec

Je v tom dost velká věc. Myslím si že konkurence se zde moc nepředvedla spíš jen udělala trapas. Jde o to že ani jeden z dopravců nejednají a nehrajou prostě fér hru. Jsem velký zastánec ČD ale jsou tu věci které mně štvou. Souvislost to má v tom že předpokládám že jako státní dopravci budou hrát fér hru. Ne že si Jančura tvrdí jak dokáže vydělávat ale jezdí za cenu poloviční vozy které musí mit CZ registr ale mají stále Rakouský. O Leošovým cashbacku nemluvě to je zneužívání dotací. ČD a OBB taky spřahávání proti konkurenci. Když dopravci nehrajou fér… Číst vice »

TPal

1. Po zkušenostech s RegioJetem i LEO Expressem bych trapas nazýval jinak.

2. Nelze srovnávat české rychlíky a vysokorychlostní vlaky. Dělá snad v Itálii italo trapas? A nebo Thalys? Co když Ilsa využije nové jednotky Frecciarossa 1000?

Y.K.

Pozor na lži!
Viz drážní úřad: „Vozidla se zásadně registrují v registru členského státu, kde byla poprvé uvedena do provozu.“
Výjimkou je, pokud na vozidle dojde ke změně technických vlastností. Takže žádné „musí mít český registr“. I ČD provozují vozidla s registrací A, třeba Bmz vozy po ÖBB nebo dva čerstvě pořízené Taurusy.

Kubrt

Dal jsem mínus za to, že je to celé schizofrenní blábol, ale OK, když chceš něco konkrétního: „bys jel trestní stíhání proti….“ – doufám, že reálně „jet trestní stíhání“ nemůžeš, ale jako občan můžeš podat trestní oznámení, pokud víš o trestném činu. Udělal jsi to? Pokud ne, měl bys. Třeba ti pomůže, když nám vysvětlíš, jaké trestné činy se dle tvého mínění staly.

Zemplínec

Arriva – Ohrožení bezpečnosti cestujících kvůli špatně rozumícím strojvedoucím. Leo Expres – Vycucávání státních pěněz za pomocí tzv. Cashbacku Regio Jet – Platící poloviční dopravní cestu, porušení pravidel u registrace vozů. přičítání cestujících kteří ve vlaku nejsou dále také neschopnost zajištění ND. Situace kdy nechal cestující sedět11 hodin ve vlaku. Kdybych potřeboval se někam nutně, rychle dostat tak jedu a nečekám jak trotl. Toto jsou ale ovšem věci které si má ohlídat drážní úřad, ne že je tady budu muset připomínat. U Arrivy jsou sice obhájci kteří tvrdí že měla málo času na přípravu. ALE! To je jako kdyby jel… Číst vice »

xyz

Zapomněl jste na ČD: v okamžiku zavedení 75% státních slev, zrušení zákaznického jízdného pro dotčené skupiny osob = aby se sleva počítala z o to vyššího základu a aby státní příspěvek do rukou ČD byl za takové zákazníky o to tučnější (vašimi slovy: ČD vycucají o to víc státních peněz).

Zemplínec

Všichni dopravci se na tom snaží vydělat.
Myslím že zrušéní zákaznického jízdného
není zas takový problém. Jistě by se to mohlo řešit ale pořád se nejedná o Cashback jako takový.
Všichni dopravci mají svoje hluboké, černé temno a oni to ví přesto ale někteří dopravci mají toho temna více. A to je chyba toto je počátek malých přerústajících harantů ve velké spratky.

Alexandr Mikulka

Co to meleš, tupidlo? U Arrivy proběhla hloubková kontrola Drážního úřadu s výsledkem „žádné zásadní pochybení“, Bulhaři umějí česky lépe, než ty, vozy registrované v Rakousku jsou plně legální a mají je ti tví chráněnci ČD, co tam máš dále, negramote?

Y.K.

RJ žádná pravidla registrací neporušuje, vozidla zůstávají v registru země kde byla poprvé registrována. Mají to tak i ČD. Jsme v EU. Platící poloviční dopravní cestu? Hm, výjimku z ceníků si u SŽ zařídil jak?
Kdo chce psa bíti, hůl si najde.

Nekdo

„Každý kdo bude souhlasit tak má očividně rozum kdo ne tak jsem napsal něco špatně nebo je to úchylnej debil který mele pantem ale vlastně ví hovno.“ -> to, že nedokážete diskutovat, natožpak diskutovat na úrovni a používat korektní argumenty, a sám, jak o sobě píšete „je to úchylnej debil který mele pantem ale vlastně ví hovno“ už je samo o sobě dostatečným důvodem, abyste dostal mínus. nicméně nebojte, pár starých zapšklých nádražáků s Vámi bude souhlasit, protože Čekej Déle je nejlepší na světě! a taky §1 vždy se to tak dělalo; §4 lidé by to zneužili; a §11 nádražácí… Číst vice »

ABC

Mít vyšší moc tak už jedu trestní stíhání proti Arrivě kvůli vozům a Bulharům, Leo Expresu kvůli jeho Cashbacku díky kterému dostává peníze které by neměl a na Jančuru kvůli jeho platbě za poloviční dopravní cestu takže za nefér hru a taky kvůli technice jeho vozů. ČD samozřejmě za již řešenou kauzu proti OBB.

Vždyť stačí zaběhnout na nebližší policejní služebnu….