Konec kontroly jízdenek u řidiče. Jihomoravský kraj zavádí na první lince nástup všem dveřmi
Autobus linky 304. Foto: IDS JMK
Nástup všemi dveřmi bude platit od 5 do 20 hodin.
Nástup všemi dveřmi bude platit od 5 do 20 hodin.
Musí/nemusí přiložit kartu… Jako nepravidelný návštěvník cestující koukám raději půjdu zrovna za řidičem…
Bude to vedieť kombinovať celodenku pre Brno a doplatok za iné zóny? Alebo si jednou cestou do Kuřimi zruším denný limit na Brno?
A denný limit bude stále 0-24, alebo ich konečne osvietilo a spravia z toho ľubovoľné 24 hod obdobie?
Bude kombinovat, celý „návod“ je ve článku napsaný, ale když při každém nástupu i výstupu přiložíte, budete mít nejlevnější možný tarif
Dost pochybuju, že by to takto fungovalo. Ty systémy denního zastřešení fungují z principu s jednorázovými a celodennímu jízdenkami. Jenže ty celodenní nejsou definované na více kombinací zón. Tedy by se muselo jednat o nekolikastupňovou optimalizaci přes kombinaci celodenní+doplatků na všechny zóny. Dost pochybuju, že to u nás někdy někdo zvládl naprogramovat, aby to fungovalo.
Prostě vám to spočítá jízdy, které byli jen v rámci MHD Brno a jízdy linkou 304 zaúčtuje zvlášť a když vám to v Brně udělá celodenní, tak ji máte. Nic moc složitého. Doplatky pro jednu zónu jsou jen pro k předplatním jízdenkám.
Ale dle tarifu IDS JMK je celodenní jízdenka přenosná předplatní, a doplatky na jednu zónu s ní tudíž lte kombinovat
Jen s předplatními nepřenosnými. Nejde kombinovat s jednodenní.
M19: To, co říkáte, by bylo pro cestující výhodné, ale není to tak naprogramováno, co mám informaci.
Schválně to můžete vyzkoušet, ale pak se nedivte, že systém funguje jinak, než vyvozujete s nicneříkajícího marketingového sdělení KORDISu „Systém sám zvolí pro cestujícího nejvýhodnější cenu jízdného“. Není to pravda.
V papírové podobě to takto kombinovat lze, celodenní jízdenka se považuje za „předplatní“.
Že si nenechali poradit v Ústí. Tam by jim vysvětlili, že tím zásadně utrpí bezpečnost přepravy a přibudou černí pasažéři a jediná správná cesta je na každý zastávce zdržovat s nástupem předem. 🙂
/s
No… viděl jsem videa z řidiče autobusu MHD Praha kde kvůli bezdomáči pustil cestující jenom předkem, takže možná něco na tom je.
Ale jestli jde o bezpečnost řidičů a cestujících, tu mají a měli zajistit jacíkoli asistenti přepravy.
Jop, asistenti přepravy a revizoři jsou tím řešením. Bohužel v Ústí si to nemyslí…
Tak jaký bude důvod tentokrát, že to v PID nejde?
Prostě check-in/check-out pomocí platební karty je milionkrát komfortnější, než když cestující bude koumat nad tarifními pásmy, byť samoobslužně.
K tomuto ale není nutné zavádět nástup všemi dveřmi a zrušit kontrolu jízdenek řidičem (to, že takových řidičů lze v celém kraji spočítat na prstech jedné ruky, to je věc druhá), byť řidič není v rámci IDS JMK primárně od kontroly jízdenek a pokud to tak činí, je to jen jeho vůle. Letos jsem byl v březnu pracovně na Mallorce a tam třeba funguje nástup předem a odbavení pomocí karty „pípnu při nástupu a pípnu při výstupu“ zcela běžně (teda ve žlutočervených autobusech mne neznámého dorpavce, v jiných jsem to nezkoušel). A světe div se, cestující se u terminálu ani… Číst vice »
Přesně tak. To už je pak čistě na rozhodnutí objednavatele, jak důkladně to chce kontrolovat. Zlepšení a zrychlení by to bylo tak jako tak.
A co čtečka kódů v Poseidonu, už je to lepší nebo je spolehlivost dva z 10 pokus?
Neumím moc říci, jako cestující Poseidon nepoužívám a aktivitu řidiče jsem omezil tak na dvě jízdy za měsíc, přičemž na trase, kde se vyskytuju, s Poseidonem moc lid nechodí. Ale když už přijde, funguje to relativně bez problémů. Nicméně strojky se postupně vyvíjí a dost věcí se už podařilo odladit, až na ty platby kartou, sice už nejsou tak hrozné jako ze začátku, ale pořád je co zlepšovat a pořád to umí pěkně zdržet odbavení – nevím, jestli záleží na typu karty, signálu, přenosem dat, komunikaci s bankou… Fakt nevím. Přitom se někdy odbavení podaří téměř okamžitě, někdy až po… Číst vice »
Je dobře, že se nástup předními dveřmi zavádí i jinde než v MHD. Naproti tomu některá velká města (Havířov, Prostějov, Děčín, Frýdek-Místek, Třinec, Ústí nad Labem, Teplice) se k tomuto trapnému a nekoncepčnímu řešení uchylují nebo se od něj nemůžou odpoutat. Jestli mají problém s vandaly a černými pasažéry, mělo by si město svoje obyvatele vychovat jinak. Tohle je pomalá cesta do záhuby.
No tak on ten sever (Ústí, Most, Teplice) je dost specifický a jistá nemalá část obyvatel by kartu nikdy nepoužila.
Není ve FM MHD zadarmo? Respektive je tam jedna koruna, ale to asi se nevyplatí počítat…
Před 30 lety byl nástup všemi dveřmi 24/7 samozřejmost u všech linek MHD Brno, které zajížděly mimo Brno. Linka 304 svým charakterem odpovídá takové lince. Nejde tedy o žádnou novinku, spíše je to k smíchu, že jsme se po 30 letech dočkali návratu tohoto konceptu jen na 1 mimobrněnskou linku a jen v omezeném čase.
Konkrétně kam?
Protože pokud myslíte např. Šlapanice, tak tam se jezdí v tomto režimu pořád.
A do Lelekovic, Bílovic, Kuřimi, nebo třeba Sokolnic apd. žádná „MHD Brno“ nejezdívala.
Třeba Ostopovice.
Rebešovice a Modřice taky.
Z Modřic a Rebešovic je ale nástup po celou dobu na všechny dveře, nebo mi něco uniklo?
Nie je. Nástup mimo zón 100 a 101 je vždy prednými dverami. Jedinou výnimkou je 31 keďže na trolejbusové linky sa to z nejakého záhadného dôvodu nevzťahuje.
Tím záhadným důvodem je to, že trolejbusy měly komplet uzavřenou kabinu řidiče včetně poloviny prvních dveří a řidič by se musel neustále otáčet dozadu a otevírat dveře kabiny. Ze stejného důvodu to funguje i v Modřicích v zóně 510 při nástupu do tramvaje č.2
Ale tady pokud se nemýlím jenom na 49 a 63, na ostatních (509, 510,…) bylo pokud vím vždycky odbavení u řidiče
Ostopovice jsou samostatný relativně nedávno.
A na jaké lince přesně?
Nevím, co tam jezdilo dřív, ale mám za to, že to byla linka MHD zajišťovaná DP. Třídvěřový autobus a nástup všemi dveřmi. Až s nástupem IDS se tato linka zrušila a obyvatelé dostali bonus v podobě linkových vozidel a nástupu předem. Pamětníci to jistě upřesní, ono to už je nějakých 20 let, ne-li déle.
Takže na lince 48 do nástupu IDS, tak to dávám za pravdu, akorát to bylo součástí MHD, takže v této statistice zapadne
Klíčová slova “linek MHD Brno”…u ČSAD tohle nebylo nikdy…
Jinak, zaplaťpámbu za ty dary! Tohle bych zavedl všude…
No pokud je mi známo, první takovou linkou tady ta 304 rozhodně není. Minimálně vím o lince č. 75 IDS MSK ODIS z OV-Poruby do Hlučína. V Moravskoslezském kraji se označuje nástup všemi dveřmi bez nutnosti kontroly jízdního dokladu řidičem bílým pozadím čísla linky, číslo samotné je tak černé. Takto se značí i čísla linek mimo jiné MHD Ostrava. Naopak, všechny jiné regionální i městské linky mají číslice bílá na černém pozadí.
Tak na 31 do Šlapanic vám taky řidič jízdenku neprodá, 304 je ale první regionální linka v JMK, kde se to testuje
Včera bylo pozdě
Dovolím si podotknout ze dřív v provozu v režimu nástupem všemi dveřmi je linka 300 IDZK krerou lzs brát za regionální
Ale bez automatu.
Nejde náhodou o MHD v souměstí okolo UH?
Tarifně ano, ale normálně je to bráno jakože většinu objednává kraj (mimochodem MHD samotná ještě nástup všemi dveřmi nemá).
Paní Staňkovou z ROPIDu jebne, až zjistí, že se nekoná žádný propad tržeb…
KORDIS v komentáři na FB zmiňoval, ze nový systém správně počítá i s šalinkartou, pokud je spárovaná s kartou, se kterou se pípá.
První regionální autobusový spoj v objednávce kraje s nástupem všemi dveřmi je linka 253 z Plzně do Nové Huti, funguje to tam od roku 2020. Jen se to nemedializuje 😉
Linka je celá v obvodu MHD Plzeň. Takže to je něco jiného? 😉
Linka je v obvodu MHD Plzeň už několik let jen po Červený Hrádek.
Fakt? 😉 https://www.idpk.cz/data/catalog/1/617/554690.pdf?show
Já tam teda vidím MHD 🤭
minimálně o 274% 😁
Jen houšť. Tohle je něco, co opravdu výrazně zrychlí a zatraktivní veřejnou dopravu.
No jo, urban sprawl a Záhoří. A pak se vymýšlí nesmysly jako “bus na zavolání”. Na to nejde říct nic jiného, než že v Kuřimi jsou buď darebáci, nebo matláci.
Podle sebe soudím tebe? Busy na zavolání fungují v rámci IDS JMK již nějaký ten pátek a funguje to. Ale on se vždy najde někdo, kdo si svou frustraci musí vylít na něčem o čem nic neví, protože na ty pravé původce své frustrace si netroufne. 😉
Kritizuju místní urbanistickou perlu. Nespolehlivý a nepružný bus na zavolání je pak jen důsledek.
Tohle dobrý psychoanalytik netipuje, za to špatný pacient vyžaduje. 😉
Takže zase něco mimo obsah článku a to tvrzení o nespolehlivosti, to už je opravdu jen váš výmysl. Právě to, že tam jede jen dle potřeby je znak flexibility. 😉
V pravidlech diskuse je, že se nesmí komentovat okolnosti diskutovaného, ale striktně jen přesný obsah? Nebo kromě excelentního psychoanalytika jste i samozvanej strážce diskuse? Já jen, aby ty psychické problémy tady neměl spíše někdo jiný…
Je to “znak flexibility” tak možná pro organizátora dopravy, ale ne pro ceestujícího, když se rozhodne jet tím spojem na poslední chvíli.
Zkuste někdy místo šotopohledu použít ten zákaznický.
Tak to ještě, že nejsem šotouš. 😉 Ale běžný cestující. 😉 Přečtěte si pravidla diskuze, zejména ty o tom slušněm chování, vy samozvaný strážce diskuze. 😉
Na poslední chvíli, to jel typický šotoaprgument.. 😉 Doposud tam nejezdilo nic, je třeba otestovat zájem. Jako běžný cestující s tím nemám problém. Lepší, než kdyby nejelo nic. A to, že se vám nelíbí architektura je jaká související okolnost? 🤣
Ano, doteď tam nejezdilo nic, protože tam jaksi nic nestálo, ani ta cesta. A teď tam flákli sídelní kaši. Bus na zavolání je hrobař VHD.
Pokud nedokážete pochopit, že struktura a rozmístění lidských aktivit má 100% dopad na podobu a udržitelnost dopravního systému, tak se nemáme o čem bavit. Efektivní a udržitelná doprava musí začínat efektivním a udržitelným urbanismem, bez toho prostě efektivní ani udržitelnou nebude. Tečka.
No, pravda, z vašimi paeudopravdami a názory vydávané za fakta, posouvání vašich domněnek za něco co si myslí jiní. Ano, s tím se nedá debatovat. To s hlupáky nejde. 😉
A když už jste takový skvělý psychoanalytik, tak by mne tedy zajímalo, jací to jsou ti původci nějaké frustrace, na které si podle vás “netroufnu”. 😀
Tak zatím tam moc nikdo nebydlí, to ten 30/60 takt zvládne, tady právě chce IDS otestovat spoje na zavolání přes aplikaci, to se dřív nedělalo. Mimo to ta čtvrt není úplně špatně naplánovaná, o Urban sprawl tady nejde, jsou to povětšinou bytové domy malých rozměrů, což zahušťuje osídlení a veškeré služby jsou pak efektivnější. Dokonce město Kuřim už dlouho volá po železniční zastávce, která by byla mezi touto novou čtvrti a Díly. Okolo Kuřimi masivně rostou cyklostezky, hlavní tepna je zrekonstruovaná, nádraží taktéž i s přednádražním parkem. Já bych neřekl, že to je tak hrozné. Podle mě mají místní Sukalovského… Číst vice »
Bavíme se o té samé lokalitě? Záhoří je mezi stadionem a Podlesím, severně od vrchu Horka, cca 1 km severovýchodně od nádraží Kuřim.
Ano… dost laciné
tohle by se mělo zavést všude už dávno, ono ve špičce stát na každé zastávce několik minut z toho pak dělá velice atraktivní spojení
Všude by to asi nebylo hospodárné, v odlehlých místech by se prakticky nevybíralo jízdné, protože by tam často ani revizoři nebyli. Na všech linkách do Brna toto opatření ale má smysl a doufám, že se bude šířit dál
A na těch odlehlých spojích ten prodej jízdenek zas tolik nezdržuje.
Vždycky to zdržuje. Ty minuty se nasčítají.
A aký je problém tam tých revízorov poslať?
Lidé na odlehlých místech ale nemají úplně zájem aby se o nich na vesnici říkalo, že jezděj načerno (tam je ten „peer pressure“ mnohem větší než ve městech).
Teda – aspoň pokud patří k majoritní společnosti.
tam se částečně nevybírá ani teď, když tam jezdí pepa ze sousedství, takže naopak by tam ta tržba pod vidinou rizika neznámeho revizova mohla jít i nahoru, krom toho min 90% cestujících si jízdenku normálně koupí