Konec letecké války. Airbus a Qatar Airways se dohodly na smíru, začnou opravy vad laku na A350

Airbus A350 společnost Qatar Airways. Foto: Qatar AirwaysAirbus A350 společnost Qatar Airways. Foto: Qatar Airways

Detaily dohody nejsou veřejné, Airbus vrátil zpět objednávky na nová letadla.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MBecko

Je možné, že Qatar ví neoficiální informace, kdy skutečně Boeing dodá 777X a pochopil, že je pro ně lepší mír s Airbusem a alespoň nějaká letadla na dlouhé linky

Tom_Matoo

Urcite to bude takhle nejak. Ale i pred 2 lety bylo jasne ze B777X bude za dlouho. Popravde jsem QA vubec nepochopil. Problem s lakem byla „prkotina“ a realne nemohli nic ziskat. Prislo mi, ze jdou hlavou proti zdi. Ted si sice odblokovali A350, ale A321 budou mit o 3 roky pozdeji a neverim, ze od Airbusu ziskali nejakou kompenzaci, max. tak slevu na opravu laku u A350.

David

Taky jim asi doslo, ze MAX neni totez co A321NEO

Petr Pan

podle sily „ustupku“ v tehle dohode lze usuzovat, ze Arabovi po roce doslo, ze tudy cesta nevede… Odebere vsechny ty objednane a tak strasne „vadne“ A350 a za ustupek a „odmenu“ dostane obnoveni objednavky na A320…. Katarci maji vetsi ega jak emiratove a mysleli, ze vymyslenou aferou vytriskaji prachy z Airbus-u… Mam je rad, maji dobry servis a flotilu, jenomze ego a biznis dokopy nejdou

Joe

Tak vymyšlené to moc nebude, důkaz že jim ten lak praská mají. Spíš je otázka proč se tomu tak děje a jestli to skutečně praskalo jenom jim nebo i ostatním. A pokud se to dělo i ostatním, tak to evidentně řešili s Airbusem na pozadí a dohodli se. To jen tihle klauni z toho chtěli vytřískat něco víc ale ouha, Airbus je místo toho poslal k šípku.

Apex

Podobné problémy mají všechna moderní letadla s velkým podílem dílů z kompozitů. Problémy má i 787, které trpí loupáním barvy na křídlech a horizontálním stabilizátoru, ale tam se vztah s klienty tak nevyhrotil. Společnost Boeing koncem roku požádala FAA, aby mu schválil plán na řešení tohoto problému.
Celá tato záležitost se zdá mít několik příčin, zejména poškození ultrafialovým zářením, tepelnému cyklování kompozitních materiálů nebo případům, kdy barva špatně přilne k titanovým spojovacím prvkům.

Tom_Matoo

Tech dukazu, ze stejny problem s lakem u A350 meli vsichni ostatni je mraky. Airbus mel i schvaleni od EASA. Proto tvrzeni o nezpusobilosti A350 od QA bylo spis smesne a uplne zoufaly krok.

Y.K.

Stejně tak to může znamenat, že by Airbus mohl soud projet a proto raději přistopil na dohodu. To by totiž by byl velký problém z hlediska image i vztahu k dalším zákazníkům, kteří také můžou mít problémy s lakem, jen je neventilují. Takže ať tak nebo tak, obě strany shledaly dohodu přijatelnější než popotahování se.

Ala

Jinak než dohodou to ani dopadnout nemohlo největší výrobce a jeden z jeho největších zákazníků.

Pom

To si nemyslím. Tím zrušením zakázek na 350 a 21N dal Airbus najevo, že se nenechá. Podle mě je důvod otočení u Kataru, Airbus sám nechce problémy, tak na to přistoupil, protože proč ne. Ale být to jinak, tak klidně by si Airbus počkal na rozhodnutí soudu.

Džamel

Jsem rád, že to takhle dopadlo, protože Qatar je můj nejoblíbenější dopravce a často využívám jeho linky, kde nasazuje A320 (směr Střední Asie nebo Arabský svět). Kdyby však přešel v malé kategorii na B737, což by se stalo, kdyby nedošlo k dohodě u A350, opustím tohoto dopravce a začnu preferovat Pegasus, který léta s Airbusy.

Gajda

To je zajímavej posun, z pěti hvězd k lowcostu. Myslím, že Turkish moc Boeingů taky neposílaj.
Max u Qatarců bude rozhodně bezpečnější kombinace jak Airbus u Pegasusu.
Ryanair má jen Boeingy a bez jedinýho vážnýho průseru. Southwest to stejný a nebýt tý nešťastný události s tím motorem, byly na tom stejně.

Džamel

Ani nejde o to, že to je od pěti hvězd k lepšímu low-costu, ale o to, kdo lítá dané destinace a letí z PRG odpoledne, kvůli dostupnosti letiště a letí s A. Když si vezmu poslední mé destinace, vždy to vyšlo, že mám na výběr mezi Qatar a Pegasus… Irák, Kazachstán, Arménie, Gruzie. Nejde o to, že bych se bál Maxu, ale B737 je prostě proti A320 morálně starší…

Conti777

Letěl jsem jak 737, tak A320 a z pohledu cestujícího nevidím žádný významný rozdíl. Důležitější by pro mě byly služby daného dopravce než řešit jestli nasadí Boeing či Airbus. Pochopil bych obavy, kdyby dopravce nasazovat ruské nebo čínské stroje, ale takhle to vyjde z hlediska bezpečnosti úplně na stejno a komfort záleží spíše na dané konfiguraci než na konkrétním stroji.

Marťas

737 ještě můžete letět ve verzi Classic a to rozdíl poznáte hlavně v hluku. Zároveň uvnitř je Airbus trochu širší a tím má větší prostor na širší sedadla, uličku (záleží na Aerolince) a hlavně úložné prostory. A „největším“ rozdílem je štěkání Airbusu z podpalubí při tlakování hydrauliky.

Erskine

Ja zdaleka nejcasteji letam se 737 Classic hlavne 737-500 a take 737-400, takze jakmile letim v necem modernejsim, klidne i jen 737-800, tak si pripadam jak v budoucnosti 🙂

Conti777

To ano, ale při běžném létání po Evropě se už s Classicem moc často nedá setkat. A rozdíly mezi NG a Maxem proti 320 Ceo i Neo nejsou dle mého názoru tak markantní, abych se rozhodoval jen podle typu letadla, ale chápu, že pro někoho jsou to rozdíly zásadní a upřednostňuje kvůli tomu jeden či druhý typ.

David

Vyssi lidi moc neoceni nizko polozene okenka u 737… to snad staveli pro cinany.

Tom_Matoo

Tak nazvat pruser s MCAS nestastnou udalosti mi prijde trochu mimo. Kdyby nezakazali provoz MAXu, tak byla jenom otazka casu, kdy se neco podobneho stane u Ryanairu nebo SWA.

Původní Aleš

Southwest má i Airbusy, „zdědil“ je po Virginu. Ale postupně se jich zbavuje.

Původní Aleš

Sypu si popel na hlavu. A to občas lítám s oběma :-(((