Konec minisedaček, nově zásuvky a wi-fi. Modernizovaný „honecker“ vyjede v příštích týdnech
České dráhy dnes poprvé veřejnosti představily, jak má vypadat v budoucnu cestování v modernizovaných vozech řady Bdmtee. První má začít
České dráhy dnes poprvé veřejnosti představily, jak má vypadat v budoucnu cestování v modernizovaných vozech řady Bdmtee. První má začít jezdit v Pardubickém kraji v příštích týdnech, modernizace vagónů přezdívaných také jako „honecker“ ale nabrala zpoždění.
České dráhy na pardubickém hlavním nádraží představily prototyp, jak má vypadat sériová modernizace tohoto vozu. Vůz prošel kompletní proměnou, dostal nový, komfortní interiér, informační systém a prošel technickou revizí.
„Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generální ředitele ČD pro obchod.
Největší změnou je snížení počtu míst k sezení: namísto 96 celkem 79, z toho tři sedadla jsou sklopná. Cestující tak mají více prostoru než na dosavadních sedačkách, které svoji velikostí připomínají vagón vhodný pro přepravu dětí z mateřských škol.
Modernizace těchto vozů byla jednou z podmínek Pardubického kraje pro desetiletou smlouvu. „Průběžná modernizace vozidel a rozšiřování služeb ve vlacích je pro nás základní podmínkou spolupráce s dopravci. Doba se mění a cestující mají oprávněně určité požadavky jak na sedačky, tak na možnost připojení notebooků, mobilních telefonů či wi-fi připojení,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Ve voze byly instalovány nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě mají větší rozteče a je mezi nimi vždy stůl. Ve voze jsou elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, wi-fi, velkoobjemová police na zavazadla, nebo místa pro jízdní kola a kočárky.
„Soupravy jsou vybaveny wi-fi připojením, elektrickými zásuvkami a dalšími nutnostmi, které já v této době beru za určitý nezbytný standard. Když jsem osobně navštívil dílny v Přerově, dohodli jsme se i na nadstandardních úpravách. Kupříkladu umístění odpadkových košů je zvoleno tak, aby nepřekážely cestujícím v pohodlném sezení. Mnoho dalších věcí bylo sjednáno pro co nejkomfortnější pohodlí cestujících,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
České dráhy slibují i větší bezpečnosti díky centrálně zavíraným a za jízdy blokovaným dveřím, které jsou doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Nástupní dveře jsou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním. V prostoru pro cestující jsou doplněna tlačítka „zastávka na znamení“. Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, nahradila polospouštěcí.
Během rekonstrukce vozu bylo dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem, nové podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze je k dispozici prostor až pro 6 jízdních kol.
„Modernizované vozy budou jezdit běžně ve třívozových soupravách typu push-pull. V soupravě bude dvojice modernizovaných vozů Bdmtee a klimatizovaný řídicí vůz řady 961, který je bezbariérový. Jeho součástí budou nově plošiny pro nástup cestujících na invalidním vozíku. Komfortní regionální soupravy budou obsluhovat především páteřní trasu Kolín – Přelouč – Pardubice – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová,“ doplňuje ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Tomáš Netolický. Podle mluvčí ČD Vandy Rajnochové bude vůz nasazen nejspíše v druhé polovině července, až proběhnou některé dílčí zkoušky podle požadavku Drážního úřadu.
České dráhy představily prakticky identický vůz už loni na veletrhu Czech Raildays. Od té doby se modernizace dalších vozů, které získaly svoji přezdívku podle východoněmeckého prezidenta Ericha Honeckera a země původu, příliš neposunula. Teprve v červnu dceřiná firma Českých drah DPOV vypsala zakázku na modernizaci 52 vagónů. Stalo se tak čtyři měsíce poté, co dceřiná firma Českých drah DPOV zakázku na modernizaci naopak zrušila. České dráhy se loni rozhodly zadat zakázku napřímo DPOV, ta ale kvůli nedostatku kapacit vypsala sama soutěž na dodavatele. Do ní se přihlásily dvě firmy ŽOS Vrútky a Tratec-CS. DPOV ale zakázku letos v lednu zrušilo.
„Důvodem zrušení jsou omezené finanční možnosti zadavatele ve vztahu k nabídkovým cenám předloženým účastníky zadávacího řízení,“ uvedlo DPOV v písemné zprávě zadavatele. Tehdy odhadlo cenu za modernizaci 47 kusů na 358 milionů korun. Nově poptávají České dráhy modernizaci 52 kusů za 702 milionů korun.
Vítěz tendru získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na modernizaci dalších 36 vozů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji nebo jinde v rámci České republiky.
Lepší vozy naslibovaly Pardubickému kraji do nové desetileté smlouvy, již nyní je jasné, že cestující budou muset na lepší svezení počkat. Podle dodatku ke smlouvě s krajem mají všechny modernizované jezdit od červnové změny jízdního řádu 2020/2021.
Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagón pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu.