Letecké společnosti Letectví

Konec jedné éry. Turbovrtulová letadla ATR definitivně mizí po 29 letech z flotily ČSA

ATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.com
ATR 72 ČSA ve Frankfurtu. Foto: Oliver Holzbauer / Flickr.com
V barvách ČSA zůstávají tři poslední letadla.

Čtvrteční let Českých aerolinií (ČSA) ze Stockholmu do Prahy byl na první pohled běžným jako stovky jiných na této trase. Přesto vejde do historie. Šlo o poslední let s cestujícími, který České aerolinie vypravily s turbovrtulovým letadlem ATR 72.

O konci tohoto typu letadel se mluví u aerolinek několik let, teď je již definitivní. „Letadla typu ATR jsou v procesu redelivery (návrat k majiteli),“ potvrdila mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Vyřazením dvou turbovrtulových letadel se flotila dopravce zmenší na tři stroje. Jeden Airbus A319, jeden A320 a Boeing 737.

Konec ATR ve flotile ČSA byl plánován od potvrzení objednávky větších letadel Airbus A220, jejich dodávka nabrala ale kvůli současné situaci na trhu zpoždění. ČSA v poslední době nasazovaly turbovrtulová letadla kvůli malé poptávce i na trasy, kam dříve běžně létaly proudovým letadlem.

Letadla ATR se stala jednou z klíčových částí historie ČSA posledních třech desítek let. První stroje převzal na jaře 1992. Aerolinky je používaly hlavně na kratší lety do sousedních zemí, v dobách největšího rozmachu jich měly aerolinky ve flotile přes deset.

Po loňském vyřazení zůstalo dosud ve flotile letadlo registrace OK-NFU, které patří společnosti NAC Aviation 8 Limited. Poslední let vykonalo 28. ledna do Amsterdamu, v barvách ČSA byl od roku 2017. Druhé letadlo patří Deutsche Bank, jde o stroj imatrikulace OK-NFV. Naposledy letěl do Stockholmu 4. března.

Turbovrtulová letadla se stala nedávno předmětem sporu mezi dceřinou firmou Letiště Praha Czech Airlines Technics a ČSA. Servisní firma je zabavila, soud je ale přikázal uvolnit. České aerolinie jsou od konce února v insolvenčním řízení.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

a neříkala Vladěna, že zabavení těch dvou ér ohrožuje firmu a neposílali totéž právníci na soud? poslední let jednoho z nich 28.01. hovoří samo za sebe…a poslední let pár dní poté druhého z nich také…

lháři prolhaní.

Jirka

Poslední zhasne.😥

beija

„Játra“ měla své kouzlo, pokud nebyla nasazena na letu nad 1:30. Asi zamáčknu také slzu..
Ale bylo to očekávatelné..Bohužel už pár let – speciálně od roku 2018, ale troufnu si tvrdit, že už od roku 2013..

Y.K.

V současné situaci je to vlastně jedno, ATR litovat nebudu, spíše jsem zvědav, jestli se v rámci nucené správy podaří najít nějaký model existence ČSA, jak se dožít konce koronakrize a převzít ty A220.

RHood

Bude to výzva. Pokud QS bude chtít obsadit některé z destinací ČSA, které byly operovány ATR, bude nuceno operovat s daleko větší kapacitou. Ustojí konkurenci na těchto tratích ? Uvidíme, osobně si myslím, že se nabídka destinací razantně zmenší a možná se dočkáme, že ani do toho FRA se již s českým leteckým dopravcem nepodíváme.

Peety

Jak mohou byt konkurencni, kdyz budou litat proti dopravcum, co dostali od svych vlad velke dotace?

Aleš

Až nasypou čongove 49% záchranných peněz, můžeme se bavit o nějaké pomoci ze strany ČR.

RHood

Ano, podnikat, nebo létat s omezenými finančními prostředky je těžké. Ale konkurovat se dá i jiným způsobem, tak třeba lepším letovým řádem, úsměvem posádky, pro zákaznicky orientovaným přístupem, atd.

Zdenek

No tak se tam podíváme s LH, ještě lepší…

Aleš

Tak, KSC, waw, bud, blq, vce dávno zmizely z LR.

Papoušek 477.0

Zajímavé, ale právě nyní 9.3.2021 9:30 Hod. letí OK-NFV na lince PRG-TLL jako linka OK9400. Tak co to je?

Hřebík v patě

Letadlo se vrací k pronajímateli.

mauricio

Hm, to je hodně rychlé.

Tomas

letadlo válecí na zemi = peníze lítající do luftu.

tyhle akce jsou velmi rychlé.

Papoušek 477.0

Tak to jsem fakt netušil. To byl fofr…

jirka

fakt má ČSA jen 3 mašiny?, no to je k smíchu!

Miroslav Smejkal

Vy jste k smíchu.

Aleš

Je to k smíchu. Kdo bude zhasínat? Už našli toho posledního?

Gwann

ale ten smích je hodně hořký. skoro staletá firma a značka.
po 4mld ze státního před cca 6 lety stejně skončí jak skončí.
díky, Luftjardo, Šimáně a další hrobaři….

kanafasik

Nejdřív jsem četl „Letadla definitivně mizí z flotily ČSA“ a nepřišlo mi to divné.

Adrian

Je to škoda. Z jedné strany jsme všichni proti SW/TVS, ale z druhé bychom všichni rádi zachovali na nebi ČSA i když je to jeden majitel.
Jsme divný národ, když nejsme schopní podržet jedinou větší firmu v letectví, kterou máme, i když je to trpaslík v porovnání se zbytkem Evropy.
Nadáváme na to, kolik by to stálo a při tom žehráme na staré dobré časy, jak to kdysi bylo krásné a ČSA lítali všude po světě. A při tom, kdyby to nebylo dotováno stranou a politickým zadáním, tak je tato společnost už dávno v kopru…

Pepik

Nemáte pravdu, ta firma byla životaschopná nebýt politiků a dosazených lidí. Nejsmutnější je to, že když už se dostala z nejhoršího, tak jí koupili gangsteři. To je opravdová tragédie té firmy a jejích zaměstnanců (kteří už tam vlastně moc dlouho nebudou).

kulhán

Mluv za sebe laskavě, já bych tuto ostudnou aerolinku nezachoval!

kulhán

Jejdanánku, tolik mínusů 😂 To je vidět kolik ta parodie na leteckou společnost má ještě zaměstnanců 🙄

Martin

ne, to jste jenom napsal debilní komentář 🙂

kulhán

Za mě nikdo mluvit nebude, já jsem svéprávnej. A už si vůbec nenechám nic podsouvat.

Filip

Ty jsi opravdu chudák.

kundán

No na briefingovku bys jim to asi říct nešel co?

Yellowhammer

Je to tak, pamatuji si i krátký let do Frankfurtu s B737-500, kde v prvních dvou řadách pro business class servírovali uzeného lososa.. 😊 jenže taková doba je pryč asi napříč leteckými společnostmi

jirka

uzený losos maj v Lidlu zcela běžně asi za 70 kč tusím 100g 🙂 . a to by asi v ceně letenky nehrálo roli, ale jde o to že se nechce, v tom je ten problém.

Roman Soudný

Losos do letadla musí mít tu správnou bumážku a to hned zvedne cenu o 200 %.

Y.K.

Nevím jestli už vám někdy někdo v životě vysvětlil, že cena servírovaného jídlo není součtem cen vstupních surovin. Dostat hygienicky bezpečné jídlo na palubu letadla, celý ten cateringový servis, bude stát násobky toho co stojí suroviny.

A vzhledem k tomu, že většinu ceny ekonomické letenky tvoří poplatky, z těch dopravce nic nemá, tak když třeba ze 700 korun, ale i méně – skutečné ceny vlastní zpáteční letenky bez poplatků, odečtete třeba jen 100 Kč, tak je to opravdu hodně.

V letenkách za 15 000+ se to ztratí (byznys, dálkovky), v letenkách za 2 – 4000 Kč to je obrovská položka.

kulhán

A to sis stačil v klidu aspoň kousnout na tom přískoku?

Roman

Na takto krátkých tratích to opravdu býval spíš sprint než normálně snědené jídlo. Několikrát jsem dříve absolvoval let s LH PRG FRA A321 a PRG MUC B737 a stewardky opravdu museli jet systém rozvést jidla na konci otočit a zase to lidem brát „od pusy“. Ti co to znali tak si dávali sušenky do kapes a zbytek jedli jak vlčáci.

Gwann

kvůli SW/TVS právě ČSA končí. dovedli to kam dovedli a zachraňují jen to „svoje“. toto pohřbít, asi se domnívají, že se jim bude lépe létat bez konkurence. Osobně do letadla SW/TVS nesednu. stejně tak nesednu do ryana. nebo žlutého vlaku. kvůli sebeprezentaci a akcím pánů majitelů.

PS: chování vůči zaměstnancům…buď si snížíš příjem, nebo jdeš (a tím piloti přijdou o možnost si udržovat kvalifikaci) a další podobné akce…tím se taky hezky odprezentovali, co jsou zač.

Jenda

Je to smutné tím, že v barvách ČSA už jsou jen dvě letadla (A319 a A320, OK-TST je v barvách QS). Jinak mi ale tyhle hlučné stroje fakt chybět nebudou, A220 budou daleko důstojnější letadla. Jestli se jich tedy OK dožije, já pevně doufám, že ano.

Joe

Co takhle kdyby sis našel nějakou novější než rok starou fotku? Už je ve smartu nejméně od loňského září https://www.jetphotos.com/photo/9844635

Petr Nikit

OK-TST je v barvách Smartwings. V létě jsem se s ním vracel z Kodaně a těšil jsem se na let s novým livery ČSA do sbírky, a přistála čerstvě přemalovaná oranžáda 🙁

Zdenek

Přesně tak ATR křápy stejně jako Bombardier Dash….

Člověk

Má vůbec smysl o nich dál psát? Tři letadla má každý druhý miliardář a „A“ v ČSA by se dalo považovat za klamavou reklamu.

kulhán

Přesně 😆

Jiří B

Rád bych podotkl, že ČSA mají jen dvě letadla, Boeing 737-800 (OK-TST) přešel zpět pod SmartWings už vloni v červenci.

Messer

Ne nepřešel, to že už na něm nejsou samolepky, nic neznamená.

Petr

Barevně ano, ale jako provozovatel je dále v leteckém rejstříku vedeno ČSA.

kulhán

Správně provozovatel…. Nikoliv majitel.

Neřeknu Nesmím

Nepřišel, šíříte nesmysly. Byl pouze přelepen zpět do livery TVS, protože měl být vrácen. K tomu nedošlo. Letadlo je k dnešnímu dni stále v AOC ČSA, a.s. Letadlo se bude vracet ke Smartwings ke konci března pokud to umožní situace ve Smartwings (moratorium omezuje nakládání s majetkem dovnitř i vně firmy, taktéž přebírání závazků). Nepište prosím do diskuzí nepravdy nebo domněnku uveďte “domnívám se…apod”

Hřebík v patě

Livery… nejde říci hezky česky “ do barev“ nebo „do zbarvení“ ?
Navíc, OK-TST barvy TVS opravdu nemá 😀

Martin Csabo

Má barvy SW ale v barvách ČSA už skoro rok nelita

Zdenek

Holt livery je svetovejsi….stačí se ale kouknout na diskusi na forum.airways.cz co tam někteří dělají s jazykem:-(

Jakub

To už Petr napsal…

Martin Csabo

Byla to opravdu skvělá letadla a barvy ČSA jim opravdu slušely, já naštěstí měl to štěstí že jsem s nimi několikrát letěl linku PRG-OSR dokud ji nezrušili, tyto skvělé letadla mi budou opravdu chybět.

tom

me zase přišly jako strašný křápy..kdykoliv jsem s ATR letěl a to nejen u nás doma…

Jirka

Je pravda, že nasazovat ATR-42 na linku Praha-Frankfurt, proti letadlům LH byla neuvěřitelná ostuda

Hřebík v patě

Máte pravdu, ATRko je tak strašný křáp, že se to pořád vyrábí 😀

tom

to ze se vyrabi neznamena ze to neni krap….asi ma smysl nekde na priskoky mezi ostrovy v oceanii ale do frankfurtu je to na hovno…navic vzdy to znamena na vetsich letistich boarding a debiarding z autobusu, takze dalsi ztracenej cas

RHood

Asi takový křáp, že ho používají třeba LOT, AIr New Zeland, Thai Airways a další.

tom

Ano, kde nejde z provozních důvodů operovat jetem má tuboprob význam…ale ne na 2 hodinový let po evropě….Z toho pohledu je to křáp. Nemyslím technicky. Ale křáp pro cestujícího. Kolik jsi tím nalítal? Já bohužel dost. Po hodině ti z toho hluku akorát upadnou uši….

RHood

Dost. A akceptuji, mně se to nikdy nestalo, že letět do Bukurešti, nebo Kyjeva nebo Paříže, tak to je již extrém. Ale nezlobte se, letět s tím letadlem do Frankfurtu, Varšavy nebo Bratislavy, nebo Vídně, je dle mého názoru zcela v pořádku a únosné. Ano, jsou tam limity pro větší lidi.

tom the second

takže do frankfurtu to byvalo dražší než s LH A320, LH a320 byl deboarding do chobotu takže za 5 min po otevření dveří je člověk na rychlovlaku…Navíc doba letu kratší a pohodlí výrazně vyšší….

Martin Csabo

Tak LOT a Thai je už nemá ale má je třeba TAROM, Hawaiian(Ohana), Iberia(Air Nonstrum), Air Serbia nebo třeba Indigo

Aleš

Atr dávno LOT nemá

Janko

Ja som s nimi lietal na Kanaroch Binterom a celkom ma to bavilo 😀 vizuál na Tenerife Norte otočka 500ft nad zemou a touchdown 😀

VíKo

Občas jsem tím letěl Praha Kosice a zpět. Strašná tortura i na tak krátkém letu. Měřím 195. S nepohodlím v letadlech počítám, ale tohle bylo fakt moc.

Lukáš F.

Trpěl byste stejně v jakémkoliv jiném letadle se stejnou roztečí sedaček.

tom

a co hluk? turbulence v nižší výšce, délka letu….prosím srovnejte s malým Jetem…

VíKo

Tak to určitě ne. V tom sedadle byla nějaká výztuha v místě kostrce. To jsem jinde nezažil. Asi jste nejak usoudil, ze jsem letěl poprvé a nemel srovnání. Jinak nevím, proč byste to psal.

Tomas

Ne. Nebyla to to skvělá letadla.

Jo, pokud tím člověk lítal jednou dvakrát za rok, tak to bylo přijemné zpestření.

pokud tím člověk lítal 2x týdně rok … tak měl játra plný zuby.

Michal

Asi bychom měli začít rozdělovat ČSA na dvě ČSA. To které tu bylo do roku 2020, kdy ještě mělo své původní zaměstnance a to, které tu bude čistě jako značka SW s posádkami a zaměstnanci SW.

Hřebík v patě

ČSA o své původní zaměstnance přišlo daleko, daleko dřív…

Jakub

Pomineme-li aktuální situaci v ČSA…jak to s těmi A220 vypadá?

Petr

Kdysi se psalo něco o roku 2022. Za normální situace by už měli mít minimálně 2.

Aleš

Neprodluzovat agonii. Na co tyto letadla? Lepší společnost z nich neudělají, když nemají žádný plán, schopný management a firemní kulturu.

Tomas

No, zaplatpanbuh 😀

Petr

Bohužel jsem je nestihl. Ale oddřely kus poctivé práce. Děkujeme

Martin Hanzal

Škoda jich, narozdíl od „Dášen“ jsem měl „Játro“ fakt rád. IMHO pohodlnější v ČSA konfiguraci. A na 42 mě bavila ta „protisedačka“ v první řadě. Sice bych si na ní nikdy nesednul, protože by to můj žaludek asi neustál, ale zase člověk zažil občas fajn pokec s neznámým člověkem 🙂

Petr

Co se skrývá za „Dášenou“? Tu přezdívku jsem nikdy neslyšel.

Jakub

Bombardier Dash 8

Petr

Děkuju, aspoň jsem zase chytřejší. 😀

Epo

Tak asi DASH 8

Ogden

Neví někdo z insiderů, nebo pan Sůra, zda a s čím se bude létat pro Škodovku do Braunschweigu?

P.M

Škodovka už delší dobu do BWE nelétá

V.N.

Kdo to léta a čím?

kecal2

nikdo, lety jsou pozastaveny z duvodu koronaviru a predevsim proto, ze sluzevni cesty do ciziny jsou velmi omezene.

Aleš

O lety do Braunschweigu bych se moc nebál. Když bude škodovka chtít, náhradu si rychle najde. Problém bych v tom neviděl a na ČSA závislí v tomto směru rozhodně nejsou

Pikenin

Jsem rád, že jsem ještě aspoň vloni v létě stihnul ten jejich zážitkový vyhlídkový let.Docela symbolické zakončení

Nigieu

Smutný 🙁