Letecké společnosti Letectví

České aerolinie jsou na vlastní návrh v insolvenčním řízení, chtějí reorganizaci

ATR 42. Foto: České aerolinie
ATR 42. Foto: České aerolinie
České aerolinie loni prodělaly kvůli covidu téměř 1,6 miliardy. Marně se přitom dožadují státní pomoci

České aerolinie na sebe dnes podaly insolvenční návrh a soud vyhlásil insolvenční řízení. K návrhu na insolvenci dopravce přiložil návrh na povolení reorganizace. Informace se objevila v insolvenčním rejstříku. Provoz firmy není nijak narušen.

„Soud vyzývá věřitele dlužníka, kteří chtějí své pohledávky uplatnit v insolvenčním řízení, aby podali u zdejšího soudu přihlášku své pohledávky ve lhůtě do rozhodnutí soudu o úpadku,“ stojí v soudním dokumentu.

Aeroliniím o víkendu vyprší ochrana před věřiteli vyhlášená koncem srpna a prodloužená v listopadu. České aerolinie patří do skupiny Smartwings. Marně se přitom dožadovaly státní pomoci. Vláda ji odmítla poskytnout s tím, že nelze vytvářet podpůrné programy pro jedinou firmu. Aerolinie přitom poukazují na zahraniční případy státní pomoci leteckým společnostem.

„Cílem reorganizace je záchrana společnosti a volba co nejvýhodnějšího řešení pro věřitele,“ uvedla firma v tiskovém prohlášení. Mateřská společnost Smartwings řeší situaci řádným moratoriem s podporou věřitelů. Provoz obou společností je nadále zachován, ČSA a Smartwings zajišťují všechny plánované lety.

„Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele. Navržená reorganizace je poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu vlády České republiky,“ doplnila firma v prohlášení.

ČSA zaznamenaly kvůli covidové krizi v roce 2020 ztrátu ve výši 1,57 miliardy korun a propad tržeb na 20 procent úrovně tržeb roku předchozího.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tango Sierra

AOC?

Lukáš

Prvně tu každej brečel, jak jim to přejou a teď tu každej brečí, jak je to škoda 😀

Knížecí rada

Tak před rokem se vedly řeči, že by mohl být státní dosyp, kdyby se Smartwings přejmenovaly na ČSA. Tim stát ukázal, že mu jde o značku ČSA. A proto jdou ČSA do kopru jako první, aby to stát bolelo = vyjednávací taktika. Smartwings budou následovat ČSA později. Možná Smartwings podrží cestovky, jistě litaji za lepší tarify, než Smartwings prodávají přímo na webu. Je to taková zvláštní symbióza mezi CK a Smartwings.

Honza

cestovky za výrazně lepší ceny rozhodně nelítají.

Petr

Je to symbioza, nebo je Smartwings drzi pod krkem?

Vilém Baczko

Symbiozu CK se SW bych spíš nazval stockholmským syndromem.

RHood

Lituji společnost, lituji zaměstnance bez rozdílu jak dlouho pro tuto společnost pracovaly. Bude zajímavé jak se budou bránit pánové z vedení ČSA. Nebude to pro ně asi lehké období, bude to období dokazování. Že by pánové nevěděli o rostoucím dluhu a neschopnosti splácet, již dříve, to je otázkou. „V případě, že dlužník nepodal návrh dostatečně brzy, může se hájit tím, že mu úpadek nebyl dříve znám, a proto návrh včas nepodal. Důkazní břemeno ponese v takovém případě statutární orgán. Bude muset tedy prokázat, že o úpadku předtím nevěděl. V případě, že statutární orgán nepodá návrh včas, je možné, že se… Číst vice »

Gwann

v moratoriu co bylo doteď mají vyjímku, že nemusí podat

RHood

Jenomže oni, do toho moratoria vstupovaly už z tou koulí uvázanou na hlavě v podobě toho enormního závazku vůči klientům a dodavatelům. Asi bylo předpokládáno, že pomoc přijde v průběhu moratoria.

Gwann

přesně ten smysl to moratorium mělo. ale české ins. právo skoro nezná v praxi úspěšné moratorium, slouží jen k vydrbávání s věřiteli

Jenda

Když vláda restrikcemi zruinuje libovolnou firmu, musí být připravená krýt ztráty. Pokud na to nemá, potom nemůže dělat restrikce. Tohle je prostě fakt a je úplně jedno, co si myslíte o ČSA, Šimáněm nebo čemkoliv jiném. Nemůžeme skrz vládu likvidovat něčí legitimní business jen proto, že se nám nelíbí, protože to už zkrátka není právní stát.
A tohle říkám jako člověk, který si Smartwings ani ČSA k cestě nikdy dobrovolně nevybral.

Gwann

myslíte jako, že to zruinovali tím, že zavedli karantény? obávám se, že odškodnit musí za zákaz dopravy. ne za karantenní opatření.

Jenda

Vláda svými kroky prakticky znemožnila služby aerolinek využívat. Cizinci mají zákaz vstupu do ČR, Češi cestující ven pak musí při návratu dokládat jeden až dva drahé testy a trávit minimálně několik dní v karanténě. Už jsem to tu psal posledně – je to jako byste lidem zakázal jezdit auty a po roce tohoto zákazu jste skomírající Škodovce řekl „soráč, nic nedostanete, vyrábět vám nikdo nezakázal, jen si vaše produkty nikdo nekupuje“. To, že bez zákazů by poptávka byla velká, je vidět pokaždé, když se na chvíli otevře nějaké „okno“ – na podzim to bylo třeba Tunisko, nedávno Bulharsko.

Gwann

laicky máte pravdu. pravne už je to poněkud složité a nevěřil bychpozitivnimu výsledků. protože při vašem výkladu práva by krámek na ulici, která je rozkopana kvůli kanalizaci měl vysoudit usly zisk od vodáren. což je IMHO ooobrblbost

Jenda

Pokud bude ta ulice rozkopaná rok, dělníci se tam budou jenom opírat o lopaty a na daného obchodníka budou pokřikovat, ať se nevzteká, protože by mu taky mohli vysklít výlohu, tak myslím, že by takový krámek náhradu určitě vyžadoval.

Gwann

a nedostane ji. stejně jako já, když se tím marastem budu brodit do domu. a to je právě rozdíl mezi právem a dojmismem

Jan Pytela

Promiňte, ale celosvětovou poptávku po letectví fakt nevymazala česká vláda.

Jinak ČSA jdou do insolvence, cituji „v rámci společného koncernového řešení“, tzn. SW si vyvedly cash do matky a snaží se vydírat daňové poplatníky o státní podporu.

Gwann

to je asi do značné míry pravda…..

Jimbo Jones

Vláda (kterákoli z předchozích) měla nechat padnout ČSA už daleko dříve (Osinek, Letiště – jen tady zahučelo do firmy několik, možná i desítka miliard) a byli bychom dnes ušetřeni keců o „zruinování restrikcemi“.

Frequn

par lidi znalo situaci Sratwings jiz pred covidem…ucty vymalovane , cashflow v hajzlu…minimalni marze..dlouhodobe neudrzitelny biz model…

Palecek.M

Mě mrzí jedna věc, že se nikdy nedozvíme, zda by to do fatálního konce přivedli duo Šimáně s Vikem bez Covidu.

Tomas

proč bychom se nad tim měli dumat?

bez covidu na tom čsa byly celkem dobře. sice takové polofunkční torzo, ale bylo schopno být v černých číslech.

Petr

Na rok 2020 byly připraveny opravdu hezké a zajímavé plány. Všech 6 A319 se mělo vrátit z leasingu Eurowings, do flotily se měly vrátit 4 A320 a na přelomu podzimu a zimy se měly ve flotile objevit první 2 A220-300. A330 YBA měla taky ještě nějakou dobu zůstat. Takže souhlasím s Tomas, i když ta podpora od Smartwings mi taky přišla jako na houpačce.

Roiman4

By mě zajímalo, kde jste vzal informaci že by A330 zůstala, když se nedohodli s KE na prodloužení a ani T7. A všechny A319 by taky nebyly…

Petr

Našel jsem to na této stránce 😉 článek se jmenuje: Velký návrat Airbusů do ČSA a je asi z poloviny ledna 2020

V té době se jednalo o prodloužení leasingu na A330. O tom, že by se jednalo i o B777, nevím.

A319 v té době bylo 6 a skoro všechny létaly pro Eurowings. Leasing měl skončit v průběhu ledna a úplně první plán počítal s tím, že se všechny A319 vrátí majitelům (státní společnost B. craft). Z důvodu uzemění MAXů, které trvalo skoro další rok, mělo být prodlouženo setrvání i A319 ve flotile ČSA.

Bergham

Do fatálního konce je přivedl Luftjarda. Ostatně to je jeden z důvodů, proč se k ČSA Šimáně s Vikem dostali za hubičku.

Jiří Kocurek

LuftJarda měl dostat politického padáka, když byl ještě na Obraně. Za ty padáky, na kterých při testování dva lidi zařvali, ale přesto ty zmetky armáda nakoupila.
Udržování takových zmetků ve vrcholné politice vede jenom k tomu, že toho zprasí mnohem víc.

kanafasik

Tak pane Viku a pane Šimáně můžete bouchnout Vašeho oblíbeného Moeta. Podařilo se Vám to o čem jste snili a čím jste se mnoho let netajili. Gratulace!

Jay

To jsou silná slova! O roli majitelů Smartwings si každý může myslet co chce. Faktem ale je, že sanovat společnost mimo insolvenční zákon nebylo možné, protože na straně věřitelů dominují fyzické osoby (z titulu neproletěných letenek), se kterými se na rozdíl od lessorů a bank na restrukturalizaci dluhu nedomluvíte. A to nemluvím o tom, že pokud máte dlouhodobé smlouvy s cestovkami, tak je tam štít proti konkurenci přeci jen větší než v případě pravidelky, kde létáte proti Ryanairu atd.

Tomas

kdyby o tom snili … tak to udělají už dávno. a nepachtí se s čsa pár let.

kanafasik

Však uvidíte .

Npor.Patel Vodsloñ

Pachtí? Už v polovinē devadesátek muselo ČSA ,,podporovat” charterovou dopravu.

Honza

jsem zvědav, jaké pohledávky přihlásí Smartwings 😀

Gwann

a já se krom toho jště těším na přezkoumávání odporovatelných úkonů

Honza

jsem zvědav, jaká pohledávky přih

beija

Je mi líto zejména normálních zaměstnanců ČSA, kterých se to dotkne nejvíce. 🙁 Bohužel od Šimáněho celou dobu očekávám něco podobného. Ještě je otázka a z mé strany úvaha, nakolik zavalil ČSA tzv. toxickými aktivy, aby je dostal ze Smartwings.. Je to takový jednoduchý podnikatelský trik.

JUDr

Je to škoda, a je to nefér od státu, že jim nic neposkytne. Která evropská (nebo i světová) aerolinka musí vyhlásit insolvenci (kromě Norwegianu)? Zase jsme v něčem nejlepší když ne na světě, tak v Evropě určitě… Hlavně, že skiareály, cestovky, autobusáci atd. dostali 🙁 Držím ČSA palce, ať to zvládnou 😉

Jiří Kadlec

Krachy evropských aerolinek teprve přijdou budou jich desítky. Stát v tomto případě neopakoval stejnou chybu jako v minulosti, kdy se do ČSA pumpovaly desítky miliard, které skončily v černé díře.

Frequn

zatimco ted ty prachy skonci v cerne Agrofertidire jednoho slovenskyho stbaka

Jiří Kocurek

a to má být důvodem k plnění více černých děr?

tom

skiareály dostaly zatím leda tak h…..

tom

Píšu už podruhé, najdi jiný nick.

Petr

I ten Norwegian podporu dostal a reorganizuje. Společnost předlužená a už v roce 2018 ji předvídali krach. Alitalia je kapitola sama pro sebe – bankrot 2017, „privatizované“ státními drahami fungují na překlenovacích úvěrech od vlády. Air France a KLM – KLM vydělává, Air France prodělává – taky by tu už dávno nebyla, nebýt státu.

I já držím ČSA palce, už jen pro tu historii by si přežít zasloužili.

Petr

Jestli mi nejaky jiny staty chtej dotovat ze svyho rozpoctu cestovani, tak at to delaji. Ale nevim proc tu pitomost musime udelat taky. Ne, ta historie opravdu nestaci.

jkjk

Interjet, Virgin Atlantic, Latam, Avianica, German Airways, atd.

Jan Novak

To by mohly prodat ochranou známku třeba…. SmartWings.
Prázdnou nefunkční firmu zlikvidovat a za dva roky máme nové ČSA ke 100. výročí

SaulGoodman

No jako upřímně, bylo by to asi logické a v téhle situaci ještě docela dobré řešení.

Ales

a by za ty 2 roky meli jako slavit? Vyroci spolecnosti, ktera je na nebi 100 let, ale ma letadel, ktere se daji spocitat na prstech jedne ruky. To je spis na poradnou ostudu nebo nejakou oslavu. Radsi nech padnou driv, nez tuto traparnu. Kolik spolecnosti, s takovou historii kazdy rok zkrachuje (tedka se nebavim jen o leteckem prumyslu) CSA neni nicim vyjimecne.

Stony

Ale jo, budou mi chybet

Gwann

hmmm, reorganizace tohoto….hezké. dle mého ale neuskutečnitelné.

právní mocí reorganizace by museli být schopni zaplatit zapodstatové pohledávky, což zde bude leasingy od teď a hlavně mzdy (ostatní provozní náklady taky, což vzhledem k tomu, že jsou nepochybně v provozní ztrátě,) nebude nijak snadné.

ještě můžeme čekat točky ohledně prioritního zapodstatového financování a pokus o žalobu na stát za kompúenzace (ins.správce neplatí poplatek a to se vyplatí ušetřit, že…)

Adam H

Žaloba na stát je na prvním místě. Bez zásahu státu kvůli covidu byly ČSA ziskové.

Gwann

už si chystáte penízky k poslání? nebo nejste zdejší daňový poplatník a jen trollíte?

Adam H

Já zdejší daňový poplatník jsem a mnohem raději bych mé odvedené daně viděl u ČSA než u bambilionu úředníků, v českém fotbale, u nemakačenků a podobně. A víte proč? Protože oni reálně něco dělali, zaměstnávali lidi, odváděli daně, platili ŘLP, Letišti Praha …

Petr

S potěšením bych jim ty peníze dal. 😉 lepší než dotovat továrnu na toustový chleba Penamu

Gwann

pro mne prašť jak uhoď.
raději přispěju na záchranu nějaké zchátralé památky (pokud si můžu vybrat), práci to dá taky a možná i více lidem

Petr

Zedníkem může být s obrovským prominutím „každý“ blbec, čímž jejich práci nijak neznevažuji.

U letectví to je složitější. Vemte si nejen piloty, stevardy, mechaniky ale i manažery a celkové know-how ohledně řízení letecké společnosti, dál pak školy, které v tomto oboru vzdělávají a těží z toho. Už jen proto by stálo za to všechno tohle zachránit, aby se v budoucnu dobří manažeři, piloti, a další mohli prosadit i doma a nenabízet své znalosti v zahraničí, protože doma nic není.

Gwann

z hlediska kvalifikace máte nepochybně pravdu. ale je smutným faktem že technologický a kvalifikacne nejslozitejsi odvětví směřují k zániku menších hráčů…

a malé nezávislé aerolinky nemají šanci.

Ales

kulovy. Ja ze sveho nebudu davat ani korunu, Dluzi mi prachy, za neproletene letenky. Muzou si trhnout z vysoka

Roman

Ale budete. Ono totiž o tom kam půjdou peníze v vašich daní nerozhodujete vy

Ales

Budu hlasovat proti návrhu

Roman

Pokud sedíte ve vládě tak jistě hlasovat můžete. Ale pokud jste běžný občan můžete si tak leda stěžovat na lamparne. Ale o tom kam konkrétně půjdou vaše daně stejně nerozhodnete. Takže výkřiky že ze svych daní nanto a ono nedáte ani korunu jsou zcestne

Honza

Je to jen takové gesto, v pondělí by je poslali do insolvencniho řízení věřitelé.

Ani nemá cenu se na ten plán reorganizace dívat, osud ČSA už není v jejich rukach.

Gwann

tak odborně to zajímavé je, co vymyslí a jak to povedou. zastupuje je pan Kališ a ten je šikovný. jen ten výsledek se ne vždy nedostaví. myslím, že zastupoval Šamise v Pilsen steelu…a jak hezky se to tam táhlo….

Honza

doufám, že to zvládnou.

Gwann

bez šance. náš ins. zákon tohle neumožňuje reorganizovat z praktických důvodů. lhůty aj. jedině pokud mají pre-pack, tak možná. ale návrh nejde otevřít

Jofrey

Nezvládnou, včera mě zrušili účelově let, a peníze už za letenky neuvidím. No nic přihlásím si to do insolvence.

Ales

poradite mi jak to udelat. Mam 6 letenek v cca castke 50 tis. Rad bych se prihlasil do insolvencniho rizeni.

Jenda
Ales

Díky

Gwann

nechci jitřit rány, ale dostanete max tak 1%. spočítejte si, zda vám to za to stojí

Ales

Jde o princip.

Gwann

jsou zajímavé ty minusy, zjevně od popíračů reality. dupnu si a řeknu ne a hned to asi půjde 😀

Chronosphere

A už se to točí, už se to roztáčí.
Ta firma je už mrtvá dobrých deset let.
R.I.P.

Adam H

Díky státe. Všichni jsme rádi, že přebíráš zodpovědnost za škody, které jsi spáchal. Hlavně že úředníci na FÚ měli půl roku homeoffice na půl úvazku a práci stejně stíhali, na to peníze jsou, ale hradit po sobě škody, to ne.

Gwann

jako zaměstnavatel pošle lidi domů, že nesmí chodit do práce a nic jim nezaplatí? (nebo jen půlku)? mňo, přeju vám, ať se vám to stane.

Adam H

To jste asi nepochopil co myslím.
Když mají půl roku každý druhý den homeoffice na kterém nesmějí pracovat (nemají služební pc, nesmí si nosit věci domů, etc.) a práci stejně stíhají, tak je něco špatně ne?

Na druhou stranu společnost, která opravdu lidi zaměstnává je státem setnuta na kolena?

Gwann

jenže oni většinou moc nestíhají a valí věci před sebou….zkuste se podívat jak to aktuálně vypadá např. na stavebnícj úřadech

mauricio

Aktualne? To uz nekolik let…

Jimbo Jones

Like. Ušetřená miliarda až miliarda a půl z našich peněz jen v tento okamžik.