Konec marného hledání místa. ČD cestujícího při změně řazení automaticky přesadí
Cestující na nádraží v Plzni. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Další novinka má zjednodušit cestování lidem bez místenky. Upravené grafické plánky pro výběr místa ve vlaku usnadní nalezení volných míst k sezení.
Že to ale trvalo… ve 21.století….
Ono to je moc hezký, ale jen pro trochu bystré cestující. Dá se říci, že každou cestu (ČD, ÖBB, DB, SBB-) se setkávám s někým, který ani netuší, že na vagonu je nějaké číslo a když už zjistí to, tak nevidí čísla nad sedačkami. V ÖBB RJ Feldkirch – Wien, zas každou chvíli místenky ani neukazují, takže asi tak…
Nechápu proč na permanentně nejvytíženější spoje nenasadí víc vagónů.To je to takový problém?
Pořád nejsou vozy (a už vůbec ne „ty lepší“)
Z nějakého důvodu jsou netto smlouvy. 🙂
Ex1 bez objednávky jede kousek navíc (z Ostravy až do Prahy)
Přesně… zrovna včera rychlík Vysočina z Prahy do Havl.Brodu – čtyři (vlastně 3 a půl) starých vagónů, místenka už se ani nedala koupit… úplně beznadějně narvané, stál jsem na chodbě z Prahy až do Světlé nad Sázavou… všichni se tlačili a mlátili přes sebe…tak otřesný zážitek jsem ještě na železnici snad neviděl. Jediné pozitivum – milý a přátelský pan průvodčí, který alespoň lidem ochotně zajišťoval přípoje, protože vlak kvůli tomu, jak se do něj všichni ani nemohli nacpat vyjel už z Prahy o asi 15 min později.
Jé, a to se mi zrovna dneska stalo. Z Plzně do Prahy jsem jel se dvěma dětma Flixem, vše fungovalo. Na cestu zpátky jsem byl líný jet na Florenc na bus a měl jsem týden dopředu koupenou místenku do dětského oddílu v klimatizovaném voze. A pak přijde notifikace o změně místa. A i když jsem tento článek ještě nečetl, v tu ránu mi to bylo jasné: Jsi v háji, kámo. Přijel náhradní vůz řady BD. Pominu kvalitu vozidla, jezdily v tom už naši dědečkové a taky žili. Pominu i to, že to stalo o stovku víc, než ten Flix. Ale… Číst vice »
Ve Flixu se vám zase může stát, že vaše sedadlo nebude existovat. 😆
jenže se to Vojtěchovi -nestalo…a v tom to je….typický quasi-argument mimo relevanci
Nebo i o dost horší věci. Koupil jsem si dvě místa ve Flixbusu vedle sebe na noční spoj, fakt jsem se přes den totálně „vyšťavil“, protože jsem počítal, že v tom Flixu budu pět hodin spát a v Ostravě nebylo pro mě místo ani jedno a polští řidiči i cestující dělali, že mi nerozuměj.
Takže jsem jel někde vzadu mezi lidma na poslední tý zadní sedačce a vrátili mi asi 1/6 ceny jízdenky.
Změna sice přijde SMS a e-mailem, ale v aplikaci Můj vlak se neprojeví. Proč přesazují i lidi, kteří mají místenku do vagonu, který je zařazen, to také moc smysl nedává. A konec marného hledání místa to také není, když jsou místa přebookována do vagonu, kde vůbec místa k sezení nejsou číslována.Ale zachrání to průvodčí, která při nastupování hlásí cestujícím: „Pokud máte místenky, sedněte si, jak chcete a nehledejte svá místa. Nenajdete je, protože tam čísla vůbec nejsou.“
A pak jsou cestující bez místenek, kteří třeba vůbec aplikaci k cestování nepoužívají. Jestlipak nějak podpořili ten personál, aby to zvládal…
Jednak nechápu, jak cestující bez místenek a bez aplikace souvisí s tématem. Za druhé nechápu, proč a jak by cestující měli podporovat personál a proč by to měli být zrovna jen cestující bez místenek a bez aplikace.
Bylo by fajn ve vlacích IC, EC a railjetech zavést povinnou rezervaci místa. Rád bych dopsal přidat vozy, ale u rj to pochopitelně nejde a u ostatních je už tak problém dodržet řazení.
To by byla naopak vrazda VHD.
Ne, byl by to krok, jak cestování pro normální lidi zatraktivnit.
Nikoliv, je to blok pro využívání… Když máte těsně přípoje, nebo do poslední chvíle nevíte, kdy pojedete, tak v případě povinné rezervace buď A) nezvolite vlak vůbec B) musíte investovat do více místenek na spoje za sebou (třeba při cestování vlakem s kolem je to dnes už prakticky nutnost….)Bohužel tim zaberete více míst než je nutné, ale když nemáte jistotu zda připoj počká, nelze to řešit jinak…. Lepší by byl styl CSD nebo částečně MaV, kdy část soupravy je zásadně nemistenkovana (jednou zabrané místo je vaše) , naopak část vozu je povinné mistenkova – každý tak získá dle svých potřeb.… Číst vice »
„musíte investovat do více místenek“
Rezervace zdarma?
Rezervace zdarma je k jízdence. Pokud chcete jednu jízdenku a více místenek, tak zdarma je jen ta první.
Pouze u jistých vlaků. Když jede třeba ze zarhaničí do ČR tak často ani nejde vybrat místo z plánku a dostanu něco automaticky. A někdy zas musím platit jako třeba na Berliner z Prahy.
A dopadne to jako v některých zemích, kde si cestu musíte debilně plánovat týdny i měsíce dopředu jinak nejedete.
Naštěstí ještě většinou existují i rychlíky, akorát místní přípoje někde nesmyslně těsně váží jen na dálkové expresy.
A jak je taeda možné, že R8 je běžně ve špičky vyprodaná, když ji Jančura zvraždil a tudíž tím absolutně nikdo nejezdí?
A neříkejte mi, že jsem jediný platící a zbytek lidí v tom plně obsazeném vagoně je placená stafáž.
A na stojáka vás nevezmou?
A proč to nedělají třeba v Rakousko či ve Švýcarsku? Protože je to úplná blbost. Jednou je to veřejná doprava, která je placena z daní, tudíž by neměla být omezována obstrukcemi. Ať se každý si dopravce rozhodne jen na komerčních spojích.
Přesně tak. Pokud to někomu vadí, tak si může koupit první třídu s rezervací, tam se obvykle nestojí. Přece nechceme, aby museli kupříkladu studenti jet ze školy až v sobotu, anebo lidé na pracovní cestu v týdnu vyrážet už ve 3 ráno, protože později je vyprodáno.
Oni ví, že každý den na*írat lidi jedoucí do a z práce by se jim mohlo vymstít.
Což by expresy být měly.
Minimálně v první třídě by měla být povinná rezervace. Rovněž by yblo dobré, aby ČD začaly vyžadovat dodržování správného obsazování míst vyhrazených pro matky s dětmi a v případě, že na toto místo má zakoupenou místenku cestující, jemuž vyhrazeno není, její platnost zrušit. Klidně i za pokutu.
A co otcové s dětmi? Ti mají smůlu?
Jak vyžadovat dodržení správného obsazení vyhrazených míst? Vždyť nikde není zakázáno, takové místo obsadit, jen jej musíte uvolnit, pokud nastoupí cestující z právem toto místo obsadit.
To samé místenka, proč to pokutovat? Protože i toto SPPO řeší: Cestující s místenkou, který neprokáže nárok, musí případně místo uvolnit cestujícímu bez místenky , který nárok má – peníze za místenku se nevrací.
Ale jinak je podle mě blbost vyhlazovat někoho z přednostního místa, když tam cestující s takovým právem není, max upozornit, že na takovém místě dotyčný sedí, a že pokud někdo nastoupí, je povinný ho uvolnit.
Jak dlouho tento článek SPPO platí? Je to pár let, co v railjetu seděli cizinci s místenkama v dětské části a nějaký Čech je nevybíravě vyhazoval a naštěstí byla přítomná průvodčí a ta jej poučila že i do dětského oddílu se prodávají místenky a že ti turisti mají právo tam zůstat sedět. RGJ to má naštěstí vychytané, pokud nejsou v jízdence děti do určitého věku, tak to místa v dětském kupé neprodá. Dost mi vadilo, že dětské kupé bylo vyprodané dost dopředu a pak tam seděl dospělý člověk (protože to je luxusní kupé za cenu standardu).
Tedy RGJ to má vychytané od určité doby, předtím právě mohl místenku do dětského kupé dostat kdokoliv.
Nevím jak tam je dlouho, ale pokud otevřete aktuální SPPO, tak to tam najdete.
Vím, že aplikace Můj vlak napíše, zda opravdu cestujete s dětmi do 10 let, a že pokud ne, tak místenku nelze prodat, ale systém to pustí, asi z důvodu, kdybyste místenku řešil sólo, nebo nevím proč.
Povinnou rezervaci max. v lůžkovém voze.
Možnost jet v nouzi na stojáka je největší výhodou vlaku proti autobusu.
Pokud nejede po dálnici, tak stojící cestující normálně bere.
Co má dálnice společného s místy na stání?
No a nezaleží na homologaci, stejně jako s kočárkama?
Bohužel s tím jak linky PID více jezdí po dálnicích tak se i jízda na stojáka po dálnici vrací….
Jistě. Buď má autobus místa k stání, a pak to platí i pro dálnici, nebo je nemá, a platí to i pro poslední okresku.
A ten co je nemá zase nesmí do ZDO.
to snad záleží na objednavateli, ne
Nezáleží, protože jde o veřejné peníze. Stejně tak jako objednatel musí ten autobus objednat do každé vesnice alespoň 3x denně.
Ale prd. Pokud někde jezdí mikrobus, taky místa na stání mít nemusí, a je to v rámci krajské objednávky.
Přesně tak, minimálně v určitých vagonech, aby tam neobtěžovali stojící cestující. Ať ČD zavedou nějaký lowcost a větší část vlaku bude povinně místenková a bude to kulturní cestování.
Přesně tak. Jak se píše dole, v Japonsku to tak funguje. A funguje to dobře, jako ocelé jejich dráhy. Kdo chce jet pohodlně, ale ví, kdy pojede, tak si koupí místenku. A v tom voze bude minibar moct normálně projet, na záchod se dostane bez strkanice a nikdo se mu nebude opírat o opěradlo sedadla, pokud bude sedět ve velkoprostoru u uličky. A kdo potřebuje flexibilitu, tak pojede, byť na stojáka. Nevýhodou může být, že v místenkovém voze můžou být volná místa, ale ve voze pro cestující bez místenek je narváno. Ale s tím se asi nic dělat nedá –… Číst vice »
Ano, nedá se s tím nic dělat. Takže je to celé blbost 🙂
Zajímavý, že to těm Japoncům funguje. Že by si jejich dráhy měly vzít vzor z těch našich?
A co vám ti stojící cestující dělají, že si dovolí obtěžovat tak ctěného a nenahraditelného cestujícího 🙂
Vy jste fakt třeba u hodinu a půl dlouhé jízdy zvědavý na to, aby se nad váma celou dobu někdo houpal?
Idea zavedení nějaké nižší vozové třídy není špatná. Dalo by se to propagovat jako „zelené vozy“, samozřejmě s příslušnou barevnou úpravou vozových skříní, tedy nikoli zeleň vozová tmavá vzor Bautzen, ale zeleň „ekobio“ či zeleň „čtyřprstý emzák“.
Reklama by hlásala „Cestujte udržitelně bez topení a klimatizace, snižte svou uhlíkovou stopu“, případně „Bez wifi vozy budou již brzy“, „Pojedu bez netu, zachráním planetu“ či „Třídou jedu třetí, protože to letí“. Uvědomělí cestující by se časem začali ostýchat použít jiné než třetí třídy – přinejmenším do doby, než bude železniční provoz garantovaně bezemisní.
Maximálně nějaké % z kapacity vlaku ať má povinné místenky 🙂 Ale vždycky možnost jet na stojáka.
Tak si rezervuješ místo ve voze č. 366 v uličce vedle sedačky č. 16. :-) Není problém.
Já osobně bych tedy – minimálně při dnešním stavu techniky – čekal, že mi appka bude ukazovat aktuální odhad obsazení konkrétního spoje na základ nějakého propracovaného algoritmu, např. dle prodeje vázaných jízdenek na konkrétní spoj, nebo počtu prodaných místenek, kdy asi ne každý jede na flexi jízdenku nebo roční one ticket. A podle toho bych se rozhodoval, zda místenku raději ano, či ne.
Ve Švýcarsku umí tato data zobrazovat i přesto, že vázané jízdenky většina lidí nepoužívá. Takže to jde.
A co víc, zobrazuje je i na nástupištích.
To jde jenom u komerčních spojů. Neplatíme si daně na to, abychom ve finále zůstaly na peróně, protože dopravce pobral dotace a odjel bez nás.
Pokud se cítíte být ženou, tak si laskavě změňte jméno.
Jakto, že u rj nejdou přidat vozy? 🙂 Vždyť jezdily posily na Graz 😉
No a pak že to nejde
V Japonsku meli system, ze nektere vagony lze mistenkovat a jine ne. Lidi co nemaji mistenku tedy nemusi nic resit, a vi jasne, o jaka mista se rvat. Davalo by mi to smysl i tady, protoze na dynamicke zobrazeni takovych mist neni spoleh.
Tenhle systém tady byl až do roku 1993. Mělo to své výhody (člověk věděl, ve kterých vozech ho nikdo s místenkou nevyhodí) a své nevýhody (místenky často dlouho předem vyprodané a pak už to bylo jen o štěstí, jestli cestující urval místo v nemístenkovém voze).
A +- 300 km ten rychlík jel +- 5 hodin a jel 4x za den. Za příplatek, jeďte raději osobákem.
Co to má společného a místenkováním?
nic, ale tenhle člověk má potřebu se vyjádřit úplně ke všemu a za každou cenu
Tenhle systém třeba ve Švédsku přivedli k dokonalosti. Nemístenkové vozy zrušili, vlak jede dvakrát denně a je vyprodaný dva měsíce dopředu. Kdo nemá auto je v prd…
To nerozlišování reálně obsazených míst a těch, kterým vypršela možnost nákupu (dvě hodiny před odjezdem) je protivné, ale našel jsem na to tríček – najděte si ten vlak v mobilním webu ČD (ne aplikaci) a tam to poznáte – červeně opravdu plno, šedě ne.
Přesně tohle dělá aplikace Můj vlak…
Máte pravdu, už to dělá, ale bylo potřeba vynutit aktualizaci v Google Play.
Ano, funguje to, ale z jedničky vás to přesadí do dvojky, i když je ve vlaku řazená „posilová“ jednička (a ta kde máte místenku chybí)
Přesně tak, za chvíli jedu jižním expresem a místo Bmz, daly přeznačené A a místenku mi to přehodilo o B 209 dál
Aha, tak odtud vítr vane. Předpokládám, že když vás přesadí, tak už vám nemusí dávat kompenzaci.
Ani vracet první třidu?
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
No, asi ani první třídu. Mám občas zkušenost, že není řazena jednička velkoprostor a místo ní jen obyčejné „áčko“. Jelikož mám vždy rezervaci, od průvodčího dostanu dva kupóny 30 Kč za absenci zásuvky 230 V a wifi (teď by možná přibyla ještě jedna za klimu), které obratem směním v minibaru. Když vás přesadí do dvojky, kde nebudou absentovat uvedené kvalitativní prvky, jednak za ně kompenzace nedostanete, tak nedostanete ani kompenzaci za absenci jedničky, neboť ta je řazena a nic vám nebrání ji využít. Kdyby vás přesadili do té náhradní jedničky nízké kvality, tak by se kompenzacím asi nevyhnuli. A když… Číst vice »
Toť otázka, ale spíše bych řekl, že musí, v mém případě určitě, jelikož to B209 bylo rovněž místo Bmz
Jo, to automatické přiřazení místenky jinam je super. Posledně v pátek jsem jel, měl s ženou místenku do velkoprostorového vozu a systém nám přihodil místenku do kupé ke dvěma totálně vožralým a smradlavým strejcům někde od Košic. Puch nešel vydržet ani při stání v uličce. Tož skvělá služba – Člověk dostane jiný produkt, ale aspoň o tom ví 🙂
Jo, tohle absolutně nenávidím. Jakmile se změní velkoprostor na kupé, tak má okamžitě přijít notifikace a má se umožnit storno jízdenky zdarma až do času odjezdu (včetně mezinárodních vlaků). To samé pokud není zařazen inzerovaný jídelní vůz nebo klimatizace. Spousta lidí tady vždycky říká „radši béčkem než vůbec“, ale já bych teda radši nejel vůbec a buď si našel cestu s jiným dopravcem nebo autem.
Jenže na dráze budou raději vzdychat nad dobou, kdy jiná možnost nebyla, dálkový autobus byl zakázaný, na auto lidi neměli a pro vycestování z ČR bylo potřeba svolení panovníka, protože v Rakousku vás na ulici zastřelí a panovník přijde o pracovní sílu, která ho živí.
Kdy byly zakázané dálkové autobusy? Možná v SRN, ale ne u nás.
Nalité strejce má vyhodit vlakvedoucí, v Regiojetu to umí dost efektivně. Někdy taky nemám na výběr, chci se dostat domů předem zakoupeným spojem a ne shánět taxíka na 100 km jízdu domů.
Ještě by se lidé mohli naučit čumět. To vyhazování z místa, protože mám místenku, mi přijde hrozně blbý.
Presne, a kdyz nekoho clovek slusne upozorni, tak jeste dostane vynadano s poznamkou ze on nema cas to lustit, jestli sedi spravne…
Občase se i stane, že místa sice rezervována mají, ale v jiném voze. Ale jsou schopni se hádat o těch mých. 🙂
Otázkou taky je, jestli vnitrostátní rychlík o čtyřech nebo pěti vozech musí mít vozy číslované takovými čísly, jako je třeba 368. Normálnímu cestujícímu tohle hlava nebere a ani se nedivím, když se splete a sedne si do sousedního vozu.
No já nevím, ale přečíst na vagóně správně číslo 4 a nebo 368 by snad měl dokázat každý absolvent první třídy…
Tady jde taky o to, že při 5 vozech se dá číslovat 1 až 5 od lokomotivy nebo naopak. Ne luštit kde se přesně nachází vůz 370 a ještě může být číslovaný napřeskáčku. Zajímavé, že na divokém východě (Ukrajina) není problém mít 18 vozovou soupravu, kde jsou vagony vždy číslovány jednou spojitou řadu od jedničky, každý vůz je vždy označen a před příjezdem se hlásí zda se čísluje od začátky nebo od konce vlaku.
Škoda, že vevnitř (kde je normálně panel se zastávkami) se řčíslo vagónu ukazuje, ale spíš až za jízdy.
Tohle jsem také nikdy nepocopil. Proč RegioJet může mít vozy označené normálně 1, 2, 3 a ČD mají tyhle trojmístné pakárny? Já třeba při cestě na nástupiště se ještě podívám do aplikace, kam tu místenku mám, ale když je pak při nástupu rušno (třeba když nakládám kolo a podobně) tak pak trojmístné číslo v hlavně často z nějakého důvodu neudržím, ale pamatovat si třeba „vagón číslo 5“ bych zvládl…
Protože ČD mají tato čísla přiřazena na základě nějakých mezinárodních dohod.
Což je na vnitrostáním spoji opravdu velká překážka.
Švýcaři číslují normálně od jedničky i na mezinárodních vlacích, tak nechápu kde je problém.
Švýcaři možná dostali podle mezinárodních dohod číslo 1. 🙂
a jaky je v tom rozdil, precist si “2” nebo “368”?
tohle je bohapuste remcani.
Je, poměrně hodně. Třeba pro lidi, co necestují pravidelně. Je o dost jednodušší když vlak přijíždí k nástupišti si všimnou „4“ nebo 649….
Ale houbeles.
Presne.
Kdyby to cislovani aspon bylo k necemu uzitecny a slo podle toho poznat druh vagonu (velkoprostor, kupe, decak, posilove Becko…).
Nebo je v tom cislovani nejaka skryta logika, kterou jsem nepostrehnul?
To je pravda, taky mě to přijde blbý. Luštit jestli si mohu sednout tady, nebo támhle. Tady je napsáno expresní rezervace… Co to znamená? Je to tedy pro někoho rezervovaný nebo ne? Mohu si tady sednout?
Pro cestujícího, který nejede na předem plánovanou dovolenou, ale jede z práce v čase který nedokáže předem odhadnout jsou místenky nesmysl. Do tramvaje si místenky taky nikdo nekupuje… Přesedlal jsem na auto a mám klid. Místenky rád přenechám někomu jinému.
Ká před 10 lety presedlal definitivně zpět na vlak anebo nic. Auto je Nouzovske a ještě k tomu pěkne draha
do tramvaje si nikdo mistenky nekupuje zejmena proto, ze v tramvaji jedete vetsinou deset, dvacet minut
ve vlaku vetsinou par hodin
Řeč je o cestě z/do práce, ta ve vlaku obvykle netrvá několik hodin.
Jenže v jednom vlaku jsou občas jak lidi, co jedou z práce pár minut, třeba z Prahy do Berouna, tak i lidi jedoucí pár hodin, jako z Prahy do Ž. Rudy.
Však na lokálku nebo příměstský panťák se místenky nevydávají. Tam zas máte stěstí pokud najdete volné sedadlo anebo v okolí Prahy zda se vůbec do vlaku vejdete.
Nebo se cpát první do vlaku bez místenky, zejména v Praze.
To je spíš návrat k minulému (a lepšímu) řešení. Neobsazená místa, která nespadají pod expresní rezervaci, totiž byla ještě nedávno viditelná v desktopové verzi e-shopu. Po poslední aktualizaci už rozeznatelná nejsou, všechna jsou označená jako obsazená.
Ještě by bylo vhodné prodávat místenky do skutečného odjezdu vlaku ze stanici a ne pouze do času odjezdu dle Jízdního řádu.
Nebo prostě okamžitě, tj. není třeba se začátkem platnosti čekat na jakýkoli vlak. Prostě může začít platit okamžikem nákupu a prostě jen v přepravních podmínkách upravit, že jízdenka musí být zakoupena před odjezdem a to už si zkontroluje průvodčí.
Zde to naráží na problém jak označit rezervované místo pokud je už vlak na cestě, a ještě ideálně v složení B, apod…
Část vozu označit jako „expresní rezervace“
Můj vlak skvělý, jen by to chtělo třeba to číslo místenky neskrývat v aplikaci až v zakoupené jízdence jako teď. Jak to má udělané třeba Leo je nejlepší.
A jak byste si to představoval? Rozkliknu jízdenku a vidím i místo k sezení, nic skrytého na tom nevidím.
Ta cesta od otevření aplikace na hlavní strance vyhledávání je ke zjištění místenky fakt z hlediska UX hrozně dlouhá. Typicky někdy člověk nestíhá, vlak je plný, chce nastoupit co nejblíže místu. Kdybyste však nechápal i dál: Můj vlak: otevřu aplikaci/klik na „Jízdenky“/klik na „Moje jízdenky“ (to je btw zbytečně malé, nechápu doteď proč je tento odkaz menší, než „Dokoupit aplikaci“ kterou třeba vůbec nepoužívám)/klik na jízdenku samotnou = 4 kliknutí, 4 kroky, všechno jinak rozmístěný, nepřehledný. RJ: otevřu aplikaci/klik na moje cesty = 2 kroky a hned vidím místo, zřetelně. Leo to samé. Takže ano, představoval bych si to tak,… Číst vice »
Takže tento víkend na trase HavlBrod-Praha. Zmena razeni. Email vam sice dojde, ale v aplikaci zustava puvodni mistenka, takze castecne vylepseni, ale porad je to prostor ke zlepseni, aby se informace propsala i do aplikace.
Menší pokrok to je. Ještě doladit zobrazování volných lůžek/lehátek v nočních vlacích, v současnosti je tragické.
Přesně tak, stejně tak ani nepoznáte, jestli jsou už jízdenky vyprodané, nebo se ještě neprodávají, nebo vlak kvůli výluce nepojede. To se pár týdnů zpátky stalo mně. Chtěl jsem ject nočním vlakem České Budějovice x Zürich, eshop psal, ať kontatuju telefonního operátora, který mi teprve po 10 minutách luštění sdělil, že vůz není řazen z důvodu výluky. Pokud by tohle vrátil rovnou eshop, neztrácel bych čas já, neblokoval bych infolinku a všichni by byli zase o něco spokojenější.
To jste tak v České dráhy 2029
Ale to zobrazování volných lehátek/lůžek po té aktualizaci normálně funguje…